Američané schválili prodej vrtulníků UH-1Y Venom do České republiky
- 23. 10. 2017
- 93 komentářů
- Jan Grohmann
Ministerstvo zahraničí Spojených států v pondělí schválilo potenciální prodej 12 víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom pro Armádu České republiky. Celková částka prodeje dosáhne maximálně 575 milionů dolarů (12,6 miliardy Kč).
Případná dodávka UH-1Y Venom od firmy Bell Helicopter do ČR proběhne skrz fond zahraničního vojenského prodeje FMS (Foreign Military Sales). FMS slouží k prodeji amerických vojenských technologií a služeb zahraničním vládám. Kupující tedy nejedná přímo s výrobcem, ale s americkou Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency).
Americká vláda od výrobce nakupuje vojenskou techniku a služby ve velkém množství, proto může zajistit lepší ceny. Zahraničním zájemcům poskytuje i výhodné možnosti školení, poradenství nebo technické podpory. Nákup Venomů ze Spojených států tak proběhne přímou dohodou mezi Prahou a Washingtonem.
Případný prodej ještě musí schválit americký Kongres. Pokud Kongres nic nenamítne budou se USA moci po 26. říjnu přihlásit do českého tendru na nové víceúčelové vrtulníky.
Podle informací ČTK konečná částka bude nižší než 575 milionů dolarů. “Vyšší částka podle člověka obeznámeného s detaily procesu byla zvolena kvůli tomu, aby Kongres prodej nemusel znovu posuzovat, pokud by se při domlouvání tendru cena změnila,” píše se na webu ČTK.
Podle mluvčího českého ministerstva obrany Jana Pejška je termín na podání nabídky do českého tendru stanoven do konce října. O vítězi soutěže rozhodne nová vláda, která zvolí mezi UH-1Y Venom a italským AW139M.
Americké ministerstvo zahraničí ve vydaném prohlášení schválilo prodej 12 vrtulníků UH-1Y Venom, 25 motorů General Electric T-700 GE 401C (jeden náhradní), 13 navigačních systémů Honeywell Embedded GPS/INS a 12 kulometů M240 ráže 7,62 mm. Nemusí však jít o konečné číslo, protože s postupným vyřazováním vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armáda ČR bude potřebovat 30 až 35 nových víceúčelových dopravních vrtulníků.
Česká republika projevila zájem i o elektro-optický stabilizovaný termovizní pozorovací senzor (kulový senzor pod pilotní kabinou) BRITE Star II, systém varovnání před blížící se protiletadlovou střelou a laserovým ozářením AN/AAR-47, výmetnice klamných cílů AN/ALE-47, výstražný radiolokační přijímač AN/APR-39, společný systém plánování misí, přilbový zaměřovací displej, komunikační vybavení, prostředky radioelektronického boje nebo systém rozpoznáváni vlastní-cizí (IFF).
Klíčovým senzorem UH-1Y Venom je elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro BRITE Star II. Pouzdro slouží mimo jiné k zaměření laserem naváděných zbraní (APKWS, Hellfire) nebo fixovaných kulometů/automatických kanónů.
Ze zbraňových systémů dokument zmiňuje minigun GAU-17A v ráži 7,62×51 mm a těžký kulomet GAU-21 v ráže 12,7×99 mm. GAU-17 i GAU-23 jsou palubní zbraně obsluhované palubními střelci. Standardně UH-1Y Venom nese oba dva kulomety GAU-17A a GAU-21.
Dokument však nezmiňuje žádnou raketovou výzbroj, zejména protitankové řízené střely AGM-114 Hellfire nebo neřízené (případně i řízené) střely ráže 70 mm. V původním požadavku přitom Armáda ČR naváděnou raketovou výzbroj pro víceúčelové vrtulníky požadovala. Není ale vyloučen pozdější nákup přesné raketové munice, zejména s možným pořízením bitevního stroje AH-1Z Venom (viz dále).
Součástí dodávky jsou podpůrná zařízení nutná pro provoz vrtulníků, kontejnery s náhradními díly pro motory, nástroje, zkušební zařízení, technické dokumentace a publikace, školení a výcvik personálu nebo technická a logistická podpora na dobu 24 měsíců.
“Tento navrhovaný prodej podpoří zahraniční politiku a národní bezpečnost Spojených států tím, že pomůže zlepšit bezpečnost partnera NATO, který je důležitou silou pro zajištění míru a stability v Evropě. Navrhovaný prodej podpoří potřeby České republiky pro vlastní sebeobranu a podpoří obranné cíle NATO,” zdůvodňuje americké ministerstvo zahraničí schválení prodeje vrtulníků UH-1Y Venom.
Palubní střelci UH-1Y Venom v akci s kulomety GAU-17A a GAU-21.
V prostředí České republiky servis a opravy zajistí společnost LOM Praha– již v roce 2015 Bell podepsal s LOM Praha dohodu o budoucí spolupráci na poskytování servisu pro vojenské vrtulníky. V roce 2016 Bell rovněž podepsal memorandum o porozumění s českou MPI Group. Dodejme, že na letišti Václava Havla existuje také evropské vrtulníkové centrum Bell, které zajišťuje finální montáž vrtulníků Bell civilním zákazníkům, ale i například policejním složkám po celé Evropě.
UH-1Y Venom provozuje pouze americká námořní pěchota (US Marine Corps). Námořní pěchota využívá UH-1Y Venom nejen k transportu lidi a materiálu, ale také jako nosič neřízených (Hydra 70) nebo laserem naváděných (APKWS) raket ráže 70 mm. Na závěsné body UH-1Y lze připevnit i kulomety nebo automatické kanóny – v případě ČR se spekuluje o lafetaci dvojhlavňového českého 20mm automatického kanónu Plamen.
Dvoumotorové vrtulníky UH-1Y dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji až 90 dní - např. na palubách výsadkových lodí amerického námořnictva nebo na předsunutých základnách. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí.
UH-1Y Venom
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná nosnost 3020 kg (náklad, palivo). Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový rádius s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Standardně Venom kromě dvoučlenné posádky pojme osm členů výsadku.
I když UH-1Y Venom aerodynamicky vychází z legendárního vrtulníku UH-1, jeho drak, motory, rotor i veškeré další klíčové mechanické uzly a vybavení jsou vyrobeny za požití nejnovějších technologií, technologických postupů a materiálů. Kromě aerodynamické koncepce nemá nově vyráběny Venom (v případě verze pro ČR) s původními stroji nic společného.
V případě nákupu se Armáda Česke republiky stane prvním zahraničním uživatelem UH-1Y Venom. Pokud by se česká vláda rozhodla upřednostnit Bell, první vrtulníky ČR získá v roce 2020.
V mediálním prostoru se spekuluje o zájmu ČR pořídit si bitevní vrtulníky. V případě nákupu UH-1Y Venom je jasnou variantou nákup bitevních vrtulníků AH-1Z Viper. Bitevní Viper má s UH-1Y 85 % stejných dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Díky velmi podobné avionice mohou posádky UH-1Y i AH-1Z využívat i stejný letový simulátor.
AH-1Z Viper
Případný nákup AH-1Z je také teoreticky důvodem, proč není k UH-1Y nabízená raketová výzbroj, jak původně požadovala Armáda ČR. Dodejme, že bitevní AH-1Z si již objednal Pákistán a o vrtulníky projevuje zájem Rumunsko.
“Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z nabízejí nejkomplexnější interoperabilitu kombinace útočných a užitkových strojů na světě díky bezkonkurenční totožnosti 85 % součástí. To znamená, že sériová čísla většiny opravitelných součástek (čepele, převodovky, hřídele, ocasní nosník a mnohé součásti avioniky) jsou stejná,” uvedl pro Armádní noviny v roce 2015 Keith Flail, viceprezident pro Globální vojenský obchodní rozvoj firmy Bell Helicopetr.
“Kombinovaná flotila by ve srovnání s jinými možnostmi přinesla při více než desetiletém provozu větší než 30% úspory. Jakmile budou Češi umět poskytnout servis a výcvik pro UH-1Y, nebudou z technického hlediska potřebovat téměř žádnou adaptaci pro AH-1Z. Podpůrná infrastruktura je již na místě. A konečně z ekonomické a politické perspektivy je Česká republika naší operační centrálou pro komerční vrtulníky, takže zde dlouhodobě investujeme do úspěchu,” dodal Flail.
Zdroj: DSCA
Související články
ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR
Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...
- 24.11.2015
- 67 komentářů
- Jan Grohmann
UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group
Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...
- 17.05.2016
- 13 komentářů
- Tisková zpráva
Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom
Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...
- 22.03.2017
- 612 komentářů
- Jan Grohmann
Bitevní vrtulník Apache poprvé otestoval bojový laser
V pondělí bitevní vrtulník AH-64 pomocí podvěšeného kontejneru s laserovým dělem zasáhl na ...
- 27.06.2017
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Ono záleží, zda MO hodlá řešit i čístě bitevní vrtulníky. V tomto případě bude jednou z možností pořídit k Venomu i Viper, osobně mi to přijde ale jako až moc drahé řešení. Navíc ...Zobrazit celý příspěvek
Ono záleží, zda MO hodlá řešit i čístě bitevní vrtulníky. V tomto případě bude jednou z možností pořídit k Venomu i Viper, osobně mi to přijde ale jako až moc drahé řešení. Navíc oba vrtulníky by tak byly masivně vyzbrojené, což mi přijde zbytečně moc. Ono za tu cenu by se nejspíš daly pořídit levnější AW139M + pořádný bitevník v podobě AH-64E. Pokud ale MO s bitevníky nepočítá, tak pak je pochopitelné, proč chtějí mít transportní vrtulníky napěchované zbraněmi... pak ale nemá smysl pořizovat Viper. Bez Viperu pak ale Venom ztrácí jedenu z hlavních předností, v možnosti stejných dílů.
Doufám že MO a vojáci rozhodnou co nejlépe a mají pořádně promyšlenou obnovu celé flotily vrtulníků AČR. Tedy zda mají celkový koncept rozvoje vrtulníkových sil, a ne jen, že vojákům se nejvíc líbí Venom a za pár let se jim bude líbit něco jiného.Skrýt celý příspěvekBoeing se ani nesnažil nabídnout náhradu 84ks UH-1N pro tendr Amerických vzdušných sil a hlavním kandidátem je MH-139 a tady si zvolíme 3x tak drahý Venom, který ani nesplňuje ...Zobrazit celý příspěvek
Boeing se ani nesnažil nabídnout náhradu 84ks UH-1N pro tendr Amerických vzdušných sil a hlavním kandidátem je MH-139 a tady si zvolíme 3x tak drahý Venom, který ani nesplňuje kritéria stanovená MO a dokáže přepravit o 5 lidí méně než konkurent.
Fakt ať už ten herec jde na ministerstvo zahraničí.Skrýt celý příspěvekchápu to dobře, že aby to lépe znělo, říkají 12 vrtulníků a 25 motorů a neříkají 12 dvoumotorových vrtulníků bez motorů s 24 motory aby mohly létat a k tomu jeden náhradní motor ...Zobrazit celý příspěvek
chápu to dobře, že aby to lépe znělo, říkají 12 vrtulníků a 25 motorů a neříkají 12 dvoumotorových vrtulníků bez motorů s 24 motory aby mohly létat a k tomu jeden náhradní motor (čili výměna půl vrtulníku).
Takže si někdo koupí za 200mil $ F-16 a k tomu dostane ještě výhodně a zdarma motor, sedačku, radar, přístrojovou desku, kolečka a padáček...Skrýt celý příspěvekjenomže ta origo zpráva Defense Security Cooperation Agency je psána tak, že to "dodatečné vybavení" BRITE Star II atd. tam bude možná a podle mého nebude u všech kusů
jenomže ta origo zpráva Defense Security Cooperation Agency je psána tak, že to "dodatečné vybavení" BRITE Star II atd. tam bude možná a podle mého nebude u všech kusů
1 vrtulník s náhradním motorem a nějakou municí bude stát 1 000 000 000 Kč? Dobře, nějaké zázemí, výcvik atd.. ale fakt 1 miliardu za kus? Kolik Ka-50 bychom dostali za 1 ...Zobrazit celý příspěvek
1 vrtulník s náhradním motorem a nějakou municí bude stát 1 000 000 000 Kč? Dobře, nějaké zázemí, výcvik atd.. ale fakt 1 miliardu za kus?
Kolik Ka-50 bychom dostali za 1 miliardu? :-) (joke)Skrýt celý příspěvekVelmi dobrý stroj, robustní, prověřený, americký. K tomu jeho stáří - asi se to těžko vysvětluje lidem, kteří zřejmě nevidí ani rozdíl mezi F-16A z roku 1975 a F-16V z 2017, však z ...Zobrazit celý příspěvek
Velmi dobrý stroj, robustní, prověřený, americký. K tomu jeho stáří - asi se to těžko vysvětluje lidem, kteří zřejmě nevidí ani rozdíl mezi F-16A z roku 1975 a F-16V z 2017, však z venku jsou skoro stejné. Nakonec UH-60 je také z roku 1974 a Mi-17 z 1967. UH-1Y je hmotnostně pod nimi a v AČR tato kategorie chybí.Skrýt celý příspěvek
Tomu vy říkáte silná, neohrožená armáda?! Tahle specifikace je výsledek 4 let vybírání, několika milionů vyplacených VTU za "výzkum trhu"...? Buď chtějí andrej se zemanem ...Zobrazit celý příspěvek
Tomu vy říkáte silná, neohrožená armáda?!
Tahle specifikace je výsledek 4 let vybírání, několika milionů vyplacených VTU za "výzkum trhu"...?
Buď chtějí andrej se zemanem potopit US nabídku kvuli trumpovi, ktery je "tak zklamal".
Nebo v tom tušim nějaké dobastlování pro LOM.
Musím říct, že tomu herci se to nakonec podařilo - v situaci kdy armáda "přetékala" penězi dokázal snížit bojeschopnost.
Ta specifikace v US prohlášení není ani na úrovni MI 171šSkrýt celý příspěvekTechnologický vývoj u vrtulníků klasické koncepce dospěl tak daleko, že už není moc co vymýšlet. Proto u Venoma použili osvědčené aerodynamické řešení. Není to nic neobvyklého, ...Zobrazit celý příspěvek
Technologický vývoj u vrtulníků klasické koncepce dospěl tak daleko, že už není moc co vymýšlet. Proto u Venoma použili osvědčené aerodynamické řešení. Není to nic neobvyklého, vždyť Alca taky není Albatros, japonská F-2 taky není F-16 a co teprve nový King Stallion...UH-1Y je dobrý stroj a byl bych za něj rád, otázkou je cena, když nám prý Leonardo nabízí ty svoje za polovic. Na druhou stranu, lepší ty peníze utratit než je pak zase vracet ministerstvu financíSkrýt celý příspěvek
ČR má v plánu akvizici 12 strojů, které mají nahradit Mi17 a Mi24. Nikde se v žádných dokumentech o bitevních strojích nepíše. Stropnický se rozhodl nahradit bitevní vrtulníky ...Zobrazit celý příspěvek
ČR má v plánu akvizici 12 strojů, které mají nahradit Mi17 a Mi24. Nikde se v žádných dokumentech o bitevních strojích nepíše.
Stropnický se rozhodl nahradit bitevní vrtulníky dopravními. Nejdůležitější pro tuhle herečku je, že jsou z US.
A vše ohledně AH1Z je jen mediální krytí, aby to moc neřvalo.
Pasáž v článku vyvracející pochyby o konceptu ze 70. let mne rovněž pobavila. Samozřejmě, že je to vyrobené na nových strojích s novými obráběcími technologiemi. Ale návrh je modifikace projektu ze 70. let a tento projekt má již letité nástupce. Používaný argument, že to používá US pěchota je rovněž k pousmání když si uvědomíte jaká je pozice US pěchoty mezi ostatními složkami v otázce akvizic.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...