Šéf německého letectva odešel kvůli americké stíhačce F-35
- 22. 3. 2018
- 55 komentářů
- Michael Myklín
Ještě v listopadu se jako o hlavním kandidátovi pro plánovanou generační výměnu bojových letadel Panavia Tornado německého letectva hovořilo o americkém stroji F-35A Lightning II od firmy Lockheed Martin. V polovině března byl však oznámen odchod velitele luftwaffe generálporučíka Karla Müllnera do výslužby. Důvodem nuceného odchodu měla být právě jeho hlasitá podpora pro nákup letounů F-35.
Zprávu o Müllnerově odchodu do výslužby a jeho údajném důvodu přinesl server Jane’s. Informace se na veřejnost dostala jen dva dny poté, co byla dosavadní ministryně obrany Ursula von der Leyen jmenována i na další volební období. Šéf luftwaffe má svůj post opustit na konci května.
Müllner byl dlouhodobě aktivním zastáncem nákupu strojů F-35 jako náhrady za víceúčelové letouny Panavia Tornado, kterých Německo provozuje 115 a jejichž životnost má skončit v letech 2025–2030. Flotilu tvoří 87 bojových letadel Tornado IDS a 28 letadel pro průzkum a vedení radioelektronického boje Tornado ECR.
Kvůli své podpoře F-35 se šéf luftwaffe často dostával do střetů s ministerstvem obrany, které ve věci nástupce Tornad preferuje řešení zahrnující letouny Eurofighter Typhoon. Náměstek ministryně obrany Ralf Brauksiepe v prosinci minulého roku například uvedl, že názor vlády je preference eurofighteru jako primárního kandidáta a amerických strojů F-15E, F/A-18E/F a F-35 jako sekundárních možností.
Informace o možném Müllnerovu odvolání se objevily už na konci ledna. Tehdy bezpečnostní odborník Christan Thiels zveřejnil příspěvek na Twitteru , podle kterého bude velitel německých vzdušných sil odvolán, „ pokud ještě jednou řekne F-35 “. Dodal také, že politické vedení zřejmě podporuje „evropské řešení“ v podobě uzpůsobení eurofighterů k nošení jaderných zbraní nebo jiného evropského stroje.
Právě schopnost F-35 nést jaderné zbraně je jedním z hlavních argumentů pro jejich výběr. V současnosti k doručování amerických taktických jaderných pum B61 slouží letouny Tornado IDS z německé elitní 33. letky JaBoG (Jagdbombergeschwader 33). Jaderná otázka je však v Německu politicky velmi citlivá a politici se ji snaží veřejně příliš neotevírat.
Obecně se zdá, že německé ministerstvo obrany usiluje o evropské řešení v podobě eurofighteru zejména kvůli finančním výhodám, které plynou z německé účasti na vývoji a produkci letadla. Současné verze eurofighteru však nejsou uzpůsobené k nošení amerických jaderných zbraní a mají i omezené schopnosti útoku na pozemní cíle a vedení radioelektronického boje.
Zatímco v druhém případě již existují plány na náhradu Tornada ECR (byť zatím nekonkrétní), schopnost používat jaderné zbraně se zdá být odsunuta na vedlejší kolej. To je dáno nejen politickou citlivostí tématu, ale také preferencemi německého ministerstva obrany k výběru jaderně „neschopného“ eurofighteru.
Jaderný argument zaznívá hlavně od amerických komentátorů, a to v souvislosti s německým členstvím ve Skupině pro jaderné plánování NATO. Jejími členy jsou však všechny státy aliance s výjimkou Francie, a pro Německo ze členství tedy nevyplývají žádné podobné povinnosti.
Americké jaderné zbraně se nacházejí na vojenských základnách v Belgii, Německu, Itálii, Nizozemsku a v Turecku.
Další teorie Müllnerova odchodu do výslužby naznačuje, že nejde o žádnou dramatickou konspiraci, ale o obyčejný a špatně dojednaný odchod do důchodu. Müllnerovi je nyní 62 let, což se v luftwaffe považuje za běžný důchodový věk. Oba jeho předchůdci, Aarne Kreuzinger-Janik (2009–2012) a Klaus-Peter Stieglitz (2004–2009) do výslužby odešli právě ve 62 letech.
Související články
Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II
Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...
- 05.03.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II
V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...
- 06.03.2018
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzsko-německý tank posílí evropskou obranu
Návrh nového francouzského vojenského rozpočtu na léta 2019-2025 počítá se zahájením programu ...
- 13.03.2018
- 44 komentářů
- Jan Buchar
Německo a Slovinsko neplní závazky NATO?
Minulý měsíc se ukázaly závažné nedostatky v ozbrojených silách hned dvou států NATO. Německým i ...
- 18.03.2018
- 48 komentářů
- Michael Myklín
Můj názor Evropa by měla zaprvé připravit pořádný modernizační balíček pro Typhoon, který ho posune ve všech oblastech dál (aerodynamika, avionika, motory), který mu přídá pár +++ ...Zobrazit celý příspěvek
Můj názor Evropa by měla zaprvé připravit pořádný modernizační balíček pro Typhoon, který ho posune ve všech oblastech dál (aerodynamika, avionika, motory), který mu přídá pár +++ a za druhé začít neprodleně dělat na vývoji let 6.gen (nebo třeba 5,5 to je jen jedno jak to pojmenujeme). Ano bude to drahý, ale za bezpečnost se platí a Evropa si rozhodně nemůže dovolit ztratit know how ve vývoji zbraní.Skrýt celý příspěvek
Nevím, jak moc souvisí odpadnutí českého vývoje s obecným zdražením letadel, ale přijde mi to jako světový problém. Nevím do toho, jako moc se Gripen nevyplatil, jestli je to ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím, jak moc souvisí odpadnutí českého vývoje s obecným zdražením letadel, ale přijde mi to jako světový problém. Nevím do toho, jako moc se Gripen nevyplatil, jestli je to špatné letadlo, ale z pohledu Švédska byl obrovský odpor lidí do vývoje investovat. Taky se mohlo stát, že Gripen nebude vůbec a švédský vývoj skončí.
Evropský vývoj vyžaduje spolupráci větších zemích a i když je USA napřed, jak vývoj F-22 tak F-35 stál šíleně peněz. Tím chci říct, že by byla škoda, kdyby vývoj plnohodnotných letadel zůstal kvůli penězům a koordinaci v rukou USA, Ruska a Číny, ale nakoupení menšího množství F-35 je mimo jiné i gesto vděčnosti. Faktorů pro a proti jsou asi stovky, taková velká rozhodnutí lidem nezávidím.Skrýt celý příspěvekKOLT Trochu jsme si nerozuměli, myslel jsem to tak že angličané by nikdy neměli na type45 evropský systém, kdyby ho americký AEGIS překonával... Logik Ano neni AESA jako AESA ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Trochu jsme si nerozuměli, myslel jsem to tak že angličané by nikdy neměli na type45 evropský systém, kdyby ho americký AEGIS překonával...
Logik
Ano neni AESA jako AESA vývoj běží a i v evropě.....
A teď k těm motorům tak jak jste to navrhl se to srovnat nedá vyberte velikostně stejný motor jako má rafale nebo typhoon a srovnejte ho s ekvivalentem..... nemůžeme přeci srovnávat výkon motoru ford coyote V8 a třeba octavie RS ten je slabší protože je menší, ale je technologicky mnohem dál než ten americký v8 mimochodem:)Skrýt celý příspěvekOsobně je mi pořád sympatičtější faceliftovat Rafaele a sypání peněz do získání dalších schopností u Typhoona. Ano, za stejné peníze by Evropa získala prostým nákupem v USA trochu ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně je mi pořád sympatičtější faceliftovat Rafaele a sypání peněz do získání dalších schopností u Typhoona. Ano, za stejné peníze by Evropa získala prostým nákupem v USA trochu víc muziky za stejné peníze. Ale ztráta schopností vlastního průmyslu vyprodukovat něco vlastního a i když ne nejlepšího, tak aspoň stále dost užitečného, vede ke změně vztahu mezi spojenci. Z partnera se čím dál víc stává něco mezi vazalem, chudým příbuzným a nevlastním mladším sourozencem. Tak to prostě je.
Rozhodně víc vítám určitou emancipaci Francie a Německa v rámci transatlantické vazby, než když se dohadují mezi sebou. Určitá míra emancipace vůči USA by přispěla k harmonizaci vztahů, jejich posílení a zároveň racionalizaci mezinárodní politiky.
O příznivém vlivu nákupu domácí techniky na německou ekonomiku a průmysl asi nemá cenu diskutovat.Skrýt celý příspěvekClanek: EFT je právě produkt konce studené války. Evropa si v devadesátých myslela, že zbrojit není třeba. Myslím, že teď už přišla na to, že je to bohužel jinak... flanker: +- ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: EFT je právě produkt konce studené války. Evropa si v devadesátých myslela, že zbrojit není třeba. Myslím, že teď už přišla na to, že je to bohužel jinak...
flanker: +- viz damikSkrýt celý příspěvek@KOLT EF je produkt studene valky, to az kdy doslo k zavedeni ukazuje znovu a znovu jen a pouze na to jak se v evrope blahove po rozpadu vychodniho bloku na vse vykaslalo. ...Zobrazit celý příspěvek
@KOLT
EF je produkt studene valky, to az kdy doslo k zavedeni ukazuje znovu a znovu jen a pouze na to jak se v evrope blahove po rozpadu vychodniho bloku na vse vykaslalo. Planovat se zacal v 80 letech, prvni let demonstratoru '86 a zavedeni prvni oholene verze 2003? Obzvlaste smutne to vyzni kdyz si clovek uvedomi, ze USA zavedli Raptor do vyzbroje jen o 2 roky pozdeji. Raptor s AESA od zacatku, s plnohodnotnym stealth, s bezkonkurencnim supercruise, thrust vectoring... a pak se bavme (ne s vama) o tom ze evropa neni po zadu.
Kdyz uz zminujete ty zavazi u rakusanu, docela sranda byla kdyz i UK uvazovalo, ze ze svych EF vymontuje jiz dodane palubni kanony, a to proto aby usporilo nejake drobne. V duchu hesla ze kanon uz dnes neni potreba, 1) pouceni z historie = nula a za 2) diky bohu ze od toho napadu nakonec upustili. Ale ti prave tehda taky zvazovali co za zavazi tam misto toho konanu dat. To mi hlava do dnes nebere, komu tohle mohlo prijit jako dobry napad.Skrýt celý příspěvek>> logik co si mám představit tou vaší větou: "jednak se řeší i efektivní způsoby využití radarových prvků?" sezenez nejrychlejsi HW DSP s co nejlepsim DA prevodnikem s ...Zobrazit celý příspěvek
>> logik co si mám představit tou vaší větou: "jednak se řeší i efektivní způsoby využití radarových prvků?"
sezenez nejrychlejsi HW DSP s co nejlepsim DA prevodnikem s minimalnim sumem; pak na tom par roku mastis SW ne jednom prvku; a pak na tom par dalsich roku mastis SW pro spolupraci vsech prvku; a pak dalsich par roku na tom pridelavas ostatni funkce jako REB, SAR, data links, odposlouchavani GSM a tak
EU je tak 10 roku za USA; Rusko a Cina tak 20 roku ...Skrýt celý příspěvekKOLT: ty závaží jsem tu zmiňoval. V Rakousku je to tragedie, nejspíše tam politici dostali pořádně "nasypáno" teď pokukují po Gripenech. Jejich Typhoony bylo jako si koupit ten ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: ty závaží jsem tu zmiňoval. V Rakousku je to tragedie, nejspíše tam politici dostali pořádně "nasypáno" teď pokukují po Gripenech. Jejich Typhoony bylo jako si koupit ten Mercedes a místo navigace v něm mít cihlu :-D
K té manevrrovatelnosti, je úplně jedno kdo to jak zmiňuje, teď jste v komentu zmínil, že Typhoon Vipera rozstřílí, ale opravdu to není o dogfithech jeden na jednoho, právě integrace systémů a jejich propojením a spoluprácí se teprve ze stíhačky stává účinný nástroj a v tom jsou dle mého Vipery lepší, samozřjemě je to vždy o tom co si přeje zákazník.
K čemu je Typhoonům, že vystřílí Gripeny a Vipery, když musí obstát proti sučkům, tam budou muset hodně spoléhat na BVR.Skrýt celý příspěvekJara, Type 45 sice mohl být ve výzbroji USN (a jiné evropské stroje se tam mohou záhy dostat), jenže AEGIS, jakžto i veškeré další elektronické vybavení, si vždy dodají Amíci ...Zobrazit celý příspěvek
Jara, Type 45 sice mohl být ve výzbroji USN (a jiné evropské stroje se tam mohou záhy dostat), jenže AEGIS, jakžto i veškeré další elektronické vybavení, si vždy dodají Amíci vlastní! Kupují "jen" železo (a asi i motory a pohonnou soustavu vůbec, ap.). Čímž netvrdím, že Evropa neumí AESA technologii, jenže je rozdíl mezi umět a mít. A to nemluvím o tom, že je rozdíl mezi systémem PVO a radarem stíhačky...
Clanek, jen drobnost – EF není produkt studené války (byť "filosoficky" samozřejmě začal vznikat na jejím konci), přecijen první let v půli 90. a zavedení počátkem 21. století, tedy něco přecijen Evropa od konce st. války zvládla (pomlčíme, že pravděpodobně jen proto, že s tím začala ještě za té studené války a nikdo nechtěl ztratit ty investice (navíc v době narůstajícího antiamerikanismu napříč západní Evropou bylo politicky přijatelnější dokonce i utrácet peníze za zbraně než kupovat v USA...).
flanker.jirka, ještě mi došlo – Rakušané mají v Typhoonech balastní zátěž místo avionických systémů, ovšem pochybuji, že je díky tomu jejich *provoz* o tolik levnější než u Tr.2... čili kdyby nechaly své stroje dovybavit moderní avionikou (což by stálo hodně, to rozhodně; navíc by to nebylo vždy možné, neb Tr.1 je v tomto ohledu drobet krumpl), nešla by cena za provoz tak nahoru, zatímco schopnosti stroje by vzrostly možná násobně... Modernizovaný Typhoon modernizovanou F-16 prostě ve většině případů rozstřílí, stejně jako Gripena, tak to holt je a není na tom nic překvapivého ani to nijak nedehonestuje ty jednomotorové stroje. Mmchd, piloti Typhoonů o Gripenech prý říkají, že si je dávají ke svačině :-) Dokud tedy Gripeny nezapnou systémy elektronického boje, teprve pak prý začnou nepříjemně kousat, nicméně i pak "padají", jen s lepším poměrem ztrát...Skrýt celý příspěvekJara: ad AESA není AESA jako AESA. Ta technologie se vyvíjí. Jednak jsou nové materiály (GaN), jednak se řeší vlastnosti starých materiálů (ztráty, zahřívání atd....), jednak se ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
ad AESA není AESA jako AESA. Ta technologie se vyvíjí. Jednak jsou nové materiály (GaN), jednak se řeší vlastnosti starých materiálů (ztráty, zahřívání atd....), jednak se řeší i efektivní způsoby využití radarových prvků.
A jak píšou ostatní, něco jiného je mít technologii a něco jiného mít stovky letadel s produkční verzí radaru.
ad Motory: jaký je nesilnější evropský motor a jaký P&W? A to nemluvím o tom, že už je za dveřmi motor s proměnným cyklem.
Nechci shazovat Evropu - ale je třeba si přiznat, že jsme zaspali...Skrýt celý příspěvek@Jara Mit technologie (mozna) k dispozici nestaci. Nikdo nikdy nevyhral zadnou valku, ani jen bitvu, protoze "mel k dispozici technologie". Navic je sakra rozdil 1) mit neco na ...Zobrazit celý příspěvek
@Jara
Mit technologie (mozna) k dispozici nestaci. Nikdo nikdy nevyhral zadnou valku, ani jen bitvu, protoze "mel k dispozici technologie". Navic je sakra rozdil 1) mit neco na papire nebo zavedeno v malych poctech a ucastnit se kdyz dobre cviceni, a 2) neco uplne jinehoje mit vyrobeno stovky/tisice kusu, mit je v ostrem nasazeni uz nemalo let a mit k tomu prispusobeno vse, od zazemi az po taktiku.
Evropa je v tomhle vsem jednoznacne za USA pozadu, to neni na debatu, to je bohuzel prosty fakt. Coz by jeste furt slo, USA je nakonec nas spojenec. Ale pomalu se zacina zdat ze jsme pozadu uz i za Ruskem a Cinou, ktere zavadeji sve sltealth (a mozna i jinyma vlastnostma) 5gen letadla, a to uz tak v pohode neni. My se tu ted chlalochime tim, ze "mame technologie", ze nakreslit stealth letadlo prece taky svedeme, ale kdyz vystoupime z toho sveta predstav do sveta skutecnych letadel tak to nejlepsi co jsme do ted predvedli je EF a... ale, to bych jen opakoval, on uz to napsal KOLT jak se veci maji, co skutecne mame.
Tou neochotou platit to vsechno je, ano, ale nepodavejme to jakoby to diky tomu byl mensi problem. Tady neni podstatna pricina, ale nasledek. Tou neochotou platit jsme zustali zasekly na konci studene valky, takze ze stejne startovni pozice: my Tornada + EF, USA F-16 + F-15, Rusko Su-27 jsme se posunuli k: my EF (jen vylepseny, jen nekdo), Rusko k Su-35 + Su-34 zavedeno + Su-57 pred zavedenim, USA k F-22 zavedeno uz drahne let a F-35 zavedeno taky (co si kuti v cine nikdo poradne moc nevi a ikdyz maji obri problemy tak ty skoky v jejich podani jsou neco neuveritelneho).
Nevim jak vam, ale mne je z toho vseho docela smutno, stydno a ne uplne komfortne.Skrýt celý příspěvekTaková malá zajímavost k nové generaci letadel, tentokráte z J. Korei: ...Zobrazit celý příspěvek
Taková malá zajímavost k nové generaci letadel, tentokráte z J. Korei: https://www.securitymagazin.cz... Skrýt celý příspěvek
Kolt Jo jen jeden letecký AESA radar v Rafale (a Typhoon tranche 3)já myslel technologii AESA radaru ten se používá i u systému protiraketové obrany a tam nemám pocit, že systémy ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt
Jo jen jeden letecký AESA radar v Rafale (a Typhoon tranche 3)já myslel technologii AESA radaru ten se používá i u systému protiraketové obrany a tam nemám pocit, že systémy MBDA v něčem zaostávají, mají je i anglani na Type 45 a ty mohli jít klidně do amerického AEGISU...... ano to použití a s tím plynoucí jiná taktika při vzdušném boji tam budem asi opravdu pozadu, ale to je zas jen o té neochotě platit svoji obranu ne technologické zaostalosti....Skrýt celý příspěvekf.j, já tu poznámku míříl spíš na příznivce ruské školy, která na manévrovatelnosti velice staví a je ochotná jí ledasco podřídit (třeba stealth). Ti by měli křičet, že Typhoon je ...Zobrazit celý příspěvek
f.j, já tu poznámku míříl spíš na příznivce ruské školy, která na manévrovatelnosti velice staví a je ochotná jí ledasco podřídit (třeba stealth). Ti by měli křičet, že Typhoon je přeci mnoooohem lepší než F-16V, vždyť je to Raptor-killer ;-) S porovnáním F-16 v Typhoon, jak ho podal Clanek, vcelku souhlasím.
Jara, USA operačně provozuje několik typů AESA radarů, první už někdy od roku 2007, mají je v nových i starých modelech.... Evropa má jeden typ v Rafale, který je operačně provozován od roku 2012 či 14, druhý v Typhoonu, který teprve zavádí UK, ostatní evropští partneři ho snad ještě ani neobjednali. Vážně máte dojem, že USA nejsou napřed? Ono to není jen o technologiích (i tam ale jsou v USA napřed), ale o zavedení do výroby, vychytání much v ní, dosahnutí operačních schopností, vychytání údržby, získání a zavedení doktríny použití takových letadel, atd. A v tomhle jsme minimálně 10 let pozadu, přičemž Amíci zrychlují, my zatím moc ne. Něco z toho některé státy dokáží získat participací na JSF, ale zrovna Německo ne. Prostě nám ujíždí vlak, a jestli se rychle neprobudíme, tak ho budeme jen velmi těžko dohánět....Skrýt celý příspěvekLogik 1, v čem přesně jsou AESA radary z Evropy zaostalejší? A motory ? V motorech se používají moderní materiály a elektronické řízení mame v Evropě už od Concordu ... 2, ano ...Zobrazit celý příspěvek
Logik
1, v čem přesně jsou AESA radary z Evropy zaostalejší? A motory ? V motorech se používají moderní materiály a elektronické řízení mame v Evropě už od Concordu ...
2, ano prototypová a sériová ( spíše hromadná v letectví) výroba je velký rozdíl stejný rozdíl pro Evropu i US. Co mají v US vyřešeno lépe?Skrýt celý příspěvekJara: 1) Zdaleka ne všechny technologie máme. Např. v oblasti motorů či AESA radarů jsme bohužel pozadu za USA. 2) Samotné technologie nestačí. Potřeba je také patřičná ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
1) Zdaleka ne všechny technologie máme. Např. v oblasti motorů či AESA radarů jsme bohužel pozadu za USA.
2) Samotné technologie nestačí. Potřeba je také patřičná zkušenost s těmito technologiemi, které se získávají až průmyslovou výrobou. Je velkej rozdíl udělat jeden prototyp a udělat sériově vyrobitelný éro. Todle je oblast, kde budeme USA bohužel dohánět desítky let.
3) "Rozdíl je jen v tom, že US investuje miliardy dolarů". Ano, to je "jedinej rozdíl". Jenže je danej tím, že USA ty miliardy dolarů investuje již desítky let. To se nedá ani zdaleka dohnat jednorázovou injekcí.
Koukni se koneckonců na Čínu, kolik do toho leje a furt je pozadu, byť náskok podstatně stáhla.Skrýt celý příspěvekClanek Evropa nemusí nic dohánět potřebné technologie má stačí nám jen vůle a ochota investovat do obrany. Představa že US je vědecky a technologicky před Evropou nebo že jsme ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Evropa nemusí nic dohánět potřebné technologie má stačí nám jen vůle a ochota investovat do obrany. Představa že US je vědecky a technologicky před Evropou nebo že jsme zaspali je mylná. Je to jen o tom že US investuje miliardy dolarů aby si zajistilo vedoucí postavení mezi velmocemi( vojenskou/politickou silou ovládla oblasti s cennými surovinami)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...