Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Foto: Mig-35; větší foto / Mil.ru
MiG-35; větší foto / Mil.ru

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky MiG-35. Po následných státních zkouškách první MiGy-35 vstoupí do služby v roce 2018.

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) a její dceřiná firma Mikojan-Gurevič představí na konci ledna veřejnosti sériovou podobu nové víceúčelové stíhačky MiG-35. Od února pak začnou státní zkoušky stíhačky.

Zvládnutí zkoušek je podmínkou pro přijetí MiGu-35 do výzbroje ruského letectva - k tomu dojde v roce 2018. Počátečních operačních (bojových) schopností první letka MiGů-35 dosáhne v roce 2020.

První prototyp MiGu-35 byl představen v roce 2007 a se zavedením do výzbroje se původně počítalo již v roce 2014. Ale teprve v minulém roce byly postaveny dva testovací letouny MiG-35 ve finální konfiguraci pro ruské letectvo. První let dvojice nových strojů se uskutečnil 24. října minulého roku.

MiG-35 vychází z námořní stíhačky MiG-29K/KUB, ale samozřejmě postrádá záchytný hák a další systémy nutné pro provoz na letadlových lodích.

Po konci zkoušek se očekává podpis smlouvy na dodávku 30 letadel, s termínem dodávek do roku 2020. Dříve ruské letectvo poptávalo 37 stíhaček a na začátku projektu dokonce 100 MiGů-35.

"Jedna věc je vývoj letadla, druhou věcí je podepsání kontraktu. Nemohu vám říct přesný počet letadel, které budou objednány. Dříve jsme počítali s objednávkou 37 stíhaček," uvedl v minulém roce Vladimir Michailov, ředitel vojenské divize ruské OAK.

Deník Izvestija si všímá, že od 90. let minulého století označení MiG-35 neslo hned několik letadel. Označení MiG-35 bylo přiřazeno k prototypu stíhačky 5. generace MiG 1.44 z přelomu tisíciletí, k několika modernizačním projektům MiGů-29 a také pro letoun nabízený Indií v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft), lehká stíhací.

MiG-35 pro ruské letectvo je ale originální letoun - konstrukčně vychází z MiGu-29K/KUB, ale při stavbě byly použity lehké kompozitní materiály. Nové motory RD-33MK mají větší výkon, digitální řízení a menší infračervenou stopu.

Životnost RD-33MK je 4000 h, což je 2x více než u původních RD-33. I díky větší životnosti motorů celkový provoz MiGu-35 je 2,5x levnější, než původního MiGu-29.

MiG-35 měří na délku 17 m, maximální startovací hmotnost je 29,7 t a nosnost zbraní 7000 kg. Pro porovnání - maximální startovací hmotnost stíhačky F-35A je 31,8 t a unese zbraně až do hmotnosti 8100 kg.

MiG-35 vyvine největší rychlost Mach 2,25 a s třemi přídavnými nádržemi dokáže přeletět vzdálenost 3100 km. Obvyklá bojová vzdálenost je do 1000 km - záleží ale na množství výzbroje a typu mise. MiG-35 dokáže vést boj vzduch-vzduch i vzduch-země. 

Zásadní předností MiGu-35 je moderní radar FGA-29 Žuk-AE. Jedna se o radar typu AESA, tedy radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem. Radar dokáže odhalit stíhací letoun až na vzdálenost 160 km a cíle s velkým čelním radiolokačním průřezem (RCS), jako jsou bombardéry, až na vzdálenost 300 km. Podle deníku Izvestija ale právě radar Žuk trápí neustále problémy, a to i v současnosti.

Druhým klíčovým senzorem je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM, které slouží pro vizuální a automatické vyhledávání a sledování vzdušných cílů.

Ruské letectvo plánuje nakoupit MiGy-35 jen pro dvě letky. Podle deníku Izvestija tak bude MiG-35 nabízen především pro export. Prvním zákazníkem se může stát Egypt, který projevil zájem o 50 stíhaček MiG-35.

Na trhu se stíhacími letadly ale podle stejného deníku musí MiG-35 bojovat hned s několika letouny. Čína nabízí zahraničním zákazníkům superlevné FC-1, J-10 i nejnovější stealth FC-31, Švédové JAS-39E/F Gripen a Američané nejnovější F-16V Viper.

Ve srovnání s těmito letouny je MiG-35 těžší dvoumotorový stroj. Ale “z druhé” strany se na MiG-35 tlačí dvoumotorvý evropský Eurofighter, francouzský Rafale a americký F/A-18E/F Super Hornet.

Zdroj: Izvestija

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nehoda ruského Su-33. Chyba pilota?

Za nehodou ruské stíhačky Su-33 na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov může údajně chyba pilota. ...

Stíhačky Gripen nebo F-16 pro Indii

Indie připravuje nákup nových jednomotorových víceúčelových stíhacích letounů západní výroby. Mezi ...

Ruská armáda v roce 2016: Bojová připravenost vzrostla

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu 22. prosince na setkání vedoucích představitelů ruského ...

T-90M: Nejnovější model ruských tanků T-90

Ruský vojenský expert Alexej Chlopotov před několika dny na svém blogu ukázal nejnovější model ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • semtam
    18:29 18.01.2017

    Objednání 30 kusů lze vnímat jako první várku. Není vyloučeno, že budou následovat další objednávky. Je otázkou kdy MIG přijde s jednomotorovým strojem. Pro budoucnost s ním ...Zobrazit celý příspěvek

    Objednání 30 kusů lze vnímat jako první várku. Není vyloučeno, že budou následovat další objednávky.

    Je otázkou kdy MIG přijde s jednomotorovým strojem. Pro budoucnost s ním přijít musí.

    MIG-35 může oslovit současné provozovatele MIG-29 i jiné.

    Potencionálních kupců je přeci jen dost. Třeba namátkou: Bělorusko, Kazachstán, Turkmenistán, Uzbekistán, Mongolsko, Ázerbájdžán, Arménie, Sýrie, Írán, Irák, Jemen, Bangladéš, Barma, Vietnam, Srí Lanka, Egypt, Alžírsko, Libye, Súdán, Etiopie, Eritrea, Peru, Kuba, Venezuela, atd.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    16:15 18.01.2017

    stetula: Nj. ale otázkou je, zda ještě bude zájem o jednomotorový letoun od Migu. Přeci jen Indie chce jednomotorový stroj "hned", jinde MiG narazí na JF-17 (nebo tou dobou snad i ...Zobrazit celý příspěvek

    stetula:
    Nj. ale otázkou je, zda ještě bude zájem o jednomotorový letoun od Migu. Přeci jen Indie chce jednomotorový stroj "hned", jinde MiG narazí na JF-17 (nebo tou dobou snad i JF-17 block III, který má být víc podobný J-10). Zkrátka měl přijít před deseti lety, teď už začíná být pozdě. Gripen neberu jako konkurenci, přeci jen ten si koupí spíš proZápadní státy.Skrýt celý příspěvek

  • stetula
    15:45 18.01.2017

    ta objednávka je jenom pro udržení zaměstnanosti v MIGu aby neztratily odborníky jinak na Ruských webech tvrdí . že MIG pracuje na novém víceúčelovém jednomotorovém stroji který ...Zobrazit celý příspěvek

    ta objednávka je jenom pro udržení zaměstnanosti v MIGu aby neztratily odborníky
    jinak na Ruských webech tvrdí . že MIG pracuje na novém víceúčelovém jednomotorovém stroji který má být představen do roku 2020 takže přece si nebudou pořizovat 100 kusové série něčeho morálně zastaralého

    už i v Rusku pochopily , že nemůžou mít 2 dvojmotorové stroje ( je to drahý špás ) a ubírají se cestou alá USA 2 stroje 1 na vybudování vzdušné nadvlády a na pozdější likvidaci pozemních jednotek stačí levnější strojSkrýt celý příspěvek

  • Larry
    14:11 18.01.2017

    Nelze do nekonečna exportovat MiG-29 a jeho verze byť dobře modernizované. Konkurence také nespí. Nákup pro vlastní letectvo a zařazení do výzbroje je předpoklad pro budoucí ...Zobrazit celý příspěvek

    Nelze do nekonečna exportovat MiG-29 a jeho verze byť dobře modernizované.
    Konkurence také nespí.
    Nákup pro vlastní letectvo a zařazení do výzbroje je předpoklad pro budoucí export.
    Osobně by mě zajímalo, zda se v Mapo -MiG zamysleli nad víceúčelovostí MiG-35, nebo jenom pokračovali v tredu MiG-29.
    To byl důvod pro letectvo RF (VKS RF) více spolupracovat a nakupovat u Suchoje.Skrýt celý příspěvek

  • ggtt
    13:55 18.01.2017

    Nakup aj maleho mnozstva je splnenim predpokladu, ze sa zbranove systemy predavaju lepsie, ak ich pouziva armada krajiny povodu.

    Nakup aj maleho mnozstva je splnenim predpokladu, ze sa zbranove systemy predavaju lepsie, ak ich pouziva armada krajiny povodu.

  • Pepin Nešpor
    13:30 18.01.2017

    No nacase. Jinak souhlasim z nize uvedenyma nazory viz nize. Jeto dalsi trapeni.

    No nacase. Jinak souhlasim z nize uvedenyma nazory viz nize. Jeto dalsi trapeni.

  • alea206
    12:46 18.01.2017

    Teda tohle spis nez cokoli jineho vypada na statni intervanci s cilem zachovani pracovnich mist, nebo oddaleni zaniku znacky MiG.

    Teda tohle spis nez cokoli jineho vypada na statni intervanci s cilem zachovani pracovnich mist, nebo oddaleni zaniku znacky MiG.

  • Olivav
    12:26 18.01.2017

    To vypadá spíše na udržovací nákup, aby to nemuseli rovnou zabalit. S Migy to obecně není tak "růžové" jako se Suchojem.

    To vypadá spíše na udržovací nákup, aby to nemuseli rovnou zabalit. S Migy to obecně není tak "růžové" jako se Suchojem.

  • Warnost
    12:10 18.01.2017

    No čekal jsem od RF větší objednávky. Předpokládál jsem, že s tím nahradí všechny starší Mig-29, ale asi to padlo. Nakupovat 30 letadel pro zemi jako je RF mi přijde z pohledu ...Zobrazit celý příspěvek

    No čekal jsem od RF větší objednávky. Předpokládál jsem, že s tím nahradí všechny starší Mig-29, ale asi to padlo. Nakupovat 30 letadel pro zemi jako je RF mi přijde z pohledu logistiky zbytečné :)Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    12:09 18.01.2017

    Sjednocená letecká korporace je vacsinovo statna firma. Cize aj vyvoj MIG-35 platil predpokladam stat. A rusky stat platil vyvoj stihacieho lietadla, z ktoreho si chce objednat 30 ...Zobrazit celý příspěvek

    Sjednocená letecká korporace je vacsinovo statna firma. Cize aj vyvoj MIG-35 platil predpokladam stat. A rusky stat platil vyvoj stihacieho lietadla, z ktoreho si chce objednat 30 kusov? Americkej F-35 si hadam aj najmensi ucastnik projektu objednava viac ako 30 kusov a samotni americania cez 2000...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2