Ukončení výroby stíhačky F-22A Raptor byl strategický omyl

 Fort Monroe
F-22A letící nad vojenskou základnou Fort Monroe; větší foto / U.S. Air Force

Poslední F-22A Raptor firma Lockheed Martin vyrobila v roce 2011. Výroba byla předčasně ukončená ve prospěch nastupujících víceúčelových stíhaček F-35 Lightning II. Jak se nyní ukazuje, jen pár let od ukončení výroby, konec programu F-22 Raptor byla hrubá strategická chyba.

F-22A nehodný 21. století

Ve výzbroji amerického letectva najdeme 187 stíhaček F-22A Raptor. Původní plány počítaly s výrobou 750 stíhaček a poslední "minimální" s výrobou 243 strojů. Nakonec opustilo výrobní linku oproti všem odhadům významně méně letadel.

Původ F-22A Raptor sahá do 80. let minulého století. Americké letectvo hledalo "ultimativní" stíhací stroj pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády. Inženýři se zaměřili především na schopnost F-22A porážet nastupující sovětské letouny Su-27 a odvozené deriváty.

F-22A Raptor byl čistě stíhací stroj s jediným posláním - ovládnout vzdušný prostor. Později F-22 získal v omezené míře schopnost útočit na pozemní cíle, konkrétně pomocí dvou naváděných pum JDAM nebo osmi GBU-39 SDB.

První letadla dorazila do amerického letectva v roce 2005, tedy více než deset let předtím, než se první stealth letadla začala objevovat v dalších zemích - Číně a Rusku. Avšak "jednoúčelovost" F-22A se stala v trnem oku některým kruhům ve Spojených státech.

Plány počítaly s výrobou 243 kusů. Avšak bývalý americký ministr obrany Robert Gates program výroby F-22A Raptor předčasně ukončil. Gates vysvětloval ukončení výroby velkými finančními náklady a omezením F-22A "pouze" na vzdušné souboje, boj proti protivzdušné obraně a hloubkové údery.

Výše uvedené důvody se optikou dnešní doby zdají více než sporné.


Raptory poprvé přistávají v Evropě - základna Spangdahlem Air Base, Německo

Analýzy analytiků: Pár let a vše je jinak

Při poslední objednávce 60 letadel poklesla jednotková cena za F-22A Raptor na 137 milionů dolarů (bez nákladů na vývoj) - cena nikterak vzdálená od současných nákladů za F-35 Lightning II. Podobný je i objem vyrobených letadel - prozatím opustilo linku 165 letadel F-35 Lightning II.

Původně se počítalo s dalším poklesem ceny při objednávce poslední várky letadel (celkový počet 243 F-22 Raptor). To se však nikdy nestalo. Program F-22A Raptor upadl v nemilost a Pentagon vsadil všechny karty (finance) na projekt F-35 Lightning II.

"Chceme-li udržet vzdušnou převahu USA, jsem odhodlán podporovat budování taktických schopností stíhaček páté generace, které mohou být vyrobeny ve velkém množství za přijatelné náklady. Proto budu doporučovat nakoupit větší počet F-35 Joint Strike Fighter," uvedl Gates.

Blog Foxtroth Alpha v této souvislosti odkazuje na článek Gates vs. Air Force Round Two (Gates vs. letectvo - kolo druhé) magazínu National Defense, podle kterého mohla jednotková cena za F-22 spadnout pod 100 milionů dolarů.

Původně jednotková cena F-35 měla dosáhnout maximálně 61 milionů dolarů. Nyní je cena téměř dvakrát větší (i když postupně klesá) a rozpočet programu F-35 v roce 2014 vzrostl o 167 miliard dolarů oproti původním plánům.

Foto: F-22A Raptor má více práce, než se očekávalo. / u.S. Air ForceF-22A Raptor má více práce, než se očekávalo; větší foto / U.S. Air Force

"Splnili jsme program. Není to tak, že jsme zabili F-22. Budeme mít 187 strojů... podle doporučení, které jsem dostal, neexistuje vojenský požadavek na více než 187 F-22," uvedl později Gates. Přesto americké letectvo stále tvrdilo, že potřebuje minimálně 243 letadel.

Navíc 243 letadel byl spodní limit. Letectvo podle vlastních slov potřebovalo ideálně 339 letadel F-22A, aby mohlo postupně nahradit stárnoucí stíhačky F-15C/D Eagle. Původní počty přitom počítaly s výrobou 750 letadel F-22A Raptor.

Gates však proti programu F-22A nebojoval sám. "Vinu" na zrušení programu F-22A Raptor měla jak administrativa George Bushe, tak Baracka Obamy. Proti F-22A bojoval například vlivný senátor John McCaine.

Nejčastější důvody pro zrušení programu F-22A Raptor byly příliš velké náklady (sic!), případně poukazování na Čínu, která pode dřívějších proklamací amerických analytiků neměla šanci zavést stealth letadla před rokem 2020.

V současné době Čína vyvíjí hned dvě stealth stíhací letadla - Chengdu J-20 "Černý orel" vstoupí do služby v roce 2018 a druhý Shenyang J-31 Raroh (Raroh je dravý pták) v roce 2020.

První let J-20 se uskutečnil v témže roce, kdy poslední stíhačky F-22 opouštěly výrobní továrnu. Číňané si také "vychutnali" Gatese. První let J-20 se uskutečnil ve stejné době, kdy Gates byl na návštěvě Pekingu.

Odpůrci F-22A rovněž uváděli, že v 21. století nehrozí přímý střet s moderními ruskými stíhacími letadly nebo s moderními stíhacími letadly potenciálně nepřátelských států. Podle tehdejších vizí se měl v 21. století více uplatnit víceúčelový stíhací letoun.


F-22 v Japonsku

Po pěti letech jsou "analýzy analytiků" postavené na hlavu. Čína je několik let od zavedení stealth stíhacích letadel a rusko-americké vztahy nejsou tak idylické, jako před několika lety.

Čtyři stíhačky F-22A Raptor před měsícem přistály v Evropě, jako součást podpory evropských států NATO, které se obávají ruské agrese. F-22A Raptor také pomáhají s vedením bombardovacích operací proti pozemním cílům Islámského státu.

Počet F-22A je jednoduše nedostatečný

Zpět do období boje za F-22A. Zastánci programu F-22A byli v té době náčelník štábu letectva generál Michael Mosley a tajemník letectva Michael Wayne. "Zrušení programu F-22 se ukáže jako jedna z největších strategických chyb učiněných během posledních 20 až 25 let," uvedl před lety Mosley. Generál navíc poznamenal, že cena F-22A mohla spadnout až na 90 milionů dolarů, tedy o 25 % méně, než stojí současný F-35 Lightning II.

Nedostatek F-22A Raptor si uvědomují i současní nejvyšší představitelé letectva. "Nemáme dostatek F-22, to je fakt života. Nekoupili jsme dost; nemáme dost. Nicméně letectvo je připraveno vystačit si s Raptory, které má. Budeme potřebovat Raptory pro nejnáročnější boje. Budeme to muset dělat a budeme to dělat se 180 Raptory, které máme," cituje generála Herberta "Hawk" Carlisle, velitele Velitelství leteckého boje (Air Combat Command), magazín National Defense.

Foto: Kokpit F-22; vÄ›tší foto, ilustrační foto / U.S. Air Force Kokpit F-22; větší foto / U.S. Air Force

Dlužno připomenout, že pouze 125 letadel F-22A Raptor je trvale přiřazeno k bojovým jednotkám. Další letadla prochází pravidelnými prohlídkami, servisem, opravami, atd.

Americké letectvo tak musí schopnosti F-22A Raptor doplňovat letadly F-15C/D Eagle. Aby letadla F-15 mohla čelit nejmodernějším čínským a ruským strojům, musí projít nákladnou modernizací a také generální opravou.

Problém je opotřebení dílů na stíhačkách F-15C/D, které vedly dokonce před lety (2009) k uzemnění celé flotily. Vždyť nejstarší F-15C/D létají v americkém letectvu od počátku 80. let minulého století. Z důvodů přílišného namáhaní dílů americké letectvo u F-15 omezilo maximální rychlost na Mach 1,5 a také některé náročné manévry, které mohou vést k poškození letadla.

Nutná generální oprava a modernizace F-15 vyjde americké daňové poplatníky na miliardy dolarů.

Kacířka otázka: Potřebuje americké letectvo F-35?

Vkrádá se otázka, jak poznamenává Tyler Rogoway z Foxtroth Alpha, zda americké letectvo vůbec F-35 Lightning II potřebovalo. V průběhu programu F-22A Raptor se uvažovalo o vývoji útočné verze FB-22A Raptor (Strike Raptor).

Proč se nedala využít avionika "bitevní" F-35 v letadlech FB-22, které mohly plnit roli bitevních a útočných letounů místo F-35?

Nakládka a vykládka zbraní

Zajímavostí je program X-44 MANTA (Multi-Axis No-Tail Aircraft), což byl vlastně F-22A Raptor bez ocasních ploch. Program X-44 ukázal na modernizační kapacity konstrukce F-22.

Bitevní úlohy mohly případně místo F-35 na příští desetiletí zajistit osvědčené platformy jako A-10 nebo F-16. Zajištění vzdušné nadvlády a likvidaci ohnisek protivzdušné obrany by zajišťovaly letadla F-22A Raptor nebo FB-22 Raptor.

Americké letectvo ve F-22A Raptor získalo unikátní a výkonný letoun, který neměl v té době obdoby. Cena za model klesala a konstrukce F-22A poskytovala prostor pro vytvoření specializovaných verzí. Přesto Pentagon dal přednost nevyzkoušeným F-35 Lightning II.

V současné době se celková cena za vývoj, nákup a provoz letadel F-35 po celou dobu životnosti odhaduje na 1,5 bilionů dolarů (angl. 1,5 trilionů dolarů).

Přesměrování obrovských financí na F-35 zpozdilo modernizace všech systémů letectva. Jak upozorňuje Rogoway, peníze mohly být účelněji využity pro vývoj nových dalekonosných bombardérů, přesných zbraní vzduch-země nebo rozvoj bezpilotních letadel.

National Review je v hodnocení F-35 v článku The F-35: Throwing Good Money after Bad nemilosrdný: "Program F-35 může zmrzačit obranu Spojených států na další desítky let."

Zdroj: Foxtroth Alpha

Nahlásit chybu v článku


Související články

F-22A Raptor bombarduje pozice Islámského státu v Sýrii

Včera večer zahájilo letectvo U.S. Air Force a námořnictvo Spojených států U.S. Navy masivní ...

F-35A Lightning II a F-22A Raptor společně

Americké letectvo (U.S. Air Force) započalo se společným výcvikem pilotů svých nejmodernějších ...

Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor

F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo ...

Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku

Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • jj284b
    23:44 30.09.2015

    rusit teraz F35 je nezmysel, kedze bezi vyroba seriovych strojov. Moja poznamka bola skor ku konceptu F35 ako takej..

    rusit teraz F35 je nezmysel, kedze bezi vyroba seriovych strojov. Moja poznamka bola skor ku konceptu F35 ako takej..

  • Shania
    22:16 30.09.2015

    jj284b: nějak jsme to nepochopil co tím chceš jako říct. Stíhací bombardery tvoří jadro všech letectev, USN a USMC pomalu jiný typ letadel nemá.... Diskuze je o zruseni F35 a ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: nějak jsme to nepochopil co tím chceš jako říct. Stíhací bombardery tvoří jadro všech letectev, USN a USMC pomalu jiný typ letadel nemá....

    Diskuze je o zruseni F35 a obnoveni vyroby F22.

    Coz by znamenalo vyhozeni vetsiny nakladu za program z okna, dalsi roky a penize na modifikaci vyrobni linky a integrovani novych technologii pro novou F22.

    Odepsani USN a USMC a minimalne 10 zahraničních partneru kteri s F35 pocitaji a maji v programu znacne investice. Pak zcela degradovat schopnosti USAF, ktera nutne potrebuje nahradit 1700 letadel s koncici zivotnosti.

    Nejak nevim jak si to predstavujes..

    To jako vazne chces vykuchat jadro letectva a nechat vse na drahych F22, B1, B2, B3 atd..?

    Uvedomujes si ze kritici u ted prskaji, ze F35 nebude nahrazovat stare letadla 1:1 a boji se ztraty schopnosti, ty by jsi takto snizil stav letectva o dve tretiny.Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    21:21 30.09.2015

    Nevím proč to srovnávání, jako by mělo jít o konkurenci. F-35 a F-22 se měly pokud vím doplňovat, F-35 měl být nejen na export, ale pokrývat potřeby ostatních složek amerických ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím proč to srovnávání, jako by mělo jít o konkurenci. F-35 a F-22 se měly pokud vím doplňovat, F-35 měl být nejen na export, ale pokrývat potřeby ostatních složek amerických ozbrojených sil. Ukončení F-22 nebylo nejšťastnější, dějiny jaksi neskončily, dle mého je to však jen chyba drahá, nikoli fatální. Co jednou vyrobíte se dá vždy vyrobit znovu, byť si neumím představit co by to stáloSkrýt celý příspěvek

  • jj284b
    20:46 30.09.2015

    Shania: stale tam bola moznost pouzivat F-22 na vybojovanie vzdusnej nadvlady a vytvorenie koridorov v PVO, kym uderne ulohy by plnili tazke bombardery a drony... Stihacie ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: stale tam bola moznost pouzivat F-22 na vybojovanie vzdusnej nadvlady a vytvorenie koridorov v PVO, kym uderne ulohy by plnili tazke bombardery a drony... Stihacie bombardery nie su nenahraditelne...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:22 30.09.2015

    madrabbit: jak F22 tak F33 vyrábí LM, tak nevím o jakém kšeftu pro obě firmy mluvíš. Jinak tady je mapa výrobců komponentů F35 v US a ekonomický dopad na ...Zobrazit celý příspěvek

    madrabbit: jak F22 tak F33 vyrábí LM, tak nevím o jakém kšeftu pro obě firmy mluvíš. Jinak tady je mapa výrobců komponentů F35 v US a ekonomický dopad na státy
    https://www.f35.com/about/econ...

    Další dodavatelé jsou v dalších partnerských zemích.

    Dál jak prosím chceš nahradit asi 2500+ strojů, které bude postupně nahrazovat F35, dražší F22?

    S čím by jsi skončil by bylo 300-600 F22 a zbytek nejrůznější 4 gen stroje, takže žádná jednodušší logistika. Jestli tu logistiku něco zjednodušuje tak je to zavedení F35, kde jen USA nakoupí přes 2500 letadel (a i tak potrvá 30 let, než se vyřadí všechny staré stoje.Skrýt celý příspěvek

  • Beld
    19:27 30.09.2015

    Je jasne , ze z dnesniho hlediska bylo nedodani alespon tech 339 kusu zjevne chyba , ale musime se na to podivat z hlediska lidi , kteri to cele odpiskali . Jejich rozhodnuti bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    Je jasne , ze z dnesniho hlediska bylo nedodani alespon tech 339 kusu zjevne chyba , ale musime se na to podivat z hlediska lidi , kteri to cele odpiskali . Jejich rozhodnuti bylo bez pochyby racionalni z tehdejsiho pohledu na vyvoj situace ve svete . Ja osobne mam duveru , ze f-35 bude dustojny "nastupce" . Nez znovuobnoveni spise ocekavam nejaky repas a masivni updaty tech dodanych f-22 a za 8-10 let rovnou f-23...Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    18:49 30.09.2015

    Nie tak dávno sa tu debatovalo o obnovení výroby bombardéra Tu 160 a čo s tým všetko súvisí

    Nie tak dávno sa tu debatovalo o obnovení výroby bombardéra Tu 160 a čo s tým všetko súvisí

  • shal
    18:16 30.09.2015

    madrabbit: F22 je větší a hlavně dvoumotorový. Logistika by sice byla levnější, ale provoz výrazně dražší.

    madrabbit: F22 je větší a hlavně dvoumotorový. Logistika by sice byla levnější, ale provoz výrazně dražší.

  • madrabbit
    18:01 30.09.2015

    Zapomíná se ještě na jednu věc - pokud by se používal pouze F-22 v různých variantách, máme jednodušší a imho levnější logistiku, než pro dva typy. Ad. stealth - ano F-35 má ...Zobrazit celý příspěvek

    Zapomíná se ještě na jednu věc - pokud by se používal pouze F-22 v různých variantách, máme jednodušší a imho levnější logistiku, než pro dva typy.

    Ad. stealth - ano F-35 má modernější přístup, ale to by při výrobě F-22 mohly upravit a výsledek by byl jiný.

    IMHO - kšeft prostě potřebovaly dvě firmy :-)Skrýt celý příspěvek

  • shal
    17:51 30.09.2015

    jj284b: U samotného výrobního postupu mě napadá ta nová technologie svařování pomocí tření, která se nyní poměrně rychle rozmáhá v náročném průmyslu, díky čemu jsou sváry ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: U samotného výrobního postupu mě napadá ta nová technologie svařování pomocí tření, která se nyní poměrně rychle rozmáhá v náročném průmyslu, díky čemu jsou sváry kvalitnější, homogennější, protože se do svárů nepřidává žádný dodatečný materiál. NASA kvůli tomu postavila nové svařovací linky po stavbu nových nosných raket SLS a lodí Orion. I v případě výroby uhlíkových vláken byl za posledních 10 let učiněný poměrně značný pokrok.

    Jenom je otázka do jaké míry má smysl modernizovat základní konstrukční prvky letounu. Kdy už to není modernizace, ale vlastně téměř vývoj nového stroje. Nové materiály mají jiné vlastnosti, jiné požadavky na údržbu atd. Jestli by se to vůbec vyplatilo.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    17:42 30.09.2015

    jj284b: Modernizace strojů nepřestala, ale mě je spíše o modernizaci linky a projektu. Například použití modernějších materiálů a nových konstrukčních řešení při vytváření nových ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: Modernizace strojů nepřestala, ale mě je spíše o modernizaci linky a projektu. Například použití modernějších materiálů a nových konstrukčních řešení při vytváření nových draků pro nové F22 pomocí poznatků a technologií vyvinutých pro F35. U již vyrobených 10 let starých kusů nikdo nebude přestavovat draky. Tam se modernizuje hlavně elektronika a software, případně nějaké dílčí části elektrických rozvodů, kol, klapek atd.

    Linka je zakonzervovaná, ale je mi jasné, že rozběhnutí opětovné výroby nebude laciná záležitost. Nejde jenom o spuštění strojů, ale i zaučení nových lidí a i ta případná modernizace nebude zadarmo.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    16:50 30.09.2015

    shal: modernizacia F22 neprestala, vsetky stroje prechadzaju postupnou modernizaciou.. vyrobna linka bola zachovana, no nie je v produkcnom stave. Obnovenie vyroby nie je prave ...Zobrazit celý příspěvek

    shal: modernizacia F22 neprestala, vsetky stroje prechadzaju postupnou modernizaciou.. vyrobna linka bola zachovana, no nie je v produkcnom stave. Obnovenie vyroby nie je prave lacna zalezitost..Skrýt celý příspěvek

  • shal
    15:31 30.09.2015

    Zajímalo by mě kolik by stála modernizace projektu f22 a jeho výrobní linky a opětovné rozběhnutí výroby. Jestli by se to vyplatilo třeba na 200 kusech. Asi by to bylo stále ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímalo by mě kolik by stála modernizace projektu f22 a jeho výrobní linky a opětovné rozběhnutí výroby. Jestli by se to vyplatilo třeba na 200 kusech. Asi by to bylo stále levnější než vývoj něčeho fungl nového.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    15:15 30.09.2015

    radek3057: o tom ale diskusia nie je... skor ide o to, ze USAF potrebuje drzat stroje na vybojovanie vzdusnej nadvlady v Europe, Azii, a potrebuje stroje chraniace USA... no a 180 ...Zobrazit celý příspěvek

    radek3057: o tom ale diskusia nie je... skor ide o to, ze USAF potrebuje drzat stroje na vybojovanie vzdusnej nadvlady v Europe, Azii, a potrebuje stroje chraniace USA... no a 180 strojov F22, z ktorych je operacne nasadenych len 120 (a zvysok sa modernizuje) na to nestaci... co znamena ze ich budu musiet doplnat starsie platformy... kludne to moze dopadnut tak, ze USAF bude nutene nakupit nove F15 za cenu velmi blizskej cene F22 (staci sa pozriet za kolko kupuje F15 Korea ci Japonsko)Skrýt celý příspěvek

  • radek3057
    14:48 30.09.2015

    Stále si myslím že 180 Raptorů stejně dokáže vybojovat a udržet vzdušnou nadvládu kdekoliv na světě v současné době + 10 let

    Stále si myslím že 180 Raptorů stejně dokáže vybojovat a udržet vzdušnou nadvládu kdekoliv na světě v současné době + 10 let

  • Shania
    14:45 30.09.2015

    jj284b: taky jsme napasl ze F22 bude porad lepsi stihac, F35 ale porad bude mit vyhodu nad vsemi ostatnimi letadly.

    jj284b: taky jsme napasl ze F22 bude porad lepsi stihac, F35 ale porad bude mit vyhodu nad vsemi ostatnimi letadly.

  • jj284b
    14:38 30.09.2015

    Shania: F35 skratka kinematicky na F22 nestiha.

    Shania: F35 skratka kinematicky na F22 nestiha.

  • Shania
    14:15 30.09.2015

    Arccos: vypadá to že nová generace střel ted dostala prioritu, neznamena to, ze to bude zrovna cuda, ale asi se udela neco pro to, aby se zlepsila moznost nest vice AAM v ...Zobrazit celý příspěvek

    Arccos: vypadá to že nová generace střel ted dostala prioritu, neznamena to, ze to bude zrovna cuda, ale asi se udela neco pro to, aby se zlepsila moznost nest vice AAM v pumovnicich.
    https://www.flightglobal.com/n...

    V roce 2025 bude kapacita BVR raket u F22 a F35 shodna. Obe letadla ale maji schopnost navadet strely z jinych platforem.
    Raptor pořád bude lepší stíhač pro vybojování vzdušné převahy. To ale neznamená že je F35 daleko za ním, nebo zcela nevhodné letadlo pro tuto roli. Některé F15C budou muset byt pozdeji nahrazeny F35 nebo novými stroji.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    14:01 30.09.2015

    ...tak třeba to časem dospěje k nějakému F-22MkII SuperRaptor, který by spojoval to dobré ze špičkové, ale "zastaralé" F-22 (oproti F-35) a z nejen v mnohém modernější, ale zřejmě ...Zobrazit celý příspěvek

    ...tak třeba to časem dospěje k nějakému F-22MkII SuperRaptor, který by spojoval to dobré ze špičkové, ale "zastaralé" F-22 (oproti F-35) a z nejen v mnohém modernější, ale zřejmě i víc výrobně a s ohledem na údržbu optimalizované F-35. Něco jako geneze Hornet-SuperHornet...

    Jak je to s těmi linkami na výrobu F-22? Někde jsem četl, že byly až inkvizičně rozřezány švajcem přípravky, aby nedejbože někdy někoho nenapadla myšlenka na znovuzahájení výroby, jinde, že jsou linky zakonzervovány a výroba se s nemalými náklady, ale dá obnovit...

    Bylo by to možné?Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    13:44 30.09.2015

    Karlos73: Modernizacia F-22 prebiaha, vid clanok http://www.armadninoviny.cz/bo... Mna len v tom clanku zaraza cena modernizacie: "V ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73: Modernizacia F-22 prebiaha, vid clanok http://www.armadninoviny.cz/bo...
    Mna len v tom clanku zaraza cena modernizacie: "V současné době flotila všech 187 letadel (jeden letoun ztracen v roce 2010) prochází rozsáhlým modernizačním programem. Několika fázový program si do konce roku 2023 vyžádá 16 miliard dolarů."Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3