Američané schválili prodej vrtulníků UH-1Y Venom do České republiky
- 23. 10. 2017
- 93 komentářů
- Jan Grohmann
Ministerstvo zahraničí Spojených států v pondělí schválilo potenciální prodej 12 víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom pro Armádu České republiky. Celková částka prodeje dosáhne maximálně 575 milionů dolarů (12,6 miliardy Kč).
Případná dodávka UH-1Y Venom od firmy Bell Helicopter do ČR proběhne skrz fond zahraničního vojenského prodeje FMS (Foreign Military Sales). FMS slouží k prodeji amerických vojenských technologií a služeb zahraničním vládám. Kupující tedy nejedná přímo s výrobcem, ale s americkou Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency).
Americká vláda od výrobce nakupuje vojenskou techniku a služby ve velkém množství, proto může zajistit lepší ceny. Zahraničním zájemcům poskytuje i výhodné možnosti školení, poradenství nebo technické podpory. Nákup Venomů ze Spojených států tak proběhne přímou dohodou mezi Prahou a Washingtonem.
Případný prodej ještě musí schválit americký Kongres. Pokud Kongres nic nenamítne budou se USA moci po 26. říjnu přihlásit do českého tendru na nové víceúčelové vrtulníky.
Podle informací ČTK konečná částka bude nižší než 575 milionů dolarů. “Vyšší částka podle člověka obeznámeného s detaily procesu byla zvolena kvůli tomu, aby Kongres prodej nemusel znovu posuzovat, pokud by se při domlouvání tendru cena změnila,” píše se na webu ČTK.
Podle mluvčího českého ministerstva obrany Jana Pejška je termín na podání nabídky do českého tendru stanoven do konce října. O vítězi soutěže rozhodne nová vláda, která zvolí mezi UH-1Y Venom a italským AW139M.
Americké ministerstvo zahraničí ve vydaném prohlášení schválilo prodej 12 vrtulníků UH-1Y Venom, 25 motorů General Electric T-700 GE 401C (jeden náhradní), 13 navigačních systémů Honeywell Embedded GPS/INS a 12 kulometů M240 ráže 7,62 mm. Nemusí však jít o konečné číslo, protože s postupným vyřazováním vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armáda ČR bude potřebovat 30 až 35 nových víceúčelových dopravních vrtulníků.
Česká republika projevila zájem i o elektro-optický stabilizovaný termovizní pozorovací senzor (kulový senzor pod pilotní kabinou) BRITE Star II, systém varovnání před blížící se protiletadlovou střelou a laserovým ozářením AN/AAR-47, výmetnice klamných cílů AN/ALE-47, výstražný radiolokační přijímač AN/APR-39, společný systém plánování misí, přilbový zaměřovací displej, komunikační vybavení, prostředky radioelektronického boje nebo systém rozpoznáváni vlastní-cizí (IFF).
Klíčovým senzorem UH-1Y Venom je elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro BRITE Star II. Pouzdro slouží mimo jiné k zaměření laserem naváděných zbraní (APKWS, Hellfire) nebo fixovaných kulometů/automatických kanónů.
Ze zbraňových systémů dokument zmiňuje minigun GAU-17A v ráži 7,62×51 mm a těžký kulomet GAU-21 v ráže 12,7×99 mm. GAU-17 i GAU-23 jsou palubní zbraně obsluhované palubními střelci. Standardně UH-1Y Venom nese oba dva kulomety GAU-17A a GAU-21.
Dokument však nezmiňuje žádnou raketovou výzbroj, zejména protitankové řízené střely AGM-114 Hellfire nebo neřízené (případně i řízené) střely ráže 70 mm. V původním požadavku přitom Armáda ČR naváděnou raketovou výzbroj pro víceúčelové vrtulníky požadovala. Není ale vyloučen pozdější nákup přesné raketové munice, zejména s možným pořízením bitevního stroje AH-1Z Venom (viz dále).
Součástí dodávky jsou podpůrná zařízení nutná pro provoz vrtulníků, kontejnery s náhradními díly pro motory, nástroje, zkušební zařízení, technické dokumentace a publikace, školení a výcvik personálu nebo technická a logistická podpora na dobu 24 měsíců.
“Tento navrhovaný prodej podpoří zahraniční politiku a národní bezpečnost Spojených států tím, že pomůže zlepšit bezpečnost partnera NATO, který je důležitou silou pro zajištění míru a stability v Evropě. Navrhovaný prodej podpoří potřeby České republiky pro vlastní sebeobranu a podpoří obranné cíle NATO,” zdůvodňuje americké ministerstvo zahraničí schválení prodeje vrtulníků UH-1Y Venom.
Palubní střelci UH-1Y Venom v akci s kulomety GAU-17A a GAU-21.
V prostředí České republiky servis a opravy zajistí společnost LOM Praha– již v roce 2015 Bell podepsal s LOM Praha dohodu o budoucí spolupráci na poskytování servisu pro vojenské vrtulníky. V roce 2016 Bell rovněž podepsal memorandum o porozumění s českou MPI Group. Dodejme, že na letišti Václava Havla existuje také evropské vrtulníkové centrum Bell, které zajišťuje finální montáž vrtulníků Bell civilním zákazníkům, ale i například policejním složkám po celé Evropě.
UH-1Y Venom provozuje pouze americká námořní pěchota (US Marine Corps). Námořní pěchota využívá UH-1Y Venom nejen k transportu lidi a materiálu, ale také jako nosič neřízených (Hydra 70) nebo laserem naváděných (APKWS) raket ráže 70 mm. Na závěsné body UH-1Y lze připevnit i kulomety nebo automatické kanóny – v případě ČR se spekuluje o lafetaci dvojhlavňového českého 20mm automatického kanónu Plamen.
Dvoumotorové vrtulníky UH-1Y dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji až 90 dní - např. na palubách výsadkových lodí amerického námořnictva nebo na předsunutých základnách. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí.
UH-1Y Venom
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná nosnost 3020 kg (náklad, palivo). Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový rádius s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Standardně Venom kromě dvoučlenné posádky pojme osm členů výsadku.
I když UH-1Y Venom aerodynamicky vychází z legendárního vrtulníku UH-1, jeho drak, motory, rotor i veškeré další klíčové mechanické uzly a vybavení jsou vyrobeny za požití nejnovějších technologií, technologických postupů a materiálů. Kromě aerodynamické koncepce nemá nově vyráběny Venom (v případě verze pro ČR) s původními stroji nic společného.
V případě nákupu se Armáda Česke republiky stane prvním zahraničním uživatelem UH-1Y Venom. Pokud by se česká vláda rozhodla upřednostnit Bell, první vrtulníky ČR získá v roce 2020.
V mediálním prostoru se spekuluje o zájmu ČR pořídit si bitevní vrtulníky. V případě nákupu UH-1Y Venom je jasnou variantou nákup bitevních vrtulníků AH-1Z Viper. Bitevní Viper má s UH-1Y 85 % stejných dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Díky velmi podobné avionice mohou posádky UH-1Y i AH-1Z využívat i stejný letový simulátor.
AH-1Z Viper
Případný nákup AH-1Z je také teoreticky důvodem, proč není k UH-1Y nabízená raketová výzbroj, jak původně požadovala Armáda ČR. Dodejme, že bitevní AH-1Z si již objednal Pákistán a o vrtulníky projevuje zájem Rumunsko.
“Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z nabízejí nejkomplexnější interoperabilitu kombinace útočných a užitkových strojů na světě díky bezkonkurenční totožnosti 85 % součástí. To znamená, že sériová čísla většiny opravitelných součástek (čepele, převodovky, hřídele, ocasní nosník a mnohé součásti avioniky) jsou stejná,” uvedl pro Armádní noviny v roce 2015 Keith Flail, viceprezident pro Globální vojenský obchodní rozvoj firmy Bell Helicopetr.
“Kombinovaná flotila by ve srovnání s jinými možnostmi přinesla při více než desetiletém provozu větší než 30% úspory. Jakmile budou Češi umět poskytnout servis a výcvik pro UH-1Y, nebudou z technického hlediska potřebovat téměř žádnou adaptaci pro AH-1Z. Podpůrná infrastruktura je již na místě. A konečně z ekonomické a politické perspektivy je Česká republika naší operační centrálou pro komerční vrtulníky, takže zde dlouhodobě investujeme do úspěchu,” dodal Flail.
Zdroj: DSCA
Související články
ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR
Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...
- 24.11.2015
- 67 komentářů
- Jan Grohmann
UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group
Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...
- 17.05.2016
- 13 komentářů
- Tisková zpráva
Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom
Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...
- 22.03.2017
- 612 komentářů
- Jan Grohmann
Bitevní vrtulník Apache poprvé otestoval bojový laser
V pondělí bitevní vrtulník AH-64 pomocí podvěšeného kontejneru s laserovým dělem zasáhl na ...
- 27.06.2017
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Tenhle vrtulník má opravdu smysl,jen v případě,že by se nakoupil i bitevní AH-1.Nicméně pokud je Venom hodně drahý vrtulník,tak pak nechci vidět cenu bitevních strojů Cobra.,takže ...Zobrazit celý příspěvek
Tenhle vrtulník má opravdu smysl,jen v případě,že by se nakoupil i bitevní AH-1.Nicméně pokud je Venom hodně drahý vrtulník,tak pak nechci vidět cenu bitevních strojů Cobra.,takže možnosti jejich nákupů moc nevěřím.
Bylo by zajímavé porovnat nabídku Američanů na kombinaci UH-1/AH-1 a např. Italů s jejich A-129 doplněné AW-139 event.AW-149.
Jinak si ale stejně myslím,že celá tahle akce s nákupem vrtulníků je naprosto zbytečná fraška a současná kombinace Mi-17/35 by tady mohla létat dalších dvacet let s tím,že Mi-35 by se částečně modernizoval a eventuelně by se dokoupilo třeba 6-8 malých strojů kategorie H-145,protože malý vrtulník tady citelně chybí a pro řadu úkolů by zastoupil provozně náročné velké Mi.Skrýt celý příspěvekV článku se píše,že vrtulníky budou sloužit pro vlastní sebeobranu. Níže je uvedeno,že k provozu postačuje minimální logistické zázemí. Je tedy otázkou zda nebude pokračovat ...Zobrazit celý příspěvek
V článku se píše,že vrtulníky budou sloužit pro vlastní sebeobranu.
Níže je uvedeno,že k provozu postačuje minimální logistické zázemí.
Je tedy otázkou zda nebude pokračovat tímto nákupem afganizace armády.Skrýt celý příspěvekLidi já vám nevím ale zase se necháváme ovládat takovým tím typickým českým přístupem, kdy se hledí jen na finance. Což si myslím, že je špatně. Ano můžeme ve stejné kategorii ...Zobrazit celý příspěvek
Lidi já vám nevím ale zase se necháváme ovládat takovým tím typickým českým přístupem, kdy se hledí jen na finance. Což si myslím, že je špatně. Ano můžeme ve stejné kategorii pořídit i levnější stroje, ale ruku na srdce nepořizovali bychom nic jiného než jen civilní stroje přetřené na zeleno. Já osobně považuji případný nákup Venomů za správný. V dané kategorii asi nenajdeme nic lepšího. Polemizovat ohledně ceny mi připadá hodně ošemetné. Podrobné dokumenty co všechno za tu cenu kupujeme se nám do rukou nedostanou, takže defakto kritiku ceny vaříme z vody.
Teď jen opravdu aby MO neusnulo na vavřínech a do budoucna k nim pořídili Vipery.Skrýt celý příspěvekToto je proste bojovej stroj, zadnej militarizovanej civil. Rozdil asi jako kdyz si policajti nakoupili SUV a uverili, ze mohou do terenu.
Toto je proste bojovej stroj, zadnej militarizovanej civil. Rozdil asi jako kdyz si policajti nakoupili SUV a uverili, ze mohou do terenu.
marfolodej: stačí se podívat na parametry H145, když začneš počítat, tak zjistíš, že se H145 má malou nosnost, takže se hodí leda k průzkumu a k LZS. No a ještě k převozu URNY
marfolodej: stačí se podívat na parametry H145, když začneš počítat, tak zjistíš, že se H145 má malou nosnost, takže se hodí leda k průzkumu a k LZS. No a ještě k převozu URNY
Lukus: On asi těžko náčelník genštábu zařve v úterý 24. ledna 2027 ve čtyři ráno "Na Stalingráád!" a vrhne všech osm aktuálně provozuschopných Venomů šturmem nach ost dobývat širou ...Zobrazit celý příspěvek
Lukus: On asi těžko náčelník genštábu zařve v úterý 24. ledna 2027 ve čtyři ráno "Na Stalingráád!" a vrhne všech osm aktuálně provozuschopných Venomů šturmem nach ost dobývat širou Rus.
:-D
Tohle není o počtech, je to o udržení schopnosti. Rozšířit z 12 na 500 stojí hromadu peněz, ale je to alespoň možné. Z 0 na jakýkoliv počet je to výrazně dražší a prakticky nemožné v daném krátkém čase pokud už hrozí konflikt. Proto je důležité udržet schopnost, byť s relativně malým počtem techniky.Skrýt celý příspěvekpetr.svetr: 241km neni dolet ale bojovy radius, tedy vcetne navratu na zakladnu, ted dolet je zhruba dvojnasobek. Jinak seznam a konfigurace co schvalila US vlada nemusi byt vubec ...Zobrazit celý příspěvek
petr.svetr: 241km neni dolet ale bojovy radius, tedy vcetne navratu na zakladnu, ted dolet je zhruba dvojnasobek.
Jinak seznam a konfigurace co schvalila US vlada nemusi byt vubec totozna s objednavkou. Tady se bavite jako kdyby uz bylo objednano za uecitou cenu. Jinak tim vyberem co dela ACR Amici sli s cenou celkem dolu.Skrýt celý příspěvekTo je jak s prodloužením smlouvy na Gripeny. Když se uzavírala, tak na MO prohlašovali, že v rámci ceny je i získání schopnosti útoků na pozemní cíle. Uplynulo pár měsíců a článek ...Zobrazit celý příspěvek
To je jak s prodloužením smlouvy na Gripeny. Když se uzavírala, tak na MO prohlašovali, že v rámci ceny je i získání schopnosti útoků na pozemní cíle. Uplynulo pár měsíců a článek v novinách jak AČR bude platit Saabu získání této schopnosti.
Ale to bylo holt tím, jak se smlouva uzavírala. Nebo spíše neuzavírala. Nechal se uplynout čas, kdy se dalo hledat konkurenční řešení (byť jen jako páka), k tomu pár špatných prohlášení a rázem jsme museli kývnout na cokoli co nám Saab milostivě nabídl.Skrýt celý příspěvekNějak postrádám vůbec logiku, jestli najdou v budoucnu takové stroje uplatnění a k něčemu nám budou. Současné konflikty ukázaly, že bojuje-litechnologicky vyspělý s masivní ...Zobrazit celý příspěvek
Nějak postrádám vůbec logiku, jestli najdou v budoucnu takové stroje uplatnění a k něčemu nám budou.
Současné konflikty ukázaly, že bojuje-litechnologicky vyspělý s masivní přesilou na slabšího, např. Nato vs Irák, Libie, ... a tudíž se tyto hi-tech stroje uplatní.
V případě konfliktu rovnocenných (nebo podobně vybavených) Ukrajina * Rusko s dlouhým trváním, si myslím, že 12 kusu nic neřeší - pac ztráty tanku, bvp, a jiné technicky na UA straně jdou do stovek kusů. Naše armáda/ekonomika by nedokázali utáhnout větší střet a ztráty nahrazovat.
Pustil by někdo ze štábu AČR vrtulníky do vzduchu, pokud na na druhé straně stála baterie Pantsiru S1 nebo obdoby západní straně?
PVO na úrovni Německa, Francie, Ruska a možná v budoucnu Polska vrtulníky spolehlivě uzemníSkrýt celý příspěvekpetr.svetr: Hadam že udaj u Itala je bez vyzbroje a pancerovani a u bella je oboje. CerVus: Přesne tak. marfolodej: U Němcu je jako dalši typ u nas by to byl skoro jediny ...Zobrazit celý příspěvek
petr.svetr: Hadam že udaj u Itala je bez vyzbroje a pancerovani a u bella je oboje.
CerVus: Přesne tak.
marfolodej: U Němcu je jako dalši typ u nas by to byl skoro jediny typ.Skrýt celý příspěvekNieje trochu divné, že k 12 dvojmotorovým strojom je len 1 náhradný motor? Teda keď to porovnám so slovenským nákupom, kde k 9 dvojmotorákom bolo dokopy 20 motorov.
Nieje trochu divné, že k 12 dvojmotorovým strojom je len 1 náhradný motor? Teda keď to porovnám so slovenským nákupom, kde k 9 dvojmotorákom bolo dokopy 20 motorov.
teda nemějte mi to za zlý, ale jaksi v tom nevidím ten transfer technologií, holt u stroje, kterej je designově a účelově řešen kdysi v minulém století. Zklamání :-( Airbus 145M - ...Zobrazit celý příspěvek
teda nemějte mi to za zlý, ale jaksi v tom nevidím ten transfer technologií, holt u stroje, kterej je designově a účelově řešen kdysi v minulém století. Zklamání :-(
Airbus 145M - why not...i german army ho kupuje...Skrýt celý příspěvekpetr.svetr: Tady v té armádě není jasné nic. L-159 máme roky a do teď nemá pořádné zbraně a vybavení na útoky proti pozemním cílům. Tohle skončí tak, že budeme mít pár kusů UH-1, ...Zobrazit celý příspěvek
petr.svetr: Tady v té armádě není jasné nic. L-159 máme roky a do teď nemá pořádné zbraně a vybavení na útoky proti pozemním cílům.
Tohle skončí tak, že budeme mít pár kusů UH-1, aby jsme se před spojenci mohli plácat po zádech jen s kulomety pro dveřní střelce a jako podpora bude "fungovat" Gripen s tou trochou zbraní proti pozemním cílům.Skrýt celý příspěvekMě spíš překvapuje ten nízký dolet UH1 241km a 8 členů vysadku a hmotnost 8390kg AW-139M 1250km a15 členů výsadku a hmotnost 6800kg. Pakliže se koupí UH1 tak je jasné ,že se ...Zobrazit celý příspěvek
Mě spíš překvapuje ten nízký dolet UH1 241km a 8 členů vysadku a hmotnost 8390kg
AW-139M 1250km a15 členů výsadku a hmotnost 6800kg.
Pakliže se koupí UH1 tak je jasné ,že se v budoucnu budou kupovat i AH-1Z VIPER.Skrýt celý příspěvekRase: MO vždycky maji velkolepe plany a pak skončeji u kulometu. Pro Venom + Viper hraje fakt ze maji schodne dily tudiž lepši service price. Letova hodina Apache kolem $ 3 800, u ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: MO vždycky maji velkolepe plany a pak skončeji u kulometu. Pro Venom + Viper hraje fakt ze maji schodne dily tudiž lepši service price. Letova hodina Apache kolem $ 3 800, u AH-1S Cobra kolem $1700. Vim že to nejsou přesne modely ale pro srovnani stači.Skrýt celý příspěvek
Poutnik: tak původně měly mít Venomy integrovánu i výzbroj v podobě neřízených a řízených střel. Byť teď se zdá, že zůstanou pouze u kulometů. Pokud nemáme strach z ufinancování ...Zobrazit celý příspěvek
Poutnik:
tak původně měly mít Venomy integrovánu i výzbroj v podobě neřízených a řízených střel. Byť teď se zdá, že zůstanou pouze u kulometů. Pokud nemáme strach z ufinancování Venom+Viper, pochybuju, že AH-64E bude výrazně dražší na provoz než Viper. Nejsem ale zrovna fanda vojenských vrtulníkůSkrýt celý příspěvekje to mustr "The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Canada of ten (10) F/A-18E Super Hornet aircraft, with ...Zobrazit celý příspěvek
je to mustr
"The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Canada of ten (10) F/A-18E Super Hornet aircraft, with F414-GE-400 engines; eight (8) F/A-18F Super Hornet aircraft, with F414-GE-400 engines; eight (8) F414-GE-400 engine spares; twenty (20) AN/APG-79 Active Electronically Scanned Array (AESA) radars; twenty (20) M61A2 20MM gun systems; twenty-eight (28) AN/ALR-67(V)3 Electronic Warfare Countermeasures Receiving Sets; ..........."Skrýt celý příspěvekJako na mise je combo Venom - Viper cool, o tom žádná. skelet taky mě to napadlo, ale jak se to pořád v článcích a diskuzích opakuje, tak to pak implikuje, že je ke každýmu ...Zobrazit celý příspěvek
Jako na mise je combo Venom - Viper cool, o tom žádná.
skelet
taky mě to napadlo, ale jak se to pořád v článcích a diskuzích opakuje, tak to pak implikuje, že je ke každýmu vrtulníku náhradní motor...
kazd
on se k Venomům dodává i alternativní motor?Skrýt celý příspěvekRase: Dopravni vrtulnik s jenom kulomety je masivne vyzbrojeny? Vzdyt je to plivatko. Při uvažovanych počtech každy vrtulnik se špuntovkou je plus. Maš pravdu že tvoje kombi by ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Dopravni vrtulnik s jenom kulomety je masivne vyzbrojeny? Vzdyt je to plivatko. Při uvažovanych počtech každy vrtulnik se špuntovkou je plus. Maš pravdu že tvoje kombi by bylo lepši ale otazka je budem moct dovolit provozovat Apache? Řekl bych že ne Viper (bavime se čiste o bitevnich) co se tyče provozu bude mnohem lepši ne?
Za me bud kombi Viper + Venom nebo se vykašlat na oba. A at§ je to cokoli tak pořadnou zasobu munice a ne jen 2 salvy neřizenych raket.Skrýt celý příspěvekjenom by mě zajímalo (klikači minusů mě to můžou vysvětlit) 1. co na tom bylo celou tu dobu tak tajného, když výsledkem výběrka je požadavek na transportní mašinu s kulomety a ...Zobrazit celý příspěvek
jenom by mě zajímalo (klikači minusů mě to můžou vysvětlit)
1. co na tom bylo celou tu dobu tak tajného, když výsledkem výběrka je požadavek na transportní mašinu s kulomety a všem znalou elektronikou
2. Pokud by všechny kusy měly maximální vybavu, jde z hlediska současných schopností AČR o ekvivalent schopností Mi171š, které jsou ale "nejnovější" a není je třeba urgentně řešit na rozdíl od Mi8/17, Mi 35 a sokolu.
Nebo koupí část mašin v "holobytu" a šoupnou to do Kbel místo Mi8/17 - to už by byl úplný výsměch za 12 miliard.
BTW - takto rozepsáno je to proto, že je to po dodavatelích. Např. u dopravních letadel je to stejně, protože jsou to konstrukce umožňující záměnu výrobců jednodtlivých komponent. Modernizovaná Alca, L39 to má stejně - různé motory, avionika atd. pro stejný drak atd..Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...