REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS

Foto: TITUS na zkušebním polygonu TATRA TRUCKS v Kopřivnicích; větší foto / Autor
TITUS na zkušebním polygonu TATRA TRUCKS v Kopřivnicích; větší foto / Autor

Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější produkci firem TATRA TRUCKS a EXCALIBUR ARMY. Obě firmy nabízejí české armádě i zahraničním zájemcům nejmodernější nákladní vozidla, obrněné transportéry i bojová vozidla pěchoty.

Nákladní vozy, kolové transportéry, bojová vozidla pěchoty

Kopřivnická „tatrovka" se ještě před pár lety potácela na hraně propasti. Obrat nastal až v roce 2013 s nástupem nového vedení. Legendární podnik od března 2013 patří společnosti TATRA TRUCKS, která je ve vlastnictví českých akcionářů.

Firmu TATRA TRUCKS spojuje s holdingem EXCALIBUR GROUP stejný majitel. Pod křídly holdingu se nalézá čtrnáct firem, mimo jiné také známý prodejce a výrobce vojenské techniky EXCALIBUR ARMY.

Na testovacím polygonu „tatrovky" jsme si mohli prohlédnout nejnovější vojenské portfolio firmy TATRA TRUCKS a holdingu EXCALIBUR GRUP:

  • Obrněný transportér TITUS společnosti NEXTER SYSTEMS na podvozku TATRA 6x6

  • Valník TATRA 4x4 s pancéřovanou kabinou splňující normu balistické a protiminové ochrany STANAG 4569 na úrovni 3 – 3a/3b

  • Hákový nakládač kontejnerů 20 stop na podvozku T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy společnosti General Dynamics

  • Valník středně těžké řady T 810 v provedení 4x4

  • Vyprošťovací vozidlo TATRA 8x8

  • Obrněné vozidlo ASCOD se zbraňovou stanicí Minisamson MK II jako výsledek spolupráce s General Dynamics European Land Systems

  • Kolový obrněný transportér Pandur s věží Samson MK II RWC izraelské společnosti RAFAEL

  •  

T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy společnosti General DynamicsT 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy REBS (Rapidly Emplaced Bridge System) společnosti General Dynamics. Efektivní délka mostu je 13 metrů. Rozložení mostu a jeho umístění na místo se děje zcela automaticky; větší foto / TATRA TRUCKS

Nejzajímavější pro nás byla samozřejmě technika soutěžící o přízeň Armády České republiky. Své místo má „jisté" vozidlo Pandur II. K současným 107 Pandurům přibude dalších 20 velitelských s spojovacích vozidel.

Žhavým kandidátem pro zavedení do výzbroje Armády ČR je francouzsko-český obrněný transportér TITUS. Armáda ČR hledá 42 kolových obrněných vozidel, šest z nich by mělo být velitelsko-štábních, zbytek bude ve spojovací verzi. Nové stroje nahradí především letité vozy Praga V3S se speciální nástavbou.

V delší časové budoucnosti Armáda ČR požaduje nové pásové bojové vozidlo pěchoty, jako náhradu za letité sovětské stroje BVP-1/2. EXCALIBUR ARMY české armádě nabízí obrněnec ASCOD 35/42.

Foto: TITUS na testovacím polygonu; vÄ›tší foto / AutorTITUS na testovacím polygonu; větší foto / Autor

TITUS

Kolové obrněné vozidlo TITUS je produktem francouzské společnosti NEXTER. Francouzi využili jako platformu tatrovácký podvozek 6x6. Výkyvné polonápravy podvozku jsou odpružené vzduchem. Přední a zadní řiditelná náprava je převzatá z nákladního automobilu TATRA PHOENX.

Právě dvě řiditelné nápravy dávají vozidlu unikátní manévrovací vlastnosti. Klasické nákladní automobily s přední říditelnou nápravou mají osu otáčení na zadních kolech. Osa otáčení vozidla TITUS se však díky přední a zadní řiditelné nápravě nachází na prostřední nápravě. Poloměr otáčení je tak velmi malý, pouze 13 metrů.

S vozidlem lze velmi snadno manévrovat, například v úzkých ulicích měst. Ovládání vozidla však vyžaduje cvik – je nutno počítat, že zadní část „nejde za vozidlem" jako u klasického nákladního automobilu.

Samozřejmostí jsou vynikající jízdní vlastnosti v nejtěžším terénu. Stoupavost je 60 %, boční náklon 30 % a překročivost 1,2 m.

Klíčovým parametrem je balistická ochrana, ta je díky měnitelným balistickým plátům široce škálovatelná - od úrovně 2/2a/2b až po úroveň 4/4a/4b podle normy STANAG 4569. Vozidlo vydrží výbuch až 150 kg TNT ve vzdálenosti 5 metrů.

TITUS lze vyrábět v nejrůznějších variantách. „Nástavby mohou mít různé využití, například pro přepravu personálu, ambulance, velitelské vozidlo či mohou mít ozbrojené varianty,“ uvedl Karel Ritschel, ředitel pro obranné programy v TATRA TRUCKS.

Společnost TATRA TRUCKS vlastní plně licenční práva na výrobu vozidla, včetně provádění oprav a modernizací. Stejně tak Tatrovka může vozidlo exklusivně nabízet na českém slovenském trhu, případně na dalších trzích.  „Zatím máme vyrobeny prototypy a další se vyrábějí. Vozidla absolvují zkoušky ve Francii, Albánii, České republice, Spojených arabských emirátech a chystají se i na Blízký východ,“ říká Ritschel.

V případě zavedení vozidla do výzbroje Armády ČR vozidlo kompletně vznikne v České republice. Pod taktovkou českých firem rovněž vzniknou případné modernizace nebo účelové nástavby.

ASCOD v akci (bez zvuku).

ASCOD

Bojové vozidlo pěchoty ASCOD (Austrian-Spanish Cooperative Development) je produktem koncernu Dynamics European Land Systems. Obrněnec byl vyvinut jako společný rakousko-španělský projekt na konci 80. let. Výroba probíhá od roku 1998 až do současnosti. Vozidla zavedlo nebo zavádí do výzbroje Rakousko (Ulan), Španělsko (Pizarro) a Velká Británie (Special Vehicle).

ASCOD je nyní k dispozici ve dvou verzích - ASCOD 35 s maximální hmotností 35 tun a ASCOD s maximální hmotností 42 tun. Odolnost je na úrovni nejvyšší normy STANAG 4569, tedy s deklarovanou odolností proti municí ráže 25 mm (z 500 m).

Vozidlo ASCOD je nabízeno v několika verzích. Na základní korbu je možné umístit nejrůznější zbraňové stanice, například bezosaádkovou věž z vozidla Pandur II (RCWS-30 s 30 mm kanónem). Stejně tak lze z vozidla Pandur použít další shodné vybavení. Jde například o bojový vozidlový informační systém (BVIS), mikrovlnný a laserový varovný systém, diagnostický systém, rádia, intercom nebo pozorovací systém.

Foto: ASCOD 35 a Pandur II s věží Rafael Samson Mk II; vÄ›tší foto / AutorASCOD 35 a Pandur II s věží Rafael Samson MK II RWC vedle sebe ve výzbroji Armády ČR? Budoucnsot ukáže; větší foto / Autor

K dispozici jsou verze stíhač tanků se 120mm kanónem, minometné vozidlo, obrněný transportér, ambulance, ženijní, vyprošťovací, velitelské, mobilní mostní systém, atd.

Jako v případě vozidla TITUS výroba a montáž vozidel ASCOD pro Armádu ČR (případně dle dohody pro jiné země) proběhne v České republice, resp. pod hlavičkou EXCALIBUR ARMY. Stejně tak v České republice proběhne vývoj a výroba dalších verzí nebo dílčích komponentů.

EXCALIBUR ARMY rovněž získala od firmy General Dynamics exkluzivní právo na propagaci, prodej a údržbu rodiny obrněných vozidel PANDUR II 8x8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii. Výroba dvaceti vozidel Pandur pro Armádu ČR proto proběhne, pokud armáda nákup oficiálně posvětí, v České republice.

Nahlásit chybu v článku


Související články

IDET - veletrh technologií pro kvalitnější obranu a vyšší bezpečnost

V úterý 19. května se v Brně otevírají brány 13. mezinárodního veletrhu obranné a bezpečnostní ...

Strategické partnerství EXCALIBUR ARMY a RAFAEL

Společnost EXCALIBUR ARMY, přední český výrobce pozemní obrněné techniky, a společnost RAFAEL ...

IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...

Modernizace L-39NG pro americké zákazníky

Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jura99
    10:25 05.06.2015

    Docela by mě zajímalo, jestli byl Titus nápadem Nexteru, který si vybral tatrovácký podvozek nebo jestli to bylo obráceně, že Excalibur potřeboval podobné vozidlo pro výběrové ...Zobrazit celý příspěvek

    Docela by mě zajímalo, jestli byl Titus nápadem Nexteru, který si vybral tatrovácký podvozek nebo jestli to bylo obráceně, že Excalibur potřeboval podobné vozidlo pro výběrové řízení pro AČR a tak oslovil Nexter? Je mi trochu líto Vegy, protože Titus vypadá o trochu lépe a měl by vyhrát.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:15 05.06.2015

    Držím moc palce, titus/vega by se podle mě výborně hodilo pro boj s IS - tak se třeba tam prosadí, titus je hezčí a asi i sofistikovanější - těším se na porovnání v našem výběrovém ...Zobrazit celý příspěvek

    Držím moc palce, titus/vega by se podle mě výborně hodilo pro boj s IS - tak se třeba tam prosadí, titus je hezčí a asi i sofistikovanější - těším se na porovnání v našem výběrovém řízení a nebude tam podmínka o zatočení na 13m.:o) Doufám, že se tam ukáže co ty auta opravdu dokáží a hlavně za kolik.
    ASCOD 42 t, se už hodně blíží našim tankům...
    Pandur dostal nová světla a věž, je tam ještě nějaká modifikace oproti dodávkám pro AČR? Moc by mě zajímalo srovnání na polygonu v Kopřivnici oproti vozidlům na podvozku tatra, ale asi tam byl pouze jako statická expozice.:(Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2