Armáda ČR obnovuje dělostřelectvo: Houfnice DANA zůstává
- 1. 2. 2017
- 112 komentářů
- Jan Grohmann
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje modernizovat 33 samohybných kolových houfnic (ShKH) vz. 77 DANA ráže 152 mm a nakoupit 17 nových samohybných houfnic ráže 155 mm. Na obnovení dělostřelectva MO ČR vyčlenilo 6 miliard Kč.
Dělostřelectvo v 21. století
Na začátku 21. století, kdy západní svět bojoval v Iráku a Afghánistánu, se zdálo, že armády potřebují jen pár dělostřeleckých systémů, s kterými dokáží precizně ničit hnízda teroristů na vzdálenost několika desítek kilometrů.
Ruská anexe Krymu však potvrdila, že „konec dějin“ se nekonal a evropské státy stojí před stejnými bezpečnostními hrozbami, jako ve 20. století. Ozbrojený konflikt na východě Ukrajiny mezi ukrajinskou armádou na jedné straně a proruskými/ruskými jednotkami na druhé straně navíc znovu potvrdil, jak důležitou roli hraje v klasických ozbrojených konfliktech dělostřelectvo.
Podle dokumentu Land Warfare in Europe: Lessons and Recommendations from the War in Ukraine mají dělostřelectvo, raketomety a minomety na východě Ukrajiny na svědomí 70 až 85 % obětí na všech stranách. „Rozsáhlé využívání nepřímé palby na Ukrajině - ve spojení se statickou povahou bojů - přineslo zpět zákopové vedení války, dělostřelecké duely a používaní nepřímé palby k rozložení a zničení soustředěných pozemních jednotek. Jde tedy o metody, které jsme znali z evropského pozemního bojiště z počátku 20. století,“ dočteme se v dokumentu.
Dělostřelecké a raketové jednotky jsou velmi účinné i při ničení obrněné techniky nepřítele, a to i bez použití munice s koncovým navedením. Rusové například pro ničení ukrajinských jednotek využívají termobarické hlavice a masové útoky dělostřelectva – taková kombinace má drtivý účinek na ukrajinská lehce pancéřovaná vozidla BMP a BTR.
Válka na východě Ukrajiny rovněž potvrdila důležitost působení vlastního dělostřelectva proti dělostřeleckým jednotkám nepřítele. „I když dělostřelecká protipalba pouze donutí oponenta přesunout se, tak poučení z Ukrajiny zní - když se nepřátelské dělostřelectvo pohybuje, nestřílí,“ dozvídáme se dále z dokumentu Land Warfare in Europe.
Jaké nároky se tedy kladou na moderní houfnice? Především je to vysoká mobilita i velká rychlost přesunu v pokud možno skrytém modu a schopnost provádět rychlé dělostřelecké přepady spojené s co nejkratším setrváním na palebné pozici.
DANA M1 M / TATRA TRUCKS
Dělostřelectvo Armády ČR
Schopnost Pozemních sil Armády ČR, resp. celých Ozbrojených sil České republiky vést nepřímou palbu, je bez nadsázky tristní. Z části to je důsledkem naivních představ minulých 25 let, kdy Evropa věřila ve zmiňovaný „konec dějin“ a v „nekonečný růst a mír“.
Armáda ČR dokáže ničit cíle mimo přímou viditelnost vlastních pozemních sil de facto pouze (a to velmi omezeně) bitevníky L-159 ALCA (v blízké budoucnosti také JAS-39 Gripen), bitevními vrtulníky Mi-24 a pak především pomocí ShKH vz. 77 DANA (86 ks), tažných minometů M1982 PRAM-L ráže 120 mm (85 ks) a samohybných minometů SPM-85 PRAM-S ráže 120 mm.
Počty techniky uvedené v závorce však nelze v žádném případě brát jako počet neustále operačně připravených zbraní. Je otázkou, kolik houfnic a minometů je skutečně připraveno k nasazení. Dlužno také dodat, že raketomety RM-70 GRAD Armáda ČR v roce 2010 vyřadila bez náhrady.
Problém kupodivu nedělá munice pro dělostřelectvo. Pro ShKH vz. 77 DANA je ve skladech uloženo 60 000 kusů munice. Právě velký počet munice byl jedním z důvodů, proč MO ČR přistoupilo k modernizaci ShKH vz. 77 DANA.
Plány modernizace dělostřelectva Armády ČR se v průběhu let měnily. Nejdříve MO ČR plánovalo koupit pouze nové houfnice, později naopak pouze modernizovat houfnice DANA. Nejnovější plán počítá s modernizací 33 houfnic DANA a pořízením 17 nových houfnic ráže 155 mm NATO.
Na modernizaci houfnic DANA je vyčleněno 1,1 miliardy Kč a na nákup nových houfnic 2,5 miliardy. Zbývající 2,4 miliardy pak padnou na nákup munice a na systémy velení a řízení palby.
Armáda ČR však prozatím neupřesnila požadavky kladené na modernizované houfnice DANA a na nové samohybné houfnice. Modernizované houfnice DANA i nové houfnice však budou jistě posazeny na tatrováckém podvozku.
Maximální rychlost houfnice DANA M1 M v terénu je 25 km/h. / TATRA TRUCKS
Modernizovaná ShKH DANA M1 M
O modernizaci samohybných houfnic vz. 77 DANA ( Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77) se mluví s přestávkami několik let. Na modernizační tendr je nejlépe, vzhledem ke značné historické spojitosti s výrobou houfnic DANA, připravená kopřivnická firma TATRA TRUCKS – původní i modernizovaná houfnice DANA využívá upravený podvozek 8x8 převzatý z Tatry T815.
Právě TATRA TRUCKS vyvinula prototyp modernizované houfnice DANA . Prototyp ShKH DANA M1 M se vyznačuje upraveným podvozkem a modernizovanou nástavbou doplněnou o moderní komunikační, naváděcí a ovládací prvky.
TATRA TRUCKS funguje jako hlavní dodavatel a koordinátor programu ShKH DANA M1 M. Kopřivnická firma na modernizaci spolupracuje s českými společnostmi Excalibur Army, Retia a slovenskými MSM Martin, ZVS Nová Dubnica. Všechny jmenované firmy patří do průmyslového holdingu Czechoslovak Group (CSG). Na projektu DANA M1 M se však také podílí česká zbrojní firma STV Group patřící do holdingu STV INVEST.
„Na tomto projektu by se z našeho pohledu měly podílet i podniky mimo Czechoslovak Group, jedním z důvodů je vytíženost našich kapacit exportními zakázkami. Je to možnost pro spolupráci více partnerů v rámci českého obranného průmyslu tak, aby byl pro armádu dosažen co nejlepší poměr mezi cenou a výkonem,“ uvedl mluvčí CSG Andrej Čírtek
Excalibur Army je výrobce a realizátor nástavbových částí, Retia zase řeší systém řízení palby a systémy velení a řízení. Slovenské firmy MSM Martin a ZVS Nová Dubnica nabízí munici DN1CZ ráže 152 mm s prodlouženým dostřelem.
Pojďme si nyní představit prototyp DANA M1 M, který TATRA TRUCKS nabízí Armádě ČR. Dlužno zdůraznit, že konkrétní vylepšení a systémy modernizované houfnice DANA závisí na přání zákazníka.
Posádka má k dispozici výkonné vytápění i klimatizaci. / TATRA TRUCKS
Podvozek a kabina
Podvozek DANA M1 M získal vylepšenou hydraulickou soustavu, díky které se zkrátila doba na vysouvání/zasouvání stabilizačních podpěr na 20 sekund. Díky tomu poklesl o polovinu čas nutný k zastavení vozidla a k zahájení palby, oproti původní houfnici vz. 77 DANA - tedy naprostá klíčová vlastnost samohybných houfnic, jak nám ukazují zkušenosti z Ukrajiny.
Nové vnější osvětlení vozidla typu BLACKOUT zajišťuje vyšší bezpečnost při jízdě v noci, v kolonách a provozu na pozemních komunikacích. Bezpečnosti jízdy pomáhají zpětné kamery a instalace přístroje pro noční vidění řidiče.
Kabina DANA M1 M má oproti originálu lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení. Posádku chrání pancíř podle Úrovně 1 dle STANAG 4569 – proti ráži 7,62x51 mm a střepinám dělostřelecké munice ráže 155 mm (na vzdálenost 100 m).
V této souvislosti je vhodné zmínit, že mrak střepin při výbuchu dělostřelecké munice má tvar jednoduchých motýlích křídel. Nejhustší mrak střepin z exploze jde tedy do stran – pokud munice dopadne před vozidlo, tak pancíř kabiny DANA M1 M ochrání posádku před výbuchem munice ráže 155 mm i na podstatně kratší vzdálenost.
Posádka má dále k dispozici nové ergonomické sedačky, nezávislou klimatizaci a topení i výkonnější a účinnější filtroventilaci.
Modul komunikačního a velitelského systému C4I v kabině houfnice DANA M1 M. / TATRA TRUCKS
Pohonná jednotka
DANA M1 M nabízí zlepšení v taktické mobilitě – napomáhá tomu upravený motor s větším výkonem a lepší ovládaní vozidla.
V modernizované houfnici DANA najdeme vylepšený motor TATRA T-930 s jedním turbodmychadlem, mezichladičem stlačeného vzduchu a spojkou SACHS o průměru 430 mm.
Výsledkem je výrazné snížení provozních nákladů v rámci celého dvacetiletého životního cyklu (zejména díky nižší spotřebě paliva) a zároveň snížení emisí, nižší kouřivost, příznivější průběh výkonu a vyšší točivý moment a pružnost motoru, zvýšená manévrovatelnost v terénu a zvýšení mobility vozidla.
Upravená převodovka s poloautomatickým řazením TATRA-NORGREN umožňuje jednodušší ovládání vozidla v terénu a ve stoupáních. Dochází tak ke zvýšení jízdní dynamiky vozidla a ke snížení nároků na řidiče.
Ovládaní vozidla se výrazně zlepšilo díky novému monobloku řízení a instalací pomocného čerpadla řízení pro nouzový provoz. K dispozici jsou také nové pneumatiky Michelin s centrálním huštěním.
Modernizovaná kabina nabízí mnohem lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení. / TATRA TRUCKS
Zbraňová nástavba
Původní hlaveň ráže 152 mm zůstala beze změny. Díky nové munici DN1CZ ráže 152 mm (v úvodu zmíněných slovenský firem) dokáže DANA M1 M ničit cíle na vzdálenost až 25 500 m. Naproti tomu původní DANA se starší municí dostřelí na vzdálenost jen 20 000 m.
DANA M1 M tak s přehledem plní alianční STANAG normu o minimálním účinném dostřelu houfnic (min 22 000 m). Nová munice ráže 152 mm je navíc v průměru o 20 % levnější oproti munici ráže 155 mm.
Pokud se podíváme na případné protivníky, tak dostřel 25 500 m je plně konkurenceschopný. Například ruská samohybná houfnice 2S3 Akacija (ráže 152 mm) má s klasickou municí dostřel 18,5 km, 2S1 Gvozdika (122 mm) 15,3 km a hlavní samohybná houfnice ruské armády 2S19 Msta dostřelí na vzdálenost 29 km.
Pro svou obranu má posádka k dispozici zadýmovací granáty a protiletadlový kulomet NSVT ráže 12,7 mm umístěný na nové lafetě.
Hlavní změny najdeme v elektronické výzbroji. ShKH DANA M1 M získala například nový panel velitele, modernizovaný elektrohydraulický systém ovládání nástavby a byla provedená generační obměna součástkové základny.
Klíčová je instalace pomocné energetické jednotky (APU), která pohání systémy vozidla (komunikace, klimatizace, topení) při vypnutém hlavním motoru. Výsledkem je výrazné snížení provozních nákladů a zvukové demaskující stopy vozidla.
Modernizované stanoviště mířiče. / TATRA TRUCKS
Na přání zákazníka lze houfnici DANA M1 M vybavit nejnovějšími komunikačními prostředky (pro vnější i vnitřní komunikaci), balistickým počítačem a systémem řízení palby. Elektronické systémy houfnice DANA M1 M lze také propojit pomocí digitální sítě řízení a velení (C4I) s další technikou Armády ČR.
Bojovou hodnotu houfnice klíčově ovlivňuje systém řízení palby. TATRA TRUCKS nabízí například polský systém TOPAZ, který se osvědčil při nasazení polských houfnic DANA v Afghánistánu. Prostředek TOPAZ najdeme také v nových polských pásových samohybných houfnicích Krab.
Klíčovými prvky TOPAZ jsou komunikační systémy, počítače a příslušný software. Součástí kompletu TOPAZ je displej velitele s pohyblivou mapou, kde se zobrazují nejrůznější taktické údaje, pozice vlastních/nepřátelských sil, pozice, velikost a typ cíle, nebezpečné/bezpečné zóny podle typu techniky nepřítele, dostřel podle dostupné munice, atd.
TOPAZ dokáže také komunikovat s elektronickými prostředky předsunutých dělostřeleckých návodčích, s dalšími pozorovacími systémy či s dělostřeleckými radary. Armáda ČR by tak díky modernizovaným houfnicím DANA M1 M mohla konečně využívat dělostřelecké radary Arthur koupené za téměř 2 miliardy, pro které bez moderního palebného prostředku se soudobým systémem řízení palby nemá plnohodnotné využití.
TOPAZ je schopen také režimu salvy MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact), kdy houfnice vypálí v rychlém sledu několik granátů, jež se pak pohybují po různých trajektoriích, ale při tom dopadnou na cíl současně. Ideální vlastnost pro potřeby dělostřeleckých přepadů.
Shrnutí
Modernizace DANA M1 M posunuje české houfnice na úroveň potenciálních protivníků z Ruska a zároveň splňuje normu STANAG ohledně účinného dostřelu.
Velkou výhodou je finanční a organizační nenáročnost projektu, oproti nákupu nových samohybných houfnic. Armáda ČR může využít stávající logistické/servisní zázemí a také dostatek znalého technického personálu. Případné opravy lze navíc provádět na území České republiky.
Je také nutné si uvědomit klad obrovského množství munice ráže 152 mm nacházející se ve skladech Armády ČR. Cena nová munice ráže 155 mm bez problému přesáhne 1000 dolarů za kus (podle výrobce, množství objednaných kusů, rychlosti dodávek, atd.). Za nákup adekvátního množství nové munice by tak Armáda ČR musela vynaložit desítky milionů dolarů.
Takticko-technická data houfnice DANA M1 M
DANA M1 M |
|
Ráže |
152 mm |
Hmotnost munice |
43,56 kg |
Počáteční rychlost munice |
693 m/s |
Délka dráhy munice v hlavni |
4908 mm |
Automatická rychlost palby |
4 ran/min |
Manuální rychlost palby |
2 ran/min |
Dostřel munice DN1CZ ráže 152 mm |
25 500 m |
Minimální dostřel |
4600 m |
Náměr hlavně |
-4°až +70° |
Odměr hlavně při nepřímé palbě |
±45° |
Posádka |
5 mužů |
Max rychlost na zpevněné cestě |
80 km/h |
Dojezd (50% po polních cestách) |
600 km |
Spotřeba na pevné cestě |
65 l na 100 km |
Spotřeba v terénu |
80 l až 178 l na 100 km |
Spotřeba oleje motoru |
4,2 % ze spotřebovaného paliva |
Rozměry (d×vך) |
11 156 mm × 3350 mm x 3000 mm |
Hmotnost s 60 kusy munice |
30 221 kg |
Prázdná hmotnost |
27 278 kg |
Výkon pomocné jednotky AUP |
7,5 kW |
Fotogalerie
Související články
Francouzské dělostřelecké systémy pro indickou armádu
Francouzská společnost Nexter podala finální nabídku ve výši jedné miliardy Euro do indického tendru ...
- 08.04.2016
- 0 komentářů
- Václav Kopecký
Modernizace dělostřelectva Armády ČR. Jaký je plán?
Minulý týden proběhla médií informace o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) modernizovat samohybné ...
- 29.08.2016
- 109 komentářů
- Jan Grohmann
Kontejnerový minomet Nemo od finské Patrie
Finská Patria představila kontejnerový minomet Nemo Container ráže 120 mm. Nemo Container unikátním ...
- 28.12.2016
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Ukrajinské dělostřelectvo pod ruským kyberútokem
Ukrajinští operátoři houfnic D-30 od roku 2013 používají nezávisle vyvinutou mobilní aplikaci ...
- 02.01.2017
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
ten leteky prevoz by něměl být určující..pokud by chtěli nekam dostat pandury a nebo dany ve vetším množství, tak ty letadla pomalu půjdou na udržbu..a vozit to nekam po jednom mi ...Zobrazit celý příspěvek
ten leteky prevoz by něměl být určující..pokud by chtěli nekam dostat pandury a nebo dany ve vetším množství, tak ty letadla pomalu půjdou na udržbu..a vozit to nekam po jednom mi prijde k nicemu.
stredni východ a afrika..idealni vlakem do Terstu..nalozit na lod a je to v rádu dní.Skrýt celý příspěvekRase, když to má krátkou hlaveň :-/ Já bych to až tak moc neřešil, v podstatě bych vybíral a) technologii z ČR/SR, pokud bude aspoň rozumně kvalitní, se slušnými výkony a v ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, když to má krátkou hlaveň :-/ Já bych to až tak moc neřešil, v podstatě bych vybíral a) technologii z ČR/SR, pokud bude aspoň rozumně kvalitní, se slušnými výkony a v inteligentní cenové hladině; b) věž z Kraba, pokud se bude dát umístit i na kolový podvozek; c) AGM/Donar, který je hodně modulární co do podvozku, ale holt poměrně těžký, vysoký a asi i drahý; d) cokoliv nepříliš exotického (max. Izrael), co by poskytovalo patřičné schopnosti za rozumný peníz
Každopádně bych upřednostnil automatizaci a výkon před přepravitelností vzduchem. AGM obsluhují dva vojáci ve slušně pancéřované kabině, nabíjení je plně automatické, což je podle mě jednoznačné plus.Skrýt celý příspěvekKOLT: Tady mě napadá italská Porcupine, což je houfnice ráže 155 mm L/ 39 na kolovém podvozku (jako Centauro). Na nějaký hodně posílený podvozek Panduru (nebo se stabilizací) by ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
Tady mě napadá italská Porcupine, což je houfnice ráže 155 mm L/ 39 na kolovém podvozku (jako Centauro). Na nějaký hodně posílený podvozek Panduru (nebo se stabilizací) by asi usadit šla. Na Tatrovácký podvozek taky a hlavně na pásovém podvozku (nové BVP?) by byla hodně pěkná. Je docela lehká - i s podvozkem pod 25 t a jen dvojčlenná osádka
https://topwar.ru/uploads/post... Skrýt celý příspěvekJeště mne napadá toto: Kde je také dostatek 152mm houfnicové munice a co to pro nás v perspektivě znamená? Kolový podvozek je výhodou nejen z hlediska manévrovatelnosti, ale i ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě mne napadá toto: Kde je také dostatek 152mm houfnicové munice a co to pro nás v perspektivě znamená? Kolový podvozek je výhodou nejen z hlediska manévrovatelnosti, ale i pohyblivosti při poškození. Tam, kde pásy po jakémkoli poškození stojí, tam kola mohou jet dále. To platí jak v oblastech s pevným povrchem (hustou silniční sítí), tak na písku, pouze kamenitý terén favorizuje pásy...Skrýt celý příspěvek
Je otázka, zda potřebujeme houfnici přepravitelnou ve středních letadlech (KC-390, Herkules). Spíš bych se klonil k závěru, že ne. Respektive, pokud by existovala jednotná věž, ...Zobrazit celý příspěvek
Je otázka, zda potřebujeme houfnici přepravitelnou ve středních letadlech (KC-390, Herkules). Spíš bych se klonil k závěru, že ne. Respektive, pokud by existovala jednotná věž, dostatečně kvalitní, která by byla osaditelná kupříkladu na podvozek Tatra 6x6, 8x8 a Pandur 8x8, proč ne. Jinak bych se tím ale nenechal omezovat.
marfolodej, máme k dispozici An-124, který nepatří přímo NATO, ale Strategic Airlift Interim Solution. Ten by měl uvézt vcelku jakoukoliv houfnici. Nicméně jasně, není jen náš...Skrýt celý příspěvekNebýt "ruské anexe Krymu", tak by snad nebylo co modernizovat, natož o čem psát. DANA je solidní konstrukce a její největší hendikep - čas z pochodové do palebné pozice je díky ...Zobrazit celý příspěvek
Nebýt "ruské anexe Krymu", tak by snad nebylo co modernizovat, natož o čem psát. DANA je solidní konstrukce a její největší hendikep - čas z pochodové do palebné pozice je díky výměně hydraulického systému již zanedbatelný. Takže základní podmínka reakční doby je splněna. Další podmínkou je samotná dělostřelecká část. Aby se vůbec ekonomicky takovéto systémy vyplatily, musí být palebný systém nábojově multifunkční, tj. musí umět pracovat s klasickou municí i se střelami, jak to předvádějí obdobné ruské systémy. ČR nikdy nebude potřebovat ke své obraně "tisíc hlavní", ale aktivní diplomacii s miliony neohrožených obránců vlasti jako záštitou. DANA je proto cílena spíše na export než na pojíždění ze skladu na cvičný palpost. Jelikož pro mnohé zbrojaře stále ještě peníze nesmrdí, někdo by se měl starat o to, aby jednou z hlavní DAN nelétaly projektily na naše hlavy.Skrýt celý příspěvek
mno, by mě zajímalo, proč se řeší přepravitelnost vzduchem? AČR má něco co unese jakoukoliv houfnici, která se ve světě používá? Nevím o tom a hvězdné plány ala KC-390...no to bude ...Zobrazit celý příspěvek
mno, by mě zajímalo, proč se řeší přepravitelnost vzduchem? AČR má něco co unese jakoukoliv houfnici, která se ve světě používá? Nevím o tom a hvězdné plány ala KC-390...no to bude za moc moc let a pak už to ani nebude třeba...tady je jen vidět, jak moc je to všechno koncepční...
PS: že NATO letadlo má je pro mě druhotné...Skrýt celý příspěvekNa IDETu prezentovaná EVA byl velmi raný prototyp a finální verze by měla být výrazně propracovanější, takže bych ji rozhodně nezatracoval ;-). Výraznější zásahy do konstrukce ...Zobrazit celý příspěvek
Na IDETu prezentovaná EVA byl velmi raný prototyp a finální verze by měla být výrazně propracovanější, takže bych ji rozhodně nezatracoval ;-).
Výraznější zásahy do konstrukce DANy nemají vzhledem k věku systémů moc smysl - nejpozději za 10 - 15 let od této modernizace se začne pracovat na jejím nahrazení moderním systémem. Pokud se výrazně zhorší geopolitická situace v Evropě, tak i dříve.Skrýt celý příspěvekjura99: neměla Ondava jen částečně spalitelnou nábojku? Ale možná se mi to už plete. Nicméně Konštrukta na svých stránkách uvádí, že náboj 152mm EOFd "Dana" je určen jak pro Danu, ...Zobrazit celý příspěvek
jura99: neměla Ondava jen částečně spalitelnou nábojku? Ale možná se mi to už plete. Nicméně Konštrukta na svých stránkách uvádí, že náboj 152mm EOFd "Dana" je určen jak pro Danu, tak pro Ondavu
http://www.kotadef.sk/vyskum-a... Skrýt celý příspěvekTady se možná trochu pletou dvě různé věci. Jedna věc je Ondava s úplně jiným brzdovratným ústrojím, kolébkou, typem nábojnice- navíc pokud si pamatuji tak k tomu dostřelu 32 km ...Zobrazit celý příspěvek
Tady se možná trochu pletou dvě různé věci. Jedna věc je Ondava s úplně jiným brzdovratným ústrojím, kolébkou, typem nábojnice- navíc pokud si pamatuji tak k tomu dostřelu 32 km patřil náboj s odpařováním dnové dutiny, ale celospalitelný.
Druhá věc je, kdyby se k DANA vyrobila delší hlaveň co by to udělalo s dostřelem starého dálkového granátu a co by to udělalo s dostřelem DN1CZ. Pokud se argumentuje 60k staré munice. Nemíchal bych ale ty dvě věci dohromady.Skrýt celý příspěvekTa slovenská továrna nedělá hlavně pro zuzanu a evu? Možná, že strnad plánuje vývoj nějaké délší hlavně pro modernizaci dan, ale to mě přijde jako něco co se asi ...Zobrazit celý příspěvek
Ta slovenská továrna nedělá hlavně pro zuzanu a evu? Možná, že strnad plánuje vývoj nějaké délší hlavně pro modernizaci dan, ale to mě přijde jako něco co se asi nevyplatí.
Rychlost přípravy ke střelbě atd. není to dáno spíše podvozkem a rychlostí rozbalení/zabalení vzpěr? Tím pádem by se tohle u evy vyřešilo hozením na nový podvozek. Jinak eva na podvozku tatra 8x8 s tou novou kabinou mě přijde jako ideál, ale jestli má eva nějaké omezení ohledně rychlosti či kadence tak to chce ještě promyslet.Skrýt celý příspěvekOndava neni Dana jen s delsi hlavni. Pouziva celospalitelnou nabojku, takze to je vlastne Zuzana v kalibru 152mm. Zuzana/Eva je do jiste miry neprodejna, konkurence je znacna. Tim ...Zobrazit celý příspěvek
Ondava neni Dana jen s delsi hlavni. Pouziva celospalitelnou nabojku, takze to je vlastne Zuzana v kalibru 152mm. Zuzana/Eva je do jiste miry neprodejna, konkurence je znacna. Tim ze CSG koupili fabriku na hlavne, maji cosi za lubem.Skrýt celý příspěvek
skelet: u té Evy bych to chápal, ale co chceš použít ze Zuzany? ps. je vůbec potřeba aby byla ta nová houfnice přepravitelná vzduchem, přeci jen T815-7 8x8 s pancéřovou kabinou ...Zobrazit celý příspěvek
skelet:
u té Evy bych to chápal, ale co chceš použít ze Zuzany?
ps. je vůbec potřeba aby byla ta nová houfnice přepravitelná vzduchem, přeci jen T815-7 8x8 s pancéřovou kabinou by byla hodně coolSkrýt celý příspěvekJiriR: Tak za prvé je přepravitelnost letadlem dána podvozkem. Pod Evu dali výškrab toho co našli v Konštruktě na skladě. Dá se dost dobře předpokládat, že další prototypy a hlavně ...Zobrazit celý příspěvek
JiriR: Tak za prvé je přepravitelnost letadlem dána podvozkem. Pod Evu dali výškrab toho co našli v Konštruktě na skladě. Dá se dost dobře předpokládat, že další prototypy a hlavně případné sériové kusy nebudou na podvozku Tatra 815 6x6.1R VVN, který se už nevyrábí, ale bude na podvozku T815-7 6x6 nebo 8x8. No a za druhé Eva je přepravovatelná letecky.
K té munici, na tu nejsem odborník, ale munice je dělená, takže dostřel bude především ovlivňovat nábojka. Obé se řešilo v rámci projektu ONDAVA.Skrýt celý příspěvekTak Evu nemůžeme brát jako hotový výrobek. Když ji ukázali, tak přiznali že má za sebou pouze 3 výstřely a že je to takový demonstrátor, ale že na tom pracují. Otázkou je s čím ...Zobrazit celý příspěvek
Tak Evu nemůžeme brát jako hotový výrobek. Když ji ukázali, tak přiznali že má za sebou pouze 3 výstřely a že je to takový demonstrátor, ale že na tom pracují. Otázkou je s čím přijdou na další výstavě, protože prý vzbudila velký rozruch a zájem.
Charlie: vzhledem k tomu že se většinou vystřelí cca 8x a mění se stanoviště, tak bych tak malou zásobu munice nekritizoval.Skrýt celý příspěvekNedávno mě docela pobavil, jak jeden slovenský autor, porovnával houfnice mimo jiné Eva, Caesar, Nora, Archer, Atmos- měl tam parametry- délka, šířka, hmotnost, rychlost, osádka. ...Zobrazit celý příspěvek
Nedávno mě docela pobavil, jak jeden slovenský autor, porovnával houfnice mimo jiné Eva, Caesar, Nora, Archer, Atmos- měl tam parametry- délka, šířka, hmotnost, rychlost, osádka. Parametry: kadence, rychlost zaujetí bojové pozice, pancéřování, schopnosti sřp, letecká mobilita- tam neměl! : 1. miesto – hůfnica Eva, - ojedinelá v našom regióne.Skrýt celý příspěvek
Pokud by se při výběrovém řízení setkaly např. Eva a např. Caesar na podvozku Tatra 815 8x8 dopadlo by to podobně jako v případě Vegy a Titus. Dá se očekávat, že by Eva nabídla ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by se při výběrovém řízení setkaly např. Eva a např. Caesar na podvozku Tatra 815 8x8 dopadlo by to podobně jako v případě Vegy a Titus. Dá se očekávat, že by Eva nabídla vyšší cenu a horší vlastnosti, tým od SVOS byl taky hodně překvapený -)). Někdo tady zmínil pásový podvozek – jasně, ten by byl nejlepší, ale co cena a letecká přeprava? Prodloužení hlavně u 152 DANA alias reaktivace projektu Ondava- to si fakt myslíte že se stávající munici by to dostřelilo o 14 km dál ? To asi těžko.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...