Armáda ČR obnovuje dělostřelectvo: Houfnice DANA zůstává
- 1. 2. 2017
- 112 komentářů
- Jan Grohmann
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje modernizovat 33 samohybných kolových houfnic (ShKH) vz. 77 DANA ráže 152 mm a nakoupit 17 nových samohybných houfnic ráže 155 mm. Na obnovení dělostřelectva MO ČR vyčlenilo 6 miliard Kč.
Dělostřelectvo v 21. století
Na začátku 21. století, kdy západní svět bojoval v Iráku a Afghánistánu, se zdálo, že armády potřebují jen pár dělostřeleckých systémů, s kterými dokáží precizně ničit hnízda teroristů na vzdálenost několika desítek kilometrů.
Ruská anexe Krymu však potvrdila, že „konec dějin“ se nekonal a evropské státy stojí před stejnými bezpečnostními hrozbami, jako ve 20. století. Ozbrojený konflikt na východě Ukrajiny mezi ukrajinskou armádou na jedné straně a proruskými/ruskými jednotkami na druhé straně navíc znovu potvrdil, jak důležitou roli hraje v klasických ozbrojených konfliktech dělostřelectvo.
Podle dokumentu Land Warfare in Europe: Lessons and Recommendations from the War in Ukraine mají dělostřelectvo, raketomety a minomety na východě Ukrajiny na svědomí 70 až 85 % obětí na všech stranách. „Rozsáhlé využívání nepřímé palby na Ukrajině - ve spojení se statickou povahou bojů - přineslo zpět zákopové vedení války, dělostřelecké duely a používaní nepřímé palby k rozložení a zničení soustředěných pozemních jednotek. Jde tedy o metody, které jsme znali z evropského pozemního bojiště z počátku 20. století,“ dočteme se v dokumentu.
Dělostřelecké a raketové jednotky jsou velmi účinné i při ničení obrněné techniky nepřítele, a to i bez použití munice s koncovým navedením. Rusové například pro ničení ukrajinských jednotek využívají termobarické hlavice a masové útoky dělostřelectva – taková kombinace má drtivý účinek na ukrajinská lehce pancéřovaná vozidla BMP a BTR.
Válka na východě Ukrajiny rovněž potvrdila důležitost působení vlastního dělostřelectva proti dělostřeleckým jednotkám nepřítele. „I když dělostřelecká protipalba pouze donutí oponenta přesunout se, tak poučení z Ukrajiny zní - když se nepřátelské dělostřelectvo pohybuje, nestřílí,“ dozvídáme se dále z dokumentu Land Warfare in Europe.
Jaké nároky se tedy kladou na moderní houfnice? Především je to vysoká mobilita i velká rychlost přesunu v pokud možno skrytém modu a schopnost provádět rychlé dělostřelecké přepady spojené s co nejkratším setrváním na palebné pozici.
DANA M1 M / TATRA TRUCKS
Dělostřelectvo Armády ČR
Schopnost Pozemních sil Armády ČR, resp. celých Ozbrojených sil České republiky vést nepřímou palbu, je bez nadsázky tristní. Z části to je důsledkem naivních představ minulých 25 let, kdy Evropa věřila ve zmiňovaný „konec dějin“ a v „nekonečný růst a mír“.
Armáda ČR dokáže ničit cíle mimo přímou viditelnost vlastních pozemních sil de facto pouze (a to velmi omezeně) bitevníky L-159 ALCA (v blízké budoucnosti také JAS-39 Gripen), bitevními vrtulníky Mi-24 a pak především pomocí ShKH vz. 77 DANA (86 ks), tažných minometů M1982 PRAM-L ráže 120 mm (85 ks) a samohybných minometů SPM-85 PRAM-S ráže 120 mm.
Počty techniky uvedené v závorce však nelze v žádném případě brát jako počet neustále operačně připravených zbraní. Je otázkou, kolik houfnic a minometů je skutečně připraveno k nasazení. Dlužno také dodat, že raketomety RM-70 GRAD Armáda ČR v roce 2010 vyřadila bez náhrady.
Problém kupodivu nedělá munice pro dělostřelectvo. Pro ShKH vz. 77 DANA je ve skladech uloženo 60 000 kusů munice. Právě velký počet munice byl jedním z důvodů, proč MO ČR přistoupilo k modernizaci ShKH vz. 77 DANA.
Plány modernizace dělostřelectva Armády ČR se v průběhu let měnily. Nejdříve MO ČR plánovalo koupit pouze nové houfnice, později naopak pouze modernizovat houfnice DANA. Nejnovější plán počítá s modernizací 33 houfnic DANA a pořízením 17 nových houfnic ráže 155 mm NATO.
Na modernizaci houfnic DANA je vyčleněno 1,1 miliardy Kč a na nákup nových houfnic 2,5 miliardy. Zbývající 2,4 miliardy pak padnou na nákup munice a na systémy velení a řízení palby.
Armáda ČR však prozatím neupřesnila požadavky kladené na modernizované houfnice DANA a na nové samohybné houfnice. Modernizované houfnice DANA i nové houfnice však budou jistě posazeny na tatrováckém podvozku.
Maximální rychlost houfnice DANA M1 M v terénu je 25 km/h. / TATRA TRUCKS
Modernizovaná ShKH DANA M1 M
O modernizaci samohybných houfnic vz. 77 DANA ( Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77) se mluví s přestávkami několik let. Na modernizační tendr je nejlépe, vzhledem ke značné historické spojitosti s výrobou houfnic DANA, připravená kopřivnická firma TATRA TRUCKS – původní i modernizovaná houfnice DANA využívá upravený podvozek 8x8 převzatý z Tatry T815.
Právě TATRA TRUCKS vyvinula prototyp modernizované houfnice DANA . Prototyp ShKH DANA M1 M se vyznačuje upraveným podvozkem a modernizovanou nástavbou doplněnou o moderní komunikační, naváděcí a ovládací prvky.
TATRA TRUCKS funguje jako hlavní dodavatel a koordinátor programu ShKH DANA M1 M. Kopřivnická firma na modernizaci spolupracuje s českými společnostmi Excalibur Army, Retia a slovenskými MSM Martin, ZVS Nová Dubnica. Všechny jmenované firmy patří do průmyslového holdingu Czechoslovak Group (CSG). Na projektu DANA M1 M se však také podílí česká zbrojní firma STV Group patřící do holdingu STV INVEST.
„Na tomto projektu by se z našeho pohledu měly podílet i podniky mimo Czechoslovak Group, jedním z důvodů je vytíženost našich kapacit exportními zakázkami. Je to možnost pro spolupráci více partnerů v rámci českého obranného průmyslu tak, aby byl pro armádu dosažen co nejlepší poměr mezi cenou a výkonem,“ uvedl mluvčí CSG Andrej Čírtek
Excalibur Army je výrobce a realizátor nástavbových částí, Retia zase řeší systém řízení palby a systémy velení a řízení. Slovenské firmy MSM Martin a ZVS Nová Dubnica nabízí munici DN1CZ ráže 152 mm s prodlouženým dostřelem.
Pojďme si nyní představit prototyp DANA M1 M, který TATRA TRUCKS nabízí Armádě ČR. Dlužno zdůraznit, že konkrétní vylepšení a systémy modernizované houfnice DANA závisí na přání zákazníka.
Posádka má k dispozici výkonné vytápění i klimatizaci. / TATRA TRUCKS
Podvozek a kabina
Podvozek DANA M1 M získal vylepšenou hydraulickou soustavu, díky které se zkrátila doba na vysouvání/zasouvání stabilizačních podpěr na 20 sekund. Díky tomu poklesl o polovinu čas nutný k zastavení vozidla a k zahájení palby, oproti původní houfnici vz. 77 DANA - tedy naprostá klíčová vlastnost samohybných houfnic, jak nám ukazují zkušenosti z Ukrajiny.
Nové vnější osvětlení vozidla typu BLACKOUT zajišťuje vyšší bezpečnost při jízdě v noci, v kolonách a provozu na pozemních komunikacích. Bezpečnosti jízdy pomáhají zpětné kamery a instalace přístroje pro noční vidění řidiče.
Kabina DANA M1 M má oproti originálu lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení. Posádku chrání pancíř podle Úrovně 1 dle STANAG 4569 – proti ráži 7,62x51 mm a střepinám dělostřelecké munice ráže 155 mm (na vzdálenost 100 m).
V této souvislosti je vhodné zmínit, že mrak střepin při výbuchu dělostřelecké munice má tvar jednoduchých motýlích křídel. Nejhustší mrak střepin z exploze jde tedy do stran – pokud munice dopadne před vozidlo, tak pancíř kabiny DANA M1 M ochrání posádku před výbuchem munice ráže 155 mm i na podstatně kratší vzdálenost.
Posádka má dále k dispozici nové ergonomické sedačky, nezávislou klimatizaci a topení i výkonnější a účinnější filtroventilaci.
Modul komunikačního a velitelského systému C4I v kabině houfnice DANA M1 M. / TATRA TRUCKS
Pohonná jednotka
DANA M1 M nabízí zlepšení v taktické mobilitě – napomáhá tomu upravený motor s větším výkonem a lepší ovládaní vozidla.
V modernizované houfnici DANA najdeme vylepšený motor TATRA T-930 s jedním turbodmychadlem, mezichladičem stlačeného vzduchu a spojkou SACHS o průměru 430 mm.
Výsledkem je výrazné snížení provozních nákladů v rámci celého dvacetiletého životního cyklu (zejména díky nižší spotřebě paliva) a zároveň snížení emisí, nižší kouřivost, příznivější průběh výkonu a vyšší točivý moment a pružnost motoru, zvýšená manévrovatelnost v terénu a zvýšení mobility vozidla.
Upravená převodovka s poloautomatickým řazením TATRA-NORGREN umožňuje jednodušší ovládání vozidla v terénu a ve stoupáních. Dochází tak ke zvýšení jízdní dynamiky vozidla a ke snížení nároků na řidiče.
Ovládaní vozidla se výrazně zlepšilo díky novému monobloku řízení a instalací pomocného čerpadla řízení pro nouzový provoz. K dispozici jsou také nové pneumatiky Michelin s centrálním huštěním.
Modernizovaná kabina nabízí mnohem lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení. / TATRA TRUCKS
Zbraňová nástavba
Původní hlaveň ráže 152 mm zůstala beze změny. Díky nové munici DN1CZ ráže 152 mm (v úvodu zmíněných slovenský firem) dokáže DANA M1 M ničit cíle na vzdálenost až 25 500 m. Naproti tomu původní DANA se starší municí dostřelí na vzdálenost jen 20 000 m.
DANA M1 M tak s přehledem plní alianční STANAG normu o minimálním účinném dostřelu houfnic (min 22 000 m). Nová munice ráže 152 mm je navíc v průměru o 20 % levnější oproti munici ráže 155 mm.
Pokud se podíváme na případné protivníky, tak dostřel 25 500 m je plně konkurenceschopný. Například ruská samohybná houfnice 2S3 Akacija (ráže 152 mm) má s klasickou municí dostřel 18,5 km, 2S1 Gvozdika (122 mm) 15,3 km a hlavní samohybná houfnice ruské armády 2S19 Msta dostřelí na vzdálenost 29 km.
Pro svou obranu má posádka k dispozici zadýmovací granáty a protiletadlový kulomet NSVT ráže 12,7 mm umístěný na nové lafetě.
Hlavní změny najdeme v elektronické výzbroji. ShKH DANA M1 M získala například nový panel velitele, modernizovaný elektrohydraulický systém ovládání nástavby a byla provedená generační obměna součástkové základny.
Klíčová je instalace pomocné energetické jednotky (APU), která pohání systémy vozidla (komunikace, klimatizace, topení) při vypnutém hlavním motoru. Výsledkem je výrazné snížení provozních nákladů a zvukové demaskující stopy vozidla.
Modernizované stanoviště mířiče. / TATRA TRUCKS
Na přání zákazníka lze houfnici DANA M1 M vybavit nejnovějšími komunikačními prostředky (pro vnější i vnitřní komunikaci), balistickým počítačem a systémem řízení palby. Elektronické systémy houfnice DANA M1 M lze také propojit pomocí digitální sítě řízení a velení (C4I) s další technikou Armády ČR.
Bojovou hodnotu houfnice klíčově ovlivňuje systém řízení palby. TATRA TRUCKS nabízí například polský systém TOPAZ, který se osvědčil při nasazení polských houfnic DANA v Afghánistánu. Prostředek TOPAZ najdeme také v nových polských pásových samohybných houfnicích Krab.
Klíčovými prvky TOPAZ jsou komunikační systémy, počítače a příslušný software. Součástí kompletu TOPAZ je displej velitele s pohyblivou mapou, kde se zobrazují nejrůznější taktické údaje, pozice vlastních/nepřátelských sil, pozice, velikost a typ cíle, nebezpečné/bezpečné zóny podle typu techniky nepřítele, dostřel podle dostupné munice, atd.
TOPAZ dokáže také komunikovat s elektronickými prostředky předsunutých dělostřeleckých návodčích, s dalšími pozorovacími systémy či s dělostřeleckými radary. Armáda ČR by tak díky modernizovaným houfnicím DANA M1 M mohla konečně využívat dělostřelecké radary Arthur koupené za téměř 2 miliardy, pro které bez moderního palebného prostředku se soudobým systémem řízení palby nemá plnohodnotné využití.
TOPAZ je schopen také režimu salvy MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact), kdy houfnice vypálí v rychlém sledu několik granátů, jež se pak pohybují po různých trajektoriích, ale při tom dopadnou na cíl současně. Ideální vlastnost pro potřeby dělostřeleckých přepadů.
Shrnutí
Modernizace DANA M1 M posunuje české houfnice na úroveň potenciálních protivníků z Ruska a zároveň splňuje normu STANAG ohledně účinného dostřelu.
Velkou výhodou je finanční a organizační nenáročnost projektu, oproti nákupu nových samohybných houfnic. Armáda ČR může využít stávající logistické/servisní zázemí a také dostatek znalého technického personálu. Případné opravy lze navíc provádět na území České republiky.
Je také nutné si uvědomit klad obrovského množství munice ráže 152 mm nacházející se ve skladech Armády ČR. Cena nová munice ráže 155 mm bez problému přesáhne 1000 dolarů za kus (podle výrobce, množství objednaných kusů, rychlosti dodávek, atd.). Za nákup adekvátního množství nové munice by tak Armáda ČR musela vynaložit desítky milionů dolarů.
Takticko-technická data houfnice DANA M1 M
DANA M1 M |
|
Ráže |
152 mm |
Hmotnost munice |
43,56 kg |
Počáteční rychlost munice |
693 m/s |
Délka dráhy munice v hlavni |
4908 mm |
Automatická rychlost palby |
4 ran/min |
Manuální rychlost palby |
2 ran/min |
Dostřel munice DN1CZ ráže 152 mm |
25 500 m |
Minimální dostřel |
4600 m |
Náměr hlavně |
-4°až +70° |
Odměr hlavně při nepřímé palbě |
±45° |
Posádka |
5 mužů |
Max rychlost na zpevněné cestě |
80 km/h |
Dojezd (50% po polních cestách) |
600 km |
Spotřeba na pevné cestě |
65 l na 100 km |
Spotřeba v terénu |
80 l až 178 l na 100 km |
Spotřeba oleje motoru |
4,2 % ze spotřebovaného paliva |
Rozměry (d×vך) |
11 156 mm × 3350 mm x 3000 mm |
Hmotnost s 60 kusy munice |
30 221 kg |
Prázdná hmotnost |
27 278 kg |
Výkon pomocné jednotky AUP |
7,5 kW |
Fotogalerie
Související články
Francouzské dělostřelecké systémy pro indickou armádu
Francouzská společnost Nexter podala finální nabídku ve výši jedné miliardy Euro do indického tendru ...
- 08.04.2016
- 0 komentářů
- Václav Kopecký
Modernizace dělostřelectva Armády ČR. Jaký je plán?
Minulý týden proběhla médií informace o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) modernizovat samohybné ...
- 29.08.2016
- 109 komentářů
- Jan Grohmann
Kontejnerový minomet Nemo od finské Patrie
Finská Patria představila kontejnerový minomet Nemo Container ráže 120 mm. Nemo Container unikátním ...
- 28.12.2016
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Ukrajinské dělostřelectvo pod ruským kyberútokem
Ukrajinští operátoři houfnic D-30 od roku 2013 používají nezávisle vyvinutou mobilní aplikaci ...
- 02.01.2017
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
Ono ta neustále zmiňovaná EVA - je to takovej kočkopes, tahle kategorie byla myšlená pro lehký expediční jednotky někam do Afriky, my potřebujeme nové houfnice zařaditelné do ...Zobrazit celý příspěvek
Ono ta neustále zmiňovaná EVA - je to takovej kočkopes, tahle kategorie byla myšlená pro lehký expediční jednotky někam do Afriky, my potřebujeme nové houfnice zařaditelné do mechanizovaných svazků.
Má to omezenej odměr, v nabíjecím automatu jen 12 nábojů, příprava ke střelbě 2 minuty a zpátky do pochodovky 1 minutu (což je stejně jak u starých vz.77)... defakto je to šul-nul s Danou (něco lepší, něco horší). Jo, nakoupit by se jich pár mohlo pro expediční mise, ale není to zbytečnej luxus? To je lepší koupit pořádný, plnotučný kusy a jednou za čas si pronajmout toho Ruslana, když už bysme je chtěli někam poslat na výlet.
Prodloužení hlavně - nejde jen vyměnit lauf, musí se i přepracovat uložení (delší hlaveň znamená větší hmotnost a zpětný ráz) a nabíječ, netuším jak to u Ondavy bylo s municí (jestli "papala" starou Daňáckou, nebo potřebovala novou). Každopádně škoda že se Ondavy nestihly vyrobit, byly by konkurenceschopné i dnes (dostřel až 32km už není vůbec špatný).
Zuzana, jedině Zuzana... :)Skrýt celý příspěvekTryskac: narážel jsem na CSG, což je sice již nadnárodní firma, ale "naše" :) Stran podvozku, zatím se v souvislosti s novými houfnicemi mluvilo jen o podvozcích 8x8. Ostatně na ...Zobrazit celý příspěvek
Tryskac: narážel jsem na CSG, což je sice již nadnárodní firma, ale "naše" :)
Stran podvozku, zatím se v souvislosti s novými houfnicemi mluvilo jen o podvozcích 8x8. Ostatně na podvozku T815-7 8x8 se už v prototypu prohání Caesar, Atmos, T5-52. Jediné co se na něm z nových houfnic neprohání je AGM, Archer a Eva. Přičemž podvozek Evika byla vlastně výškrab skladů výrobce, takže bych ho nebral jako referenci.Skrýt celý příspěvekad Skelet: Operovat tím, že díky modernizacím Dan se pomůže našemu průmyslu je nesmysl. Protože ten náš průmysl je schopen dodat Zuzanu1/2 a Evu. ....republiky sa formalne ...Zobrazit celý příspěvek
ad Skelet: Operovat tím, že díky modernizacím Dan se pomůže našemu průmyslu je nesmysl. Protože ten náš průmysl je schopen dodat Zuzanu1/2 a Evu. ....republiky sa formalne rozdelili v roku 1993. Potom je asi lepsie a vystiznejsie drzat sa striktne faktografie a nie nejakych dojmov a emocii. Aj ked je pravda ze hospodarstva oboch krajin su prepojene, casto tak, ako keby k ziadnemu rozdeleniu neprislo. Potom je smutne, ked mi kolegovia - ceski - hovoria, ze nerozumeju, ze hovor radsej anglicky... not a problem at all.
A este jeden osobny postreh. Sam vnimam Zuzanu(2) , Dany ako uzatvoreny pribeh, ktory neponuka nijake zasadne zvysenie kvality. Vo svetle velkeho dosahu (40+km) v stredoeuropskom priestore nie je problem vyberat teren, kde sa bezny terenny 6x6 podvozok bez problemov dostane. Ak by bola poziadavka na maximalnu priechodnost pri doprevadzani tankov, tak samozrejme je vhodnejsie umiestnit vezu na pasovy podvozok...Skrýt celý příspěvekmodernizacia Dany vymenou hlavne, inym balistickym pocitacom atd sa volalo Ondava. Jej vyvojom vznikla Zuzana. Pisalo sa, ze spominanymi upravami sa zvysi dostrel na 32km. Moze sa ...Zobrazit celý příspěvek
modernizacia Dany vymenou hlavne, inym balistickym pocitacom atd sa volalo Ondava. Jej vyvojom vznikla Zuzana. Pisalo sa, ze spominanymi upravami sa zvysi dostrel na 32km. Moze sa zdat, ze nie je podstatne ci ma zbran dosah 20, 25, alebo dokonca 40km, ale zdanie moze lahko klamat. Okrem protibaterijnej palby, kde je efekt zrejmy je podstatna aj presnost, ktora asi nebude najvyssia pri palbe na maximalnu vzdialenost. Co sa tyka tej zvlastnej (nie zrovna estetickej) kabiny Zuzany2 (navrhovala to zena, ale to snad nie je podstatne), bola sledovana najma zvysena balisticka odolnost. Hadam sa im to podarilo a netreba zabudat, ze Zuzana2 ma 3 clennu osadku, t.z. 1 vodic a 2 clenovia osadky sa pravdepodobne vezu vo vezi.Skrýt celý příspěvek
Marthy, přesně to mě napadlo s ohledem na kritizovaný nízký dostřel. O kolik by modernizaci prodražilo osazení nové, delší hlavně. Nemusela by nutně být 52 ráží, stačila by třeba ...Zobrazit celý příspěvek
Marthy, přesně to mě napadlo s ohledem na kritizovaný nízký dostřel. O kolik by modernizaci prodražilo osazení nové, delší hlavně. Nemusela by nutně být 52 ráží, stačila by třeba 47. Nebo by to znamenalo další nákladné zásahy do konstrukce (jiné brzdovratné zařízení, atp.)?Skrýt celý příspěvek
Hm,nakolik by modernizaci Dany prodražila modernizace/prodloužení hlavně děla?Pokud by to nebylo finančně a časově příliš náročné tak by to určitě významně zvýšilo bojové ...Zobrazit celý příspěvek
Hm,nakolik by modernizaci Dany prodražila modernizace/prodloužení hlavně děla?Pokud by to nebylo finančně a časově příliš náročné tak by to určitě významně zvýšilo bojové schopnosti našeho dělostřelectva.Skrýt celý příspěvek
Takže všechno je to zase o tom, že nejsme schopný dát ekvivalent 2% HDP na zbrojení... Kdyby ano, mohla se 152mm munice prodat a koupit nějaký systém NATO v rozumných počtech s ...Zobrazit celý příspěvek
Takže všechno je to zase o tom, že nejsme schopný dát ekvivalent 2% HDP na zbrojení...
Kdyby ano, mohla se 152mm munice prodat a koupit nějaký systém NATO v rozumných počtech s rozumným dostřelem.
Achjo...Skrýt celý příspěvekMALI: oponovat si můžeme jak chceme, vzhledem k tomu, že CSG je mimojiné dodavatelem hlavní a podvozků pro Zuzku a Evika, tak je to pomalu fifty, fifty. Stále více si myslím, že ...Zobrazit celý příspěvek
MALI: oponovat si můžeme jak chceme, vzhledem k tomu, že CSG je mimojiné dodavatelem hlavní a podvozků pro Zuzku a Evika, tak je to pomalu fifty, fifty.
Stále více si myslím, že armádě jde i o rychlost, s tím že jí bylo naznačeno, že po nákupu BVP, vrtulníků, radarů a dalších, prostě mimo rozpočet už nic nedostane. Tak to řeší tímto.. co vlastně dostane AČR se neví, ví se jen co před drahnou dobou představila CSG na IDETu.Skrýt celý příspěvekTo Charlie, 02.02.2017,11:18: No, právě že to, co je na fotce z kabiny DANY je počítač ETC ze SŘP ASPRO, který je tam víceméně "namašlen" a který je v AČR, jak jste správně ...Zobrazit celý příspěvek
To Charlie, 02.02.2017,11:18:
No, právě že to, co je na fotce z kabiny DANY je počítač ETC ze SŘP ASPRO, který je tam víceméně "namašlen" a který je v AČR, jak jste správně podotkl, díky zanedbání "morální údržby" (už víc, než 20 let) totálně zastaralý a nevyhovující. Cestou je buď ten SŘP ASPRO totálně modernizovat (což je díky jeho prvotní verzi v podstatě nákup nového), nebo je zcela nahradit úplně novým SŘP. Ale to je jen jedna část problému. Důležité je to, aby byl tento SŘP funkčně datově propojen s ASVŘ PozS AČR. Máte plnou pravdu v tom, že toto není zcela parketa výrobce / dodavatele dělostřeleckého systému (ten by na to měl být jen připraven), nicméně článek (a následná diskuze k němu) se zabývá jen podvozkem (v žádném případě jeho modernizace nezatracuji), dále dostřelem děla a neřeší se to, kam to dělo má střílet, zd bude dělo autonomní, nebo ne atd.
Zmínka o systému TOPAS mi pak připadá jako kolorit - co by všechno bylo případně možné, kdyby...... (to někdo zaplatil, aby se to předělalo podle potřeb AČR - přesně tohle se totiž událo před cca 25 lety se systémem ASPRO a pak jsme se divili....). Cena takového plně funkčního systému je totiž dosti vysoká a jeho implementace do armády není otázkou jednoho roku.
Je zde však i jedna pozitivní možnost - a to, že se při té modernizaci DAN v předstihu zavede funkční SŘP s funkčním napojením na ASVŘ AČR a pak se transformuje do nových 155 mm děl NATO. Jen aby se na to opět nezapomnělo, nebo lépe: aby na to byly plánovány peníze.Skrýt celý příspěvekTo sgtlk: Zkusil jsi si zistit, kolik by stal servis toho delostreleckeho systemu, ktery je zalozen na dumperu Volvo A30D po dobu zivotnosti systemu (na Tatru to nejde jednoduse ...Zobrazit celý příspěvek
To sgtlk: Zkusil jsi si zistit, kolik by stal servis toho delostreleckeho systemu, ktery je zalozen na dumperu Volvo A30D po dobu zivotnosti systemu (na Tatru to nejde jednoduse nainstalovat) o kolik by stala vic doprava a o co slozitejsi by byla 30 t systemu vs. napr. EVA v pripade nutnosti nasadit tento system v zahranici, kolik penez by slo nazpet z dani v pripade porizeni cs. systemu a kolik pracovnich prilezitosti tim bylo vytvoreno???Skrýt celý příspěvek
Doplním ..ono bys měl k té aretaci, započítat i odaretování, protože se svěšenými podpěrami můžeš těžko jet. Takže ten kritický čas oproti Caesar je vlastně dvojnásobný. Dana m1m ...Zobrazit celý příspěvek
Doplním ..ono bys měl k té aretaci, započítat i odaretování, protože se svěšenými podpěrami můžeš těžko jet. Takže ten kritický čas oproti Caesar je vlastně dvojnásobný. Dana m1m 13 x 2- 26 sec, oproti Dana 33 x 2- 66 sec – Caesar dokáže pálit rychlostí až 8 ran / min……Skrýt celý příspěvek
K tem penezum, jestli ACR ma nebo nema na nove. Nevim, na kolik vyjde Zuzana2/Eva, ale tady jsou dostupne ceny dvou zahr. favoritu, o kterych se mluvilo v dobe, nez nekdo prisel s ...Zobrazit celý příspěvek
K tem penezum, jestli ACR ma nebo nema na nove. Nevim, na kolik vyjde Zuzana2/Eva, ale tady jsou dostupne ceny dvou zahr. favoritu, o kterych se mluvilo v dobe, nez nekdo prisel s touhle myslenkou na polo-modernizaci DAN
ARCHER = 4,166M USD
http://www.army-guide.com/eng/...
CAESAR = 5,425M USD ( zprumerovano )
http://www.army-guide.com/eng/...
Samozrejme zalezi, co si k tomu ACR vse objedna, ale odpichnout se od toho muzeme.
Vynasobte x50, pro ARCHER ( mum favorit ) me to vychazi cca. 5,2MLD CZK - rozlozeno do vice let. Kolik ze to letos ACR vratila do rozpoctu, protoze je nebyla schopna vycerpat?Skrýt celý příspěvekJsem hodně zvědav, s jakou municí přijdou Poláci, kteří začali vyvíjet novou munici 152 mm a jestli budou schopni při výrobě nové, recyklovat starou. Jinak ta úprava stabilizačních ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem hodně zvědav, s jakou municí přijdou Poláci, kteří začali vyvíjet novou munici 152 mm a jestli budou schopni při výrobě nové, recyklovat starou. Jinak ta úprava stabilizačních podpěr Dana m1m, která zkrátila dobu stabilizace na polovinu tj.20 sec, jakožto klíčová součást- viz. článek- líbí se mi jak má stabilizaci řešenou Ceasar, tam jsou použity dvě ocelové desky, které se sklopí během 7 sec (33 % času Dana m1m), plošně stabilizují na násobně větší ploše a navíc při pohybu částečně chrání zadní pneu.Skrýt celý příspěvek
To sgtl: Co se na to divat i z hlediska domacich firem, ktere potrebuji jeste urcity cas na dokonceni EVY, ktera by byla z rady duvodu velmi vhodna pro nasi armadu - NATO raze, ...Zobrazit celý příspěvek
To sgtl: Co se na to divat i z hlediska domacich firem, ktere potrebuji jeste urcity cas na dokonceni EVY, ktera by byla z rady duvodu velmi vhodna pro nasi armadu - NATO raze, mobilita i vcetne schopnosti transportu vlastnimi letadly (pokud to dopadne dobre s akvizici KC390) a samozrejme podpora domaciho zbrojniho prumyslu. Ten ma u nas nejen tradici, ale umoznuje to zachovani ci dokonce rozvoj vyrobnich kapacit, prinese to pracovni mista pro kvalifikovane sily a produkce vyrobku s vysokou pridanou hodnotou (kam zbrane nepochybne patri) ma pro nas stat mnohem vetsi vyznam nez podpora montoven pro nekvalifikovanou silu, ktere vyhledove stejnak zrusi nastup Prumyslu 4.0.
Jde take si stanovit, proti cemu ci komu se budeme muset branit v pristich 15 ci 20 letech - jsou to opravdu prvosledove jednotky RF, kdy by bylo docela jedno, jestli mame o jednu ci dve delostrelecke baterie mene.
Spise nam hrozi hybridni zpusob boje s uplne jinymi pozadavky na vyzbroj, pocty vojaku i jejich vycvik.
Samozrejme musime mit i dostatecne kapacity pro plneni spojeneckych zavazku i smysluplne zahranicni mise - zde ma smysl moderni, mobilni a NATO kompatibilni kanonove houfnice.
Pokud jde o ochranu uzemi naseho statu, tak vetsi prioritu nez mnozstvi baterii 155mm houfnic (pri existenci modernizovanych DAN) ma PVO, dovyzbrojeni letectva o dostatecne mnostvi A-A a A-G munice, penetrace pechoty dostatecnym mnozstvim modernich pancerovek, PTRS, komunikacnich a pozorovacich systemu, balistickou ochranou, doplneni soucasnych AZ o dostatecny pocet rychle pouzitelnych "rezervistu", etc..Skrýt celý příspěvekMali: ale vždyť nové systémy řízení palmy má DANA M1M také k dispozici. No a když je zákazník (armáda) nebude chtít, tak je to chyba výrobce? Je faktem, že armáda po nákupu ...Zobrazit celý příspěvek
Mali: ale vždyť nové systémy řízení palmy má DANA M1M také k dispozici. No a když je zákazník (armáda) nebude chtít, tak je to chyba výrobce?
Je faktem, že armáda po nákupu Arthurů moc do dělostřelectva neinvestovala a v současnosti je náš systém řízení palby (ASPRO) beznadějně zastaralý, ale zase někde se začít musí, takže snad to vezmou za správný konec.
Pokud jde o nový typ - mě by se nejvíc líbila Zuzana 2 s "klasickou" kabinou - ten jednomístný slovenský typ ala G6 je trochu klaustrofobický... Pzh2000 by byly moc fajn, ale ty nebudou levné a AGM je prostě hnus fialovej :/ navíc radši bych dal vydělat slovákům než němcům (a bude to nejspíš i levnější).Skrýt celý příspěvekTo Skelet, 10:52: trošku bych vám k poslednímu příspěvku oponoval: 1. modernizací DAN se právě pomůže CSG (otázkou je, nakolik je CSG český průmysl) 2. Zuzana i Eva jsou veskrze ...Zobrazit celý příspěvek
To Skelet, 10:52:
trošku bych vám k poslednímu příspěvku oponoval:
1. modernizací DAN se právě pomůže CSG (otázkou je, nakolik je CSG český průmysl)
2. Zuzana i Eva jsou veskrze slovenské (ne české).....Skrýt celý příspěvekto Lukas: odpověď na váš dotaz si najdete na otevřeném webu:http://www.13dp.army.cz/organi... k článku: Položím si základní otázku: "k čemu je nám ...Zobrazit celý příspěvek
to Lukas:
odpověď na váš dotaz si najdete na otevřeném webu:http://www.13dp.army.cz/organi...
k článku:
Položím si základní otázku: "k čemu je nám dělostřelectvo?" Jednoduchá odpověď: k ničení protivníka (v případě děl typu DANA k ničení protivníka v nějaké hloubce a to převážně nepřímo střelbou).
K tomu, abychom splnili toto zadání, musíme mít možnost mít v prostoru konfliktu děla, k nim příslušnou munici - to znamená, že děla musí být mobilní;
dále (když už tam ta děla máme) musí být schopna na tohoto protivníka tu munici vystřelit, a zasáhnout jej;
pak musí být ta děla schopna rychlé změny palebného postavení.
Zamýšlená modernizace (tak jak je popisována v článku) však v podstatě řeší jen ten příjezd a odjezd. Je totiž orientována jen na vozidlo.
Neřeší zbraň jako takovou (což by však byl problém - byl by to v podstatě nový děl. systém - již bylo dostatečně diskutováno), munici řeší částečně (zde jen nepodstatné zvýšení max. dálky střelby, nicméně je třeba vidět, že při zachování původního děla se zázraky dělat nedají), ale tvrzení o konkurenceschopnosti modernizované DANY uváděné v článku mi připadá jako tendenční; účinnost jejího nasazení by však zvýšila například přesná munice, kterou zatím vůbec v AČR nemáme (na principu GPS nebo laseru).
Popisovaná modernizace však především vůbec neřeší to, jak obsluha děla dostane palebný úkol, neřeší systémové zapojení modernizované DANY do vyššího systému velení, neřeší spojení, vůbec neřeší SŘP - vše je v úrovni: "na přání zákazníka může být". Věta o propojení systémů nové DANY v rámci architektury C4I ukazuje jen to, že se buď někdo "upsal" (písmenko sem, písmenko tam), nebo, že je úplně mimo. Takže pokud nebudou dořešeny tyto otázky (zatím jde jen o mlhavé sliby a nástin možností řešení - ve smyslu rčení: "slibem nezarmoutíš"), tak bude z hlediska AČR celá modernizace k ničemu - pouze odčerpá peníze z jejího rozpočtu. Pardon, jeden efekt to mít bude - zlepší se životní a pracovní podmínky obsluhy v kabině podvozku.Skrýt celý příspěvekOperovat tím, že díky modernizacím Dan se pomůže našemu průmyslu je nesmysl. Protože ten náš průmysl je schopen dodat Zuzanu1/2 a Evu. Takže to vypadá, že po čem jde AČR je ...Zobrazit celý příspěvek
Operovat tím, že díky modernizacím Dan se pomůže našemu průmyslu je nesmysl. Protože ten náš průmysl je schopen dodat Zuzanu1/2 a Evu. Takže to vypadá, že po čem jde AČR je požadované celkové množství houfnic, a zřejmě dodané v co nejkratším čase.Skrýt celý příspěvek
sgtlk: Budeme doufat, že Babiše nepovozí v Šakalovi :D chlmcan: k té mobilitě, Danu nedáš do letadla, Evu už ano. Neupínal bych se ani k té ceně, přeci jen pokud by byl zájem ...Zobrazit celý příspěvek
sgtlk: Budeme doufat, že Babiše nepovozí v Šakalovi :D
chlmcan: k té mobilitě, Danu nedáš do letadla, Evu už ano. Neupínal bych se ani k té ceně, přeci jen pokud by byl zájem nakoupit všechny houfnice nové, vždycky může jít ministr na vládu a požádat o extra peníze. Osobně ten mantinel beru jen jako výmluvu, když i na ty vrtulníky se nějaké finance navíc našly (původně prošel jen Eurocopter, teď se může vrátit i Augusta).
Osobně za tím vidím to, že CSG chce mít trumf v podobě modernizačního balíčku hofnic DANA, které jsou zavedené u armády ČR. Všechno je to jen marketing jak lépe zpropagovat modernizaci, o kterou tak nějak nebyl zájem. Navíc těch pár miliard na modernizaci Dan nás zase až tak bolet nebude a časem je můžeme přeposlat dál (prodat za "pár peněz" jako L-159). Ve výsledku bude stejně těch nových houfnic 50, jen to půjde na etapy. Nejprve 17 a až se dovychytají mouchy, dokoupí se další. V zahraničí se nic kupovat nebude, to je snad jasné, tak čekám jen něco jako Eva 2Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...