Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Foto: RQ-7Bv2 Shadow; větší foto / AAI
RQ-7Bv2 Shadow; větší foto / AAI

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou jednotku bezpilotními letadly RQ-7Bv2 Shadow. Bezpilotní letadla Shadow v jednotce a postupně v celé americké armádě z velké části nahradí průzkumné vrtulníky Bell OH-58 Kiowa.

Americká armáda provozuje velké množství letadel a vrtulníků. Ve výzbroji najdeme mimo jiné 360 vrtulníků OH-58A/C a 368 vrtulníků OH-58D. Verze „A/C" jsou postupně nahrazovány vrtulníky UH-72 Lakota. OH-58 poskytují především ozbrojený průzkum pro hlavní bitevní stroje AH-64 Apache.

Již v minulosti se americká armáda snažila najít z Kiowy náhradu – zmiňme ambiciózní program průzkumného a bojového vrtulníku RAH-66 Comanche nebo v poslední době Armed Aerial Scout.

Nakonec vrtulníky OH-58 v americké armádě zastoupí bezpilotní letadla RQ-7B od AAI Corporation a větší MQ-1C Gray Eagle od firmy General Atomics. Děje se tak v rámci restrukturalizačního programu ARI letecké složky americké armády.

Ozbrojený průzkum v americké armádě zajistí výkonné bezpilotní letadla MQ-1C Gray Eagle.

V rámci ARI vyřadí americké armáda (včetně rezervních složek) více než 800 letadel a vrtulníků, mimo jiné OH-58D Kiowa nebo výcvikové TH-67 Creek. Část vrtulníků OH-58A/C poslouží jako výcvikové stroje. O práci přijde 10 000 členů leteckého personálu a zaniknou tři letecké brigády.

Armáda počítá s přímou úsporou 12 miliard dolarů v následujících pěti letech a další jedné miliardy ročně díky úsporám v provozních nákladech a úsporách na personálu. Jedním z klíčových opatřeníprogramu ARI je masivní náhrada pilotovaných vrtulníků bezpilotními stroji.

V současné době je první jednotka leteckého křídla americké armády vybavená bezpilotními průzkumný stroji RQ-7Bv2 Shadow – jde o nejnovější „v2" verzi s posílenými a zabezpečenými komunikačními a datovými systémy. Bezpilotními letadla budou spolupracovat s bitevním vrtulníky Apache, resp. s vrtulníky verze Apache-64E Guardian.

RQ-7B Shadow v akci

Nejnovější vrtulník Apache-64E Guardian je kromě výkonnějších motorů a avioniky vybaven také systémy pro spolupráci s bezpilotními letadly. V kabině operátora najdeme displej, na který lze promítat obraz z bezpilotního letadla. Stejně tak operátor umí převzít kontrolu nad bezpilotním letadlem.

Maximální startovací hmotnost letadla RQ-7Bv2 Shadow je 170 kg. Letadlo dokáže plnit ve vzduchu mise až po dobu 9 hodin, mnohem déle než v případě vrtulníku OH-58.

V současné době se testuje také ozbrojená verze RQ-7B Shadow. Výzbroj mohou tvořit nové přesné naváděné pumy Pyros o hmotnosti 5,9 kg nebo minometné granáty ráže 81 mm upravené pro vzdušný shoz 81 mm Air Dropped Mortar.

Zdroj: Army.mil

Nahlásit chybu v článku


Související články

AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M

Předminulý týden americká firma Sikorsky nabídla Slovensku vrtulníky UH-60 Black Hawk. Několik dní ...

Ukrajinský bitevní vrtulník SM232

Ukrajina v nejbližších měsících a letech hodlá investovat značné prostředky do vybavení své armády. ...

Rakouské vojenské vrtulníky k dispozici i pro vnitro

Rakouské ministerstvo obrany nabídlo tamnímu ministerstvu vnitra vojenské vrtulníky pro použití při ...

T-X: Nový cvičný letoun pro americké letectvo

Americké letectvo (U.S. Air Force) představilo požadavky na nový výcvikový program T-X pro americké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Fighter45
    00:54 20.04.2015

    Však před 2 měsíci Stropnický s generálním štábem rozhodl o nákupu 16 víceúčelových vrtulníků, bitevní stroje nebudou, protože jsou moc drahé. Jen se modlím, aby jsme nedopadli jak ...Zobrazit celý příspěvek

    Však před 2 měsíci Stropnický s generálním štábem rozhodl o nákupu 16 víceúčelových vrtulníků, bitevní stroje nebudou, protože jsou moc drahé. Jen se modlím, aby jsme nedopadli jak Slováci s UH-60 za 50 milionů dolarů za kus.Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    23:25 19.04.2015

    No, ale... to jsi nám vlastně nic neřekl! :)

    No, ale... to jsi nám vlastně nic neřekl! :)

  • TF_HU
    22:46 19.04.2015

    Left...ano, vyjádření byla...na základě nějakých faktů. Probraly se možnosti a držíme se původního záměru. CerVus...výběr ještě neběží. Jsme stále na počátku přípravy výběru. ...Zobrazit celý příspěvek

    Left...ano, vyjádření byla...na základě nějakých faktů. Probraly se možnosti a držíme se původního záměru.

    CerVus...výběr ještě neběží. Jsme stále na počátku přípravy výběru. Kiowa určitě nebyla ve výběru. Časový horizont...nevím, zatím ne, mohu jen odhadnout dle plánu ukončení provozu Hindů...ale to už tu nějaký vrtulník bude.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:53 18.04.2015

    Jen úvaha: Přiznejme si, že armáda má omezené prostředky a ohromný vnitřní dluh, takže kupovat nové čistokrevné vrtulníky je mimo naše možnosti, respektive jsou potřebnější věci. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen úvaha: Přiznejme si, že armáda má omezené prostředky a ohromný vnitřní dluh, takže kupovat nové čistokrevné vrtulníky je mimo naše možnosti, respektive jsou potřebnější věci. Kombinace AH/UH-1 je samozřejmě lákavá, ale potřebujeme malé přepravní vrtulníky, střední máme. Kdybychom neměli Mi-171, byla by situace jiná, ale takhle je stále možnost koupit teď malé univerzály a později (až doslouží Mily a pokud bude dost peněz), koupit nějakou vhodnou kombinaci ve střední velikosti.

    TF_HU: Jestli to tu stále čtete – je nějaký časový horizont, ve kterém bychom mohli očekávat, že bude definitivně rozhodnuto a my se to dozvíme?Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    22:14 18.04.2015

    Stropnický mluvil poměrně obecně o "zachování bojových schopností" (volně). A přesně, jak píše Luky, to nutně neznamená bitevní vrtulníky, ale třeba i patřičně vybavené ...Zobrazit celý příspěvek

    Stropnický mluvil poměrně obecně o "zachování bojových schopností" (volně). A přesně, jak píše Luky, to nutně neznamená bitevní vrtulníky, ale třeba i patřičně vybavené víceúčelové. A podle mě to tak i dopadne. Když pořídíme něco jako AW139, nebo 109 (viz. belgická ozbrojená verze), pak můžeme být celkem spokojení.
    Jestli se to někomu nezdá jako posun, pak připomenu, že v minulých obdobích tupých škrtů se mluvilo o úplném zrušení vrtulníkového letectva nebo o naprostých pitomostech stylu MD-500.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:45 18.04.2015

    Ale vždyť přeci senzoricky vybavený, obratný vrtulník pro přepravu družstva, nesoucí PT střely, bloky neřízených raket nebo případně kanonová pouzdra, je zachováním bitevních ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale vždyť přeci senzoricky vybavený, obratný vrtulník pro přepravu družstva, nesoucí PT střely, bloky neřízených raket nebo případně kanonová pouzdra, je zachováním bitevních schopností. Hind je nádhernej, ale tady nepraktickej.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    21:23 18.04.2015

    To TF_HU: Tak to mě upřímně řečeno trochu překvapuje a to právě vzhledem k nedávným vyjádřením Stropického a generála Pavla. Stropnický totiž naznačoval, že se to opět otevřelo a ...Zobrazit celý příspěvek

    To TF_HU: Tak to mě upřímně řečeno trochu překvapuje a to právě vzhledem k nedávným vyjádřením Stropického a generála Pavla.
    Stropnický totiž naznačoval, že se to opět otevřelo a že je to naše tradiční schopnost - proto je potřeba vnímat jinak. Generál Pavel zase před několika dny zdůraznil, že v dnešní době je absolutní nesmysl rušit schopnosti - přestože před rokem nebo dvěma lety se vyjadřoval spíše proti bitevním vrtulníkům.

    To, že OH-58 není mezi adepty, bych očekával.

    Celé je to ale prostě chyba, co si budeme říkat. Jestli o tuto schopnost přijdeme, tak už ji nikdy v budoucnu mít nebudeme a to je velká škoda.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    00:03 18.04.2015

    I země, které stojí na pomezí vyrábějí moderní zbraně za rozumné ceny.

    I země, které stojí na pomezí vyrábějí moderní zbraně za rozumné ceny.

  • Charlie
    22:46 17.04.2015

    Západní technika, kterou bychom potřebovali z politického a strategického hlediska, je drahá jako prase... Východní, která je mnohem blíže našim finančním možnostem, je zase ...Zobrazit celý příspěvek

    Západní technika, kterou bychom potřebovali z politického a strategického hlediska, je drahá jako prase...

    Východní, která je mnohem blíže našim finančním možnostem, je zase neprůchodná politicky.

    A teď babo raď...

    P.S.: Ka-52, vlhký sen :DSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    18:20 17.04.2015

    CerVus: To se ptal TF_HU ;-) Petr M: To ale nejsou vyřazované stroje. Čímž nikterak nerozporuji pochybnost té ceny. Admin: Máte pravdu, mohl, omlouvám se. Samozřejmě také ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: To se ptal TF_HU ;-)

    Petr M: To ale nejsou vyřazované stroje. Čímž nikterak nerozporuji pochybnost té ceny.

    Admin: Máte pravdu, mohl, omlouvám se. Samozřejmě také Kozlusovi. Na mou obhajobu ale musím říct, že Kozlus má velmi často příspěvky dosti ideologicky podbarvené, viz i toto vlákno.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:02 17.04.2015

    KOLT: no z webu jak jinak. Lidé z armády se kterými jsem se o tom bavil na kurzech mají beztak podobné informace, takže se na ně stejně nedá zaručeně spolehnout. Nikdo, kdo vidí ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: no z webu jak jinak. Lidé z armády se kterými jsem se o tom bavil na kurzech mají beztak podobné informace, takže se na ně stejně nedá zaručeně spolehnout. Nikdo, kdo vidí tomu výběru do karet sem nepřijde a nenapíše jak to je. Ale vzhledem k tomu co jsem zaslechl o výběrovém řízení na BRENy nemám velké iluze, že by politikaření nebylo ve výběru priorita a že by reálné výkony daných strojů rozhodovaly. Ty Kiowy byly jedním tuším že ze tří veřejně publikovaných možností. Já sám jsem samo sebou také pro Vipery, ale nevěřím v to.Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    13:05 17.04.2015

    juhelak, stačí se podívat, za jak velkou hubičku prodali Slovákům UH-60, za tu cenu by měli Apache-64E ve větším počtu. viz např. Jižní Korea. Pokud by nám je nechali za cenu ...Zobrazit celý příspěvek

    juhelak, stačí se podívat, za jak velkou hubičku prodali Slovákům UH-60, za tu cenu by měli Apache-64E ve větším počtu. viz např. Jižní Korea.

    Pokud by nám je nechali za cenu pár milionů Kč za jeden, tak proč ne, když vezmu v úvahu cenu, za jakou jsme poslali do USA nepoužité, zakonzervované l-159.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    12:20 17.04.2015

    Tak kdyby se jich američani zbavovali za hubičku jako nemci dříve leopardů, tak proc si jich pár nekoupit, i kdyby pak meli pěchotě shazovat svačiny.

    Tak kdyby se jich američani zbavovali za hubičku jako nemci dříve leopardů, tak proc si jich pár nekoupit, i kdyby pak meli pěchotě shazovat svačiny.

  • KOLT
    09:47 17.04.2015

    TF_HU: Tak s bitevníky jste moc nepotěšil :-( Je to definitivní? "Nevím odkud čerpají info borci jako CerVus, Kozlus a Petr M." Kozlus z Kremlu, to není nic nového ;-)   Kozlus z ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: Tak s bitevníky jste moc nepotěšil :-( Je to definitivní? "Nevím odkud čerpají info borci jako CerVus, Kozlus a Petr M." Kozlus z Kremlu, to není nic nového ;-)
     
    Kozlus z Kremlu? To jste si mohl myslím odpustit. AdminSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    01:44 17.04.2015

    Left: OH-58 není mezi kandidáty. Mi 24/35 budou ukončeny. Bitevníky nebudou.

    Nevím odkud čerpají info borci jako CerVus, Kozlus a Petr M.

    Left: OH-58 není mezi kandidáty. Mi 24/35 budou ukončeny. Bitevníky nebudou.

    Nevím odkud čerpají info borci jako CerVus, Kozlus a Petr M.

  • Left
    01:30 17.04.2015

    To TF_HU: Tak, jsou spekulace a spekulace. Nejsem příznivec teorií typu, že velvyslanec US zaklepe na MO, nebo kde, a my koupíme Kiowy. To si opravdu nedokážou představit. Já se ...Zobrazit celý příspěvek

    To TF_HU: Tak, jsou spekulace a spekulace. Nejsem příznivec teorií typu, že velvyslanec US zaklepe na MO, nebo kde, a my koupíme Kiowy. To si opravdu nedokážou představit.
    Já se snažím "spekulace" zakládat na konkrétních vyjádřeních.

    Vím, že vy jste tu měl velmi erudované komentáře v nedávné diskuzi ohledně možnosti nákupu bitevních vrtulníků. Nemáte nějaké bližší informace, které by potvrzovaly nebo vyvracely mé úvahy? Myslím si, že jde o velmi důležité téma a zajímá mě Váš názor.
    Konkrétnější můj nedávný komentář naleznete tady: http://www.armadninoviny.cz/ar...

    DíkySkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    00:23 17.04.2015

    ...jojo, tady se zase spekuluje. ;-)

    ...jojo, tady se zase spekuluje. ;-)

  • Kozlus
    22:14 16.04.2015

    No co? USA to vyrazuje a nekam je prodat musi. Tak si velvyslanec USA udela par navstev a koupi se dle rozkazu.

    No co? USA to vyrazuje a nekam je prodat musi. Tak si velvyslanec USA udela par navstev a koupi se dle rozkazu.

  • Left
    19:26 16.04.2015

    To Petr M., CerVus: Tak to už by byl vrchol pořídit vyřazené OH-58. V posledních dnech to začíná vypadat, že se opět otevřela možnost adekvátně nahradit Mi-24/35 bitevními ...Zobrazit celý příspěvek

    To Petr M., CerVus: Tak to už by byl vrchol pořídit vyřazené OH-58.
    V posledních dnech to začíná vypadat, že se opět otevřela možnost adekvátně nahradit Mi-24/35 bitevními stroji.
    Stropnický se totiž vyjadřoval, že je spousta věcí opět otevřená a jde o naše tradiční schopnosti - viz můj příspěvek v diskuzi: http://www.armadninoviny.cz/ar...
    Generál Pavel také před několika dny říkal, že rušení schopností nepřipadá v úvahu, přestože před několika lety vzal osud bitevních helikoptér u AČR jako spočítaný...

    Tak snad to nějak dobře dopadne. Byla by to totiž velká škoda přijít o schopnost bitevních vrtulníků, jelikož bychom o ni přišli zcela jistě nadobro.
    Napíšu to asi po desáté :) : Držím palce AH-1Z Viper.Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    18:42 16.04.2015

    CerVus: No pokud jistí lidé na ministerstvu obrany dostanou dobře zaplaceno, tak jistě najdou způsob, jak vyřazené OH-58 prosadit.

    CerVus: No pokud jistí lidé na ministerstvu obrany dostanou dobře zaplaceno, tak jistě najdou způsob, jak vyřazené OH-58 prosadit.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2