Američané schválili prodej vrtulníků UH-1Y Venom do České republiky
- 23. 10. 2017
- 93 komentářů
- Jan Grohmann
Ministerstvo zahraničí Spojených států v pondělí schválilo potenciální prodej 12 víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom pro Armádu České republiky. Celková částka prodeje dosáhne maximálně 575 milionů dolarů (12,6 miliardy Kč).
Případná dodávka UH-1Y Venom od firmy Bell Helicopter do ČR proběhne skrz fond zahraničního vojenského prodeje FMS (Foreign Military Sales). FMS slouží k prodeji amerických vojenských technologií a služeb zahraničním vládám. Kupující tedy nejedná přímo s výrobcem, ale s americkou Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency).
Americká vláda od výrobce nakupuje vojenskou techniku a služby ve velkém množství, proto může zajistit lepší ceny. Zahraničním zájemcům poskytuje i výhodné možnosti školení, poradenství nebo technické podpory. Nákup Venomů ze Spojených států tak proběhne přímou dohodou mezi Prahou a Washingtonem.
Případný prodej ještě musí schválit americký Kongres. Pokud Kongres nic nenamítne budou se USA moci po 26. říjnu přihlásit do českého tendru na nové víceúčelové vrtulníky.
Podle informací ČTK konečná částka bude nižší než 575 milionů dolarů. “Vyšší částka podle člověka obeznámeného s detaily procesu byla zvolena kvůli tomu, aby Kongres prodej nemusel znovu posuzovat, pokud by se při domlouvání tendru cena změnila,” píše se na webu ČTK.
Podle mluvčího českého ministerstva obrany Jana Pejška je termín na podání nabídky do českého tendru stanoven do konce října. O vítězi soutěže rozhodne nová vláda, která zvolí mezi UH-1Y Venom a italským AW139M.
Americké ministerstvo zahraničí ve vydaném prohlášení schválilo prodej 12 vrtulníků UH-1Y Venom, 25 motorů General Electric T-700 GE 401C (jeden náhradní), 13 navigačních systémů Honeywell Embedded GPS/INS a 12 kulometů M240 ráže 7,62 mm. Nemusí však jít o konečné číslo, protože s postupným vyřazováním vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armáda ČR bude potřebovat 30 až 35 nových víceúčelových dopravních vrtulníků.
Česká republika projevila zájem i o elektro-optický stabilizovaný termovizní pozorovací senzor (kulový senzor pod pilotní kabinou) BRITE Star II, systém varovnání před blížící se protiletadlovou střelou a laserovým ozářením AN/AAR-47, výmetnice klamných cílů AN/ALE-47, výstražný radiolokační přijímač AN/APR-39, společný systém plánování misí, přilbový zaměřovací displej, komunikační vybavení, prostředky radioelektronického boje nebo systém rozpoznáváni vlastní-cizí (IFF).
Klíčovým senzorem UH-1Y Venom je elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro BRITE Star II. Pouzdro slouží mimo jiné k zaměření laserem naváděných zbraní (APKWS, Hellfire) nebo fixovaných kulometů/automatických kanónů.
Ze zbraňových systémů dokument zmiňuje minigun GAU-17A v ráži 7,62×51 mm a těžký kulomet GAU-21 v ráže 12,7×99 mm. GAU-17 i GAU-23 jsou palubní zbraně obsluhované palubními střelci. Standardně UH-1Y Venom nese oba dva kulomety GAU-17A a GAU-21.
Dokument však nezmiňuje žádnou raketovou výzbroj, zejména protitankové řízené střely AGM-114 Hellfire nebo neřízené (případně i řízené) střely ráže 70 mm. V původním požadavku přitom Armáda ČR naváděnou raketovou výzbroj pro víceúčelové vrtulníky požadovala. Není ale vyloučen pozdější nákup přesné raketové munice, zejména s možným pořízením bitevního stroje AH-1Z Venom (viz dále).
Součástí dodávky jsou podpůrná zařízení nutná pro provoz vrtulníků, kontejnery s náhradními díly pro motory, nástroje, zkušební zařízení, technické dokumentace a publikace, školení a výcvik personálu nebo technická a logistická podpora na dobu 24 měsíců.
“Tento navrhovaný prodej podpoří zahraniční politiku a národní bezpečnost Spojených států tím, že pomůže zlepšit bezpečnost partnera NATO, který je důležitou silou pro zajištění míru a stability v Evropě. Navrhovaný prodej podpoří potřeby České republiky pro vlastní sebeobranu a podpoří obranné cíle NATO,” zdůvodňuje americké ministerstvo zahraničí schválení prodeje vrtulníků UH-1Y Venom.
Palubní střelci UH-1Y Venom v akci s kulomety GAU-17A a GAU-21.
V prostředí České republiky servis a opravy zajistí společnost LOM Praha– již v roce 2015 Bell podepsal s LOM Praha dohodu o budoucí spolupráci na poskytování servisu pro vojenské vrtulníky. V roce 2016 Bell rovněž podepsal memorandum o porozumění s českou MPI Group. Dodejme, že na letišti Václava Havla existuje také evropské vrtulníkové centrum Bell, které zajišťuje finální montáž vrtulníků Bell civilním zákazníkům, ale i například policejním složkám po celé Evropě.
UH-1Y Venom provozuje pouze americká námořní pěchota (US Marine Corps). Námořní pěchota využívá UH-1Y Venom nejen k transportu lidi a materiálu, ale také jako nosič neřízených (Hydra 70) nebo laserem naváděných (APKWS) raket ráže 70 mm. Na závěsné body UH-1Y lze připevnit i kulomety nebo automatické kanóny – v případě ČR se spekuluje o lafetaci dvojhlavňového českého 20mm automatického kanónu Plamen.
Dvoumotorové vrtulníky UH-1Y dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji až 90 dní - např. na palubách výsadkových lodí amerického námořnictva nebo na předsunutých základnách. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí.
UH-1Y Venom
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná nosnost 3020 kg (náklad, palivo). Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový rádius s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Standardně Venom kromě dvoučlenné posádky pojme osm členů výsadku.
I když UH-1Y Venom aerodynamicky vychází z legendárního vrtulníku UH-1, jeho drak, motory, rotor i veškeré další klíčové mechanické uzly a vybavení jsou vyrobeny za požití nejnovějších technologií, technologických postupů a materiálů. Kromě aerodynamické koncepce nemá nově vyráběny Venom (v případě verze pro ČR) s původními stroji nic společného.
V případě nákupu se Armáda Česke republiky stane prvním zahraničním uživatelem UH-1Y Venom. Pokud by se česká vláda rozhodla upřednostnit Bell, první vrtulníky ČR získá v roce 2020.
V mediálním prostoru se spekuluje o zájmu ČR pořídit si bitevní vrtulníky. V případě nákupu UH-1Y Venom je jasnou variantou nákup bitevních vrtulníků AH-1Z Viper. Bitevní Viper má s UH-1Y 85 % stejných dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Díky velmi podobné avionice mohou posádky UH-1Y i AH-1Z využívat i stejný letový simulátor.
AH-1Z Viper
Případný nákup AH-1Z je také teoreticky důvodem, proč není k UH-1Y nabízená raketová výzbroj, jak původně požadovala Armáda ČR. Dodejme, že bitevní AH-1Z si již objednal Pákistán a o vrtulníky projevuje zájem Rumunsko.
“Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z nabízejí nejkomplexnější interoperabilitu kombinace útočných a užitkových strojů na světě díky bezkonkurenční totožnosti 85 % součástí. To znamená, že sériová čísla většiny opravitelných součástek (čepele, převodovky, hřídele, ocasní nosník a mnohé součásti avioniky) jsou stejná,” uvedl pro Armádní noviny v roce 2015 Keith Flail, viceprezident pro Globální vojenský obchodní rozvoj firmy Bell Helicopetr.
“Kombinovaná flotila by ve srovnání s jinými možnostmi přinesla při více než desetiletém provozu větší než 30% úspory. Jakmile budou Češi umět poskytnout servis a výcvik pro UH-1Y, nebudou z technického hlediska potřebovat téměř žádnou adaptaci pro AH-1Z. Podpůrná infrastruktura je již na místě. A konečně z ekonomické a politické perspektivy je Česká republika naší operační centrálou pro komerční vrtulníky, takže zde dlouhodobě investujeme do úspěchu,” dodal Flail.
Zdroj: DSCA
Související články
ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR
Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...
- 24.11.2015
- 67 komentářů
- Jan Grohmann
UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group
Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...
- 17.05.2016
- 13 komentářů
- Tisková zpráva
Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom
Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...
- 22.03.2017
- 612 komentářů
- Jan Grohmann
Bitevní vrtulník Apache poprvé otestoval bojový laser
V pondělí bitevní vrtulník AH-64 pomocí podvěšeného kontejneru s laserovým dělem zasáhl na ...
- 27.06.2017
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
CerVus: LOH pruzkum ano ale toho zbranema poradně neovesiš a v plne polni to s manevrovanim nebude slavne. Oni fakt nemužou delat podporu. Nejsou stavěny na to. Nezaleži jestli maš ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: LOH pruzkum ano ale toho zbranema poradně neovesiš a v plne polni to s manevrovanim nebude slavne. Oni fakt nemužou delat podporu. Nejsou stavěny na to. Nezaleži jestli maš 2 nebo jeden. Souhlasim že Venom za tu cenu pro nas moc drahy. Pokud budem kupovat dopravaky tak ty civilni (militarizovany) bez vyzbroje nebo jenom kulomety a zbytek narvat do utočnych pokud jejich počet bude vice nez 10 :)Skrýt celý příspěvek
Poutnik: No, já jen že za stejné peníze jako jeden přepravní se dá pořídit jiný, který sice tolik nevydrží (zato je rychlejší a uveze více lidí), ale jako bonus k němu bude ...Zobrazit celý příspěvek
Poutnik: No, já jen že za stejné peníze jako jeden přepravní se dá pořídit jiný, který sice tolik nevydrží (zato je rychlejší a uveze více lidí), ale jako bonus k němu bude dvojčlenný ozbrojený doprovod. AH-6 toho sám o sobě neuveze tolik, ale na 24 z nich se už dá naložit sakra dost zbraní. To beru samo sebou jako příklad. Navíc LOH by mohl dělat to co UH-1 nezvládne - nenápadný průzkum.Skrýt celý příspěvek
CerVus: AH-6? To nemyslite važne. To je ozbrojeny pruzkumnik. 12 malych dopravnich vrtulnik z hlediska přepravy a podpory ok ale z utočneho hlediska absolutni nesmysl. Opravdu ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: AH-6? To nemyslite važne. To je ozbrojeny pruzkumnik. 12 malych dopravnich vrtulnik z hlediska přepravy a podpory ok ale z utočneho hlediska absolutni nesmysl. Opravdu doufam ze 12 vrtulniku nebude za $42 M :) Velka škoda ze Mi-24 už nejde použivat. Ten myslim ma prepravni kapacitu 8 a jeste k tomu dokaze mit tolik vyzbroje jako hrabe tak ze ideal jako podpora proti zemi. Napěchovat ho moderni elektronikou s adekvatni vyzbroji a je to zabijak.Skrýt celý příspěvek
Schválně co má větší bojovou hodnotu 1x UH-1Y nebo 1x AW136M +2x AH-6? Stát naší velikosti s tak malou a mizerně vybavenou armádou by takovéto počty měly zajímat. Protože 12 lehce ...Zobrazit celý příspěvek
Schválně co má větší bojovou hodnotu 1x UH-1Y nebo 1x AW136M +2x AH-6?
Stát naší velikosti s tak malou a mizerně vybavenou armádou by takovéto počty měly zajímat. Protože 12 lehce vyzbrojených přepravních vrtulníků v situaci, kdy se začne střílet nic nezmění.Skrýt celý příspěvekEdator: Podle stranek http://www.militaryaerospace.c... cena 1 AH-64E se pohybuje kolem $16 M za kus. K tomu je třeba připočitat věci ...Zobrazit celý příspěvek
Edator: Podle stranek http://www.militaryaerospace.c... cena 1 AH-64E se pohybuje kolem $16 M za kus. K tomu je třeba připočitat věci jako školeni, cenu udržby, zbrane, infrastruktura tak že zas tak jednoznačne to neni. Da se samozřejme koupit starši nebo ořezanejši verzi ale i tak letova hodina toho stroje bude hodne vysoka.Skrýt celý příspěvek
To je Classika za New cash xDD Ty kraso za to by byla New letka Bitvenich Vrtuliku neee.. WIKI: V roce 1984 se dílčí náklady na výrobu AH-64 pohybovaly na úrovni 7,8 milionu dolarů ...Zobrazit celý příspěvek
To je Classika za New cash xDD Ty kraso za to by byla New letka Bitvenich Vrtuliku neee.. WIKI: V roce 1984 se dílčí náklady na výrobu AH-64 pohybovaly na úrovni 7,8 milionu dolarů a průměrná dílčí cena jednoho vrtulníku byla přibližně 13,9 milionů amerických dolarů i s náklady na vývoj.[9] Takže i kdyby jsme dali na 1 Bit.Vrt.20mil.$ takže bysme mohli mit 28 Apache ah-64... Vtipneee.. ps.pocitejte ze sem dal 7mil.$na provoz 1 Bit.Vrt... :)Skrýt celý příspěvek
12,6 miliardy Kč...za 12 vrtulniku? to bude zo zlata? To je cena, ze bych si za to ceska republika se slovenskem vybudovali tankove vojsko..nechapem k cemu su im take vrtulniky. ...Zobrazit celý příspěvek
12,6 miliardy Kč...za 12 vrtulniku? to bude zo zlata? To je cena, ze bych si za to ceska republika se slovenskem vybudovali tankove vojsko..nechapem k cemu su im take vrtulniky. Slovaci kupuju blach hawky...cesi tieto stroje.....nechapem kto to kupuje, ale urcite ne vpjaci..na co nam to je? Letectvo vobec nepotrebujeme, Dolezita je pozemna armada...a tam nic nemam. Slovensko, cesko ma roznorodu vyzbroj jak India...vsetko je to tam skorumpovane....Skrýt celý příspěvek
Můj laický názor: obávám se nejvíce jedné věci - a sice že s obměnou vrtulníků zůstaneme na půl cesty - tzn. nakoupíme Venomy s GAU-17/21 a pak někdo chytrý řekne, že to vlastně ...Zobrazit celý příspěvek
Můj laický názor: obávám se nejvíce jedné věci - a sice že s obměnou vrtulníků zůstaneme na půl cesty - tzn. nakoupíme Venomy s GAU-17/21 a pak někdo chytrý řekne, že to vlastně stačí a Vipery nepotřebujeme. Jenže tímto krokem ztratíme přepraví kapacity (v poměru stroj/nosnost), útočné/obranné kapacity a na dlouhé roky tu budeme mít platformu, kterou ani nemůžeme využít naplno - resp. ne tak jak bychom potřebovali. Získáme jen drahý transport (v poměru k přepravní kapacitě) bez synergie k útočnému stroji. Opět drahý kočkopes.Skrýt celý příspěvek
Já stejně nechápu proč do toho nezahrnuli L159. Udělala by se jim opravdová modernizace založená na útoky na pozemní cíle. Oči by jim dělaly malé průzkumné vrtulníky H135M/ARH-70 a ...Zobrazit celý příspěvek
Já stejně nechápu proč do toho nezahrnuli L159. Udělala by se jim opravdová modernizace založená na útoky na pozemní cíle. Oči by jim dělaly malé průzkumné vrtulníky H135M/ARH-70 a přepravní kapacity by se vyřešily pomocí AW149 / H215M.
Výsledná cena by se zas tam drasticky nelišila a získali by jsme mnohem více s lepším potenciálem do budoucna.Skrýt celý příspěvekUž jsem to tu psal dříve, je to takový ten nekoncepční nákup. Prostě taková náplast, pač nám stárne rodina MI a za něco se peníze utratit musí, resp.v něčem se létat musí. No ...Zobrazit celý příspěvek
Už jsem to tu psal dříve, je to takový ten nekoncepční nákup. Prostě taková náplast, pač nám stárne rodina MI a za něco se peníze utratit musí, resp.v něčem se létat musí.
No budiž, tak budeme mít 3. typ dopravního vrtulníku, v zásadě hmotností kategorie našeho sokola........., pro armádu naší velikosti. Prostě skvělé!
Tohle se mělo řešit před repasí Sokolů a byl by klid. Pokud by se MI-24/35 někam odprodal a přikoupil se před repasí Sokolů ještě AH-1Z, tak bychom měly v zásadě jen 2,5 moderní vrtulníkové platformy místo zamýšlených 4.
Ale ona to asi nebude žádná výhra, tak jako tak. To už raději místo AH-1 pořádně modernizovat L-159 a dokoupit k nim výzbroj. Peníze by zůstaly doma, AERO by mělo konkurence schopný stroj....., prostě strategie WIN-WIN.Skrýt celý příspěvekJestli si dobře pamatuju, tak myšlenka vznikla v návaznosti na plán vyřadit Mi24/35, kdy někdo chytrý chtěl víceúčelový stroj, který by nahradil bitevní i transportní. Asi rok dva ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli si dobře pamatuju, tak myšlenka vznikla v návaznosti na plán vyřadit Mi24/35, kdy někdo chytrý chtěl víceúčelový stroj, který by nahradil bitevní i transportní. Asi rok dva jim trvalo, než zjistili, že takový stroj neexistuje. Pak se od vyřazení Mi24/35 poodstoupilo, ale plán nákupu víceúčelových strojů zůstal. Nic proti, asi jak píše skelet na příkladu tranzitu a avie, tento vrtulník se hodí a částečně zastoupí i Mi-17 a v případě šikovné výzbroje dokonce i ten Mi-24. Ale jako další krok by byl fajn AH-1Z a až přijde čas nahradit Mi-171 tak něco ještě těžšího, budˇ CH-47 nebo nějaký konvertoplán :-).Skrýt celý příspěvek
Já si pořád myslím, že pokud by chtěli, nemůže být problém na MO udělat jednoduchou tabulku, kde spočítají předpokládané výdaje spojené s platformou po dobu její životnosti. ...Zobrazit celý příspěvek
Já si pořád myslím, že pokud by chtěli, nemůže být problém na MO udělat jednoduchou tabulku, kde spočítají předpokládané výdaje spojené s platformou po dobu její životnosti. Samozřejmě, co bude za 10 let nikdo neví, ale když započtou očekávaný nálet, ND, palivo, munici a rakety, tak jim musí vyjít nějaké číslo. Když si to porovnají, tak z toho musí být vidět, zda je lepší koupit to, či ono, v jakém množství, nebo ještě nějakou dobu vydržet s tím, co je. Jenže zase to bude klasická salámovka, prvně koupit, pak "překvapivě" dokupovat.
Z mého laického pohledu armádu více pálí PVO a dělostřelectvoů. 12 vrtulníků, navíc jenom s hlavňovou výzbrojí, do světa díru neudělá. Bude stačit pár borců s DŠK nebo Iglou (trochu nadneseně) a dolítají.
Osobně bych držel Mi-171 a nakoupil lehčí evropské vrtulníky ve větším množství. Mi-24/35 - jsou poměrně nové a určitě by se dal třeba s Izraelci udělat pořádný modernizační balíček s tím, že by se u nás upgradovaly a modernizovaly Mi-24 i jiných zákazníků. S Rusy se někdy špatně jedná o ND, takže by bylo třeba je mít nakoupené na sklad. Zase je to jen o ekonomice a plánování. Nicméně s těmito platformami zkušenost již je.
A za 10-15 let může být situace s drony a vrtulníky úplně jiná a bude dávat smysl pořídit něco nového a jiného.Skrýt celý příspěvekTěch 12,6mld Kč mi přijde jako pořád stejná částka. S výzbrojí o kterou se teď nežádá by to si zas bylo těch necelých 18mld. Osobně by mi ani nevadila ta částka jako to co za ní ...Zobrazit celý příspěvek
Těch 12,6mld Kč mi přijde jako pořád stejná částka. S výzbrojí o kterou se teď nežádá by to si zas bylo těch necelých 18mld. Osobně by mi ani nevadila ta částka jako to co za ní dostaneme. Hodně se tu nabízí srovnání s akvizicí BVP, kde Puma je také nejdražší, ale jednak u ní téměř nikdo nepochybuje, že to je zdaleka technologicky to nejlepší co se dá pořídit a za druhé se při tom uvažuje o pořízení v "dostatečných" počtech.
Venom je určitě výborný vrtulník, ale podle mne prostě technologicky neodskakuje tolik konkurenci jako Puma a hlavně v uvažovaném počtu 12ks stejně problémy vrtulníkového letectva neřeší. Neb pro uspokojení požadavků by stejně bylo potřeba v dohledné době dostat na v článku avizovaných ca 36ks?Skrýt celý příspěvekLogika některých zde zaměstnanec: šéfe potřebovali bychom vedle našich Avií i něco menšího, třeba něco jako Transit šéf: máš pravdu, navíc některé Avie i dosluhují, Nákupčí se ...Zobrazit celý příspěvek
Logika některých zde
zaměstnanec: šéfe potřebovali bychom vedle našich Avií i něco menšího, třeba něco jako Transit
šéf: máš pravdu, navíc některé Avie i dosluhují, Nákupčí se po něčem podívá.
Nákupčí: šéfe, já bych ty Transity nekupoval. Řidiči na ně nejsou zvyklí, co kdybychom koupili AvieSkrýt celý příspěvekPřejde mi více než pravděpodobné, že aby se podařilo srazit cenu na konkurenceschopnou míru, jsou nabízeny Venomy pouze s hlavňovou výzbrojí. Ta je sice cool, ale tak nějak jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Přejde mi více než pravděpodobné, že aby se podařilo srazit cenu na konkurenceschopnou míru, jsou nabízeny Venomy pouze s hlavňovou výzbrojí. Ta je sice cool, ale tak nějak jsem čekal, že za tu cenu budou mít alespoň neřízené rakety, pokud ne i řízené střely. Neumím si představit, kolik by pak stály plně vybavené a vyzbrojené Vipery. Jsem zvědavý, co bude obsahovat balíček od Augusty. Ono klidně můžou nabídnout, sice jen militarizované stroje (jak by někdo řekl, méně odolné), ale se zajímavější výzbrojí (přeci jen mají větší finanční rezervu).
Argonaut.CZ:
teď se neřeší náhrada za Mi-171š nebo Mi-24, ty vydrží ještě dlouho. Teď jde o náhradu Mi-8 a těch nejzastaralejších Mi mašin něčím použitelnějším. Byť k čemu ty nové stroje MO chce, je poněkud chaos.Skrýt celý příspěvekArgonaut.CZ: Souhlasím v mnohém máte pravdu, ale je opravdu investice do Mi-24 to pravé ořechové? Jako ano jsou to vynikající stroje, ale jako všechno i ony nezadržitelně stárnou, ...Zobrazit celý příspěvek
Argonaut.CZ: Souhlasím v mnohém máte pravdu, ale je opravdu investice do Mi-24 to pravé ořechové? Jako ano jsou to vynikající stroje, ale jako všechno i ony nezadržitelně stárnou, to znamená, že dříve či později je vyřadit musíme stejně tak i Mi-17. Modernizovat se to do nekonečna nedá. Není lepší začít s obměnou vrtulníkové techniky už teď? Víte jak se říká čím dřív tím líp. Další otázka je potřebuje skutečně AČR těžké bitevní stroje? Není opravdu provoz těch lehčích bitevníků směr kterým by jsme se měli vydat?Skrýt celý příspěvek
Osobně si myslím, že za tu cenu je to prasárna. Chápu sice ty vlezdoprdelky, kteří říkají, že jsme členem NATO a je potřeba naše spojence o tom přesvědčovat nákupy, ale ta cena ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně si myslím, že za tu cenu je to prasárna. Chápu sice ty vlezdoprdelky, kteří říkají, že jsme členem NATO a je potřeba naše spojence o tom přesvědčovat nákupy, ale ta cena podle mě neodpovídá, zejména pokud se nejedná o TCO náklady za třeba 10 let a fůry raketové výzbroje. I nákup by měl být reacionální, pořád jsou to peníze vybrané od daňových poplatníků.
Za ty peníze by se nakoupila spousta ND na MI-171, Mi 24 a ještě by se zvládla modernizace a je dalších 10-15 let vystaráno.
Takhle se pustí 12 mld, pak se za několik mld nakoupí výzbroj a za 2 roky další náklady na podporu a ND.
Navíc, v případě konfliktu není 12 vrtulníků zrovna mnoho.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...