Griffin III, Lynx, CV90: Americká armáda hledá nové bojové vozidlo pěchoty

Technologický demonstrátor Griffin III využívá platformu ASCOD od General Dynamics; větší foto / General Dynamics

Letošní každoroční konference AUSA 2018 (Association of the United States Army 2018) se nese ve znamení modernizace obrněných jednotek americké armády (US Army). Hlavní modernizační prioritou je náhrada bojových vozidel pěchoty (BVP) M2 Bradley v rámci programu OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle).

OMFV spadá pod zastřešující program NGCV (Next Generation Combat Vehicle), v rámci kterého americká armáda zavede do výzbroje celou rodinu bojových vozidel nové generace. Nejdůležitější (složitostí, rozsahem i cenou) je právě podprogram OMFV hledající náhradu za BVP Bradley. Podle původních plánů měla vozidla OMFV vstoupit do služby až v roce 2032, ale armáda celý projekt výrazně urychlila (viz dále).

Nosným a určujícím rysem OMFV je oproti dřívejším pokusům (program GCV) důraz na nízkou hmotnost. Spojené státy totiž čelí zavážnému logistickému problému ‒ jak dostat své obrněné jednotky ze Spojených států na zámořská bojiště, např. do Evropy.

V případě rozsáhlého zámořského konfliktu musí americká armáda do místa bojů přepravit několik obrněných divizí. Takové množství lidí, techniky, materiálu a munice však nelze přepravit letecky (a už vůbec není možné tyto jednotky udržitelně a dlouhodobě letecky zásobovat). Spojené státy navíc postrádají nejen potřebnou lodní kapacitu, ale také komerční loďařský průmysl, který by dokázal v době krize rychle vyrobit velké dopravní lodě, ostatně jak se tomu stalo během druhé světové války.

Obnova loďařského průmyslu potrvá dekády (zda se obnoví vůbec) a také se nedá očekávat zásadní posílení dopravního letectva. Jedinou možností je snižovat hmotnost amerických brigádních bojových týmu BCT (Brigade Combat Teams), především obrněných ABCT (Armoured Brigade Combat Teams), které jsou vybaveny tanky Abrams, BVP Bradley a houfnicemi Paladin.

Nejlepší cestou ke snižování hmotnosti BCT je zavádění lehčí obrněné techniky, což také úměrně sníží nároky na palivo, náhradní díly, doprovodná vozidla a vlastně celý provozně-logistický řetězec. Lehčí vozidla mohou navíc delší dobu fungovat samostatně i v případě přerušení zásobovacích tras.

Na nové střední platformě OMFV vznikne celá rodina nových amerických obrněných vozidel. Uvažuje se také o využití této platformy pro nový lehký tank MPF (Mobile Protection Firepower) pro americké výsadkové jednotky. Dodejme, že americká armáda nyní zkouší dva  demonstrátory MPF od firmy SAIC (Science Applications International Corporation). MPF od SAIC využívá podvozek singapurského vozidla NGAFV, belgickou věž od firmy CMI a kanadskou senzorovou sadu MX-GCS. Tyto demonstrátory slouží armádě k vizualizaci současných technologických možností vojenského průmyslu.

Jak bylo uvedeno výše, armáda výrazně zrychlila vývoj nástupce BVP Bradley. Armáda počítá s vystavením finální žádosti o nabídku (RFP) na nástupce vozidel Bradley již na konci letošního roku. Armáda na konci příštího roku vybere dva vítěze, kteří (každý) postaví 14 prototypů nástupců vozidel Bradley. Po několikaletém testování armáda vybere v roce 2023 vítězné řešení a v roce 2024 armáda získá prvních 30 předsériových vozidel pro vojskové zkoušky.

Na základě neblahých zkušeností americká armáda požaduje pro program OMFV zavedenou pásovou platformu. Kromě singapurského vozidla NGAFV (které je nabízeno pro MPF) přicházejí v úvahu pouze evropské platformy, což je ostatně vidět i na probíhající konferenci AUSA 2018. Je třeba však upozornit, že vystavená vozidla jsou pouze demonstrátory, protože průmysl nezná podobu RFP pro program OMFV.


Infografika: Časový rozvrh zavádění nových amerických BVP; větší foto / US Army

Největší vizuální hvězdou výstavy AUSA 2018 je bezpochyby vozidlo Griffin III od General Dynamics. Vozidlo má hmotnost „menší než 40 tun (bez přídavného pancéřování) a využívá platformu rakousko-španělského vozidla ASCOD (nabízené i pro Armádu ČR), resp. upravené britské verze Ajax. Na rozdíl od originální platformy má ale Griffin III jen šest pojezdových kol. Dodejme, že General Dynamics již před dvěma lety právě pro program MPF představila vozidlo Griffin II, kombinující podvozek ASCODu, věž z tanku M1 Abrams a kanón ráže 120 mm.

Výzbroj BVP Griffin III tvoří experimentální 50mm rychlopalný kanón od firmy Orbital ATK a rozměrný dvoumístný bojový modul od výzkumného centra americké armády ARDEC (Armament Research, Development and Engineering Center).

Objemný modul je nutný pro dosažení extrémního náměru kanónu v rozsahu -20° až 85°. Velký rozsah náměru je využitelný pro městský boj (jak armáda požaduje) i v boji proti nízko letícím cílům, jako jsou bitevní letadla, vrtulníky nebo drony. V případě potřeby lze ale modul osadit také současným 30mm automatickým kanónem XM813 z bojových vozidel Stryker Dragoon.


Griffin III

Kanón ráže 50 mm je vybaven nabíjecím automatem s možností volby konkrétního typu munice. Zkoušky kanónu mají začít v létě příštího roku, i když ne na podvozku vozidla Ajax.

Griffin III díky použití „robotického asistenta může mít pouze dvoučlennou posádku a místo pro šestičlenný výsadek. Americká armáda ale požaduje dokonce prostor pouze pro pětičlenný výsadek. Družstvo americké armády má devět vojáků, ale kvůli zachování nízké hmotnosti a balistické ochrany se Pentagon rozhodl družstvo rozdělit do dvou vozidel. Pro jednu četu mechanizované pěchoty (tři devítičlenná družstva) tak bude vyhrazeno šest nových BVP.

Griffin III je také vybaven izraelským aktivním systémem ochrany (APS) a unikátní hexagonální 3D kamufláži Tacticam od firmy Armorworks. Na bojovém modulu je také kontejner pro vypouštění kamikaze dronů a senzorová sada MX-GCS.


CV90 MkIV 


Lynx

O program OMFV projevují zájem i další firmy, které nabízejí českým čtenářům dobře známá vozidla: Britská BAE Systems na konferenci AUSA 2018 představila BVP CV90 Mk IV (hmotnost 37 t) a firmy Raytheon / Rheinmetall nové BVP Lynx KF41 (hmotnost 44 t). Jak CV90 MkIV tak Lynx KF41 jsou nabízeny Armádě ČR.

V současné době je Lynx KF41 k vidění pouze s kanónem ráže 35 mm, ale díky unikátní modulární konstrukci a dostatečné nosnosti jistě nebude problém vozidlo osadit bojovým modulem s tankovým kanónem a nabídnout jej pro program MPF. Naopak základní bojový modul CV90 MkIV lze bez problému osadit kanónem ráže 50 mm nebo dokonce 105 mm.

 Zdroj: The Drive

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

NGCV: Americké bojové vozidlo budoucnosti

Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and ...

Americká armáda chce elektrické obrněné brigády

Dříve nebo později všechna vojenská vozidla přejdou plně na elektrickou energii. Otázkou je, zda ...

Bojové vozidlo nové generace NGCV: US Army hledá v zahraničí

Americká armáda (US Army) v rámci programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle) hledá nové pásové ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jara
    07:41 13.10.2018

    Rase
    Nevěřím, že by amíci příštích 15-20 zavedli hybridní pohon u NGCV

    Rase
    Nevěřím, že by amíci příštích 15-20 zavedli hybridní pohon u NGCV

  • fotr
    10:38 10.10.2018

    to: flanker.jirka Vzhledem k tomu kdy mají být nové obrněnce nasazeny a jak dlouho budou potom ve výzbroji, lze jistě očekávat že se nové technologie ještě dočkáme. Fakt je že ...Zobrazit celý příspěvek

    to: flanker.jirka
    Vzhledem k tomu kdy mají být nové obrněnce nasazeny a jak dlouho budou potom ve výzbroji, lze jistě očekávat že se nové technologie ještě dočkáme.
    Fakt je že naše armáda je dost specifická, to uznávám, u nás asi nelze očekávat nasazení špičkových novinek nějak rychle.
    Jsem ale přesvědčen že zmenšování jednotek bude stejně nezbytné protože prostě nebudou lidi, to je světový trend. Stejnou práci bude muset dělat méně lidí a proto je bude nezbytné lépe vystrojit a vyzbrojit. Voják bude stále cennější a hůře nahraditelný než technika. Masivní snahy o automatizaci a bezosádkové prostředky jasně dokazují jak je to aktuální.
    Nesmíme také zapomenout na fakt že lidské ztráty jsou přijímány veřejností stále s větší nevolí a tento stav se jistě bude dále eskalovat.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:21 10.10.2018

    liberal shark: Griffin III váží bez přídavného pancéřování méně než 40 t Puma váží bez přídavného pancéřování (level A) 31,5 t ...tak nevím kdo je tady těžší. Pokud jde o ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal shark:
    Griffin III váží bez přídavného pancéřování méně než 40 t
    Puma váží bez přídavného pancéřování (level A) 31,5 t

    ...tak nevím kdo je tady těžší. Pokud jde o energetickou náročnost tak to je otázka. Pořád čekám že NGCV bude mít hybridní pohon, ale dá se čekat je minimálně první verze bude mít klasický powerpack. Uvidíme, ale o menší náročnosti taky nemůže být řeč - každá moderní technika napěchovaná elektronikou je náročnáSkrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    08:04 10.10.2018

    ČR je "landlocked country" a má omezenou možnost zásobování ropou, zejména v případě válečného konfliktu. Proto bychom se měli zamyslet, zda dáme přednost těžkým a energeticky ...Zobrazit celý příspěvek

    ČR je "landlocked country" a má omezenou možnost zásobování ropou, zejména v případě válečného konfliktu. Proto bychom se měli zamyslet, zda dáme přednost těžkým a energeticky náročným vozidlům typu Puma, nebo lehčím a méně náročným typu Griffin III. Zda je pro nás výhodnější balistická odolnost nebo naopak pohyblivost a rozdělení pěšího družstva do dvou sekcí.Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    07:08 10.10.2018

    semtam mě z článku vyplynulo, že se popisuje aktuální situace, bez vize jiného o hodně těžšího stroje. V článku je uvedeno, že je problém rozšiřovat přepravní kapacity, lodní i ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    mě z článku vyplynulo, že se popisuje aktuální situace, bez vize jiného o hodně těžšího stroje. V článku je uvedeno, že je problém rozšiřovat přepravní kapacity, lodní i letecké. Z toho mi vyšla idea, že pokud je teď problém s tím, že kapacity jsou pevné a vyhlížím težší stroj, tak je to protichúdné.
    Jasně, čím těžší, dá se předpokládat lepší balistická ochrana. Ale ono to jde ruku v ruce se vším. Někdo udělá lépe obrněnej stroj a druhej udělá zase výkonnější miny a PTŘS. Někdo stealth letadla, druhej radar a rakety.
    A pak dojde na realitu, že sice máte vozidla 60t těžký, ale stejně Vám je nepřítel ničí a pak je to všechno k čemu? To je otázka, na to by byl super článek, co? :-)Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    00:54 10.10.2018

    marfolodej Postřehy určitě dobré, zkusím možná vysvětlit co je myšleno. USA se v minulosti uvažovalo i o NAMERu, což je drobek kolem 60t a nebo o vozidlu s podobnými ...Zobrazit celý příspěvek

    marfolodej

    Postřehy určitě dobré, zkusím možná vysvětlit co je myšleno. USA se v minulosti uvažovalo i o NAMERu, což je drobek kolem 60t a nebo o vozidlu s podobnými hmotnostními parametry. Proto nejspíš mluví o vozidle lehčím. Není to v souvislosti se současným BVP, ale o konceptech které v minulosti řešili.

    Navíc pro USA je potencionální bojiště za oceánem a není to jen Evropa, tam válčili plnohodnotně naposled před více jak 70 lety.

    Ohledně potřeby většího počtu BVP musíme srovnávat 40t vozidlo oproti 60t vozidlu. Jednoduchá matika, přepravní kapacita hypotetické lodě je 100 tun. Pokud máme BVP vážící 40t dáme tam dvě, pokud 60 tun, dáme jen jedno. Přepravní kapacita mužstva přepravovaných BVP je sice +/- shodná, jenže v případě 40 t máme dvojnásobnou palebnou sílu.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    00:31 10.10.2018

    fotr: "Pokud se skutečně objeví nové osobní ochranné prostředky na tekuté bázi, chytrá munice pro běžné ruční zbraně a další avizované, vyvíjené prostředky, musí stoupnout ...Zobrazit celý příspěvek

    fotr: "Pokud se skutečně objeví nové osobní ochranné prostředky na tekuté bázi, chytrá munice pro běžné ruční zbraně a další avizované, vyvíjené prostředky, musí stoupnout efektivita vojáka opravdu výrazně."

    ...jde o slova "pokud" a "efektivita" co takové slovo znamená například na časové ose zavést nějaké takové prostředky a munici? 10 let? 20 let? 30 let?
    A stoupne efektivita dostatečně?
    Moc tomu nevěřím, budeme-li se bavit o budoucnosti AČR, která má s bídou na nové ponožky pro vojáky.

    Vidím to tak, že větší počet lidí, který dostanu v jednom vozidle bude vždy výhodou. Hmotnost výstroje a zátěž ve funkčnosti bude stoupat, tak že vše potřebné rozdělit na více lidí bude lepší.Skrýt celý příspěvek

  • BobbyRay
    21:26 09.10.2018

    @Arccos

    pokud jsem to spravne zachytil ve videu, tak nove maskovani ma snizovat hlukovou a IR stopu, coz asi zvladne lepe nez maskovaci sit...

    @Arccos

    pokud jsem to spravne zachytil ve videu, tak nove maskovani ma snizovat hlukovou a IR stopu, coz asi zvladne lepe nez maskovaci sit...

  • marfolodej
    21:08 09.10.2018

    zase tu čtu takový zajímavá protichůdný informace...musíme sníížit hmotnost ABCT kvůli přepravě...ale Bradley má do 30t, Griffin má do 40t...??? Sem jedinej, komu to připadne ...Zobrazit celý příspěvek

    zase tu čtu takový zajímavá protichůdný informace...musíme sníížit hmotnost ABCT kvůli přepravě...ale Bradley má do 30t, Griffin má do 40t...??? Sem jedinej, komu to připadne divný. Navíc je potřeba více BVP na přepravu družstva...
    Dále, gdyby státy Evropy nebyly sociálně "připosraný" a pustili koruny na armádu, tak tady máme dost bojové techniky a USA sem nemusí nic tahat.
    Všechno naruby. V Evropě není dost výzbroje a budeme zavislí na to, zda se USA bude chtít válčit??? To už tady bylo. Děkuji nechci.Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    20:23 09.10.2018

    V čem má být toto 3D maskování lepší než maskovací síť? Z vizualního pohledu ta síť pořád vede a nepochybně je i levnější.

    V čem má být toto 3D maskování lepší než maskovací síť? Z vizualního pohledu ta síť pořád vede a nepochybně je i levnější.

  • fotr
    19:37 09.10.2018

    Požadavek 3+6+2 také nechápu, s příchodem nových technologií se očekává trend družstva zmenšovat a to při zachování palebné síly nebo dokonce jejího zvýšení. Digitalizace bojiště ...Zobrazit celý příspěvek

    Požadavek 3+6+2 také nechápu, s příchodem nových technologií se očekává trend družstva zmenšovat a to při zachování palebné síly nebo dokonce jejího zvýšení.
    Digitalizace bojiště umožní menšímu počtu působit stejně účinně a propojení na ostatní složky umožní koordinovat akce na jakékoliv početní úrovni. Pokud se skutečně objeví nové osobní ochranné prostředky na tekuté bázi, chytrá munice pro běžné ruční zbraně a další avizované, vyvíjené prostředky, musí stoupnout efektivita vojáka opravdu výrazně. Předpokládám že pak skutečně dojde na přehodnocení početního stavu od družstva až nahoru.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    16:19 09.10.2018

    Já si říkal, že už u BAE představili CV90 Mk.IV a ono je to pořád to samé CV90 jako vždycky, jen přejmenované :-) Griffin III vypadá báječně a je to snad poprvé co vidím, že je ...Zobrazit celý příspěvek

    Já si říkal, že už u BAE představili CV90 Mk.IV a ono je to pořád to samé CV90 jako vždycky, jen přejmenované :-)
    Griffin III vypadá báječně a je to snad poprvé co vidím, že je vozidlo zkrácené a ne prodlužované (což je takový nepěkný trend). Docela jim v tomhle držím palce, porovnejme si to ale s ascodem co společnost nabízí nám...
    Dál mě zaujalo, že není nabízená Puma. Propagátor Pumy v USA, plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor asi není zrovna rád. Armáda asi chce spíš prostorné vozidlo. Pokud jde o počet výsadku, 2+5, tak zde by si mohla AČR vzít inspiraci. Ten plán na 3+6+2 je fakt poněkud moc.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...