Vývoj ruské stíhačky PAK FA zdárně pokračuje
- 6. 1. 2013
- 8 komentářů
- Michal Polák
V polovině prosince minulého roku byl zalétán již čtvrtý prototyp ruského stíhacího letounu 5. generace Suchoj PAK FA. Na všech vyrobených letounech zároveň probíhá ověřování letových vlastností a ovladatelnosti. Na rok 2013 jsou plánovány zkušební odpaly řízených střel i první státní zkoušky.
Čtvrtý ze čtrnácti plánovaných prototypů PAK FA
Zálet čtvrtého prototypu stíhacího letounu Suchoj PAK FA alias Suchoj T-50 se uskutečnil 13. prosince 2012. Rusové plánují podle dostupných informací vyrobit celkem čtrnáct prototypů a od roku 2015 rozjet sériovou výrobu. Připomeňme, že americký konkurent, stíhačka F-22A Raptor, poprvé vzlétl v roce 1990, ale byl zařazen do služby až v roce 2003.
Vůbec první stroj PAK FA (Perspektivny Aviatsionny Kompleks Frontovoy Aviatsii) vzlétnul 29. ledna 2010 z letecké základny na Amuru. Druhý prototyp se přidal koncem roku 2010 a hned si odbyl svůj premiérový a zhruba třičtvrtěhodinový zálet. První dva letouny nicméně byly dodány údajně bez radaru a zbraňových systémů, což je v této fázi vývoje logické. Až třetí prototyp T-50-3 byl vybaven radarem typu AESA. Testy zbraňových systémů a odpaly řízených střel mají být zkoušeny právě na čtvrtém dodaném stroji.
Foto: PAK FA „vzhůru nohama“ / Wikipedia, Dmitry Pichugin
Suchoj PAK FA se představuje
Suchoj PAK FA je vyvíjený stíhací letoun 5. generace. V ruském letectvu má perspektivně nahradit zastarávající typy Su-27 a MiG-29 a doplnit modernizované víceúčelové stíhací letouny Su-30 a Su-35.
Jakožto dvoumotorový stíhací letoun 5. generace je prozatím jediným vážným konkurentem amerického stíhacího letounu Lockheed Martin F-22A Raptor, který je považován za vůbec nejmodernější stíhací letoun současnosti. Suchoj PAK FA má stejně jako on využívat vlastnosti stealth, nejmodernější elektronické a zbraňové systémy v kombinaci s vysokou manévrovatelností a přebytkem výkonu.
O pohon se má starat dvojice dvouproudových motorů AL-41F1 s tahem jednotlivě přes 157 kN, což předurčuje PAK FA k dosažení vyšší rychlosti než M = 2, výškovému dostupu 20 km a výborné stoupavosti. Rusové zapracovali také na doletu. Kapacita vnitřních palivových nádrží je odhadována na 10 300 kg leteckého paliva, přičemž další palivo je možno umístit do externích palivových nádrží. Dolet i bez nich by měl dosahovat k 5 500 km.
Foto: Jediným protějškem Suchoje PAK FA je americký F-22A Raptor / Wikipedia, U. S. Air force
Plnokrevný stíhač
Mezi plánovanou výzbrojí jsou prozatím zejména střely vzduch-vzduch, což předurčuje PAK FA k plnění roli čistokrevného stíhacího letounu, tedy k vybojování a udržení absolutní vzdušné nadvlády.
Do dvou vnitřních zbraňových šachet se má vejít šest moderních řízených střel R-77M a do dvou menších šachet po jedné raketě krátkého až středního doletu R-73. Vedle toho může PAK FA využívat také podstatně výkonnější střely R-33 a R-37 původně vyvinuté pro těžký stíhací letoun MiG-31. Do budoucna není vyloučena ani možnost nesení protizemní výzbroje, ale dost možná PAK FA tuto úlohu přenechá typům Tu-22, Su-24, Su-34, Su-30 a Su-35.
Rusko však nemá být jediným uživatelem stíhačky PAK FA. V rámci programu FGFA (Sukhoi/HAL Fifth Generation Fighter Aircraft) vyvíjí na jeho základě víceúčelový stíhací letoun s Indií, jejímž požadavkům bude PAK FA přizpůsoben.
Související články
Americká armáda hledá nástupce stíhaček F-22 Raptor
"Výše a rychleji" je staré letecké pořekadlo, které trefně popisuje lidskou touhu překonávat hranice ...
- 09.01.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
VIDEO: Ruský těžký stíhač Su-35S
Před pár dny podnikl svůj první testovací let třetí sériový letoun Su-35S určený pro ruské armádní ...
- 21.01.2012
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Budoucnost těžkých stíhačů MIG-31
Těžký záchytný stíhač MIG-31 je bezesporu výplodem studené války, nicméně se mu daří přežívat do ...
- 05.03.2012
- 6 komentářů
- Michal Polák
Americké stíhací letouny ve světle dnešních dnů
Není tomu tak dávno, co americké letectvo zařadilo do své výzbroje moderní stíhací letoun F-22A ...
- 19.06.2012
- 7 komentářů
- Michal Polák
To Wladis: Zrovna Hlas Ruska bych bral mnohdy s hodně velkou rezervou. A předpovídat ceny ropy na světových trzích ovlivňuje tolik faktorů, že s určitostí říci kolik bude stát ...Zobrazit celý příspěvek
To Wladis:
Zrovna Hlas Ruska bych bral mnohdy s hodně velkou rezervou. A předpovídat ceny ropy na světových trzích ovlivňuje tolik faktorů, že s určitostí říci kolik bude stát barel za rok mi přijde až hraničící s věštěním. Vzpomínám si, že např. některé odhady v průběhu roku 2008 kalkulovaly až s 200 USD za barel v roce 2009 ( maximum roku 2008 bylo 140 USD) a v roce 2009 se cena za barel propadla až ke 40 USD. Reforma ruských ozbrojených sil je postavená na exportu ropy a zemního plynu. Ale není to jediná finančně náročná oblast, kam Rusové nutné potřebují investovat. Stále častěji se objevují analýzy varující před stárnoucím ruským obyvatelstvem, které v budoucnu spolyká obrovské sumy. Ubývá totiž ekonomicky aktivního obyvatelstva (podle některých odhadů bude v Rusku do roku 2050 o 20 milionů méně obyvatel). S tím kalkuluje rovněž i reforma ruských ozbrojených sil, i proto se má stát ruská armáda efektivnější a akceschopnější s využitím menšího množství jednotek.Skrýt celý příspěvekpodla mna to pojde podla planov a nie ako pisali niektore media ( skodoradost ) za skor nez v 2020 nic nebude. tusim v ATM ( nie som si isty ) som cital, ze do roku 2015 ma byt ...Zobrazit celý příspěvek
podla mna to pojde podla planov a nie ako pisali niektore media ( skodoradost ) za skor nez v 2020 nic nebude. tusim v ATM ( nie som si isty ) som cital, ze do roku 2015 ma byt dodanych armade 10 lietadiel tzv. 0 ( nultej ) serie. no uvidime.
samozrejme je vsetko hlavne aj o financiach, .. ta ,,reforma do roku 2020,, co pocita s obnovou 70% armady Ruska sa mozno aj vydari. na hlase ruska som cital ze cele financovanie by malo byt OK pokial cena barelu ropy neklesne pod 80 usd a podla novych info v celkom roku 2013 nema klesnut ani pod 100usd.Skrýt celý příspěvekPodle mne je asi nejzajímavější to, že zatím zkoušky atd. probíhají podle plánu - a to u takovýchto projektů je zpoždění docela běžné. takže moc nevěřím těm sýčkujícím hlasům, ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mne je asi nejzajímavější to, že zatím zkoušky atd. probíhají podle plánu - a to u takovýchto projektů je zpoždění docela běžné. takže moc nevěřím těm sýčkujícím hlasům, které říkají, že sériová výroba se rozeběhne až v r.2020. Zpoždění tipuji maximálně na rok. Jako problém vidím spíš to, kolik jich bude - podle některých údajů by jich mělo být méně než sto. Ale možná o to více se Rusko bude snažit o export - a v rukou států typu Venezuela, Alžírsko, Vietnam mohou být opravdu jakousi globální bezpečnostní výzvouSkrýt celý příspěvek
Tak to jsem zvědavý, jak dokážou odpovědět západní státy, až v Indii a nakonec proč ne ve Venezuele budou lítat stealth letadla 5 generace. Jedině USA budou mít F-22, ale v ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to jsem zvědavý, jak dokážou odpovědět západní státy, až v Indii a nakonec proč ne ve Venezuele budou lítat stealth letadla 5 generace. Jedině USA budou mít F-22, ale v omezeném počtu. F-35 je jiná váhová kategorie.Skrýt celý příspěvek
KV: Nicméně ne tolik aby byly lopatky motorů úplně skryté: http://www.f-16.net/attachment...
Zatím to vypadá, že tento problém vyřeší radar blockerem jako u F-18EKV: Nicméně ne tolik aby byly lopatky motorů úplně skryté: http://www.f-16.net/attachment...
Zatím to vypadá, že tento problém vyřeší radar blockerem jako u F-18EZajímalo by mě, jak mají Rusové řešení nasávaní, aby se radarové paprsky neodrážely od lopatek motoru. U F-22 je to řešené tak že přívodní kanál vzduchu je zahnutý do písmene S.
Zajímalo by mě, jak mají Rusové řešení nasávaní, aby se radarové paprsky neodrážely od lopatek motoru. U F-22 je to řešené tak že přívodní kanál vzduchu je zahnutý do písmene S.
nemůžu si pomoct, ale není zdola nějak moc členitý na stealth, zvlášť v porovnání s F22? http://media.defenseindustryda...
nemůžu si pomoct, ale není zdola nějak moc členitý na stealth, zvlášť v porovnání s F22? http://media.defenseindustryda...
Načítám diskuzi...