Američané schválili prodej vrtulníků UH-1Y Venom do České republiky

UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain 

Ministerstvo zahraničí Spojených států v pondělí schválilo potenciální prodej 12 víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom pro Armádu České republiky. Celková částka prodeje dosáhne maximálně 575 milionů dolarů (12,6 miliardy Kč).

Případná dodávka UH-1Y Venom od firmy Bell Helicopter do ČR proběhne skrz fond zahraničního vojenského prodeje FMS (Foreign Military Sales). FMS slouží k prodeji amerických vojenských technologií a služeb zahraničním vládám. Kupující tedy nejedná přímo s výrobcem, ale s americkou Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency).

Americká vláda od výrobce nakupuje vojenskou techniku a služby ve velkém množství, proto může zajistit lepší ceny. Zahraničním zájemcům poskytuje i výhodné možnosti školení, poradenství nebo technické podpory. Nákup Venomů ze Spojených států tak proběhne přímou dohodou mezi Prahou a Washingtonem.

Případný prodej ještě musí schválit americký Kongres. Pokud Kongres nic nenamítne budou se USA moci po 26. říjnu přihlásit do českého tendru na nové víceúčelové vrtulníky.

Podle informací ČTK konečná částka bude nižší než 575 milionů dolarů. “Vyšší částka podle člověka obeznámeného s detaily procesu byla zvolena kvůli tomu, aby Kongres prodej nemusel znovu posuzovat, pokud by se při domlouvání tendru cena změnila,” píše se na webu ČTK.

Podle mluvčího českého ministerstva obrany Jana Pejška je termín na podání nabídky do českého tendru stanoven do konce října. O vítězi soutěže rozhodne nová vláda, která zvolí mezi UH-1Y Venom a italským AW139M.

Americké ministerstvo zahraničí ve vydaném prohlášení schválilo prodej 12 vrtulníků UH-1Y Venom, 25 motorů General Electric T-700 GE 401C (jeden náhradní), 13 navigačních systémů Honeywell Embedded GPS/INS a 12 kulometů M240 ráže 7,62 mm. Nemusí však jít o konečné číslo, protože s postupným vyřazováním vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armáda ČR bude potřebovat 30 až 35 nových víceúčelových dopravních vrtulníků.

Česká republika projevila zájem i o elektro-optický stabilizovaný termovizní pozorovací senzor (kulový senzor pod pilotní kabinou) BRITE Star II, systém varovnání před blížící se protiletadlovou střelou a laserovým ozářením AN/AAR-47, výmetnice klamných cílů AN/ALE-47, výstražný radiolokační přijímač AN/APR-39, společný systém plánování misí, přilbový zaměřovací displej, komunikační vybavení, prostředky radioelektronického boje nebo systém rozpoznáváni vlastní-cizí (IFF).


Klíčovým senzorem UH-1Y Venom je elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro BRITE Star II. Pouzdro slouží mimo jiné k zaměření laserem naváděných zbraní (APKWS, Hellfire) nebo fixovaných kulometů/automatických kanónů.

Ze zbraňových systémů dokument zmiňuje minigun GAU-17A v ráži 7,62×51 mm a těžký kulomet GAU-21 v ráže 12,7×99 mm. GAU-17 i GAU-23 jsou palubní zbraně obsluhované palubními střelci. Standardně UH-1Y Venom nese oba dva kulomety GAU-17A a GAU-21.

Dokument však nezmiňuje žádnou raketovou výzbroj, zejména protitankové řízené střely AGM-114 Hellfire nebo neřízené (případně i řízené) střely ráže 70 mm. V původním požadavku přitom Armáda ČR naváděnou raketovou výzbroj pro víceúčelové vrtulníky požadovala. Není ale vyloučen pozdější nákup přesné raketové munice, zejména s možným pořízením bitevního stroje AH-1Z Venom (viz dále).

Součástí dodávky jsou podpůrná zařízení nutná pro provoz vrtulníků, kontejnery s náhradními díly pro motory, nástroje, zkušební zařízení, technické dokumentace a publikace, školení a výcvik personálu nebo technická a logistická podpora na dobu 24 měsíců.

“Tento navrhovaný prodej podpoří zahraniční politiku a národní bezpečnost Spojených států tím, že pomůže zlepšit bezpečnost partnera NATO, který je důležitou silou pro zajištění míru a stability v Evropě. Navrhovaný prodej podpoří potřeby České republiky pro vlastní sebeobranu a podpoří obranné cíle NATO,” zdůvodňuje americké ministerstvo zahraničí schválení prodeje vrtulníků UH-1Y Venom.


Palubní střelci UH-1Y Venom v akci s kulomety GAU-17A a GAU-21.

V prostředí České republiky servis a opravy zajistí společnost LOM Praha– již v roce 2015 Bell podepsal s LOM Praha dohodu o budoucí spolupráci na poskytování servisu pro vojenské vrtulníky. V roce 2016 Bell rovněž podepsal memorandum o porozumění s českou MPI Group. Dodejme, že na letišti Václava Havla existuje také evropské vrtulníkové centrum Bell, které zajišťuje finální montáž vrtulníků Bell civilním zákazníkům, ale i například policejním složkám po celé Evropě.

UH-1Y Venom provozuje pouze americká námořní pěchota (US Marine Corps). Námořní pěchota využívá UH-1Y Venom nejen k transportu lidi a materiálu, ale také jako nosič neřízených (Hydra 70) nebo laserem naváděných (APKWS) raket ráže 70 mm. Na závěsné body UH-1Y lze připevnit i kulomety nebo automatické kanóny – v případě ČR se spekuluje o lafetaci dvojhlavňového českého 20mm automatického kanónu Plamen.

Dvoumotorové vrtulníky UH-1Y dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji až 90 dní - např. na palubách výsadkových lodí amerického námořnictva nebo na předsunutých základnách. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí.


UH-1Y Venom

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná nosnost 3020 kg (náklad, palivo). Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový rádius s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Standardně Venom kromě dvoučlenné posádky pojme osm členů výsadku.

I když UH-1Y Venom aerodynamicky vychází z legendárního vrtulníku UH-1, jeho drak, motory, rotor i veškeré další klíčové mechanické uzly a vybavení jsou vyrobeny za požití nejnovějších technologií, technologických postupů a materiálů. Kromě aerodynamické koncepce nemá nově vyráběny Venom (v případě verze pro ČR) s původními stroji nic společného.

V případě nákupu se Armáda Česke republiky stane prvním zahraničním uživatelem UH-1Y Venom. Pokud by se česká vláda rozhodla upřednostnit Bell, první vrtulníky ČR získá v roce 2020.

V mediálním prostoru se spekuluje o zájmu ČR pořídit si bitevní vrtulníky. V případě nákupu UH-1Y Venom je jasnou variantou nákup bitevních vrtulníků AH-1Z Viper. Bitevní Viper má s UH-1Y 85 % stejných dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Díky velmi podobné avionice mohou posádky UH-1Y i AH-1Z využívat i stejný letový simulátor.


AH-1Z Viper

Případný nákup AH-1Z je také teoreticky důvodem, proč není k UH-1Y nabízená raketová výzbroj, jak původně požadovala Armáda ČR. Dodejme, že bitevní AH-1Z si již objednal Pákistán a o vrtulníky projevuje zájem Rumunsko.

“Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z nabízejí nejkomplexnější interoperabilitu kombinace útočných a užitkových strojů na světě díky bezkonkurenční totožnosti 85 % součástí. To znamená, že sériová čísla většiny opravitelných součástek (čepele, převodovky, hřídele, ocasní nosník a mnohé součásti avioniky) jsou stejná,” uvedl pro Armádní noviny v roce 2015 Keith Flail, viceprezident pro Globální vojenský obchodní rozvoj firmy Bell Helicopetr.

“Kombinovaná flotila by ve srovnání s jinými možnostmi přinesla při více než desetiletém provozu větší než 30% úspory. Jakmile budou Češi umět poskytnout servis a výcvik pro UH-1Y, nebudou z technického hlediska potřebovat téměř žádnou adaptaci pro AH-1Z. Podpůrná infrastruktura je již na místě. A konečně z ekonomické a politické perspektivy je Česká republika naší operační centrálou pro komerční vrtulníky, takže zde dlouhodobě investujeme do úspěchu,” dodal Flail.

Zdroj: DSCA

Nahlásit chybu v článku


Související články

ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom

Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...

Bitevní vrtulník Apache poprvé otestoval bojový laser

V pondělí bitevní vrtulník AH-64 pomocí podvěšeného kontejneru s laserovým dělem zasáhl na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • TF_HU
    13:32 23.11.2017

    FALCO Sgt.Murphy....napisane to je pekne,myslíš ,že som nečítal toho dosť o týchto dvoch strojoch a ich ulohach,?.Ľahký vrtuľník a bitevenik je krasna kombinacia.Proti tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    FALCO

    Sgt.Murphy....napisane to je pekne,myslíš ,že som nečítal toho dosť o týchto dvoch strojoch a ich ulohach,?.Ľahký vrtuľník a bitevenik je krasna kombinacia.Proti tomu nič.Ale teraz mi napíš, aku máte koncepciu ??Treba nahradiť Sokoly,na to je huy fajn,aj 139tka.Načo mate ALCY?CAS vedia aj gripeny.Mat na to aj bojové vrtuľníky je podľa mna len pre bohatých.Jediné načo je ta kombinacia pre ACR dobra je zachovanie schopnosti bojovych helikopter.Vrtuľníkove letectvo v Cechach,je jeden veľký bordel.Ved donedavna samy nevedeli čo chcu.Budete mat aspon niečo.

    Umíte dobře pobavit...Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    10:54 03.11.2017

    Omlouvám se za lehký off topic, ale tato zpráva s vrtulníky úzce souvisí: Zdá, že novým výcvikovým strojem CLV společnosti LOM nebude původně avizovaný Bell 505, ale Enstrom ...Zobrazit celý příspěvek

    Omlouvám se za lehký off topic, ale tato zpráva s vrtulníky úzce souvisí:
    Zdá, že novým výcvikovým strojem CLV společnosti LOM nebude původně avizovaný Bell 505, ale Enstrom 480B-G, dle listopadového čísla L+K už LOM uzavřel smlouvu se společností DSA (výhradní dovozce do ČR) na 6 kusů, z nichž 4 jsou určeny pro výcvik vojenských pilotů a 2 pak pro výcvik ostatních pilotů (zřejmě afghánských či iráckých, případně i jiných)Skrýt celý příspěvek

  • Argel
    18:20 01.11.2017

    Dneska na novinky.cz je napsáno, že Leonardo by měl být za nějakých 7 miliard s protitinámrazovým systémem, kulomety i rakety, americké stroje pouze s kulomety bez protinámrazového ...Zobrazit celý příspěvek

    Dneska na novinky.cz je napsáno, že Leonardo by měl být za nějakých 7 miliard s protitinámrazovým systémem, kulomety i rakety, americké stroje pouze s kulomety bez protinámrazového systému(který tady v zimě potřebujeme) za 12,6 miliardy.Skrýt celý příspěvek

  • Falko
    16:53 01.11.2017

    Sgt.Murphy....napisane to je pekne,myslíš ,že som nečítal toho dosť o týchto dvoch strojoch a ich ulohach,?.Ľahký vrtuľník a bitevenik je krasna kombinacia.Proti tomu nič.Ale teraz ...Zobrazit celý příspěvek

    Sgt.Murphy....napisane to je pekne,myslíš ,že som nečítal toho dosť o týchto dvoch strojoch a ich ulohach,?.Ľahký vrtuľník a bitevenik je krasna kombinacia.Proti tomu nič.Ale teraz mi napíš, aku máte koncepciu ??Treba nahradiť Sokoly,na to je huy fajn,aj 139tka.Načo mate ALCY?CAS vedia aj gripeny.Mat na to aj bojové vrtuľníky je podľa mna len pre bohatých.Jediné načo je ta kombinacia pre ACR dobra je zachovanie schopnosti bojovych helikopter.Vrtuľníkove letectvo v Cechach,je jeden veľký bordel.Ved donedavna samy nevedeli čo chcu.Budete mat aspon niečo.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    13:41 01.11.2017

    Falko: Niekoľko viet k tým tvojim nezmyslom. "The Huey has many mission requirements including command and control (C2), escort, reconnaissance, troop transport, medical ...Zobrazit celý příspěvek

    Falko: Niekoľko viet k tým tvojim nezmyslom.

    "The Huey has many mission requirements including command and control (C2), escort, reconnaissance, troop transport, medical evacuation and close air support."

    "Typically detachments of two to four Hueys have been deployed with detachments of four to eight Cobras. The forward-mounted weaponry of the Cobra combined with the door guns of the Huey provides a 240° field of fire."Skrýt celý příspěvek

  • Falko
    11:13 01.11.2017

    Jirosi : bojové AH-1Z viper pôjdu zachraňovať pilotov ?nepíšem o venomoch,myslené v širšom suvise.Keby sa neuvažovalo o aj vyslovene bojovom stroji ako doplnku,tak by stačila ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi : bojové AH-1Z viper pôjdu zachraňovať pilotov ?nepíšem o venomoch,myslené v širšom suvise.Keby sa neuvažovalo o aj vyslovene bojovom stroji ako doplnku,tak by stačila vyzbrojena AW139tka.Inak si myslíte ,že väčšiu šancu prežiť na bojisku počas CAS má bojovy vrtuľník alebo ľahký bitevnik ?Je to vždy doprovod tomu ,kto ide zachraňovať.A ALCY uz máte kúpené,kdežto nový bitevnik treba kúpiť vyzbrojiť a zaviesť.Tym padom všetky peniaze za Alcy boli vyhodené do vzduchu a lieta sa na nich len preto aby nestáli na zemi...Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:55 01.11.2017

    tak tu situaci zmršila především generálka Sokolů, kterou museli provést, jelikož si to kluci na ministerstvu špatně naplánovali. Proti nákupu AW-139m/UH-1Y nemám zhola nic, ...Zobrazit celý příspěvek

    tak tu situaci zmršila především generálka Sokolů, kterou museli provést, jelikož si to kluci na ministerstvu špatně naplánovali.
    Proti nákupu AW-139m/UH-1Y nemám zhola nic, nicméně postup, který zde napsal kazd se mi zamlouvá více.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:54 01.11.2017

    Souhlas, že neznáme zatím koncovou cenu a co všechno za to dostaneme ani u jedné nabídky, takže je na soudy ještě brzo, ale tak nějak se asi zatím potvrdilo skoro všechno co se v ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas, že neznáme zatím koncovou cenu a co všechno za to dostaneme ani u jedné nabídky, takže je na soudy ještě brzo, ale tak nějak se asi zatím potvrdilo skoro všechno co se v novinách psalo, takže ohledně vrtulníku je to celkem spolehlivý zdroj.
    Pokud jde o nové koncepce vrtulníků co se připravují v USA tak to pro nás teď není téma, možná až budeme nahrazovat mi171. Také bych se bránil teď cokoliv shazovat ze stolu, prostě ať se pořídí jeden či druhý typ, hlavně ať se něco pořídí.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:40 01.11.2017

    kazd, s tím zmršením celé situace máte pravdu. Nicméně pokud to teď shodí ze stolu a bude se další čtyři roky něco vybírat, tak jsme s vrtulníky úplně v hajzlu :-/ Druhá věc je, ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd, s tím zmršením celé situace máte pravdu. Nicméně pokud to teď shodí ze stolu a bude se další čtyři roky něco vybírat, tak jsme s vrtulníky úplně v hajzlu :-/

    Druhá věc je, že nevíme, co se na poli VTO strojů odehraje koncem 20. let díky aktuální snaze USA, čili dělat koncepci do roku 2030 je z tohohle ohledu poněkud riskantní. Mně z toho tedy vyplývá, že bych, byť se skřípěním zubů, radši ty Venomy koupil. Ale pravdou je, že bych nechtěl sedět na místě, kde se o tom rozhoduje.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    10:12 01.11.2017

    Pokud je to pravda (článek na noviky - cena, výzbroj).. tak zde máme potvrzeno co se se tu píše x let. Výsledkem Stropnického neschopnosti = trvání na kontraktu vláda - vláda ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud je to pravda (článek na noviky - cena, výzbroj).. tak zde máme potvrzeno co se se tu píše x let.

    Výsledkem Stropnického neschopnosti = trvání na kontraktu vláda - vláda aby obešel výběrové řízení podle zákona (nikoli získal záruku jak je mylně uváděno, tu je možno řešit státní garancí soukromé firmě, jako například v případě jaderných elektráren)
    a neschopnosti armády stanovit jasné požadavky je tenhle výsledek:
    Nabídky na dva zcela rozdílené stroje z hlediska přepravní kapacity, balistiky, dolet, výzbroje, ceny, doposud vyrobených kusů, rozšíření na trhu atd.
    No vládě nezávidím. V Olomouci si asi už brousí tužku.

    Pokud tady jde někomu o Armádu, tak to zruší, hodí do koše ten blábol co se jmenuje koncepce a udělají jasný harmonogram na základě
    - náhrady Mi a sokolu do roku 2030,
    - požadavku nového státního podniku na vrtulníky pro LZS
    - požadavku CLV na vrtulníky pro výcvik.
    Na základě toho vyhlásí otevžené výběrko na cca 50 ks.
    Jestli bude Bartoš předseda bezp. výboru, tak jsem zvědav jak tento výsledek Stropnického akce rozchodí, až to dostane na stůl. Open card je proti tomu efektivní řešení :-)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:12 01.11.2017

    skelet, tak nějak. Když životnost Mi-171 o pár let prodloužíme, můžeme je pak nahradit dokonce Valorem nebo Defiantem ;-)

    skelet, tak nějak. Když životnost Mi-171 o pár let prodloužíme, můžeme je pak nahradit dokonce Valorem nebo Defiantem ;-)

  • skelet
    10:05 01.11.2017

    Stirling: Amíci zveřejnili cenu maximální, ale ne konečnou. Mimochodem na Palba.cz jsem zaznamenal informaci, že UH-1Y a AH-1Z budou kupovat Rumuni, respektive je i přímo ...Zobrazit celý příspěvek

    Stirling:
    Amíci zveřejnili cenu maximální, ale ne konečnou. Mimochodem na Palba.cz jsem zaznamenal informaci, že UH-1Y a AH-1Z budou kupovat Rumuni, respektive je i přímo vyrábět/kompletovat.

    Jinak v době vyřazování Mi-171š budou vrtulníky UH-60/S-70 celkem výběhové typy, osobně bych dal spíše západním vrtulníkům podobného konceptu jako Mi-171š, tedy NH-90, AW101, S-92 a ze stávajících i H215/H225 (což už budou v letech 2027 taky už výběhové typy).Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    09:49 01.11.2017

    Tak ono je otázne, aká je skutočná ponuka ktorú dostalo vaše MO od Američanov. Známa je zatiaľ iba schválená maximálna suma. Tá skutočná môže byť výrazne nižšia.

    Tak ono je otázne, aká je skutočná ponuka ktorú dostalo vaše MO od Američanov. Známa je zatiaľ iba schválená maximálna suma. Tá skutočná môže byť výrazne nižšia.

  • stirling
    09:27 01.11.2017

    https://www.novinky.cz/domaci/... Myslím, že pokud je to pravda, tak UH-1Y neprosadí ani Šedivý, argument s misí ...Zobrazit celý příspěvek

    https://www.novinky.cz/domaci/...
    Myslím, že pokud je to pravda, tak UH-1Y neprosadí ani Šedivý, argument s misí neberu, protože stále na to máme mi-171š a až doslouží tak bych právě pořídil UH60, který se bude hodit na nasazení v zahraničí asi tak jako žádný jiný typ díky rozšířenosti. Navíc pořizovat do našich podmínek vrtulník bez protinámrazového systému? Asi lze Venom provozovat i bez něj, ale neni to zbytečné takto riskovat?
    Každopádně ať hlavně rozhodnou a něco vyberou, nejhorší by bylo pokud by to zase zrušili a táhlo se to ještě x let...Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:13 30.10.2017

    Cervus: mám za to, že UH-1Y má certifikovány laserem naváděné modifikace 70mm raket. Takže neumí leda Hellfire, respektive nemá je certifikovány. Jinak raketovou výzbroj bychom ...Zobrazit celý příspěvek

    Cervus: mám za to, že UH-1Y má certifikovány laserem naváděné modifikace 70mm raket. Takže neumí leda Hellfire, respektive nemá je certifikovány.

    Jinak raketovou výzbroj bychom měly mít nakoupené pro naše L-159, takže možná se přesunou od L-159 k UH-1y? kdo ví..

    Předpokládám, že jednání jsou na začátku, takže se bude ještě hábat s cenami,a třeba nám hodí pár jetých OH-58D jako bonus. Anebo se koupí AW139m. Vojáci taky chtěli C-27 a nakonec dostali C295Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    09:31 30.10.2017

    skelet: Proto nechápu že nám jako bonus nenabídli zdarma oh-58f jako Chorvatsku. Už jen proto, že UH-1 neumí naváděné rakety. I kdyby jich dali 6, tak to je drápek pro další ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: Proto nechápu že nám jako bonus nenabídli zdarma oh-58f jako Chorvatsku. Už jen proto, že UH-1 neumí naváděné rakety. I kdyby jich dali 6, tak to je drápek pro další nákupy.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    21:05 29.10.2017

    Falko:"podla mna sa ACR mala jednoznacne vybrať cestou rozsirenia a upgradu schopností ALCY máte skvelé stroje ktore po upgrade budú na CAS idealne,tak načo su vam bojové vrtuľníky ...Zobrazit celý příspěvek

    Falko:"podla mna sa ACR mala jednoznacne vybrať cestou rozsirenia a upgradu schopností ALCY máte skvelé stroje ktore po upgrade budú na CAS idealne,tak načo su vam bojové vrtuľníky ???"

    Aby měl kdo létat zachraňovat ty sestřelené piloty.
    Protože kolik znáte armád bez PVO, krom IS?Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:49 29.10.2017

    Ani ta AW139M není kdo ví jak rozšířená, když se mrknu na wiki, tak v součtu všech vojenských uživatelů (včetně AW139) je podobném počtu jako ta UH-1Y. Rozšířenost je tedy přímo ...Zobrazit celý příspěvek

    Ani ta AW139M není kdo ví jak rozšířená, když se mrknu na wiki, tak v součtu všech vojenských uživatelů (včetně AW139) je podobném počtu jako ta UH-1Y.
    Rozšířenost je tedy přímo odvislá od civilních provozovatelů.
    Dále pochybuji, že se krom těch dvanácti mašin pořídí další, možná po roce 2021 za Sokoly, ale o tom dosti pochybuji. Tam už spíše čekám vrtulníky typu H135 pro průzkumnou a protitankovou úlohu, jediné co nás pak bude čekat je nový typ za Mi-171 po roce 2027.Skrýt celý příspěvek

  • Falko
    18:15 29.10.2017

    Ja si myslím ,že slovenské Blackhawky su kvalitný a novy holobyt je len otázkou času ,kedy sa donho dokupi kvalitný nabytok :)....Ak sa čechy výberu.cestou venomu a vipera ,tak to ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja si myslím ,že slovenské Blackhawky su kvalitný a novy holobyt je len otázkou času ,kedy sa donho dokupi kvalitný nabytok :)....Ak sa čechy výberu.cestou venomu a vipera ,tak to neznie zle napohlad,je to racionalna cesta ako zachovat aj bojové helikoptéry a získať ľahký skutočne bojovy stroj na vysadky.Len to ma veľké, ale a tych ale je viac .Ad.1:tym je malá rozsirenost venomu,a zvacsovat sa zrejme velmi nebude.Tym padom je super ,ze tie stroje maju spoločné diely,jednoduchu udrzbu,no zároveň ako malý užívateľ bude ACR držať vela ND.Ad.2 :Za chvíľu príde nastupca a väčšina si počká prave bud na Valor alebo defiant.Ad.3:Ta cena za nakup Venomov je adekvatna a je to strop ktorý sa značne zníži.Ad.4: podla mna sa ACR mala jednoznacne vybrať cestou rozsirenia a upgradu schopností ALCY máte skvelé stroje ktore po upgrade budú na CAS idealne,tak načo su vam bojové vrtuľníky ???Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    12:33 29.10.2017

    Duze szanse w strone AW 101 ale z silnikami RR RTM322, ten sam silnik trafił do WAH-64 ...dla nas to istotne . ZOP raczej w konfiguracji brytyjskiej Poza tym warto zauważyć co ...Zobrazit celý příspěvek

    Duze szanse w strone AW 101 ale z silnikami RR RTM322, ten sam silnik trafił do WAH-64 ...dla nas to istotne . ZOP raczej w konfiguracji brytyjskiej
    Poza tym warto zauważyć co sie dzieje wokół programu NAREW. Brytyjczycy (BAE)oferuja pełny transfer tech na rakiety CAMM ( ER) i do tego (razem) budowa fregat 31e . Jak widac,sprawa mocno polityczna,zobaczymy co z tego wyjdzie.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 5