Armáda ČR obnovuje dělostřelectvo: Houfnice DANA zůstává
- 1. 2. 2017
- 112 komentářů
- Jan Grohmann
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje modernizovat 33 samohybných kolových houfnic (ShKH) vz. 77 DANA ráže 152 mm a nakoupit 17 nových samohybných houfnic ráže 155 mm. Na obnovení dělostřelectva MO ČR vyčlenilo 6 miliard Kč.
Dělostřelectvo v 21. století
Na začátku 21. století, kdy západní svět bojoval v Iráku a Afghánistánu, se zdálo, že armády potřebují jen pár dělostřeleckých systémů, s kterými dokáží precizně ničit hnízda teroristů na vzdálenost několika desítek kilometrů.
Ruská anexe Krymu však potvrdila, že „konec dějin“ se nekonal a evropské státy stojí před stejnými bezpečnostními hrozbami, jako ve 20. století. Ozbrojený konflikt na východě Ukrajiny mezi ukrajinskou armádou na jedné straně a proruskými/ruskými jednotkami na druhé straně navíc znovu potvrdil, jak důležitou roli hraje v klasických ozbrojených konfliktech dělostřelectvo.
Podle dokumentu Land Warfare in Europe: Lessons and Recommendations from the War in Ukraine mají dělostřelectvo, raketomety a minomety na východě Ukrajiny na svědomí 70 až 85 % obětí na všech stranách. „Rozsáhlé využívání nepřímé palby na Ukrajině - ve spojení se statickou povahou bojů - přineslo zpět zákopové vedení války, dělostřelecké duely a používaní nepřímé palby k rozložení a zničení soustředěných pozemních jednotek. Jde tedy o metody, které jsme znali z evropského pozemního bojiště z počátku 20. století,“ dočteme se v dokumentu.
Dělostřelecké a raketové jednotky jsou velmi účinné i při ničení obrněné techniky nepřítele, a to i bez použití munice s koncovým navedením. Rusové například pro ničení ukrajinských jednotek využívají termobarické hlavice a masové útoky dělostřelectva – taková kombinace má drtivý účinek na ukrajinská lehce pancéřovaná vozidla BMP a BTR.
Válka na východě Ukrajiny rovněž potvrdila důležitost působení vlastního dělostřelectva proti dělostřeleckým jednotkám nepřítele. „I když dělostřelecká protipalba pouze donutí oponenta přesunout se, tak poučení z Ukrajiny zní - když se nepřátelské dělostřelectvo pohybuje, nestřílí,“ dozvídáme se dále z dokumentu Land Warfare in Europe.
Jaké nároky se tedy kladou na moderní houfnice? Především je to vysoká mobilita i velká rychlost přesunu v pokud možno skrytém modu a schopnost provádět rychlé dělostřelecké přepady spojené s co nejkratším setrváním na palebné pozici.
DANA M1 M / TATRA TRUCKS
Dělostřelectvo Armády ČR
Schopnost Pozemních sil Armády ČR, resp. celých Ozbrojených sil České republiky vést nepřímou palbu, je bez nadsázky tristní. Z části to je důsledkem naivních představ minulých 25 let, kdy Evropa věřila ve zmiňovaný „konec dějin“ a v „nekonečný růst a mír“.
Armáda ČR dokáže ničit cíle mimo přímou viditelnost vlastních pozemních sil de facto pouze (a to velmi omezeně) bitevníky L-159 ALCA (v blízké budoucnosti také JAS-39 Gripen), bitevními vrtulníky Mi-24 a pak především pomocí ShKH vz. 77 DANA (86 ks), tažných minometů M1982 PRAM-L ráže 120 mm (85 ks) a samohybných minometů SPM-85 PRAM-S ráže 120 mm.
Počty techniky uvedené v závorce však nelze v žádném případě brát jako počet neustále operačně připravených zbraní. Je otázkou, kolik houfnic a minometů je skutečně připraveno k nasazení. Dlužno také dodat, že raketomety RM-70 GRAD Armáda ČR v roce 2010 vyřadila bez náhrady.
Problém kupodivu nedělá munice pro dělostřelectvo. Pro ShKH vz. 77 DANA je ve skladech uloženo 60 000 kusů munice. Právě velký počet munice byl jedním z důvodů, proč MO ČR přistoupilo k modernizaci ShKH vz. 77 DANA.
Plány modernizace dělostřelectva Armády ČR se v průběhu let měnily. Nejdříve MO ČR plánovalo koupit pouze nové houfnice, později naopak pouze modernizovat houfnice DANA. Nejnovější plán počítá s modernizací 33 houfnic DANA a pořízením 17 nových houfnic ráže 155 mm NATO.
Na modernizaci houfnic DANA je vyčleněno 1,1 miliardy Kč a na nákup nových houfnic 2,5 miliardy. Zbývající 2,4 miliardy pak padnou na nákup munice a na systémy velení a řízení palby.
Armáda ČR však prozatím neupřesnila požadavky kladené na modernizované houfnice DANA a na nové samohybné houfnice. Modernizované houfnice DANA i nové houfnice však budou jistě posazeny na tatrováckém podvozku.
Maximální rychlost houfnice DANA M1 M v terénu je 25 km/h. / TATRA TRUCKS
Modernizovaná ShKH DANA M1 M
O modernizaci samohybných houfnic vz. 77 DANA ( Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77) se mluví s přestávkami několik let. Na modernizační tendr je nejlépe, vzhledem ke značné historické spojitosti s výrobou houfnic DANA, připravená kopřivnická firma TATRA TRUCKS – původní i modernizovaná houfnice DANA využívá upravený podvozek 8x8 převzatý z Tatry T815.
Právě TATRA TRUCKS vyvinula prototyp modernizované houfnice DANA . Prototyp ShKH DANA M1 M se vyznačuje upraveným podvozkem a modernizovanou nástavbou doplněnou o moderní komunikační, naváděcí a ovládací prvky.
TATRA TRUCKS funguje jako hlavní dodavatel a koordinátor programu ShKH DANA M1 M. Kopřivnická firma na modernizaci spolupracuje s českými společnostmi Excalibur Army, Retia a slovenskými MSM Martin, ZVS Nová Dubnica. Všechny jmenované firmy patří do průmyslového holdingu Czechoslovak Group (CSG). Na projektu DANA M1 M se však také podílí česká zbrojní firma STV Group patřící do holdingu STV INVEST.
„Na tomto projektu by se z našeho pohledu měly podílet i podniky mimo Czechoslovak Group, jedním z důvodů je vytíženost našich kapacit exportními zakázkami. Je to možnost pro spolupráci více partnerů v rámci českého obranného průmyslu tak, aby byl pro armádu dosažen co nejlepší poměr mezi cenou a výkonem,“ uvedl mluvčí CSG Andrej Čírtek
Excalibur Army je výrobce a realizátor nástavbových částí, Retia zase řeší systém řízení palby a systémy velení a řízení. Slovenské firmy MSM Martin a ZVS Nová Dubnica nabízí munici DN1CZ ráže 152 mm s prodlouženým dostřelem.
Pojďme si nyní představit prototyp DANA M1 M, který TATRA TRUCKS nabízí Armádě ČR. Dlužno zdůraznit, že konkrétní vylepšení a systémy modernizované houfnice DANA závisí na přání zákazníka.
Posádka má k dispozici výkonné vytápění i klimatizaci. / TATRA TRUCKS
Podvozek a kabina
Podvozek DANA M1 M získal vylepšenou hydraulickou soustavu, díky které se zkrátila doba na vysouvání/zasouvání stabilizačních podpěr na 20 sekund. Díky tomu poklesl o polovinu čas nutný k zastavení vozidla a k zahájení palby, oproti původní houfnici vz. 77 DANA - tedy naprostá klíčová vlastnost samohybných houfnic, jak nám ukazují zkušenosti z Ukrajiny.
Nové vnější osvětlení vozidla typu BLACKOUT zajišťuje vyšší bezpečnost při jízdě v noci, v kolonách a provozu na pozemních komunikacích. Bezpečnosti jízdy pomáhají zpětné kamery a instalace přístroje pro noční vidění řidiče.
Kabina DANA M1 M má oproti originálu lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení. Posádku chrání pancíř podle Úrovně 1 dle STANAG 4569 – proti ráži 7,62x51 mm a střepinám dělostřelecké munice ráže 155 mm (na vzdálenost 100 m).
V této souvislosti je vhodné zmínit, že mrak střepin při výbuchu dělostřelecké munice má tvar jednoduchých motýlích křídel. Nejhustší mrak střepin z exploze jde tedy do stran – pokud munice dopadne před vozidlo, tak pancíř kabiny DANA M1 M ochrání posádku před výbuchem munice ráže 155 mm i na podstatně kratší vzdálenost.
Posádka má dále k dispozici nové ergonomické sedačky, nezávislou klimatizaci a topení i výkonnější a účinnější filtroventilaci.
Modul komunikačního a velitelského systému C4I v kabině houfnice DANA M1 M. / TATRA TRUCKS
Pohonná jednotka
DANA M1 M nabízí zlepšení v taktické mobilitě – napomáhá tomu upravený motor s větším výkonem a lepší ovládaní vozidla.
V modernizované houfnici DANA najdeme vylepšený motor TATRA T-930 s jedním turbodmychadlem, mezichladičem stlačeného vzduchu a spojkou SACHS o průměru 430 mm.
Výsledkem je výrazné snížení provozních nákladů v rámci celého dvacetiletého životního cyklu (zejména díky nižší spotřebě paliva) a zároveň snížení emisí, nižší kouřivost, příznivější průběh výkonu a vyšší točivý moment a pružnost motoru, zvýšená manévrovatelnost v terénu a zvýšení mobility vozidla.
Upravená převodovka s poloautomatickým řazením TATRA-NORGREN umožňuje jednodušší ovládání vozidla v terénu a ve stoupáních. Dochází tak ke zvýšení jízdní dynamiky vozidla a ke snížení nároků na řidiče.
Ovládaní vozidla se výrazně zlepšilo díky novému monobloku řízení a instalací pomocného čerpadla řízení pro nouzový provoz. K dispozici jsou také nové pneumatiky Michelin s centrálním huštěním.
Modernizovaná kabina nabízí mnohem lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení. / TATRA TRUCKS
Zbraňová nástavba
Původní hlaveň ráže 152 mm zůstala beze změny. Díky nové munici DN1CZ ráže 152 mm (v úvodu zmíněných slovenský firem) dokáže DANA M1 M ničit cíle na vzdálenost až 25 500 m. Naproti tomu původní DANA se starší municí dostřelí na vzdálenost jen 20 000 m.
DANA M1 M tak s přehledem plní alianční STANAG normu o minimálním účinném dostřelu houfnic (min 22 000 m). Nová munice ráže 152 mm je navíc v průměru o 20 % levnější oproti munici ráže 155 mm.
Pokud se podíváme na případné protivníky, tak dostřel 25 500 m je plně konkurenceschopný. Například ruská samohybná houfnice 2S3 Akacija (ráže 152 mm) má s klasickou municí dostřel 18,5 km, 2S1 Gvozdika (122 mm) 15,3 km a hlavní samohybná houfnice ruské armády 2S19 Msta dostřelí na vzdálenost 29 km.
Pro svou obranu má posádka k dispozici zadýmovací granáty a protiletadlový kulomet NSVT ráže 12,7 mm umístěný na nové lafetě.
Hlavní změny najdeme v elektronické výzbroji. ShKH DANA M1 M získala například nový panel velitele, modernizovaný elektrohydraulický systém ovládání nástavby a byla provedená generační obměna součástkové základny.
Klíčová je instalace pomocné energetické jednotky (APU), která pohání systémy vozidla (komunikace, klimatizace, topení) při vypnutém hlavním motoru. Výsledkem je výrazné snížení provozních nákladů a zvukové demaskující stopy vozidla.
Modernizované stanoviště mířiče. / TATRA TRUCKS
Na přání zákazníka lze houfnici DANA M1 M vybavit nejnovějšími komunikačními prostředky (pro vnější i vnitřní komunikaci), balistickým počítačem a systémem řízení palby. Elektronické systémy houfnice DANA M1 M lze také propojit pomocí digitální sítě řízení a velení (C4I) s další technikou Armády ČR.
Bojovou hodnotu houfnice klíčově ovlivňuje systém řízení palby. TATRA TRUCKS nabízí například polský systém TOPAZ, který se osvědčil při nasazení polských houfnic DANA v Afghánistánu. Prostředek TOPAZ najdeme také v nových polských pásových samohybných houfnicích Krab.
Klíčovými prvky TOPAZ jsou komunikační systémy, počítače a příslušný software. Součástí kompletu TOPAZ je displej velitele s pohyblivou mapou, kde se zobrazují nejrůznější taktické údaje, pozice vlastních/nepřátelských sil, pozice, velikost a typ cíle, nebezpečné/bezpečné zóny podle typu techniky nepřítele, dostřel podle dostupné munice, atd.
TOPAZ dokáže také komunikovat s elektronickými prostředky předsunutých dělostřeleckých návodčích, s dalšími pozorovacími systémy či s dělostřeleckými radary. Armáda ČR by tak díky modernizovaným houfnicím DANA M1 M mohla konečně využívat dělostřelecké radary Arthur koupené za téměř 2 miliardy, pro které bez moderního palebného prostředku se soudobým systémem řízení palby nemá plnohodnotné využití.
TOPAZ je schopen také režimu salvy MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact), kdy houfnice vypálí v rychlém sledu několik granátů, jež se pak pohybují po různých trajektoriích, ale při tom dopadnou na cíl současně. Ideální vlastnost pro potřeby dělostřeleckých přepadů.
Shrnutí
Modernizace DANA M1 M posunuje české houfnice na úroveň potenciálních protivníků z Ruska a zároveň splňuje normu STANAG ohledně účinného dostřelu.
Velkou výhodou je finanční a organizační nenáročnost projektu, oproti nákupu nových samohybných houfnic. Armáda ČR může využít stávající logistické/servisní zázemí a také dostatek znalého technického personálu. Případné opravy lze navíc provádět na území České republiky.
Je také nutné si uvědomit klad obrovského množství munice ráže 152 mm nacházející se ve skladech Armády ČR. Cena nová munice ráže 155 mm bez problému přesáhne 1000 dolarů za kus (podle výrobce, množství objednaných kusů, rychlosti dodávek, atd.). Za nákup adekvátního množství nové munice by tak Armáda ČR musela vynaložit desítky milionů dolarů.
Takticko-technická data houfnice DANA M1 M
DANA M1 M |
|
Ráže |
152 mm |
Hmotnost munice |
43,56 kg |
Počáteční rychlost munice |
693 m/s |
Délka dráhy munice v hlavni |
4908 mm |
Automatická rychlost palby |
4 ran/min |
Manuální rychlost palby |
2 ran/min |
Dostřel munice DN1CZ ráže 152 mm |
25 500 m |
Minimální dostřel |
4600 m |
Náměr hlavně |
-4°až +70° |
Odměr hlavně při nepřímé palbě |
±45° |
Posádka |
5 mužů |
Max rychlost na zpevněné cestě |
80 km/h |
Dojezd (50% po polních cestách) |
600 km |
Spotřeba na pevné cestě |
65 l na 100 km |
Spotřeba v terénu |
80 l až 178 l na 100 km |
Spotřeba oleje motoru |
4,2 % ze spotřebovaného paliva |
Rozměry (d×vך) |
11 156 mm × 3350 mm x 3000 mm |
Hmotnost s 60 kusy munice |
30 221 kg |
Prázdná hmotnost |
27 278 kg |
Výkon pomocné jednotky AUP |
7,5 kW |
Fotogalerie
Související články
Francouzské dělostřelecké systémy pro indickou armádu
Francouzská společnost Nexter podala finální nabídku ve výši jedné miliardy Euro do indického tendru ...
- 08.04.2016
- 0 komentářů
- Václav Kopecký
Modernizace dělostřelectva Armády ČR. Jaký je plán?
Minulý týden proběhla médií informace o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) modernizovat samohybné ...
- 29.08.2016
- 109 komentářů
- Jan Grohmann
Kontejnerový minomet Nemo od finské Patrie
Finská Patria představila kontejnerový minomet Nemo Container ráže 120 mm. Nemo Container unikátním ...
- 28.12.2016
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Ukrajinské dělostřelectvo pod ruským kyberútokem
Ukrajinští operátoři houfnic D-30 od roku 2013 používají nezávisle vyvinutou mobilní aplikaci ...
- 02.01.2017
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
Pridavam se k JirimuR ohledne munice. Jestlize zvyseni dostrelu modernizovane houfnice DANA M1 M na 25,5km ( a tedy splneni normy STANAG ) je zajisteno pouze a jenom novou munici ...Zobrazit celý příspěvek
Pridavam se k JirimuR ohledne munice. Jestlize zvyseni dostrelu modernizovane houfnice DANA M1 M na 25,5km ( a tedy splneni normy STANAG ) je zajisteno pouze a jenom novou munici typu DN1CZ ( kupodivu z produkce EXCALIBUR ARMY viz link ),
http://www.excaliburarmy.com/e...
pak by me zajimalo, jaky ze to typ delostrelecke munice raze 152mm v poctu onech 61k ks ma vlastne ACR ulozeno ve skladech. Pokud to nejsou prave DN1CZ, ale puvodni, pak dostrel modernizovane DANY nebude 25,5km, nebude ani 22km dle STANAG, ale bude pod 20km viz dostrel nemodernizovane DANY, protoze hlaven zustane stejna ( pokud ACR nechce nakupovat novou munici 152mm, nebo tu puvodni upravovat, cimz by padl oficialni duvod pro modernizaci houfnic na M1 M )
Protoze dle vyjadreni ministra i NGS je hlavnim duvodem pro modernizaci stavajicich houfnich raze 152mm prave velke mnozstvi zasob ve skladech, ktere se musi vystrilet.
https://www.novinky.cz/domaci/...
Jestli to nahodou neni tak, ze z nas zase na MO delaji blbce.Skrýt celý příspěvekTopaz podle mě není špatný, dokonce si myslím, že je to vynikající systém navíc osvědčený v boji. Problém je v tom, že ho vyrábí jiný stát a ze zkušenosti víme, že při exportu ...Zobrazit celý příspěvek
Topaz podle mě není špatný, dokonce si myslím, že je to vynikající systém navíc osvědčený v boji. Problém je v tom, že ho vyrábí jiný stát a ze zkušenosti víme, že při exportu musíš požádat o souhlas Polska no a to je v řadě věcí náš konkurent- to je ten problém. CSG má nadstandardní vztahy s Izraelem a Retia má celkem obstojný vývojový tým- takže někam tak mířím.Skrýt celý příspěvek
JiriR: to co píšeš je zajímavé, ale předpokládáš boj u nás což doufám nenastane a jako člen nato se případně budeme bránit, ale mimo naši republiku, takže ukrajina je naopak ...Zobrazit celý příspěvek
JiriR: to co píšeš je zajímavé, ale předpokládáš boj u nás což doufám nenastane a jako člen nato se případně budeme bránit, ale mimo naši republiku, takže ukrajina je naopak výborný studijní materiál. Jinak nevím, proč srovnávat naše elitní jednotky s nějakým polovojenským uskupením.
Ještě jsem nepochopil proč podle tebe je topaz jako špatný a co je naopak tedy dobré?Skrýt celý příspěvekDulezity je soucet. ACR se evidetne rozhodla, ze ten spravny pocet je 50ks samohybnych houfnic a jestli slozeni ted bude 33 modernizovanych dan a 17 novych, nebo jiny je asi jedno. ...Zobrazit celý příspěvek
Dulezity je soucet. ACR se evidetne rozhodla, ze ten spravny pocet je 50ks samohybnych houfnic a jestli slozeni ted bude 33 modernizovanych dan a 17 novych, nebo jiny je asi jedno. Naopak by mi vubec nevadilo kdyby byl pomer pro ted jeste horsi, treba 10:40, protoze vse co se bude modernizovat ted bude v zaloze slouzit jeste peknych par let a ve vysledku mit v budoucnu prvosledovych 50 houfnic 155mm a v zaloze 40 modernizovanych DANA je jeste lepsi nez to k cemu to speje ted: 50+32. Tak ci onak jakykoliv nakup 155mm houfnice je dobry, jednou provzdy to nasmeruje CR spravnym smerem a do budoucna se logicky uz budou prikupovat jen 155mm houfnice nehlede na to kolik 152mm munice lezi po skladech.
Jak uz tu nekdo poznamenal, zasadni bude aby to co se v razi 155mm koupi dnes bylo pokud mozno co nejvic kompatibilni s tim jak se bude modernizovat DANA, system palby atd.
Pokud tedy k tomu co se v clanku popisuje i skutecne dojde, ja zatleskam.Skrýt celý příspěvekDobrý článek, díky autore. 1) Překvapila mně velmi vlažná reakce CSG na tuto zakázku ve vztahu k STV group. 2) Náboje DN1CZ- mají se vyrábět moduly na prodloužení dostřelu ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrý článek, díky autore.
1) Překvapila mně velmi vlažná reakce CSG na tuto zakázku ve vztahu k STV group.
2) Náboje DN1CZ- mají se vyrábět moduly na prodloužení dostřelu stávající munice 152- jak jsem slyšel, anebo se jedná o zcela nově vyrobenou munici. Nová munice 152 nedává ekonomický smysl.
3) Ukrajinská lekce a zpětná vazba: Na východní Ukrajině to přece bylo tak, že silnější protivník vnutil svou vůli velmi slabému soupeři, který nebyl schopen oponovat, kdyby bylo na místě Ukrajiny Německo anebo Francie bylo by to přece úplně jiné. Naše T72m4 s termokamerou nejsou ukrajinské T62, našich 90 bvp2 s noční úpravou nejsou ukrajinské BVP, naše Gripeny a L159 nejsou ukrajinské mig29, naše 601. není jejich pluk Azov, mimochodem jejich příslušnící umí velmi dobře tancovat, když se opijí. My s Rusy nikdy pohraniční konflikt s pomocí menšin mít nebudeme. Jediný nás může v pohraničí přečíslit je Německo a Polsko. Takže doufám, že se MO připravuje spíše takto.
4) Topaz- Dana slouží v Polsku, Slovensku, Gruzii, Libyi, několika afrických státech- chudší země poptávají jednoduší sřp, bohatší poptávají komplexnější- co má vlastně dělat Retia- jenom integraci, např. izraelský APU? Co nabídne CSG chudším státům, na sřp je velká přidaná hodnota- polský TOPAZ je chyba. Nu myslím, že bod 4 souvisí s bodem 1.Skrýt celý příspěvek...proč si bude armáda komplikovat logistiku dvěma druhy munice a dvěma druhy vozidla!!! Je problém, frknout na danu 155 houfnici. Slováci to dokázali. Ani není potřeba tam dávat ...Zobrazit celý příspěvek
...proč si bude armáda komplikovat logistiku dvěma druhy munice a dvěma druhy vozidla!!!
Je problém, frknout na danu 155 houfnici. Slováci to dokázali. Ani není potřeba tam dávat kanon jako kjáva, stačí klidně 155/39...výrobců je dost...jen navázat spolupráci a jedu.
...alianci to stačí..no jo, ale jak dlouho....třeba to za rok zvednou na 30km a my co???
...že rusové ma takový a makový..rus má i daleko lepší...
Hlavně ža tam bude super klimatizace....
Omlouvám se, tady toto rozhodnutí mě fakt s...!!! Chocholouška na ně....Skrýt celý příspěvekCóż, może 17 używanych PzH 2000 z Niemiec lub Holandii Bo nowe haubice np. Caesar (na Tatrze 8x8) będzie drogie. A prócz haubice trzeba kupić nowoczesną amunicje, pojazdy ...Zobrazit celý příspěvek
Cóż, może 17 używanych PzH 2000 z Niemiec lub Holandii
Bo nowe haubice np. Caesar (na Tatrze 8x8) będzie drogie.
A prócz haubice trzeba kupić nowoczesną amunicje, pojazdy logistyczne i wsparcia, systemy rozpoznawcze (drony, radary artyleryjskie i pogodowe + wozy rozpoznawcze)Skrýt celý příspěvekBazinga20 Ono je i není. Je to divné mít dvě velmi podobné ráže (logistika apodobně). Není to divné když budeme potřebovat nasadit dělostřelectvo mimo území ČR. Do budoucna ...Zobrazit celý příspěvek
Bazinga20
Ono je i není.
Je to divné mít dvě velmi podobné ráže (logistika apodobně).
Není to divné když budeme potřebovat nasadit dělostřelectvo mimo území ČR. Do budoucna se na tuto ráži přejde úplně.
Rozložení předpokládám - 16 ks Jince a 1 ks Vyškov
Modernizované DANA - 32 ks Jince a 1 ks Vyškov
cena modernizované DANA je 33,4 mil
cena nové houfnice je 147 mil
Otázkou je na kolik bude DANA softwarově vybavena pro komunikaci s velením a Arturem.Skrýt celý příspěvekUrčitě je důležité kolik to bude stát a co v ceně bude viz poznámka o tom, že si zákazník určí. Největší slabinu vidím v rychlosti střelby tuším, že 4 rány za minutu je spíše málo ...Zobrazit celý příspěvek
Určitě je důležité kolik to bude stát a co v ceně bude viz poznámka o tom, že si zákazník určí. Největší slabinu vidím v rychlosti střelby tuším, že 4 rány za minutu je spíše málo a slabá balistická ochrana i nová velká kabina od tatry má L2. Jinak obecně tento poslední model (část modernizovat a část nakoupit novou), mě osobně dává smysl jen škoda, toho poměru, měli to udělat půl na půl (tedy počet modernizovaných by mohl zůstat, ale nakoupit jednou tolik nových než plánují). Jsem zvědav co ty nové 155 budou zač, ale myslím, že favorit je jasný - podvozek a kabina tatra + věž ze zuzana2/eva?
Hlavně, aby měla modernizovaná a nová stejný komunikační systém, balistický počítač a systém řízení palby.Skrýt celý příspěvekTechnický poznámka. Neřekl bych, že se dá pomocná energetická jednotka v případě pozemních vozidel označit jako APU (Aircraft Power Unit).
Technický poznámka. Neřekl bych, že se dá pomocná energetická jednotka v případě pozemních vozidel označit jako APU (Aircraft Power Unit).
Načítám diskuzi...