Výroba F-35 Lightning II trvá 41 541 hodin
- 10. 6. 2018
- 113 komentářů
- Jan Grohmann
Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) trvá výroba stíhačky F-35A Lightning II 41 541 člověkohodin. Výroba složitější verze F-35B vyžaduje 57 152 člověkohodin, námořní verze F-35C pak 60 121 člověkohodin.
Proč se starat o to, jak dlouho se vyrábí nějaký zbraňový systém? Důvod je prostý ‒ doba výroby zbraňového systémů má přímý vliv na celkovou bojovou hodnotu armády, ve které daný zbraňový systém slouží.
Složitější zbraňový systém vyžaduje více „energie“ (lidské, organizační, materiální, strojní) a času pro svou výrobu. V případě masových ztrát ve velkém konfliktu tak reálně hrozí, že nebude možné rychle obnovit bojové ztráty vojenské techniky.
Ostatně to si plně uvědomoval Sovětský svaz během druhé světové války, kdy dokázal rychle a v obrovském množství vyrábět tanky T-34. Po druhé světové válce podobnými masovými zbraňovými systémy byly například stíhačky MiG-15 ‒ od roku 1949 do roku 1953 bylo v Sovětském svazu vyrobeno více než 13 000 stíhaček MiG-15. Díky jednoduchosti dokázali Sověti i v případě masových ztrát stíhačky MiG-15 rychle nahrazovat. Ostatně z tohoto pohledu Alexandr Sardurio ze známého ruského vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK) kritizoval vývoj stíhačky Suchoj Su-57.
V moderním konfliktu samozřejmě výše uvedené sovětské zbraně neobstojí. Avšak i nyní je nutné hlídat si poměr mezi komplexnosti zbraňového systému a mezi časovou (energetickou) náročnosti výroby. Vždy je nutné sladit požadavky vojáků a možnosti průmyslu, především výrobní možnosti průmyslu ve válečném stavu.
Výroba stíhačky F-35A Lightning II (klasický vzlet/přistání) tedy trvá 41 541 člověkohodin. Lapidárně řečeno ‒ jeden člověk vyrobí jednu F-35 za 4,74 let (rok má 8760 hodin) nebo pět lidí vyrobí jednu F-35A za méně než jeden rok.
Samozřejmě na výrobní lince stíhaček F-35 a v dodavatelském řetězci pracují tisíce lidí. Letos tak Lockheed Martin vyrobí 60 letounů F-35 všech tří verzí (A,B,C) a v následujících letech, podle nejnovější zprávy GAO, bude vyrábět 77 letadel (nebo více) ročně.
Je však třeba zdůraznit, že program F-35 má značené zpoždění. V roce 2001 se plánovalo dosažení plné rychlostí výroby FRP (Full-Rate Production) v roce 2012, ve skutečnosti se ale plná sériová výroba rozjede až v roce 2019, tedy o sedm let později. V příštím roce již mělo být podle původních plánů vyrobeno 1966 letadel, ale prozatím bylo vyrobeno a dodáno 266 letadel. V lednu 2018 bylo v různém stupni rozpracovanosti 170 letadel F-35 (nárůst o 20 % oproti lednu 2017).
Přitom téměř všechny dříve vyrobené a dodané F-35 požadují zpětné hardwarové/softwarové úpravy a opravy, které odhalil až letos ukončený vývoj (po 17 letech). To je nezbytná daň za zvolenou strategii, kdy probíhal vývoj F-35 ale přitom byly letouny již zaváděný do výzbroje.
Počty dodaných F-35, počty člověkohodin nutných k výrobě draku F-35 a počet hodin nutných na opravy/úpravy dodaných F-35. / GAO
Výroba všech F-35 tak podle současných plánů skončí až v roce 2044, místo plánovaného ukončení v roce 2038. Do roku 2044 bude přitom Pentagon ročně na vývoj a výrobu F-35 vydávat průměrně 10 miliard dolarů ročně, tedy 219 miliardy Kč (v současných cenách).
Nicméně časová náročnost výroby F-35 klesá v přímé úměře tomu, jak se vylepšují výrobní technologie a postupy. Ještě v roce 2012 výroba jedné F-35A trvala 108 355 člověkohodin, v roce 2016 již 47 269 člověkohodin a o rok později zmíněných 41 541 člověkohodin. Stejně masivní urychlení výroby se týká i dalších dvou verzí. Samozřejmě zásadní roli hraje masovost výroby ‒ v roce 2012 byl dodáno 29 F-35, v roce 2016 46 letadel a minulý rok 66 letadel.
Kapitolou samou o sobě jsou člověkohodiny nutné k úpravám a opravám již dodaných F-35. Podle zprávy GAO (k lednu 2018) testování odhalilo na letadle 966 nesrovnalostí ‒ 111 nesrovnalostí „kategorie 1“ a 855 „kategorie 2“. Nesrovnalosti kategorie 1 jsou takové, které ohrožují bezpečí, zabezpečení a další kritické vlastnosti letadla. Přitom 25 nesrovnalostí kategorie 1 a 111 kategorie 2 nebudou vyřešeny před začátkem FRP.
Výrobní linka
V roce 2017 si tak průměrně úpravy, opravy jedné F-35 (průměr všech tři verzí) vyžádaly 6237 člověkohodin. Tento údaj má sestupnou tendenci, ale tato hodnota opět stoupne ‒ nedávno letectvo odhalilo korozi mezi drakem letounu a pláty tvořící opláštění letounu, protože Lockheed Martin nenanášel základní nátěr na drak, když připevňoval povrchové panely. Z toho důvodu byla zastavena výroba F-35 mezi zářím a říjnem 2017. Oprava každého z dodaných F-35 tak potrvá 30 až 40 dní.
Nesmíme však zapomenout, že výše uvedené údaje platí pouze pro výrobu draku. Vývoj a výroba motorů běží v samostatném režimu. V roce 2012 firma Pratt & Whitney dodala 35 motorů, v roce 2016 již 60 motorů a minulý rok 73 motorů. Výroba jednoho motoru Pratt & Whitney F135 si v roce 2017 vyžádala 1272 člověkohodin.
Dodávky a výroba motorů Pratt & Whitney F135. / GAO
Pro získání potřebné perspektivy, jak uvádí web The Drive, je nutné se podívat na výrobní časy dalších bojových letounů. Podle zprávy nevládní organizace POGO (Project On Government Oversight) z roku 1999 výroba jedné F-16A trvala 29 000 člověkohodin a složitější F-16C 45 000 člověkohodin.
Pokud se podíváme až do druhé světové války, tak výroba jedné britské stíhačky Spitfire Mk V trvala neuvěřitelných 13 000 člověkohodin, ale Němci dokázali Messerschmitt Bf 109 vyrobit za 4000 člověkohodin.
Současné výrobní možnosti se však nedají srovnávat s výrobními možnostmi z 80. lety minulého století, natož s obdobím druhé světové války. Složitost letounů řádově roste, ale díky moderním výrobním technologiím se daří relativně krotit časovou náročnost výroby.
Samozřejmě zabezpečení výroby ve válečném stavu, kdy jeden dalekonosný úder dokáže vyřadit klíčovou továrnu/sklad v jakémkoliv bodě výrobního řetězce (a tím na týdny nebo měsíce zastavit výrobu), je věc jiná.
Související články
Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II
Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...
- 05.03.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II
V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...
- 06.03.2018
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Šéf německého letectva odešel kvůli americké stíhačce F-35
Ještě v listopadu se jako o hlavním kandidátovi pro plánovanou generační výměnu bojových letadel ...
- 22.03.2018
- 55 komentářů
- Michael Myklín
Testování stíhaček F-35 Lightning II nejnovější verze Block 4
Americké letectvo (USAF) začíná s počátečními testy čtvrtého výrobního bloku (Block 4) stíhaček F-35 ...
- 04.05.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Zasa mýty o "legendárnom" tanku T-34 ... Červená armáda chrlila na začiatku vojny hlavne ľahké tanky (T-60, T-70), a až tvrdá prax ju prinútila preorientova výrobu na "zložitý" ...Zobrazit celý příspěvek
Zasa mýty o "legendárnom" tanku T-34 ...
Červená armáda chrlila na začiatku vojny hlavne ľahké tanky (T-60, T-70), a až tvrdá prax ju prinútila preorientova výrobu na "zložitý" tank T-34. Tank nebol vo svojej dobe vôbec "jednoduchý", určite nie pre sovietske podniky. Tá akože "jednoduchosť" bola o tom, že sovietom chýbali kvalitné rádiostanice i optika, preto sa ich vyskytovalo tak málo. Ale to nebola žiadna výhoda, ale naopak - degradovalo to celkovú bojovú hodnotu tanku. Celá výroba T-34/76 bola poznačená zúfalou nekvalitou a nízkou spoľahlivosťou tanku na bojisku. V čase núdze sa však na také "detaily" nehľadelo a i taký tank je lepší ako nič, resp. ľahký tank. Kvalitu získali tanky až príchodom verzie T-34/85 a až od polovice roku 1944 to bol tank ktorý bol výkonný, spoľahlivý a primerane vybavený optikou a rádiostanicami. A analogicky sa vypisujú pravidelne hlúposti o "veľmi zložitých" nemeckých tankoch. Tie však vďaka tomu dokázali ničiť svojich ruských protivníkov na "neskutočné" vzdialenosti .... napr. pre kvalitu zameriavačov o čom mohli posádky ruských tankov len snívať.
To isté platí i pre MiG-15. Bol " jednoduchý" preto, že mnohé technológie sovieti nemali - reálne však stroju chýbali. Vieme ako skončili "jednoduché" tanky T-72 v roku 1991 ....
Pri analógii s F-35 je to to isté ako vyhodiť radar zo stíhačky. Hneď bude jednoduchšia a lacnejšia : )Skrýt celý příspěvekvrata: myslím že by velký problém spočítat ty normohodiny mezi různými státy, nicméně u T-34 začali využívat agresivně nové technologie jako omezená životnost, zjednodušení na co ...Zobrazit celý příspěvek
vrata: myslím že by velký problém spočítat ty normohodiny mezi různými státy, nicméně u T-34 začali využívat agresivně nové technologie jako omezená životnost, zjednodušení na co nejmenší počet dílů.
Dal takové věci jako kožené sedačky, radia, podlaha věže a spousta dalších věcí tomu taky přidá pár hodin.
Jinak řešeno shermany měli o dost lepší vybavu.Skrýt celý příspěvekmadrabbit: mate tu tabulku spravne?? Kdysi jsem nekde cetl, ze vyroba Shermanu byla cca 6x mene pracna nez vyroba Tigra nebo Panthera. Take se mi nezda ten rozdil mezi ...Zobrazit celý příspěvek
madrabbit:
mate tu tabulku spravne?? Kdysi jsem nekde cetl, ze vyroba Shermanu byla cca 6x mene pracna nez vyroba Tigra nebo Panthera. Take se mi nezda ten rozdil mezi Shermanem a T-34.Skrýt celý příspěvekVubec to neni zle kdo o tom pochybuje je trdlo! Nezapomen me, ze jeto stroj 5generace dost slozity stroj ano meskaji, ale.... Od ktereho statu lze neco takoveho cekat max Čina ...Zobrazit celý příspěvek
Vubec to neni zle kdo o tom pochybuje je trdlo!
Nezapomen me, ze jeto stroj 5generace dost slozity stroj ano meskaji, ale....
Od ktereho statu lze neco takoveho cekat max Čina ale tam pochybuji o spickove vyrobe a zpracovani a vubec. A za druhe tempo neni spatne a vyroba se bude zvysovat.Skrýt celý příspěvekK T-34 - oni při urychlení výroby dost kašlali na kvalitu - tanky vyjížděli i s mezerami mezi pancéřováním. Doporučuji ke čtení reakci našich pilotů, když jim ukázali výrobu ...Zobrazit celý příspěvek
K T-34 - oni při urychlení výroby dost kašlali na kvalitu - tanky vyjížděli i s mezerami mezi pancéřováním. Doporučuji ke čtení reakci našich pilotů, když jim ukázali výrobu La-5FN, na kterých měli létat :-D
Na druhé straně Němci to s pečlivostí přeháněli i tam, kde to nebylo potřeba.
Jiná věc, která rozhoduje o dobré konstrukci je snadnost opravy - zase rozdíl mezi T-34 a Tiger I.
A nejdůležitější je pilot a organizace výroby - jinak by statisticky Luftwaffe měla vyhrát BoB - protože rozdíl při výrobě Emila a Spita byl víc než zásadní.Skrýt celý příspěvekT-34 a 35-50k normohodin? A kdepak se nám tyhle cufry vyklubaly :-) T-34 - 1943 - rozpětí mezi 3700 - 5200 NH KV-1 - 1942 - 9000 (v roce 1939 to bylo 25000NH) Panzer V ...Zobrazit celý příspěvek
T-34 a 35-50k normohodin? A kdepak se nám tyhle cufry vyklubaly :-)
T-34 - 1943 - rozpětí mezi 3700 - 5200 NH
KV-1 - 1942 - 9000 (v roce 1939 to bylo 25000NH)
Panzer V “Panther” - 55,000 NH
M4 Sherman - 48,000 NH
P-47 - 9,100NH
Bf-190E - 4000NH
Spitfire Mk.II - 13000NHSkrýt celý příspěvekClanek: to není jen kompletace, ale kompletní vyroba od posledního šroubku do otestování každého komponentu. Velkou roli tady hraje masová výroba a dost pochybuji, že se k tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: to není jen kompletace, ale kompletní vyroba od posledního šroubku do otestování každého komponentu.
Velkou roli tady hraje masová výroba a dost pochybuji, že se k tomu něco přiblíží.
Dohled je krásná věc, ale kdyby zahájili FRP už dávno, ušetřili by miliardy, nejde to o vyrobit víc strojů... ale o kontrakty na několik let dopředu zahrnující více bloků (block buy), což teď stejně částečně už dělají a partnerské země to tak řeší dávno.
To by pomohlo hlavně při výrobě komponentů které se musejí zafinancovat dopředu.
The most basic input into the model is the touch labor actuals and percent complete by tail
number received from the contractor. Touch labor actuals represent the sum of actual touch
labor hours spent assembling a specific jet as recorded by the contractor. The fidelity of the
estimate is dependent upon receiving actuals which are accurate and complete. Also, worth
noting is a discussion of standard work expected and planned to occur on a given jet. Standard
work is essentially planned work on the jet and the given amount of time to accomplish that
work. Non‐standard work in theory captures all work that is not standard. This could include
time spent repairing damaged parts, scrap, re‐working errors or any amount of hours spent on
unexpected tasks in the manufacturing process.
http://www.iceaaonline.com/rea... Skrýt celý příspěvekJinak ty cisla, pokud by odpovidala, nevypadaji ve srovnani s F-16C pro F-35A vubec spatne, ale trosicku se obavam, ze pes bude zakopany prave v tom vsem kolem a ne v kompletaci / ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak ty cisla, pokud by odpovidala, nevypadaji ve srovnani s F-16C pro F-35A vubec spatne, ale trosicku se obavam, ze pes bude zakopany prave v tom vsem kolem a ne v kompletaci / draku. Kolik casu sezere vyroba motoru, vsech senzoru, radaru, SW, nebo i takove "blbosti" jako prilba... ? Nedivil bych se kdyby to cislo vyskocilo nahoru o rad.
Druha vec pak je:"Je to moc, nebo malo?" V absolutnich cislech jiste moc, ale pokud to F-35 zajisti kvalitativne jinou uroven a jasnou prevahu, treba stylem "nez o jednu F-35 prijdu tak nepritel prijde o 10 svych 4th gen stroju" (a ja netvrdim ze tomu tak je, jen uvazuju), pak v relativnich cislech to mohou byt prostredky a cas nakonec velice dobre investovane.Skrýt celý příspěvekJen pár poznámek k té potřebě snadno vyrobitelných zbraní pro masovou válečnou produkci. Ono to celé totiž není tak jednoduché. Jednak se to vztahuje na totální válku, která prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Jen pár poznámek k té potřebě snadno vyrobitelných zbraní pro masovou válečnou produkci. Ono to celé totiž není tak jednoduché. Jednak se to vztahuje na totální válku, která prostě není moc pravděpodobná (a pokud by k ní došlo, Bůh ochraňuj planetu...). Naproti tomu v časově omezených konfliktech (které jsou mnohem pravděpodobnější), kdy téměř nedochází k obnově zbraňových systémů z novovýroby, jsou podstatnější schopnosti a počty, které daný stát/koalice má na počátku konfliktu. A také není od věci mít stejnou techniku jako spojenci, protože je mnohem pravděpodobnější, že nové stroje dostanete od nich (již existující), než že je stihnete vyrobit (natož něž vám je dodá výrobce přes půl planety).
Stejně tak u proxy konfliktů jsou samotné schopnosti těch strojů důležitější než snadnost jejich výroby – jednak nejsou ztráty takové, aby průmysl nestíhal vyrábět, jednak je vhodné mít co nejmenší ztráty na lidech, neb veřejné mínění...
O tom, že vycvičit pilota za 2. sv. války byl zcela jiný proces než dnes, ani nemluvě.
Nakonec v případě skutečně rozsáhlého konfliktu je možnost
a) zbraňový systém výrobně zjednodušit – prostě dojde k ořezání schopností (zrovna F-35 by si o to v takovém případě vysloveně říkala, jen nevím, jak jednoduché by bylo přizpůsobit tomu SW... nicméně on by stejně měl být připravený na situaci, kde mu nějaký subsystém letadla přestane dodávat informace, ne?);
b) stále můžeme začít vyrábět masověji F-16, která je jednodušší, levnější a stále co platná (nebo třeba Gripeny, pokud by to bylo ještě snazší).Skrýt celý příspěvekMožná je to jen mou neznalostí, nicméně mě docela překvapila relativní snadnost výroby motoru – při použití FTE (díky!, Clanek, ten přepočet na roky mě hned praštil do očí a říkal ...Zobrazit celý příspěvek
Možná je to jen mou neznalostí, nicméně mě docela překvapila relativní snadnost výroby motoru – při použití FTE (díky!, Clanek, ten přepočet na roky mě hned praštil do očí a říkal jsem si, že by se to mělo přepočítat s ohledem na normální pracovní dobu; teď aspoň vím, jak se ten přepočet správně jmenuje :-) ) by ho jeden člověk měl dát za rok. Čekal jsem mnohem horší číslo. Předpokládám, že to bude tím, že při jeho výrobě je spousta věcí dost zásadně automatizovaná (obrábění bude asi komplet na CNC strojích), což u montování letadla není tak jednoduché.Skrýt celý příspěvek
"Výroba stíhačky F-35A Lightning II (klasický vzlet/přistání) tedy trvá 41 541 člověkohodin. Lapidárně řečeno ‒ jeden člověk vyrobí jednu F-35 za 4,74 let (rok má 8760 hodin) nebo ...Zobrazit celý příspěvek
"Výroba stíhačky F-35A Lightning II (klasický vzlet/přistání) tedy trvá 41 541 člověkohodin. Lapidárně řečeno ‒ jeden člověk vyrobí jednu F-35 za 4,74 let (rok má 8760 hodin) nebo pět lidí vyrobí jednu F-35A za méně než jeden rok."
Proboha, jeden clovek vazne nevyrobi jednu F-35 za 4,74r ani obrazne, ani jinak. Takhle hloupy prepocet, ze 365 dnu vynasobim 24h denne, snad nemuze nikdo myslet vazne. Lidska sila (zvlast v anglickymluvicich zemich) tedy jeden zamestnanec makajici na plny uvazek, se uvadi jako FTE (full-time equivalent). I ten je stat od statu jiny, protoze do nej vstupuje delka pracovniho tydne, pocet dnu dovolene a nekde treba i prumerna nemocnost... abych to zkratil, pohybuje se to nejcasteji nekde mezi 1200-2000h za rok. Ne vic. Takze "jeden clovek vyrobi F-35 za nejmene 21 let".
Kdyz uz chcete pouzivat podobne "tv nova" prepocty, tak aspon nejak rozumne, jinak to rovnou muzete zacit uvadet delku vzletove drahy F-35A na pocet fotbalovych hrist a jeji cenu zase na to kolik by za to bylo fabii. Tech 4,74r je stejneho razeni.
https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...