Bojové vozidlo pěchoty Lynx 41 vypadlo z amerického programu OMFV

Bojové vozidlo pěchoty Lynx 41 vypadlo z amerického programu OMFV
Lynx KF41 / Rheinmetall (Zvětšit)

Americká armáda (US Army), resp. Velitelství pro smluvní dodávky americké armádě ACC (Army Contracting Command), vyloučilo společnost Rheinmetall a bojové vozidlo pěchoty (BVP) Lynx KF41 z výzkumné a vývojové fáze EMD (Engineering & Manufacturing Design) programu OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle). Cílem programu OMFV je nahradit BVP Bradley.

Program OMFV je součástí zastřešujícího programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle). Program NGCV patří mezi hlavní priority americké armády a jeho cílem je zavést do americké armády celou rodinu nových bojových vozidel.

Jednoznačně nejvýznamnějším programem americké armády v současné dekádě je náhrada 4700 bojových vozidel Bradley. Americká armáda nakoupí až 3590 vozidel OMFV a akviziční náklady dosáhnou 42 miliardy dolarů.

Jde také samozřejmě o nesmírně významný program pro světové zbrojní firmy. Nejde jen o příjmy z přímých dodávek BVP, ale také o jisté příjmy ze servisu, technické podpory, dodávek náhradních a spotřebních dílů a budoucích modernizací vozidel OMFV, a to minimálně do roku 2050.

Pod NGCV běží nebo jsou plánovány programy:

O úspěch v EMD OMFV (OMFV je nyní v tzv. vývojové a výrobní fázi EMD) soutěžila společnost BAE Systems s vozidlem CV90, Rheinmetall (ve spolupráci s firmou Raytheon) s Lynx KF41 a General Dynamics Land Systems (GDLS) s Griffin III.

V červnu letošního roku ale konsorcium BAE Systems z tendru odstoupilo. Jim Miller, ředitel rozvoje obchodu v oblasti bojových vozidel BAE Systems, to odůvodnil obchodním rozhodnutím firmy. V EMD OMFV tak zůstaly pouze dvě firmy, místo prvotních pěti až šesti společností.

Zájemci museli do 1. října dodat své prototypy OMFV do zkušebního střediska amerických pozemních sil v Aberdeenu (Maryland). Začátkem příštího roku chtěla americká armáda vybrat dvě firmy a poskytnout jim peníze na stavbu 14 prototypů. Armáda chtěla následně prototypy testovat a v roce 2023 udělit výrobní kontrakt jediné firmě.

Jelikož ale v soutěži zůstal jen Rheinmetall / Raytheon a GDLS, tak oba týmy měly vítězství v programu EMD na první pohled „jisté“. Firmy Rheinmetall a Raytheon před pár dny dokonce oznámily založení americké joint venture RRLS (Raytheon Rheinmetall Land Systems).


Lynx KF41 na AUSA 2018

Překvapivě ale nyní došlo k vyřazení RRLS z programu. Dle informací Defense News představitelé americké armády nechtěli vyloučení Rheinmetall / Raytheon komentovat.

Podle webu Defense News k vyřazení RRLS přispělo to, že firma nestihla fyzicky poslat svůj jediný prototyp Lynx KF41 do střediska v Aberdeenu.

Své prototypy chtělo údajně do Aberdeenu nakonec zaslat více firem, ale žádalo ACC o prodloužení dodací lhůty o 90 dní. Samotný Rheinmetall chtěl získat navíc čtyři týdny. Rheinmetall argumentoval tím, že potřebuje povolení německých úřadů k železničnímu a leteckému transportu BVP a dokonce nabídl představit Lynx KF41 americké armádě přímo v Německu.

Všechny požadavky ACC ale odmítlo, podle amerických médií údajně kvůli tlaku na časový harmonogram OMFV.

Podle německých médií byl přitom Lynx KF41 v letech 2018 a 2019 letecky přepraven na vojenské výstavy v Brně, Paříži a do australského Adelaide. Minulý podzim dokonce BVP Lynx KF41 navštívilo konferenci americké armády AUSA 2018 (Association of the US Army 2019) ve Washingtonu. Nyní se má nacházet ve výrobních prostorách Rheinmetall Landsysteme v německém Unterlussu (Dolní Sasko).

Za pozornost stojí, že Lynx KF41 byl také viděn v místní kamufláži na vojenské přehlídce v Kataru (YT, čas 26:20), ale jak uvádí polský magazín MilMag, není jasné, zda jde o prototyp z Unterlussu nebo jiné vozidlo.


GDLS v EMD soutěží s vozidlem Griffin III

Je však nutné zdůraznit, že vyřazení z EMD neznamená, že se RRLS s Lynxem 41 v programu OMFV nemůže uspět. RRLS však nemůže, na rozdíl od GDLS, při stavbě prototypů počítat s penězi a odbornou pomocí americké armády. V tom bude RRLS (resp. jakýkoliv jiný zájemce) vůči GDLS ve značné nevýhodě.

Jelikož ACC a americká armáda nevydala k současnému stavu žádné oficiální stanovisko, Rheinmetall se v tiskové zprávě odmítl ke svému vyřazení vyjádřit. Nicméně společnost Rheinmetall má dále zájem pokračovat v programu OMFV.

„Zadání LRIP [počáteční výrobní série] proběhne ve fiskálním roce 2023. Půjde o svobodnou a otevřenou soutěž. Řekněme tedy, že jste neměli čas nebo máte pocit, že nemáte peníze… začít soutěžit od 1. října. Přesto stále můžete na svém produktu pracovat, testovat a poté se opět přihlásit do soutěže v roce 2023,“ uvedl brigádní generál Richard Ross Coffman, šéf programu NGCV, ještě před zprávou o vyřazení Rheinmetallu.

Zadání zakázky pro vítěze EMD se očekává na začátku příštího roku a výrobní zakázka bude udělena v roce 2023 (výrobní zakázku může tedy dostat kdokoliv). Jednotky americké armády převezmou první OMFV v roce 2026.

Americká média také připomínají, že armáda po soutěžních vozidlech OMFV požaduje splnění 100 taktických a technických požadavků, z toho je jen šest volitelných. Pro představu, australská armáda v současném tendru požaduje jen pět obecných podmínek, Armáda ČR 16 podmínek.

Zdroj: Breaking Defense, MilMag

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Lynx: Nové bojové vozilo pěchoty z Německa

Německá Rheinmetall na výstavě EUROSATORY představila nové bojové vozidlo pěchoty Lynx. Nový ...

Griffin III, Lynx, CV90: Americká armáda hledá nové bojové vozidlo pěchoty

Letošní každoroční konference AUSA 2018 (Association of the United States Army 2018) se nese ve ...

BVP pro Austrálii: KF41 Lynx vs AS21 Redback

Australské ministerstvo obrany v rámci programu LAND 400 Phase 3 vybralo dva finalisty na nové ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    23:41 14.10.2019

    Tak momentálně je na AUSA 2019 k vidění Puma. Je tedy dost dobře možné, že PSM vozidlo nabízí americké armádě a Rheinmetall, který vlastní v podniku podíl, dal přednost jí před ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak momentálně je na AUSA 2019 k vidění Puma. Je tedy dost dobře možné, že PSM vozidlo nabízí americké armádě a Rheinmetall, který vlastní v podniku podíl, dal přednost jí před Lynxem. Oficiálně nebylo nic potvrzeno a zatím se nic bližšího neví. Letos je ale AUSA neskutečně našlapaná pokud jde o zajímavé novinky.Skrýt celý příspěvek

    • juhelak
      15:22 15.10.2019

      No a Puma je prý venku z českého tendru. Možná ze si Němci srovnali kdo kam aby se nekonkurovali navzájem.

      No a Puma je prý venku z českého tendru. Možná ze si Němci srovnali kdo kam aby se nekonkurovali navzájem.

      • Scotty
        16:59 15.10.2019

        Je to pravda, PSM se rozhodlo odstoupit z důvodu příliš nákladné přestavby Pumy tak aby odpovídala požadavkům armády. Zdá se tedy že největší šance budou mít Lynx a Ascod.

        Je to pravda, PSM se rozhodlo odstoupit z důvodu příliš nákladné přestavby Pumy tak aby odpovídala požadavkům armády. Zdá se tedy že největší šance budou mít Lynx a Ascod.

        • Jirosi
          17:05 15.10.2019

          = Vítězem je pronájem CV90 :)

          = Vítězem je pronájem CV90 :)

  • juhelak
    10:15 11.10.2019

    Blbé pro ně že těch vozů nemají vyrobených už víc. Na druhou stranu jsou v tendru v AUS a u nás. Jasné že USA je jiná liga..ale tam byla šance stejně malá..je lepší pro ně se ...Zobrazit celý příspěvek

    Blbé pro ně že těch vozů nemají vyrobených už víc. Na druhou stranu jsou v tendru v AUS a u nás. Jasné že USA je jiná liga..ale tam byla šance stejně malá..je lepší pro ně se soustředit na výhru aspoň v jednom tendru aby započala sériová výroba. pak se jim uvolní ruce. Proto jim fandím v Australii..výhra by nakopla další vývoj vozidla a dalších verzí..hlavně bych si přál nějakou vshorad nastavdu co zvládne rakety a dělostřeleckou munici plus drony a vrtulníkySkrýt celý příspěvek

  • technik
    06:58 10.10.2019

    By trumpetě praskla žíla kdyby takový kšeft nedostala US fabrika. Myslím že gdels je jasná volba. Nebo už někdy v historii vyhrála cizí firma takovou zakázku?

    By trumpetě praskla žíla kdyby takový kšeft nedostala US fabrika. Myslím že gdels je jasná volba. Nebo už někdy v historii vyhrála cizí firma takovou zakázku?

    • PavolR
      08:19 10.10.2019

      Síce zrejme nejde o také sumy, ako v prípade náhrady bvp, ale napr. Beretta vyhrala zákazku na pištole pre us army a nedávno vyhrala v programe pre vozidlá 8x8 námorníctva tiež ...Zobrazit celý příspěvek

      Síce zrejme nejde o také sumy, ako v prípade náhrady bvp, ale napr. Beretta vyhrala zákazku na pištole pre us army a nedávno vyhrala v programe pre vozidlá 8x8 námorníctva tiež talianska firma: https://www.armadninoviny.cz/m... Skrýt celý příspěvek

      • technik
        09:27 10.10.2019

        Vozidla jsou z korporace, Beretta je jasná to je asi čistý Ital tam asi v rámci obchodních vztahů pustí nějaké ksefty Evropě, ale byl bych hodně překvapen kdyby takhle strategickou ...Zobrazit celý příspěvek

        Vozidla jsou z korporace, Beretta je jasná to je asi čistý Ital tam asi v rámci obchodních vztahů pustí nějaké ksefty Evropě, ale byl bych hodně překvapen kdyby takhle strategickou zakázku nechali EU potažmo Němcům.Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          10:25 10.10.2019

          Však aj práve vyradený Lynx bol práve tak korporáciou nemeckého Rheinmetallu a americkým Raytheonom - americký partner je prinajmenšom pri vozidlách podmienkou pre každého ...Zobrazit celý příspěvek

          Však aj práve vyradený Lynx bol práve tak korporáciou nemeckého Rheinmetallu a americkým Raytheonom - americký partner je prinajmenšom pri vozidlách podmienkou pre každého účastníka.

          Ou, a ešte som úplne zabudol nákup Carl Gustavov M3E1 zo Švédska ... ale to nešlo cez žiaden konkrétny program: https://www.armadninoviny.cz/a... Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      09:59 10.10.2019

      America first. Takové množství peněz a práce nemůže Trump poslat do zahraničí, když nutí i Harley Davidson, aby vyráběl v USA.

      America first. Takové množství peněz a práce nemůže Trump poslat do zahraničí, když nutí i Harley Davidson, aby vyráběl v USA.

      • Poly
        10:25 10.10.2019

        Tak ono to dává smysl. Vy byste měl něco proti, kdyby teoreticky ČR byla světová zbrojařská velmoc, která umí vyrobit všechno všechno možný a nakupovala nové BVP venku? Výsledek ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak ono to dává smysl. Vy byste měl něco proti, kdyby teoreticky ČR byla světová zbrojařská velmoc, která umí vyrobit všechno všechno možný a nakupovala nové BVP venku? Výsledek byl jasný už od začátku. Možná i důvod proč do toho nešla třeba Puma. Zbytečně vyhozené peníze a čas. Lynx měl šanci díky Raytheonu. Celá soutěž byla podle mě jen o tom, aby měli na GDLS trochu páky a podmínky byly pro stát příznivější.Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          10:39 10.10.2019

          Souhlas. A když se to vozidlo povede, budou jej vyvážet, což jsou zase peníze a pracovní místa navíc.

          Souhlas. A když se to vozidlo povede, budou jej vyvážet, což jsou zase peníze a pracovní místa navíc.

        • technik
          06:53 11.10.2019

          To poly Tak samozřejmě já to chápu ale nějak mi nejde do hlavy že třeba CV90 se uchází o vyberovky když v podstatě tam bude dělat jen kompars nebo jestli má reálnou šanci zakázku ...Zobrazit celý příspěvek

          To poly
          Tak samozřejmě já to chápu ale nějak mi nejde do hlavy že třeba CV90 se uchází o vyberovky když v podstatě tam bude dělat jen kompars nebo jestli má reálnou šanci zakázku dostat a to ani ne z technického hlediska jako z finančního a politického.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      14:31 10.10.2019

      Vy by jste si objednal vozidlo co má být páteří vaší armády u společnosti co jede raději na veletrh, než než zkoušky? Přitom USA, jsou top zákazník co jednou zakázkou zajistí ...Zobrazit celý příspěvek

      Vy by jste si objednal vozidlo co má být páteří vaší armády u společnosti co jede raději na veletrh, než než zkoušky?
      Přitom USA, jsou top zákazník co jednou zakázkou zajistí firmu klidně na 40.let!Skrýt celý příspěvek

      • technik
        07:01 11.10.2019

        Já bych si objednal takové vozidlo u které jsem schopen ve válečném stavu zajistit bojeschopnost. Bohužel postavení ČR na trhu s vojenskou technikou je na nizsich příčkách takže se ...Zobrazit celý příspěvek

        Já bych si objednal takové vozidlo u které jsem schopen ve válečném stavu zajistit bojeschopnost. Bohužel postavení ČR na trhu s vojenskou technikou je na nizsich příčkách takže se z nás nikdo nepodela a to ani při dovyrobe dílů což se odráží v technickým stavu techniky a nové BVP na tom nebudou o nic lépe.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          10:09 11.10.2019

          Zrovna teď byl článek o nasaditelnosti 80% u Panduru.

          Zrovna teď byl článek o nasaditelnosti 80% u Panduru.

          • technik
            10:35 11.10.2019

            Právě proto o tom mluvím. Horší je že to jsou čísla nasaditelnosti v míru, v boji ani nebudu odhadovat.

            Právě proto o tom mluvím. Horší je že to jsou čísla nasaditelnosti v míru, v boji ani nebudu odhadovat.

  • lemkin
    21:08 09.10.2019

    Zajímalo by mě, v čem je Griffin o tolik lepší jak ASCOD, když nabízejí ten. Že by to byla váha a strategická přepravitelnost?

    Zajímalo by mě, v čem je Griffin o tolik lepší jak ASCOD, když nabízejí ten. Že by to byla váha a strategická přepravitelnost?

  • Chip
    20:12 09.10.2019

    Protože mi úroveň diskuze na těchto strankach docela vysoká, dovolím si polozit dotaz. Zodpoví mi někdo proč Američané chtějí vyměnit bvp Bradley? Prijde mi poměrně moderní a ...Zobrazit celý příspěvek

    Protože mi úroveň diskuze na těchto strankach docela vysoká, dovolím si polozit dotaz. Zodpoví mi někdo proč Američané chtějí vyměnit bvp Bradley? Prijde mi poměrně moderní a kvalitní. Snad jen trochu drahé a těžké pro leteckou přepravu. Je to tento důvod, nebo je to jinak? Děkuji za odpověď.Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      20:42 09.10.2019

      Áno, kvalitatívne ešte má miesto na modernom bojisku, o čom svedčí i to, že práve na jeho základe plánujú jednu z možných náhrad za M113, avšak priestorovo nebol dimezovaný na ...Zobrazit celý příspěvek

      Áno, kvalitatívne ešte má miesto na modernom bojisku, o čom svedčí i to, že práve na jeho základe plánujú jednu z možných náhrad za M113, avšak priestorovo nebol dimezovaný na neustále sa zväčšujúce nároky moderných bvp na poli elektroniky a objemu osobnej výstroje vojaka. Pre budúcnosť sa počíta aj s kanónmi a muníciou väčších kalibrov, čo zaberie ďalší priestor a užitočnú nosnosť.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      20:53 09.10.2019

      Protože je na tom podobně jako všechny staré mašiny. Podvozek už nepojme další výbavu. V požadavcích je to, co Bradley nemá šanci dosáhnout i kdyby došlo na hloubkovou modernizaci. ...Zobrazit celý příspěvek

      Protože je na tom podobně jako všechny staré mašiny. Podvozek už nepojme další výbavu. V požadavcích je to, co Bradley nemá šanci dosáhnout i kdyby došlo na hloubkovou modernizaci. Výkonnější motor, více elektrické energie, možnost vybavení kanónem 50 mm, bezosádkovou věž, aktivní ochranu ... Myslím si, že je hodně trápí nedostatek elektrického výkonu. Plánují dopředu a očekává se příchod kdejakých laserových hraček a rušiček. Navíc hodně těch strojů bude v žalostném stavu.Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      21:03 09.10.2019

      Jen doplním, že BAE System modernizuje vozidla Bradley na verzi M2A4, která se týká především situačního povědomí a elektroniky. Aktuálně získali kontrakt v hodnotě až 269 mil ...Zobrazit celý příspěvek

      Jen doplním, že BAE System modernizuje vozidla Bradley na verzi M2A4, která se týká především situačního povědomí a elektroniky. Aktuálně získali kontrakt v hodnotě až 269 mil dolarů (6,3 mld Kč), na modernizaci 168 vozidel. Již dříve společnost získala kontrakt na modernizaci 164 vozidel Bradley M2A4, celkem tak společnost získá 578 mil dolarů (13,6 mld Kč). Tedy Bradley ještě není tak úplně odepsaný a očividně jde o oblíbenou platformu, když na ní budou postavená nová podpůrná vozidla AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle), která nahrazují M113.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:32 09.10.2019

    Docela se divím, že PSM nenabízí Pumu. Přeci jen už od minulé ukázky v USA má nemálo zastánců i zde - potenciál mít mohlo. Pokud jde o Lynx, tak dost pochybuju, že Rheinmetall ...Zobrazit celý příspěvek

    Docela se divím, že PSM nenabízí Pumu. Přeci jen už od minulé ukázky v USA má nemálo zastánců i zde - potenciál mít mohlo. Pokud jde o Lynx, tak dost pochybuju, že Rheinmetall (nebo kdokoliv jiný) se plácne přes kapsu a ze svého postaví hned 14 prototypů pro americkou armádu. Pokud nebude program OMFV zrušen, tak je vítěz v podstatě jasný. Ještě si říkám, zda může být v tendru jen jeden účastník (?!)

    ps. musím říct, že Griffin III vypadá zatím velmi slušně a pokud by měl nahradit vozidla Bradley, tak by to nebylo vůbec špatné. on i ten lehký tank od GDLS vypadá velmi dobře.Skrýt celý příspěvek

    • Englbert
      21:39 09.10.2019

      Ve hre je zakazka na skoro 4000 bvp, takze podle me do toho rm s lynxem pujde i za tu cenu, ze postavi pro us army 14 prototypu.

      Ve hre je zakazka na skoro 4000 bvp, takze podle me do toho rm s lynxem pujde i za tu cenu, ze postavi pro us army 14 prototypu.

      • Jirosi
        06:49 10.10.2019

        Jak vidíš, tak pro ně nebyl problém přijít o miliony dolarů jen proto, aby ho zavezli na veletrh.

        Jak vidíš, tak pro ně nebyl problém přijít o miliony dolarů jen proto, aby ho zavezli na veletrh.

  • UnionPacific
    16:45 09.10.2019

    Pri takto významných programoch 4 týždne navyše nehrajú rolu. Tipujem,že sa Amíci chcú Nemcom pomstiť za Nord Stream a za odmietanie F35.

    Pri takto významných programoch 4 týždne navyše nehrajú rolu. Tipujem,že sa Amíci chcú Nemcom pomstiť za Nord Stream a za odmietanie F35.

    • Warnost
      17:58 09.10.2019

      Tak jelikož je jedním z favoritů v německém tendru F-18, pochybuju, že by to dělali kvůli letadlům. To už bych viděl spíš na to, že nemůžou Němcům zapomenout, že dávají na obranu ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak jelikož je jedním z favoritů v německém tendru F-18, pochybuju, že by to dělali kvůli letadlům. To už bych viděl spíš na to, že nemůžou Němcům zapomenout, že dávají na obranu vůči HDP směšnou částku.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        18:41 09.10.2019

        Je vcelku úsměvné za tím hledat "pomstu" :-D Prostě jde o to, aby vyhrála GDLS a nikdo tam netahal švédské nebo německé stroje. GDLS má navíc asi nejsilnější základnu pro lobbing. ...Zobrazit celý příspěvek

        Je vcelku úsměvné za tím hledat "pomstu" :-D Prostě jde o to, aby vyhrála GDLS a nikdo tam netahal švédské nebo německé stroje. GDLS má navíc asi nejsilnější základnu pro lobbing. Už když odstoupila BAE, tak byl vítěz soutěže jasný.Skrýt celý příspěvek

      • Laci
        22:43 09.10.2019

        F/A-18 a jako favorit? To slyšim poprvý.. Můžu nějakej článek o tom?
        Nějak mi logika nebere, proč by měli Němci zavádět F/A-18, když maj Typhoony...

        F/A-18 a jako favorit? To slyšim poprvý.. Můžu nějakej článek o tom?
        Nějak mi logika nebere, proč by měli Němci zavádět F/A-18, když maj Typhoony...

        • RiMr71
          00:32 10.10.2019

          Protože EF2000 nemají certifikaci na velký badabum...

          Protože EF2000 nemají certifikaci na velký badabum...

          • Laci
            09:40 10.10.2019

            To vim, ale kvůli tomu, že nemaj čim házet americký “badabum”, budou pořizovat nový stíhačky, který krom jaderný schopnosti nic novýho nepřinášej (spíš naopak) a když maj rozpočet ...Zobrazit celý příspěvek

            To vim, ale kvůli tomu, že nemaj čim házet americký “badabum”, budou pořizovat nový stíhačky, který krom jaderný schopnosti nic novýho nepřinášej (spíš naopak) a když maj rozpočet napnutej k prasknutí? Poláci by do toho šli, ale u Němců dost pochybuju, když nechtěj ani F-35, který maj brzo onu schopnost mít a aspoň by přineslo Bundeswehru nový schopnosti.Skrýt celý příspěvek

        • Mr.Tvola
          09:29 10.10.2019

          Zkuste tento zajímavý článek https://www.sueddeutsche.de/po...

          Zkuste tento zajímavý článek https://www.sueddeutsche.de/po...

    • Jirosi
      06:49 10.10.2019

      Pokud někomu nabízíš peníze zdarma, a on místo toho vozidlo vozí po veletrzích. Dost to naznačuje jakou důležitost dává tvé nabídce na výrobu tisíců vozidel.

      Pokud někomu nabízíš peníze zdarma, a on místo toho vozidlo vozí po veletrzích. Dost to naznačuje jakou důležitost dává tvé nabídce na výrobu tisíců vozidel.

      • Rase
        18:28 10.10.2019

        Přesně tak, dostat Lynx do Austrálie, Kataru a pendlovat s ním z jednoho konce světa na druhý, pro ně problém nebyl. Nevěřím, že by nedokázali naplánovat dovezení vozidla do USA v ...Zobrazit celý příspěvek

        Přesně tak, dostat Lynx do Austrálie, Kataru a pendlovat s ním z jednoho konce světa na druhý, pro ně problém nebyl. Nevěřím, že by nedokázali naplánovat dovezení vozidla do USA v čas, pokud by opravdu chtěli.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...