Ruská letecká výstava MAKS 2017

Stíhačka Su-30 ruského letectva při vzdušné akrobacii. / MAKS 2017

V těchto dnech nedaleko Moskvy probíhá největší ruská letecká výstava MAKS 2017. Ve vzduchu i na zemi se představuje více než 200 letadel a své produkty předvádí 790 firem. Výstava je klíčovou události pro prezentaci ruské letecké i kosmické techniky mezinárodnímu publiku.

Již 13. mezinárodní letecká výstava MAKS 2017 probíhá ve dnech 18. až 23. července u městečka Žukovskij nedaleko Moskvy. Pro širokou veřejnost se brány výstavy otevírají právě dnes 21. července.

Z celkově 26 zemí dorazilo 140 firem. Samostatné národní pavilony mají Česká republika, Německo, Francie, Itálie, Švýcarsko, Čína, Indie, Írán, Kanada a Bělorusko. Z České republiky je přítomno 17 firem, mimo jiné Aero Vodochody, LOM Praha, Aircraft Industries, GE Aviation Czech, atd.

Ve vzduchu na MAKS 2017 se postupně předvede 84 letadel a na statické ukázce dalších 116 strojů. Své umění ukáže osm akrobatických skupin, včetně skupiny Al Fursan ze Spojených arabských emirátů.

„Je potěšující, že v rámci salonu ruští a zahraniční experti, průmyslníci a obchodníci analyzují procesy v odvětví a představují své názory na jeho budoucnost. Během MAKSu uzavřené kontrakty a společné perspektivní projekty názorně potvrzují zájem zahraničních partnerů o spolupráci s Ruskem," uvedl k letecké výstavě MAKS 2017 ruský prezident Vladimír Putin.

Z vojenské techniky je zřejmě největším lákadlem nová víceúčelová stíhačka MiG-35 od Spojené letecké korporace (OAK). Budoucnost MiG-35 v ruském letectvu je nejasná (z hlediska množství letounů), ale MiGy-35 aspoň z části nahradí nejstarší MiGy-29.

Lákadlem je nepochybně ruská stíhačka páté generace T-50, která se předvedla v letové ukázce. Podle současných plánů první T-50 (resp. Su-50) ruské letectvo získá v roce 2019. Nesmí chybět ani stíhací bombardér Su-34, který prokazuje své schopnosti v Sýrii a v ruském letectvu postupně nahrazuje Su-24 a Tu-22M3.


Vystoupení akrobatické skupiny Ruští rytíři

Firma Ruské vrtulníky na výstavě předvádí nový vrtulník pro speciální operace Mi-171š-VN - vrtulník unese 13,5 t nákladu a dokáže létat rychlostí 280 km/h. Mi-171š-VN získal mimo jiné moderní pancéřování a obranné systémy proti raketám země-vzduch. Konstrukční návrh Mi-171š-VN je založen na bojových zkušenostech ze Sýrie.

Firma rovněž ukázala vrtulník Mi-8AMTš pro operace v Arktidě - tento vrtulník již vstoupil do výzbroje ruské armády.

Velký stánek má ruský výrobce Almaz-Antej, tvůrce známého systému protivzdušné obrany (PVO) S-300 a S-400. Almaz-Antej na výstavě ukazuje na 150 civilních a vojenských položek, i položek dvojího využití.

Nejzajímavější “položkou” je nejnovější raketový komplet země-vzduch Arctic Tor-M2DT umístěný na pásovém podvozku (určený pro operace v Arktidě), odpalovací zařízení kompletu S-400, mobilní raketové systémy PVO Buk-M2E, Tor-M2E a další.


Letová ukázka MiGu-35 a další technika na MAKS 2017.
 

Nejvýznamnějším zahraničním příspěvkem jsou dopravní letadla Airbus. Evropská společnost předvedla na výstavě stroj se širším tělem A-350-900. První letouny tohoto typu ruská vlajková letecká společnost získá koncem roku 2018.

OAK převedl nový ruský dopravní letoun MC-21 určený pro střední tratě. MC-21 má konkurovat letadlům typu Airbus 320 nebo Boeing 737 - na domácí půdě nahradí především stroje Tu-134 a Tu-154. Společnost Irkut, která patří pod vládou ovládanou korporaci OAK, plánuje dodávat dvě verze: MC-21-300 se 163-211 sedadly a MC-21-200 se 132-176 místy pro sezení.

MC-21 poprvé vzlet v květnu 2017 a tovární zkoušky tohoto stroje skončí do konce letošního roku.

Silné zastoupení na výstavě má ruský kosmický průmysl. Energomaš, dceřiná firma Roskosmos, ukázala celou řadu svých známých raketových motorů - RD-180 pro americké rakety Atlas, RD-181 pro americké rakety Antaur, RD-191 pro ruské rakety Angara a RD-171 určené původně pro rakety Zenit, nyní pro vyvíjené rakety Sojuz-5.

Dnes se MAKS 2017 otevřel široké veřejnosti.

Energomaš také ohlásil vývoj ruské supertěžké rakety, která umožní Rusku dostat lidi na Měsíc. Nosnost na nízkou oběžnou dráhu Země má být 100 t a na nízkou oběžnou dráhu kolem Měsíce 20 t (loď Federace). "Start nosné rakety supertěžké třídy, vybavené modernizovanými motory RD-171MV je plánováno na rok 2028," uvádí se v prezentaci firmy Energomaš.

Na výstavě si návštěvníci mohou prohlédnout i modely vyvíjených raket Sojuz-FG, Sojuz-2.1 a Sojuz-ST. Ruské firmy na výstavě také předvádí celou plejádu civilních i vojenských družic.

Zajímavý je dlouho odkládaný projekt Luna-25 (Luna-Glob), který má odstartovat ruský návrat na Měsíc. Původně měla sonda odstartovat již v roce 2012, ale nyní se počítá se startem v roce 2018. Luna-25 se skládá z orbitálního a přistávacího modulu, jehož úkolem bude na Měsíci hledat především vodu pro budoucí využití při lidském osidlování Měsíce.

Na konci výstavy se také čeká podpis několika významných zakázek. OAK plánuje podpis smlouvy se společností Aeroflot na dodávku 20 dopravních letadel krátkého doletu Suchoj Superjet-100 ve výši 600 milionů dolarů. Aeroflot již provozuje 30 letounů Superjet-100.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský tank T-14 Armata zasáhne cíl na vzdálenost 12 km

T-14 Armata ze svého děla ráže 125 mm, jako všechny další ruské tanky, dokáže odpalovat protitankové ...

Rusko vs. americká třetí kompenzační strategie

Spojené státy v rámci Třetí kompenzační strategie TOS (Third Offset Strategy) plánují revolučním ...

Rusko obnoví na Krymu výrobu obřích vznášedel Zubr

Podle ruského deníku Izvestija ruské námořnictvo v roce 2018 obnoví výrobu obřích vznášedel Zubr ...

Turecko nakupuje ruské systémy protivzdušné obrany S-400

Podle zpravodajské agentury Bloomberg, která se odvolává na nejmenovaného (!) tureckého "úředníka", ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • dusan
    22:02 21.07.2017

    Uvidíme ako dopadne MC-21, isté ale je, že Tu-134 a Tu-154 nahradí akurát tak u ruského letectva ... pretože tieto dva typy sú už v podstate "odumreté" ... a slúži ich minimálny ...Zobrazit celý příspěvek

    Uvidíme ako dopadne MC-21, isté ale je, že Tu-134 a Tu-154 nahradí akurát tak u ruského letectva ... pretože tieto dva typy sú už v podstate "odumreté" ... a slúži ich minimálny počet .... Tu-134 takmer výhradne len u ruského letectva pre výcvik pilotov strategického letectva, ale ak bude nástupca .. tak nejaký menší typ .. .napr. Superjet.

    Cestu na Mesiac možno brať len ako nie veľmi podarený vtip ..... reálne by to bolo len v spolupráci so silným partnerom ... napr. Čínou ... ale je otázka či by Čína Rusko na taký projekt vôbec potrebovala ....

    Zaujímavé, že sa nespomína Mi-38. Jeho "nekonečný" vývoj je avizovaný už ako pomaly ukončený s výrobou predsériových kusov pre ruské letectvo v krátkom čase.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    21:46 21.07.2017

    givicz To všetko viem ... akurát v tom nevidím zmysel ... teda myslím zo srbskej strany z ruskej to plne chápem. Srbsko je pomerne malý štát a miesto budovania nacionalizmu a ...Zobrazit celý příspěvek

    givicz

    To všetko viem ... akurát v tom nevidím zmysel ... teda myslím zo srbskej strany z ruskej to plne chápem.

    Srbsko je pomerne malý štát a miesto budovania nacionalizmu a armády by sa mali sústrediť na ekonomiku ... lebo s krachujúcou ekonomikou budú mať politici veľkú chuť "zabaviť" ľudí nejakým nezmyselným konfliktom ..... aby neriešili prázdne peňaženky ... taký scenár bol už v histórii xy-krát ... a Balkán je na nejaký incident dosť náchylný .... a takéto veci sa často vymknú z pod kotroly i ich tvorcom.

    Už Chorvátsko rýchlo hľadá nadzvuk .... a Rusko rado podpichne ....aby Európa riešila radšej Balkán ako Ukrajinu ...Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    21:09 21.07.2017

    givicz: tak nákup R-77 bez upgradu by neměl smysl. To co dostane srbská strana R-77 neumí.

    givicz: tak nákup R-77 bez upgradu by neměl smysl. To co dostane srbská strana R-77 neumí.

  • Marw
    19:23 21.07.2017

    Fascinuje ma, ze Rusov este stale bavi kazdy rok bud ohlasovat vyvoj novej supertazkej lunarnej rakety, alebo nejaku reinkarnaciu Energie...tesim sa co to bude tentokrat, okrem ...Zobrazit celý příspěvek

    Fascinuje ma, ze Rusov este stale bavi kazdy rok bud ohlasovat vyvoj novej supertazkej lunarnej rakety, alebo nejaku reinkarnaciu Energie...tesim sa co to bude tentokrat, okrem projektov ktore sa nestihli dozit ani vlastneho mena sme tu uz mali Rus-M, tazku Angaru A7, Sunkar Heavy, Soyuz 5 ...ak som na nieco zabudol doplnte ma.Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    19:13 21.07.2017

    dusan Srbové dostanou zdarma 6 MIG 29 + 4 letouny MIG 29 mají svoje (ještě dostanou 30 tanků T-72 + vozidela BRDM-2 + Buk-M1, které mají být modernizovány na standard Buk-MB + se ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan Srbové dostanou zdarma 6 MIG 29 + 4 letouny MIG 29 mají svoje (ještě dostanou 30 tanků T-72 + vozidela BRDM-2 + Buk-M1, které mají být modernizovány na standard Buk-MB + se jedná ještě o S 300) Stroje se budou s ruskou pomocí modernizovat v Srbsku na standard MiG-29SM s možností použití i protizemní řízené munice. Srbské zdroje také uvádějí, že Srbsko hodlá pořídit v Rusku i řízené střely vzduch-vzduch R-77.... takž budou mít cca za 4,8 mld Kč při zapojení Srbských firem celkem 10 kusů MiG-29SM....

    a to ještě není všechno:

    " Na základě vojensko-technické dohody, uzavřené letos 26. ledna v Minsku, má Srbsko dostat zdarma dalších osm letadel stejného typu z Běloruska, kde tyto stroje projdou na náklady Srbska generální opravou a modernizací. Zatímco Ruskem darované stíhačky dorazí do Srbska už v nejbližších dnech nebo týdnech, běloruské letouny posílí srbské vzdušné síly nejspíš v příštím roce. "Skrýt celý příspěvek

  • petres
    18:23 21.07.2017

    Myslím, že u nosnosti i-171š-VN je chyba v překladu. Vzhledem k tomu, že u Mi-171 je uváděna max. vzletová hmotnost 13 000 Kg, tak u této další modernizace se bude jednat skoro ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že u nosnosti i-171š-VN je chyba v překladu. Vzhledem k tomu, že u Mi-171 je uváděna max. vzletová hmotnost 13 000 Kg, tak u této další modernizace se bude jednat skoro jistě o max. vzletovou hmotnost. Pro porovnání, koncepcí podstatně modernější Mi-38 (Mi-383) mají max. vzletovou hmotnost 15 600 kg/16 200 kg a max. vnitřní zatížení 5 t/6 t (vnější 7 t)Skrýt celý příspěvek

  • Márten
    17:57 21.07.2017

    Mi-171š-VN opravdu uveze 13,5t nákladu? To by byl slušnej nárůst výkonu :-)

    Mi-171š-VN opravdu uveze 13,5t nákladu? To by byl slušnej nárůst výkonu :-)

  • Sokrates
    16:46 21.07.2017

    Fakktta: Netuším odkiaľ má Jane's tú informáciu, ale Bondarev povedal v januári presne toto: "Закупка будет по мере необходимости — не значит, что завтра мы все бросим и закупим ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakktta: Netuším odkiaľ má Jane's tú informáciu, ale Bondarev povedal v januári presne toto: "Закупка будет по мере необходимости — не значит, что завтра мы все бросим и закупим 170 самолетов. Мы будем закупать по мере необходимости"

    https://iz.ru/news/660535...

    Takže, nie že sa nakúpi 350 MiGov, ale že nech nikto neočakáva, že sa hneď zajtra objedná 170 lietadiel.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    16:34 21.07.2017

    Fakktta Už sa to raz tu preberalo ... MiG-29 v "starých verziách" t.j. 9.12 a 9.13 už neslúži u bojových jednotkách ruského letectva ... len asi 60 ks MiG-ov 29SMT. Jedinou ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakktta

    Už sa to raz tu preberalo ... MiG-29 v "starých verziách" t.j. 9.12 a 9.13 už neslúži u bojových jednotkách ruského letectva ... len asi 60 ks MiG-ov 29SMT.

    Jedinou výnimkou sú "staré " MiG-y 29 dislokované v Arménsku, kde sú súčasťou ruského letectva skôr len formálne, zabezpečujú PVO Arménska, ktorá je bez stíhacích lietadiel.

    Časť strojov je u výcvikových či skúšobných jednotiek, časť v rezerve ......tých 350 už dávno nie je pravda.

    Nie náhodou, že Srbi dostali vyradené MiG-y 29 ... olietané MiG-y 29 za generálku, resp. modernizáciu ponúkajú Rusi intenzívne po celom svete ... napr. nedávno Argentíne.Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    16:07 21.07.2017

    dám sem pouze dvě citace z tohoto článku :) http://www.securitymagazin.cz/... " Náměstek ...Zobrazit celý příspěvek

    dám sem pouze dvě citace z tohoto článku :)
    http://www.securitymagazin.cz/...

    " Náměstek ruského ministra obrany Jurij Borisov k tomu dodal, že pokud MiG-35 úspěšně dokončí testy tento rok, může být nasazen do akce již v roce 2018 "

    " Velitel ruského letectva Viktor Bondarev pak řekl, že MiG-35 se v případě úspěšných testů může stát jediným typem lehké stíhačky v ruském letectvu."Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    15:49 21.07.2017

    Fakktta Sputnik nie je veľmi optimistický .... a ten sa nemýli : ) https://cz.sputniknews.com/sve... Upozorňujem na formuláciu "podľa ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakktta

    Sputnik nie je veľmi optimistický .... a ten sa nemýli : )

    https://cz.sputniknews.com/sve...

    Upozorňujem na formuláciu "podľa výsledku skúšok" ... inak povedané, MiG-35 to nemá vôbec ale vôbec isté ani v ruskom letectve ....Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    15:07 21.07.2017

    Fakktta: šéf ruského letectva nikdy nepovedal, že kúpia 350 MiGov-35. Keď si pozrieš niekoľko predchádzajúcich diskusií, tak budeš vidieť, že som sa tu už vyjadroval, že Rusko ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakktta: šéf ruského letectva nikdy nepovedal, že kúpia 350 MiGov-35.
    Keď si pozrieš niekoľko predchádzajúcich diskusií, tak budeš vidieť, že som sa tu už vyjadroval, že Rusko síce nakúpi 35ky, ale skôr len v malých množstvách na podporu exportu. Navyše AESA radar ešte nie je hotový a bude až koncom tohto roka. Môžeš rátať v 2018 budú stále prebiehať letové skúšky a sériová výroba začne až v 2019. Tak si ešte počkajme, ako to nakoniec dopadne.
    Mimochodom, nebyť toho, že Egypt zafinancoval dotiahnutie vývoja na MiG-29M/M2, tak by sme sa dnes nebavili ani o tých 24 kusoch.
    Mal by si viac rozlišovať medzi tým, čo sú informácie pre domáce publikum a čo sú relevantné správy. V Rusku je to ale mimoriadne zložité.Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    15:05 21.07.2017

    Zajímalo by mě od autora mínusu pod mým posledním příspěvkem co bylo na mém dotazu tak zlého?

    Zajímalo by mě od autora mínusu pod mým posledním příspěvkem co bylo na mém dotazu tak zlého?

  • RiMr71
    14:53 21.07.2017

    K Mig-35 mě "zaujalo" tohle: "Podle ředitele společnosti MiG Sergeje Korotkova je letoun schopen díky použité elektronice a zmenšenému radarovém odrazu zvítězit i nad ...Zobrazit celý příspěvek

    K Mig-35 mě "zaujalo" tohle:
    "Podle ředitele společnosti MiG Sergeje Korotkova je letoun schopen díky použité elektronice a zmenšenému radarovém odrazu zvítězit i nad nejmodernějším americkým strojem F-35......
    ......I podle dalšího ředitele společnosti Ilji Tarasenka dosahuje schopnosti strojů páté generace. „Má nový radar a vybavení pro průzkum. Je......pokryt materiálem dávajícím mu vlastnosti stealthu, takže je pro protivníka neviditelný......“ řekl Tarasenko televizi RT."

    Tak tam už chybí jen že to vymyslel Vladimir Vladimirovič v sauně...

    Jinak bych se na tuhle airshow samozřejmě moc rád dostal, příští termín se snad zadaří.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    14:40 21.07.2017

    Marthy: nie som si istý, či ide zrovna o náter. Ako však uvádza výrobca, trup pozostáva asi 25% z kompozitných materiálov. Predpokladám, že to bol spôsob ako sa konštruktérom ...Zobrazit celý příspěvek

    Marthy: nie som si istý, či ide zrovna o náter. Ako však uvádza výrobca, trup pozostáva asi 25% z kompozitných materiálov. Predpokladám, že to bol spôsob ako sa konštruktérom podarilo znížiť RCS.
    http://www.migavia.ru/index.ph... Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    14:14 21.07.2017

    Někde jsem četl že nový Mig-35 má částečně stealth vlastnosti,proti Mig-29 je obtížněji zjistitelný.To samé tvrdí o svých letounech 4-té gererace někteří jiní výrobci,co si ...Zobrazit celý příspěvek

    Někde jsem četl že nový Mig-35 má částečně stealth vlastnosti,proti Mig-29 je obtížněji zjistitelný.To samé tvrdí o svých letounech 4-té gererace někteří jiní výrobci,co si pamatuju jde o letadla Su-35S,F-18 superhornet a o nové variantě F-16.Hádám že jde o nátěr pohlcující radarový signál.Zajímalo by mě o kolik se u těchto letadel 4++ generace snížila odrazová plocha ve srovnání s letouny se kterých vycházejí?Jestli jde o podstatný rozdíl nebo jen o marketingový kec...:)Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    13:53 21.07.2017

    Fakktta: A Mi 171 není ideální náhrada našich vrtulníků, armáda chce LUH, ne velkou krávu jako 171 a už vůbec nechce stroj z Ruska, takže ani ta Vaše poslední informace není moc ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakktta: A Mi 171 není ideální náhrada našich vrtulníků, armáda chce LUH, ne velkou krávu jako 171 a už vůbec nechce stroj z Ruska, takže ani ta Vaše poslední informace není moc fakkttická :-)Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    13:48 21.07.2017

    Fakktta: Nie tak úplne. Na MAKS 2017 oznámili síce, že prvá časť testov T-50 je ukončená, ale zároveň bolo povedané, že namiesto posledných 2 prototypov budú musieť vyrobiť až 3. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakktta: Nie tak úplne. Na MAKS 2017 oznámili síce, že prvá časť testov T-50 je ukončená, ale zároveň bolo povedané, že namiesto posledných 2 prototypov budú musieť vyrobiť až 3. A až po ich otestovaní sa pristúpi k predsériovej výrobe.
    A ak si dobre počúval, tak Ti určite neuniklo, že MiGov-35 sa nebude objednávať 350, ale len 24. Aj to len preto, ako uviedol Slosar, aby sa podporil ich export. Žiadne hromadné nahrádzanie starých MiG-29 novými 35-kami nehrozí. To zabezpečujú naďalej dodávky Su-30SM a Su-35S.
    Ale inak som rád, že si späť. Tvoje príspevky sú pre tieto skostnatelé diskusie ako svieži závan čerstvého vetra. :-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5