REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS
- 5. 6. 2015
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější produkci firem TATRA TRUCKS a EXCALIBUR ARMY. Obě firmy nabízejí české armádě i zahraničním zájemcům nejmodernější nákladní vozidla, obrněné transportéry i bojová vozidla pěchoty.
Nákladní vozy, kolové transportéry, bojová vozidla pěchoty
Kopřivnická „tatrovka" se ještě před pár lety potácela na hraně propasti. Obrat nastal až v roce 2013 s nástupem nového vedení. Legendární podnik od března 2013 patří společnosti TATRA TRUCKS, která je ve vlastnictví českých akcionářů.
Firmu TATRA TRUCKS spojuje s holdingem EXCALIBUR GROUP stejný majitel. Pod křídly holdingu se nalézá čtrnáct firem, mimo jiné také známý prodejce a výrobce vojenské techniky EXCALIBUR ARMY.
Na testovacím polygonu „tatrovky" jsme si mohli prohlédnout nejnovější vojenské portfolio firmy TATRA TRUCKS a holdingu EXCALIBUR GRUP:
-
Obrněný transportér TITUS společnosti NEXTER SYSTEMS na podvozku TATRA 6x6
-
Valník TATRA 4x4 s pancéřovanou kabinou splňující normu balistické a protiminové ochrany STANAG 4569 na úrovni 3 – 3a/3b
-
Hákový nakládač kontejnerů 20 stop na podvozku T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy společnosti General Dynamics
-
Valník středně těžké řady T 810 v provedení 4x4
-
Obrněné vozidlo ASCOD se zbraňovou stanicí Minisamson MK II jako výsledek spolupráce s General Dynamics European Land Systems
-
Kolový obrněný transportér Pandur s věží Samson MK II RWC izraelské společnosti RAFAEL
T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy REBS (Rapidly Emplaced Bridge System) společnosti General Dynamics. Efektivní délka mostu je 13 metrů. Rozložení mostu a jeho umístění na místo se děje zcela automaticky; větší foto / TATRA TRUCKS
Nejzajímavější pro nás byla samozřejmě technika soutěžící o přízeň Armády České republiky. Své místo má „jisté" vozidlo Pandur II. K současným 107 Pandurům přibude dalších 20 velitelských s spojovacích vozidel.
Žhavým kandidátem pro zavedení do výzbroje Armády ČR je francouzsko-český obrněný transportér TITUS. Armáda ČR hledá 42 kolových obrněných vozidel, šest z nich by mělo být velitelsko-štábních, zbytek bude ve spojovací verzi. Nové stroje nahradí především letité vozy Praga V3S se speciální nástavbou.
V delší časové budoucnosti Armáda ČR požaduje nové pásové bojové vozidlo pěchoty, jako náhradu za letité sovětské stroje BVP-1/2. EXCALIBUR ARMY české armádě nabízí obrněnec ASCOD 35/42.
TITUS na testovacím polygonu; větší foto / Autor
TITUS
Kolové obrněné vozidlo TITUS je produktem francouzské společnosti NEXTER. Francouzi využili jako platformu tatrovácký podvozek 6x6. Výkyvné polonápravy podvozku jsou odpružené vzduchem. Přední a zadní řiditelná náprava je převzatá z nákladního automobilu TATRA PHOENX.
Právě dvě řiditelné nápravy dávají vozidlu unikátní manévrovací vlastnosti. Klasické nákladní automobily s přední říditelnou nápravou mají osu otáčení na zadních kolech. Osa otáčení vozidla TITUS se však díky přední a zadní řiditelné nápravě nachází na prostřední nápravě. Poloměr otáčení je tak velmi malý, pouze 13 metrů.
S vozidlem lze velmi snadno manévrovat, například v úzkých ulicích měst. Ovládání vozidla však vyžaduje cvik – je nutno počítat, že zadní část „nejde za vozidlem" jako u klasického nákladního automobilu.
Samozřejmostí jsou vynikající jízdní vlastnosti v nejtěžším terénu. Stoupavost je 60 %, boční náklon 30 % a překročivost 1,2 m.
Klíčovým parametrem je balistická ochrana, ta je díky měnitelným balistickým plátům široce škálovatelná - od úrovně 2/2a/2b až po úroveň 4/4a/4b podle normy STANAG 4569. Vozidlo vydrží výbuch až 150 kg TNT ve vzdálenosti 5 metrů.
TITUS lze vyrábět v nejrůznějších variantách. „Nástavby mohou mít různé využití, například pro přepravu personálu, ambulance, velitelské vozidlo či mohou mít ozbrojené varianty,“ uvedl Karel Ritschel, ředitel pro obranné programy v TATRA TRUCKS.
Společnost TATRA TRUCKS vlastní plně licenční práva na výrobu vozidla, včetně provádění oprav a modernizací. Stejně tak Tatrovka může vozidlo exklusivně nabízet na českém slovenském trhu, případně na dalších trzích. „Zatím máme vyrobeny prototypy a další se vyrábějí. Vozidla absolvují zkoušky ve Francii, Albánii, České republice, Spojených arabských emirátech a chystají se i na Blízký východ,“ říká Ritschel.
V případě zavedení vozidla do výzbroje Armády ČR vozidlo kompletně vznikne v České republice. Pod taktovkou českých firem rovněž vzniknou případné modernizace nebo účelové nástavby.
ASCOD v akci (bez zvuku).
ASCOD
Bojové vozidlo pěchoty ASCOD (Austrian-Spanish Cooperative Development) je produktem koncernu Dynamics European Land Systems. Obrněnec byl vyvinut jako společný rakousko-španělský projekt na konci 80. let. Výroba probíhá od roku 1998 až do současnosti. Vozidla zavedlo nebo zavádí do výzbroje Rakousko (Ulan), Španělsko (Pizarro) a Velká Británie (Special Vehicle).
ASCOD je nyní k dispozici ve dvou verzích - ASCOD 35 s maximální hmotností 35 tun a ASCOD s maximální hmotností 42 tun. Odolnost je na úrovni nejvyšší normy STANAG 4569, tedy s deklarovanou odolností proti municí ráže 25 mm (z 500 m).
Vozidlo ASCOD je nabízeno v několika verzích. Na základní korbu je možné umístit nejrůznější zbraňové stanice, například bezosaádkovou věž z vozidla Pandur II (RCWS-30 s 30 mm kanónem). Stejně tak lze z vozidla Pandur použít další shodné vybavení. Jde například o bojový vozidlový informační systém (BVIS), mikrovlnný a laserový varovný systém, diagnostický systém, rádia, intercom nebo pozorovací systém.
ASCOD 35 a Pandur II s věží Rafael Samson MK II RWC vedle sebe ve výzbroji Armády ČR? Budoucnsot ukáže; větší foto / Autor
K dispozici jsou verze stíhač tanků se 120mm kanónem, minometné vozidlo, obrněný transportér, ambulance, ženijní, vyprošťovací, velitelské, mobilní mostní systém, atd.
Jako v případě vozidla TITUS výroba a montáž vozidel ASCOD pro Armádu ČR (případně dle dohody pro jiné země) proběhne v České republice, resp. pod hlavičkou EXCALIBUR ARMY. Stejně tak v České republice proběhne vývoj a výroba dalších verzí nebo dílčích komponentů.
EXCALIBUR ARMY rovněž získala od firmy General Dynamics exkluzivní právo na propagaci, prodej a údržbu rodiny obrněných vozidel PANDUR II 8x8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii. Výroba dvaceti vozidel Pandur pro Armádu ČR proto proběhne, pokud armáda nákup oficiálně posvětí, v České republice.
Související články
IDET - veletrh technologií pro kvalitnější obranu a vyšší bezpečnost
V úterý 19. května se v Brně otevírají brány 13. mezinárodního veletrhu obranné a bezpečnostní ...
- 16.05.2015
- 9 komentářů
- Tisková zpráva
Strategické partnerství EXCALIBUR ARMY a RAFAEL
Společnost EXCALIBUR ARMY, přední český výrobce pozemní obrněné techniky, a společnost RAFAEL ...
- 19.05.2015
- 27 komentářů
- Tisková zpráva
IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR
Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...
- 20.05.2015
- 57 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizace L-39NG pro americké zákazníky
Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...
- 27.05.2015
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Měl bych dotaz - v článku je informace, že Titus ustojí výbuch 150kg TNT ve vzdálenosti 5 metrů. Co sleduji konflikt na Ukrajině, tak jsem několikrát četl o účinnosti ...Zobrazit celý příspěvek
Měl bych dotaz - v článku je informace, že Titus ustojí výbuch 150kg TNT ve vzdálenosti 5 metrů. Co sleduji konflikt na Ukrajině, tak jsem několikrát četl o účinnosti dělostřelectva i při palbě na obrněná vozidla, včetně tanků (klasickou municí, nic hitech). Jak to, že konvenční nízké vozidlo má problémy s dělostřeleckými granáty s náplní v max desítkách kilo a takováhle obluda s boční plochou jak autobus ustojí o řád silnější nálož ?
Chápu výhodu MRAP podvozku do V v případě výbuchu pod vozidlem, ale výbuch vedle ? Podle stanag 4569 vozidlo s pancířem level 4 (o třídu víš, než nejlepší co jde navěsit na zmíněný Pandur) neodolá výbuchu 155mm děl. granátu (cca 10kg TNT) ve vzdálenosti do 30m. A Titus má ustát 150kg TNT v pěti metrech ? Kde jsem to špatně pochopil/vyčetl/přehlédl ?Skrýt celý příspěvekU Vegy mi nějak uniká smysl toho nového zakulaceného tvaru, který komplikuje, možná i znemožňuje, umístění přídavného pancéřování kolem motoru. V tom je Titus praktičtější. Jinak ...Zobrazit celý příspěvek
U Vegy mi nějak uniká smysl toho nového zakulaceného tvaru, který komplikuje, možná i znemožňuje, umístění přídavného pancéřování kolem motoru. V tom je Titus praktičtější. Jinak Vega 4x4 je asi vhodnější pro spojovací verzi než vozidlo 6x6. Verze 6x6 s klasickou "dvounápravou" je zase vhodnější pro případné vozidlo palebné podpory např s minometem. Kolové OT už máme, na to si Titus hrát nemusí...Skrýt celý příspěvek
S tím podvozkem to zase nebude tak žhavé, protože zadní řízenou nápravu má Tatra standarně v nabídce, a to jak pro Phoenix, tak i pro T815-7.
S tím podvozkem to zase nebude tak žhavé, protože zadní řízenou nápravu má Tatra standarně v nabídce, a to jak pro Phoenix, tak i pro T815-7.
může mi tu nekdo apsat jednotkové ceny spojovacích verzi obou vozidel? same drahe, levne, ale ja sem ty ceny nikde nenašel..jinak sem se dival na obe ty vozidla a průchodnost ...Zobrazit celý příspěvek
může mi tu nekdo apsat jednotkové ceny spojovacích verzi obou vozidel? same drahe, levne, ale ja sem ty ceny nikde nenašel..jinak sem se dival na obe ty vozidla a průchodnost terénem fakt stejná nebude. Stejně tak ochrana proti minam a nastraznym systemum. Vega má mozná vyhodu vtom ze je nenápadnějsi.Skrýt celý příspěvek
Lepší je Vega má jednoduší podvozek, praxe je taková že většina konfortních sistémů, které nejsou pro provoz nezbytně nutné se po nějaké době a poruše stejně vyruší a hlavně u ...Zobrazit celý příspěvek
Lepší je Vega má jednoduší podvozek, praxe je taková že většina konfortních sistémů, které nejsou pro provoz nezbytně nutné se po nějaké době a poruše
stejně vyruší a hlavně u francouzkých strojů. Spousta speciálních součástek se časem nedá sehnat a nebo jsou předražený. Podvozek sestavený ze sériově vyráběných součástek je správné řešení.Skrýt celý příspěvekJura99 Dnes by něco takového nemohlo MO nařídit, zákony se od doby první republiky změnily:-). Jinak, tohle mají být spojařská a velitelská vozidla, pravděpodobně nebudou ani ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
Dnes by něco takového nemohlo MO nařídit, zákony se od doby první republiky změnily:-).
Jinak, tohle mají být spojařská a velitelská vozidla, pravděpodobně nebudou ani vyzbrojena, takže o nějakém nahánění strachu nemůže být ani řeč.
Prostě titus je na něco takového poněkud zbytečný, zbytečně sofistikovaný, zbytečně drahý.
Pokud by AČR chtěla hlídkové vozidlo do misí, tak by titus byla asi lepší volba, ale pro požadované účely je vega vhodnější.Skrýt celý příspěvekNesher: to by nedělal Excalibur a SVOZ, ani za první republiky nešlo primárně o dohodu mezi Škodou a ČKD, ale o příkaz MO, které se tehdy staralo o to, aby domácí zbrojovky ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: to by nedělal Excalibur a SVOZ, ani za první republiky nešlo primárně o dohodu mezi Škodou a ČKD, ale o příkaz MO, které se tehdy staralo o to, aby domácí zbrojovky přežily.
Dizajn bych vůbec nepodceňoval. Např. německý Tigr naháněl strach už tím jak vypadal.Skrýt celý příspěvekJura99 A proč by to měla Exalibur a SVOS dělat? Navíc by to mocně zavánělo kartelem a následnou návštěvou ÚOHS. Navíc, pominu-li kritéria jako design, který opravdu nemá u ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
A proč by to měla Exalibur a SVOS dělat? Navíc by to mocně zavánělo kartelem a následnou návštěvou ÚOHS.
Navíc, pominu-li kritéria jako design, který opravdu nemá u takového to typu techniky žádný význam, (uznávám, že Titus je "hezší", ale je to zcela irelevantní kritérium, je to obrněný náklaďák ne kabriolet), tak Vega má v tom co armáda poptává navrch:
1) cena - Vega je (už tím, že má méně sofistikovaný podvozek) levnější
2) dostupnost ND - většina dílů je Made in Czech republic, např. Vega může použít motory Tatra, u Titusu se s tím nepočítá
3) a hlavně větší vnitřní prostor - AČR nepoptává hlídková vozidla do misí, ale obrněné platformy pro potřeby velení a spojení, tedy je prostor velmi důležitý.Skrýt celý příspěvekza první republiky se zakázky dělily mezi konkurenty, ačkoliv vyhrál jen jeden z nich. Takže např. škodovácké tanky LT-35 vyrábělo i ČKD. Zdalipak by to nefungovalo i dnes, že by ...Zobrazit celý příspěvek
za první republiky se zakázky dělily mezi konkurenty, ačkoliv vyhrál jen jeden z nich. Takže např. škodovácké tanky LT-35 vyrábělo i ČKD. Zdalipak by to nefungovalo i dnes, že by např. vyhrál Titus, ale část jeho výroby by dostal SVOZ?Skrýt celý příspěvek
Nesher: určitě máš pravdu, že je dobré mít více dodavatelů na druhou stranu bych byl nerad pokud by něco takového spolurozhodovalo, ať vyhraje ten co nabídne nejvíce užitné hodnoty ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: určitě máš pravdu, že je dobré mít více dodavatelů na druhou stranu bych byl nerad pokud by něco takového spolurozhodovalo, ať vyhraje ten co nabídne nejvíce užitné hodnoty za nejlepší cenu.
Ve svos prý uvažovali/uvažují i o verzi 8x8, pokud by to byla celá rodina vozidel tak by to určitě bylo plus - vlastně by vega mohla být jako náhrada za dingo až po nosič např. lehkých houfnic, minometů, pvo atd.
To co včetně mě dává kladné body pro titus jsou dvě věci - podvozek je speciálně pro něho upraven a design.
Na tom prvním u verze 4x4 nejde nic změnit u verze 6x6 třeba bude mít klasické uspořádání také výhody (minimálně v ceně) a u případné verze 8x8 toho také není moc co měnit, snad jen velikost rozvoru mezi 2 a třetí nápravou.
Design je důležitý, ale u bojové techniky minimálně a třeba na tom svos ještě zapracuje.Skrýt celý příspěvekA teď mě napadla delší výhoda pro Vegu. Vzhledem k tomu, že evidentně nákupy Pandurů nekončí a nové BVP bude pravděpodobně Ascod (avizovanou podmínku MO o výrobě v ČR splňuje jen ...Zobrazit celý příspěvek
A teď mě napadla delší výhoda pro Vegu.
Vzhledem k tomu, že evidentně nákupy Pandurů nekončí a nové BVP bude pravděpodobně Ascod (avizovanou podmínku MO o výrobě v ČR splňuje jen Ascod, respektive potřebné výrobní kapacity má jen Excalibur), tak by se v případě vítězství Titusu stala AČR v podstatě rukojmím Excalibur Group (Pandury, Ascody, Tatry), bylo by velmi rozumné zadat zakázku jiné firmě, zvlášť když je česká. Nikdy není dobré sázet vše na jednu kartu.Skrýt celý příspěvekSrovnávací testy Vegy a Tituse bych rád viděl. Oboje jsou to pěkné stroje. Vega je prima, že je to zcela česká mašina a asi fakt bude levnější, ale i Titus má "koule". Obě mašiny ...Zobrazit celý příspěvek
Srovnávací testy Vegy a Tituse bych rád viděl. Oboje jsou to pěkné stroje. Vega je prima, že je to zcela česká mašina a asi fakt bude levnější, ale i Titus má "koule". Obě mašiny by nebyly špatný autobus pro pěchotu.Skrýt celý příspěvek
Tak snad skončila éra nákupů Dinga a podobný nepodařených strojů, když už naše firmy umí vyrobit schopné stroje. Titus je na pohled krasavec, vůbec bych jako zákazník neváhal. ...Zobrazit celý příspěvek
Tak snad skončila éra nákupů Dinga a podobný nepodařených strojů, když už naše firmy umí vyrobit schopné stroje. Titus je na pohled krasavec, vůbec bych jako zákazník neváhal. Konstruktér Ledwinka asi netušil, jak nadčasovou věc se svojí centrální rourou vymyslel :).Skrýt celý příspěvek
Moc informací nemám, ale Titus vypadá, že je sofistikovanější než Vega. Takže se dá předpokládat, že bude taky dražší. A cena je vždy důležitým faktorem. Osobně proti Titusu nic ...Zobrazit celý příspěvek
Moc informací nemám, ale Titus vypadá, že je sofistikovanější než Vega. Takže se dá předpokládat, že bude taky dražší. A cena je vždy důležitým faktorem. Osobně proti Titusu nic nemám, ale Vega mi připadá jako naprosto dostatečná, a pokud bude levnější, bral bych rozhodně ji. A jak napsal stirling, Vega má výhodu ve více konfiguracích, takže v budoucnu by mohla zastávat i další role v AČR při zachování unifikace techniky.Skrýt celý příspěvek
Jura 99 Titus má pro potřeby AČR (spojovací a velitelská vozidla) i jiné nevýhody než jen to, že nemá verzi 4x4 (jak uvedl stirling), je také dražší a má menší vnitřní ...Zobrazit celý příspěvek
Jura 99
Titus má pro potřeby AČR (spojovací a velitelská vozidla) i jiné nevýhody než jen to, že nemá verzi 4x4 (jak uvedl stirling), je také dražší a má menší vnitřní prostor.
To, že zatočí na menším prostoru než Vega nehraje pro plánované účely roli.
Další plus Vegy je menší podíl cizích kompotentů, tedy v případě někajé krize lepší dostupnost ND pro AČR a pro Babiše pak samozřejmě větší daňovou výtěžnost. :-)
Pokud bude ten tendr fér a samozřejmě Vega nezklame po technické stránce, tak by, dle mého názoru, měla vyhrát.Skrýt celý příspěvekJura99: Vega má podle mě stále jednu výhodu a to, že má i verzi 4x4, u verze 6x6 to porovnání hovoří asi pro Titus, ale uvidíme třeba zdání klame nebo to bude vykoupenou ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99: Vega má podle mě stále jednu výhodu a to, že má i verzi 4x4, u verze 6x6 to porovnání hovoří asi pro Titus, ale uvidíme třeba zdání klame nebo to bude vykoupenou neadekvátním příplatkem.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...