Advanced Super Hornet pro Polsko?

Foto: Modernizovaný F/A-18E Super Hornet alias Advanced Super Hornet / Boeing
Foto: Modernizovaný F/A-18E Super Hornet alias Advanced Super Hornet / Boeing

Nejvyšší zástupci Boeingu před pár dny nabídli Polsku širokou vojenskou spolupráci. Boeing nabízí Polsku jak nejmodernější stíhací letouny Advanced Super Hornet, tak i tankovací KC-46A Pegasus, ale i bitevní vrtulníky Apache a dopravní Chinook.

V pátek navštívili Polsko zástupci firmy Boeing Defense and Space - viceprezident pro mezinárodní rozvoj Jeffrey B. Kohler a viceprezident pro rozvoj a strategii Christopher Raymond. Oba pánové při setkání se zástupci polské ho odborného tisku řekli, že polské straně nabízí širokou škálu svých výrobku, především letadel, a také spolupráci s polským průmyslem.

Není se čemu divit, v Polsku se totiž schyluje ke gigantické vojenské zakázce. Polsko uvažuje o postupném vyřazení 32 bitevních a bombardovacích stíhaček Su-22 a nákupu 64 (!) víceúčelových stíhaček 5. generace. Ještě v roce 2012 přitom Polsko zvažoval o nákup pouze 16 strojů F-16C/D jako náhradu za stroje Su-22, ale nyní jsou jeho cíle ambicioznější.

Dodávky jsou naplánované mezi roky 2022 až 2030 a cena programu se odhaduje na 10 miliard dolarů ( téměř 2 00 miliard Kč). U našeho severního souseda se dokonce spekuluje o nákup u nejmodernějších víceúčelových strojů F-35A Lightning II.

Připomeňme, že cena jednoho stroje F-35A je přibližně 100 miliónů dolarů – bez motoru. Pokud se Polsko rozhodne pro F-35A, bude muset vybudovat rozsáhle logistické a výcvikové zázemí, což celý kontrakt dále prodraží.

Zástupci firmy Boeing našim severním sousedům navrhují levnější řešení. M ísto F-35A nabízí modernizovanou stíhačku F/A-18E/F Super Hornet, označovanou jako Advanced Super Hornet.

Pro zástupce firmy Boeing jde o zásadní otázku, protože po roce 2016 již nemají pro své stroje F/A-18 odbyt. Hrozí tak riziko, že výrobní linka „hornetů“ se uzavře a o práci přijde tisíce lidí. Polský tendr je tak velkou šanci výrobní linku udržet o několik let déle v provozu.

Výhodou Advanced Super Hornet je především nízká cena oproti F-35A Lightning II. Americké námořnictvo například odebírá F/A-18E/F Super Hornet za 50 až 60 milionů dolarů – včetně dvou motorů. Výsledná cena však samozřejmě závisí na konfiguraci letounu.

Dlužno však dodat, že obří nákup 64 víceúčelových letounů vyvolal v polském odborném tisku „zvednutí obočí.“ Otázkou je, zda polský armádní rozpočet postačí na nákup tolika letounů – i když rozložený skoro do jedné dekády . Pokud se navíc americké lobby podaří protlačit „futuristické“ F-35A, cena za letouny a logistiku se může vyšplhat do astronomických výšek.

Zdroj: Altair

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polské námořnictvo posiluje

Asi nejvíce opomíjený druh vojska v polské armáda – námořnictvo (Marynarka Wojenna), se může po ...

Nakoupí polská armáda Tatry?

Polská armáda poptává 27 těžkých vyprošťovacích a odtahových vozidel a tři obrněné tahače valníků. ...

Polsko si ponechává bitevníky Su-22

Polské vojenské letectvo si prozatím ponechá stíhací bombardéry Su-22 „Fitter“ („Montér). Padá tak ...

Spojené státy rozšiřují vojenskou spolupráci s Polskem a Pobaltím

Spojené státy posilují svou vojenskou spolupráci s Polskem a Baltskými státy v reakci na události na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Adanedhel
    19:53 18.03.2014

    to Takeda To co jste napsal se mi moc líbí, ale podle mně potřebuje Evropa zase nakopat do vajec aby se něco dělo. Asi doopravdy není příznivců Ruska nijak mnoho, ale jsou to ...Zobrazit celý příspěvek

    to Takeda

    To co jste napsal se mi moc líbí, ale podle mně potřebuje Evropa zase nakopat do vajec aby se něco dělo. Asi doopravdy není příznivců Ruska nijak mnoho, ale jsou to tak ukřičení jedinci, že vyvolají dojem Nas mnogo. Doufám že se historie nebude opakovat. Každopádně z konfliktu NATO vs Rusko může profitovat jedině Čína nebo muslimové. A to je jedno horší než druhé.Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    19:09 18.03.2014

    To Adanedhel: Jeden ze sloganů z 38: Dejte nám zbraně, dali jsme si na ně! Tak uvažoval tehdejší čech, pravda zpracován propagandou. Líbí se mi váš příměr k Sársku a Porýní, ...Zobrazit celý příspěvek

    To Adanedhel: Jeden ze sloganů z 38: Dejte nám zbraně, dali jsme si na ně! Tak uvažoval tehdejší čech, pravda zpracován propagandou.

    Líbí se mi váš příměr k Sársku a Porýní, nicméně opakování scénáře z 38 roku nehrozí. NATO může spálit Rusko na nukleární prach a popel taky, jen to nikde nemusí vytrubovat, jako rusové.

    Jen jsme za tím jaderným deštníkem zlenivěli a nemůžeme prosazovat své zájmy mimo deštník. Naštěstí nás Vladimír Vladimorovič ve své nekonečné moudrosti varoval a Evropu to postrčí k tomu, aby se zase začala chovat jako velmoc.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    19:02 18.03.2014

    Len na okraj krajiny mozno ovladnut tak vojensky ako aj ekonomicky, tak sa pozrime kto to ovlada velke energeticke, ale aj ine firmy v nasich krajinach a to bez jedineho vystrelu.

    Len na okraj krajiny mozno ovladnut tak vojensky ako aj ekonomicky, tak sa pozrime kto to ovlada velke energeticke, ale aj ine firmy v nasich krajinach a to bez jedineho vystrelu.

  • Adanedhel
    18:38 18.03.2014

    Mimochodem, ten kdo by chtěl dobýt zbytek východní a střední evropy, potažmo možná západní, má to teď nejlehčí, protože vojáků je málo, letadel a tanků taky a morálka vojáků je ...Zobrazit celý příspěvek

    Mimochodem, ten kdo by chtěl dobýt zbytek východní a střední evropy, potažmo možná západní, má to teď nejlehčí, protože vojáků je málo, letadel a tanků taky a morálka vojáků je mizerná.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    18:10 18.03.2014

    Adanedhel: To si buďte jistý, že děsí. Zvlášť, když rétorika Putina až neskutečně připomíná Hitlera. Obrana ruských občanů v zahraničí, kteří tam jsou utiskování a málem vražděni. ...Zobrazit celý příspěvek

    Adanedhel: To si buďte jistý, že děsí. Zvlášť, když rétorika Putina až neskutečně připomíná Hitlera. Obrana ruských občanů v zahraničí, kteří tam jsou utiskování a málem vražděni. Nepřipomíná vám to něco? Hitler taky tvrdil, že v Československu dochází k vraždění sudetských Němců, a musí je proto ochránit. Máme 75. výročí obsazení ČS nacistickým Německem, možná bychom se při té příležitosti mohli zamyslet, jestli si něco podobného chceme zopakovat.

    Ale to jsme drobet mimo téma. K němu nezbývá než říci, že držím Polsku palce. Kéž by si tak někdo v ČR chtěl uvědomit, že by nebylo od věci kupříkladu rozšířit pronájem Gripenů o dalších 14 kusů. Radši budu jezdit po hrbolaté D1 s vědomím, že na ní má v případě potřeby co přistávat, než si vozit zadek v pohodlí nové dálnice – a mít ho stažený strachy, kdy přijdou ruské síly bránit své občany do Karlových Varů...Skrýt celý příspěvek

  • Adanedhel
    16:36 18.03.2014

    to Nesher Poslední dobou si nelze nevšimnout, že výsledky různých analytiků, ať už analyzují cokoli, vůbec neodpovídají jakýmkoli skutečnostem. Já nepopírám že odklon od Ruska ...Zobrazit celý příspěvek

    to Nesher

    Poslední dobou si nelze nevšimnout, že výsledky různých analytiků, ať už analyzují cokoli, vůbec neodpovídají jakýmkoli skutečnostem. Já nepopírám že odklon od Ruska by byl zadarmo. Ale to jak by pak celá ekonomika fungovala, to nikdo neví. Pokud ano, tak by takový člověk měl Nobelovu cenu a udusil se pod vahou peněz. Škoda že se nedochovaly reakce obyvatelstva před rokem 1938 a z roků 1938 a 1939, co si ti lidé mysleli, jak reagovali . Bylo li jim to jedno, kam se svět ubírá, nebo snad ne. Mně osobně by to ukrutně zajímalo. Víte, jeden můj známý řekl že žádná válka nebude, že není důvod. Že to Putin nedopustí. Ony se děly nedobré věci ze strany tzv. Západních mocností i před Mnichovským diktátem. S rukou na srdce, ono není nikdy nic bez vady na kráse. Kosovo byla chyba, to je dnes nesporné. Ale doprdele, je tedy správné aby se chyby dělaly pořád dokolečka ? Tím odsuzuji postoj mnohým kteří říkají, když Kosovo, tak proč ne Krym ? A hlavně, ať si už o Kosovských a Srbech myslím osobně co chci, jak vyřešit to, co tam bylo, to jest vzájemná genocida ? Vyvraždit Srby, nebo pobít všechny Kosovské ? To ani jedno nejde, to se už doufám nevrátí, taková doba. Ale na Krymu se objektivně nikomu nic nedělo. Teď může Rusko triumfovat a udržet se na svém, a mnozí ho budou obdivovat a bát se ho a strašit s ním ty ostatní. To je to samé, jako když žena dobrovolně souloží a žije s chlapem který ji bije, ale je to prostě silný chlapák. Žena ho z části obdivuje a hlavně se ho bojí. Také rusko se tak tváří, že je silné, přesouvá svoje nejlepší letadla na západ, vypouští bombastické zprávy o Vojevodách, Bulavách a o Ratnikovi a nových tancích. Tady je celková paralela s Nacistickým Německem a i ty časy přibližně sedí. V roce 91 se rozpadlo SSSR, zdánlivě bez příčiny, pak se potácelo a pak se objevil Putin, a ztěžka se některé věci zlepšují. Také německé císařství se najednou vzdalo, pak se docela dlouho na Němce pohlíželo jako na párie, pak přišel Onkel Adolf a všechno to postavil do latě. Vás ta paralela neděsí ? Vy ji nevidíte ? A jako teď odešel "dobrovolně" Krym, tak stejně v roce 1936 odešlo s Německými vojáky na ulicích dobrovolně v referendu Sársko a Porýní. Nevím jak vy, ale mně se tohle vůbec nelíbí. Áda měl taky plnou kušnu míru a spravedlnosti. To samé má Putin. A jinak k letadlům, Polákům držím palce a trošku jim závidím, I když si myslím, že když bude letadel tak půlka, okolo 30 a třetina z nich F 35 nebo i žádné, tak to bude pecka kterou uslyší až v Rusku, protože takto moderní a výkonné stroje nemá na hranicích ruského molochu nikdo.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    15:24 18.03.2014

    Dovolím přijít ještě s jednu teorii. Pro příznivce (resp. pro význmaný počet) Ruska je spíše důležité, že Rusko tvoří protiváhu k ním nenáviděnému západu, než to, jak se Rusko ...Zobrazit celý příspěvek

    Dovolím přijít ještě s jednu teorii. Pro příznivce (resp. pro význmaný počet) Ruska je spíše důležité, že Rusko tvoří protiváhu k ním nenáviděnému západu, než to, jak se Rusko chová. Ze stejného důvodu mají rádi Čínu, Írán atd.
    Něco jako starý citát :"Nepřítel, mého nepřítele je můj přítel".
    Je to prostě spíše účelové spojení.
    Ale pozor, může to fungovat i obráceně. Není rozdíl.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    15:03 18.03.2014

    To Hubna: mate pravdu, ze tady urcite nemale mnozstvi Ruskych sympatizantu je. S okupaci Krymu souhlasilo podle jakehosi pruzkumu cca 15% respondentu, 66% bylo proti a 19% to bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    To Hubna: mate pravdu, ze tady urcite nemale mnozstvi Ruskych sympatizantu je. S okupaci Krymu souhlasilo podle jakehosi pruzkumu cca 15% respondentu, 66% bylo proti a 19% to bylo jedno. Vetsi cast priznivcu okupace se rekrutuje z volicu KSCM. Dle jineho pruzkumu je tez priznacne, ze 18% obyvatel si nepreje demokraticky system a patri mezi ne 75% volicu KSCM. Jinak pocet zastancu totality v Cesku se dlouhou dobu celkem nemeni i kdyz v poslednich letech vzrostl, konkretni cisla si bohuzel nepamatuji.Skrýt celý příspěvek

  • Hubňa
    14:31 18.03.2014

    David: Otázkou je, zda se vůbec bránit chceme. Poslední dobou zaznamenávám v souvislosti s Ruskou expanzí na Krym spoustu pozitivních ohlasů vůči Rusku...je tu stále zřejmě ...Zobrazit celý příspěvek

    David:

    Otázkou je, zda se vůbec bránit chceme. Poslední dobou zaznamenávám v souvislosti s Ruskou expanzí na Krym spoustu pozitivních ohlasů vůči Rusku...je tu stále zřejmě spousta lidí, a to i mezi mladými, kterým by silnější vliv Ruska ve střední Evropě vůbec nevadil...abychom je tu pak opět nevítali jako osvoboditele, tentokrát od zhoubného kapitalismu a imperialismu EU, resp. USA.Skrýt celý příspěvek

  • David
    14:01 18.03.2014

    To Jura 99 - Gripeny má ve výzbroji Maďarsko, patrně je bude mít Slovensko. Takže my jsme v klubu. Podle mne zásadní chybou bylo to, že se státy V4 nedokázaly domluvit na společném ...Zobrazit celý příspěvek

    To Jura 99 - Gripeny má ve výzbroji Maďarsko, patrně je bude mít Slovensko. Takže my jsme v klubu. Podle mne zásadní chybou bylo to, že se státy V4 nedokázaly domluvit na společném postupu a především společném nákupu, mohlo tak dojít k poměrně výraznému snížení jednotkové ceny.
    A jinak - už delší dobu vydává Polsko poměrně vysoké výdaje na zbrojení. Ano, podle mne ne vždy zcela efektivně, výčet kontroverzních programů by vydal asi na hodně dlouho (např. plánovaný nákup ponorek vnímám jako nadbytečný, chybné bylo podle mne zrušení programu Anders atd.). Nicméně předpokládám, že nynější dění na Ukrajině přiměje Polsko k ještě vyšší ochotě uvolňovat peníze na zbrojní akvizice. Podobný přístup předpokládám třeba i u pobaltských států - jde o malé země, ale rozhodně bych je nepodceňoval.
    To Nesher - naprostý souhlas. Bohužel, většina české společnosti má tendenci čekat, až Rusko spolkne celou východní Evropu -a bránit se, až tedy dojde na naši hranici. Škoda jen, že potom už bude opravdu pozděSkrýt celý příspěvek

  • Nesher
    13:44 18.03.2014

    to Adanedhel Máte pravdu, ale nelze se divit. Průměrný český občan dohlédne max. ke své příští výplatě a hlavním úkolem státu je dle něho to, že stát se má starat se o jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    to Adanedhel
    Máte pravdu, ale nelze se divit. Průměrný český občan dohlédne max. ke své příští výplatě a hlavním úkolem státu je dle něho to, že stát se má starat se o jeho sociální status.
    Ostatně např. dnešní článek na titulní straně IDNES - Ekonomické sankce by znamenaly ztrátu až 40 000 pracovních míst hovoří za vše. A politici místo, aby veřejnosti vysvětlovali, že pokud tohle Rusům projde, tak následky budou v budoucnu mnohem horší než-li jen 40 tis. lidí bez práce a tedy, že bude nezbytné na úkor sociálních výdajů posilovat obranyschopnost, tak veřejnosti populistikcky nadbíhají s tím, že pracovní místa a sociální stát jsou nade vše a že nám nic teď a ani v budoucnu nehrozí.
    Jenže až Putin půjde "osvobozovat" ubohé Rusy např. do Estonska, tak Sobotka si uniformu oblékat nebude. A část veřejnosti se bude divit jak je možné, že je válka a dokonce, že do ní musí rukovat.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    12:19 18.03.2014

    Pro Laci: Už mají švédové alespoň dva demonstrátory s novým motorem a funkčím radarem AESA spolu s IRST?

    Pro Laci: Už mají švédové alespoň dva demonstrátory s novým motorem a funkčím radarem AESA spolu s IRST?

  • Laci
    21:14 17.03.2014

    Nejmodernější současné verze F-16 sice svými celkovými výkony předčí JAS 39C/D, ale v porovnání s JAS 39E/F už ztrácejí ve všech parametrech, nemluvě o provozních nákladech a ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejmodernější současné verze F-16 sice svými celkovými výkony předčí JAS 39C/D, ale v porovnání s JAS 39E/F už ztrácejí ve všech parametrech, nemluvě o provozních nákladech a nákladech na udržbu (finanční i časovou).Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    20:39 17.03.2014

    Neřekl bych,že F-16 bude horší než Gripen,spíše naopak.Gripen je sice modernější stroj,levný a provozně nenáročný,ale co se týká bojových schopností,tak ho nejnovější F-16 ...Zobrazit celý příspěvek

    Neřekl bych,že F-16 bude horší než Gripen,spíše naopak.Gripen je sice modernější stroj,levný a provozně nenáročný,ale co se týká bojových schopností,tak ho nejnovější F-16 překonávají.
    Na druhou stranu v našem případě bych neřešil typ letounu,ale spíše ten směšný počet 14 letadel,který krásně ukazuje úpadek naší armády za poslední roky.Skrýt celý příspěvek

  • Adanedhel
    19:39 17.03.2014

    A jen my to zase švejkujeme... to je na pěst.

    A jen my to zase švejkujeme... to je na pěst.

  • Jura99
    19:27 17.03.2014

    Naší chybou jsme vzali gripeny, sice jsou dobré, ale vyčleňuje nás to do jisté míry z "kolektivu". Vzít třeba horší F-16 by odstartovalo vzájemně výhodnou spolupráci a podporu USA. ...Zobrazit celý příspěvek

    Naší chybou jsme vzali gripeny, sice jsou dobré, ale vyčleňuje nás to do jisté míry z "kolektivu". Vzít třeba horší F-16 by odstartovalo vzájemně výhodnou spolupráci a podporu USA. Rusáci v posledních týdnech ukázali bez obalu, co jsou zač. Vrcholem je prohlášení toho podivína Dmitrije Kiseljova šéfa státní agentury Russia Today, že z USA zbude radioaktivní popel. Měli bychom víc spolupracovat s USA a hlavně začít pořádně zbrojit.Skrýt celý příspěvek

  • pepe420
    19:24 17.03.2014

    Polsko sousedí s tzv. "celní unií" (alias SSSR 2.0) a vzhledem k tomu, že ho v minulosti ta stejná země rozparcelovala, poté napadla, pak znovu napadla a pak celé Polsko jednou ...Zobrazit celý příspěvek

    Polsko sousedí s tzv. "celní unií" (alias SSSR 2.0) a vzhledem k tomu, že ho v minulosti ta stejná země rozparcelovala, poté napadla, pak znovu napadla a pak celé Polsko jednou přesunula, tak se nedivím, že Poláci budují silnou armádu a zvažují nákup těch nejlepších letounů (a to nemluvím o gulazích, Katyni, brutálních represích v 50. letech atd atd). Poláci by si měli vybrat F-35 i přes všechny problémy, v dlouhodobém horizontu budou problémy vychytány, je to letoun 5. generace a ty budou hrát v následujících desetiletích stěžejní roli, Rusko se ukázalo jako agresor (ruské vedení má de facto stejné myšlení jako za SSSR), tzn. Rusové rozumí jen síle, slabost se nesmí ukázat, takže nákupem F-35 by vyslali Rusku zároveň silný signál, že si nenechají nic líbit. A během posledních dní bude polská veřejnost více nakloněna nákupu moderních letounů, vzhledem k tomu, co se děje jen kousek od nich na východě. Pokud bych byl Polák, tak bych rozhodně nečekal, až budou na mém území pochodovat po zuby ozbrojení "slušní lidé"...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:00 17.03.2014

    Možná nakonec objeví kouzlo ekonomiky provozu v Gripenu. Jako náhrada SU 22M4 je to více než dobrá volba. I když je fakt, že za verzi NG chtějí švédové nehorázné peníze.

    Možná nakonec objeví kouzlo ekonomiky provozu v Gripenu. Jako náhrada SU 22M4 je to více než dobrá volba. I když je fakt, že za verzi NG chtějí švédové nehorázné peníze.

  • lorgarius
    18:21 17.03.2014

    nedúfaju poliaci tak trocha, ze im to zaplatia amici v ramci vojenskej pomoci ?

    nedúfaju poliaci tak trocha, ze im to zaplatia amici v ramci vojenskej pomoci ?

  • Matesaax
    15:52 17.03.2014

    Američané nabízí každou chvíli někomu něco,druhá věc je kdo to zaplatí.U Poláků bych tomu moc nevěřil..navíc ty jejich plány se každou chvíli mění.

    Američané nabízí každou chvíli někomu něco,druhá věc je kdo to zaplatí.U Poláků bych tomu moc nevěřil..navíc ty jejich plány se každou chvíli mění.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3