UH-1Y – dokonalý taktický vrtulník

UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Vrtulník UH-1Y Yankee společnosti Bell Helicopter je v boji prověřený stroj, který je navržen tak, aby podporoval celosvětové mise Námořní pěchoty Spojených států na další čtyři desetiletí. 

UH-1Y Yankee je vybaven ofenzivními zbraněmi, dokáže se vypořádat s veškerými hrozbami, je vhodný pro převoz posádky a dokáže operovat ve složitých podmínkách, což z něj činí dokonalý taktický užitkový vrtulník

„Typ UH-1Y je v současnosti celosvětově jediným multifunkčním bojovým vrtulníkem ve výrobě s plně integrovanými zbrojními systémy a softwarem pro bojové mise, říká Joel Best, ředitel pro rozvoj obchodu pro Evropu ze společnosti Bell Helicopter, „UH-1Y byl prvním multifunkčním letounem, jenž prověřil a certifikoval rakety APKWS ráže 70 mm, které jsou nyní v konfiguraci Námořní pěchoty Spojených států amerických standardem."

Linie vrtulníku Huey, do které patří i typ UH-1Y, byla poprvé nasazena již v bojových akcích ve Vietnamu. Současný Yankee čerpá z historie této konstrukční linie, je to ale špičkový moderní armádní letoun. Bell UH-1Y je mnoho kroků napřed před svými předchozími generacemi, a to jak z hlediska efektivity, tak z hlediska výkonu a bezpečnosti.

Program H-1 je nedílnou součástí plánu modernizace letového parku Námořní pěchoty Spojených států. Na základě zkušeností z bezpočtu expedičních operací a misí je UH-1Y konstruován tak, aby byl robustní, všestranný a dokázal operovat za všech povětrnostních podmínek.

Nejnovější typ Bell H-1 byl poprvé nasazen v roce 2009. Podílel se na misích ve válečných konfliktech a byl nasazen také při humanitárních akcích po celém světě. Vrtulníky UH-1Y nalétaly od roku 2009 více než 25 tisíc bojových letových hodin, a navazují tak na dědictví nejsilnější platformy Huey.

UH-1Y je všestranná moderní platforma. Díky svým integrovaným systémům, velké užitečné nosnosti a flexibilitě může být letoun rychle překonfigurován, aby mohl být nasazen v nejrůznějších typech misí. Stroj má také 85% shodu s vrtulníkem typu AH-1Z Viper, což zjednodušuje celkovou logistiku a sdílení klíčových technických komponentů.


Výcvik pilotů UH-1Y Venom.

Díky vynikajícím vlastnostem platformy UH-1Y dokáže vrtulník zvládnout plné bojové zatížení, nést veškeré bojové vybavení včetně raket a kulometů a také množství obranných protiopatření. Letová posádka UH-1Y je vyškolena na plnění všech typů misí a špičkoví školitelé jsou absolventi lekcí pro instruktory zbraní a taktiky (WTI).

Jak je ukázáno v videu , WTI nabízí speciální sedmitýdenní výcvik k vylepšení bojových schopností, výcviku vzdušné podpory a nočních letových operací. Tento druh výcviku poskytuje vědomosti a zkušenosti, díky nimž je UH-1Y dokonalou multifunkční bojovou platformou.

Bell UH-1Y Yankee, který je v současné době zvažován Ministerstvem obrany ČR jako nový typ vrtulníku pro českou armádu, je efektivním, prověřeným a moderním letounem, který představuje skvělou možnost pro modernizaci letového parku české armády.

Redakčně upraveno

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...

Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom

Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...

Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům

Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...

Američané schválili prodej vrtulníků UH-1Y Venom do České republiky

Ministerstvo zahraničí Spojených států v pondělí schválilo potenciální prodej 12 víceúčelových ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jara
    15:05 11.01.2018

    Flader
    Diky! Ale zajímala by mě i Italská kazd děla ze by mohl něco vědět tak uvidime....

    Flader
    Diky! Ale zajímala by mě i Italská kazd děla ze by mohl něco vědět tak uvidime....

  • Jara
    14:57 11.01.2018

    Kazd Ano náznaky americké nabídky jsou diky americkému kongresu zhruba známy. Já vás vyzval na to aby jste mi prozradil zdroj ze kterého čerpáte co se tyče té italské? Kdo se ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd
    Ano náznaky americké nabídky jsou diky americkému kongresu zhruba známy. Já vás vyzval na to aby jste mi prozradil zdroj ze kterého čerpáte co se tyče té italské?
    Kdo se ztrapní v diskusi se teprve uvidí.... já se ptám protože mě to opravdu zajima a s tím mým ztrapněnim nemějte starost já to kdyžtak prežiju...Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    14:40 11.01.2018

    Jara osprvedlňujem sa, bolo to hneď vo vedľajšom vlákne: Americké ministerstvo zahraničí ve vydaném prohlášení schválilo prodej 12 vrtulníků UH-1Y Venom, 25 motorů General ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara osprvedlňujem sa, bolo to hneď vo vedľajšom vlákne:

    Americké ministerstvo zahraničí ve vydaném prohlášení schválilo prodej 12 vrtulníků UH-1Y Venom, 25 motorů General Electric T-700 GE 401C (jeden náhradní), 13 navigačních systémů Honeywell Embedded GPS/INS a 12 kulometů M240 ráže 7,62 mm.

    Zdroj: http://www.armadninoviny.cz/am... Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    14:32 11.01.2018

    je tam jeden náhradní motor 12x2 +1
    chcete se dál v diskuzi ztrapňovat ?

    je tam jeden náhradní motor 12x2 +1
    chcete se dál v diskuzi ztrapňovat ?

  • Flader
    14:31 11.01.2018

    Jara, prejdi si túto diskusiu, riešilo sa to tu myslím aj so zdrojom o pár strán dozadu.

    Jara, prejdi si túto diskusiu, riešilo sa to tu myslím aj so zdrojom o pár strán dozadu.

  • Jara
    14:22 11.01.2018

    Nevím na co si tu hrajete a začínáte s nějakým Rambo? Měl jsem na mysli reálné nasazení třeba v Afghánistánu,nebo tam vrtulníky normálně nelítají nad povstaleckymi územími? Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím na co si tu hrajete a začínáte s nějakým Rambo? Měl jsem na mysli reálné nasazení třeba v Afghánistánu,nebo tam vrtulníky normálně nelítají nad povstaleckymi územími? Ale dobra tak co je součástí balíku Američanů známe aspoň z hruba .... třeba je tam i 25 náhradních motoru
    A mohl by jste mi prosím vás prozradit váš zdroj,moc rad bych videl nabídku Italů a třeba se pak zdržel i zbytečných komentářů. Diskuze v tomto občas nebývají moc platné ..... protože já napsal ze pokud nevíme přesně co je součástí nabídek nemůžeme porovnat cenu. Takže ? Prozradite mi vás zdroj na italskou a případně i americkou nabídku? Protože jestli ne tak s tím venomem s kulometem a italským po zuby vyzbrojeným a přesto levnějším strojem pěkně kecate....Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:02 11.01.2018

    Jara: nemá smysl zde opakovat 1000 napsané, možná byste si mohl přečíst diskuzi - tendr zrušený ani pozastavený není - žádné špičkové senzory, vymetnice klamnych cílů, nesenou ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    nemá smysl zde opakovat 1000 napsané, možná byste si mohl přečíst diskuzi
    - tendr zrušený ani pozastavený není
    - žádné špičkové senzory, vymetnice klamnych cílů, nesenou výzbroj pro podporu pěchoty HU1 Y oproti ostatním nabídkám nemá, je to právě naopak, je nabízen beze zbraní jen s kulometem 7.62mm aby vyšla aspoň trochu přijatelná cena. Na rozdíl od nabídek Leonarda a Airbusu, kde za cca 1/2 ceny je plnohodnotná výzbroj včetně PTŘS a možnosti nést A-A rakety (na cvičení našich gripenů proti vrtulníkům jsem kdysi dával odkaz, realita ve válce na Falklandech se dá taky najít).
    - váš námět nasazení samotného UH1-Y s kulometem nad nepřátelské území naprosto neodpovídá realitě bojových operací, teda kromě Rambo IISkrýt celý příspěvek

  • Jara
    12:42 11.01.2018

    Tak jsem docela rad ze ten tendr zrušily nebo pozastavily než vlastně armáda řekne co chce za vrtulníky a jak bude vypadat vrtulníkové letectvo.... S cenou Venom bych to tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jsem docela rad ze ten tendr zrušily nebo pozastavily než vlastně armáda řekne co chce za vrtulníky a jak bude vypadat vrtulníkové letectvo....
    S cenou Venom bych to tak nepřeháněl je dráhy z jednoduchého důvodu a ten je ze to je 100centi vojensky vrtulnik a je podle toho vybaven At už se jedna o špičkové senzory, vymetnice klamnych cílů nesena výzbroj pro podporu pěchoty....
    Kdežto konkurence nabídla civ stroje s vojenským rádiem a zeleným nátěrem.
    Požadavky MO byly nesmyslné a každý mohl nabídnout co ho napadlo takže cena se nedá srovnávat.
    Za druhé doufám ze nikoho nenapadne vyměnit bitevním za nějaký civ stroj bitevní, doprovodné úkoly přeci nemůže plnit stroj který k zemi pošlete “devitkou”
    Až se vystribri co armáda potřebuje ( podle mě je to transportní vrtulnik schopny přežít na nepřátelském území a plnohodnotný bitevní stroj) tak se nabídka Bellu musí ukázat jako velice zajímavá i s ohledem na už existující zázemí a silné vazby na nás průmysl ( dodavatel motoru pro bell vyrábí i u nás například ) . A pro tu záchranku se muže koupit cistokrevny levný civ stroj ten má v bell také v nabídce a už s nim léta naše policie.... Tak podle mě není co vymysletSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:41 11.01.2018

    TF_HU, když už "vás tu máme" :-) mohu se zeptat, jakou dáváte šanci tomu, že se aktuální "tenrd" zruší a bude se vybírat znovu?

    TF_HU, když už "vás tu máme" :-) mohu se zeptat, jakou dáváte šanci tomu, že se aktuální "tenrd" zruší a bude se vybírat znovu?

  • CerVus
    09:11 11.01.2018

    TF_HU: Tím menší jsem myslel zhruba H225M nebo spíše levnější H215M. Na takovou NH90 mít už nebudeme. Stejný výrobce jako u menších strojů by snad byla potom i výhoda v rámci ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: Tím menší jsem myslel zhruba H225M nebo spíše levnější H215M. Na takovou NH90 mít už nebudeme. Stejný výrobce jako u menších strojů by snad byla potom i výhoda v rámci servisu.
    Ono to samé může nabídnout i Leonardo v podobě aw109 Power (aw109LUH je o dost dražší) a aw149.
    Já třeba chápu výhody Venomu. Jenže ten už je váhově na samém okraji středních vrtulníků a cena je astronomická. Plus potom co jsem viděl dokument vývoji vrtulníků kde konstrukce UH-60 ustála nouzové přistání s dotekem přes ocas, zatímco UH-1 se zlomil jako sirka a když jim během testování UH-60 nouzově přistála v lese a za dva dny po výměně rotoru opět odlétla, je celkem pochopitelné, že v americké armádě je jejich počet rozložený v poměru 10:1 a stále klesá.
    Každopádně zpět k 145M. I když je menší, tak má své výhody. Zatímco Venom by byl ozbrojený a zároveň vezl vojáky, tak tady díky teoreticky vyšším počtům mohou některé 145M být čistě "ozbrojený" doprovod. Větší počet je i lepší pro vyšší dostupnost strojů s ohledem na servis. Levnější letová hodina je jasná. Oba ty stroje mají navíc jen dva zbraňové závěsy což je vzhledem k nosnosti a možnostem uh-1 gunshipů ve Vietnamu u Venomu zarážející.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    08:09 11.01.2018

    CerVus co jsem ale chtěl podotknout...vyřazení Mi 171 je ještě teoreticky v nedohlednu a rozhodně jej nebude nahrazovat nějaký menší stroj. To by byla debilita hodná někoho ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus

    co jsem ale chtěl podotknout...vyřazení Mi 171 je ještě teoreticky v nedohlednu a rozhodně jej nebude nahrazovat nějaký menší stroj. To by byla debilita hodná někoho neinformovaného. Počty strojů se vztahují na x dalších věcí, nerad bych aby to dopadlo jako s ALCA...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    08:07 11.01.2018

    CerVus Též si myslím, že by H145M byl vhodnějším strojem naplňující požadavky na LUH. UH1Y je přece jen trochu větší stroj než se původně uvažovalo. Jeho výhodou je čistě ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus

    Též si myslím, že by H145M byl vhodnějším strojem naplňující požadavky na LUH. UH1Y je přece jen trochu větší stroj než se původně uvažovalo. Jeho výhodou je čistě vojenská konstrukce, ověřená konstrukce a rychlost dodání. Pokud se nepletu u H145M němci nedokázali dát státní záruku, tedy ten kontrakt by asi nemohl být v režimu vláda - vláda a proto z užšího výběru vypadli. AW má nevýhodu, že její M verze je stále jen spíše teorií a jakékoli zbraňové systémy by se musely certifikovat...pokud už tak nečiní.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    00:07 10.01.2018

    Jara: ta 6 byl překlep. Protože průzkumný vrtulník je po plánované likvidaci bitevních potřebnější než další transportní. H145M může sdílet servisní zázemí s h135, kterou má ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: ta 6 byl překlep. Protože průzkumný vrtulník je po plánované likvidaci bitevních potřebnější než další transportní. H145M může sdílet servisní zázemí s h135, kterou má většina lzs, je to evropský stroj a v budoucnu Mi171 stejně nahradí něco menšího, takže není důvod mít dva střední transportní stroje. Vipery stejně mit nebudeme, takže shodnost dílů je irelevantní. A hlavně za jednoho venoma se dají pořídit tři h145m. Proč mít 12, když jich můžeme mít dvakrát tolik a zbytek investovat do zázemí a zbraní.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    16:58 09.01.2018

    CerVus Podle čeho soudíte, že 1465M je pro nás nejlepší volba? Když to vemu tak bell už ted má na našem zázemí servis na svoje vrtulníky hodně u nás investuje například GE který ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus
    Podle čeho soudíte, že 1465M je pro nás nejlepší volba? Když to vemu tak bell už ted má na našem zázemí servis na svoje vrtulníky hodně u nás investuje například GE který je dodavatelem motoru pro bell ( GE financuje nové vývojové centrum a i u nás vyrábí) tak si myslím ze nejlepší volba je Venom a dále rozvíjet spolupráci s Bellem a GE.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    14:47 09.01.2018

    kadz: On zajímavě vypadá i tenhle. Má větší paletu zbraní. Ale 1465M je pro nás to ...Zobrazit celý příspěvek

    kadz: On zajímavě vypadá i tenhle. Má větší paletu zbraní. Ale 1465M je pro nás to nejlepší.
    https://www.shephardmedia.com/... Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:17 09.01.2018

    Matesaax

    Lítat v roce 2035 na Mi 35 tak jak je dnes máme, je jako byste dnes jezdil s vozovou hradbou.

    Matesaax

    Lítat v roce 2035 na Mi 35 tak jak je dnes máme, je jako byste dnes jezdil s vozovou hradbou.

  • Flader
    19:26 06.01.2018

    Maďari plánujú v Rusku modernizovať Mi-24, pochybujem že budú ešte nakupovať aj nové stroje.

    Maďari plánujú v Rusku modernizovať Mi-24, pochybujem že budú ešte nakupovať aj nové stroje.

  • kazd
    19:25 06.01.2018

    Hezké video z testování zbraňového modulu Airbusu na H145M v Maďarsku. Video z testování PTŘS co mělo být ještě do konce roku na střelnici ve Švédsku jsem bohužel nenašel (asi to ...Zobrazit celý příspěvek

    Hezké video z testování zbraňového modulu Airbusu na H145M v Maďarsku.
    Video z testování PTŘS co mělo být ještě do konce roku na střelnici ve Švédsku jsem bohužel nenašel (asi to posunuli).
    Bych se skoro vsadil, že po Srbsku si H145M koupí i Maďaři

    “The positive results of this first ballistic development test are the outcome of a very good and professional cooperation between all parties involved, especially with the Hungarian Ministry of Defence.”

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    12:50 13.12.2017

    Celkem mě zaráží, že používají jen nosníky se dvěma zbraňovými závěsy. B verze používala 4 a to měla jediný motor a dvoulistou vrtuli. Pokud mají nedostatek Ah-1, tak nejsnazším ...Zobrazit celý příspěvek

    Celkem mě zaráží, že používají jen nosníky se dvěma zbraňovými závěsy. B verze používala 4 a to měla jediný motor a dvoulistou vrtuli.
    Pokud mají nedostatek Ah-1, tak nejsnazším řešením by bylo opětovné zavedení gunshipů. 38 raket hydra je sice slušná palebná podpora, ale ten stroj by měl bez problému unést dvojnásobek. Navíc si tam můžou dát pouzdro s 20mm M197 kanonem z AH-60L.
    Pro ně to asi není priorita, ale nám by se ta verze šikla, když za pár let budou suplovat i roli Mi-24. 2x Plamen, 19x Hydra a 8x APKWS už je zajímavá palebná síla.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 7