Evropský bojový bezpilotní letoun nEUROn poprvé ve vzduchu

Foto: nEUROn startuje ze základny v Istres / Dassault Aviation

1. prosince poprvé vzlétl evropský bezpilotní experimentální letoun, známý jako nEUROn. Ten patří do kategorie bezpilotních bojových letounů UCAV a do budoucna se má stát základním bojovým bezpilotním typem v řadě evropských letectev, která se prozatím zaměřovala výhradně na pilotované bojové letouny.

nEUROn – evropský projekt bojového bezpilotního letadla

Vývoj evropského bezpilotního bojového letounu započal v roce 2003 pod hlavičkou tří významných společností - EADS France, Dassault Aviation a Thales. Později se k projektu přidaly také švédský Saab, řecký EAB, italská Alenia, švýcarský RUAG Aerospace a španělská EADS CASA.

Bezpilotní prostředky na evropském nebi, podobně jak ve většině zbytku světa, zastávají hlavně roli průzkumných vzdušných prostředků. Jejich rozšíření v Evropě však v poslední době nebylo tak velké jako například ve Spojených státech amerických nebo Izraeli, kde význam bezpilotních prostředků neustále roste. Za posledních deset let se dokonce začaly používat k vedení útoků na pozemní cíle.

Evropa však rozhodně nechce zůstat pozadu, a proto postupně a po stále větších prototypech začala vyvíjet vlastní bezpilotní bojový letoun UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle), jehož jméno nEUROn je slovní hříčkou slov „neuron“ a „euro“.

nEUROn Foto: Model 1:1 bojového bezpilotního letounu nEUROn / Wikipedia

Evropský nEUROn vs. americký X-47B

Srovnání snese evropský nEUROn na první pohled spíše s americkým X-47B než s klasickými bezpilotními bojovými stroji jako je MQ-9 Reaper. Oproti X-47B sice má nEUROn jen jednu pohonnou jednotku a není schopen operovat z palub letadlových lodí, ale jsou mu vlastní prvky stealth, což se promítá na zdánlivé podobnosti.

Dassault Aviation, jakožto hlavní koordinátor vývojových prací, se svými partnery ještě donedávna zvažoval vývoj výkonnějšího dvoumotorového dálkového nadzvukového bombardéru s možností nesení jaderných střel – z toho nakonec sešlo.

Na neúspěchu takové koncepce se musely jistě podepsat neúměrně vysoké vývojové náklady na vývoj, výrobu i provoz. Nehledě na případné zhoršení ekonomiky provozu „jaderného“ nEUROnu při standardních průzkumných a útočných misí s konvenční přesně mířenou municí.

Svou roli mohly hrát také politické, morální a etické důvody, byť jaderné balistické rakety a jaderné střely odpalované z bombardérů v sobě také nemají lidskou posádku. Jednoduše řečeno, autonomní bezpilotní stroj vyzbrojený jadernými zbraněmi mohl vyvolat mezi zastánci teorie „vzpoury strojů“ vlnu odporu.

Video: První let evropského bojového bezpilotního letounu nEUROn / Youtube

Na délku měří nEUROn 9,5 m a rozpětí činí 12,5 m. Prázdná hmotnost letounu se pohybuje kolem 4 900 kg. O pohon se stará jeden proudový motor Rolls-Royce/Turboméca Adour/Snecma M88  tahu 40 kN, který se mimo jiné používá v nadzvukových víceúčelových stíhacích letounech Dassault Rafale.

Oproti americkému X-47B by měl být nEUROn podstatně rychlejší. Maximální rychlost se udává na 980 km/h a dokáže vystoupat do výšky 14 km, čímž dokonce předčí podzvukové bitevní letouny. Primární výzbrojí má být dvojice laserem naváděných pum.



První let nEUROnu úspěšný

Vůbec první let se uskutečnil z dráhy francouzského letiště v Istres. Během zhruba 25 minut dlouhého letu byla samozřejmě krom startu a přistání vyzkoušena základní ovladatelnost letounu.

Další lety pro ověřování letových vlastností, jednotlivých součástí a instalovaného softwaru budou následovat v dalším období. Kolem roku 2014 se pak nEUROn přesune do Švédska, kde podstoupí testy operační způsobilosti a následně do Itálie k ověření charakteristiky stealth a cvičným ostrým střelbám.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Program bezpilotního letounu X-47B úspěšně pokračuje

Nejznámějším představitelem útočných bezpilotních letounu je americký Predátor. Jde o vrtulový ...

Bezpilotní dopravní vrtulník K-MAX v Afghánistánu

Pamatujete si náš článek „Revoluce v zásobování vojáků na bojišti“, kde jsme představili bezpilotní ...

Hizballáh se přihlásil k bezpilotnímu letadlu sestřelenému nad Izraelem

Před deseti dny izraelské obranné síly IDF zachytily a sestřelily cizí bezpilotní letoun. Nyní se ...

X-47B poprvé na letadlové lodi

Na konci listopadu poprvé odstartoval pomocí katapultu bezpilotní palubní letoun X-47B. Ve stejné ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Martin
    15:39 19.01.2013

    Mame Krasna Letadla Stíhačky Jeto Parada Moc Pěkne

    Mame Krasna Letadla Stíhačky Jeto Parada Moc Pěkne

  • Ultramarinus
    22:52 29.12.2012

    Jaká je vlastně šance, že by UCAV "nahradil" pilotované letouny (například při policajtování vzdušného prostoru, což je podle mého hlavní úkol gripenů nad územím ČR)? Nemyslím si, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jaká je vlastně šance, že by UCAV "nahradil" pilotované letouny (například při policajtování vzdušného prostoru, což je podle mého hlavní úkol gripenů nad územím ČR)? Nemyslím si, že by bylo rozumné se pilotovaných strojů zcela zříci, ale myslím, že by kombinace hrstky gripenů a trochu větší hrstky nEUROnů mohla dosáhnout víc, než jenom sólo gripeny zdálky podporované L159tkami.Skrýt celý příspěvek

  • Michal Polák
    14:08 27.12.2012

    Dobrý den, nEUROn je skutečně technologický demonstrátor. Nicméně podstoupí všechny testy, zkušební lety a dokonce i ostré střelby. Z tohoto hlediska se bude jednat prakticky o ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den,

    nEUROn je skutečně technologický demonstrátor. Nicméně podstoupí všechny testy, zkušební lety a dokonce i ostré střelby. Z tohoto hlediska se bude jednat prakticky o dále použitelný letoun a že sériový typ by se neměl lišit protože by pak veškeré snažení bylo zbytečné a zcestné. Takže jeho cílem je v podstatě vyvinout něco na základě čeho se může "dovyvinout" sériově vyráběný letoun. Nabízí se porovnání Lockheed Martin X-35 (technologický experimentální letoun) a Lockheed Martin F-35 Lightning II (sériový letoun).

    Takže pokud by zmíněné země v budoucnu zařazovaly do výzboje UCAV, tak by s největší pravděpodobností vycházel právě z tohoto experimentálního technologického demostrátoru.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    14:03 27.12.2012

    Pro Mareš. Ano, nEUROn je domonstrátor, ale na jeho základě vzninkne finální bezpilotní bojový letoun. Ten se však bude lišit především zcela jinou elektronickou výzbroji. Hlavní ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Mareš. Ano, nEUROn je domonstrátor, ale na jeho základě vzninkne finální bezpilotní bojový letoun. Ten se však bude lišit především zcela jinou elektronickou výzbroji. Hlavní charakteristiky stroje, jako je konstrukčí uspořádání a jednomotorová koncpce nebo tvar letounu budou vycházet z nEUROnu.
    Mohli jsem si tak dovolit tvrdit, že takhle bude vypadat budoucí bojový bezpilotní evropský stroj.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub Mareš
    13:15 27.12.2012

    Já sem tedy četl, myslím že v časopisu ATM, že letoun nemá být běžně vyráběn a zaváděn do armád, jak píše vy, ale má to být spíše technologický demonstrátor před začátkem nového ...Zobrazit celý příspěvek

    Já sem tedy četl, myslím že v časopisu ATM, že letoun nemá být běžně vyráběn a zaváděn do armád, jak píše vy, ale má to být spíše technologický demonstrátor před začátkem nového vývoje letounu, který má být už masivně vyráběn.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...