Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • petres
    14:03 04.08.2015

    kazd s tím odkazem jste mne předběhl :-). Když jsem ho sem chtěl dát, vidím že tu již je. Více méně v průběhu diskuze týkající se vrtulníků s vámi souhlasím. Nyní zvolená ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd s tím odkazem jste mne předběhl :-). Když jsem ho sem chtěl dát, vidím že tu již je.
    Více méně v průběhu diskuze týkající se vrtulníků s vámi souhlasím. Nyní zvolená modernizace Sokolů mě přijde také jako naprosto zbytečné vyhození peněz. Tyto prostředky by se měly použít mnohem perspektivněji na budování skutečně moderního vrtulníkového letectva (což znamená primárně si ujasnit k čemu bude složit, jaké jsou potřeby AČR v potencionálně možném konfliktu budoucnosti, ne pro předvádění při leteckých dnech a přehlídkách - to je myšleno hlavně na politiky, kteří rozhodují o výstavbě armády, ne tolik na vojáky).
    První polovina roku 2015 ukázala jednu věc - podíl tzv. nekalých praktik při nákupech sice není tak katastrofální jako před pár lety, ale vyplouvá na povrch naprosto zoufalý a neakceptovatelný stav s oddalujícím se schválením koncepce výstavby AČR (ano, vím vzniká, ale velmi, velmi pomalu). V souvislosti s vrtulníky je to nejviditelnější, protože jejich pořízení je v časovém plánu na jednom s předních míst. Peníze jsou na dohled, ale smysluplnost jejich utracení, je z dlouhodobého systémového hlediska ve hvězdách.
    Jak již tady dříve v diskuzi zaznělo, nyní to vypadá, že na nový multirole typ vrtulníku je taková šíře požadavků, že bude problém najít jeden typ, který by všechny bez velmi výrazných a omezujících kompromisů splnil.
    Proto přeze všechno, co již zaznělo i s oficiálních míst, že bitevní vrtulník je definitivně mimo hru, si myslím, že se může v levnější podobě (AW129) vrátit. A i kdyby ne, přišlo by mi smysluplnější zapomenout na modernizaci Sokolů, nechat je dolétat a výběr jejich nástupce (dopravní letecvo - LZS a SAR) spojit s části výběru pro vrtulníkového letectvo - zúžilo by se požadované spektrum vlastností a pro to
    Attack-Assault určení klidně vybírat jiný typ (ale je to pouze můj laický názor).
    Jak je v článku zmínka o desítkách kusů celkem a nynější první etapě, je podle mne již započítána i budoucí výměna Mi-171 v další etapě.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    09:14 04.08.2015

    http://zpravy.e15.cz/domaci/ud... rok tu píšu, že v penězích není problém konečně snad někdo ...Zobrazit celý příspěvek

    http://zpravy.e15.cz/domaci/ud...

    rok tu píšu, že v penězích není problém
    konečně snad někdo pochopil, že se otevřelo "startovací okno" pro výměnu Mi
    snad někomu za půl roku dojde i to, že rok 2018 pro dodávku je na hraně a že v r. 2020-21 skonči ten právě odsouhlasený kšeft století = prodloužení životností Sokolů+servis za 1,8 mld CZK...

    Silně mě to připomíná tu pohádku o dortu. pejskovi atd...Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    19:57 29.07.2015

    2027 už jsem tu psal, že pokud současný výběr nezrychlí, tak po jeho ukončení a tříleté přestávce můžem začít rozjíždět nové řízení na náhradu Mi171. Absolutní bezkoncepčnost ...Zobrazit celý příspěvek

    2027
    už jsem tu psal, že pokud současný výběr nezrychlí, tak po jeho ukončení a tříleté přestávce můžem začít rozjíždět nové řízení na náhradu Mi171.
    Absolutní bezkoncepčnost postupu AČR.Skrýt celý příspěvek

  • meec
    18:13 29.07.2015

    Nesher: Jo, to je mi jasné...proto ta úvaha nad tou náhradou....zajímalo by mě, v jakém horizontu se počítá s jejich náhradou v té připravované/připravené/projednávané koncepci ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: Jo, to je mi jasné...proto ta úvaha nad tou náhradou....zajímalo by mě, v jakém horizontu se počítá s jejich náhradou v té připravované/připravené/projednávané koncepci rozvoje..Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:31 29.07.2015

    meec, belkin Já bych na Mi 171 moc nesázel. Jednak jsou ruské, což může v případě nějakého konfliktu celkem zkomplikvoat situaci a druhak (a hlavně), modernizací jich prošla jen ...Zobrazit celý příspěvek

    meec, belkin
    Já bych na Mi 171 moc nesázel. Jednak jsou ruské, což může v případě nějakého konfliktu celkem zkomplikvoat situaci a druhak (a hlavně), modernizací jich prošla jen polovina (ty se sklopnou rampou). Ta druhá část prošla jen základními úpravami (spojení a navigace) a pokud vím, tak se modernizace neplánuje.
    Tedy dříve nebo později se bude hledat náhrada i za Mi 171, min. za jejich část.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    17:13 29.07.2015

    meec,já souhlasím, ale ty ceny jsou ukrutné.

    meec,já souhlasím, ale ty ceny jsou ukrutné.

  • meec
    17:10 29.07.2015

    belkin: z mého pohledu by to ale bohužel trochu snížilo naše kapacity...nevím, třeba se pletu, ale NH90 nebo snad AW101 by byly adekvátnější náhrady. Otázka je, jak se jejich cena ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin: z mého pohledu by to ale bohužel trochu snížilo naše kapacity...nevím, třeba se pletu, ale NH90 nebo snad AW101 by byly adekvátnější náhrady. Otázka je, jak se jejich cena posune za pár let (ano, to je možná jen zbožné přání aby zlevnily) a jaká bude ochota investovat...jestli se budeme chtít posunout s rozpočtem směrem k těm omílaným 2%HDP (jakože je to spíš také další zbožné přání)...bude asi záležet na tom, jak a kdy doběhnou další modernizační projekty velkého rozsahu...tyhle vrtulníky, pásové transportéry, kolové transportéry, nové CASy...pokud budou tyhle výběrka za námi, v době, kdy přijdou na řadu 17/171, tak by byla naděje, že bude ochota utratit víc - v opačném případě samozřejmě spíše nikoliv...Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    17:01 29.07.2015

    meec máte pravdu, jenže NH90,nebo nedejbože:-) merlin, jsou ukrutně drahý.
    Jako dostupná náhrada za MI17/171 je pravděpodobný Caracal,aw 149 nebo něco od sikorského.

    meec máte pravdu, jenže NH90,nebo nedejbože:-) merlin, jsou ukrutně drahý.
    Jako dostupná náhrada za MI17/171 je pravděpodobný Caracal,aw 149 nebo něco od sikorského.

  • meec
    16:48 29.07.2015

    Kombinaci 109/139m (nebo 149) už jsem tu zmiňoval dříve také...také myslím, že by to byla perspektivní kombinace...akorát aby se pak ze 139m nebo 149 nestala jednoho dne náhrada ...Zobrazit celý příspěvek

    Kombinaci 109/139m (nebo 149) už jsem tu zmiňoval dříve také...také myslím, že by to byla perspektivní kombinace...akorát aby se pak ze 139m nebo 149 nestala jednoho dne náhrada Mi17/171 například navýšením jejich počtu. To by se mi uplně nezamlouvalo, 17/171 mají přeci jen trochu větší přepravní schopnosti, to už by byla lepší NH90 jako třetí typ pro náhradu zbylých Mi...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    10:29 29.07.2015

    Koukám, že ta cena generálky u Sokola vychází přesně na polovinu ceny nákupní.
    4,3mil usd vs 8,5mil usd

    Koukám, že ta cena generálky u Sokola vychází přesně na polovinu ceny nákupní.
    4,3mil usd vs 8,5mil usd

  • kazd
    10:09 29.07.2015

    Jasně, já píšu, že pokud chci řešit sokoly - tak si nejlíp s výrobcem.
    pokud je nechci řešit, je to samozřejmě otevřené.

    Jasně, já píšu, že pokud chci řešit sokoly - tak si nejlíp s výrobcem.
    pokud je nechci řešit, je to samozřejmě otevřené.

  • CerVus
    10:03 29.07.2015

    ta aw109 je ale menší a dražší než h145.
    Každopádně dvojíce 109/139m by také byla zajímavá.

    ta aw109 je ale menší a dražší než h145.
    Každopádně dvojíce 109/139m by také byla zajímavá.

  • kazd
    09:57 29.07.2015

    Navíc 109 provozují Slováci pro LZS takže se dají u piva/velmi rychle vyzjistit výhody/ nevýhody proti EC

    Navíc 109 provozují Slováci pro LZS takže se dají u piva/velmi rychle vyzjistit výhody/ nevýhody proti EC

  • kazd
    09:55 29.07.2015

    Když už chci řešit sokoly, tak pokud vím že 109 koupili filipínci za 240 mln kus (a to je pro podporu takže dražší než obyčejný SAR nebo LZS typ) tak když tu jednal šéf AW dám mu ...Zobrazit celý příspěvek

    Když už chci řešit sokoly, tak pokud vím že 109 koupili filipínci za 240 mln kus (a to je pro podporu takže dražší než obyčejný SAR nebo LZS typ)
    tak když tu jednal šéf AW dám mu na tvrdo na stůl požadavek
    8 ks AW 109 pro SAR a LZS po 220 mln CZK = 1,76 mld CZK
    10 olítaných sokolů výměnou za 2 ks 109 (výrobce sokolu patří pod AW, takže si s tím umí poradit, te´d dávali jeden sokol Ugandě)

    Chtěl bych vidět manažera AW, který takovou nabídku odmítne, když za rohem má výběrové řízení na "náhradu Mi24". Dodávkou AW 109 by pak mohli argumentovat servisem, podporou atd. pro své 139/149 atd.

    Ve výsledku by to armádu stálo o 760 mln CZK víc než oprava sokolů, které dáme za tři až čtyř roky do šrotu protože nalítají těch 1500 hodin a budem o miliardu chudší.
    Navíc je AW parametrama jinde než sokol.
    760 mln CZK jsou tříleté náklady na odvodové řízení populace, která MO ještě před dvěma měsíci prodporovalo.

    Prostě to působí, že MO neví kudy kam, původní záměr vrtulník všeuměl se rozpadá, riziko vrácení peněž do státního rozpočtu roste, tak se vymýšlí kraviny.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    09:42 29.07.2015

    KOLT: no a proto se jeví jako nejlepší kandidát dvojce od Airbusu H145/H145M. 145 je větší než 135 používané u letecké záchranky. A 9-ti místný stroj by měl být pro AČR lepší ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: no a proto se jeví jako nejlepší kandidát dvojce od Airbusu H145/H145M.
    145 je větší než 135 používané u letecké záchranky. A 9-ti místný stroj by měl být pro AČR lepší volbou k doplnění mi-171 než nějaký větší stroj.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:29 29.07.2015

    CerVus: Na druhou stranu nutno poznamenat, že pokud bychom pořídili UH-1Y, tak s tou bychom LZS asi moc nedávali :-) Ostatně s AW-139 asi taky ne. Leda, že bychom k nim koupili od ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: Na druhou stranu nutno poznamenat, že pokud bychom pořídili UH-1Y, tak s tou bychom LZS asi moc nedávali :-) Ostatně s AW-139 asi taky ne. Leda, že bychom k nim koupili od Bellu/AW šest menších potvor.

    No nic, nezbývá než čekat, až se AČR/MO konečně vymáčknou, co že to vlastně chceme za typ stroje.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    09:16 29.07.2015

    Hlavně kdyby se ta miliarda na opravu sokolů vzala (vrtulník jako takový nehaním, protože vím, že je na záchrance oblíbenější než menší EC) a přidala se k penězům vyčleněným na ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavně kdyby se ta miliarda na opravu sokolů vzala (vrtulník jako takový nehaním, protože vím, že je na záchrance oblíbenější než menší EC) a přidala se k penězům vyčleněným na pořízení těchto "náhrad" za 24, tak by mělo vést (pokud by se vybral stejný stroj/ stroje od jednoho výrobce) k navýšení konečných počtů, zvětšení celkového kontraktu tzn k lepší vyjednávací pozici a celkovému snížení ceny.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    09:14 29.07.2015

    Když jste u těch dalších složek, tak Eurocopter EC 135 používá také PČR a soukromé LZS po celé republice a myslím, že úspěšně a asi i perspektivněji, než 412...

    Když jste u těch dalších složek, tak Eurocopter EC 135 používá také PČR a soukromé LZS po celé republice a myslím, že úspěšně a asi i perspektivněji, než 412...

  • OndrejK
    00:00 29.07.2015

    Tak souhlasím, že je to určitě komplikovanější. To že stojí x let v hangáru je určitě jednak z důvodů, že na to nebyly peníze a jednak se pokud mám správnou informaci trochu změnil ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak souhlasím, že je to určitě komplikovanější. To že stojí x let v hangáru je určitě jednak z důvodů, že na to nebyly peníze a jednak se pokud mám správnou informaci trochu změnil postoj jejich výrobce, který se na nějaké GO moc netvářil. Snad prý i proto, že čeští Sokolíci mají jedny z nejvyšších náletů tohoto typu. Možná je trochu problém, že se pořádně neví co by se chtělo rozměrově za typ. Osobně bych se přiklonil k Uh-1. Je sice asi dražší, ale je to i v ozbrojené verzi vyzkoušenej typ, odpočátku stavěnej pro vojenské zacházení, dokázal by zastat jak útočné tak sanitní i dopravní úkoly. Bell nabízí i servis u nás v LOMU. Používá ho i Policie a to úspěšně - ikdyž tady nevím jak hodně je odlišná 412 od Uh-1 ?
    Malá armáda a země jako je naše by měla přihlédnout především k tomu, že by měla typ co zastane víc úkolů. A Uh-1 by dokázala zastat i některé úkoly po Mi-17, které tady taky nebudou do nekonečna(nezaměňovat Mi-17 s Mi-171) a vhodně doplnit Mi-171 jejichž budoucnost je myslím dobrá.Skrýt celý příspěvek

  • Hagedorn
    23:15 28.07.2015

    Tady se mlátí několik věcí malej rozpočet naší armády, havarijní stav stávajících vrtulníků jak už tu bylo napsáno které by měly i teď plnit úkoly, dlouhá doba nákupu nových strojů ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady se mlátí několik věcí malej rozpočet naší armády, havarijní stav stávajících vrtulníků jak už tu bylo napsáno které by měly i teď plnit úkoly, dlouhá doba nákupu nových strojů a přecvičení letců, 8 sokolů je zralých na šrot a je zbytečné je dávat dohromady. Na druhou stranu nevěřím tomu že Bell nemá pár kusu už vyrobených, na který by se udělalo jen par uprav podle našich nároku a bylo by to dřív než za 3 roky nevím jen můj odhad.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 21