Scipio se dvoří slovenské armádě

Foto: Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio; větší foto / PGZ
Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio; větší foto / PGZ

Minulý týden Polská zbrojní skupina (Polska Grupa Zbrojeniowa) ve slovenském výcvikovém prostoru Záhoří předvedla nové polsko-slovenské kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio. Nový stroj je primárně nabízen slovenské armádě jako náhrada za vyřazené transportéry OT-64 SKOT.

Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio veřejnost poprvé spatřila na letošní vojenské výstavě IDET 2015 v Brně. Základ stroje tvoří polská kolová platforma Rosomak (8x8) a dálkově ovládaná bojová věž Turra 30 od slovenské společnosti EVPÚ.

Věž Turra 30 původně vznikala pro vozidlo Šakal, hloubkově modernizované slovensko-české bojové vozidlo pěchoty BVP-1/2. Vozidlo Šakal se uchází o místo v české a slovenské armádě. Obě armády však zvažují další možnosti modernizace pásových bojových vozidel, včetně nákupu zcela nových strojů západní provenience.

Během prezentace ve výcvikovém prostoru Záhoří vozidlo Scipio prokazovalo své schopnosti jízdy v terénu i bojové možnosti. Vozidlo střílelo ze svého 30mm kanónu a 7,62mm kulometu na terče až do vzdálenosti 2000 m, v pohybu i klidu. Prezentace se zúčastnili přední zástupci slovenské armády a zbrojního průmyslu.

Polská zbrojní skupina (PGZ) vlastní kompletní práva na licenční výrobu finských vozidel AMV od firmy Patria, v Polsku známých jako Rosomak. Polský průmysl provedl na vozidle konstrukční změny a, podle tiskové zprávy PGZ, více než 200 vylepšení. PGZ nyní usiluje o export vozidla Rosomak na další trhy.

„Při tak rozsáhlých aktivitách se nemůžeme spoléhat pouze na smlouvy domácích zákazníků, tedy ministerstva obrany, ministerstva vnitra a jiných útvarů. Je tedy přirozené, že cílíme na zahraniční trhy," uvedl Wojciech Dąbrowski, generální ředitel PGZ. „Naše inovace změnily vozidlo a učinily ho jedním z nejlepších vozů ve své třídě, které můžete na světových trzích potkat."

V současné době není známo, zda a v jakém počtu Slovensko vozidla Scipio skutečně nakoupí. Počáteční objednávka se odhaduje na 30 kusů. Slovenská armáda poptává přibližně 100 nových klových transportérů a kolových bojových vozidel pěchoty.

Blíží informace přinesou až jednání mezi slovenskými ministrem obrany Martinem Glváčem a polským místopředsedou vlády Tomaszem Siemoniakiem. Zda Slovensko nakoupí polská vozidla přímo, rozhodne především rozsah zapojení slovenského průmyslu do programu. Pokud nebude polská nabídka pro Slovensko dostatečně zajímavá, vypíše se klasické výběrové řízení.

Prodej vozidel Rosomak je součástí širší strategie polské vlády. V jejím rámci se bude polská armáda šířeji angažovat v podpoře prodeje polských zbraní nejbližším sousedům. Součástí polské strategii jsou také výhodné půjčky na nákup polských zbraní.

Podle generála Wlodzimierza Nowaka, ředitel odboru politiky vyzbrojování na polském ministerstvu obrany, Polsko sleduje strategií tří cíle – posílit domácí zbrojní průmysl, dosáhnout nižší ceny zbraní díky výrobě větších sérií pro domácí i zahraniční zájemce a posílit vojenské schopnosti sousedů, čímž se posílí bezpečnost Polska.

Připomeňme, že vhodný produkt vlastní také česká společnost Excalibur Army. Na začátku roku 2015 Excalibur Army uzavřela dohodu o spolupráci s nadnárodním koncernem General Dynamics European Land Systems. V rámci této spolupráce společnost Excalibur Army získala exkluzivní právo na propagaci, prodej a údržbu rodiny obrněných vozidel Pandur II 8x8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii.

Zdroj: RzecpospolitaPGZ

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polské transportéry Rosomak pro slovenskou armádu?

Slovenský ministr obrany Martin Glváč a jeho polský kolega Tomasz Siemoniak vedou rozhovory o ...

Nová slovenská húfnica EVA

19. mája 2015 predstavil slovenský minister obrany Martin Glváč na veľtrhu IDET v Brne novú ľahkú ...

Slovensko modernizuje protivzdušný systém S-300 PMU

Premiér Robert Fico na návštěvě Moskvy potvrdil zájem Slovenska modernizovat protiletecký a ...

Slovak Challenge 2015 na Lešti

Vo Výcvikovom priestore Vojenského obvodu Lešť prebehlo v dňoch 15. až 18. júna taktické cvičenie ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    12:22 08.07.2015

    Otázkou je zda Glaváč vůbec porovnával nějaké nabídky, nebo se jen koukl na wikipedii na cenu Rosomáka (pro polskou armádu) a cenu Pandura II (pro AČR), načež rovnou nekontaktoval ...Zobrazit celý příspěvek

    Otázkou je zda Glaváč vůbec porovnával nějaké nabídky, nebo se jen koukl na wikipedii na cenu Rosomáka (pro polskou armádu) a cenu Pandura II (pro AČR), načež rovnou nekontaktoval Polskou stranu ohledně dalších možností...Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    12:06 08.07.2015

    Myslím, že to jestli je vozidlo svařeno celé z 8mm plechu (Pandur) nebo má někde na čele navařený kus tlustší desky (Rosomák) je skutečně tím nejdůležitějším kritériem kvality. ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že to jestli je vozidlo svařeno celé z 8mm plechu (Pandur) nebo má někde na čele navařený kus tlustší desky (Rosomák) je skutečně tím nejdůležitějším kritériem kvality. Zvlášť když na obě jde namontovat přídavný pancíř.....Skrýt celý příspěvek

  • niko
    11:06 08.07.2015

    stirling MRAPy uz mame. ;) Aj ked samozrejme nie v mechanizovanych utvaroch. Podla mna autor zverejnil ponuku Exkaliburu, ktorou sa MO zaoberalo pri rozhodovani ci ist do ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling MRAPy uz mame. ;) Aj ked samozrejme nie v mechanizovanych utvaroch.

    Podla mna autor zverejnil ponuku Exkaliburu, ktorou sa MO zaoberalo pri rozhodovani ci ist do Rosomaka, alebo Pandura II. Pochybujem, ze je to este aktualne. No na druhej strane, podpisane LOI je pravne nezaväzne.Takze minimalne pravna moznost zvolit inu cestu tu je.Skrýt celý příspěvek

  • butters
    11:01 08.07.2015

    myslim ze redaktor nema problem s jednotlivymi vozidlami, ale s tym, ze nebolo vypisane vyberove riadenie...

    myslim ze redaktor nema problem s jednotlivymi vozidlami, ale s tym, ze nebolo vypisane vyberove riadenie...

  • stirling
    11:00 08.07.2015

    A je to zpět - ano je lepší pokud hodnotíte balistickou ochranu (má prý stejnou jako puma..:) - opravdu tohle je jediné kritérium, které rozhoduje? Pokud tohle potřebuje slovensko ...Zobrazit celý příspěvek

    A je to zpět - ano je lepší pokud hodnotíte balistickou ochranu (má prý stejnou jako puma..:) - opravdu tohle je jediné kritérium, které rozhoduje? Pokud tohle potřebuje slovensko tak, ale kupuje úplně špatný typ vozidla, potřebuje totiž MRAP.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    10:29 08.07.2015

    Ďalší z článkov Denníka N , ktorý múti vodu...Je zaujímavé, že Excallibur vyšiel s ponukou až po podpise predbežnej zmluvy s Poľskou stranou, dovtedy o nich nebolo počuť! MO SR ...Zobrazit celý příspěvek

    Ďalší z článkov Denníka N , ktorý múti vodu...Je zaujímavé, že Excallibur vyšiel s ponukou až po podpise predbežnej zmluvy s Poľskou stranou, dovtedy o nich nebolo počuť! MO SR (cez ministra Glváča), sa vyjadrili, že rokovali s viacerými stranami... ""My sme zvažovali viacero možností, avšak v pomere cena, kvalita, podpora domáceho zbrojárskeho priemyslu, naši odborníci vyhodnotili, že ide o najlepšie možné riešenie...." Z toho vychádza, že Česká strana a Excallibur nedali Slovenskej strane takúto ponuku! Je zaujímavé, že redaktor Vladimír Šnídl tu píše v prospech Pandurov a firmy Excallibur, ale ešte v roku 2010 písal ako sa Pandury absolútne nehodia do konfliktu v Afganistane, pre ich slabú ochranu... LOL. http://domaci.ihned.cz/c1-4080... http://zpravy.aktualne.cz/doma...
    Jura99, už sa opakuješ a s tebou viacerí. V základnej verzii je Rosomák/Patria (Scipio) lepšia ako Pandur II (máš to aj v tom článku od Šnídla, včom Pandur zaostáva za Rosomakom...) Ale odporúčam ti článok od Dušana Rovenského... http://www.onwar.eu/tag/rosoma...
    -Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:10 08.07.2015

    No hlavně to ukazuje zase to, že nepřítomnost výběrového řízení je nelogická a minimálně mohlo byt zase krásné srovnání pro nás. Ve finále by to výběrko vyhrál "nexter bumerang" ...Zobrazit celý příspěvek

    No hlavně to ukazuje zase to, že nepřítomnost výběrového řízení je nelogická a minimálně mohlo byt zase krásné srovnání pro nás.
    Ve finále by to výběrko vyhrál "nexter bumerang" ten by se k té věži i hodil.:o)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:45 08.07.2015

    "...Rosomak nemá po stránce technických parametrů nic lepšího co nabídnout (spíš naopak)..."

    To je hodně odvážné tvrzení...

    "...Rosomak nemá po stránce technických parametrů nic lepšího co nabídnout (spíš naopak)..."

    To je hodně odvážné tvrzení...

  • Jura99
    06:22 08.07.2015

    S tou nabídkou Excaliburu to bude zajímavé, resp. se to Glváčovi bude špatně vysvětlovat. Se slovenskou věží může být cena klidně stejná nebo nižší než u Rosomaka a navíc bude ...Zobrazit celý příspěvek

    S tou nabídkou Excaliburu to bude zajímavé, resp. se to Glváčovi bude špatně vysvětlovat. Se slovenskou věží může být cena klidně stejná nebo nižší než u Rosomaka a navíc bude nejspíš nabídnuta výroba i podvozku na Slovensku, takže zapojení domácího průmyslu, se kterým Glváč tak operoval. Rosomak nemá po stránce technických parametrů nic lepšího co nabídnout (spíš naopak), takže je to pouze věc ceny a místa výroby.Skrýt celý příspěvek

  • butters
    21:36 07.07.2015

    Myslel som to samozrejme ironicky, v clanku je ze chcu "prebit " aktualnu ponuku, tak musia predstavit nieco zaujimavejsie. Cena za ktoru ho kupila ACR bola samozrejme premrstena.

    Myslel som to samozrejme ironicky, v clanku je ze chcu "prebit " aktualnu ponuku, tak musia predstavit nieco zaujimavejsie. Cena za ktoru ho kupila ACR bola samozrejme premrstena.

  • Petr M
    21:33 07.07.2015

    butters. Silně pochybuji, že by pandur byl levnější než rosomák...vzhledem k ceně, za jakou ho koupila ačr, a ceně za jakou poláci koupili patrie.

    butters. Silně pochybuji, že by pandur byl levnější než rosomák...vzhledem k ceně, za jakou ho koupila ačr, a ceně za jakou poláci koupili patrie.

  • butters
    21:19 07.07.2015

    Excalibur ponukol Pandurov, ale myslim ze aj keby ponukli polovicnu cenu oproti poliakom, nasi su uz dohodnuti a provizie rozdelene ...Zobrazit celý příspěvek

    Excalibur ponukol Pandurov, ale myslim ze aj keby ponukli polovicnu cenu oproti poliakom, nasi su uz dohodnuti a provizie rozdelene :)

    https://dennikn.sk/181173/cesi... Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    07:36 07.07.2015

    Je to trochu mimo téma, ale když jsem v té reportáži slyšel komentář mistra Bulanta, otevírala se mi kudla v kapse...

    Je to trochu mimo téma, ale když jsem v té reportáži slyšel komentář mistra Bulanta, otevírala se mi kudla v kapse...

  • 3RMO
    00:34 07.07.2015

    v roce 2017 tohle posune pandur mezi špičku. ..
    http://m.youtube.com/watch?v=n...

    v roce 2017 tohle posune pandur mezi špičku. ..
    http://m.youtube.com/watch?v=n...

  • stirling
    00:18 07.07.2015

    Souhlas s tím, že od poláků dostanou dobré vozidlo a to ostatní už je na slovensku. Sám jsem zvědav jaký bude výsledek. Kolik vůbec stoji Turra 30? V "ruské" a v "západní" ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlas s tím, že od poláků dostanou dobré vozidlo a to ostatní už je na slovensku. Sám jsem zvědav jaký bude výsledek. Kolik vůbec stoji Turra 30? V "ruské" a v "západní" variantě?
    Ohledně věží na cz pandurech doufám, že zůstaneme u RCWS-30, myslím že pro takovéto vozidlo je to ideální verze. Samson Mk I RWS můžou osadit např. na ascod jestli někdy bude...Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    21:35 06.07.2015

    Ano optika pre velitela vozidla sa tam domontovat da , ano bola na fotkach prveho prototypu bvp m2SKCZ na idete. ale potom co acr zistila ake kvality ma vytvor excaliburu a ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano optika pre velitela vozidla sa tam domontovat da , ano bola na fotkach prveho prototypu bvp m2SKCZ na idete. ale potom co acr zistila ake kvality ma vytvor excaliburu a vysrala sa na celeho sakala uz nikde nebola veza prezentovana s optikou pre velitela, ani na vojskovych skuskach sakala u ossr.
    Ano na idete bola veza turra s mk44. Otazne je co to vlastne pod tou maskovackou bolo. funkcna vzorka alebo maketa s laufom z mk44.
    Moznost ze sa dodatocne nakupia kanony mk44 a prehodi sa to so starymi 2A42 je podla mna asi taka pravdepodobna ako ze sa nakupia do armady plosne termo predsadky skeetir na samopaly, ano da sa to namontovat na unikat z brodu ale realne to nie je.Skrýt celý příspěvek

  • Pekuc
    18:53 06.07.2015

    hurvo a to jste našel kde? Pokud to souhlasí, Samson Mk I RWS pandurů je na tom s kapacitou hůř než turra, 200 kanon, 230 ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo a to jste našel kde?

    Pokud to souhlasí, Samson Mk I RWS pandurů je na tom s kapacitou hůř než turra,
    200 kanon, 230 kulomet
    http://www.rafael.co.il/market... Skrýt celý příspěvek

  • Pekuc
    18:47 06.07.2015

    Docela by mě zajímaly podrobné informace o věži turra 30, nikde jsem je nenašel. Konkurs-M sv. spike lr penetrační schopnost obou je více než 700 milimetrů, dostřel 4 km. Z ...Zobrazit celý příspěvek

    Docela by mě zajímaly podrobné informace o věži turra 30, nikde jsem je nenašel.

    Konkurs-M sv. spike lr
    penetrační schopnost obou je více než 700 milimetrů, dostřel 4 km.
    Z mého pohledu je to celkem jedno, levné Konkurs-M jim na turry s ruským kanonem stačí.

    na naše pandury, které bude v budoucnu ačr pořizovat bych očekával Samson Mk II RWS
    http://www.rafael.co.il/market... Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    18:38 06.07.2015

    300 do kanona a 600 do pkt. To je celkom solidny downgrade oproti bvp2.

    300 do kanona a 600 do pkt. To je celkom solidny downgrade oproti bvp2.

  • Lukas
    18:00 06.07.2015

    MSBS przeszedł wosjowe testy - w tym roku ponoć pojawi sie w armii Ale dużych zakupów nie bedzie - wojsko czeka na "Tytana" (polski program żolnierza przyszłości). MSBSy będą ...Zobrazit celý příspěvek

    MSBS przeszedł wosjowe testy - w tym roku ponoć pojawi sie w armii
    Ale dużych zakupów nie bedzie - wojsko czeka na "Tytana" (polski program żolnierza przyszłości).
    MSBSy będą kupowane w ramach zestawu "Tytan"

    Wieża to problem słowacki - moim zadniem nie potrzeba nowego działka, a nowoczesnych systemów obserwacji terenu (termowizja, dodatkowe kamery)
    oraz nowoczesne pociski przeciwpancerne

    My sprzedajemy Rosomaka - czyli XC-360P - czyli modułową platforme 8x8
    A to co zamontuje klient - jego sprawa...

    My kupiliśmy Hitfista 30P bo w Polsce nie produkowano żadnej wieży
    Hitfist 30P oferował dobrą relacje między poziomem ochorny a wagą...
    Ma swoje wady - ale i zalety też ma...

    Od 2005 roku MON palnuje zakup wieży bezzałogowej (conajmniej 122 wieże). Chciano kupić zagraniczne - izraelski RCWS-30 byl faworytem....
    Ale nie przeszedł testów klimatycznych (przy - 20 stopniach wieża miała problemy z mechanizmami oraz elektoroniką)
    http://www.altair.com.pl/news/...

    Oferowano też Hitfista OWS, który miał być nie tylko produkowany w Polsce, ale też Polska miala mieć wyłączność na sprzedaż tej wieży.
    Ale ostatecznie MON nie chciał jej kupić... I teraz oracujemy nad własną wieżą...
    https://pbs.twimg.com/media/CF...
    (Bardziej przypomina Protector MCT niż RCWS-30)
    http://www.defence24.pl/news_m...
    A tutaj kilka słów o możliwościach dalszego rozwoju Rosomaka...

    Generalnie przed Rosomakiem jest dalsza perspektywa roswoju. Mapy pełnie praw - mamy doświadczenia z eksploatacji (W Afganistanie Rosomaki były w reżimie wojennym - odblokowana w pelni moc silników, pelne obciążenie dopuszczalne itd...), ponad 400 dokonanych poprawek...


    Ja się nie dziwie Słowakom - wydali $ na UH-60M (moim zdaniem inwestycja bez sensu), potrzebują nowoczesnych pojazdów - i kupują je tam gdzie jest tanio i z kredytem....
    A jest tanio bo kupiliśmy tanio licencjie, oraz wyprodukujemy prawie 1000 pojazdów dla WP.


    Czesi nie mogą zaoferować takich warunków - tak samo jak nie mogą sobie pozwolić na zakup 100 nowych CV90/ASCOD w najnowszym (najcięższym) wariancie..
    Proste...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 8