Zaměřeno na Armádu ČR: Vozidla Ajban 440A a NIMR RIV
- 5. 9. 2017
- 46 komentářů
- Jan Grohmann
Novojičínský podnik VOP CZ na začátku letošního roku podepsal smlouvu o spolupráci s firmou NIMR ze Spojených arabských emirátů (SAE). V rámci spolupráce VOP CZ Armádě České republiky a dalším evropským armádám nabízí vozidla produkce NIMR, například typy Ajban 440A a NIMR RIV. V případě objednávky zajistí výrobu vozidel VOP CZ ve svém podniku v Novém Jičíně.
Ajban 440A a NIMR RIV
Společnost NIMR vyrábí celou škálu vozidel — rychlá otevřená vozidla 4×4 NIMR RIV, AJBAN LRSOV, vozidla 4×4 s pancéřovou kabinou Ajban 440A a Ajban 450A, vozidla pro logistické účely řady Hafeet, nebo např. víceúčelová obrněná taktická obrněná vozidla kategorie MRAP JAIS 4×4 a JAIS 6×6.
Otevřená vozidla ocení především speciální a výsadkové jednotky. Ostatní typy poslouží pro transport vojáků, přepravu materiálu, patroly, jako nosiče účelových nástaveb a zbraňových systémů (kulomety, granátomety, nejrůznějších střel, minometů, atd.), pro zdravotníky, atd.
VOP CZ spolupracuje se společností NIMR také pro chystanou obměnu terénních vozidel Land Rover (LR) a UAZ ve výzbroji Armády ČR.
“Chceme nahradit jak vozidla lehká (do 3,5 t) – UAZ, LR, tak i vozidla těžší – nad 3,5 t. Naše vozidla mohou funkčně nahradit veškerá vozidla 4×4 již zavedená v AČR již v současné době, zvažujeme však v některých případech jejich optimalizaci a přizpůsobení pro provoz v Armády ČR, zejména odlehčení (snížení hmotnosti), to pro kategorii pod 3,5 t,” říká Jan Šafařík, vedoucí odboru marketingu z VOP CZ.
Podle Šafaříka jsou vozidla značky NIMR pancéřovaná, a tudíž výrazně těžší než vozidla LR a UAZ, ale to není na škodu, ba právě naopak. Příkladem nechť je masový přechod americké armády od lehkých vozidel Humvee k mnohem těžším a silně pancéřovaným vozidlům JLTV (Joint Light Tactical Vehicle).
“Z našeho pohledu pozorujeme ve světě trend zvyšování ochrany osádek i o tohoto typu vozidel, tedy výrazně větší podíl pancéřovaných vozidel i v této kategorii, to však nutně vede k navyšování jejich hmotnosti. Je tomu tak i v případě logistických vozidel, jedná se o reakci na typ současných konfliktů a nutnost nasazování těchto vozidel do prostředí, ve kterém hrozí útok pěchotními zbraněmi a nástražnými výbušnými systémy,” říká Šafařík.
Balistická a protiminová ochrana vozidla Ajban 440A byla při ostrých testech zkoušena přímo v České republice, konkrétně ve Vojenském výzkumném ústavu Brno (VVÚ Brno). Při testech vozidlo odolalo ostré střelbě z pěchotních zbraní i výbuchu trhaviny pod vozidlem dle požadavků norem NATO. Šafařík tak zdůrazňuje, že VOP CZ dokáže garantovat kvalitu balistické i protiminové ochrany díky zkouškám u české autorizované zkušebny.
Představení Ajaban 440A
Specifikace vybraných vozidel:
Nimr RIV |
Ajban 440A |
|
Délka |
5250 mm |
5600 mm |
Šířka |
2000 mm |
2350 mm |
Výška |
1850 mm |
2350 mm |
Rozvor kol |
3280 mm |
3300 mm |
Užitečné zatížení |
1500 kg |
1200 mm |
Celková hmotnost |
4000 kg |
10 750 kg |
Dojezd |
1000 km při 120 km/h |
700 km při 100 km/h |
Osádka |
4 |
2 nebo 4 |
Průměr otočení |
15 m |
15,5 m |
Balistická a protiminová ochrana |
včetně prostoru posádky |
podle mise |
Provozní teplota |
- |
-19°C až + 49°C |
Transmise |
automatická převodovka, 8 rychlostí |
automatická převodovka, 6 rychlostí |
Brzdy |
dvojité vzducho-kapalinová kotoučové brzdy |
dvojité vzducho-kapalinová kotoučové brzdy |
Výkon motoru |
225 kW (300 koní) |
221 kW (296 koní) |
Kroutící moment |
600 Nm |
1100 Nm |
Klíčovou předností nabídky VOP CZ je přenesení kompletní výroby vozidel značky NIMR do České republiky. Již nyní VOP CZ vyrábí svařované korby pro vozidla Ajban.
Samozřejmě klíčové komponenty (motor a převodovka) jsou produkty renomovaných evropských a světových zbrojovek. V ČR kromě finální montáže ale mohou vzniknout všechny “železné” díly — nákup dalších komponentů je dán zejména ekonomickou výhodnosti a návratností investic, které jsou s výrobou spojené, zejména: zaškolování vlastních pracovníků, speciální přípravky a zařízení i příprava výrobní infrastruktury.
Samozřejmě vše je otázkou počtu vyráběných vozidel. Při velkém počtu se českým výrobcům vyplatí investovat do drahých výrobních strojů, výrobních/montážních přípravků a dalšího strojního vybavení. Kromě pancéřové korby jsou však již nyní ve vozidlech NIMR z ČR komponenty pohonné soustavy (diferenciály a rozvodovka).
“Vozidla jsou zkonstruovaná s využitím zkušeností designérů velkých zbrojovek, kteří v NIMR pracují a jsou z komponentů renomovaných světových výrobců. Kromě výroby počítáme, že budeme vlastními silami provádět přizpůsobení vozidel pro AČR,” říká Šafařík. Pro Armádu ČR nabízí VOP CZ vozidla více odlehčená a upravená pro provoz v zimních podmínkách.
Jde zejména o úpravy pohonné soustavy pro startování za nízkých teplot (ohřev chladicí kapaliny, ohřev paliva) nebo zvýšení výkonu topení v kabině. Zároveň VOP CZ pracuje na tzv. “NATOizaci” vozidla — přizpůsobení vozidla standardům NATO.
Ajban 440A; větší foto / VOP CZ
V rámci smlouvy VOP CZ může vozidla NIMR přizpůsobovat a vylepšovat. Ve VOP CZ tak mohou vzniknout nejrůznější speciální varianty, včetně nosičů nejrůznějšího vybavení a zbraňových systémů — dle požadavků Armády ČR. Vozidla mohou být také přizpůsobena pro speciální síly, logistiku, průzkumné, bojové, ženijní, protivzdušné, protichemické nebo zdravotnické jednotky, ale také pro požadavky velení nebo jako spojovací uzly.
Naprosto klíčovou oblastí je servis a údržba vozidla. V “servisu a opravách” mohu být skryty nejen další náklady v desítkách nebo dokonce stovkách miliónů korun, ale také výrazné bezpečnostní riziko, protože při servisu a opravách je výrazně nežádoucí být závislý na zahraničních kapacitách. Ideálním stavem tedy je, aby nástupce LR a UAZ byly servisovatelné/opravitelné výhradně na českém území za pomocí českých firem.
“VOP CZ počítá s tím, že bude poskytovat servis jak ve vlastních prostorách, tak i přímo u zákazníka. Reagujeme tím na požadavek MO zajištění tzv. „bezpečnosti dodávek“, tj. dosažení maximální kontroly nad dodávkami náhradních dílů a provádění oprav v ČR,” vysvětluje Šafařík s tím, že VOP CZ poskytne všechny služby spojené se zajištěním životního cyklu vozidla.
Prezentace vozidla Ajban 440A
S hladkým servisem a údržbou (a tedy nasaditelností a bojeschopností) vozidla úzce souvisí dostupnost náhradních dílů, resp. nastavení přístupů Armády ČR k logistice.
Jak na dotaz Armádních novin připomíná Šafařík, použité motory ve vozidlech NIMR jsou tzv. duálního užití, tj. jsou používány jak ve vojenských, tak i civilních/komerčních vozidlech. Motory jsou poměrně snadno dostupné, nicméně i jejich výroba trvá v řádu měsíců.
“Z pohledu servisu to nemusí představovat problém, v případě efektivně nastavené logistiky náhradních dílů to vyžaduje uzavírání dlouhodobých servisních smluv a doplnění oprav „ad-hoc“ (tedy až se něco pokazí - pozn. red.) také o preventivní opravy,” vysvětluje problematiku servisu Šafařík.
Jízdní vlastnosti Ajban 440A
Armádní noviny měly v průběhu srpna možnost vozidlo na vlastní kůži otestovat na známé truck-trialové dráze v Mohelnicích. Jezdecký doprovod nám dělal armádní instruktor a řidič Lukáš Kvapil, který se proslavil záchranou italského motorkáře na letošním závode Rallye Dakar.
Ajban 440A; větší foto / VOP CZ
“Byl jsem moc překvapen z jízdních vlastností a přizpůsobení se nerovnostem. Místní trať (Mohelnice - pozn. red.) je vyhlášená a měli jsme možnost vyzkoušet extrémní jízdu. Musím vyzdvihnout kvalitu podvozku, kterou doplňuje výkon motoru a výborná ovladatelnost,” uvedl pro Armádní noviny Kvapil.
VOP CZ nabízí Armádě ČR vozidla Ajban 440A (na přání také v odlehčené verzi) jako náhradu nepancéřovaných vozidel LR a UAZ. Zajímalo nás, zda lze nějak porovnávat jízdní vlastnosti pancéřovaného Ajban 440A a výrazně lehčích LR a UAZ: “Nemůžu srovnávat nesrovnatelné, ale vozidlo Ajban 440A klame svým vzhledem, protože působí mohutně a neobratně a přitom se chová jako lehký off-road.”
Lukáš Kvapil také podle vlastních slov oceňuje na vozidle kvalitu zpracování, podvozku, brzd a výkonu. “V detailech se poznají hodiny práce a vývoje,” říká Kvapil.
Jak se chová vozidlo v terénu? “Měl jsem to štěstí, že jsem mohl vyzkoušet vozidlo nejenom v našich podmínkách, ale i 7denní extrém v poušti, horách, cross-country. Mám otestováno přes 2000 km a viděl jsem srovnání i s jinými značkami a vozidlo AJBAN 440A obstál na výbornou,” odpovídá na dotaz Armádních novin Kvapil.
Podle Kvapila není také problém zaučení nových vojáků. “Vozidlo se velmi dobře ovládá a pro mě je velmi důležité, že je velmi jednoduché k ovládání. Stačilo 30 min a věděl jsem všechny funkce a dokázal aplikovat v terénu,” uzavírá Kvapil.
Fotogalerie
Související články
Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion
120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...
- 26.02.2017
- 35 komentářů
- Milan Vašíček
Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?
Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...
- 08.03.2017
- 96 komentářů
- Pavel Vinkler
Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?
Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...
- 14.03.2017
- 214 komentářů
- Jan Grohmann
TEST: Útočná puška CZ BREN 2
Redakce Armádních novin a odborníci z DEFTACS a.s. během jednoho dne zevrubně otestovali útočnou ...
- 03.04.2017
- 93 komentářů
- Jan Grohmann
Myslím, že u těžkých 4x4 se jim to tak snadno nepovede. U náklaďáků ap. to je naprosto logické a dle mě i v pořádku – nemá smysl zbytečně zesložiťovat logistiku kvůli pár kusům. V ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že u těžkých 4x4 se jim to tak snadno nepovede. U náklaďáků ap. to je naprosto logické a dle mě i v pořádku – nemá smysl zbytečně zesložiťovat logistiku kvůli pár kusům. V téhle kategorii těch kusů budou desítky, možná i přes sto vozidel, takže budou logisticky zásadní sama o sobě. Dále jsou u nich důležité i jiné vlastnosti než jen podvozek. A v neposlední řadě ten podvozek bude mít s podvozky náklaďáků jen málo společných dílů na to, aby mělo smysl se kvůli tomu omezovat jen na něj.
Samozřejmě, u nás je možné všechno, ale tohle mi přijde i na naše poměry trochu moc...Skrýt celý příspěvekRase: Já bych Husar neviděl jako další z mnoha překvapení, naopak se to dalo čekat. CSG najde partnera se kterým takové vozidlo připraví pro trh o který má zájem on a následně ho ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Já bych Husar neviděl jako další z mnoha překvapení, naopak se to dalo čekat. CSG najde partnera se kterým takové vozidlo připraví pro trh o který má zájem on a následně ho CSG prodá do AČR. Víceméně stejný postup jako s TITUSem. Mimochodem dovedu si představit že to opět prolobujou a konkureci tady odstaví (tentokráte veškerou, což bude těžký) tím že bude přímo požadován podvozek Tatra. U podvozků 6x6 a 8x8 to tak doposud fungovalo, nebo tady byl minimálně silný tlak aby to tak fungovalo, tak proč ne 4x4?Skrýt celý příspěvek
V této kategorii je dnes rozhodně z čeho vybírat. Takže doufám, že MO provede pořádné otestování a dá na názor vojáků. Každopádně tahle kategorie může ještě pár let počkat, ...Zobrazit celý příspěvek
V této kategorii je dnes rozhodně z čeho vybírat. Takže doufám, že MO provede pořádné otestování a dá na názor vojáků. Každopádně tahle kategorie může ještě pár let počkat, důležitější jsou BVP a lehké teréňáky.Skrýt celý příspěvek
Ještě něco k té těžké kategorii vozidel 4x4: Husar vypadá zajímavě, ale je to jen další z mnoha překvapení co byla v této kategorii představena. Krom Ajbanu ještě není ze hry ani ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě něco k té těžké kategorii vozidel 4x4:
Husar vypadá zajímavě, ale je to jen další z mnoha překvapení co byla v této kategorii představena. Krom Ajbanu ještě není ze hry ani MOWAG Eagle, Renault Sherpa a slovenský Master II. Kategorie je to stejná a všechny byly nebo jsou nabízeny i pro AČR. Zajímavý je i onen Eagle, který dřív nabízelo CSG. Dnes asi spíš upřednostní Husara. Chtěl bych je ale vidět pořádně porovnat vojáky.
Ajban má balistickou ochranu Level 4 - Husar Level 3, o jeden stupeň má i lepší ochranu podvozku. Délka je stejná, ale Ajban je jinak menší, taky je lehčí, pojme ale méně lidí (4 proti šešti), má větší dojezd, rychlost je stejná. Provozní teploty jsou teď taky v podstatě srovnatelné, dle STANAG -32°C až +55°C. Ajban bude patrně dražší, ale záleží s čím přijdou. Rozhodně bych ho nevyřazoval předem.Skrýt celý příspěvekCerVus: pokud chcete řešit ze ma ACR málo osobaku/dodávek tak prosím. Nicméně nahrazování LR dodávkami je cesta do pekel a označovat je jako nejuniverzalnejsi je nesmysl. ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: pokud chcete řešit ze ma ACR málo osobaku/dodávek tak prosím. Nicméně nahrazování LR dodávkami je cesta do pekel a označovat je jako nejuniverzalnejsi je nesmysl. Nejuniverzalnejsi, pro armádu, je terénní auto .tečka.Skrýt celý příspěvek
kazd, ale centrální nákup civilních aut už momentálně nabíhá a MO se na něm podílí. Oč tu běží, je, na co ještě se civilky použít dají a na co už ne a kolik civilních aut na prapor ...Zobrazit celý příspěvek
kazd, ale centrální nákup civilních aut už momentálně nabíhá a MO se na něm podílí. Oč tu běží, je, na co ještě se civilky použít dají a na co už ne a kolik civilních aut na prapor (jakožto nějvětší organizačně "celistvou" jednotku) má význam, aby zajistily, že se vojenská auta nebudou používat zbytečně, zároveň aby jejich provoz nevyšel ve výsledku dráž, než kdyby se občas (třeba v zimě) použil vojenský teréňák (myšleno LR, nikoliv LMV).Skrýt celý příspěvek
CerVus: auta kategorie co zmiňujete potřebuje stát napříč složkami - od povodí Moravy, přes státní lesy, hasiče po KRNAP... Takže si myslím, že to je přesně šance pro společný ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus:
auta kategorie co zmiňujete potřebuje stát napříč složkami - od povodí Moravy, přes státní lesy, hasiče po KRNAP...
Takže si myslím, že to je přesně šance pro společný nákup, protože armádní specifika těchto vozů jsou minimální a zvládne je upravit x firem v ČR.
Ten zbytek jsou vojenská auta, do nich by jiné složky armádě mluvit neměly a slova jako haldex by zde měla být zakázána.
(kdysi šla na netu reálná zkouška 4x4 kde brutálně pohořely tyhle marketingové sytémy hondou počínaje haldexem konče ve srovnání s klasickým 4x4 (honda pak dělala nějaké čachry se SW).
O výsledku hyundai u PČR při nasazení na Balkáně také něco vyšlo)Skrýt celý příspěvekGorn: Zatímco všechny vojenské objekty jsou přístupné po komunikacích, tak ne ke všem se v zimě dá s předohrabkou dohrabat. Třeba taková střelnice v Moravské Třebové. Kvůli tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Gorn: Zatímco všechny vojenské objekty jsou přístupné po komunikacích, tak ne ke všem se v zimě dá s předohrabkou dohrabat. Třeba taková střelnice v Moravské Třebové. Kvůli tomu ale není třeba hned šahat po offroadu. Přizvednutý Multivan/Transporter ve stylu Alltrack by měl zvládnout drtivou většinu úkolů pro které se v dnešní době ve skutečnosti používají LR. Přitom provozní a užitné vlastnosti náklady na tahle auta budou úplně jinde než u čistokrevných offroadů a na rozdíl od pickupů to má běžně poháněný předek ne lehoučký zadek se kterým to je v zimě o hubu. Netvrdím s tím nahradit LR. Jen by to bylo pro většinu útvarů šikovné auto na běžné používání a převážení více lidí nebo materiálu. Navíc by se tím šetřily nové offroady jako takové. K čemu jezdit s permanentní čtyřkolkou po rychlostkách za 15, když to může dělat něco lépe vhodného za polovinu. A to že se jezdí s LR přes půl republiky kvůli kdejaké kravině za pár korun je známý fakt.Skrýt celý příspěvek
Tak nám povstal přímý konkurent Ajbanu, tentokrát v česko-polské spolupráci - http://www.militarybox.cz/news...
Tak nám povstal přímý konkurent Ajbanu, tentokrát v česko-polské spolupráci - http://www.militarybox.cz/news...
Ono co si budeme povídat. Nejuniverzálnější auto, které by se hodilo je VW Caravelle s haldexem. Polovina našich LR beztak jezdí jen po asfaltkách a když přijde na to v tom krumplu ...Zobrazit celý příspěvek
Ono co si budeme povídat. Nejuniverzálnější auto, které by se hodilo je VW Caravelle s haldexem. Polovina našich LR beztak jezdí jen po asfaltkách a když přijde na to v tom krumplu něco odvézt, tak se to tam stejně nevejde. Tohle je schopné převézt i nějaké ty vojáky aniž by se je při tom snažilo zabít.
Jenže se holt vozidla nakupují tabulkově od stolu v Praze a ne podle toho co by se jaké jednotce hodilo. Takže je třeba vybírat něco univerzálního. Přitom je zajímavé, že u IFV se zvažují dvě platformy. Proč by bojové útvary nemohly mít J8 a ostatní LandCruisery a Transportéry?Skrýt celý příspěvekHlavně to nahradit a) rychle; b) něčím běžným a c) dostatečně velikým – i u LR Defender si vojáci stěžovali, že s dnešní výstrojí se do něj vejít je trochu puzzle. sgtlk, já ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavně to nahradit a) rychle; b) něčím běžným a c) dostatečně velikým – i u LR Defender si vojáci stěžovali, že s dnešní výstrojí se do něj vejít je trochu puzzle.
sgtlk, já vím. Jde mi spíš o to, aby byly rozumně využívané, klidně je přikoupit. Orat dálnice Defenderem, protože jedu pro výstroj, kterou bych hodil do kufru osobáku je plýtvání prostředky. Samozřejmě nesmí pořízení civilních jít na úkor vojenských vozidel. To radši občas zajet někam teréňákem po silnici než aby jich bylo málo v terénu.Skrýt celý příspěvekMísto LR a UAZ bych viděl ty Jeepy J8 - klidně bychom je mohli brát od Izraelců s tím, že něco by se vyrábělo tady (máme s nima teď moc pěkný vztahy a tohle je narozdíl od M60 nová ...Zobrazit celý příspěvek
Místo LR a UAZ bych viděl ty Jeepy J8 - klidně bychom je mohli brát od Izraelců s tím, že něco by se vyrábělo tady (máme s nima teď moc pěkný vztahy a tohle je narozdíl od M60 nová tchnika).
Hiluxy by asi taky šly, ale to auto by se muselo militarizovat.
Všechy ty obří Ajbany a další věci jsou o hmotnostní i odolnostní třídu výš.Skrýt celý příspěvekJirkaM: No pokud myslíte NIMR RIV tak asi nehrozí že ho budeme provozovat 30 let. I kdyby nakrásně VOP CZ udržoval schopnost výroby "vlastních" dílů (což už samo o sobě bude výkon ...Zobrazit celý příspěvek
JirkaM: No pokud myslíte NIMR RIV tak asi nehrozí že ho budeme provozovat 30 let. I kdyby nakrásně VOP CZ udržoval schopnost výroby "vlastních" dílů (což už samo o sobě bude výkon jelikož ta série pro AČR bude relativně malá a jinde to skoro určitě neprodaji) tak je tu drobný problém jak to za 20-30 let bude se vším co VOP nevyrábí. Navíc Nimr je celkem nováček a současné RIV není zrovna produkt který se bude prodávat ve velkém (prezentují to jako vozidlo pro speciální jednotky). Mimo jiné i proto dává větší smysl když založíte svůj produkt na něčem co vyrábí zavedená automobilka, masově, "desítky" let např. Zetor FOX- Mercedes G, STV Jeep J8.
Jinak jasně Toyota je fajn, nicméně pokud vím tak na lidi od armády udělal dojem ten Jeep od STV. Jasně, Jeep Wrangler nemá pověst jako Hilux, nicméně Jeep J8 je už vojenské vozidlo a jedním z hlavních zákazníků je IDF (lokálně prezentováno jako AIL Storm 3)Skrýt celý příspěvekJá bych byl pro Toyotu Hilux. Jsou to skvělá, univerzální, odolná a levná auta, kterých by šlo pořídit hodně a v klidu je obměňovat s tím, že vždycky půjdou výhodně odprodat. ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych byl pro Toyotu Hilux. Jsou to skvělá, univerzální, odolná a levná auta, kterých by šlo pořídit hodně a v klidu je obměňovat s tím, že vždycky půjdou výhodně odprodat.
Když koupíme drahé speciály, budeme je mít na krku dalších 30 let.Skrýt celý příspěvekJedna technicka: ona ta kategorie 1 v ACR samozrejme existuje uz nyni a vzdy existovala. Na utvarech, velitelstvich a reditelstvich muzete najit ruzne fabie, octavie a v Dejvicich ...Zobrazit celý příspěvek
Jedna technicka: ona ta kategorie 1 v ACR samozrejme existuje uz nyni a vzdy existovala. Na utvarech, velitelstvich a reditelstvich muzete najit ruzne fabie, octavie a v Dejvicich i Superby. Bohuzel lze najit jeste i felicie a neni to tak dlouho, co jsem v videl i facko. Kdyz prijede nekdo z nadrizeneho stupne na prapor na kontrolu, cim myslite, ze dorazi? LRD asi tezko. Jsou to skodovky vsech kategorii bez jakychkoli voj. uprav. Proste seriovky. Dokonce jsem ani nevidel 4x4, jsou to dvojkolky, ackoli nevylucuji, ze si ten haldex nekdo nevydupal. Stalo by zato dohledat, kolik tech civilnich osobaku ACR ma a pak by se mozna nekdo na MO mohl zamyslet a zkusit spojit VR s PCR. Protoze bych se skoro vsadit, ze ty policejni a armadni octavky jsou na chlup stejne - vyjma barvy.Skrýt celý příspěvek
Toyota je natolik globální, že bych ji klidně zařadil mezi evropská auta ;-) Co do dostupnosti ND je na stejné úrovni. A strategicky s tím není problém – v případě konfliktu by na ...Zobrazit celý příspěvek
Toyota je natolik globální, že bych ji klidně zařadil mezi evropská auta ;-) Co do dostupnosti ND je na stejné úrovni. A strategicky s tím není problém – v případě konfliktu by na ni náš automobilový průmysl sekal díly jak Baťa cvičky. Na nějaké licence by si nikdo nehrál.
Poznámka k velikosti není od věci :-)Skrýt celý příspěvekNj. to je fakt. Jde i o to, že auta se nenakupují na 40 let jako BVP, ale jen na mnohem méně, cca 10 let max, spíš méně (uznávám ale, že mají vydržet dýl než policii). Navíc jde ...Zobrazit celý příspěvek
Nj. to je fakt. Jde i o to, že auta se nenakupují na 40 let jako BVP, ale jen na mnohem méně, cca 10 let max, spíš méně (uznávám ale, že mají vydržet dýl než policii). Navíc jde jen o několik miliard, ne desítky.
ps. hlavně bych vybíral auto ideální pro Evropu. Na mise ať si vojáci kupují co chtějí (tak jako nedávno Toyoty pro speciály). Pokud jsou vojáci s Toyotami spokojení a nebyl by s nimi problém ohledně provozu v ČR, tak proč jich pár stovek nekoupit.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...