Šéf německého letectva odešel kvůli americké stíhačce F-35

F-35A Lightning II norského letectva; větší foto / Lockeed Martin

Ještě v listopadu se jako o hlavním kandidátovi pro plánovanou generační výměnu bojových letadel Panavia Tornado německého letectva hovořilo o americkém stroji F-35A Lightning II od firmy Lockheed Martin. V polovině března byl však oznámen odchod velitele luftwaffe generálporučíka Karla Müllnera do výslužby. Důvodem nuceného odchodu měla být právě jeho hlasitá podpora pro nákup letounů F-35. 

Zprávu o Müllnerově odchodu do výslužby a jeho údajném důvodu přinesl server Jane’s. Informace se na veřejnost dostala jen dva dny poté, co byla dosavadní ministryně obrany Ursula von der Leyen jmenována i na další volební období. Šéf luftwaffe má svůj post opustit na konci května.

 

 

Müllner byl dlouhodobě aktivním zastáncem nákupu strojů F-35 jako náhrady za víceúčelové letouny Panavia Tornado, kterých Německo provozuje 115 a jejichž životnost má skončit v letech 2025–2030. Flotilu tvoří 87 bojových letadel Tornado IDS a 28 letadel pro průzkum a vedení radioelektronického boje Tornado ECR.
 

Kvůli své podpoře F-35 se šéf luftwaffe často dostával do střetů s ministerstvem obrany, které ve věci nástupce Tornad preferuje řešení zahrnující letouny Eurofighter Typhoon. Náměstek ministryně obrany Ralf Brauksiepe v prosinci minulého roku například uvedl, že názor vlády je preference eurofighteru jako primárního kandidáta a amerických strojů F-15E, F/A-18E/F a F-35 jako sekundárních možností.
 

Informace o možném Müllnerovu odvolání se objevily už na konci ledna. Tehdy bezpečnostní odborník Christan Thiels zveřejnil příspěvek na Twitteru , podle kterého bude velitel německých vzdušných sil odvolán, pokud ještě jednou řekne F-35 “. Dodal také, že politické vedení zřejmě podporuje „evropské řešení“ v podobě uzpůsobení eurofighterů k nošení jaderných zbraní nebo jiného evropského stroje.
 

Právě schopnost F-35 nést jaderné zbraně je jedním z hlavních argumentů pro jejich výběr. V současnosti k doručování amerických taktických jaderných pum B61 slouží letouny Tornado IDS z německé elitní 33. letky JaBoG (Jagdbombergeschwader 33). Jaderná otázka je však v Německu politicky velmi citlivá a politici se ji snaží veřejně příliš neotevírat.
 

Obecně se zdá, že německé ministerstvo obrany usiluje o evropské řešení v podobě eurofighteru zejména kvůli finančním výhodám, které plynou z německé účasti na vývoji a produkci letadla. Současné verze eurofighteru však nejsou uzpůsobené k nošení amerických jaderných zbraní a mají i omezené schopnosti útoku na pozemní cíle a vedení radioelektronického boje.

 

Zatímco v druhém případě již existují plány na náhradu Tornada ECR (byť zatím nekonkrétní), schopnost používat jaderné zbraně se zdá být odsunuta na vedlejší kolej. To je dáno nejen politickou citlivostí tématu, ale také preferencemi německého ministerstva obrany k výběru jaderně „neschopného“ eurofighteru.

 

Jaderný argument zaznívá hlavně od amerických komentátorů, a to v souvislosti s německým členstvím ve Skupině pro jaderné plánování NATO. Jejími členy jsou však všechny státy aliance s výjimkou Francie, a pro Německo ze členství tedy nevyplývají žádné podobné povinnosti.
 

Americké jaderné zbraně se nacházejí na vojenských základnách v Belgii, Německu, Itálii, Nizozemsku a v Turecku.

 

Další teorie Müllnerova odchodu do výslužby naznačuje, že nejde o žádnou dramatickou konspiraci, ale o obyčejný a špatně dojednaný odchod do důchodu. Müllnerovi je nyní 62 let, což se v luftwaffe považuje za běžný důchodový věk. Oba jeho předchůdci, Aarne Kreuzinger-Janik (2009–2012) a Klaus-Peter Stieglitz (2004–2009) do výslužby odešli právě ve 62 letech.

 

Zdroj: Jane´s, RT


 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II

V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...

Francouzsko-německý tank posílí evropskou obranu

Návrh nového francouzského vojenského rozpočtu na léta 2019-2025 počítá se zahájením programu ...

Německo a Slovinsko neplní závazky NATO?

Minulý měsíc se ukázaly závažné nedostatky v ozbrojených silách hned dvou států NATO. Německým i ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Clanek
    16:21 25.03.2018

    @Jara To ze Francie pracuje na faceliftu Rafale si stavim hned vedle USA, ktere taky pracuji na vylepsovani F-18, F-16, F-15 atd. Takze to je cinnost zasluzna, ale furt je to ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jara
    To ze Francie pracuje na faceliftu Rafale si stavim hned vedle USA, ktere taky pracuji na vylepsovani F-18, F-16, F-15 atd. Takze to je cinnost zasluzna, ale furt je to toceni se kolem stare generace, ktere zaklady byli polozeny nekdy v osmdesatkach. Dohaneni toho co ostatni uz bud zalitavaji (Rusko / Cina) nebo rovnou maji (USA) si teda predstavuju trochu jinak. Tohle mi jako dukaz toho ze evropa nespi nestaci, tohle je za me prave dukaz toho, ze evropa nepekne zaspala a az Obama, a jeho neochota dat na armadu finance, a Trump, a jeho neochota dotovat NATO z vetsi casti sam vyustena az v tlak na evropske spojence, nam zacina otvirat oci. Furt jsme ale o generaci pozadu.
    Skelet pise ze jednani bezi, hledame partnery atd. a fOE pise ze pred 5 lety bylo pozde, ale i tak lepsi nez nic.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    15:44 25.03.2018

    Shania: od toho datalinky jsou, aby dostali informací k uživatelům i z důvodu toho, že chtějí být potichu. Poznámku k datalinky jsem měl já, v reakci na vaše rozvedení ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: od toho datalinky jsou, aby dostali informací k uživatelům i z důvodu toho, že chtějí být potichu. Poznámku k datalinky jsem měl já, v reakci na vaše rozvedení vysvětlování svazu csg v rádiovém tichu. Jde o to že link 16 má nějaký dosah a musí se provádět retranslace. A tu už beprovedete bez vysílání.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    15:39 25.03.2018

    KOLT: měl jsem na mysli vaši poznámku o zásadních manévrovatelnosti letadel :-)

    KOLT: měl jsem na mysli vaši poznámku o zásadních manévrovatelnosti letadel :-)

  • Jara
    15:36 25.03.2018

    http://www.armadninoviny.cz/fr... Jen tak na okraj tady je jasně vidět, že Evropa nespí !! S EF to bude velice podobné, proto jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    http://www.armadninoviny.cz/fr...

    Jen tak na okraj tady je jasně vidět, že Evropa nespí !!
    S EF to bude velice podobné, proto jsem psal že uzpůsobit Typhoon pro Německé účely nebude problém.... vývoj a zdokonalování běží na plné obrátky během celého životního cyklu stíhače ( jinak to ani nejde)Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    15:22 25.03.2018

    V analogii melo byt misto te druhe F-16 samozrejme F-35 (soucasne C Klasse).

    V analogii melo byt misto te druhe F-16 samozrejme F-35 (soucasne C Klasse).

  • Clanek
    13:12 25.03.2018

    flanker.jirka Nejde o to co si myslim, ale Raptor orezany (takze spolupracovat muze, jen ne plnohodnotne) Link16 minimalne mel, pokud vim porad i ma. Proc to americani dopustili ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka
    Nejde o to co si myslim, ale Raptor orezany (takze spolupracovat muze, jen ne plnohodnotne) Link16 minimalne mel, pokud vim porad i ma. Proc to americani dopustili je otazka asi na ne, jestli to bylo Obamovou administrativou uprimne netusim.

    Ano, rec by mela byt spis o F-35, taky jsem o ni od zacatku psal, ze by se mi v DE libila. Obhajobu existence Typhoonu se tu pak rozjela proto, ze jste sem vnesl myslenku porovnani F-16 vs. EF, coz v utocnych ulohach (vlastni i F-35) je porovnani spravne (proto i ja v teto uloze uprednostnim F-35), ale neznamena to, ze by letadla kategorie EF v AA konfiguraci byli redundantni. Nejsou. Naopak, prave stroj schopny zabezpecit svuj vlastni vzdusny prostor je stezejni, utocne ukoly prichazeji az pak. Proto jsem nadnesl myslenku ze utocny stroj at evropa klidne kupuje z USA, ale at pracuje na svem vlastnim nastupci EF, kde prioritou opet musi byt schopnost poradit si s tim nejlepsim co ma protivnik. S Su-35, Su-57, F-22 atd.

    Ze je pomer cena/vykon na strane jednomotoraku je, zvlaste pak v case miru, jasne. Na druhou stranu nemalou soucasti vysledne ceny vzdusnych sil jako systemu jsou piloti. A ti kdyz se nam pak budou vracet z AA bojovych misi v pomeru treba 3:1 (btw. tohoto skore dosahlo pri nekterem z minulych redflagu Rafale vs. F16, 6x vyhral Rafale, pouze 2x F-16), tak uz ta ekonomicnost jednomotoraku bude vypadat zase trosku jinak. Jednomotoraky ano, pro male staty na vse, pro velke staty jako utocna letadla (tady je EF zbytecny overkill), ale pro AA velkych statu jako DE, FR, UK, IT musi jit i v budoucnu o premotorovanou mrchu schopnost nest vse, ve velkem poctu, mit kompletni senzoricke vybaveni, nejlepsi povedomi, stealth atd. A je jedno ze za tech treba 20% vykonu dle papirovych parametru zaplati onen stat treba o 50% vic. Oni o 20% horsi parametry automaticky nezabezpeci, ze sve ukoly splnime jen o 20% hur, ze se budeme vracet jako porazeni jen z o 20% vic boj. letu. Tech 20% klidne muze stat za tim, ze si pak ani neskrtneme.
    Je to zde, pod clankem o tom co nemci koupi jako utocny letoun nahrazujici tornada tezky off topic, ale F-16 nerovna se EF, ten EF ma proste i sve vyhody.

    Ad ma analogie, trosku ji upravim.
    F-16V je Mercedes C Klasse minule generace. EF je Mercedes E Klasse minule generace, no a F-16 je pak "pouhe" Cecko, ale generace soucasne, se vsim co generacni posun prinasi, ikdyz hrubou silu jak to ne zas tak stare Ecko furt jeste nema.
    Oktavka je gripen C/D.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:50 25.03.2018

    On Raptor vůbec z důvodu škrtů (díky, pane Obamo...) nemá některé věci, které jsou u odladěných strojů 4. generace vcelku běžné (obousměrný link 16, přilbový zaměřovač...). Pak ...Zobrazit celý příspěvek

    On Raptor vůbec z důvodu škrtů (díky, pane Obamo...) nemá některé věci, které jsou u odladěných strojů 4. generace vcelku běžné (obousměrný link 16, přilbový zaměřovač...). Pak holt vznikají ty zkazky o Typhoonech hravě likvidujících F-22...

    f.j, úplně nevím, v čem mám mít Clanek přečteného :-o Já s ním ohledně srovnání Typhoon x Viper víceméně souhlasím. F-35 je Tesla ;-)
    Nicméně myslím, že máte pravdu stran integrace avioniky ap., tam bude v současné situaci F-16 dál, protože holt s tím mají za Velkou louží podstatně větší zkušenosti. Proto si myslím, že by do toho Evropa měla nalít víc peněz, domluvit širší spolupráci a v rámci vývoje nového letadla (nebo letadel) 5. či 6. generace zkoušet integraci pokročilé avioniky do Typhoonu. Amíci to udělali obráceně – vyvinuli nové letadlo nové generace, načež zkušenosti z tohoto projektu zúročili jednak při vývoji dalšího letounu (konstrukčně jednoduššího (pomíjím teď variantu B), "avionicky" složitějšího), jednak v upgradech starších strojů. Evropa zaspala*, proto bude muset jít jinou cestou.

    *) Ono tedy se tomu zaspání není až tolik co divit, když jednak je ochota investovat do zbraní obecně malá, jednak Typhoon byl ve chvíli zavedení poměrně moderní letoun, jen holt hned pak přišel Raptor... A v Evropě v té době nikdo neměl dostatečné zkušenosti s konstrukcí stealth, dost možná ani nikdo neočekával (v souvislosti se znalostmi F-117), jak moc velký gamechanger to bude.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:56 25.03.2018

    F-22 v minulosti nemohla vysilat pres link 16, ale mohla prijimat. bylo treba vysilat pres treti stranu pres idfl (a nebo se proste vyuzivalo radio). viz debata vedle, kde si nekdo ...Zobrazit celý příspěvek

    F-22 v minulosti nemohla vysilat pres link 16, ale mohla prijimat. bylo treba vysilat pres treti stranu pres idfl (a nebo se proste vyuzivalo radio). viz debata vedle, kde si nekdo mysli ze pro prijem datalinku je treba vysilat....

    ale myslim ze ted uz ma a nebo brzy dostane schopnost link 16 vysilat.

    raptory meli vzdycky obrovskou prevahu v situacnim povedomi, vysilat link 16 to jen umoznuje snadneji predat jinym strojum.

    typhoon ma nad f16 ziskava vyhodu hlavne nad 30k stop.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    01:07 25.03.2018

    Clanek: mám na to odlišný názor, protože při srovnání efektivity vs cena stroje a cena letové hodiny bude EF zbytečné dražší. Viz váš pozdrav do Rakouska a to mají v Rakousku ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: mám na to odlišný názor, protože při srovnání efektivity vs cena stroje a cena letové hodiny bude EF zbytečné dražší. Viz váš pozdrav do Rakouska a to mají v Rakousku ořezanou verzi bez některých čidel místo kterých mají v draku z důvodu vyvážení závaží.
    KOLT vás má asi přečteného, když vidím chvalozpěvy na srovnání letových obálek :-)

    Vážně si myslíte, že Raptor není vybaven datalinkami pro spolupráci s vlastními silami? Vždyť by Amíci byli sami proti sobě při integraci do systému. A spíše by se slušelo sem psát o F 35 než F 22, tím asi tornáda nahrazovat nechtějí.
    Když srovnáte letadla jako auta, jakou značku dáte k F 35?Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    23:38 24.03.2018

    flanker.jirka Ja o o rad mensim RCS nic nepsal, ja prave psal ze maji RCS cca stejne (coz je u vetsiho letadla, kterym EF je i tak plus). Rozdily stoupavosti jsem nasel u jineho ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka
    Ja o o rad mensim RCS nic nepsal, ja prave psal ze maji RCS cca stejne (coz je u vetsiho letadla, kterym EF je i tak plus). Rozdily stoupavosti jsem nasel u jineho zdroje jine (250m/s), coz je proti 315m/s rozdil 26% => proto pisu 20-30%, o tretine jsem nic nepsal. Mozna ale slo o nektery z predeslych (vykonove slabsich) bloku. I tak ale kde F-16 moznosti posunu uz pravdepodobne vycerpala a vykony jednomotorove konfigurace ma uz na hrane, EF je vykonove nad i tak a rezervy ve sve dvoumotorove konfiguraci bude mit vetsi.
    Kazdopadne nechapu proc jsme ve sporu. Ja od zacatku tvrdim ze EF je lepsi, vy ze rozdily proti posledni inkarnaci F-16 nejsou zasadni, nakonec ale jen dokazujete ze tam rozdil je, uplne ve vsem. Kdyz to zjednodusim, tak ze souboje by jednoduse casteji odchazel jako porazeny pilot F-16. Coz je prirozene. F-16 je od zacatku multirole, dnes uz legendarni multirole, ktery se rozhodne nenecha dostat snadno a ktery bych ja osobne treba strasne rad videl na Slovensku. EF je ale letadlo primarne staveno na AA, kteremu az dodatecne jdeme multirole vnucovat. AA je jeho domena, to je to kde exceluje a kde se mu vykonove F-16 nevyrovna. Btw. myslim ze Shania sem sveho casu daval zajimave informace o tom co vsechno si musi ovesena F-16 odpustit, jake jine limity G ma, jakou nizsi stoupavost a maximalni rychlost dosahuje. Skutecne agilni letadlo je to jen se sidewinderama a jednou centralni pridavnou nadrzi (jeji AA konfigurace). EF ma protitomu stejny pomer vahy a tahu jako Raptor, supercruise sice nizsi (ale i v AA konfiguraci furt nad 1,3M), ale v akceleraci raptor predci. Ovesena F-16 jde s maximalkou k 1,6M, to je na dohled toho co zvladne EF bez pridavneho spalovani...

    Zkratka mi to prijde jako porovnavat oktavku s mercedesem. Ona ta oktavka zvladne vsechno se cti, je overena, je na ni spoleh a ve spravnych rukou potrapi kazdeho...
    ... jenze on ten mercedes je proste ve vsem jeste lepsi. Nekde o 2%, nekde o 20%, ale je. Jedine v cem "kulha" je cena, ale kdo chce to nejlepsi si proste priplati a vi za co priplaci.

    PS: EF ma plne integrovany Link16 (coz treba raptor myslim nema), takze treba umi letet bez sveho radaru, prebrat informace o cili z awacsu po datalinku, zamerit a poslat raketu ciste podle informaci z awacsu bez toho aby EF cokoli vyzaroval a na svou pritomnost dal upozornoval. Viper pokud vim ma taky Link16 (nevim jestli je nejaka jeste vyssi verze nez plna co ma EF).Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:32 24.03.2018

    Clanek: větši rozdíly s RCS jsou pak evidentní při jakékoliv podvěšené výzbroji. Klasické letadla jsou "vidět" kdežto stealth u F 35 zůstane zachován.

    Clanek: větši rozdíly s RCS jsou pak evidentní při jakékoliv podvěšené výzbroji. Klasické letadla jsou "vidět" kdežto stealth u F 35 zůstane zachován.

  • flanker.jirka
    22:27 24.03.2018

    KOLT: také si myslím, že Viper má lepší integraci všeho. S tou manévrovatelností jste to trefil :-) Clanek: Rozdíly v RCS jsou, ale jaké? Co to je o řád větší? Našel jsem jeden ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: také si myslím, že Viper má lepší integraci všeho. S tou manévrovatelností jste to trefil :-)

    Clanek: Rozdíly v RCS jsou, ale jaké? Co to je o řád větší? Našel jsem jeden zdroj, věrohodnost ponechám na každém, nic jiného jsem nenašel. Tam uvádí hodnoty 1.2 a 0.5 metrů. To je rozdíl v detekční vzdálenosti cca 18%. (Když změníte RCS na polovinu, tak klesne dosah pouze o 16%)
    A stoupavost o třetinu rozdílná?! To určitě ne, je to nějakých 275 m/s proti 315. Zase tak velké rozdíly tam nejsou.
    https://www.globalsecurity.org... Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:05 24.03.2018

    Clanek, je technická – F-16 má větší RCS než Typhoon (dost možná o řád, záleží na tom, o kolik se ji u Viperu podařilo snížit) a Rafale je mnohem víc stavěn jako universální stíhač ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek, je technická – F-16 má větší RCS než Typhoon (dost možná o řád, záleží na tom, o kolik se ji u Viperu podařilo snížit) a Rafale je mnohem víc stavěn jako universální stíhač než Typhoon.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:57 24.03.2018

    vtip je v tom, že tříštit se nic nebude, protože to stejně musí udělat. Tedy pokud nebudou chtít z Typhoonu hromadu létajícího šrotu, o čemž pochybuji.

    vtip je v tom, že tříštit se nic nebude, protože to stejně musí udělat. Tedy pokud nebudou chtít z Typhoonu hromadu létajícího šrotu, o čemž pochybuji.

  • Clanek
    19:31 24.03.2018

    @flanker.jirka Do podobneho porovnani bych se nerad poustel, na to tu jsou povolanejsi. Ale typhoon (F-15, Su-35...) vs. F-16 jsou jako dve ruzne vahove kategorie v boxu. Nebavme ...Zobrazit celý příspěvek

    @flanker.jirka
    Do podobneho porovnani bych se nerad poustel, na to tu jsou povolanejsi. Ale typhoon (F-15, Su-35...) vs. F-16 jsou jako dve ruzne vahove kategorie v boxu. Nebavme se ted o senzorovem nebo zbranovem vybaveni, to nakonec muzou mit identicke, ale prave ty vykony na ktere byl EF staven F-16 myslim dosahovat nikdy nebude. EF umi supercruise, dokonce i v AA konfiguraci, ne jen holy. Ma o 20-30% lepsi stoupavost, ikdyz je vetsi tak RCS ma porovnatelne s F-16, unese toho vic, vzdy bude mit vic energie, kdyz na oba povesime stejne vyzbroje EF si s tim bude moct dovolit vic... zkratka je to stroj spolu s Rafale na vybudovani vzdusne prevahy vhodnejsi. Prirozene. Cenou za to je jeho cena, zdravim do Rakouska. :)

    @Skelet
    O tom do ceho se zapoji nebo nezapoji UK se myslim bude teprve rozhodovat. Docela bych se divil kdyby opoustejic EU a vedouc tvrda jednani o budouci forme spoluprace, uz na cokoli kyvli. Korea snad, Japonsko snad, tam jsou ale vazby spis na USA a to u obou. Minimalne jednoho si USA pretahne.
    Kdyz neumi vse co umi tornato tak tornado dnes plne nahradit neumi, jen o tom pisu. Ted se bude certifikovat na pouziti B61, k tomu se prihodi, komfortni nadrze a jeste nejake drobnosti a nakonec cena tech par kusu novo vyrobenych typhoonu se zapoctenim vyvoje bude kolik, 100mil E / kus, nebo 150? 200? Tady se to jevi jako "snadne a levne", ale to se umi snadno zvrtnout k "ne tak snadne a uz vubec ne levne". Jak jsem psal, nemam problem aby se s EF dal pracovalo, to letadlo tu s nama jeste dobre 3 dekady bude a pozornost si zaslouzi. Jen jsem vyjadril obavu jestli to nebude tristit pozornost a zdroje. Ani USA nevyvijelo / nezavadelo sve 5gen letadla najednou, tak se trosku bojim jestli si neukusujeme zbytecne velke sousto. A to vychazi z me predstavy ze na nastupci Typhoonu by bylo dobre zacit pracovat hned.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:23 24.03.2018

    f.j, teď by měli začít hlasitě ječet všichni příznivci myšlenky, že manévrovací schopnosti letadla jsou zcela zásadní atd., atp. ;-) Protože v tom Typhoon jednoznačně F-16 ...Zobrazit celý příspěvek

    f.j, teď by měli začít hlasitě ječet všichni příznivci myšlenky, že manévrovací schopnosti letadla jsou zcela zásadní atd., atp. ;-) Protože v tom Typhoon jednoznačně F-16 překonává. Jak je to s avionikou je otázka. S ohledem na zkušenosti s AESA, sensor fussion... za oceánem, se obávám, že v tom může Viper Typhoona klidně i překonat. RCS bude mít asi Typhoon menší, možná i o řád. Viper je sice optimalizovaný oproti starším versím, nicméně Typhoon už byl konstruován s tendencí radarovou signaturu výrazně snížit.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    18:04 24.03.2018

    Článek: jak velký rozdíl je mezi Typhoonem a posledními blocky F 16? Podle mne minimální. To důležitější je propracovaná technologie stealth u F 35. Možná mi to někdo bude mít za ...Zobrazit celý příspěvek

    Článek: jak velký rozdíl je mezi Typhoonem a posledními blocky F 16? Podle mne minimální. To důležitější je propracovaná technologie stealth u F 35. Možná mi to někdo bude mít za zlé, ale mezi poslední verze F16 a Typhoonem bych dal i rovnítko.
    A vůbec bych se neohlížel na to co má kolik motorů. Pokud by jednomotorové mašiny nefungovaly, tak se nevyrábí.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    16:20 24.03.2018

    Clanek: ono to je trošku jinak. Prvně Francie a Německá vláda už oznámila vývoj letounu šesté generace, který bude provádět Airbus. Dá se celkem předpokládat, že v současné době ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: ono to je trošku jinak. Prvně Francie a Německá vláda už oznámila vývoj letounu šesté generace, který bude provádět Airbus. Dá se celkem předpokládat, že v současné době probíhají jednání Airbusu s japonskou a britskou vládou, které uvažují o vývoji stejné generace, a které do toho nechtějí jít sami (a Amíky taky moc nechtějí po předchozích zkušenostech). Takže je jasné, že v rámci tohoto tady Airbus žádné F-35 nechce. Rázem by mu zmizelo z hlavního trhu pár desítek letounů.
    Za další Typhoon už umí Tornado nahradit už dnes. Má certifikované velké spetrum výzbroje, kterou má již dnes Tornado. A má ji už i bojově odzkoušenou - Brimstone, Paveway, HARM, KEPD350, JDAM atd.
    Co nemá a co potřebuje Luftwaffe je certifikát na nošení jaderných bomb B61. To si musí dodělat. A aby stíhala na F-35, tak si musí dodělat "situační povědomí".
    A to "situační povědomí" musí Airbus dodělat stejně i v rámci modernizačního balíčku pro Typhoon tak jako tak...

    Předpokládám, že z vnějšku bude tento Typhoon vypadat tak, že bude mít konformní nádrže (ty už jsou vyvinuty) a pod trupem bude mít "přilepenou" pumovnici. Žádný krasavec to pravda nebude, ale ..Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:28 24.03.2018

    Ano, v evrope F-35 mame, ale nemame ji v DE a FR, coz po odchodu GB z EU budou nositele budouciho vyvoje evropskeho nosneho stroje. F-35 ma nemalo evropskych statu, ale pro ne je ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, v evrope F-35 mame, ale nemame ji v DE a FR, coz po odchodu GB z EU budou nositele budouciho vyvoje evropskeho nosneho stroje. F-35 ma nemalo evropskych statu, ale pro ne je tento kompromis tim nejvic na co kdy dosahnou (moznost mit jak letadlo na vybojovani vzdusne prevahy, tak dalsi na provadeni uderu na zem u nich na stole nikdy nelezela a pri jejich velikosti je to i dobre). F-35 jako nahrada za F-16 je bez debat vynikajici, generacni skok vpred. Ale jako nahrada za dvoumotorovy typhoon+tornada? Na to F-35 nikdy zamyslena nebyla a takove ukoly by plnila kompromisne. Navic, jestli budou chtit / maji pravo sdilet technologie s Nemeckem, to si nejsem upln jist.
    Italove si muzou dovolit vic => italove jako jedini z EU maji jak EF tak F-35, navic i s pristupem k vyrobnim technologiim, ano, ale aby meli F-35 i nemci primo u sebe by to knowhow zase posunulo dal, predevsim tim, ze by se ted nezacal plytvat cas drahym vyvojem modifikace stroje, ruku na srdce, brzo za zenitem.
    Me se jednoduse nepozdava ta premisa, ze aktualni z nouze cnost prestavbou Typhoonu na utocnou verzi nemecko vazne chrani sve zajmy. Mozna, ted, kratkodobe, ale ikdyby koupilo F-35, mohlo by z toho ve strednedobem/dlouhodobem horizontu tezit minimalne stejne, ne li vic.

    Ted se evrope dari udat Typhoony nebo Rafale tu a tam Indii, na blizkem vychode atd., jenze konkurence nespi ani v Cine, ani v Rusku a nakonec nebude spat ani v USA. Az USA postavi nastupce Raptora, a projednou svuj nosni stihac zase uvolni i k vyvozu jako byla uvolnen predchudce Raptora, F-15, tak po evrope zasekle v 4++++, ale za ceny 5th gen nestekne ani pes. Kdo bude mit penize koupi u USA, kdo ne u Ruska nebo Ciny.

    Za me se zkratka chovame kratkozrace, ikdyz se na prvni pohled muze jevit, a zjevne i nemeckym politikum jevi, presne opacne.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    12:27 24.03.2018

    Clanek: to že německo chce hájit své zájmy neznamená, že porkočilejší letadla v NATO a EU nejsou, F 35 už mají dánové, holanďané, italové - tam se i vyrábí, norové a britové. Mít v ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: to že německo chce hájit své zájmy neznamená, že porkočilejší letadla v NATO a EU nejsou, F 35 už mají dánové, holanďané, italové - tam se i vyrábí, norové a britové. Mít v u nás politickou vůli a nebát se vydat něco z kasičky navíc, tak bych byl také pro F 35 před Typhoonem, v současné době máme de facto ekonomicky příznivější letadlo podobné kategorie v podobě Gripenu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3