Obchod století: Stíhačky, konvertoplány a tankery pro Izrael

Izraelská stíhačka F-15I; větší foto / Public Domain 

Izrael s americkou firmou Boeing dojednává obří nákup vojenské techniky za 11 miliard dolarů. V rámci největšího jednorázového nákupu všech dob izraelské obranné síly (IDF) získají stíhačky F-15IA, tankery KC-46A Pegasus, konvertoplány V-22 Osprey a vrtulníky CH-47F Chinook.

Izrael celý nákup realizuje z peněz americké vojenské pomoci a veškeré dodávky proběhnou do deseti let od podepsání smlouvy.

 

 

Smlouva o vojenské pomoci Washingtonu Tel Avivu je uzavírána na deset let a současná vyprší v letošním roce. Podle nové smlouvy Izrael mezi roky 2019 až 2028 získá 38 miliard dolarů, tj. 3,8 miliardy dolarů ročně. Podmínkou je, aby Izrael za americké peníze kupoval především americké zboží a služby.

 

Zprávy neuvádějí počty nakupované techniky. V případě stíhačky F-15IA (Israel Advanced) se mluví o jedne letce ‒ v typické letce izraelského letectva slouží 25 bojových letadel. S největší pravděpodobností tak Izrael dal minimálně dočasně přednost F-15IA před nákupem dalších stíhaček F-35A Lightning II.
 

Izrael u firmy Lockheed Martin již závazně objednal 50 letadel F-35A, resp. izraelských verzí F-35I Adir. Izrael přitom plánoval nákup 75 letadel (tři letky) F-35A.

 

Proč Izrael dál přednost F-15 před F-35, a proč zrovna zvolil takovou kombinaci zbraňových systémů? Z nakupovaného portfolia je jasné, že Izrael chce posílit a rozšířit své schopnosti provádět dalekonosné bombardovací a aeromobilní operace.

 

Ostatně jednou z klíčových schopností izraelského letectva (IAF) jsou údery na velké vzdálenosti. Zmínit můžeme slavný nálet IAF na irácký jaderný reaktor Osirak v roce 1982, kdy izraelské letouny provedly úder na vzdálenost 1600 km. V minulých letech pak IAF provedlo letecké údery na základny v Súdánu , které sloužily jako překladiště íránských zbraní pro palestinské bojovníky. Súdánské základny leží 1900 km od izraelského území.
 

F-15 nabízí v oblasti dalekonosných bombardovacích misí několik zásadních výhod. V prvé řadě lze F-15 dodat rychleji než F-35 a izraelský letecký personál má s letounem dlouhé zkušenosti, takže lze nové F-15IA okamžitě nasadit do bojových operací. 

 

Izraelské F-15I na cvičení v USA (2017)

 

Samozřejmě předností F-35 je stealth. Avšak F-35 využije schopnosti stealth jen tehdy, pokud má zbraně uvnitř zbraňové šachty. V tom případě ale nosnost F-35 klesá na 2590 kg zbraní.
 

V případě útoku na Írán budou muset izraelská letadla překonat tam a zpět vzdálenost kolem 4000 km (možná i více) a musí nést velké množství výkonné munice vzduch-země, aby mohla úspěšné útočit na zodolněné nebo pod zemí ukryté cíle.
 

F-15I má oproti F-35I významně větší dolet, výdrž ve vzduchu a nosnost (až 11 tun zbraní) a díky dvěma výkonným motorům lepší předpoklady pro vedení blízkého leteckého manévrového boje. Takže v teoretickém scenáři se mohou stealth letouny F-35 postarat o íránskou protivzdušnou obranu a F-15 zajistí zničení hlavních cílů.
 

Podoba F-15IA není známá, ale nepochybně bude vycházet z poslední verze F-15QA pro katarské letectvo. Jisté je široké využití izraelské elektroniky, avioniky, zbraní a zejména komplexů radioelektronického boje.

Spekuluje se o použití technologie radiolokační stealth ‒ zprávy o nákupu stealth verze F-15 Silent Eagle proběhly izraelskými médií dokonce již v roce 2015, ale není jasné, zda F-15IA nakonec něco z konceptu „Silent Eagle“ využije.

 

KC-46A Pegasus


Hlavními rysy F-15 Silent Eagle, oproti klasické F-15, jsou nižší čelní radarový průřez (RCS), nátěr pohlcující radarové signály, konformní přídavné nádrže, vnitřní zbraňové šachy umožňující přepravovat část zbraní uvnitř trupu a nově tvarované svislé ocasní plochy.

 

Současný F-15I ve výzbroji IAF je odvozen od víceúčelové verze F-15E Strike Eagle. V konformních nádržích F-15I přepraví navíc 4,5 t paliva. Přeletová vzdálenost s výzbroji je tak v případě F-15I až 4400 km (s podvěsnými přídavnými nádržemi) ‒ díky doplňování paliva je možné dolet ještě prodloužit.
 

Na případné cestě do Íránu poskytnou útoččícím letadlům palivo nové tankery KC-46A, které v izraelském letectvu nahradí devět zastaralých tankerů Boeing 707. KC-46A pomocí nového ráhnového tankovacího systému přečerpá palivo mnohem rychleji (4500 litrů za minutu) než starší tankery s tankovací hadicí. KC-46A získá i dvojici výsuvných hadic v podobě podvěsných kontejnerů (WARP) schopných přečerpat 1500 litrů paliva za minutu. KC-46A tak najednou doplní palivo až třem letounům.
 

KC-46A je schopen činnosti v podmínkách zamoření chemickými, jadernými a biologickými zbraněmi, a je zodolněný proti působení elektromagnetického pulsu (EMP).

 

CH-47F je jeden z nejrychlejších vrtulníků vůbec.

 

Nové vrtulníky CH-47F Chinook nahradí již notně zastaralé izraelské stroje CH-53 Sea Horses. Dvoumotorový CH-47F létá cestovní rychlostí 300 km/h a dokáže přepravit až 55 vojáků nebo téměř 11 000 kg nákladu. Bojový rádius (s nákladem) je 370 km, ale vrtulník lze vybavit tankovacím nástavcem. Přeletová vzdálenost prázdného vrtulníku je 2252 km.

 

Izraelské aeromobilní schopnosti značně rozšíří nákup konvertoplánů V-22 Osprey. Sroj dokáže přepravit až 32 vojáků rychlosti 446 km/h na vzdálenost 722 km (bojový rádius), i zde je však možné využít tankování ze vzduchu. Přeletová vzdálenost V-22 je 3590 km.

 

Celý kontrakt prozatím nebyl uzavřen, ale podle deníku The Times Of Israel k tomu dojde velmi brzy. V každém případě IDF nákupem této techniky zásadně rozšíří a prohloubí své schopnosti provádět přesné letecké údery a aeromobilní operace po celém Středním východě a v severní/východní Africe.

 

Zdroj: The Times Of Israel

Nahlásit chybu v článku


Související články

Izrael proměnil dělostřeleckou raketu v leteckou zbraň

Izraelské společnosti IMI Systems (Israeli Military Industries Systems) a IAI (Israel Aerospace ...

US Army nakupuje izraelské systémy Trophy pro tanky Abrams

Americká armáda (US Army) udělila první smlouvu ve výši 193 milionů dolarů americké firmě Leonardo ...

Izraelský tank Merkava Mk 4 Barak s umělou inteligencí

Izraelský průmysl vyvinul nejnovější verzi tanku Merkava Mk 4 označovanou jako „Barak“. Hlavní ...

Izrael sestřelil syrský stíhací bombardér Suchoj Su-22

Izraelská protivzdušná obrana (PVO) pomocí dvou interceptorů systému Patriot sestřelila syrský ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    12:07 30.07.2018

    Shania: co jsme naposled slyšel, tak měli právě zájem o stare D z USAF, takže jim to asi moc nevadí, prostě tomu udělají generálku.

    Shania: co jsme naposled slyšel, tak měli právě zájem o stare D z USAF, takže jim to asi moc nevadí, prostě tomu udělají generálku.

  • kubo4747
    12:07 30.07.2018

    Možno F-15 zvolili, pretože sa im F-35 neosvedčila a prišli na to, že to s tým stíhačom vôbec nie je tak ako sa píše, vyskúšali to v praxi a viac sa oplatí napr. spomínaná F-15. ...Zobrazit celý příspěvek

    Možno F-15 zvolili, pretože sa im F-35 neosvedčila a prišli na to, že to s tým stíhačom vôbec nie je tak ako sa píše, vyskúšali to v praxi a viac sa oplatí napr. spomínaná F-15.
    Ale to je čistá konšpirácia. :DSkrýt celý příspěvek

  • niko
    11:43 30.07.2018

    Matesaxx: Tak Belgicko ma 54 F-16 a prezbrojuje 34 z nich na F-35. Holansko ma 69 F-16 a prezbrojuje 37 lietadiel na F-35. Cize obidve krajiny prezbrojuju gro svojich vzdusnych ...Zobrazit celý příspěvek

    Matesaxx:
    Tak Belgicko ma 54 F-16 a prezbrojuje 34 z nich na F-35. Holansko ma 69 F-16 a prezbrojuje 37 lietadiel na F-35. Cize obidve krajiny prezbrojuju gro svojich vzdusnych sil.

    Shania: Nevies v akom stadiu vylietanosti su izraelske F-15 D ? Ma vobec este ich modernizacia z hladiska zivotnosti zmysel ?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:18 30.07.2018

    niko: spíš je to tím, že mají početnou flotilu starých F-15 A-D a součástí toho dealu má být hlavně jejich modernizace a prostě ani Izrael nedokáže financovat vše. Jsem moc ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: spíš je to tím, že mají početnou flotilu starých F-15 A-D a součástí toho dealu má být hlavně jejich modernizace a prostě ani Izrael nedokáže financovat vše.

    Jsem moc zvědavej jak to nakonec dopadne, kolik dostanou starych D a kolik nových strojů.

    +je z toho vetší vývar pro domací firmy
    +je tam jako v USAF eagle mafie, co ta F-15 bude lobovat.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    11:07 30.07.2018

    V dnešní době už si málokdo z menších státu troufne na dva typy letadel.. No zrovna Belgie a Nizozemí neprezbrojuji kus za kus, těch nových strojů bude o dost méně než F-16.

    V dnešní době už si málokdo z menších státu troufne na dva typy letadel.. No zrovna Belgie a Nizozemí neprezbrojuji kus za kus, těch nových strojů bude o dost méně než F-16.

  • niko
    10:58 30.07.2018

    Chlapi zabudate, ze Boeing ma aj civilnu cast a je najväcsim producentom linkovych lietadiel na svete. ;) Inak mna zaujala urcita zdrzanlivost Izraela voci F-35. Ocividne beru ...Zobrazit celý příspěvek

    Chlapi zabudate, ze Boeing ma aj civilnu cast a je najväcsim producentom linkovych lietadiel na svete. ;)

    Inak mna zaujala urcita zdrzanlivost Izraela voci F-35. Ocividne beru jeho plne bojove vyuzitie ako beh na dlhu trat. Napriek tomu, ze je to vyborne bojove lietadlo, potrebuje proste par rokov, aby sa rozlietalo. V tomto svetle ma bude celkom zaujimat vyvoj letectiev Beneluxu a casti Skandinavie, ktore vsetko stavili na jednu kartu. Teda na jeden typ lietadla a klasicke prezbrojenie kus za kus.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    10:52 30.07.2018

    Pokud by Izrael neměl onu tučnou americkou podporu, tak by spíše nakupoval obdobně jako země Zálivu. Různá směska původu zbraní. Tyto země si nákupem zbraní kupují i přízeň zemí od ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by Izrael neměl onu tučnou americkou podporu, tak by spíše nakupoval obdobně jako země Zálivu. Různá směska původu zbraní. Tyto země si nákupem zbraní kupují i přízeň zemí od kterých nakupují a také neriskují to, že kdyby měli techniku jen od jednoho dodavatele a ten se od nich odvrátí, tak mají docela problém. V poslední době je to více vidět u Kataru.

    PavolR

    Nevím, kdo špekuloval, tolik ty diskuze pročtené nemám, ale do jisté míry S MIGem tam podobnost je, oběma pomáhájí státní dotace :), ale víc to téma nechci rozebírat. Mohl by se toho zase chytnout nějakej chytrák a si na tom honit pírko.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    10:44 30.07.2018

    A to tu už niekto cez víkend špekuloval, či nemôže Boing postihnúť osud Migu. :-)

    A to tu už niekto cez víkend špekuloval, či nemôže Boing postihnúť osud Migu. :-)

  • Matesaax
    10:43 30.07.2018

    No zrovna Francie uvalila na své Mirage embargo a Izrael přešel na americká letadla. Na druhou stranu by asi k nákupu Phantomu došlo stejně, protože oproti lehkým Mirage-3/5 byl ...Zobrazit celý příspěvek

    No zrovna Francie uvalila na své Mirage embargo a Izrael přešel na americká letadla. Na druhou stranu by asi k nákupu Phantomu došlo stejně, protože oproti lehkým Mirage-3/5 byl Phantomu prostě dal.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    10:43 30.07.2018

    No zrovna Francie uvalila na své Mirage embargo a Izrael přešel na americká letadla. Na druhou stranu by asi k nákupu Phantomu došlo stejně, protože oproti lehkým Mirage-3/5 byl ...Zobrazit celý příspěvek

    No zrovna Francie uvalila na své Mirage embargo a Izrael přešel na americká letadla. Na druhou stranu by asi k nákupu Phantomu došlo stejně, protože oproti lehkým Mirage-3/5 byl Phantomu prostě dal.Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    10:17 30.07.2018

    To se to buduje armáda, když jí máte zadarmiko :) Zajímalo by mě, jaké zbraně by Israel kupoval, kdyby měl nakupovat za vlastní. Dle mého asi Francouzské - Frantík nekouká tolik ...Zobrazit celý příspěvek

    To se to buduje armáda, když jí máte zadarmiko :)

    Zajímalo by mě, jaké zbraně by Israel kupoval, kdyby měl nakupovat za vlastní. Dle mého asi Francouzské - Frantík nekouká tolik na politiku a je v celku otevřený přenosu technologií resp. Israelizaci.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4