REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
- 21. 4. 2015
- 66 komentářů
- Jan Grohmann
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF II (Special Operation Forces II). V rámci programu SOF II Armáda ČR získala 7 modernizovaných vrtulníků Mi-171š. Během ukončovacího ceremoniálu se přítomní dozvěděli i něco málo o modernizačních plánech českého vrtulníkového letectva.
Česká modernizace vrtulníků Mi-171š
Armáda ČR modernizovala vrtulníky Mi-171š díky finanční a technické pomoci Spojených států. Finanční pomoc dosáhla výšky 27 milionů dolarů (688 milionů Kč). Při vylepšování vrtulníků se uplatnily zkušenosti z nasazení českých Mi-171š v Afghánistánu.
Modernizované vrtulníky jsou určené především pro operace speciálních sil, čemuž odpovídá i rozsáhlé elektronické a senzorické vybavení, včetně mohutné výzbroje v podobě rotačních kulometů M-134D-H Minigun.
Podle ředitele Ředitelství speciálních sil MO, plukovníka Karla Řehky, se podle prvních plánů počítalo s nasazením vylepšených vrtulníků Mi-171š společně s operátory 601. skss v Afghánistánu. V současné době se však, vzhledem k jinému mandátu zahraničních sil, s nasazením českých vrtulníků v Afghánistánu nepočítá.
Modernizované Mi-171š jsou i nadále určeny především pro potřeby českých speciálních sil. Vrtulníky nyní procházejí certifikací dle standardů NATO. Vrtulníky i členové 601.skss tak mohou být posléze nasazovány do společných akcí aliančních jednotek.
M-134D-H Minigun ve dveřích českého Mi-171š. / palubnistrelci.cz
„Tyto vrtulníky jsou nejmodernější, nejvíce schopné vrtulníky Mi-17 na celém světě,“ uvedl plukovník Patrick Sullivan, vojenský přidělenec Spojených států v České republice. „Máme tady kombinace nejlepších technologií z východu a západu, zabalené dohromady v jednom vrtulníku pro speciální operace.“
Plukovník Sullivan nezapomněl dodat, že tím nejdůležitějším jsou však české posádky vrtulníků. Díky modernizovaným vrtulníkům mohou nyní české a americké posádky vrtulníků společné cvičit a být nasazovány v ostrých akcích.
„Američtí a čeští vojáci bojují bok po po boku již deset let, a nyní mohou také společně létat. Tento výjmečný a schopný vrtulník posune Českou republiku mezi velmi elitní klub čtyř nebo pěti zemích v Evropě, které mají stejné schopnosti, jako české speciální síly,„ uvedl plukovník Sullivan.
České vrtulníky Mi-171š podle Sullivana dokáží létat za velmi špatných meteorologických, světelných ale i terénních podmínkách. Jak nám řekl také Karel Řehka, modernizované české vrtulníky Mi-17 mohou vysadit jednotky speciálních sil také v prostředí, kde se čeká silná nepřátelská aktivita.
Na dvou hlavních displejích se promítají údaje z FLIR pouzdra nebo pohyblivá digitální mapa. Na dvou menších pak údaje z meteorologického radaru. / LOM Praha
Budoucnost vrtulníkového letectva
Zajímavé, i když v náznacích řečené, informace přinesl ministr obrany Martin Stropnický. Z jeho slov bylo jasné, že se stále ladí počet i typ poptávaných nových vrtulníků. Ministr však potvrdil již dříve řečenou informaci. Armáda ČR získá víceúčelové, nikoliv čistě bitevní vrtulníky. Minimální počet objednávaných vrtulníků je dvanáct, optimální zřejmě kolem 18 strojů.
K zahájení výběrového řízení dojde určitě v letošním roce. Podle ministra obrany nejde jen o samotné stroje ale především o rozsah vybavení, včetně případných zbraňových systémů. Cena za stroj se tak může bez problémů vyšplhat na dvojnásobek.
Dále došlo k potvrzení západní orientace českého vrtulníkového letectva, potažmo celé české armády. Armáda ČR se postupně zbaví veškeré sovětské vrtulníkové techniky, tedy nejen bitevních Mi-24/35, ale ve středním období i vrtulníků Mi-8/17/171š.
Ministr se také vyjádřil k potenciální výměně bitevních Mi-24/35 za víceúčelový typy. V současné době některé stroje ve výzbroji Armády ČR mají daleko před koncem své technické životnosti. Je tedy možné, že si Armáda ČR bitevní kapacity v podobě vrtulníků Mi-24/35 ještě pár let ponechá.
Dlužno dodat, že předmětem diskuzí není ani tak typ vrtulníku, ale především to, jaké schopnosti si chce armáda ponechat, získat, případně si může dovolit ztratit.
Hlavním senzorem modernizovaných vrtulníků je kulové pouzdro Star Safire III od firmy FLIR Systems FLIR. / LOM Praha
Zatím ruská technika svou roli plní. Problémem dnes i do budoucnu je především nedostatek náhradních dílů z Ruska, resp. problémy s jeho dodávkami vzhledem ke špatným vztahům mezi NATO a Ruskem. „S vedením armády hledáme optimální řešení ke snížení závislosti na ruských dílech. Znamená to samozřejmě plánování rozsáhlé investice nebo akvizice,“ uvedl Stropnický.
Přechod ruské na západní techniku proběhne tak rychle, jak to rozpočet dovolí. Zároveň však ministr obrany dodal, že současná ruská technika bude ještě v řadách Armády ČR řadu let sloužit. Podle Stropnického, jak uvedl na dotaz České televize, je časový rámec pro výměnu Mi-17 kolem deseti let.
V současné době se však řeší nákup lehčích víceúčelových vrtulníků. Jaké vrtulníky Armáda ČR pořídí není jasné. Největší šanci bude mít ten výrobce vrtulníků, který do programu zapojí v nejširší možné míře české firmy. Ceněná je nejen montáž, ale především transfer technologií, nejen výroby, ale i pozdějšího servisu, údržby nebo modernizace.
Ministr nechtěl spekulovat o typu poptávaného stroje. Pokud má být ale stroj víceúčelový, výběr se rychle zužuje. Podle kuloárních informací se nejčastěji skloňují vrtulníky ze Spojených států. V tomto případě připadají v úvahu nejnovější vrtulníky UH-1Y Venom, nebo jejich starší a samozřejmě levnější verze.
Protiprachové zařízení Centrisep EAPS před vstupy do motorů. / LOM Praha
Základní rysy modernizovaných Mi-171š
Kompatibilita s brýlemi pro noční vidění
+ Interní a externí LED diody kompatibilní s brýlemi pro noční vidění
+ Vnitřní osvětlení plně kompatibilní s brýlemi pro noční vidění, včetně kokpitu a nákladového prostoru
Protiopatření a rušení
+ Výbava pro provádění protiopatření vůči protivzdušným zbraním protivníka
+ Automatické vypouštění flér a dipólových odrážečů
+ Potlačování infračerveného podpisu; infračervené rušení
+ Chlazení výfukových plynů motorů EVU
Ochrana a schopnost přežití
+ Kokpit a nákladový prostor je vybaven lehkým modulovým pancéřováním s odolností STANAG 4569 Level I nebo II.
+ Palivové nádrže jsou vyplněný polyuretanovou pěnou pro prevenci exploze při nouzovém přistání. Speciální vnější materiál nádrže zabraňuje úniku paliva.
+ Kabina je chráněná kompozitním pancíře
+ Ochrana proti zamotání vrtulníků do drátu elektrického vedení WSPS
+ Bezpečnostní sedadla a pásy
+ Ochrana motorů pomocí EAPS nebo PZU filtrů
Speciální vybavení
+ Optoelektronické pouzdro FLIR
+ Meteorologický radar
+ Pátrací světla
+ Tlampač
+ Řešení pro nouzové přistání na vodě
+ Řešení pro rychlé slaňování
+ Nádrže „Bambi Buckets“ pro hašení požárů
+ Klimatizace
+ Lafety pro dveřní kulomety
+ Možnost přepravy pacientů v nákladovém prostoru
Modernizace Avioniky
+ Navigační systémy: GPS, VOR II, ILS, DME, BlueForce, FMS, INS
+ Identifikační systém IFF
+ Záznamový datový systém CVFDR
+ Komunikační systém: VHF, UHF, SatCom (satelitní komunikace)
+ Standardy ICAO, EUROCONTROL a NATO
Nástroje a kokpit
+ LCD displeje se širokým pozorovacím úhlem, nové budíky, indikátory, výstup pro digitální mapu, nový kontrolní panel, rádio rozhraní
+ Optimalizováno pro NVG/NVIS
+ Veškeré systémy a rozhraní jsou modulární, lze je přizpůsobit zákazníkovi
Související články
Rakouské vojenské vrtulníky k dispozici i pro vnitro
Rakouské ministerstvo obrany nabídlo tamnímu ministerstvu vnitra vojenské vrtulníky pro použití při ...
- 13.02.2015
- 1 komentářů
- Martin Uher
Slovenské tápanie vo vrtuľníkovej hmle
Od vyhlásenia ministra Martina Glváča o možnosti nákupu nových vrtuľníkov pre slovenské letectvo na ...
- 23.03.2015
- 45 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
- 16.04.2015
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper
Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper a řízené střely AGM-114 Hellfire II. ...
- 21.04.2015
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Napisal som tuto dnesnu spravu k starsiemu clanku "Slovenské tápanie vo vrtuľníkovej hmle", a davam za pravdu aj nazoru od Kazd.... Najnovsia sprava z MO SR z 29.4.2015 ...Zobrazit celý příspěvek
Napisal som tuto dnesnu spravu k starsiemu clanku "Slovenské tápanie vo vrtuľníkovej hmle", a davam za pravdu aj nazoru od Kazd....
Najnovsia sprava z MO SR z 29.4.2015
https://www.facebook.com/sprav...
9 vrtuľníkov UH-60 Black Hawk za 261 miliónov dolarov!
V cene sú spôsobilosti ako výcvik pilotov, pozemného personálu a servis.
Využívať ich budú najmä na civilné účely ako prevoz materiálu, ľudí, ranenych a hasenie požiarov, pripadne palebna podora (vysadok). Minister Glváč však nevylúčil v budúcnosti aj nákup zbraní na tieto vrtuľníky.
http://www.ta3.com/clanok/1060...
Plan je v prvej varke kupa 9 vrtulnikov, v druhej varke dalsich 9 (9+9)
Pojde o verziu UH-60M Black Hawk , ktora patri k najnovsim. V Europe si ju v roku 2012 obstaravalo Svedsko. Rakusko chce svoje UH-60 Black Hawk tiez modernizovat na verziu M. Spekuluje sa, ze zaujem ma aj Chorvatsko o podobny model ako si dnes obstarava Slovensko...
Americka strana a aj slovenska strana sa vyjadruju o vycvikovom a logistickom centre pre EU na Slovensku prave pre UH-60M Black Hawk, tak uvidime...Skrýt celý příspěvekhttp://www.novinky.cz/zahranic... tak myslím, že pokud se MO, AČR, LOM + CVL ...Zobrazit celý příspěvek
http://www.novinky.cz/zahranic...
tak myslím, že pokud se MO, AČR, LOM + CVL Pardubice velmi rychle neproberou, tak za chvíli bude po celém MATC.
Psal jsem to tu, že je potřeba kordinovaná akce zahrnující Kbely, LOM, Pardubice, Přerov, Aero a Vodochody a výsledkem mohou být silné výcvikové, dopravní i bitevní vrtulníkové složky v ČR.
Podle toho co se mezitím událo na Slovensku a v Polsku jsou naše šance hrát nějakou roli v regionu mizivé.Skrýt celý příspěvekNěkdy mám pocit, že TF_HU srší sarkasmem a zpovzdálí pozoruje kdo to pochopí.. L159 - letadlo pro které neexistuje trh, aby výroba vypadala smysluplně AČR objednala nepotřebné ...Zobrazit celý příspěvek
Někdy mám pocit, že TF_HU srší sarkasmem a zpovzdálí pozoruje kdo to pochopí..
L159 - letadlo pro které neexistuje trh, aby výroba vypadala smysluplně AČR objednala nepotřebné množství, které následně se ztrátou prodá - to není kompromis z hlediska obranyschopnosti ? (za stejné peníze jsme mohli mít mnohem více) Vymlouvat se na američany, že prodej nechtěli povolit je dětinské.
Gripeny - v první fázi díky financím bez tankování, útokům na pozemní cíle atd.. - to není kompromis? Jinak proti gripenům nic nemám.
RBS-70 (+doplnil bych ještě ARTHUR) - nákupy naprosto bez koncepce - osobně bych radši nekoupil, než abych měl ve stavu a pouze to zastarávalo.
Prostě systém tohle koupím a aby se druhý generál neurazil tak mu taky něco koupíme... smysl veškerý žádnýSkrýt celý příspěvekMatesaax, fakt? ...a v čem jako že to u těchto věcí byl nebo je ten zlověstný kompromis? Hlavně, rad bych kdybyste zvláště pojmenoval to v čem spočívá to zlověstné...
Matesaax, fakt? ...a v čem jako že to u těchto věcí byl nebo je ten zlověstný kompromis? Hlavně, rad bych kdybyste zvláště pojmenoval to v čem spočívá to zlověstné...
RBS-70,který je v sestavě raketového vojska naprosto bezcenný,celý projekt L-159,který ani dodnes nebyl dotažený do konce.Stíhací letectvo v drtivé síle jedné letky.
RBS-70,který je v sestavě raketového vojska naprosto bezcenný,celý projekt L-159,který ani dodnes nebyl dotažený do konce.Stíhací letectvo v drtivé síle jedné letky.
Hledání kompromisu zní hodně zlověstně,zejména,když jde o naší armádu..různých kompromisů už má naše armáda tolik,že je z ní pouze takové torzo.
Hledání kompromisu zní hodně zlověstně,zejména,když jde o naší armádu..různých kompromisů už má naše armáda tolik,že je z ní pouze takové torzo.
Kolt...ano, UH1 už je trošku těžší, ale stále lehčí než 171. Připomínám, ze jsme stále ještě v rovině hledání kompromisu, takže se zvažuje kde co. Jak nakonec bude vypadat zakázka ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt...ano, UH1 už je trošku těžší, ale stále lehčí než 171. Připomínám, ze jsme stále ještě v rovině hledání kompromisu, takže se zvažuje kde co. Jak nakonec bude vypadat zakázka uvidíme.Skrýt celý příspěvek
TF_HU: Byl bych rád, kdybyste si tu kardiochirurgii ještě rozmyslel. Sice vás chápu, ale my ostatní bychom na tom dost tratili. Ohledně těch 12+6 mi šlo o to, zda to znamená 12 ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: Byl bych rád, kdybyste si tu kardiochirurgii ještě rozmyslel. Sice vás chápu, ale my ostatní bychom na tom dost tratili.
Ohledně těch 12+6 mi šlo o to, zda to znamená 12 pro vrtulníkové letectvo, přičemž bude možnost vyzbrojit libovolný z nich. A 6 pro dopravní, ať už na LZS či cokoliv jiného. Dle vašeho komentáře soudím, že tak to je plánováno.
Ohledně typu – není UH-1Y na LUH už trochu heavy? Prd se v tom vyznám, tak to prosím berte pouze jako otázku bez jakýchkoliv postranních úmyslů.Skrýt celý příspěvekPetres...BKO řekla dost vrtulníku Mi24 a koncepce vrtl.letectva dala zelenou lehkému typu, který nám chybí. Laicky řečeno, abychom úplné neztratili jistou schopnost, mel by být LUH ...Zobrazit celý příspěvek
Petres...BKO řekla dost vrtulníku Mi24 a koncepce vrtl.letectva dala zelenou lehkému typu, který nám chybí. Laicky řečeno, abychom úplné neztratili jistou schopnost, mel by být LUH (light utility helicopter) schopen nést výzbroj. Pokud se nepletu...melo se jednat o celkem 12+6 vrtulníků, interně se stále řešilo zda jeden typ v rozdílné konfiguraci, nebo dva typy...obojí řešení ma své důvody a své pro a proti.
Vzhledem k nabízené možnosti s financováním, se opakovaně vedla debata, viz media, kde se znovu zvažovala možnost udržet i bitevní stroje. Zvažování skončilo, myslím, ze jsme stále na 12 strojích pro vrtulníkové letectvo...otázka Sokolů je asi stále v jednani, když to dopadne, bude to dalších 6 nových strojů pro dopravní letectvo.
Řízení ještě nebylo vyhlášeno, pokud se nepletu.
Jecchus, ne nepochopil...Skrýt celý příspěveku sokolů zde diskutující zapomínají na jeden "detail" prodloužení životnost jednoho sokolu o 5 let stojí 120 mln CZK. To je cena komplet nové EC135 pro LZS. Zajišťovat LZS ...Zobrazit celý příspěvek
u sokolů zde diskutující zapomínají na jeden "detail"
prodloužení životnost jednoho sokolu o 5 let stojí 120 mln CZK. To je cena komplet nové EC135 pro LZS.
Zajišťovat LZS sokoly po generálce je tedy ekonomicky neobhajitelné.
Proto se neustále vytahuje jak mají odmrazování atd...Skrýt celý příspěvekWłaśnie - co z Sokołami? Naprawde "musicie" je teraz wycofać? Opłaca Wam się? (Przecież nie są to stare maszyny ) 10 Sokołów + 7 Mi 171 SOF - i już rdzeń floty jest... Ile ...Zobrazit celý příspěvek
Właśnie - co z Sokołami?
Naprawde "musicie" je teraz wycofać?
Opłaca Wam się? (Przecież nie są to stare maszyny )
10 Sokołów + 7 Mi 171 SOF - i już rdzeń floty jest...
Ile nowych maszyn potrzeba 10-16?
Do jakich zadań?
Można pomyśleć o kupnie maszyn wielozananiowych - uzbrojonych w pociski przeciwpancerne...
To nie tylko Battlehawk , ale i EC ma doswiadczenie (rumuńskie SOCAT)
Podejrzewam że na innych maszynach tej klasy też nie byłby problemu... (kwestia współpracy producenta śmigłowca z producentem uzbrojenia)
Tak więc wybor jest - w zależności od potrzeb można wybrać mniejszą lub większa maszynę...
Generalnie temat jest trudny i warto pomyśleć...
Łatwo powiedziec - kupmy nowe śmigłowce bojowe, kupmy nowe śmiglowce wielozadaniowe...
Ale to wszystko kosztuje... Przykładowo w PL nieoficjalnie mówi się, że na śmigłowce bojowe potrzeba ponad 4 mld USD - prawdopodobnie nie kupimy 32 maszyn lecz 24 sztuki...
Czy ACR nie ma większych problemów i ważniejszych wydatków?
Taka Finlandia nie posiada śmiglowców bojowych, ma niewiele śmiglowców wielozadaniowych (a przecież ma dostęp do morza i musi mieć SAR)
Za to ma ponad 50 F-18...Skrýt celý příspěvekPřídám se ke KOLTově otázce a nejdříve shrnu známé údaje. Podle toho co vloni a letos proběhlo tiskem, mělo se kupovat 12 vrtulníků pro 221. a 222 VrL s tím, že by nakaždé letce ...Zobrazit celý příspěvek
Přídám se ke KOLTově otázce a nejdříve shrnu známé údaje.
Podle toho co vloni a letos proběhlo tiskem, mělo se kupovat 12 vrtulníků pro 221. a 222 VrL s tím, že by nakaždé letce působilo 8 Mi-171 + 6 nových LMH/MH. Případně další 6 LMH/MH pro 243. VrL z Kbel, které mají ve stavu Sokoly + nějaké starší Mily-8/17. Takže pro vrtulníkové i dopravní letectvo se nyní v této fázi rozhodování vybírá jeden typ ve dvou konfiguracích nebo jsou stále ve hře dva typy (s tím, že jeden může být modernizovaný Sokol)? A ve hře byly/jsou mimo jiné typy AH-1Z/UH-1Y - redukováno na UH-1Y, LUH-72 ... Ten osud těch 6-ti Sokolů v tom dělá trochu zmatek.Skrýt celý příspěvekJá bych ty větší armádní stroje na LZS úplně nezavrhoval... Jen si to představte, jak k dopravní nehodě přilétá třeba UH-1, vypouští fléry, ze dveří kropí čumily kulometem, ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych ty větší armádní stroje na LZS úplně nezavrhoval...
Jen si to představte, jak k dopravní nehodě přilétá třeba UH-1, vypouští fléry, ze dveří kropí čumily kulometem, přistane jen tak na dotek, výsadek zajistí prostor, zdravotní tým se stará o pacienta a nakládá ho, pak demoliční tým odpálí trhavinou vrak havarovaného vozu, všichni postupně nasedají a za rachotu kulometu a odpalování flér odlétaji Na Bulovku... A řekněme si upřímně s Paroubkem: "Kdo z vás to má, pánové...?"... :D :D :D
Nebo jsem jako laik nepochopil správně rozdíl mezi LZS a MEDEVAC?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...