Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8x8 CZ se představil na Dnech NATO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8x8 CZ na Dnech NATO. / TDV

Na tradiční akci Dny NATO a Vzdušných sil Armády České republiky, která se konala o tomto víkendu na Letišti Leoše Janáčka Ostrava, společnost Tatra Defence Vehicle (TDV) oficiálně představila samohybný minomet na podvozku obrněného vozidla Pandur II 8x8 CZ. Tento prostředek palebné podpory společnost TDV patřící do holdingu Czechoslovak Group aktivně nabízí Armádě České republiky i dalším potenciálním zájemcům.

Jedním z důležitých a nejzajímavějších exponátů na Dnech NATO z hlediska chystaných vyzbrojovacích projektů AČR byl samohybný minomet (ShM) Pandur II 8x8 CZ vybavený zbraní Soltam Cardom ráže 120 mm. Už v době, kdy se jednalo o prvních dodávkách více než dvou stovek obrněných vozidel Pandur II pro AČR, uvažovala armáda o téměř dvou desítkách verzí a mezi nimi i o provedení samohybný minomet.

Ovšem nakonec do výzbroje AČR putovalo jen 107 pandurů v pouhých šesti verzích, na další včetně samohybného minometu se kvůli nedostatku finančních prostředků nedostalo. Protože česká armáda do budoucna ve svých plánech rozvoje s pořízením samohybných minometů se zbraní ráže 120 mm stále počítá, její zástupci si ShM Pandur II 8x8 CZ během sobotní prezentace na Dnech NATO velmi pozorně prohlédli a získali podrobné informace i takticko-technická data.

Dnes má armáda ve své výzbroji pouze 8 kusů samohybných minometů vz. 85 PRAM-S na prodloužené pásové platformě BVP-1, které doplňuje 85 tažených 120 mm minometů vz. 82 PRAM-L. Samohybné minomety na pancéřované platformě tedy nadále citelně chybějí. Společnost Tatra Defence Vehicle v této souvislosti nabízí řešení v podobě 120 mm ShM Pandur II 8x8 CZ.

TDV vlastní licenci na výrobu i opravy vozidel Pandur II od General Dynamics European Land Systems, která zahrnuje i práva na výrobu již vyvinuté minometné verze s instalovanou zbraní Soltam Cardom. TDV má k dispozici jak vozidla kompletně hotová, tak i výrobně rozpracovaná, dodávky pro armádu by tak mohly proběhnout ve velmi krátkém čase. Dalším pro armádu zajímavým faktorem může být cena, která by byla výrazně nižší oproti rozpočtu, se kterým česká armáda počítala na pořízení minometných pandurů před více než 10 lety.

ShM Pandur II 8x8 CZ využívá zavedenou kolovou platformu Pandur II, která je už ve výzbroji Armády České republiky, a tudíž disponuje i stejnou mobilitou a ochranou posádky. Balistická odolnost samohybného minometu dosahuje úrovně 2/3 a protiminová pak úrovně 2a (STANAG 4569). Samohybný minomet ShM Pandur II 8x8 CZ určený pro palebnou podporu pozemních sil, představuje evropskou obdobu amerického samohybného minometu M1129 Mortar Carrier na podvozku obrněného vozidla Stryker, který má ve výzbroji americká armáda, a který prověřila bojová nasazení v Iráku i Afghánistánu.

ShM Pandur II 8x8 CZ je vybaven úsťově nabíjeným zákluzovým minometem Soltam Cardom ráže 120 mm. Minomet je umístěn na podlaze vozidla a posádka palbu vede skrz otevřené střešní příklopy. Náměr zbraně dosahuje hodnot 40°až 85°, odměr činí 360°. Rychlost střelby dosahuje 16 ran za minutu a vozidlo pojme až 50 minometných granátů. Zbraň může pracovat v manuálním i automatickém režimu, díky modernímu systému řízení palby a snadné manipulaci se zbraní je možné zahájit střelbu z minometu již 30 sekund po zastavení vozidla.

Osádku tvoří velitel, řidič, střelec a nabíječ. ShM Pandur II 8x8 CZ může vést palbu 120 mm minometnými granáty, jež jsou zavedeny ve výzbroji AČR, ale také všemi druhy granátů ráže 120 mm standardu NATO, včetně typů s přídavným raketovým pohonem anebo s koncovým navedením. Samohybný minomet je vybaven také vrhačem dýmových granátů ráže 76 mm a navijákem o tažné síle 8 t, může být vyzbrojen i těžkým kulometem.

Díky powerpacku s motorem o výkonu 340 kW a automatickou převodovkou s hydrodynamickým retardérem dosahuje samohybný minomet maximální rychlosti 110 km/h, dojezd činí až 600 km. Podvozek disponuje nezávislým zavěšením kol s centrálním dohušťováním, je vybaven pohonem všech náprav, z nichž první dvě jsou řiditelné, automatickými uzávěrkami diferenciálů i brzdou zatáčení pro zmenšení poloměru otáčení.
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Společné cvičení českých a izraelských speciálních jednotek

V úterý skončilo dva týdny dlouhé cvičení českých a izraelských speciálních sil ve výcvikovém ...

Zaměřeno na Armádu ČR: Vozidla Ajban 440A a NIMR RIV

Novojičínský podnik VOP CZ na začátku letošního roku podepsal smlouvu o spolupráci s firmou NIMR ze ...

Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku

Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • JP--
    13:51 18.09.2017

    Minomety pro pandury se měly koupit už dávno. Cardom je vyzkoušenej systém je k tomu kompletní a bojem ověřená dokumentace (což je obrovský plus, který si málokdo uvědomuje), ...Zobrazit celý příspěvek

    Minomety pro pandury se měly koupit už dávno. Cardom je vyzkoušenej systém je k tomu kompletní a bojem ověřená dokumentace (což je obrovský plus, který si málokdo uvědomuje), včetně postupů, nic se nemusí vymejšlet + kdyby se koupila munice tak cca za 1 mld se dá koupit i při cenách naší armády 25.000 min a GPS assisted mina stojí jenom 7-8000 USD, řízená munice na úrovni praporu umí si to vůbec někdo v naší armádě představit .... Navíc by se dala vyřadit konečně stará munice po ČSLA, která je stejně jenom o strach, že selže. Pokud jde o otevřenou korbu no tak by byla chlapcům při střelbě kosa furt lepší než štelovat s tatrou.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    08:57 18.09.2017

    To je zas diskuze. Taková hrůza, představete si to, někdo armádě nabídne moderní minomet na zavedeným podvozku s moderní zbraní, schopný používat současnou i perspektivní ...Zobrazit celý příspěvek

    To je zas diskuze. Taková hrůza, představete si to, někdo armádě nabídne moderní minomet na zavedeným podvozku s moderní zbraní, schopný používat současnou i perspektivní munici!

    Někteří tu blijou pěkný sračky, jen co je pravda (Valda).

    Tak a teď se na to podívejme trochu střízlivěji:

    Plusy: ozkoušené řešení s dokončeným vývojem, které bohatě postačuje pro podobný typ jednotky (lehčí mechanizovaný prapor), rychlé dodání (korby ze zásob) a relativní láce (není nutné hradit vývoj, nižší cena vstupů díky použití skladových zásob)

    Mínusy: nižší ochrana osádky před ZHN a počasí při vedení palby, otázka je také kolem odolnosti vozidla díky starším korbám (ochrana, schopnost plavby).

    Co se týče chodnosti samotného systému s úsťovým nabíjením a palbou otevřeným stropem - jde o řešení, které má kdekdo a to i armády s mnohem většími rozpočty (US ARMY na tom fungovala celou studenou válku, kdy hrozilo mnohem větší nebezpečí zamoření bojiště ZHN než teď), je jednoduché, spolehlivé, osádka je kupodivu dobře chráněna - bude čelit protibaterijní palbě vedené opět minomety, před kterou jí ale dobře chrání boční pancíř vozidla (miny se vzdušným výbuchem zas tak standardní nejsou). Nevýhody už tu byly napsané, ale to se většinou řeší plachtou a otvíráním stropu na dobu nezbytně nutnou.

    Jistě, nějaké NEMO by asi bylo víc lepší, ale taky dražší (na vývoj i na pořízení), je otázka účelnosti takové akvizice, já osobně bych se spíš pošetřil u brnky a plácnul se přes kapsu a pro pásáky nakoupil AMOSy jako pořádný palebný prostředek pro těžkou jednotku (ony by šly asi i na pandury, ale zas ta cena).

    Pokud jde o ty Tatry - ono by to šlo,a le ta posádka nebude chráněná a navíc budete mít o moc víc těžiště (stáli ste vy chytráci vůbec někdy vedle Tatry? Víte jak vysoko je ta korba?), což znamená kupu problémů technických i taktických. Proč asi ty vezené minomety sundavají dolu čelem? Navíc už od začátku se ví, že ty nové tatrovky pro taženky budou v případě akvizice samohybek k brnce sloužit jako muniční vozidla a to se i zohledňovalo při jejich akvizici.

    Čili - nový Pandur je logická a adekvátní náhrada teženky, za kterou bychom se vůbec nemuseli stydět a byla by za rozumné peníze a ve slušném čase. Jsou tu i lepší varianty, ale ty budou dražší a za delší dobu (kde se potkají s nákupem vrtulníků a pásáků a třeba na ně zase nezbydou peníze).

    Ad CSG a její "přeprodávání šrotů" a "tunelování armády" - není problém CSG, že se armáda za levno zbavovala techniky (taky aby ne, bylo to pro ní lepší než platit drahé a organizačně náročné likvidace) a že někdo tu techniku naopak rád koupí. Ve skaldech jsme po ČSLA zdědily mraky techniky, která už byla morálně za zenitem, ale v jinejch krajích byla pořád TOP (T-55AM2, T-72, RM-70). Díky těmhle přeprodejům se udržely některé podniky a zůstalo tu alepsoň nějaké know-how (ta technika většinou putovala zákazníkům po provedení GO). To že Strnad lobbuje u příslušných organizací za nákup svojí techniky? A co má dělat jinýho, říkat na ministerstvu "hele ode mně to nekupujte, konkurence je lepší"?!? To asi ne... A pokud jde o Avie - ta značka je defacto mrtvá, kdyby nic krom rozprodeje areálu neudělal, nikdo by po ní ani neštěk, místo toho přesunul výrobu do Přelouče (kde má volnej areál a je tam dostatek pracovních sil) a něco se snaží rozjet.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    23:26 17.09.2017

    MALI Pokud ovšem bude rozhodnuto, že nová platforma vzešlá z nákupu BVP bude také v minometné verzi (rozuměj věžové), tak by Pandur s Cardomem dostával smysl. Je spíše otázka ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI

    Pokud ovšem bude rozhodnuto, že nová platforma vzešlá z nákupu BVP bude také v minometné verzi (rozuměj věžové), tak by Pandur s Cardomem dostával smysl. Je spíše otázka nakolik je armádní plánování důsledné a hlavně zda neudělá čáru přes rozpočet politické, ekonomické či jiné významné faktory.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    23:09 17.09.2017

    Pavka: bohužel k tomu minometnému Titusu taky nic víc nemám, nic víc, je to pár let staré, ale i tak to není o nic víc unikátní a divné, než specializovaný Lynx, specializovaná ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavka:
    bohužel k tomu minometnému Titusu taky nic víc nemám, nic víc, je to pár let staré, ale i tak to není o nic víc unikátní a divné, než specializovaný Lynx, specializovaná Puma nebo CV90 se PTŘS.

    http://www.palba.cz/album/disp...

    Vypadá to na nějaký izraelský automatický minomet (SPEAR), klidně i Dragon Fire II nebo cokoliv jiného v této kategorii. Rozdíl mezi nimi bude prakticky nulový. Myslím, že 360° zvládne.

    Proti CSG nic nemám, ale sám pan Strnad řekl, že investuje do vojenské techniky jen kvůli tomu, že je to výhodné. Kdyby bylo výhodné investovat do žvýkaček, tak rozjede výrobu žvýkaček. Tak CSG berte a bude to v pohodě. Rozhodně v tom nehledejte nějaký zájem o tuzemského průmyslu, kvůli tradici nebo tak něco. Byznys je byznys, nic víc.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    22:59 17.09.2017

    Mali Na jakém podvozku bych ten RAK či podobně viděl myslím plyne z mého textu. Z taktického hlediska je Pandur vybavený Cardomem vhodný pro expediční operace. Je lépe vzdušně ...Zobrazit celý příspěvek

    Mali

    Na jakém podvozku bych ten RAK či podobně viděl myslím plyne z mého textu. Z taktického hlediska je Pandur vybavený Cardomem vhodný pro expediční operace. Je lépe vzdušně přepravitelný. Ovšem zde vyvstává otázka kolik takovýchto minometů bude v expedičních operacích použito v rámci AČR. Myslím, že by jsme se mohli shodnout, že minimum.
    Tudíž jeho hlavní náplň práce bude palebná podpora teritoriální obrany. Ať už ČR či spojenecké země v rámci NATO (evropské). Tudíž snadná vzdušná přeprava není podstatná.

    Zamyslet se nad cenou moc nemusím, je zřejmé, že Cardom je levnější, než věžový komplet. Věžový komplet snižuje nároky na obsluhu (Pandur s Cardomem předpokládám obsluhu 4 lidí u třeba toho RAKu jsou 3) a jeho bojové užití je širší, plus to, že obsluha není vystavena povětrnostním vlivům a nabíjení je zpravidla automatické či poloautomatické což má nemalí vliv na únavu a tudíž výkonnost obsluhy.

    S ohledem na to, že v případě nového BVP AČR jak to vypadá nemusí šetřit, tak nechápu proč zrovna šetřit na poměrně důležitém prostředku palebné podpory v rámci praporu. Myslím, že dělostřelectvo AČR není zrovna v dobré kondici a pokud po rozhodnutí modernizace DANY přibude Cardom na Panduru, tak se člověk neubrání pocitu, že se něco opravdu zanedbává či bere na lehkou váhu zrovna u této důležité zbraně.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    22:01 17.09.2017

    To semtam: A na jakém podvozku by jste ten RAK / MJÖLNER chtěl v AČR vidět? V té souvislosti bych si od Vás rád nechal vysvětlit váš zámysl taktického použití. Hlavně u 4.brn. Pak ...Zobrazit celý příspěvek

    To semtam:
    A na jakém podvozku by jste ten RAK / MJÖLNER chtěl v AČR vidět? V té souvislosti bych si od Vás rád nechal vysvětlit váš zámysl taktického použití. Hlavně u 4.brn. Pak se zkuste zamyslet nad poměrem ceny pořízení a LCC těchto dvou řešení.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:41 17.09.2017

    Také mi tato koncepce nepřijde zrovna vhodná. To, že je to vyvinuto je sice dobře, ale jde také o zástupný argument. V AČR bych spíše raději viděl samohybný minomet jako je třeba ...Zobrazit celý příspěvek

    Také mi tato koncepce nepřijde zrovna vhodná. To, že je to vyvinuto je sice dobře, ale jde také o zástupný argument. V AČR bych spíše raději viděl samohybný minomet jako je třeba polský RAK (tam by škarohlídům nemělo vadit, že vozidlo by nebylo plavbyschopné). Samozřejmě není tu jen RAK, ale také brzo očekávaný Mjöllni a další.

    Společnost TDV (CSG) by samozřejmě nemohla být vynechána.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    17:55 17.09.2017

    To Maximus: Je to sice už trochu OT, ale je to v oboru dělostřelectva. Poláci v pohodě "uživí" ve své ve srovnání s AČR obrovské armádě dva typy raketometů, které se svými ...Zobrazit celý příspěvek

    To Maximus:
    Je to sice už trochu OT, ale je to v oboru dělostřelectva. Poláci v pohodě "uživí" ve své ve srovnání s AČR obrovské armádě dva typy raketometů, které se svými palebnými výkony vzájemně doplňují. AČR si dva typy RM sice může rovněž pořídit, ale asi by to nebylo ve výsledku efektivní.
    Jinak, vybavení raketometu ze 70. let SŘP je sice přínosné, ale výsledná efektivita raketometu jakožto palebného prostředku záleží na komplexnosti celého systému, tj.: moderní komunikační prostředky, moderní SŘP, prostředky pro přesné zjištění polohy a orientace raketometu v terénu, automatizované natáčení zbraně (raketnic). Totéž platí i pro minomety. Až to bude všechno integrováno v jednom systému (vozidle), tak budou předpoklady moderního palebného prostředku splněny (samozřejmě, k tomu pak ještě musí být k dispozici adekvátní zbraň a munice).Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    16:53 17.09.2017

    To Mali: Reagoval jsem na váš názor na Vampir, který vyzněl, že tento salvový raketomet považujete jen za "přemalovaný" původní RM 70. Modernizace, resp. schopnost novovýroby ...Zobrazit celý příspěvek

    To Mali: Reagoval jsem na váš názor na Vampir, který vyzněl, že tento salvový raketomet považujete jen za "přemalovaný" původní RM 70. Modernizace, resp. schopnost novovýroby samozřejmě není nic světoborného (ve své podstatě jde jen o "hromadu posvařovaných trubek"), nicméně co posunuje tento systém podstatně dál je integrace moderního sřp a možnost využívat nové rakety s dostřelem přes 40 km.
    Navíc to vše dokážeme vyrobit na svém území.

    Proč asi Poláci jsou ochotni používat Langusty i Himars současně, když Himars je o tolik výkonnější? Domácí výroba a servis, cena munice i samotného systému, primární určení WR-40 vs. HIMARS, etc.Skrýt celý příspěvek

  • royal
    16:28 17.09.2017

    Pokud jde o raketomety, tak je zajímavé řešení brazilský Astros Mk6, který je zabudován na podvozku Tatry.

    Pokud jde o raketomety, tak je zajímavé řešení brazilský Astros Mk6, který je zabudován na podvozku Tatry.

  • Valda
    16:20 17.09.2017

    To Kalemar To ze csg (Strnad)koupil oktobar nic na portfoliu firmy nemění,kdyby chtěl něco vyvíjet využije stávající kapacity. Jednoduše pokračuje v ověřeným skupovani starých ...Zobrazit celý příspěvek

    To Kalemar
    To ze csg (Strnad)koupil oktobar nic na portfoliu firmy nemění,kdyby chtěl něco vyvíjet využije stávající kapacity. Jednoduše pokračuje v ověřeným skupovani starých šrotů, kterých budou v Srbsku plné sklady. Ty pak prelakuje a prodá je Srbům zpátky. To samé co děla u nás. (A ještě k tomu využívá jméno Tatra, a ještě má tu drzost tvářit se ze ji spásli. Přišel k ni jim vytvořenou insolvenci v době kdy už byla dávno sedmickova rada, nastartována spolupráce s Dafem a vyvinut Phoenix, takže k hotovemu podvodem a už jen rejzovat) minomet s a všechno ostatní čím se prezentuje je v podobném duchu. A to je Nákup prodej šrotu nic víc !Skrýt celý příspěvek

  • kalamar
    15:46 17.09.2017

    Bude zajímavé sledovat jak u CSG ovlivní raketomety spolupráce ze Srbskou firmou IMK 14. Oktobar. Co se týče minometů na Pandurech tak souhlasím s MALI.Minomety pro svůj omezený ...Zobrazit celý příspěvek

    Bude zajímavé sledovat jak u CSG ovlivní raketomety spolupráce ze Srbskou firmou IMK 14. Oktobar.
    Co se týče minometů na Pandurech tak souhlasím s MALI.Minomety pro svůj omezený dostřel se pohybují blíže linie kontaktu proto je nezbytné aby disponovali vetší balistickou ochranou než je zaplachtovaná Tatra :-)
    Cena těchto minometných Pandurů bude příznivá nejspíš proto,že Strnad získal korby ještě z Portugalského tendru kde byla ponížena objednávka Pandurů.Tyto korby jsou neplouvoucí! A co se týče minometu Soltam Cardom tak by mě nepřekvapilo kdyby se jednalo o nějaké přebytky u Izraelců.Tak nejspíš proto ta rychlost.Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    15:22 17.09.2017

    Rase: Nemáte v kapse nějaké podrobnější pojednání o té katalogové minometné zástavě Nexteru pro Titus? Já nenašel nic kromě několika pohledů z počítačového modelu. Jmenovitě jestli ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Nemáte v kapse nějaké podrobnější pojednání o té katalogové minometné zástavě Nexteru pro Titus? Já nenašel nic kromě několika pohledů z počítačového modelu. Jmenovitě jestli to třeba umí 360° rozsah.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    15:17 17.09.2017

    To petres: je to sice OT, ale alespoň krátce k těm RBS-70 NG: podívejte se na to v čase. Saab přišel s novým a dle mého názoru pro AČR přitažlivým řešením v létě tohoto roku. Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    To petres:
    je to sice OT, ale alespoň krátce k těm RBS-70 NG: podívejte se na to v čase. Saab přišel s novým a dle mého názoru pro AČR přitažlivým řešením v létě tohoto roku. Ale větší nákupy techniky se plánují díky rychlosti našeho MO v podstatě dva roky dopředu - takže logicky o tom nemohli vědět. Bohužel je to tak, Doufám, že další komplety už budou na LMV.
    ReVisor je radar který svými parametry plně postačuje pro účely použití RBS-70, navíc je to jedna z mála Hi-Tech komodit, kterou v ČR máme, tak proč kupovat něco z venku. Mohli bychom samozřejmě najít i lepší a dražší radary.

    Ostatním se omlouvám za OT.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    15:14 17.09.2017

    Petres
    Plk. Ackermann v letošní ročence VS AČR zmiňuje akvizici vozidel pro trojnásobná OZ RBS-70 NG po roce 2020

    Petres
    Plk. Ackermann v letošní ročence VS AČR zmiňuje akvizici vozidel pro trojnásobná OZ RBS-70 NG po roce 2020

  • petres
    15:13 17.09.2017

    Podvozek DANY je skoro 40 let starý, také projde modernizací. Nemělo by žádný smysl použít ho pro ShM.

    Podvozek DANY je skoro 40 let starý, také projde modernizací. Nemělo by žádný smysl použít ho pro ShM.

  • Dall
    15:04 17.09.2017

    Asi naivní otázka, ale nemohl by ten minomet být na podvozku DANy ?

    Asi naivní otázka, ale nemohl by ten minomet být na podvozku DANy ?

  • petres
    14:58 17.09.2017

    Padousek (bohužel smutný) souhlas. Těžko se mi chápe, proč v roce 2017, kdy se mluví o investicích do armády (a jejím kvalitativním posunu) se objedná místo tažného automobilu ...Zobrazit celý příspěvek

    Padousek
    (bohužel smutný) souhlas. Těžko se mi chápe, proč v roce 2017, kdy se mluví o investicích do armády (a jejím kvalitativním posunu) se objedná místo tažného automobilu Praga V3S (vznik 1953!) pro 120 mm minomet vz.82 moderní Tatra 815-7, která ten samý minomet pouze při transportu převeze na korbě, při střelbě se musí pomocí hydraulického čela sundat. Ty nové samohybné minomety jsou potřeba již deset let a nyní se udělá takový ne úkrok stranou, ale z dnešního pohledu krok zpět.

    Je to pořád dokola, cítím tu marnost snahy něco skutečně zlepšit. Viz. modernizace DAN. Nové - 155 mm pouze jeden oddíl, zbývající (současné) dva oddíly DAN se modernizují. Zdůvodnění - máme ve skladech zásoby munice 152 mm za pár miliard Kč. A modernizovaná DANA bude mít dostřel zvednutý z 20 na 25 km. Ale potichu se dodá, že ke zvednutí toho dostřelu je potřeba dokoupit novou munici (viz zásoby staré za několik miliard). Jediné pozitivum je nový SŘP. No jde to vymyslet ještě absurdněji?

    Také jsem na rozpacích z nákupu nových 16 protiletadlových kompletů RBS-70NG v přenosném provedení. To je nutné je převážet podobným způsobem jako ty minomety (pouze na trochu menším autě Tatra 810+ IVECO), když SAAB nabízí komplet pojízdný o 3 odpalovacích zařízeních na podvozku IVECO, který máme navíc ve výzbroji! (minimálně 4. brn by to jistě uvítala) včetně radaru Giraffe 1X ("nový" ReVisor je moderní jenom proti stávajícímu stavu, ne v mezinárodním měřítku).
    http://defence-blog.com/army/s... Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    14:57 17.09.2017

    To Rase: Ohledně jiného podvozku pro ShM, než Pandur (tyto pouze pro tři mpr. u 4.brn) souhlasím s Valdou. Když si necháme všechno udělat v zahraničí, tak budeme nakonec banánová ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    Ohledně jiného podvozku pro ShM, než Pandur (tyto pouze pro tři mpr. u 4.brn) souhlasím s Valdou. Když si necháme všechno udělat v zahraničí, tak budeme nakonec banánová kolonie. Pro nové ShM (pro tři mpr. 7.mb) bych osobně vzal jako základ právě ty Tatry, které se uvolní nákupem ShM na Pandurech a osadil bych na ně COBRY (viz mé předchozí příspěvky). Čekat totiž co bude po roce 2025 - jestli náhodou budou peníze na pásové podvozky ShM - to je ještě osm dlouhých let (a ty minomety pro 7.mb se plánují stejně na kolech...). Tím by byl pádný argument proč také kupovat ShM na Pandurech - že ty Tatry se využijí jako platforma pro nové praporní minomety (na muniční vozidla je tam zbytečná prodloužená pancéřovaná kabina, ale využít se samozřejmě dají).

    To Maximus:
    ... přečtěte si to pořádně...merito věci je v tom, že dát na místo ShM na mpr. ShRM Vampir je OT. A pro dělostřelectvo by to chtělo modernější kontejnerový ShRM se schopnostmi viz předchozí příspěvek. To, že vyrobíte v novovýrobě raketomet podle dokumentace ze 70.tých let z něj moderní palebný prostředek neudělá. Jediný, kdo by si tím pomohl je CSG.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4