Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90
- 19. 6. 2015
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před několika měsíci firma BAE Systems oznámila použití technologie aktivního tlumení na vozidlech CV90. Výsledkem jsou unikátní jízdní vlastnosti a pohyblivost v terénu.
Tlumení pérování u pásových obrněných vozidel, resp. u jakéhokoliv kolového/pásového dopravního prostředku, má dva hlavní důvody použití – zvýšení jízdního komfortu a zlepšení jízdních vlastností.
Většina pásových obrněných vozidel současnosti využívá základní zavěšení kol – pomoci pružin a olejových tlumičů. Nastavení tlumení pérování se děje již při výrobě.
Pro zvýšení jízdního komfortu je třeba tlumič nastavit měkce, aby omezil zrychlení karoserie způsobené nerovnostmi terénu. Pro zlepšení jízdních vlastností musí být nastaven naopak tvrdě. Pasivní tlumení je tedy navrženo jako kompromis mezi ovladatelností vozidla a pohodlím posádky.
Pokud chceme zvýšit pohodlí posádky a ovladatelnost vozu, je třeba měnit charakteristiku tlumení dynamicky podle situace. Právě tento problém řeší aktivní tlumení vozidla.
Aktivní tlumení se objevilo poprvé ve Formuli 1 v roce 1990. Na rozdíl od pasivního tlumení systém aktivního tlumení počítá s rychlosti vozidla a „předvídá" nerovnosti před vozidlem. Na základě několika parametrů pak řídící systém reguluje kompresi a odskok řízeným napouštěním a vypouštěním oleje v jednotlivých tlumičích.
Hlavní výzvou bylo upravit aktivní tlumení ze 700 kg vážícího monopostu F1 na 35 tun těžké obrněné vozidlo CV90. Výrobce vozidla, švédská firma Hägglunds spadající pod BAE Systems, před několika měsíci oznámila úspěšné dokončení testování vozidla CV90 s aktivním tlumením.
CV90 s aktivním tlumením je v terénu o 30 až 40 % rychlejší než vozidla s pasivním tlumením. Aktivní tlumení navíc potlačuje zrychlení karoserie, přicházející od nerovností povrchu terénu, až o 40 %. Zvyšuje se tak pohodlí posádky, snižuje opotřebení jednotlivých dílů a usnadňuje použití zbraňových systémů za jízdy.
„Přizpůsobení aktivního systému tlumení z lehkého auta do těžkého pásového vozidla, jako je CV90, bylo pro nás jedinečnou výzvou," říká Dan Lindell, programový manažer platformy CV90 v BAE Systems. „Tyto pokročilé technologie přinesou výsledky pro naše zákazníky z hlediska výkonu, přes snížení nákladů v životním cyklu vozidla, po poskytování skutečných výhod pro vojáky nasazené v přední linii."
Zdroj: BAE Systems
Související články
Polské transportéry Rosomak pro slovenskou armádu?
Slovenský ministr obrany Martin Glváč a jeho polský kolega Tomasz Siemoniak vedou rozhovory o ...
- 19.05.2015
- 80 komentářů
- Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS
Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...
- 05.06.2015
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90
Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné ...
- 08.06.2015
- 108 komentářů
- Jan Grohmann
JLTV klíčovým vozidlem americké armády
Americká armáda již několik let vyvíjí a testuje v rámci programu JLTV (Joint Light Tactical ...
- 09.06.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Ha, našel jsem ceny: Ascod LT-105 Light Tank: ~$10 million – (based on Pizarro price) ASCOD/Pizarro IFV: $7.5 million (based on Spanish procurement) CV90120 Light Tank: ~$8-10 ...Zobrazit celý příspěvek
Ha, našel jsem ceny:
Ascod LT-105 Light Tank: ~$10 million – (based on Pizarro price)
ASCOD/Pizarro IFV: $7.5 million (based on Spanish procurement)
CV90120 Light Tank: ~$8-10 million (cena pro Švédskou armádu)
CV90 series IFV: $5.5-6 million
Z toho se zdá, že by cv90 neměl být dražší.Skrýt celý příspěvekOmlouvám se za matematickou chybku v mém příspěvku. Samozřejmě jsem měl na mysli koupi jednoho ASCODu za cenu 2 CV90. Na svou obhajobu mohu uvést, že jsem při tom psaní ještě vařil ...Zobrazit celý příspěvek
Omlouvám se za matematickou chybku v mém příspěvku. Samozřejmě jsem měl na mysli koupi jednoho ASCODu za cenu 2 CV90. Na svou obhajobu mohu uvést, že jsem při tom psaní ještě vařil oběd. A bylo to i dobrý nakonec. Ale asi jsme si rozuměli, když se za to na mně nikdo nevrhl... :)Skrýt celý příspěvek
Řekl bych, že po výbuchu BVP-2CZSK u slovenských vojenských zkoušek se u nás přestalo uvažovat o modernizaci BVP. Tak se firmy přizpůsobily. CV-90 je mi sympatičtější, ale ani ...Zobrazit celý příspěvek
Řekl bych, že po výbuchu BVP-2CZSK u slovenských vojenských zkoušek se u nás přestalo uvažovat o modernizaci BVP. Tak se firmy přizpůsobily.
CV-90 je mi sympatičtější, ale ani ASCOD není špatná volba.
Jinak pokud by vyhrála CV-90 (a je to možné, Švédi mají u nás dost silnou lobby), tak by byla hloupost kupovat verzi se 40mm kanónem.Skrýt celý příspěvekDeadog: ale zapomínáš taky na otázku ceny. Jasny ze armada by chtěla jen to nejlepší, kdyby to tak fungovalo tak mame objednanou letku F-35, kupujeme 150 pum a 20 kober. Ceny v ...Zobrazit celý příspěvek
Deadog: ale zapomínáš taky na otázku ceny. Jasny ze armada by chtěla jen to nejlepší, kdyby to tak fungovalo tak mame objednanou letku F-35, kupujeme 150 pum a 20 kober.
Ceny v tech zakázkách má váhu 80%, pokud to nepojedu pres nejakej vladní návrh napřímo.
Já budu spokojeny i za ascoda, když nakoupi ty težší bezecnejsi verze a uz v té době budou mit vyvinutou tu aktivní ochranu pro bojová vozidla.
Ted mají celkem dost finančních prostředku aby dokoupili pro všechny pusky a výstroj. Taky doufám ze dopadne nákup KC-390 a budu spokojenej.Skrýt celý příspěvekJa si vzdy myslel, ze jde o to koupit co mozna nejlepsi stroj s nejlepsimi moznymi parametry a modularitou, provereny casem a bojovymi schopnostmi . A tim je CV90. Tim by se meli ...Zobrazit celý příspěvek
Ja si vzdy myslel, ze jde o to koupit co mozna nejlepsi stroj s nejlepsimi moznymi parametry a modularitou, provereny casem a bojovymi schopnostmi . A tim je CV90.
Tim by se meli pri vyberu ridit. Ne kolik ceskych firem na tom bude participovat.
Ale ano, jestli Sakal nebo Ascond , tak urcite Ascond:)Skrýt celý příspěvekCV90 má patrně lepší podvozek, možná i elektroniku a je snad i trochu víc kompaktnější. Tyto vlastnosti jsou ale vykoupeny vyšší cenou (CV90 cena 5,8 mil.D, ASCOD cena 3,5 mil.D). ...Zobrazit celý příspěvek
CV90 má patrně lepší podvozek, možná i elektroniku a je snad i trochu víc kompaktnější. Tyto vlastnosti jsou ale vykoupeny vyšší cenou (CV90 cena 5,8 mil.D, ASCOD cena 3,5 mil.D). Samozřejmě že se výsledná cena změní podle požadavků zákazníka (odečíst cenu původní věže, nahradit ji jinou atd.). Patrně i CV90 by šlo vyrábět licenčně, jen by to bylo víc komplikované a né v takové míře jako u ASCODu. Otázkou je taky servis vozidel. Prakticky je jedno jaké vozidlo půjde do výroby. Otázkou je kolik vozidel se podaří ufinancovat a aby se celá zakázka nezhroutila právě kvůli finanční náročnosti.Skrýt celý příspěvek
Jecchus: Tak předražené to bude každopádně. Za posledních 20 let snad nebylo nic nakoupené za výhodných podmínek. CV90 má širší možnosti použití a je po technické stránce ...Zobrazit celý příspěvek
Jecchus: Tak předražené to bude každopádně. Za posledních 20 let snad nebylo nic nakoupené za výhodných podmínek.
CV90 má širší možnosti použití a je po technické stránce modernější, výkonnější, vyrobený ve větších počtech, vyzkoušený v bojových podmínkách.Skrýt celý příspěvekMoc nerozumím těm narážkám na předem jasné vítězství ASCODu proti CV90 ve spojení s jakýmsi negativním hodnocením, které k tomu bývá přiřazováno. Nemyslím primárně v této diskuzi, ...Zobrazit celý příspěvek
Moc nerozumím těm narážkám na předem jasné vítězství ASCODu proti CV90 ve spojení s jakýmsi negativním hodnocením, které k tomu bývá přiřazováno. Nemyslím primárně v této diskuzi, zde jsou to jen takové mnou tušené povzdechy.
Jsou to kvalitativně zcela srovnatelné stroje.
Pochopil bych ten pláč v situaci, kdy bychom se rozhodovali dejme tomu mezi CV90 a Šakalem (alias BVP-2+) a díky "české stopě" by se vybral Šakal, to by byla pitomost.
Pokud Excalibur uzavřel smlouvu o spolupráci s vyrobcem ASCODu, která dá možnost české firmě (resp. firmám) zapojit se výrazně více (oproti CV90) do výroby a hlavně servisování, tak je to přeci jednoznačně pozitivní parametr a pro ČR výhoda tohoto stroje oproti CV90? Proč kvůli tomu plakat a nadávat na české poměry? Důležité je, aby výsledek nebyl předražen a nenakupovali jsme ASCOD za cenu 0,5 CV90, tam je třeba zaměřit pozornost, nikoli zpochybňování tohoto kroku samotného.
Neví někdo, jestli o obdobnou smlouvu neusiloval Excalibur i ve vztahu k CV90? To by tomu dalo ještě úplně jinou konotaci.
Také by mne zajímalo jestli ta smlouva znemožňuje Excaliburu uzavřít v budoucnu obdobnou smlouvu s výrobcem CV90 či nikoli.Skrýt celý příspěvekVelmi pěkné chování nového podvozku, klobouk dolů za pěkný kus práce konstruktérů BAE Systems. Samozřejmě , že to vyhraje ASCOD na 99%. Pokud by ne tak CV90 by naši jen ...Zobrazit celý příspěvek
Velmi pěkné chování nového podvozku, klobouk dolů za pěkný kus práce konstruktérů BAE Systems.
Samozřejmě , že to vyhraje ASCOD na 99%.
Pokud by ne tak CV90 by naši jen pronajali a tento tlumící systém podvozku by byl doplněn v prodloužené smlouvě až tak možná za 15 let.Skrýt celý příspěvekDeadog: To přeci vždy záleží na tom, jak si to bude přát zákazník. A zákazník si obvykle volí nějaký kompromis mezi schopnostmi a cenou. Spíše to bude něco jako volitelná výbava u ...Zobrazit celý příspěvek
Deadog: To přeci vždy záleží na tom, jak si to bude přát zákazník. A zákazník si obvykle volí nějaký kompromis mezi schopnostmi a cenou. Spíše to bude něco jako volitelná výbava u automobilů. Kdo je ochoten si připlatit, ten si připlatí. Kdo nemá moc na rozhazování, ten se spokojí s levnějším řešením.Skrýt celý příspěvek
nemel by takovy upgrade byt soucasti kazde nove zákazky? je to zakladni prvek pohybu toho vozidla, nedokazu si predstavit, ze by si nekdo koupil CV ve stare konfiguraci bez ...Zobrazit celý příspěvek
nemel by takovy upgrade byt soucasti kazde nove zákazky? je to zakladni prvek pohybu toho vozidla, nedokazu si predstavit, ze by si nekdo koupil CV ve stare konfiguraci bez tlumeni. podle me se to stane standartem toho vozidla.Skrýt celý příspěvek
Otázka je o kolik to zvedne cenu a jestli to půjde aplikovat na již provozované stroje. Myslím že u nás to neuvidíme( pokud by se kupovaly CV90)
Otázka je o kolik to zvedne cenu a jestli to půjde aplikovat na již provozované stroje. Myslím že u nás to neuvidíme( pokud by se kupovaly CV90)
Načítám diskuzi...