Ruská armáda: Nová státní ideologie Ruska

Foto: Ruská raketa RS-24 Jars; ilustrační foto / Соколрус, CC BY-SA 4.0
Ruská raketa RS-24 Jars; ilustrační foto / Соколрус, CC BY-SA 4.0

Ruský deník Gazeta.ru v článku Zato my vyrábíme rakety se zamyslel o úloze ruské armády v současném Rusku. Deník se poněkud provokativně ptá s odkazem na slavný výrok Alexandra III: ”Může armáda a námořnictvo nahradit všechny ostatní potřeby občanů?” Jak připomíná deník, armáda se v Rusku stává opět nosnou ideologii.

"Často je jednodušší pro lidi přijímat rostoucí finanční beznaděj za zvuku odvážných vojenských pochodových písní. Nebylo by to poprvé v ruských dějinách, kdy armáda začíná nahrazovat národní ekonomiku, život, všeobecné lidské hodnoty a stává se národní ideologií a prakticky jedinou efektivní státní institucí," dočteme s hned v úvodu článku.

V současné době se ruská ekonomika nachází v problémech. Důvodem je především závažný pokles ceny ropy a pokračující západní sankce.

Rusko počítalo pro následující léta s cenou ropy 100 dolarů z barel, v současné době se přitom cena ropy pohybuje kolem 45 dolarů za barel. Přitom při každém snížení ropy o jeden dolar ruský federální rozpočet přijde ročně o 2 miliardy dolarů potenciálních příjmů.

Cílem tohoto článku však není vyjmenovávat ruské ekonomické problémy, ale podívat se, jako roli hraje ruská armáda v současném Rusku.

Po rozpadu Sovětské svazu Rusko hledalo svou pozici ve světě. Po ekonomický a společensky chaotických 90. letech minulého století se vlády ujmul Vladimír Putin, který si dal za cíl obnovit velmocenské postavení Ruska. K velmocenskému postavení měla dopomoci silná a velká armáda. 

V tomto případě můžeme analogicky poukázat na Německo a Japonsko po druhé světové válce. Obě země byly v troskách, ale nyní jsou mocnostmi. Jejich politická síla však nevychází ze síly armády, ale především ze síly ekonomiky. Rusko se však vydalo jinou cestou.

Kromě modernizace ruské armády se vedení Ruska pustilo do otevřených vojenských akcí za hranicemi. Můžeme zmínit anexi Krymu, podporu proruských povstalců na východní Ukrajině nebo nejnověji bombardovací kampaň v Sýrii. Cílem akcí je upevnit velmocenské postavení Ruska ve světě a vhodným způsobem motivovat ruské občany.

Jak připomíná deník Gazeta.ru, armáda se opět stává výchozím bodem ruské ideologie. Tato myšlenka v Rusku není nikterak nová.

“Rusko má pouze dva spolehlivé spojence - armádu a námořnictvo,” tato slavná slova pronesl císař Alexandr III, předposlední car Ruska vládnoucí v letech 1881 až 1894. Ostatně jak dodává Gazeta.ru, Rusko spolehlivé přátele mezi ostatními státy nemá.

“V době hospodářské krize má ruské vedení ještě větší pokušení dělat z armády jednu z nejvýznamnějších institucí. Zbývající instituce jsou oslabené nebo “pracují špatně jako vždy”... V ruské armádě panuje disciplína, platby přicházejí včas, jsou zde úspěchy a plán rozvoje,” dočteme se v článku.

Navíc podíl vojenských výdajů roste a ekonomická krize vojenský rozpočet ovlivnila méně, než například rozpočet na vzdělání a zdraví. “Všechny naše naděje se upínají na obranu, stejně jako jsme v “době míru” upínali všechny své naděje k ropě a plynu,” pokračuje Gazeta.ru.

Armáda navíc funguje jako skvělý nástroj, jak se ruské vedení mediálně vyrovnává před voliči se západními sankcemi. Ne všichni mohou pochopit, proč je nutno pálit kvalitní západní zboží. Sotva kdo bude ale namítat, že ruská armáda nenakupuje v zahraničí "letadla, tanky nebo rakety". Vladimír Putin prohlásil, že ruský vojenský průmysl se stává díky západním sankcím vice nezávislejší na dodávkách zahraničních technologií.

Rusko za posledních 25 let marně hledalo nějakou společnou národní ideu, která by Rusko sblížila se západním světem. Jednoduchá národní idea “stát pro potřeby lidí” v Rusku nezakořenila. Snahy pozvednout občanské svody a vytvořit občanský národ v Rusku selhaly.

“Požadavek na svobodného občana nepřicházel shora, ani zdola. Právě proto nemáme normální odbory, silné nevládní organizace nebo nezávislé občanské iniciativy. Není to jen o tom, že to stát nepotřebuje. Společnost také neprojevila zájem,” píše Gazeta.ru.

Ostatně to je také důvodem, proč rok před volbami není v Rusku žádná politická opozice, která by se postavila proti vojensky orientovanému rozpočtu.

Jde o odlišný stav proti Spojeným státům, které v Rusku s “oblibou obviňují z agresivity”. Vojenský rozpočet Spojených států neustále v posledních letech klesá. Navíc ve Spojených státech existuje velmi silná legislativní  kontrola vojenského rozpočtu. Legislativní kontrola je jednou z hlavních forem kontroly civilní společnosti nad armádou.

“Přesto ve Spojených státech byly doby, kdy se se armáda snažila rozhodnout, co je dobré pro společnost a politiky. Bylo zapotřebí značného úsilí a času, aby se armáda dostala pod kontrolu, ale to se Spojeným státům podařilo,” píše Gazeta.ru

V Rusku současné doby se ukázalo jako nejefektivnější  cesta ke sjednocení národa nekrvavé vítězství na Krymu a poněkud krvavější v Donbasu. Idea imperiální velmoci a “země stávající ze svých kolenou” se zhmotnila, přesně tak, jak si ji představuje běžný průměrný Rus. “Žijeme sice bídné životy, ale jsme znovu velmocí,” komentuje jeden z úhlu pohledů na současné Rusko Gazeta.ru

Média přinášejí oslavné zprávy o ruské armádě a úspěších. Není to jen vojenský průmysl, kterému se v současném Rusku daří, ale také “průmysl národní hrdosti”, který je založen výhradně na vojenských vítězstvích, jede na plné obrátky.

Rusové jsou hrdi na svá minulá vítězství. Účastníkem vítězství nejsou jen žijící hrdinové minulých válek, ale v podstatě každý v dnešním Rusku. Svatojiřské stuhy, plakáty na zahraničních autech s nápisem “Do Berlína!”, “Děkujeme dědům za vítězství” nebo “Potomek vítězů” lze vidět všude. Rusové si tak nepřipomínají jen minulá vítězství, ale učí se být hrdi i na současná vojenská vítězství.

“Mezitím válka ve vzdálené Sýrii pracuje pro podobné vojensko-vlastenecké PR ještě lépe, než válka na Ukrajině. Daleko od hranic, obrazy ruských letadel shazující bomby na teroristy inspirují lidi více, než mrzutí “milicionáři,” kterých mají masy už dost,” píše Gazeta.ru

Navíc armáda, válka a bojovnost pomáhají v politické kariéře. Ministr obrany Sergej Šojgu se pevně stal druhým nejpopulárnějším politikem a nejúspěšnějším “topmanažerem” v Rusku. Sám Vladimír Putin sám sebe označuje jako “holubici se železnými křídly” a prohlašuje, že už jako dítě se dozvěděl, že pokud je boj nevyhnutelný “musí udeřit první”.

Je stále však nutné mít na paměti, že k vedení války daleko od hranic, a pokud je navíc zdlouhavá, nejsou nutné jen vojenské zdroje, ale především finanční.

“Takže pokud bude ekonomický kolaps v Rusku pokračovat, pýcha v armádu stále nemůže nahradit lidem absenci podmínek pro normální život. Ale nyní, kdy autority žijí taktikou, nikoliv strategií, armáda a mobilizace národa skutečně vypadají jako národní idea a všelék na krizi, což přináší obrovskou podporu mezi lidmi. Zelení mužíci (v Rusku označování jako “zelení uctiví lidé” nebo “uctiví lidé” - pozn. red) se nemusí stát symbolem jen krymské operace, ale celé epochy. Ale určitě nevyřeší nahromaděné sociální, ekonomické a lidské problémy velké země,” uzavírá svůj článek Gazeta.ru

Zdroj: Gazeta.ru 

Nahlásit chybu v článku


Související články

ANALÝZA: Ruské zbrojní dodávky do Sýrie, část 1.

Toto je první článek s krátké série, která se pokusí zmapovat ruské zapojení do syrského konfliktu. ...

ANALÝZA: Ruské zbrojní dodávky do Sýrie, část 2.

Druhý článek o ruských zbrojních dodávkách do Sýrie se tentokrát věnuje ručním palným zbraním. ...

Ruské systémy elektronického boje: Mýty a fakta

Vojenský blog Russian Defense Policy přinesl přepis článku Elektronický boj - mýty a fakta ruského ...

ANALÝZA: Ruská intervence v Sýrii – důvody, dopady, výhledy

Po dvou článcích popisujících ruské vojenské dodávky syrskému režimu, se přesuneme více na pole ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • semtam
    20:10 06.11.2015

    ratataarmata Vidím, že mé příspěvky nečtete pozorně. Nikde jsem výslovně neřekl, že demokratická opozice neexistuje. Psal jsem v duchu, že sice asi je, ale její vliv v opozici ...Zobrazit celý příspěvek

    ratataarmata

    Vidím, že mé příspěvky nečtete pozorně. Nikde jsem výslovně neřekl, že demokratická opozice neexistuje. Psal jsem v duchu, že sice asi je, ale její vliv v opozici nebude nijak velký a že hlavní slovo maj islamisté.
    Navíc, Rusko a ani nikdo jiný opozici (tu tzv. umírněnou) ještě nepředstavil. Wenet01 Vám řekl docela dost. Ještě bych jen doplnil, že opozici vyzbrojuje Saúdská Arábie a Katar. Režimy v těchto zemích patří mezi netotalitnější na světě a sklony k demokratickým či sekulárním prvkům jsou tvrdě potírány. Pokud tyto státy podporují opozici, tak určitě ne z toho důvodu, aby v Sýrii zavedli liberální demokracii.Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    12:01 06.11.2015

    O jednání s opozicí se i na českém internetu objevili informace dávno před pádem letadla...To ruské jednání spočívá v tom, že se jim jednak různí zástupci mnoha desítek skupin ...Zobrazit celý příspěvek

    O jednání s opozicí se i na českém internetu objevili informace dávno před pádem letadla...To ruské jednání spočívá v tom, že se jim jednak různí zástupci mnoha desítek skupin řezačů hlav odvolávající se na FSA (kterou američané ani nejsou schopni cvičit ani jí dělat vzdušnou podporu, natož s ní cokoliv dokázat a to proto, že jako organizace už prakticky nenexistuje byť se k ní najednou může hlásit kdokoliv) zjevují v Moskvě a za druhé proto, aby tím USA před celým světem ukázali, že USA žádnou arabskou opozici ke které by se mohli přihlásit nemá...
    Nevím co na tom nechápete - ze stejného ranku jsou i žádosti o souřadnice čehokoliv, jakékoliv odmítání ze strany USA opět po celém světě ukazuje ameriku jako chráněnce terorismu. Je to informační válka, nic víc.
    Pokud vy věříte na existenci sekulární nebo snad dokonce demokratické opozice v sýrii jistě mi vysvětlíte, proč jí USA nedělají vzdušnou podporu a proč už dávno něčeho nedosáhli...včetně toho proč je ukončen projekt výcviku, proč se americké zbraně skrz ty umírněné prodávaj Al-Kajdě a proč si USA vymýšlí sama zprávy o tom jak dopadla jejich vycvičená divize - nyní kompletní součást Al-Kajdy...když jí mají tak kde ta opozice je. Proč si na její neexistenci stěžují i Kurdové a jejich přidružené opoziční Arabské jednotky nejsou s to dosáhnout jediného územního zisku. Každopádně na Vaše teze měli američané přes rok a za tu dobu IS neijak nezeslábl, umírněná opozice ničeho nedosáhla a al-Kajda významně posílila. To je výsledek demokratizace sýrie v západním stylu. K tomu si připočtěte, že Irák žádá Rusko o zásah po roce a půl americké "snahy"- proč asi.Skrýt celý příspěvek

  • ratataarmata
    09:23 06.11.2015

    semtam, nenašel jsi můj zdroj - ten je tady http://1url.cz/x8TQ,... poslední věru jsem dokonce zkopíroval celou. Nejen že Rusko jedná s umírněnou opozicí až po pádu dvou letadel ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam, nenašel jsi můj zdroj - ten je tady http://1url.cz/x8TQ,... poslední věru jsem dokonce zkopíroval celou.

    Nejen že Rusko jedná s umírněnou opozicí až po pádu dvou letadel (nezpomínej na Jižní Sudán), ale hlavně až s nimi Rusko jedná najednou všichni otáčejí a existenci opozice připouštějí. Doteď byla syrská opozice americký výmysl, aby mohli podporovat teroristy. Všechny informace z běžných českých zpravodajských serverů byly posmívány. Co jsem listoval tady ve fóru hodně dozadu tak všichni zdejší lžiláskaři i ty jsi zdůrazňoval, že v Sýrii žádná opozice není, natož umírněná. Všechno to byli uřezávači hlav. Tak mi vysvětli tvůj i ruský názorový kotrmelec?

    Rusko žádalo o souřadnice? To Rusko co se holedbá odpaly raket s plochou dráhou letu z Kaspiku a co údajně likviduje bunkr za bunkrem? Jak tedy bombardují? Je fakt že hlavní město IS Rakku našli až měsíc po zahájení bombardování opozice, protože už to bylo neúnosné. Aby Američané vydali Rusům - tedy Asadovi souřadnice pozic opozice, to by bylo pěkné svinstvo. Od začátku Rusko bombardovalo pouze opozici v okolí Assada a nejradši tu kterou podporovali Amíci, vzdálený IS podle pozorovatelů nebombardovali skoro vůbec. Teď zase chtějí souřadnice kde jsou pozice IS. Nemají souřadnice IS, nemají souřadnice opozice, jak tedy doteď sakra bombardovali? Jsou ty jejich záběry vůbec ze Sýrie, v Rusku mají taky pouště a záběry jsou hodně neostré.Skrýt celý příspěvek

  • marius
    06:43 06.11.2015

    Rusko musí ve zbrojení držet krok se západem, ale i s Čínou, jinak by nebyli schopni udržet si své územi a každý by si o ně otřel boty. Kdo se trochu zajímá o geopolitiku, tak ví, ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusko musí ve zbrojení držet krok se západem, ale i s Čínou, jinak by nebyli schopni udržet si své územi a každý by si o ně otřel boty. Kdo se trochu zajímá o geopolitiku, tak ví, že jim nic jiného nezbývá. Ostatně Putin několikrát dříve řekl, že bojují o život. Po Ukrajině a tom co se podařilo ve světě rozpoutat už chápu co tím myslel. Dělají co můžou a myslím, že mají úspěchy. My, myslím tím EU jsme směšní. Bez suverenity, hájení svých zájmů, s přetvářkou a vyloženým lhaním polotiků svým národům. Je to tragedie, která do Česka zatím nedoputovala, ale v okamžiku jak Německo uzavře hranice s Rakouskem jsme v tom až po uši.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    05:30 06.11.2015

    ratataarmata Tak jsem narazil na Váš zdroj, A musím povědět, že se jedná opravdu o velmi neseriozni zdroj. Asi myslite ...Zobrazit celý příspěvek

    ratataarmata

    Tak jsem narazil na Váš zdroj, A musím povědět, že se jedná opravdu o velmi neseriozni zdroj. Asi myslite toto:

    http://utajenediscipliny.cz/di...

    Aeronet je proti to mu jako beránek. Navíc zdroj uvádí 16 zabitých novinářů v posledním desetiletí a prý 312 celkově. Hodně divný nepoměr. A zde navíc uvedu seriozni zdroj, kde se mluví o 6 zabitých za 14 let

    http://www.rozhlas.cz/plus/ran...

    Tak že co uvádíte je hoax. Pardon, ale naletěl ste. .

    Dále, Rusko už od začátku operace žádalo USA aby jim zdělilo, kde se nachází skutečná umírněná opozice. Nestalo se tak. O vyjednávání s opozicí Rusko informovalo již dávno před pádem Airbusu. A hlavně nevím, co jste chtěl naznačit. Že Rusko konečně jedná s opozicí až po teroristickém útoku? To myslíte vážně?Skrýt celý příspěvek

  • ratataarmata
    22:52 05.11.2015

    wenet01, ok, budiž tak mluvčí ruského ministerstva zahraničních věcí Maria Zacharovová prostě lhala a žádné kontakty s opozicí v Sýrii nenavázali, protože tam žádná není. Byla to ...Zobrazit celý příspěvek

    wenet01, ok, budiž tak mluvčí ruského ministerstva zahraničních věcí Maria Zacharovová prostě lhala a žádné kontakty s opozicí v Sýrii nenavázali, protože tam žádná není. Byla to prostě jen taková ruská zpráva.

    Atlan, západ se léta sosudtředil, aby se ubránil cizorodé ruské kultuře a to se mu podařilo. Fakt je, že Islám asi vážně podcenil. Ale západ to zvládne, zvládl komouše i nácky, islamisty zvládne taky.Skrýt celý příspěvek

  • Atlan
    21:51 05.11.2015

    Já bych to tak nenadhodnocoval - Putin jako jeden z mála vlivných lidí dělá rozumné věci. Rozhodně rozumější jak A. Merkel, Hollande či Obama. A hlavně je dokončuje a mají hlavu a ...Zobrazit celý příspěvek

    Já bych to tak nenadhodnocoval - Putin jako jeden z mála vlivných lidí dělá rozumné věci. Rozhodně rozumější jak A. Merkel, Hollande či Obama. A hlavně je dokončuje a mají hlavu a patu, logické odůvodnění.
    Co se týče takzvané expanze tak jde jen o zachraňování toho co ještě zachránit jde - a že toho moc už není. Sýrie je nutnost už jen kvůli neklidnému Kavkazu snadno infikovatelnému muslimským radikalismem (plus ovšem strategická základna). Pro Ameriku jsou dosavadní "venkovní" akce v zásadě pouhé dobrodružství, pro Rusko ale naopak nutností zajistit si jakus-takus perimetr.
    Velké výdaje na armádu? No pokud skoro dvacet let chátrala, tak je pochopitelné že bude třeba více peněz než je na běžný chod udržovaných ozbrojených sil.
    A co se týče "probuzené hrdosti" - prostě si i běžní lidé uvědomili že rozhodně se nemají hrbit proč před Západní Aliancí když ta není schopná obhájit své upadající hodnoty v tváří tvář muslimské agresi. Zdokumentovaných případů ustupování cizorodé kultuře ve Fr, VB a Německu je více než dost. A jsou velice ostudnou vizitkou neschopnosti....Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    21:49 05.11.2015

    Jinak naprosto souhlasím, že ta Vaše opozice zná místní poměry a jistě má mezi lidmi z IS řadu informátorů - a to je právě ten problém, proč nemůže západ žádnou najít a vycvičit. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak naprosto souhlasím, že ta Vaše opozice zná místní poměry a jistě má mezi lidmi z IS řadu informátorů - a to je právě ten problém, proč nemůže západ žádnou najít a vycvičit. Proč shazuje zbraně Kurdům na které pak spojenec turecko háže bomby a proč Arabští povstalci bojující při Kurdech nejsou schopni žádné větší akce a FSA je prakticky totožná s Al-kajdou.
    Jinak po čtyřech letech války tam najdete jistě kde co, desítky různch skupin bojujících pro kořist nebo pro Aláha, ale kupodivu ani jednu, které by mohli američané dělat vzdušnou podporu jako Rusové Syrské armádě. Krom opomíjeného faktu, že USA tam nemá vůbec co dělat - ale kdo by se po Iráku zabýval mezinárodním právem, že?Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    21:45 05.11.2015

    Děti mám a věřte kdyby se celý svět díval jak si strkají cosi kamsi, provozují cosi kdesi a na finále znesvěcují kostel, bylo by dvouleté vězení dobrým opatřením proti tomu, aby ...Zobrazit celý příspěvek

    Děti mám a věřte kdyby se celý svět díval jak si strkají cosi kamsi, provozují cosi kdesi a na finále znesvěcují kostel, bylo by dvouleté vězení dobrým opatřením proti tomu, aby jejich otce zabásli za těžké ublížení na zdraví. Vám možná přijde normální toco ty holčičky dělají, ale mě nikoliv a je nutno se smířit s tím, že existují státy kde se bere náboženství vážně.
    Jinak nic proti, když si někdo chce dělat živnost s projíždění Evropy a vykládání všeho co tam chtějí slyšet, je to jeho věc...těžko počítat s tím, že jim doma bude někdo naslouchat. Nicméně gulag si představuji opravdu jinak - dvouleté vězení s podmínečným propuštěním je opravdu teror hodný naší oblíbené Saudské Arábie. Nebylo by možná od věci kdyby se na tenhle stát zaměřili ochránci lidských práv, jenže to by mohlo narozdíl od Ruska jít fakt o život.
    Překlady je nutno pořizovat v případě soudu a vyhoštění dostanou jistě v Arabštině. Slečna řešila nápisy uvnitř tábora.
    O tom ,že uprchlíky potřebujeme se deně dočtete v novinách - tento týden o tom zrovna vykládali Němečtí ekonomové. Pro mne za mě si křesťansky zachraňujte před válkou všechny Eritrejce a Kosovské Albánce, ale já mám uprchlické zařízení za barákem a znám ty co tam pracují, takže vím co jsou ti ubozí zač jaksi z první ruky. Dle práva mají zakotvit v první bezpečné zemi, nikoliv u nás a to se bavím jen o Syřanech, ne o zbytku.
    Rusko začlao mluvit o opozici v Sýrii už před pádem letadla, neplácejte. A pokud vím samo USA odpískalo pokusy o jejich výcvik a výzbroj s tím, že tam není nikdo kdo by jim s tím nezdrhl k Al-kajdě...Pokud to jsou ti samí, kterí USA odepsalo před nástupem Ruska pro jejich neexistenci (tuším, že nakonec vypustili pět bojovníků cca za miliardu) Rusko o opozici mluví od doby kdy se předáci všeho možného střídají v Kremlu a všichni tvrdí, že zastupují FSA. Ohledně toho, že rusko zakusilo až nyní terorismus, který snáší západ tak větší pitomost jsem dlouho nečetl. Zkuste se mrknout na teroristické útoky v Rusku, prosím Vás. Jestli se prozápadního Jelcina vraždili v rusku novináři je to pro mne fakt ránaSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:37 05.11.2015

    Ty si zase lžiláskaři strč někam tu svoji mantru o 11. září 2001. Soud v New Yorku ukázal na nesmyslnost tvojí mantry i Japonský parlament odhlasoval, že neuznává ten tvůj ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty si zase lžiláskaři strč někam tu svoji mantru o 11. září 2001. Soud v New Yorku ukázal na nesmyslnost tvojí mantry i Japonský parlament odhlasoval, že neuznává ten tvůj teroristický vylhaný výklad.
    Západ čelí svojím vlastním výtvorům a leckomu to přijde vhod.Skrýt celý příspěvek

  • ratataarmata
    21:21 05.11.2015

    semtam, je to údaj Ruského svazu novinářů, který na toto téma prováděl dlouhodobou studii a vede databázi. Uvádí, že databáze studie čítá celkem 312 jmen pracovníků médií, kteří v ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam, je to údaj Ruského svazu novinářů, který na toto téma prováděl dlouhodobou studii a vede databázi. Uvádí, že databáze studie čítá celkem 312 jmen pracovníků médií, kteří v letech 1993 až 2009 v Rusku zahynuli nebo se stali nezvěstnými. To číslo skutečně zahrnuje všechny, nejen ty zavražděné, ale i tak je obludně nenormální. Za prokazatelně zavražděné se v té době (před šesti lety) považovalo 38 pracovníků médií. Ovšem studie upozorňuje, že ruská prokuratura přiznává, že dotyčný byl zavražděn pro svou novinářskou činnost až když nemá vyhnutí. Jinak jako v případě Němcova vymýšlí všechny možné důvody - žárlivost, drogy, peníze, dluhy, nehodu, náhodu, sebevraždu. Ale to číslo je prostě celkově nenormální.

    Ale tak je to s Ruskem v každé oblasti. Vezmi si jejich mantru (naši lžiláskaři ji taky nadšeně opakují), že v Sýrii není žádná "opozice", ale jen teroristé a džihádisté a oni proti nim budou bojovat bez rozdílu. Jedním dechem dodávají, že jestliže v Sýrii není žádná opozice a USA v Sýrii opozici podporují, musí nutně podporovat teroristy a Islámský stát. A dnes? Ó jaká změna! Právě dnes Rusko zveřejnilo zprávu, že samo navázalo kontakt se syrskou opozicí a převzalo od nich informace o Islámském státu. Najednou tedy opozice v Sýrii je? Důvod je prostý - pád letadla s ruskými občany byl pro Kreml šok. Rusko pocítilo na valstní kůži to, čemu západ musí čelit od 11.9.2001 a najednou potřebuje kontakt na ty hodné v Sýrii, kteří jim mohou pomoci podobným atakům zabránit, protože znají místní poměry a mají své informátory mezi lidmi z IS. Před tím na ně chtěli házet bomby bez rozdílu, teď pochopili, že je to složitější a že potřebují někoho přijatelného na místě a ejhle, je to ona tolik posmívaná a zpochybňovaná a Američany podporovaná a cvičená opozice. Zprávu o navázání kontaktu se syrskou opozicí oznámila dnes oficiální mluvčí ruského ministerstva zahraničních věcí Maria Zacharovová.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:44 05.11.2015

    ratataarmata 312 zavražděných novinářů? To jste vzal kde? Zběžně jsem hledal, ale nikde nemohu najít tak vysoký údaj. Možná do toho započítáváte i novináře z válečných oblastí. ...Zobrazit celý příspěvek

    ratataarmata

    312 zavražděných novinářů? To jste vzal kde? Zběžně jsem hledal, ale nikde nemohu najít tak vysoký údaj. Možná do toho započítáváte i novináře z válečných oblastí.
    Třeba zde:
    http://www.ceskenoviny.cz/zpra...

    A podle Vás Putin posílá uprchlíky do Evropy. Trochu zvrácené, když Sýrie žádá EU o jejich navrácení a hlavně vlna se netýká jen a pouze Syřanů, ale mnoho dalších států. A Stropnického výrok nikdo nepotvrdil a sám to rychle shodil ze stolu. Ale aspoň můžete napsat konspirační teorii, jak to Putin vymyslel.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:48 05.11.2015

    Kršna byl taky válečník jak howado...

    Kršna byl taky válečník jak howado...

  • RiMr71
    18:56 05.11.2015

    ...buddhista velitelem armády obsazující území okolních států... to sou věci... :) Tak asi to holt moc "nežere" :) Ale musí se nechat, že co jsem slyšel tak ho (i) prostí vojáci ...Zobrazit celý příspěvek

    ...buddhista velitelem armády obsazující území okolních států... to sou věci... :)
    Tak asi to holt moc "nežere" :)
    Ale musí se nechat, že co jsem slyšel tak ho (i) prostí vojáci (na rozdíl od mnohých vysokých čepic) naprosto respektují a co řekne tak je zákon. Když řekne "vystoupíte z armády a jako dobrovolníci pojedete na dovču tam a tam", tak je to nejspíš něco jiného než kdyby to řekl nějaký límeček.
    Otázka je, koho má za sebou. "Armáda" určitě nebude homogenní celek a různé proudy, názorové a vlivové, se tam nejspíš mydlí v duchu nejlepších ruských (a sovětských) tradic.Skrýt celý příspěvek

  • ratataarmata
    18:46 05.11.2015

    Wenet01, samozřejmě že se musí pořizovat překlady do arabštiny, nebo třeba do ruštiny pokud je zadržený Rus a jsem překvapen, že se tedy asi nepořizují. Měl jsem za to, že ano. To ...Zobrazit celý příspěvek

    Wenet01, samozřejmě že se musí pořizovat překlady do arabštiny, nebo třeba do ruštiny pokud je zadržený Rus a jsem překvapen, že se tedy asi nepořizují. Měl jsem za to, že ano. To už je takový zvyk v právních zemích. Nevím zda máš děti, nejlíp dceru, jestli ne, škoda. Víš že bysme ji na dva roky zavřely do lágru někde v Rusku. Určitě by ses o ni nebál, ani ona by se nebála, vždyť je to pohodička. Co to je dva roky? A mohli bysme jí tam poslat třeba za to, že by řekla, že je Zeman blbec.

    S uprchlíky asi Putin asi uvažuje jako ty a považuje je za škodnu, potom by asi prodal i svou malou špinavou kágébackou dušičku, jen aby té Evropě, která si ho ne a ne zamilovat, nějak uškodill. V EU nikdo z oficiálních představitelů netvrdí, že EU uprchlíky potřebuje. To jim vkládají do úst lžiláskaři a měsíčkáři. Představitelé EU se pouze - věrni křesťanským tradicím - stavějí k potřebným lidem a lidem v nouzi jako ke svým bližním.

    Stovka mrtvých novinářů ti nesedí? Máš pravdu. Byli to totiž tři stovky. Přesně 312 zavražděných novinářů v Rusku od roku 1993 do roku 2013! V Rusku zavraždí jednoho novináře cca každý měsíc. A třeba mediálně asi nejznámější Anna Politkovská byla zavražděna v den Putinových narozenin.

    A toho Němcova jistě zastřelili, protože byl odepsaný a nepředstavoval žádný problém, to má logiku. On i ten Kasparov jistě sedí v New Yorku právě proto, že je v Rusku svoboda slova, pohoda a nic, ale vůbec nic by mu tam nehrozilo, to má tagy logiku. Ruskou logiku.Skrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    17:25 05.11.2015

    Šojgu má nevýhodu v tom,že je budhista a to přes náboženskou toleranci Rusové u prezidenta nepřekousnou. Ačkoliv nedávno jsem zaznamenal jak se při dni vítězství pokřižoval, ale to ...Zobrazit celý příspěvek

    Šojgu má nevýhodu v tom,že je budhista a to přes náboženskou toleranci Rusové u prezidenta nepřekousnou. Ačkoliv nedávno jsem zaznamenal jak se při dni vítězství pokřižoval, ale to bylo možná jen z protokolární slušnosti.
    RiMr71: V tom je skrytá odpověď na Vaši otázku. Islám, Judaismus, Budhismus, Šamanismus, dokonce i Jazyčnictví vše je v Rusku OK. V Kazani dokonce stojí chrám pro všechna Ruská náboženství, ale oni už jsou silně věřící, takže nemohou ustupovat islámu tolik jako sekulární společnost, což dnes Rusko není. Jsou tak imuní v obou variantách. Islám, který si člověk zdědil po předcích jim nevadí, ale konverze (ačkoliv i to se děje - jako všude jinde) jim vadí festSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:58 05.11.2015

    semtam: mno voják Šojgu v čele Ruska, to už opravdu zavání myšlenkou na novou studenou válku :D Ale vlastně proč ne, vypadá jako sympaťák, kult osobnosti by šel kolem něj budovat ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam:
    mno voják Šojgu v čele Ruska, to už opravdu zavání myšlenkou na novou studenou válku :D Ale vlastně proč ne, vypadá jako sympaťák, kult osobnosti by šel kolem něj budovat asi hůř, ale uvidíme jaká část ruského politického podhoubí získá navrch. Zda to bude armáda (pak má Šojgu šanci), která poslední dobou získává hodně na vlivu, nebo oligarchové dotlačí k moci nějakou nevýznamnou postavu která jim bude hrát do karet. U druhé možnosti je ale otázka kdo je dostatečně známý a dokáže lidi vést. Lavrova škrtám a dál znám jenom Medvěděva - jiní ruští politici nejsou známí.
    Nepřijde mi, že by si Putin vychoval adekvátního nástupce.
    Snad to nebude nikdo z té organizace "Naši" - to by to šlo s ruskem hodně dolůSkrýt celý příspěvek

  • semtam
    15:29 05.11.2015

    K tématu+ i diskuzi :) Objevují se i zmínky, že možný nástupce Putina může být Šojgu (není to Rus, ale Tuvinec). Tím pádem by armáda v Rusku mohla mít ještě větší ...Zobrazit celý příspěvek

    K tématu+ i diskuzi :)

    Objevují se i zmínky, že možný nástupce Putina může být Šojgu (není to Rus, ale Tuvinec). Tím pádem by armáda v Rusku mohla mít ještě větší vliv.

    Ruská vláda za národní jednotu může děkovat EU plus USA. Bez vyostření situace by Rusko samo tuhle jednotu nenašlo.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    15:17 05.11.2015

    Rase Nikde není úplně vše ok, jenže zrovna co popisujete se již Ruska netýká. Přesuny Němců na východ s tím co popisuji moc nesouvisí. Mluvím hlavně o současném Rusku, plus sice ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase

    Nikde není úplně vše ok, jenže zrovna co popisujete se již Ruska netýká. Přesuny Němců na východ s tím co popisuji moc nesouvisí. Mluvím hlavně o současném Rusku, plus sice minulost ale hlavně o vnitřních národech.

    Jinak v Rusku dle wiki je 6,5% muslimů (všech větví). Délka života u mužů 65 let a žen 73. To je na Juru99. A Mongolové nemají turkické geny...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    14:53 05.11.2015

    Wenet01: "se svým vlastním náboženstvím to myslí sakra vážně a vůči nějakým ústupkům islámu jako je demontáž křížů v kostelích v Německu, jsou rusové velmi imuní. " Jak že jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Wenet01: "se svým vlastním náboženstvím to myslí sakra vážně a vůči nějakým ústupkům islámu jako je demontáž křížů v kostelích v Německu, jsou rusové velmi imuní. "

    Jak že jsou vůči tomu "imuní"?
    Máte na mysli imunitu jako protiopatření, nebo imunitu jako "nedotknutelnost"? Tedy že jim to nevadí?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4