Ruský lehký bezpilotní letoun pro výsadkáře
- 15. 1. 2013
- 11 komentářů
- Ctirad Sviták
Ruská armáda dokončila během prosince vševojskové zkoušky svého malého přenosného bezpilotního průzkumného systému „Iskatěl“ (Pátrač). Ten by během svého bojového nasazení měly využívat hlavně výsadkové jednotky. O tom kdy a s jakými úpravami bude tento systém zařazen do výzbroje ruské armády, v nejbližší době rozhodne nejvyšší velitel ruských výsadkových vojsk generál Vladimír Šamanov.
Agentuře RIA to řekl velitel 106. gardové výsadkové divize plukovník Vladimír Kočetkov s tím, že zkoušky ukázaly, že celý bezpilotní průzkumný systém „Iskatěl“ prozatím trpí řadou nedostatků a už během vývoje zastaral.
„Je třeba ho modernizovat a dosáhnout toho, aby se hmotnost celého komplexu snížila ze současných 9 až 10 kilogramů na 6 až 7 kilogramů. Pak ho bude možné reálně považovat za přenosný,“ řekl RIA mimo jiné Kočetov.
Současná, příliš vysoká hmotnost však není jediným nedostatkem tohoto systému. Dalšími jsou podle ruských výsadkářů skutečnost, že je prozatím zcela závislý při stanovování souřadnic potencionálních cílů na americkém navigačním systému GPS a také příliš krátká doba, po kterou bezpilotní letadlo vydrží ve vzduchu.
Jak Kočetov také agentuře RIA řekl, na nedávném shromáždění velitelů výsadkových jednotek ve Volgogradu jim bylo představeno hned několik obdobných systémů. Společným znakem všech z nich však podle něj byla skutečnost, že byly příliš těžké na to, aby je výsadkáři mohli reálně nosit v batozích na zádech během nasazení v bojových operacích.
Foto: Bezpilotní letounek T-4 systému Iskatěl / RIA
Systém „Iskatěl“ tvoří dvě bezpilotní létající zařízení, označovaná jako T-4, s rozpětím křídel 0,6 metrů a s videokamerami. Letadla T-4 jsou poháněna elektrickým motorem a napájená li-ion bateriemi. Každý letoun váží 1,3 kilogramu a lze jej vypustit do vzduchu z ruky. Ve vzduchu vydrží 40 minut, mají akční rádius 10 kilometrů a jsou schopny vystoupat až do nadmořské výšky čtyř kilometrů. Ruské výsadkové jednotky by je proto mohly využívat i pro operace v horských oblastech, například na Kavkaze.
Videokamerami snímaný obraz se online přenáší na display notebooku, který současně slouží k ovládání samotných bezpilotních strojů. Vševojskové zkoušky ukázaly, že nejlepšího rozlišení terénu jsou tyto videokamery schopny dosáhnout z výšky 200 metrů.
Ivan Poljakov, ředitel Omského elektrotechnického podniku, který celý systém vyvinul, agentuře RIA řekl, že o komplex Iskatěl již projevilo zájem vedle armády například i ministerstvo vnitra. Cena celého systému, tedy notebooku a dvou bezpilotních létajících zařízení vyjde zhruba na 97 000 dolarů.
Související články
Evropský bojový bezpilotní letoun nEUROn poprvé ve vzduchu
1. prosince poprvé vzlétl evropský bezpilotní experimentální letoun, známý jako nEUROn. Ten patří do ...
- 27.12.2012
- 5 komentářů
- Michal Polák
Vývoj ruské stíhačky PAK FA zdárně pokračuje
V polovině prosince minulého roku byl zalétán již čtvrtý prototyp ruského stíhacího letounu 5. ...
- 06.01.2013
- 8 komentářů
- Michal Polák
Rusko chce odpalovat mezikontinentální rakety z vagonů
Ruská generalita počítá s tím, že do výzbroje armády kolem roku 2020 znovu zařadí vojenské vlaky, ...
- 08.01.2013
- 12 komentářů
- Ctirad Sviták
Nové zbraně a vybavení pro ruské odstřelovače
Ruský ministr obrany Yury Borisov ohlásil těsně před koncem minulého roku záměr ruské armády ...
- 10.01.2013
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Ja nerikam ze ty letadla jsou tezka to ani ne ale ten zbytek jo... ten NTB nebo Tablet s joystickama se da udelat krasne z ulikoveho tela a naky pevny treba gorillaglass sklo... ci ...Zobrazit celý příspěvek
Ja nerikam ze ty letadla jsou tezka to ani ne ale ten zbytek jo... ten NTB nebo Tablet s joystickama se da udelat krasne z ulikoveho tela a naky pevny treba gorillaglass sklo... ci neco obdonyho...a kdyz to chtej zkrouhnout skoro na pulku tak je videt ze napady a jak to udelat maj... jde jenom pouze o prachy...
Vsechny ty prvky optiky ktere jmenujete jsou na letadle ale ja resim vahu zbytku. Sifrovani v Ghz pasmu neni zadnej problem...
Dneska se na modelech treba normalne pouzivaji kamery a ridi se primo jakoby z kabiny... ale je to drahy.
V novy verzi podle me daji podporu jak GPS tak Glonasu. Prave ze to zadnej rozdil neni... se kouknete treba na Americky Raven... vsechno je dneska mali a lehky... nejvetsi problem jsou baterie nic vic nic min...Skrýt celý příspěvekOptika letadelka - napriklad infrakamera, jeji chlazeni, nocni videni atd jsou prvky optiky, ktere vetsina modelaru nepouziva a proto s nimi vetsinou ani nepocita. Stejna situace ...Zobrazit celý příspěvek
Optika letadelka - napriklad infrakamera, jeji chlazeni, nocni videni atd jsou prvky optiky, ktere vetsina modelaru nepouziva a proto s nimi vetsinou ani nepocita. Stejna situace je tu se sifrovanim signalu, gpskou pro let bez zasahu operatora/chlapa u vysilacky, zodolnenim vysilacky proti zaruseni signalu... Je znacny technologicky rozdil mezi UAV a dalkove ovladanym modelem.
S tim zodolnenym notebookem si moc ulehcit tu konstrukci nemohou, aby jeste byl ZODOLNENY. vzhledem k tomu, ze ta letadelka zcela zjevne NEJSOU ze zeleza, ale z co nejlehcich a zaroven primerene pevnych materialu, bych "nahrazeni kovu duralem" taky jako spasu nevidel.Skrýt celý příspěvekvsim si tady nekdo ze je 21. stoleti a jsou i jine materialy nez zelezo ? proto to taky chteji zlehcit jak se pise takze nic co by bylo nak narocnyho jde jenom o prachy... ono ...Zobrazit celý příspěvek
vsim si tady nekdo ze je 21. stoleti a jsou i jine materialy nez zelezo ?
proto to taky chteji zlehcit jak se pise takze nic co by bylo nak narocnyho jde jenom o prachy... ono zelezna trubka je ,,10x levnejsi nez duralova a 100x nez uhlikova´´...Skrýt celý příspěvekasdf: Promiňte,ale děláte ze sebe jen hlupáka, který nerozumí psanému textu. V článku se jasně píše, že systém je složený ze dvou letadel po 1,3 Kg. Ovládané jsou prostřednictvím ...Zobrazit celý příspěvek
asdf: Promiňte,ale děláte ze sebe jen hlupáka, který nerozumí psanému textu.
V článku se jasně píše, že systém je složený ze dvou letadel po 1,3 Kg. Ovládané jsou prostřednictvím notebooku, což u zodolněných variant stavěných podle vojenských norem, dělá nejméně pět kilogramů, plus náhradní baterie do NB a do letounků, nebo nějaká nabíječka a rázem jste na deseti kilech.Skrýt celý příspěveko prenos dat s v modernim modelarstvi pouziva gigaherzcovych pasem takze prenos dat neni obtizny... jediny co muze byt tezky je antena coz je nesmysl a pote zdroj napajeni. samotna ...Zobrazit celý příspěvek
o prenos dat s v modernim modelarstvi pouziva gigaherzcovych pasem takze prenos dat neni obtizny... jediny co muze byt tezky je antena coz je nesmysl a pote zdroj napajeni. samotna vysilacka nemusi byt vubec tezka ani slozita...
Muzes vysvetlit pojem optika znalce ? a kcemu potrebuje optiku clovek ktery bude UAV ovladat ?
Jestli to vazi 1.6kg tak asi opticke snimace nejsou tezke. A kde je tech zbylejch 8Kg ? Asi ma v batohu nakou 100A baterku z autaSkrýt celý příspěvekMaro: letadlo vazi 1.6 a komplet 10 ? nauc se pocitat a .... si rikej svymu fotrovi jo :) lital sem s vice modelama a rukou mi prislo pod rukou tolik veci z modelariny ze muzes ...Zobrazit celý příspěvek
Maro: letadlo vazi 1.6 a komplet 10 ? nauc se pocitat a .... si rikej svymu fotrovi jo :) lital sem s vice modelama a rukou mi prislo pod rukou tolik veci z modelariny ze muzes jenom soupat nohama,mlcet a tise zavidet. :-*
Pánové, zkuste to bez toho zbytečného urážení. Mluvili by jste tak i z očí do očí? AdminSkrýt celý příspěvekmuj otec ma asi 30 letadel na dalkovy ovladani takze bych vam slozil malou sracku s kamerou za par penez a vazilo by to pulku... nevim co je na tom za vedu ale rusaci jsou ve vsem ...Zobrazit celý příspěvek
muj otec ma asi 30 letadel na dalkovy ovladani takze bych vam slozil malou sracku s kamerou za par penez a vazilo by to pulku... nevim co je na tom za vedu ale rusaci jsou ve vsem skoro pozaduSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...