Američané schválili prodej vrtulníků UH-1Y Venom do České republiky

UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain 

Ministerstvo zahraničí Spojených států v pondělí schválilo potenciální prodej 12 víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom pro Armádu České republiky. Celková částka prodeje dosáhne maximálně 575 milionů dolarů (12,6 miliardy Kč).

Případná dodávka UH-1Y Venom od firmy Bell Helicopter do ČR proběhne skrz fond zahraničního vojenského prodeje FMS (Foreign Military Sales). FMS slouží k prodeji amerických vojenských technologií a služeb zahraničním vládám. Kupující tedy nejedná přímo s výrobcem, ale s americkou Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency).

Americká vláda od výrobce nakupuje vojenskou techniku a služby ve velkém množství, proto může zajistit lepší ceny. Zahraničním zájemcům poskytuje i výhodné možnosti školení, poradenství nebo technické podpory. Nákup Venomů ze Spojených států tak proběhne přímou dohodou mezi Prahou a Washingtonem.

Případný prodej ještě musí schválit americký Kongres. Pokud Kongres nic nenamítne budou se USA moci po 26. říjnu přihlásit do českého tendru na nové víceúčelové vrtulníky.

Podle informací ČTK konečná částka bude nižší než 575 milionů dolarů. “Vyšší částka podle člověka obeznámeného s detaily procesu byla zvolena kvůli tomu, aby Kongres prodej nemusel znovu posuzovat, pokud by se při domlouvání tendru cena změnila,” píše se na webu ČTK.

Podle mluvčího českého ministerstva obrany Jana Pejška je termín na podání nabídky do českého tendru stanoven do konce října. O vítězi soutěže rozhodne nová vláda, která zvolí mezi UH-1Y Venom a italským AW139M.

Americké ministerstvo zahraničí ve vydaném prohlášení schválilo prodej 12 vrtulníků UH-1Y Venom, 25 motorů General Electric T-700 GE 401C (jeden náhradní), 13 navigačních systémů Honeywell Embedded GPS/INS a 12 kulometů M240 ráže 7,62 mm. Nemusí však jít o konečné číslo, protože s postupným vyřazováním vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armáda ČR bude potřebovat 30 až 35 nových víceúčelových dopravních vrtulníků.

Česká republika projevila zájem i o elektro-optický stabilizovaný termovizní pozorovací senzor (kulový senzor pod pilotní kabinou) BRITE Star II, systém varovnání před blížící se protiletadlovou střelou a laserovým ozářením AN/AAR-47, výmetnice klamných cílů AN/ALE-47, výstražný radiolokační přijímač AN/APR-39, společný systém plánování misí, přilbový zaměřovací displej, komunikační vybavení, prostředky radioelektronického boje nebo systém rozpoznáváni vlastní-cizí (IFF).


Klíčovým senzorem UH-1Y Venom je elektro-optické pozorovací a zaměřovací pouzdro BRITE Star II. Pouzdro slouží mimo jiné k zaměření laserem naváděných zbraní (APKWS, Hellfire) nebo fixovaných kulometů/automatických kanónů.

Ze zbraňových systémů dokument zmiňuje minigun GAU-17A v ráži 7,62×51 mm a těžký kulomet GAU-21 v ráže 12,7×99 mm. GAU-17 i GAU-23 jsou palubní zbraně obsluhované palubními střelci. Standardně UH-1Y Venom nese oba dva kulomety GAU-17A a GAU-21.

Dokument však nezmiňuje žádnou raketovou výzbroj, zejména protitankové řízené střely AGM-114 Hellfire nebo neřízené (případně i řízené) střely ráže 70 mm. V původním požadavku přitom Armáda ČR naváděnou raketovou výzbroj pro víceúčelové vrtulníky požadovala. Není ale vyloučen pozdější nákup přesné raketové munice, zejména s možným pořízením bitevního stroje AH-1Z Venom (viz dále).

Součástí dodávky jsou podpůrná zařízení nutná pro provoz vrtulníků, kontejnery s náhradními díly pro motory, nástroje, zkušební zařízení, technické dokumentace a publikace, školení a výcvik personálu nebo technická a logistická podpora na dobu 24 měsíců.

“Tento navrhovaný prodej podpoří zahraniční politiku a národní bezpečnost Spojených států tím, že pomůže zlepšit bezpečnost partnera NATO, který je důležitou silou pro zajištění míru a stability v Evropě. Navrhovaný prodej podpoří potřeby České republiky pro vlastní sebeobranu a podpoří obranné cíle NATO,” zdůvodňuje americké ministerstvo zahraničí schválení prodeje vrtulníků UH-1Y Venom.


Palubní střelci UH-1Y Venom v akci s kulomety GAU-17A a GAU-21.

V prostředí České republiky servis a opravy zajistí společnost LOM Praha– již v roce 2015 Bell podepsal s LOM Praha dohodu o budoucí spolupráci na poskytování servisu pro vojenské vrtulníky. V roce 2016 Bell rovněž podepsal memorandum o porozumění s českou MPI Group. Dodejme, že na letišti Václava Havla existuje také evropské vrtulníkové centrum Bell, které zajišťuje finální montáž vrtulníků Bell civilním zákazníkům, ale i například policejním složkám po celé Evropě.

UH-1Y Venom provozuje pouze americká námořní pěchota (US Marine Corps). Námořní pěchota využívá UH-1Y Venom nejen k transportu lidi a materiálu, ale také jako nosič neřízených (Hydra 70) nebo laserem naváděných (APKWS) raket ráže 70 mm. Na závěsné body UH-1Y lze připevnit i kulomety nebo automatické kanóny – v případě ČR se spekuluje o lafetaci dvojhlavňového českého 20mm automatického kanónu Plamen.

Dvoumotorové vrtulníky UH-1Y dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji až 90 dní - např. na palubách výsadkových lodí amerického námořnictva nebo na předsunutých základnách. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí.


UH-1Y Venom

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná nosnost 3020 kg (náklad, palivo). Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový rádius s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Standardně Venom kromě dvoučlenné posádky pojme osm členů výsadku.

I když UH-1Y Venom aerodynamicky vychází z legendárního vrtulníku UH-1, jeho drak, motory, rotor i veškeré další klíčové mechanické uzly a vybavení jsou vyrobeny za požití nejnovějších technologií, technologických postupů a materiálů. Kromě aerodynamické koncepce nemá nově vyráběny Venom (v případě verze pro ČR) s původními stroji nic společného.

V případě nákupu se Armáda Česke republiky stane prvním zahraničním uživatelem UH-1Y Venom. Pokud by se česká vláda rozhodla upřednostnit Bell, první vrtulníky ČR získá v roce 2020.

V mediálním prostoru se spekuluje o zájmu ČR pořídit si bitevní vrtulníky. V případě nákupu UH-1Y Venom je jasnou variantou nákup bitevních vrtulníků AH-1Z Viper. Bitevní Viper má s UH-1Y 85 % stejných dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Díky velmi podobné avionice mohou posádky UH-1Y i AH-1Z využívat i stejný letový simulátor.


AH-1Z Viper

Případný nákup AH-1Z je také teoreticky důvodem, proč není k UH-1Y nabízená raketová výzbroj, jak původně požadovala Armáda ČR. Dodejme, že bitevní AH-1Z si již objednal Pákistán a o vrtulníky projevuje zájem Rumunsko.

“Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z nabízejí nejkomplexnější interoperabilitu kombinace útočných a užitkových strojů na světě díky bezkonkurenční totožnosti 85 % součástí. To znamená, že sériová čísla většiny opravitelných součástek (čepele, převodovky, hřídele, ocasní nosník a mnohé součásti avioniky) jsou stejná,” uvedl pro Armádní noviny v roce 2015 Keith Flail, viceprezident pro Globální vojenský obchodní rozvoj firmy Bell Helicopetr.

“Kombinovaná flotila by ve srovnání s jinými možnostmi přinesla při více než desetiletém provozu větší než 30% úspory. Jakmile budou Češi umět poskytnout servis a výcvik pro UH-1Y, nebudou z technického hlediska potřebovat téměř žádnou adaptaci pro AH-1Z. Podpůrná infrastruktura je již na místě. A konečně z ekonomické a politické perspektivy je Česká republika naší operační centrálou pro komerční vrtulníky, takže zde dlouhodobě investujeme do úspěchu,” dodal Flail.

Zdroj: DSCA

Nahlásit chybu v článku


Související články

ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom

Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...

Bitevní vrtulník Apache poprvé otestoval bojový laser

V pondělí bitevní vrtulník AH-64 pomocí podvěšeného kontejneru s laserovým dělem zasáhl na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Pavka
    12:00 28.10.2017

    Bez ohledu na vlastnosti těch vrtulníku se z toho mála co se dostává na veřejnost nemohu oprostit od dojmu že tato akvizice je vedena buď naprosto nekompetentně nebo naopak s cílem ...Zobrazit celý příspěvek

    Bez ohledu na vlastnosti těch vrtulníku se z toho mála co se dostává na veřejnost nemohu oprostit od dojmu že tato akvizice je vedena buď naprosto nekompetentně nebo naopak s cílem aby od začátku vyhrál Venom. To je nakonec možné díky tomu že nejde o VŘ dle zákona o VZ ale o nákup na vládní úrovni. Protože možnost odvolat se na "netransparentní" podmínky výběrového řízení je v tomto případě minimálně dost komplikovaná. Je pak jasné že Venom má zákonitě lepší parametry proti AW139 když je také min 2x dražší a zcela mimo původní požadovanou nákupní cenu viz CerVusův postulát.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:21 27.10.2017

    "Ono kdyby výrobci věděli, že ta cena je jen orientační, tak by jsme teď nemuseli vybírat ze dvou kandidátů." Souhlas. Nicméně místní zatracování Venomu mi jde drobet proti ...Zobrazit celý příspěvek

    "Ono kdyby výrobci věděli, že ta cena je jen orientační, tak by jsme teď nemuseli vybírat ze dvou kandidátů."
    Souhlas.

    Nicméně místní zatracování Venomu mi jde drobet proti srsti. Jednak ta cena není to, za kolik budeme stroje skutečně kupovat. Slovensko bylo v podobné situaci – Kongresem schválená cena v rámci FMS byla také dosti vysoká, ve výsledku šla o víc jak třetinu dolů. U nás to může (a nemusí) dopadnout podobně. To samé platí i pro výzbroj.

    Srovnání s AW139 je těžké. Ital je rozhodně modernější, jenže je to prostě militarizovaný civil :-/ Ani Italové ho k CSAR nepoužívají, to samé platí pro jeho vítězství v soutěží v USA – ani v jednom případě se nejedná o využití v bojových podmínkách. Tam všichni posílají vojenské vrtulníky. Asi vědí proč. A AČR rozhodně není tak bohatá, aby si mohla dovolit provozovat další vrtulníky, které nejsou určené do bojových operací. Stačí Sokoly :-/

    Takže raději UH-1Y než AW139, i za cenu vyšších nákladů na pořízení (mmchd, co my víme, jaké jsou náklady na dobu životnosti!). Což neznamená, že neplatí to, co psal CerVus a co jsem citoval na začátku – kdyby původní záměr nebyl blbě vypsaný, mohli jsme vybírat z více nabídek.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:16 27.10.2017

    stirling: Tak bitevníky nebudou. To by neřešili instalování Plamenu. MO kupuje stroj, který bude jen drsně vypadat, ale stejně mu nepořídí ani pořádnou výzbroj. Skončí to u ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling: Tak bitevníky nebudou. To by neřešili instalování Plamenu. MO kupuje stroj, který bude jen drsně vypadat, ale stejně mu nepořídí ani pořádnou výzbroj. Skončí to u Plamenu, neřízených raket a kulometů ve dveřích.
    Pro nás by byl ideální spíše AW 149M. U toho se už dá palubní zbraň ovládat i bez otevření dveří, jenže to zase naráží na cenu. Do té se ale Venom také nevlezl a i tak to vyhraje. Ono kdyby výrobci věděli, že ta cena je jen orientační, tak by jsme teď nemuseli vybírat ze dvou kandidátů.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:06 27.10.2017

    životnost Mi-17 končí v dohledné době, životnost Mi-171 koncem dvacátých let

    životnost Mi-17 končí v dohledné době, životnost Mi-171 koncem dvacátých let

  • stirling
    17:42 27.10.2017

    Beru argument, že při zavádění stojí hodně nové zázemí, školení atd., ale tím spíše je pro nás dobrý nedávný nákup našich sousedů, protože oni také museli pořizovat vše od 0. Navíc ...Zobrazit celý příspěvek

    Beru argument, že při zavádění stojí hodně nové zázemí, školení atd., ale tím spíše je pro nás dobrý nedávný nákup našich sousedů, protože oni také museli pořizovat vše od 0. Navíc když vezmu, že UH60 holý je asi dražší než holý menší a jednoduší UH-1Y tak bude krásně vidět kolik za ty kulomety, fléry, senzory atd. vlastně vyplázneme.
    Za mě je to prostě teď zbytečnost a radši bych nové houfnice, investice do pvo atd. Ten cenový rozdíl bude mezi aw139m a UH-1Y pár miliard a cena provozu bude také úplně jinde. Navíc je to opravdu škoda aw139m s lehčí výzbrojí by byl fajn základní vrtulník pro armádu na běžné úkoly + mi17, ideální kombinace později pak nahradit mi17 a mi24 právě UH60 s lehčí i těžší výzbrojí. Ano bitevník bych prostě oželel a místo toho investoval do dronů a L159.Skrýt celý příspěvek

  • Ludra
    14:38 27.10.2017

    KOLT: Domnívám se, že to bude ne kvůli pořizovacím, ale kvůli provozním nákladům: 1xAW101 = 3 motory, kde navíc RTM332, který údajně používá většina vojenských/námořních strojů, ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Domnívám se, že to bude ne kvůli pořizovacím, ale kvůli provozním nákladům: 1xAW101 = 3 motory, kde navíc RTM332, který údajně používá většina vojenských/námořních strojů, patří na trhu mezi dražší kousky. Americké motory CT7-8E (se kterými je stroj inzerován komerčním zákazníkům, a které vycházejí z původních verzí použitých např. i v UH/AH-1) vyjdou jistě výhodněji, ale i tak se ty 3motory určitě prodraží...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:09 27.10.2017

    Lukas, proč je AW101 podle vás moc drahá? Měla by stát podobně jako Caracal, NH-90 stojí minimálně o polovinu víc. Jako náhrada za Mi-17 mi to přijde jako docela odpovídající ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas, proč je AW101 podle vás moc drahá? Měla by stát podobně jako Caracal, NH-90 stojí minimálně o polovinu víc. Jako náhrada za Mi-17 mi to přijde jako docela odpovídající stroj.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    06:13 27.10.2017

    Polska prawdopodobnie nie kupi Blackhawk Prawdopodobnie Macierewicz (i reszta debili z ministerstwa ) zrozumieli że S70i to nie S70 Wojsko chce dużej maszyny Oferty "z ...Zobrazit celý příspěvek

    Polska prawdopodobnie nie kupi Blackhawk

    Prawdopodobnie Macierewicz (i reszta debili z ministerstwa ) zrozumieli że
    S70i to nie S70
    Wojsko chce dużej maszyny
    Oferty "z polskich zakładów" nie są tak dobre..

    Stąd już dwa lata rządzi PiS - a kontraktu na śmigłowce nie ma...
    Cały misterny plan kupna maszyn morskich ze Świdnika a dla 7 EDS (Eskadra Działań Specjalnych) z Mielca, oraz modernizacji Mi 17 z Ukraińcami rozbija się o to że
    1. S-70i nie nadaje się dla wojsk specjalnych (doposażenie trzeba kupować oddzielnie - to trwa i zwiększa koszty)

    2. AW101 jest koszmarnie drogi - inie jest produkowany w Świdniku
    (Stąd pomysły zakupu 2 w 1 - czyli modułowego śmigłowca morskiego, który będzie realizował zadania zwalczania okrętów podwodnych oraz ratownictwa morskiego)

    3.Aferą na Ukrainie z nowym chińskim właścicielem Motor Sicza, który zaczął demontaż maszyn...

    Generalnie sprawa która była tematem kampanii wyborczej jest teraz ukrywana...
    MON nie wie co ma zrobić (jak mały chłopiec - najpierw narozrabiał a teraz udaje że wszystko jest OK) i czeka... Na kolejne wybory...Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    00:03 27.10.2017

    Slovensko doplni mi17. Matne si spominam, ze na SAR ostanu mi17 v pocte 5ks, asi tolko ich po nehodach ostalo a pribudne 9ks uh60, s podpisanou opciou na dalsich 9? Take boli ...Zobrazit celý příspěvek

    Slovensko doplni mi17. Matne si spominam, ze na SAR ostanu mi17 v pocte 5ks, asi tolko ich po nehodach ostalo a pribudne 9ks uh60, s podpisanou opciou na dalsich 9? Take boli povodne informacie. Ma byt dokupene 4 ci 5 sad zbranovych systemov, aby z tych uh60 neboli "holobyty" ako niekto spominal. V kazdom pripade mi to pride ako velmi racionalne riesenie.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    20:44 26.10.2017

    honzase Blackhawk vypadl kvůli velikosti, armáda chce přeci jen menší stroje, ostatně Slováci UH-60M nahrazují staré Mi-17. Navíc není úplně pravda, že okolní země budou mít ...Zobrazit celý příspěvek

    honzase
    Blackhawk vypadl kvůli velikosti, armáda chce přeci jen menší stroje, ostatně Slováci UH-60M nahrazují staré Mi-17. Navíc není úplně pravda, že okolní země budou mít UH-60M. Poláci si zřejmě pořídí S-70i, které si na rozdíl od originálních BH vyrobí doma v PZL.Skrýt celý příspěvek

  • honzase
    20:18 26.10.2017

    Zdravím, pamatujete si proč z výběru vypadnul Blackhawk? Bylo to tím, že jej USA nenabízela a nabízel jej jen prostředník? Přeci jenom Blackhawk, který má či bude mít Polsko, ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdravím,
    pamatujete si proč z výběru vypadnul Blackhawk? Bylo to tím, že jej USA nenabízela a nabízel jej jen prostředník? Přeci jenom Blackhawk, který má či bude mít Polsko, Slovensko a Rakousko by byl ideální volbou.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    10:50 26.10.2017

    kazd: Ono je otázkou jestli se za nějakých 10, 15 let ten vrtulník bude vůbec ještě vyrábět. Spíše to skončí, že si budeme muset odkoupit použité stroje od Námořní pěchoty. ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd: Ono je otázkou jestli se za nějakých 10, 15 let ten vrtulník bude vůbec ještě vyrábět. Spíše to skončí, že si budeme muset odkoupit použité stroje od Námořní pěchoty. Očividně o ně nijak zvlášť nestojí, když je netrápí snížení jejich objednávky o 12ks zamýšlených pro nás. Ti už se teď vidí v Defiantu, Rideru nebo něčem obdobném.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    08:26 26.10.2017

    Starlight: rodina Black hawk byl díky obrovskému množství vyrobených kusů / zakázek dotlačen k obrovskému množství variant. Není tedy problém sestavit verzi pro AČR nebo pro ICBM ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight:
    rodina Black hawk byl díky obrovskému množství vyrobených kusů / zakázek dotlačen k obrovskému množství variant. Není tedy problém sestavit verzi pro AČR nebo pro ICBM nebo holobyt pro Slovensko nebo téměř bitevní verzi se všemi druhy raket. Lze tedy lehce porovnávat, né že ne.
    Venom to nemá., protože si ho kromě mariňáků nikdo nekoupil.

    Na zákázce ICBM je děsivé to, že ani zakázka v objemu představující několik desítek procent doposud vyrobených Venomů !!!! nedonutila Bell k modifikaci, která by ten stroj dostala variabilitou verzi alespoň na dostřel rodině Black hawku.
    Bell přitom ještě před půl rokem napůl avizoval, že osadí nové motory a redesignuje kabinu. To by mu mohlo pomoct v dalších zakázkách (austrálie) ale nestojí o to.
    Každý ať si domyslí jaké postavení bude mít AČR v budoucnu = buď se vlezete do specifikaci a objednávky marińáků nebo si trhněte.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    23:06 25.10.2017

    tak Cesi budu ako Rambovia vyskakovat z UH-1 ako marinaci vo Vietname v bojoch kdesi v horach vychodneho Slovenska pri invazii z vychodu. Vsetko samozrejme kropene prudom olova z ...Zobrazit celý příspěvek

    tak Cesi budu ako Rambovia vyskakovat z UH-1 ako marinaci vo Vietname v bojoch kdesi v horach vychodneho Slovenska pri invazii z vychodu. Vsetko samozrejme kropene prudom olova z rotacneho kanonu vo dverach. Ale preco nie, nie kazda armada musi byt rovnaka, aj ked je otazne, ci to je naozaj najlepsie riesenie. Ono na pouzitie v horskom terene sa to moze hodit, kamarata paraglidisku zachranovala Talianska armada v noci prave tymto typom. Na sirich planach by to bola asi velmi lahka korist.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    18:46 25.10.2017

    1) Ad ceny DSCA. Rozpočty jsou vždy nafouknuté. Je třeba zůstat v klidu a počkat na finální reálná čísla. UH-1Y pro ČR má strop 575 mil USD pro 12 vrtulníků UH-1Y a všechno ...Zobrazit celý příspěvek

    1)
    Ad ceny DSCA. Rozpočty jsou vždy nafouknuté. Je třeba zůstat v klidu a počkat na finální reálná čísla.

    UH-1Y pro ČR má strop 575 mil USD pro 12 vrtulníků UH-1Y a všechno okolo. Tedy naprosto špatným laickým výpočtem, který nemá s cenou vrtulníku nic společného, to „vychází“ na 47,9 mil USD za vrtulník s rozpuštěním všech ostatních nákladů.

    Pro porovnání v roce 2015 DSCA schválila prodej UH-60M na Slovensko. Schvalovaný rozpočet za 9 vrtulníků a vše okolo byl 450 mil USD. Tedy naprosto špatným laickým výpočtem, který nemá s cenou vrtulníku nic společného, to „vychází“ na 50 mil USD za vrtulník s rozpuštěním všech ostatních nákladů.

    Skutečnost byla ale taková, že Slovensko nakoupilo 9 vrtulníku se vším okolo za 261 mil USD. Tedy již zde v diskuzi zmíněných 29 mil USD za jeden vrtulník s rozpuštěnou cenou ostatních položek kontraktu (například také poplatky programu FMS, finanční náklady na úvěr a splátky do roku 2024! ).

    Takže nepanikařit a snad uvidíme, kolik budou finální čísla.

    2)
    @ kazd

    Srovnáváš dva rozdílné požadavky. AČR chtěla (a možná ještě chce :-) ) vrtulník do bojové zóny, na provoz v polních podmínkách, který bude převážet lidi (8 členů výsadku) a náklad a také bude útočit střelbou a bude schopen bránit se vojskové PVO. USAF chce „jen“ vrtulník na službu na území Spojených států, kde nejnáročnější misí je rozvoz přepadové jednotky.

    Bell zřejmě nepřihlásil UH-1Y z několika důvodů dvou důvodů:
    - USAF chtělo vždy UH-60 (původně UH-60A z přebytků US ARMY), které by doplnily již u USAF zavedené HH-60G/W pro CSAR, ale Kongres (politici) letectvu nařídili výběrové řízení.
    - USAF požaduje vyšší přeletovou rychlost (= čas k e vzdáleným silům ICBM), které UH-1Y skutečně neplní.
    - USAF požaduje kapacitu 2 +2 + 9 + vybavení. UH-60 má obecně 2+2+11, kdežto UH-1Y spíše 2+ 2 + 8. Jinými slovy USAF by je při výběrovém řízení z důvodů technických parametrů stejně asi odmítlo.

    Osobně odhaduji, že Boeing-Leonardo s MH-139 bude asi jen do počtu. Chtěli UH-60, tak si ho taky zřejmě vyberou. A teprve se uvidí, zda to bude modernizovaný UH-60A z přebytků US ARMY (přes firmu Sierra Nevada) nebo zcela nový HH-60U od Lockheed Martin/Sikorsky.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    16:46 25.10.2017

    http://www.dtic.mil/dtic/tr/fu... Strany 18, 20 ukazují ceny jednotlivých komponentů. Při zavádění nové vojenské techniky platí prakticky vždy, že cena ...Zobrazit celý příspěvek

    http://www.dtic.mil/dtic/tr/fu...
    Strany 18, 20 ukazují ceny jednotlivých komponentů. Při zavádění nové vojenské techniky platí prakticky vždy, že cena provozního zázemí se rovná ceně za samotné zbraně. Když koupíme vrtulníky za 10 miliard, provozní zázemí bude stát stejnou částku.
    Stačí se podívat na ceny jednotlivých komponentů a představit si, kolik z ceny padne jen na vytvoření dostatečně robustního skladu náhradních dílů.Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    16:20 25.10.2017

    12 vrtulníků bez výzbroje za 12 miliard je další mega tunel na MO tentokrát pod patronátem herce Stropnického......
    Co k tomu dodat?

    12 vrtulníků bez výzbroje za 12 miliard je další mega tunel na MO tentokrát pod patronátem herce Stropnického......
    Co k tomu dodat?

  • kazd
    14:09 25.10.2017

    kdo si chce přečíst o výběrku na vrtulníky ochraňující US ICBM (Náhrada starých UH -1) může zde (Venom se ...Zobrazit celý příspěvek

    kdo si chce přečíst o výběrku na vrtulníky ochraňující US ICBM (Náhrada starých UH -1) může zde (Venom se neúčastní)

    http://www.nationaldefensemaga...

    Když se tak dívám na počty prodaných venomů mimo USA = nula, ukončenou obnovu u mariňáků
    a
    přeložím si z diplomatické řeči vyjádření zástupce Bellu
    "“From where we are right now and after seeing the requirement,..we have a lot of work going on right now,” he said, citing the V-280 Valor, V-22 Osprey and the company’s civilian offerings, the 505 Jet Ranger and the 525 Relentless. The company did not have an off-the-shelf aircraft suitable for the requirements, he said.

    Tak mě vychází, že ČR bude asi první a poslední kdo si Venom v soutěži koupí a nějaký vývoj už výrobce ani nechytá.
    Požadavky výběrka nejsou dle dostupných info nijak kruté - dolet, rychlost, schopnosti ve velké nadmořské výšce, snášení horka, kapacita, kulomety, elektronika, infra, přestavba na VIP.. venom se ale na AW139 ani na Black Hawk v těhle základních věcech prostě nechytá.

    Zajímavá je nabídka přestavby vyřazovaných generálkovaných UH-60A Black Hawks z US army. Bylo to diskutovano i v ČR (nabídka pro nás nebyla dost dobrá:-)) pro ochranu ICBM asi dost dobrá je.
    Každopdáně je to další signál, že na trhu se chystá velká obměna a vyřazených vrtulníků Black hawk bude kopa, navíc s nabídkou jejich generálek a za velmi nízké ceny (můžem závidět slovákům)

    Mám pocit, že líthium je nic proti tomuhle kšeftu slabý odvar a už během dodávek venomu se ukáže jak jsme zase naletěli.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    14:08 25.10.2017

    stirling: Slovenske OS SR nakupili 9 UH 60 M - medium unility helicopter za cca. 29 mil. $ za kus s technickou podporou aj s vycvykom. Vrtulniky su ale nevyzbrojene a bez systemov ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling: Slovenske OS SR nakupili 9 UH 60 M - medium unility helicopter za cca. 29 mil. $ za kus s technickou podporou aj s vycvykom. Vrtulniky su ale nevyzbrojene a bez systemov pasivnej ochrany. 48 mil $ za jeden light utility helicopter, aj ked zo zbranami a vybavenim mi pride preto celkom dost.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    13:56 25.10.2017

    No jako vážně si pořídíme jeden dopravní vrtulník bez raket za skoro 50 milionu dolarů??? To nemůže nikdo myslet vážně. Vždyť Slováci tuším pořídil menší počet kusů uh60 a za ...Zobrazit celý příspěvek

    No jako vážně si pořídíme jeden dopravní vrtulník bez raket za skoro 50 milionu dolarů??? To nemůže nikdo myslet vážně. Vždyť Slováci tuším pořídil menší počet kusů uh60 a za jednotkovou cenu 30 mil. usd!!!
    Nějaké vydírání o tom, že tu mají servis tak ať kupujme od nich to fakt nikoho nezajímá kór v tuhle dobu ať se klidně odstěhují myslím, že uvolněné místo zaplní hodně rychle jiná společnost. aw139m pokud bude výrazně levnější by byla slušná volba, výzbroj určitě jen lehčí a pak mi17 nahradit UH-60 což by nám jako náhrada stačilo a ty pak vyzbrojit pořádně, klasický bitevník asi žádný a soustředil bych se na L159 a drony. Jinak chápu, že vybavený UH60 (včetně raket) bude stejně drahý, ale jde o to, že bych ho nepořizoval teď ale právě jako náhradu mi17 později.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5