Japonská stíhačka F-3 jako hybrid F-22A Raptor a F-35 Lightning II?
- 23. 4. 2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Podle agentury Reuters americká firma Lockheed Martin pro japonský program stíhačky F-3 nabízí stroj založený na designu F-22A Raptor a využívající technologie F-35 Lightning II. Lockheed za tímto účelem údajně uvažuje o obnovení výrobní linky stíhaček F-22A Raptor.
F-22A Raptor je stíhačka páté generace určená k vybojování vzdušné nadvlády nad letadly protivníka. V současné době se jedná o nejvýkonnější letadlo k vedení boje vzduch-vzduch na krátkou i dlouhou vzdálenost.
O stíhačku F-22A Raptor se v minulosti silně zajímalo jak v úvodu zmíněné Japonsko, tak Austrálie. Americký Kongres však nikdy nedovolil, z obavy ze zneužití citlivých technologií, vyvést F-22A do zahraničí. Obě země se tak musely „spokojit“ s letouny F-35 Lightning II, které jsou sice označovány jako víceúčelové, ale především určené k vedení nejsložitějšího boje vzduch-země.
Výroba F-22A sice skončila v roce 2012, ale od té doby média mnohokrát spekulovala o možnosti obnovení výroby, jak pro americké letectvo, tak dokonce i pro zahraniční zákazníky. Pentagon ale vždy spekulace médií dementoval.
Japonsko však stále hledá výkonné letouny schopné výkonově čelit nejnovějším čínským stealth letounům, jako je Chengdu J-20 nebo Shenyang J-31. Kvůli nemožnosti nakoupit F-22A Raptor proto Japonsko začalo před lety zkoumat možnost spustit vývoj vlastního stealth stíhacího letounu F-3, bez nadsázky „japonské F-22A“.
V rámci programu ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) v roce 2016 vzlétl technologický demonstrátor Mitsubishi X-2 Shinshin, který měl otestovat základní aerodynamickou koncepci možné budoucí japonské stíhačky F-3. Program ATD-X si vyžádal 350 milionů dolarů.
Je zde však problém – kdyby F-3 vyvíjelo Japonsko jen vlastními silami, vývojové náklady dosáhnou 40 miliard dolarů a kvůli nutnosti vyvinout od nuly některé technologie, stíhačka F-3 nevstoupí do výzbroje dříve než po roce 2030.
V březnu tohoto roku proto japonská vláda poslala britské a americké vládě žádost o informaci (RFI) ohledně připojení k programu F-3.Ve hře je několik možností, jak poskytnutí amerických a britských technologií, tak dokonce základní americké nebo britské letecké platformy, která by byla upravena podle japonských požadavků.
„Uvažujeme o domácím vývoji, o společném vývoji a o možnosti modernizovat stávající letadla, ale dosud jsme nedospěli k žádnému rozhodnutí,“ uvedl v pátek mluvčí japonského ministerstva obrany.
Agentura Reuters uvádí, že kromě nabídky Lockheedu (hybrid F-22 a F-35) Tokio doufá také v odpověď od společnosti Boeing (výrobce F/A-18 Super Hornet) a britské BAE Systems (Eurofighter Typhoon).
Lockheed Martin Japonsku nabízí platformu designově vycházející ze stíhaček F-22A Raptor, ale využívající technologie F-35. V současné době však nejsou o této „hybridní stíhačce“ jakékoliv bližší takticko-technické informace, ale podle Reuters, která se odvolává na svůj zdroj, má být výsledné letadlo lepší než F-22A a F-35.
Japonský demonstrátor ATD-X provedl svůj poslední let v minulém roce.
Nepochybně takové letadlo se bude vyrábět přímo v Japonsku za využití amerických i japonských technologií (jako v případě F-2 a F-15J). Podle Reuters každé takové letadlo musí mít japonské motory, radar a další klíčovou techniku. Za tímto účelem Lockheed vede diskuzi s japonským ministerstvem obrany a poté, co dostane povolení od americké vlády, připraví Tokiu na základě RFI oficiální nabídku.
Možnému prodeji technologií F-22A do Japonska nepochybně pomůže příslib amerického prezidenta Donalda Trumpa, který slíbil uvolnit omezení na vývoz amerických zbraní podle myšlenky, že „ekonomická bezpečnost je národní bezpečnost.“ Washington na základě tohoto slibu před několika dny zrušil restrikce, které dosud americkým výrobcům bránily přímo prodávat do ciziny některé pokročilé zbraňové systémy (např. bezpilotní letadla).
Dosud k tomu bylo zapotřebí vládní povolení. Napříště bude možný přímý prodej, i když vláda si dohled zachová a může kontrakt blokovat. Možnost zasáhnout bude mít i Kongres. Nicméně v případě Japonska, kdy Donald Trump označuje japonského premiéra Šinzo Abého za „svého přítele“, se námitky neočekávají. Dodejme, že Abe a Trump se setkali již třikrát a oba státníci spolu mluvili již dvacetkrát.
„Ve spolupráci s japonskou a americkou vládou s potěšením prozkoumáme možnosti náhrady japonského stíhacího letadla F-2,” uvedl mluvčí společnosti Lockheed Martin pro agenturu Reuters. „Naše vůdčí schopnosti a zkušenosti v oblasti letounů páté generace mohou být využity k tomu, aby zajistily nákladově efektivní schopnosti, které vyhoví budoucím bezpečnostním potřebám Japonska.”
F-22A na letecké základně Langley Air Force Base; ilustrační video
V současné době páteř japonského letectva tvoří letouny F-15J (japonská verze F-15C/D Eagle) a F-2 (F-16 Fighting Falcon). Konstrukce obou letounů je však stará již několik desetiletí. Japonské letectvo v následujících letech posílí 42 nových letadel F-35A Lightning II (náhrada za F-4EJ Phantoms), ale výkonný stealth letoun pro vedení boje vzduch-vzduch bude Japonsku stále chybět.
Tyler Rogoway z webu The Drive soudí, že za zákazem exportu F-22A byl a je především lobbing Lockheedu, který potřebuje zvýšit prodeje F-35 Lightning II (nebo jeho technologií). Podle Rogowaye je technologie F-22A již několik desítek let stará a ve skutečnosti F-35 je pokročilější letoun. „V tomto okamžiku je zákaz vývozu F-22 více ochranářským nástrojem na podporu výrobních čísel F-35 než národní bezpečnostní hra,” napsal Rogoway v roce 2016 v souvislosti s japonským programem ATD-X.
Ostatně také americké letectvo dokončilo vypracování studie, která měla posoudit náklady na obnovení výroby F-22A Raptor. Podle této studie výroba dalších 194 F-22A Raptor má stát 50 miliard dolarů, z toho 10 miliard bude stát obnovení výrobní linky. Náklady na výrobu jednoho Raptoru dosáhnou 206 milionů až 216 milionů dolarů.
Nakonec Japonská investice může vést k tomu, že „hybridní” F-22A nakoupí i americké letectvo. Nicméně je problém, že každý dolar investovaný do F-22A bude chybět při nákupu F-35. Na druhou stranu, pokud bude nové F-22A využívat technologie F-35, může podobný krok podpořit i samotný Lockheed.
Zdroj: The Drive
Související články
Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II
Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...
- 05.03.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Čínský Chengdu J-20 čelí několika výzvám
Yang Wei, zástupce ředitele pro vědu a technologie v čínské společnosti Aviation Industry ...
- 22.03.2018
- 30 komentářů
- Jan Buchar
Provozní cena stíhaček F-35 Lightning II musí klesnout
Podle generála Dave Goldfeina, náčelníka štábu amerického letectva, musí provozní náklady stíhaček ...
- 01.04.2018
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
Námořní dron MQ-25 Stingray od firmy Lockheed Martin
Americká firma Lockheed Martin představila svůj koncept víceúčelového námořního bezpilotního tankeru ...
- 12.04.2018
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Hm,už dávnejšie ma napadla myšlienka,že prečo nenamontujú elektroniku z F35 do F22,keď obe navrhla jedna firma. :-) Ale ok,predsa len jedna pripomienka : F22 má menší úložný ...Zobrazit celý příspěvek
Hm,už dávnejšie ma napadla myšlienka,že prečo nenamontujú elektroniku z F35 do F22,keď obe navrhla jedna firma. :-) Ale ok,predsa len jedna pripomienka : F22 má menší úložný priestor a odnesie menej ako F35...už tu boli články o tom,že sa do F22 nevojdú ťažké bomby GBU....ako teda budú japonci likvidovať pozície rusov na Sachaline,Kurilách a ďalekom východe ? Na zodolnené bunkre im ľahké rakety stačiť nebudú.
Otázka pre znalých : Je pravda,že najlepšia frekvencia radarového signálu je tá,ktorá odpovedá vlnovej dlžke rovnej dlžke lietadla,ktoré hĺadám ? Niekde som čítal,že ak sa rovnajú,tak vždy dochádza k odrazu vlny bez ohľadu na povrch lietadla. Čo uvidia rusi na radaroch ,ak vlnová dlžka radaru bude presne 18,92 m t.j. frekvencia 15,85 MHz ?Skrýt celý příspěvekRiMr71: Spíše bych se přikláněl, k dnešní ceně 200 milionů. Když si vezmeš, že v tom letadle bude z původní F22 jen geometrie draku. Možná ani to ne. Celkem by mně zajímalo kolik, ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: Spíše bych se přikláněl, k dnešní ceně 200 milionů. Když si vezmeš, že v tom letadle bude z původní F22 jen geometrie draku. Možná ani to ne. Celkem by mně zajímalo kolik, už k dnešnímu dni utratily USA za upgrade F22 a kolik je skutečná kumulovaná cena stroje.Skrýt celý příspěvek
Americkym prezidentom je nejaky Trump, ktory hlasa: 'America First'. Ten ma priam koprivku z presunu pracovnych miest mimo USA. Najnovšie zaviedol clo na obyčajne polotovary z ...Zobrazit celý příspěvek
Americkym prezidentom je nejaky Trump, ktory hlasa: 'America First'. Ten ma priam koprivku z presunu pracovnych miest mimo USA. Najnovšie zaviedol clo na obyčajne polotovary z ocele a hliniku, ktore sa vlastne v USA už velmi nevyrabaju, len aby vytvoril nejake pracovne miesta. Dost by ma prekvapilo, keby americka administrativa, ktora polstoročia platila cely vyskum, vyvoj a vyrobu, dovolila presunut hi-tech vyrobu z USA do Japonska, dokonca s perspektívou, že im Japonci budu predavat "ich tryskač" s tabulkou Made in Japan. USA potom Japonsku čo predaju? Kukuricu?Skrýt celý příspěvek
Král má už fousy až na zem, ale ač v důchodu, pořád jsou oproti němu jeho vyzyvatelé (ty čínské ohavy, Raptornyj od Suchoje atd) jen uhrovití puberťáci... K ceně - kolik může ...Zobrazit celý příspěvek
Král má už fousy až na zem, ale ač v důchodu, pořád jsou oproti němu jeho vyzyvatelé (ty čínské ohavy, Raptornyj od Suchoje atd) jen uhrovití puberťáci...
K ceně - kolik může takový "F-25" (že by konečně skutečně existoval :) ) Velociraptor stát? Když vezmeme v potaz, za kolik se prodává třeba Rafale, tak za nějakých 150 mega zájemci z Izraele, Jižní Koreje výrobci urvou kniply...Skrýt celý příspěvekNesher: myslím že FR+DE mají dost prostředků, aby dotáhli do konce vlastní letoun. Je to i dost prestižní věc a pochybuju, že by chtěli nechat padnout vojenskou divizi Airbusu - ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher:
myslím že FR+DE mají dost prostředků, aby dotáhli do konce vlastní letoun. Je to i dost prestižní věc a pochybuju, že by chtěli nechat padnout vojenskou divizi Airbusu - ten potřebuje nabízet konkurenceschopný stroj i v budoucnu. Exportní potenciál určitě je - tam kde se dnes prodávají Typhoony a Rafaly, což není málo států (!) Myslím že trh států, které nechtějí letouny z Číny nebo Ruska, je dostatečně velký aby se zde uživil jak F-22 NG (cool název), nový americký letoun nové generace, tak i Eurofighter No.II
Zajímavé bude spíš to, jaké trhy pro sebe urve KAI KF-XSkrýt celý příspěvekClanek UK, speciálně po brexitu žádný "evropský" stroj vyvíjet nebude. Ti se spojí s USA, viz F 35. Itálie pro svoje potřeby klidně vystačí s F 35. Takže zbývá DE + FR, ti to ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
UK, speciálně po brexitu žádný "evropský" stroj vyvíjet nebude. Ti se spojí s USA, viz F 35.
Itálie pro svoje potřeby klidně vystačí s F 35. Takže zbývá DE + FR, ti to sami neutáhnou. Ostatně ta F 22 NG by mohla být zajímavá i pro Indii.Skrýt celý příspěvek@Nesher Nehazel bych flintu do zita. Furt bude podstatne co na to Korea a co na to GB. Spojeni Japonsko-USA ulevi obema a da jim produkt pro staty, ktere nemaji ambice udelat ...Zobrazit celý příspěvek
@Nesher
Nehazel bych flintu do zita. Furt bude podstatne co na to Korea a co na to GB. Spojeni Japonsko-USA ulevi obema a da jim produkt pro staty, ktere nemaji ambice udelat vlastni vyvoj. Izrael je jasny uz z duvodu financni pomoci, Australii bych tak jasnou zatim nevidel a ten zbytek je uplne s otaznikem. DE+FR+UK+IT (taky ma dvoumotoraky ktere jednou bude potrebovat nahradit) + JK je furt technologicka i financni zakladna dost silna na to aby se na novy stroj zmohla a i na to aby jej pak odebrala v dostatecnych poctech (to uz se bavime temer o tisicovce). Problem bude jen cas (USA svuj produkt dostanou na trh urcite driv).
Ano, evropu a spojence to bude stat vic, ale bude to vymysleno i vyrobeno doma, bude to zakladna pro dalsi vyvoj z ktereho se bude cerpat i v budoucnu... a pokud by se povedlo zapojit i mensi evropske staty (s tim, ze nektere celky by slo pak vyuzit i pri stavbe jednomotoraku), tak to tak zle nevidim.
Jen takovy program nema v evropskem meritku precedens, je to spis prani, ale jestli v dnesni situaci realizovatelne ukaze az cas.Skrýt celý příspěvekPokud uvolní americká vláda F-22 k exportu, tak si holý trup můžou Japonci i Australané a další, upravit dle vlastních představ. Výsledky se můžou vzájemně dost lišit s tím, že by ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud uvolní americká vláda F-22 k exportu, tak si holý trup můžou Japonci i Australané a další, upravit dle vlastních představ. Výsledky se můžou vzájemně dost lišit s tím, že by místní verze byly napěchovány lokálními komponenty. Přeci jen dnes je tendence, dělat si u všeho co nejvíc komponentů doma - pro podporu tamních průmyslů. je to sice drahé a možná neefektivní, ale ty tendence tady jsou a mnohem snáz se ospravedlňují u voličů. Pokud jde o Indii, tak i to je docela dost dobře možné - vlastně se mi ta představa hodně líbí.
Co se týče USAF a Evropy, tak zde si myslím že bude tendence rychle dovyvinout vlastní letouny 6. generace a s pořízením modernizovaných F-22 spíš nepočítám. Přeci jen tyto stroje by už měly být technologicky dál, ale taky cenově. USA i Evropa na to ale peníze má. Exporní / lokální verze F-22 by tak ale mohly mít slušný úspěch i tak. Rozhodně ale nejde říct, že by znovuoživení F-22 znamenalo ohrožení pro tyto projekty (!)Skrýt celý příspěvekVyborny tah!! Jak pro USA tak japonsko. Asi kazdy vi ze zastaveni linky na F-22 byla jedna z nejvetsich hlouposti co mohli udelat. F-22 cose tyce poctu je jich vyrobnich malo mely ...Zobrazit celý příspěvek
Vyborny tah!! Jak pro USA tak japonsko. Asi kazdy vi ze zastaveni linky na F-22 byla jedna z nejvetsich hlouposti co mohli udelat. F-22 cose tyce poctu je jich vyrobnich malo mely by to doplnit cca jednou tolik na 400ks klidne i viceSkrýt celý příspěvek
clanek Myslím, že pokud to dotáhnou do konce, tak toho logicky prodají mnohem více než Evropa (reálně Německo a Francie, GB je mimo, Itálie má linku na F 35). Protože pokud by F ...Zobrazit celý příspěvek
clanek
Myslím, že pokud to dotáhnou do konce, tak toho logicky prodají mnohem více než Evropa (reálně Německo a Francie, GB je mimo, Itálie má linku na F 35). Protože pokud by F 22 NG stál 300 mil. USD, tak kolik by stál německo-francouzský stroj vyvíjený prakticky od nuly? Pokud to není kachna, tak sny o evropském letadle 5 gen jsou definitivně u konce.Skrýt celý příspěvekOd americanu genialni tah. Maji vlastne vsechny ingredience k dispozici, jak materialy, tak motory, tak vektorovani tahu, tak radar, tisice a tisice radku kodu, slozit z toho ...Zobrazit celý příspěvek
Od americanu genialni tah. Maji vlastne vsechny ingredience k dispozici, jak materialy, tak motory, tak vektorovani tahu, tak radar, tisice a tisice radku kodu, slozit z toho Raptor vol.2 jiste nebude zadarmo, ale zrovnatak jiste to bude jen zlomek toho co by japonce (korejce, australany, singapurce...) stalo vse vyvinout od nuly. Navic tim vypali rybnik evrope.
Na co jsem ale zvedavy je to kolik toho kdo nakonec nakoupi. O americany strach nemam, ti dalsich 200-400 kusu upotrebi jako nic, ale kolik z tech puvodne smutnych tvari co jim byl odreknut Raptor si nakonec nakoupi letadla s jednotkoovou cenou 200-300mil USD a v jakych poctech. To bude zajimave sledovat. Zvlast ve svetle toho vecneho place nad tim jak F-35 za 100mil je prilis drahy spas.Skrýt celý příspěvekJestli tímhle padne spolupráce Japonska s Evropou na stíhačce 5. či 6. generace, bude to pro Evropu dost smůla :-( Warnost, ony ty ceny jsou ale v "jiných dolarech", resp. ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli tímhle padne spolupráce Japonska s Evropou na stíhačce 5. či 6. generace, bude to pro Evropu dost smůla :-(
Warnost, ony ty ceny jsou ale v "jiných dolarech", resp. počítají se dolary z jiného roku, což dělá docela slušný rozdíl. Navíc cena F-22A je někde mezi dvoj a trojnásobkem F-35A, takže rozdíl je to slušný.Skrýt celý příspěvekNikdy jsem nepochopil cenu F-22 a F-35. Když porovnám, že se F-22 vyrobilo necelých 200 kusů a F-35 se má vyrobit několik tisíc, přijdou mi prostě Lightningy příliš drahé. A to se ...Zobrazit celý příspěvek
Nikdy jsem nepochopil cenu F-22 a F-35. Když porovnám, že se F-22 vyrobilo necelých 200 kusů a F-35 se má vyrobit několik tisíc, přijdou mi prostě Lightningy příliš drahé. A to se budou muset ještě první série modernizovat na budoucí standart.
Superme: Export takové stihačky na Tchaj-wan je spíš sci-fi, žádný americký prezident si asi nedovolí ze strachu z Číny tam prodat tak moderní zbraně.Skrýt celý příspěvekZaujímavé obzvlášť pri porovnaní so včerajším článkom o problémoch Indov. Samozrejme Japonci to majú o to ľahšie, že majú dostatočnú technologickú základňu, ktorou môžu prispieť do ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujímavé obzvlášť pri porovnaní so včerajším článkom o problémoch Indov. Samozrejme Japonci to majú o to ľahšie, že majú dostatočnú technologickú základňu, ktorou môžu prispieť do podobného projektu, kým Indovia majú iba peniaze a požiadavky. :-) Tento projekt bude rozhodne životaschopnejší, než indicko-ruský.
Superme:
So zapojením Tajwanu by som nerátal kvôli vzťahom s Čínou. Oni si budú musieť - s patričnou pomocou príslušných amerických firiem - pomôcť sami. Tuším sa už aj pokúšali na koncepcii modernizovaného F-CK-1 vyvinúť stroj so stealth vlastnosťami.Skrýt celý příspěvekByla by to paráda. Spolupráce zrovna těchto dvou technologických gigantů... už bychom měli pomalu začít šetřit :) Každopádně zákazníky si to určitě najde. Ideální nejenom pro ...Zobrazit celý příspěvek
Byla by to paráda. Spolupráce zrovna těchto dvou technologických gigantů... už bychom měli pomalu začít šetřit :)
Každopádně zákazníky si to určitě najde. Ideální nejenom pro Japonce s Američany, ale i Australany, Kanaďany a myslím, že by byl velký zájem i třeba z Indie a Tchaj-wanu. Otázka spíše je, jak by to poznamenalo program 6. generace v USA pokud by se rozhodli doplnit F-22 právě těmito stroji. Snad ne nijak výrazně.Skrýt celý příspěvekMíša: Južná Korea a Indonézia majú spoločný výskum a vývoj dvojmotorovej stíhačky piatej generácie KAI KF-X pričom prototyp má byť k dispozícii v roku 2021 a prvý let sa má ...Zobrazit celý příspěvek
Míša:
Južná Korea a Indonézia majú spoločný výskum a vývoj dvojmotorovej stíhačky piatej generácie KAI KF-X pričom prototyp má byť k dispozícii v roku 2021 a prvý let sa má uskutočniť v roku 2022.
Zároveň sa KAI snažia diverzifikovať zbraňové systémy aby neboli závislí len na amerických zbraniach kde ich mnohdy držia v šachu ako napr. s raketami s dlhým doletom ako napr. AIM-120 v štýle "Amefica First" zdržiavanie s ich dodávkou a následnou integráciou a preto sa rozhodli aj pre integráciu európskych rakiet vzduch-vzduch dlhého doletu MBDA Meteor a new ASRAAM (Diehl Defence IRIS-T) a to aj pre súčasné jednomotorové KAI FA-50 Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft.
zdroj: https://www.ainonline.com/avia... Skrýt celý příspěvekO tento stroj bude záujem, aj samotné USA by rado doplnilo svoj arzenál F-22 . Určite by mali záujem Austrália (tá mala záujem o F-22, objednala F-35) , Izrael, Južná Korea, ...Zobrazit celý příspěvek
O tento stroj bude záujem, aj samotné USA by rado doplnilo svoj arzenál F-22 . Určite by mali záujem Austrália (tá mala záujem o F-22, objednala F-35) , Izrael, Južná Korea, prípadne bohatší Európsky zákazníci... a možno aj tá India aby udržala pomer síl v regióne.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...