Servisní noční můra: Dvě třetiny stíhaček F/A-18 není bojeschopných

Dvojice F/A-18E Super Hornet amerického námořnictva; větší foto / Public Domain

Podle informací deníku Defense News dvě třetiny amerických palubních stíhaček F/A-18 Hornet a F/A-18 Super Hornet není bojeschopných. Část uzemněných letadel prochází náročnou pravidelnou údržbou nebo čekají na náhradní díly. Situaci komplikuje nedostatek peněz v rozpočtu námořnictva.   

Americké námořnictvo oficiálně provozuje 314 víceúčelových stíhaček F/A-18 Hornet a 342 víceúčelových F/A-18E/F Super Hornet. Letouny operují z letadlových lodí a představují hlavní leteckou bojovou sílu amerického námořnictva a hlavní expediční leteckou sílu Spojených států.

Každá americká letadlová loď může pojmout až 130 stíhaček F/A-18 - typicky ale nese jednu letku (12 až 14) stíhaček F/A-18E/F Super Hornet a dvě letky (2x 10 až 12) stíhaček F-18C/D Hornet. Počet a mix letadel záleží na aktuální misi letadlové lodě.

Podle posledních zpráv 27 % stíhaček F/A-18 prochází nutnou technickou údržbou a 35 % čeká na náhradní díly. Celkově nelétá 53 % všech strojů námořnictva z celkového počtu 1700 letadel a vrtulníků.

Dlužno připomenout, že při běžném provozu je velká část bojových letadel (ať už se jedná o jakékoliv letectvo) neustále na servisních prohlídkách a opravách. Norma amerického námořnictva přitom počítá s trvalou odstávkou čtvrtiny až jedné třetiny letadel - tedy dvakrát méně, než je tomu nyní.

Navíc v případě námořnictva jsou nároky na letadla mnohem náročnější. Stroje se musí vypořádat s drsným přistáním na letadlové lodi i s korozivním mořským prostředím.

„V současné době 53 % všech letadel, patřících vojenské námořní flotile, nemůže létat. Tento počet zahrnuje bojová letadla, hlídková a dopravní letadla a také vrtulníky,” uvádí ve svém článku Defense News. Hlavním problémem je nedostatek peněz.

Podle deníku Defense News má nedostatek peněz v armádě na svědomí zákon Budget Control Act o rozpočtových škrtech federální vlády Spojených států. Zákon přijal v dohodě s Kongresem v roce 2011 Barack Obama s cílem do roku 2021 ušetřit 2 bilionů dolarů a zkrotit obří amerických státní dluh.


 Jednou z nejnáročnějších, nejdražších a časově nejnáročnějších servisních operací je údržba a oprava motorů stíhaček.

V Ozbrojených silách Spojených států se škrty projevily především na servisu a údržbě vojenské techniky. Kromě mediálně nejznámějšího případu se stíhačkami F/A-18 jsou problémy i u jiné techniky. Například z flotily 147 těžkých transportních vrtulníků CH-53E Super Stallion americké námořní pěchoty léta pouze 42 strojů.

V současné době ale Donald Trump a nový ministr obrany James Mattis usilují v následujících letech o navýšení obranného rozpočtu. Mattis uvedl, že finanční revize rozpočtu se týká nejen roku 2017, ale i následujícího roku a také obranného programu na léta 2019-2023.

„Naše priority se jednoznačně soustředí na připravenost (k plnění úkolů) — je nutné, aby naše letadla dokázala létat, lodě a ponorky plout, aby námořníci byli vycvičeni a připraveni, řekl jeden z úředníků amerického vojenského námořnictva.

Na celou věc se dá dívat ale i z jiného úhlu pohledu. Podle některých ruských médií byla zpráva o neschopnosti stíhačka F/A-18 účelově zveřejněna námořnictvem, s cílem vyvinout mediální a společenský tlak na Kongres a získat více peněz do svého rozpočtu.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Cena programu F-35 ne tak úplně „mimo kontrolu“

Nedávno jsme přinesli zprávu o tom, jak se budoucí prezident USA Donald Trump ostře vymezil proti ...

Cena stíhačky F-35A poprvé pod 100 milionů dolarů

Americké ministerstvo obrany a Lockheed Martin je před uzavřením dohody o dodávce desáté výrobní ...

Nové motory pro ruskou stíhačku T-50 (Su-50) po roce 2020

Oproti dřívějším informacím ruských médií, i tiskovým zprávám z ruského průmyslu, vývoj ruské ...

US Navy: Hlavní nástroj americké dominance posiluje

Americké námořnictvo (US Navy) plánuje rozšířit flotilu bojových plavidel na 355 lodí a ponorek. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • jj284b
    11:06 08.02.2017

    na posledom Red Flagu mali F35 92% combat ready cisla, kym ostatne 4gen sa dostali na 70-85%...

    na posledom Red Flagu mali F35 92% combat ready cisla, kym ostatne 4gen sa dostali na 70-85%...

  • raziel87
    10:56 08.02.2017

    +1
    ale víš jak - šokující nadpis je šokující nadpis ;)

    +1
    ale víš jak - šokující nadpis je šokující nadpis ;)

  • Shania
    10:33 08.02.2017

    Doporučuji kouknout přímo hearing of the House Armed Services Committee: https://www.c-span.org/video/?... Problem s Hornety ...Zobrazit celý příspěvek

    Doporučuji kouknout přímo hearing of the House Armed Services Committee: https://www.c-span.org/video/?...

    Problem s Hornety je ten, že jsou už za svou životností, 30 let staré stroje, jejich udržba trvá 2x tak dlouho.

    USMC a USN nenakupovali dlouho nové stroje už pěkně dlouho a čekalo se na F-35, která má 5-7 let zpoždění...

    Tohle neplatí u USN pro Super Hornety....

    Další věc je, že ta nízka nebojeschopnost je napříč celou flotilou, ale čísla u strojů co jsou na operačních CVN jsou samozřejmě jiná.

    USAF stejně tak nenakupovali nové F-16, F-15 a flotila je dost stará.

    Takže zrovna teď nejsou v nejlepší pozici... mají nejmenší flotilu a přitom mají problém ji udržet.

    A samozřejmě všechny tři složky chtějí zrušit sequestration a mít víc zdrojů, pro víc lidí, lepší trénink a víc strojů.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3