Provozní cena stíhaček F-35 Lightning II musí klesnout

Vizuální kontrola stíhačky F-35A Lightning II; ilustrační foto; větší foto / USAF 

Podle generála Dave Goldfeina, náčelníka štábu amerického letectva, musí provozní náklady stíhaček F-35A Lightning II klesnout na úroveň nebo k úrovní stíhaček F-16. V opačném případě americké letectvo, podle magazínu Bloomberg, může nakoupit až o třetinu méně stíhaček F-35A Lightning II.

Z finančního hlediska je nákup a zavedení nového zbraňového systému do výzbroje pouze polovinou, resp. menší části problému. V poslední době provozní a servisní náklady představují postupně větší finanční problém, než nákup samotných zbraní.

 

Pokud vezmeme finanční náklady na celý životní cyklus, tak cena za nákup samotného zbraňového systému (bez provozního, logistického, servisního, výcvikové, atd. zázemí) dosahuje pouze 25 % a méně (resp. čím dál méně) z celkové částky nutné na nákup a zajištění provozu zbraňového systému po celou dobu jeho životnosti (cca 40 let a více).
 

V případě programu stíhačky F-35 Lightning II samotný vývoj, výzkum a testování stíhačky F-35 stál 55 miliard dolarů a za nákup 2663 stíhaček F-35A/B/C Pentagon vydá do roku 2037 (poslední rok výroby F-35 pro Pentagon) přes 319 miliard dolarů.

Celkové náklady Pentagonu na vývoj, pořízení letadel a vybudování kompletního provozního zázemí, plus provozní náklady (palivo, náhradní díly, modernizace) až do roku 2070 ale přesáhnou 1,5 bilionu dolarů. Je to jednouše částka zahrnující všechno, co je spojené s vývojem, nákupem a provozem F-35.

 

Právě provozní a servisní náklady F-35 začínají „strašit“ všechny zákazníky. Například mezi lety 2018 až 2024 Pentagon a zahraniční zákazníci budou muset vydat 16 miliardy dolarů na softwarovou modernizaci F-35 na standard Block 4 (nové možnosti pro radar, prostředky radioelektronického boje, fúze dat, možnost použití nejnovějších zbraní, atd.).
 

„Naším počátečním cílem je dostat se [F-35] na ekvivalent nebo velmi blízko k tomu, co právě vynakládáme na udržení stíhacích letounů čtvrté generace [F-16],“ uvedl Goldfein avšak s tím, že letectvo prozatím neplánuje umenšit počet nakupovaných F-35 (1763 F-35A). „Budeme kupovat tyto letadla po řadu let, takže je příliš brzy na to, abychom mluvili o jakémkoli zkrácení jakéhokoli nákupu.“ Goldfein však uznává, že provozní náklady F-35 jsou „absolutně“ tím nejvýznamnějším problémem projektu.
 

Nicméně na konci března magazín Bloomberg News citoval interní zprávu letectva, podle které letectvo může nakoupit až o 590 stíhaček F-35A méně, pokud provozní náklady během dalších deseti let nepoklesnou o 38 %. Podle této zprávy letectvo musí vydat ročně 3,8 miliardy dolarů na zajištění provozu flotily F-35A. Pokud se nic nezmění, do roku 2028 letectvo vydá na zajištění provozu flotily F-35A 38 miliardy dolarů.
 

Americké letectvo sice provozuje pouze verzi F-35A, ale jakékoliv omezení počtu nakupovaných letadel se promítne i do růstu jednotkové ceny a provozních nákladů i u verzí F-35B a F-35C a pro všechny zákazníky.

 

Údržbu a servis F-35 zajišťuje centrální počítačový logistický systém ALIS.

 

Problémy s provozními náklady, ale i nedostatkem náhradních dílů a jinými technickými problémy, musí být vyřešeny co nejdříve, neboť program F-35 v letošním roce ukončil 17 let dlouhou vývojovou fázi a v záři začnou rok dlouhé bojové testy F-35A, jak vyžaduje americký zákon. Následně (na konci roku 2019) může začít plná sériová produkce. Podle firmy Lockheed Martin lze od roku 2023 vyrábět ročně až 160 letounů F-35 všech tří verzí. Prozatím všechny tři složky Ozbrojených sil Spojených států obdržely 250 stíhaček F-35.
 

Pentagon má navíc podle vlastních slov jen malé povědomí o tom, jak Lockheed Martin utrácí peníze v projektu. Například z celkových provozních nákladů připadá polovina pro Lockheed Martin, který zajišťuje „řízení programu, údržbu letadel, opravy dílů, údržbu software a inženýrskou podporu.“ Druhá polovina připadá především na palivo a na letecký personál.
 

Hlavním zdrojem finančních problémů je důraz na víceúčelovost F-35. V podstatě konstruktéři chtěli do jediné platformy vložit maximum schopností, aby mohla plnit všechny myslitelné úkoly. To se samozřejmě muselo nutně odrazit na složitosti konstrukce a následně na pořizovací i provozní ceně.

 

Zdá se, že minimálně americké letectvo tento přístup v budoucnu změní. Podle dostupných zpráv letectvo bude v budoucnu vyvíjet jednodušší (avšak navzájem plně spolupracující) letecké platformy určené ke konkretnímu úkolu. Můžeme se tak dočkat například stealth stíhacích proudových dronů, které budou navrženy a postaveny výhradně a jen k vedení boje vzduch-vzduch nebo naopak bitevních dronů určených výhradně k vedení boje vzduch-země.

 

Zdroj: BloombergDefense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?

Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II

V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...

Čínský Chengdu J-20 čelí několika výzvám

Yang Wei, zástupce ředitele pro vědu a technologie v čínské společnosti Aviation Industry ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    10:12 06.04.2018

    Další ze stejného článku: Poprvé kdy plně otestovali potenciál bylo před rokem, kdy dvě F-35A koncertující 4 F-16 vs 8 F-16 simulující moderní protivníky. Modrým F-16 velel ...Zobrazit celý příspěvek

    Další ze stejného článku:

    Poprvé kdy plně otestovali potenciál bylo před rokem, kdy dvě F-35A koncertující 4 F-16 vs 8 F-16 simulující moderní protivníky.
    Modrým F-16 velel relativně nezkušený pilot a předtím piloti F-35 takovou misi lítali jen v simulátorech. Červeným vele zkušený pilot se zkušenostmi s F-35.

    Plán byl využít REB F-35 k zamaskování F-16, zabránit v jejich detekci a využít nejdříve jejich rakety pro eliminaci první vlny. A pak až F-16 přejdou na likvidaci pozemních cílu, F-35 budou poskytovat krytí se svou výzbrojí.

    Plán vyšel na výbornou a červení se vůbec nedostali k tomu opětovat palbu.

    Došlo jim, že RNLAF bude muset od základů změnit to jak operuje.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:49 05.04.2018

    Holandský pilot F-35 Lt Col Ian ‘Gladys’ Knight má pár zajímavých citací: ještě před 18 měsíci měli restrikce letové obálky, omezení g a aoa. Když pak začali cvičit BFM ...Zobrazit celý příspěvek

    Holandský pilot F-35 Lt Col Ian ‘Gladys’ Knight

    má pár zajímavých citací:

    ještě před 18 měsíci měli restrikce letové obálky, omezení g a aoa.

    Když pak začali cvičit BFM (souboje) s otevřenou obálkou (pořád to byl jen 3i) s 4gen stíhači. Měla F-35 pověst neohrabaného stroje.

    Takže oponenti začínali lítat s nádržemi a raketami pod křídly. Mysleli si, že nás snadno porazí. Koncem týdne už lítali jen s centrální nádrží a snažili se co mohli, aby jsme je nerozstříleli.

    Další týden lítali už v čisté konfiguraci... a pak byli souboje velmi zajímavé.

    ---

    Během jednoho letu Maj Pascal ‘Smiley’ Smaal letěl s inertní GBU-12, nejdřív se zúčastnil soubojů a pak odletěl GBU shodit na střelnici, na co měl pořád dostatek paliva.

    Když se ho v debriefingu oponent ptal, proč po souboji letěl na střelnici a dostal odpověď, že nesl po celou dobu GBU-12, tak jen nevěřícně mlčel.

    ---

    GBU-12 je jen 500lb bomba, ale vypadá to, že jsme se schopnost bojovat i s plnou interní výzbrojí nejsou tak mimo...

    článek ke stažení zde, kde jsou detaily i k CAS:
    http://www.f-16.net/forum/down...

    ..Dogfighting in the F-35...
    ...‘The F-35 is a very different aircraft, and it took pilots a while to adjust and figure out how to max-perform it. What didn’t help is that until about 18 months ago we were restricted in envelope, which meant we couldn’t pull as much g as we wanted to, nor fly with high-alpha. It was an eye-opener for all of us when those restrictions were lifted and we finally got to see the full potential. Actually, it was an eye-opener for a lot of adversary pilots as well.’

    The F-35 is far larger than the F-16, and it carries twice as much fuel and three times the payload. ‘Consequently, the F-35 loses energy a bit faster than the F-16 at higher speeds,’ continues Knight. ‘But the slow-speed handling is amazing. The F-35 pilot has the option to continuously point the nose at the adversary, even at ridiculously slow speeds, which is a great capability to have in combination with high off-boresight missiles and a helmet-mounted sight. You need to be careful maneuvering the aircraft at higher speeds, because if you keep pulling back on the stick the aircraft will give you as much alpha as it can, but it will bleed a lot of energy in the process. It’s up to the pilot to recognize when to try to maintain airspeed and energy and when to give that away to prosecute with missiles or guns. I typically tell new pilots that the F-35 sits somewhere in between the F-16 and F/A-18 when it comes to within visual range maneuvering.’

    Knight divulged a little more information about flying basic fighter maneuvers (BFM) in an F-35. ‘When our envelope was cleared to practise BFM we got the opportunity to fight some fourth-generation fighters. Remember, back then the rumors were that the F-35 was a pig. The first time the opponents showed up [in the training area] they had wing tanks along with a bunch of missiles. I guess they figured that being in a dirty configuration wouldn’t really matter and that they would still easily outmaneuver us. By the end of the week, though, they had dropped their wing tanks, transitioned to a single centerline fuel tank and were still doing everything they could not to get gunned by us. A week later they stripped the jets clean of all external stores, which made the BFM fights interesting, to say the least…

    ‘High-g maneuvering is fun, but having high fuel capacity and the ability to carry lots of stores is great too. During the weeks when we were flying BFM we also needed to drop a GBU-12 [laser-guided bomb] on the China Lake weapons range. Back in our F-16 days we’d have had to choose, since there is no way you can BFM with a bomb on your wing, let alone having the fuel to fly both missions in a single sortie. With the F-35, however, this isn’t much of an issue. On one of the sorties, my colleague, Maj Pascal ‘Smiley’ Smaal, decided he would fly BFM and still have enough fuel to go to the range afterwards and drop his weapon. During the debrief, the adversary pilot told us he was confused as to why we went to the range after the fight. When ‘Smiley’ told him that he was carrying an inert GBU-12 the entire time and that he then dropped it afterwards during a test event, the silence on the other end of the line was golden.’..."Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:25 05.04.2018

    jan.mrcasik@protonmail.com: správně, dík za opravu, místo JPALS jsem měl napsat magic carpet. Ale už ho mají integrovaný?

    jan.mrcasik@protonmail.com: správně, dík za opravu, místo JPALS jsem měl napsat magic carpet. Ale už ho mají integrovaný?

  • jan.mrcasik@protonmail.com
    12:25 05.04.2018

    Shania: tak "snazší než SH", jo? A řekl ti už někdo řekl, že to co je na F-35 známé jako "Delta Flight Path" se retrofituje na Super Hornety jako "MAGIC CARPET", tzn. přistávat se ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: tak "snazší než SH", jo? A řekl ti už někdo řekl, že to co je na F-35 známé jako "Delta Flight Path" se retrofituje na Super Hornety jako "MAGIC CARPET", tzn. přistávat se SH s MC je stejně těžké, jako přistávat s F-35 v DFP mode?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:34 04.04.2018

    KOLT: s bečkem by jsme nejspíš po pár hodinách v simulátoru zvládli na LHD přistat taky:D

    KOLT: s bečkem by jsme nejspíš po pár hodinách v simulátoru zvládli na LHD přistat taky:D

  • KOLT
    20:03 04.04.2018

    Shania, díky. Takže s versi B je to vlastně jednodušší :-)

    Shania, díky. Takže s versi B je to vlastně jednodušší :-)

  • Shania
    17:17 04.04.2018

    KOLT: automatické přistávání to ještě nemá, ale při testech po opravě háku měli všechny zachyty na jednom lane. Rafale má mít něco podobného. Se zavedení JPALS se to zlehčí i jiným ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: automatické přistávání to ještě nemá, ale při testech po opravě háku měli všechny zachyty na jednom lane. Rafale má mít něco podobného. Se zavedení JPALS se to zlehčí i jiným strojům, ale podrobnosti moc nesleduji.

    Takže snažší než SH to májí, ale řešili např. problém s helmou - green glow co oslepoval piloty při min. světle (noc + zataženo),mají na to myslím nějaký workaround a definitivně to bude opraveno v další verzi helmy.

    Pořád ale přistávání na lodi vyžaduje dlouhý výcvik.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:24 04.04.2018

    Shania, v jednu chvíli tam letí pěkný vánoční stromeček :-) Mmchd, netušíte, do jaké míry je vlastně přistávání "automatizované"? Myslím tím, o kolik to má pilot snazší než s ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, v jednu chvíli tam letí pěkný vánoční stromeček :-) Mmchd, netušíte, do jaké míry je vlastně přistávání "automatizované"? Myslím tím, o kolik to má pilot snazší než s F/A-18.

    Jirosi, souhlas, ale budu za GN – shoda přísudku s podmětem! :-)Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    05:17 04.04.2018

    Argonaut.CZ: Část flotily F16 se jen blížila ke schopnostem F35 upgrade co trvaly 40 let. Dnes taky nikdo neřeší, že F16a neuměli všechno, a upgrade by stál tenkrát šílené peníze. ...Zobrazit celý příspěvek

    Argonaut.CZ: Část flotily F16 se jen blížila ke schopnostem F35 upgrade co trvaly 40 let. Dnes taky nikdo neřeší, že F16a neuměli všechno, a upgrade by stál tenkrát šílené peníze. Prostě vždy bude cílem nacpat toho co nejvíce do jednoho stroje. Protože vždy je levnější koupit "pod" než celou stíhačku.
    F35 má trošku problém v tom, že je vše už v základu namontováno bez možnosti ušetřit pozdějším doplňením. I když tenhle dokup bude ve výsledku dražší než koupě přímo. Jen se to více roztáhne v čase.

    Všichni stále argumentují náklady, ale jaké byli v případě F16/F15? Pomatujete si to vůbec někdo? Jaké byli jejich schopnosti když byli ve stavu kde je dnes F35?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    00:12 04.04.2018

    https://youtu.be/qf6PD2eEJ-U...

    F-35C testovaní na CVN

    https://youtu.be/qf6PD2eEJ-U...

    F-35C testovaní na CVN

  • alea206
    00:00 04.04.2018

    Argonaut.CZ: Ono je taky operační systém a operační systém. Ty nejvíce napadnutelné jako je Windows, iOS, dnes už i Androidy jsou napadnutelné z velké části proto, že toho samotný ...Zobrazit celý příspěvek

    Argonaut.CZ:
    Ono je taky operační systém a operační systém. Ty nejvíce napadnutelné jako je Windows, iOS, dnes už i Androidy jsou napadnutelné z velké části proto, že toho samotný systém "umí až moc" Když si na PC nainstalujete Win10, tak okamžitě můžete skoro cokoli. Když si tam nainstalujete (některé) verze Linuxu, tak máte příkazovou řádku a zbytek musíte doinstalovat (a instalujete jen to co potřebujete).

    Pokud bude DARPA OS :-) stavěný podobnou logikou, tak vlastní operační systém bude takové maličké, skoro nic co se bude dobře testovat a tím pádem to půjde i špatně hacknout. A hlavní tíhu kódu si sebou ponesou konkrétní HW moduly, kdy ale kód pro konkétní modul bude opět v porovnání s F-35 OS jenom zlomeček.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    22:45 03.04.2018

    Argonaut.CZ: Jeden nezávislý systém může být důkladněji testován. Modulární přístup sám o sobě omezuje možnost vzniku chyb z důvodu vývoje přiliž složitého a komplexního systému. ...Zobrazit celý příspěvek

    Argonaut.CZ: Jeden nezávislý systém může být důkladněji testován. Modulární přístup sám o sobě omezuje možnost vzniku chyb z důvodu vývoje přiliž složitého a komplexního systému. Bude-li nalezena kritická chyba, která se táhne napříč všemi nasazeními, pak bude mít i jednotné řešení, které je možné hromadně aplikovat na všechny stroje. Krom toho tyto stroje nejsou připojeny k veřejnému internetu, software je maximálně zabezpečen proti reverz engineeringu, pracovat na něm budou specialisté dlouhodobě pracující na vývoji jednotného systému a nebude si to muset každá firma patlat na koleně svépomocí.

    Neříkám, že rizika spojená s tímto přístupem neexistují, ale myslím, že výhody výrazně převyšují nevýhody.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:41 03.04.2018

    Argonaut.CZ, tohle se tu řešilo už mnohokrát. Nějaké "hacknutí" OS stíhačky za letu je prostě nesmysl. Propašovat kurvítko, aby v jednu chvíli byly uzeměny všechny stroje, sice ...Zobrazit celý příspěvek

    Argonaut.CZ, tohle se tu řešilo už mnohokrát. Nějaké "hacknutí" OS stíhačky za letu je prostě nesmysl. Propašovat kurvítko, aby v jednu chvíli byly uzeměny všechny stroje, sice teoreticky možné je, ale pravděpodobnost je minimální.

    Navíc, ono by to právě nebylo stavěné jako Windows, neb ty mají monolitické jádro, do kterého je právě složité sahat a něco v něm měnit. Nevím přesně, jaký přístup k tomu DARPA má, ale s vysokou pravděpodobností to budepostavené , když už, tak na mikrojádru, případně nějaké ještě více decentralizované technologii. Problém takového přístupu je, že a) musíte mít dostatečně výkonný HW, což dnes už není problém; b) musíte mít velmi schopné a zkušené programátory, což pro DARPA asi také nebude potíž; c) stojí to víc, než vyvinout jeden na míru šitý produkt, někdy i víc než dva, tři... čili musíte mít dobrý důvod se do toho vůbec pouštět, což ovšem USA s ohledem na jejich produkci zbraňové techniky hravě splní.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:28 03.04.2018

    pks: "Nakonec bude stačit, když vyrobí pár prototypů ..." Myslíte těch víc jak 280 letadel, které mají dohromady nalétáno více jak 100000 hodin bez fatální nehody? Čili víc jak ...Zobrazit celý příspěvek

    pks: "Nakonec bude stačit, když vyrobí pár prototypů ..."

    Myslíte těch víc jak 280 letadel, které mají dohromady nalétáno více jak 100000 hodin bez fatální nehody? Čili víc jak mnohá letadla 4. generace? Tak vám nevím, ale my ve firmě říkáme prototyp něčemu úplně jinému :-)Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    22:23 03.04.2018

    to shal: tento přístup je sice zdánlivě logický, ale inhernetně v sobě obsahuje riziko chyb, problémů a zranitelností, které jsou poté napříč celým řešením a mohou být fatální. ...Zobrazit celý příspěvek

    to shal: tento přístup je sice zdánlivě logický, ale inhernetně v sobě obsahuje riziko chyb, problémů a zranitelností, které jsou poté napříč celým řešením a mohou být fatální. Nikdo navíc není schopen zkontrolovat miliony řádek kódu...

    Když to zjednodušeně přirovnám k Windows, tak vše je skvělé do chvíle, než se ukáže zranitelnost, kterou hackeři již nějakou dobu využívají a jsou jí postiženy všechny stanice. Ano, spousta věcí se dá řešit nastavením sítě, práv, atd... ale právě ta standardizace a široké použití a modularita umožňuje mnohem lépe naplánovat a standardizovat útok.

    A v případě zbraňového systému věřím, že propašovat do systému potencionálního protivníka nějaké "kurvítko" je snem každého genštábu.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:09 03.04.2018

    Tak on už je provoz drahý i pro USA, které sypou do armády opravdu hodně? Doufám, že si na MO ČR dají pořádný pozor při výběru techniky, aby z toho nebyl danajský dar. Pochybuji, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak on už je provoz drahý i pro USA, které sypou do armády opravdu hodně? Doufám, že si na MO ČR dají pořádný pozor při výběru techniky, aby z toho nebyl danajský dar.
    Pochybuji, že se jim v plné verzi letounu podaří cenu provozu zásadním způsobem srazit dolů, přece jen každá sranda něco stojí a to platí i o tak složitém systému.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    21:59 03.04.2018

    Obrovská finanční zátěž jak na vývoj tak i následnou modernizaci letounů je právě jejich specializovaný a stále složitějši in-house software. Nové letouny to jsou v zásadě létající ...Zobrazit celý příspěvek

    Obrovská finanční zátěž jak na vývoj tak i následnou modernizaci letounů je právě jejich specializovaný a stále složitějši in-house software. Nové letouny to jsou v zásadě létající serverovny. Američani jsou si toho vědomi a proto Darpa pracuje na modulárním operačním systému pro vojenská letadla, který by bylo možné vyvíjet kontinuálně a nezávisle na letounu, stejně jak se vyvíjí moderní komerční software.

    Pro konkrétní letoun by bylo nutné vyvinout jenom něco na způsob driverů, případně by fungovaly v rámci standardního interface automaticky. Pokud by vznikla nová technologie jako je upgrade navigačního softwaru, nová chytrá raketa, laserový systém atd, tak by bylo nutné vyvinout opět pouze příslušný modul a nikoliv sahat do jádra celého systému a pak nákladně testovat, jestli se novou aktualizací nepokazilo někde něco jiného.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    21:40 03.04.2018

    alea: pokud to bylo na me, tak jsem mluvil o boji na ...Zobrazit celý příspěvek

    alea: pokud to bylo na me, tak jsem mluvil o boji na blizko.

    https://www.defensenews.com/sm... Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    21:34 03.04.2018

    Argonaut.CZ - Přímo z článku: "Zdá se, že minimálně americké letectvo tento přístup v budoucnu změní. Podle dostupných zpráv letectvo bude v budoucnu vyvíjet jednodušší (avšak ...Zobrazit celý příspěvek

    Argonaut.CZ - Přímo z článku: "Zdá se, že minimálně americké letectvo tento přístup v budoucnu změní. Podle dostupných zpráv letectvo bude v budoucnu vyvíjet jednodušší (avšak navzájem plně spolupracující) letecké platformy určené ke konkretnímu úkolu."

    Jinak k tomu, že F-35 je sázka na jednu kartu, která nevyjde... jeden stroj za všechny... V-22 Osprey. Když si člověk uvědomí, jaký to byl ze začátku obrovský průšvih, kolik to mělo problémů, kolik to stálo peněz a porovnám to s tím, co z toho nakonec dnes je za skvělý stroj, pak je F-35 skoro bezproblémový projekt. Možná to ale opravdu Američané nevyhytají... jenže poku ano, pak mají obrovskou výhodu proti ostatním. A o tom počtu plánovaných strojů ani nemluvim.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:48 03.04.2018

    bredy: dle čeho soudíte, že je Titus výrazně levnější než VBMR. Mám Titus rád, ale čísla nehovoří tak jasně pro tuzemské vozítko. V červenci 2017 schválila vláda nákup 62 vozidel ...Zobrazit celý příspěvek

    bredy:
    dle čeho soudíte, že je Titus výrazně levnější než VBMR. Mám Titus rád, ale čísla nehovoří tak jasně pro tuzemské vozítko. V červenci 2017 schválila vláda nákup 62 vozidel Titus 6x6. Předpokládaná hodnota zakázky je do 4,8 mld. Kč bez DPH. tedy 77 mil Kč / kus. Belgie nakoupí 60 průzkumných vozidel Jaguar EBRC a 417 víceúčelových obrněných vozidel Griffon VBMR. Cena za tento balíček má být 1,2 mld.USD (24,6 mld Kč). Pokud dobře počítám, tak to je 51,5 mil Kč / kus. Tyhle ceny jsou ale opravdu hodně nahozené. Dle wikipedie je cena za jedno vozidlo Griffon cca 1 mil euro - cca 26 mil. Kč (patrně holé vozidlo). U vozidla Titus se dřív mluvilo o částce 23 mil. Kč za kus (i s DPH).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3