Testování stíhaček F-35 Lightning II nejnovější verze Block 4
- 4. 5. 2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Americké letectvo (USAF) začíná s počátečními testy čtvrtého výrobního bloku (Block 4) stíhaček F-35 Lightning II. Letouny F-35 Block 4 získají mimo jiné nejnovější zbraňové systémy, nové funkce radiolokátoru, vylepšenou fúzi dat nebo nové schopnosti prostředků radioelektronického boje (REB). Verze Block 4 má také odstranit chyby, které trápí současné F-35.
V současnosti stíhačky F-35 všech verzí (letectvo, námořnictvo, námořní pěchota) jsou vylepšovány na verzi Block 3F, a to především pomocí softwarové aktualizace. Programové vybavení Block 3F je nutné k dosažení plných operačních schopností (FOC) stíhaček F-35, tedy schopností vést plnohodnotný boj vzduch-vzduch a vzduch-země (vzdušné potlačování, blízká pozemní podpora, boj s protivzdušnou obranou, atd.).
Programové vybavení F-35 řídí zejména ovládaní letounu za letu (určuje letovou obálku), funkce radiolokátoru, komunikaci, navigaci a identifikaci, REB, fúzi dat ze senzorů a samozřejmě řídí používání zbraní.
Také v případě Block 4 se točí převážně vše okolo programového vybavení, ale letoun dostane např. i nový počítačový hardware. Stíhačky F-35 verze Block 4 vstoupí do provozu v roce 2022 a získají mimo jiné počítačem řízenou automatickou ochranu před srážkou se zemí AGCAS (Auto-Ground Collision Avoidance System). AGCAS dokáže při letu v nízké výšce letu předpovídat trajektorii letu letadla a automaticky zabránit potenciální srážce se zemí.
Klíčovým vylepšením však bude možnost používat chytré pumy GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II). GBU-53/B se schopností zasahovat bodové pohyblivé i statické cíle za všech podmínek se stane nosnou municí vzduch-země amerického letectva pro následující dekády. GBU-53/B kromě inerciální/satelitní navigace senzorová hlavice obsahuje milimetrový radar, nechlazený infračervený senzor a čidlo pro laserové navedení. SDB II dokáže ničit cíle ukryté v mlze, kouřové cloně nebo písečné bouři na vzdálenost větší než 40 km.
„Integrace SDB II již začala a samotné letové testy začnou v roce 2019,“ uvedla kapitánka Emily Grabowski, mluvčí USAF. Modernizace Block 4 je rozdělaná do několika fází, přičemž od roku 2024 mají stíhačky F-35 být schopné používat i nejnovější jaderné pumy B61-12. Dále se počítá s použitím zahraničních zbraní, jako evropské střely vzduch-vzduch Meteor, ASSRAM, norské protilodní Joint Strike Missile nebo tureckých HGK, SOM.
Instalace Bloku 4 je již součástí nedávno přijaté modernizační strategie C2D2 (Continuous Capability Development and Delivery) pro letouny F-35. Strategie C2D2 má (po Bloku 3F) mnohem účinněji a rychleji zavádět nejnovější technologie (nové zbraně, senzory, elektroniku, atd. atd.) a programové vybavení do letounu F-35. Podobná modernizační strategie je naprosto nezbytná, protože jednak mají F-35 létat do roku 2070, jednak se v budoucnu střetnou s nejmodernějšími stealth letouny protivníků.
Samo letectvo popisuje C2D2 jako „nahrávaní aplikaci do chytrého mobilu“ V budoucnu stíhačky F-35 dostanou softwarové vylepšení (nebo opravy) každých šest měsíců.
„Představte si: Pilot nastoupí do stíhačky, nastartuje ji a oživí se velký panoramatický displej v kokpitu. V letounu máme různé senzory. Jedním z nich je elektro-optický systém, nazvaný EODAS [klíčový pasivní senzor F-35 - pozn. red.]. Představte si, že se objeví malé okno s nápisem:‚Nejnovější aktualizace softwaru EODAS připravena ke stažení. Ano nebo Ne?‘ Stejně, jako na vašem smartphonu,“ vysvětluje viceadmiral Mat Winter, šéf společné programové kanceláře F-35 v Pentagonu.
Takovým přístupem lze například nejen velmi rychle rozšiřovat letovou obálku F-35, přidávat nové funkce radiolokátoru, ale také rychle opravovat případné softwarové chyby, které současné letouny F-35 pořad mají a které snižují (někdy údajně výrazně) bojeschopnost letounu.
Testování F-35 bylo (resp. stále je) nejkomplexnější a nejsložitější v celé letecké historii.
Podle Wintera z celkových 52 nových schopností verze Block 4 je 80 % o úpravách softwaru.
Stíhačky F-35 letos v dubnu po 12 letech dokončily systémový vývoj a testování SDD ( System Development and Demonstration ). Od té doby, podle údajů Lockheed Martin, letouny F-35 při testech provedly 9200 vzletů, zůstaly ve vzduchu 11 000 hodin a splnily 65 000 testovacích bodů. Například letoun F-35B s krátkým vzletem a kolmým přistáním provedl více než 1500 testovacích kolmých přistání na palubách lodí. Jen pro testování F-35 má Lockheed vyhrazeno na 1000 inženýrů, pilotů a členů pozemního personálu.
Letouny provedly 183 testů odhozu zbraní a 46 ostrých zbraňových testů se zasažením cíle. Například nedávno F-35 za pomocí pasivního senzoru EOTS (Electro-Optical Targeting System) a britských střel ASRAAM zničila najednou dva vzdušné cvičné cíle.
Nic však není zadarmo, a v případě F-35 to platí dvojnásob – modernizační úsilí C2D2 si mezi roky 2018 až 2024, podle viceadmirála Mathiase Wintera, vyžádá 10,8 miliardy dolarů. V této částce budou zahrnuty pouze vývojové práce a dalších 5,4 miliardy dolarů bude stát zavedení vylepšení (Block 4) do téměř (v té době vyrobených) 1000 F-35.
Celý program stíhačky F-35 je pět let pozadu – podle plánů z roku 2009 měla plné tempo výroby (až 160 letounů ročně) být dosaženo již v roce 2013. Navíc podle kritiků až po dokončení první fáze programu C2D2, resp. Block 4, v roce 2024 skončí skutečný vývoj F-35 a letoun dosáhne schopností, které byly od něj na začátku požadovány.
V současné době po celém světě léta 270 F-35 a v letošním roce Lockheed dodá dalších 91 letadel.
Zdroj: Warrior Maven
Související články
Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II
V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...
- 06.03.2018
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Šéf německého letectva odešel kvůli americké stíhačce F-35
Ještě v listopadu se jako o hlavním kandidátovi pro plánovanou generační výměnu bojových letadel ...
- 22.03.2018
- 55 komentářů
- Michael Myklín
Provozní cena stíhaček F-35 Lightning II musí klesnout
Podle generála Dave Goldfeina, náčelníka štábu amerického letectva, musí provozní náklady stíhaček ...
- 01.04.2018
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
Japonská stíhačka F-3 jako hybrid F-22A Raptor a F-35 Lightning II?
Podle agentury Reuters americká firma Lockheed Martin pro japonský program stíhačky F-3 nabízí stroj ...
- 23.04.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
KOLT, nevím co by teda měl technik ,, zasunout ,, :) , ale pokud jsi myslel konektor do počítače a nahrát aktualizaci softvaru, tak to by byl asi nejdražší aktualizace na světě ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT,
nevím co by teda měl technik ,, zasunout ,, :) , ale pokud jsi myslel konektor do počítače a nahrát aktualizaci softvaru, tak to by byl asi nejdražší aktualizace na světě .
píší že jen instalace bude stát cca 6 mil. dolarů na letadlo !!! to mě spíš připadá na malou generální opravu
a pokud jsem to správně pochopil tak ty státy které v současné době mají a do roku 2021 budou mít F35 tak mají maximálně letadla pro výcvik které nic neumí :(
a co když se vývoj aktualizace nepovede nebo bude třeba až o 10 let později ? k čemu ty letadla jsou ?
proč se ty letadla nepustily na trh už hotové kompletní ? k čemu jim jsou letadla která sice lítají , ale jsou 10 let nebojeschopné ?
není potom ruský přístup k T-50 lepší 10 let testovat a pak pustit do výroby hotovou verzi ? ( a né se jim pořád smát, že ještě nevyrábí )Skrýt celý příspěvekNevím, jak v roce 2009, ale v roce 2011 už bylo jasné, že to celé bude drobet jinak. A podle tehdejších revidovaných plánů běží vývoj víceméně podle plánu. Ohledně instalace SW ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím, jak v roce 2009, ale v roce 2011 už bylo jasné, že to celé bude drobet jinak. A podle tehdejších revidovaných plánů běží vývoj víceméně podle plánu.
Ohledně instalace SW updatu způsobem, jaký popisuje pan generál, bych byl drobátko skeptický... Troufnu si tvrdit, že takhle to fungovat nebude. Vždycky to bude, způsobem, že přijde technik, "zasune" a začne pracovat :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...