Ruská letecká výstava MAKS 2017

Stíhačka Su-30 ruského letectva při vzdušné akrobacii. / MAKS 2017

V těchto dnech nedaleko Moskvy probíhá největší ruská letecká výstava MAKS 2017. Ve vzduchu i na zemi se představuje více než 200 letadel a své produkty předvádí 790 firem. Výstava je klíčovou události pro prezentaci ruské letecké i kosmické techniky mezinárodnímu publiku.

Již 13. mezinárodní letecká výstava MAKS 2017 probíhá ve dnech 18. až 23. července u městečka Žukovskij nedaleko Moskvy. Pro širokou veřejnost se brány výstavy otevírají právě dnes 21. července.

Z celkově 26 zemí dorazilo 140 firem. Samostatné národní pavilony mají Česká republika, Německo, Francie, Itálie, Švýcarsko, Čína, Indie, Írán, Kanada a Bělorusko. Z České republiky je přítomno 17 firem, mimo jiné Aero Vodochody, LOM Praha, Aircraft Industries, GE Aviation Czech, atd.

Ve vzduchu na MAKS 2017 se postupně předvede 84 letadel a na statické ukázce dalších 116 strojů. Své umění ukáže osm akrobatických skupin, včetně skupiny Al Fursan ze Spojených arabských emirátů.

„Je potěšující, že v rámci salonu ruští a zahraniční experti, průmyslníci a obchodníci analyzují procesy v odvětví a představují své názory na jeho budoucnost. Během MAKSu uzavřené kontrakty a společné perspektivní projekty názorně potvrzují zájem zahraničních partnerů o spolupráci s Ruskem," uvedl k letecké výstavě MAKS 2017 ruský prezident Vladimír Putin.

Z vojenské techniky je zřejmě největším lákadlem nová víceúčelová stíhačka MiG-35 od Spojené letecké korporace (OAK). Budoucnost MiG-35 v ruském letectvu je nejasná (z hlediska množství letounů), ale MiGy-35 aspoň z části nahradí nejstarší MiGy-29.

Lákadlem je nepochybně ruská stíhačka páté generace T-50, která se předvedla v letové ukázce. Podle současných plánů první T-50 (resp. Su-50) ruské letectvo získá v roce 2019. Nesmí chybět ani stíhací bombardér Su-34, který prokazuje své schopnosti v Sýrii a v ruském letectvu postupně nahrazuje Su-24 a Tu-22M3.


Vystoupení akrobatické skupiny Ruští rytíři

Firma Ruské vrtulníky na výstavě předvádí nový vrtulník pro speciální operace Mi-171š-VN - vrtulník unese 13,5 t nákladu a dokáže létat rychlostí 280 km/h. Mi-171š-VN získal mimo jiné moderní pancéřování a obranné systémy proti raketám země-vzduch. Konstrukční návrh Mi-171š-VN je založen na bojových zkušenostech ze Sýrie.

Firma rovněž ukázala vrtulník Mi-8AMTš pro operace v Arktidě - tento vrtulník již vstoupil do výzbroje ruské armády.

Velký stánek má ruský výrobce Almaz-Antej, tvůrce známého systému protivzdušné obrany (PVO) S-300 a S-400. Almaz-Antej na výstavě ukazuje na 150 civilních a vojenských položek, i položek dvojího využití.

Nejzajímavější “položkou” je nejnovější raketový komplet země-vzduch Arctic Tor-M2DT umístěný na pásovém podvozku (určený pro operace v Arktidě), odpalovací zařízení kompletu S-400, mobilní raketové systémy PVO Buk-M2E, Tor-M2E a další.


Letová ukázka MiGu-35 a další technika na MAKS 2017.
 

Nejvýznamnějším zahraničním příspěvkem jsou dopravní letadla Airbus. Evropská společnost předvedla na výstavě stroj se širším tělem A-350-900. První letouny tohoto typu ruská vlajková letecká společnost získá koncem roku 2018.

OAK převedl nový ruský dopravní letoun MC-21 určený pro střední tratě. MC-21 má konkurovat letadlům typu Airbus 320 nebo Boeing 737 - na domácí půdě nahradí především stroje Tu-134 a Tu-154. Společnost Irkut, která patří pod vládou ovládanou korporaci OAK, plánuje dodávat dvě verze: MC-21-300 se 163-211 sedadly a MC-21-200 se 132-176 místy pro sezení.

MC-21 poprvé vzlet v květnu 2017 a tovární zkoušky tohoto stroje skončí do konce letošního roku.

Silné zastoupení na výstavě má ruský kosmický průmysl. Energomaš, dceřiná firma Roskosmos, ukázala celou řadu svých známých raketových motorů - RD-180 pro americké rakety Atlas, RD-181 pro americké rakety Antaur, RD-191 pro ruské rakety Angara a RD-171 určené původně pro rakety Zenit, nyní pro vyvíjené rakety Sojuz-5.

Dnes se MAKS 2017 otevřel široké veřejnosti.

Energomaš také ohlásil vývoj ruské supertěžké rakety, která umožní Rusku dostat lidi na Měsíc. Nosnost na nízkou oběžnou dráhu Země má být 100 t a na nízkou oběžnou dráhu kolem Měsíce 20 t (loď Federace). "Start nosné rakety supertěžké třídy, vybavené modernizovanými motory RD-171MV je plánováno na rok 2028," uvádí se v prezentaci firmy Energomaš.

Na výstavě si návštěvníci mohou prohlédnout i modely vyvíjených raket Sojuz-FG, Sojuz-2.1 a Sojuz-ST. Ruské firmy na výstavě také předvádí celou plejádu civilních i vojenských družic.

Zajímavý je dlouho odkládaný projekt Luna-25 (Luna-Glob), který má odstartovat ruský návrat na Měsíc. Původně měla sonda odstartovat již v roce 2012, ale nyní se počítá se startem v roce 2018. Luna-25 se skládá z orbitálního a přistávacího modulu, jehož úkolem bude na Měsíci hledat především vodu pro budoucí využití při lidském osidlování Měsíce.

Na konci výstavy se také čeká podpis několika významných zakázek. OAK plánuje podpis smlouvy se společností Aeroflot na dodávku 20 dopravních letadel krátkého doletu Suchoj Superjet-100 ve výši 600 milionů dolarů. Aeroflot již provozuje 30 letounů Superjet-100.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský tank T-14 Armata zasáhne cíl na vzdálenost 12 km

T-14 Armata ze svého děla ráže 125 mm, jako všechny další ruské tanky, dokáže odpalovat protitankové ...

Rusko vs. americká třetí kompenzační strategie

Spojené státy v rámci Třetí kompenzační strategie TOS (Third Offset Strategy) plánují revolučním ...

Rusko obnoví na Krymu výrobu obřích vznášedel Zubr

Podle ruského deníku Izvestija ruské námořnictvo v roce 2018 obnoví výrobu obřích vznášedel Zubr ...

Turecko nakupuje ruské systémy protivzdušné obrany S-400

Podle zpravodajské agentury Bloomberg, která se odvolává na nejmenovaného (!) tureckého "úředníka", ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • raziel87
    13:42 21.07.2017

    převzetí 350ks Mig-35 (byť třeba do roku 2035) mi přijde nereálné a nad ekonomické možnosti Ruska. Priorita pro VVS pro zabezpečení vzdušného prostoru je a bude Su-35S a T-50 ...Zobrazit celý příspěvek

    převzetí 350ks Mig-35 (byť třeba do roku 2035) mi přijde nereálné a nad ekonomické možnosti Ruska. Priorita pro VVS pro zabezpečení vzdušného prostoru je a bude Su-35S a T-50 Stolitsa. To odkloní jak finanční, tak pracovní možnosti.

    100ks bude reálnějšíchSkrýt celý příspěvek

  • raziel87
    10:42 21.07.2017

    v šestém odstavci je malý šotek "Nesmí chybět ani stíhací bombardér Su-35, který prokazuje své schopnosti v Sýrii a v ruském letectvu postupně nahrazuje Su-24 a ...Zobrazit celý příspěvek

    v šestém odstavci je malý šotek

    "Nesmí chybět ani stíhací bombardér Su-35, který prokazuje své schopnosti v Sýrii a v ruském letectvu postupně nahrazuje Su-24 a Tu-22M3."

    správně má být Su-34Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5