Vidlák J.D. Vance v Bílém domě. Silná slova, vliv minimální
- 24. 7. 2024
- 65 komentářů
- Stanislav Vítek
Výběr izolacionisty J.D. Vance jako kandidáta na viceprezidenta utvrdil Evropu v obavách, že případná druhá Trumpova administrativa drasticky omezí transatlantické bezpečnostní vazby, zvýší cla a přeruší kritickou podporu USA Ukrajině. Nakolik jsou tyto obavy opodstatněné?
V únoru se do Německa sjeli vrcholní bezpečnostní představitelé z celého světa na každoroční Mnichovskou bezpečnostní konferenci. Téměř všichni účastníci byli přesvědčenými zastánci Ukrajiny – s jednou významnou výjimkou: Americkým republikánským senátorem za Ohio J. D. Vancem.
Ten se postaral o rozruch, když zpochybnil další americkou pomoc Ukrajině a před (zdvořile) nepřátelským publikem prosazoval mírová jednání s Ruskem. Vance na rozdíl od zbytku senátní delegace v Mnichově dokonce ostře odmítl setkání s ukrajinským prezidentem Zelenským.[1] „Po celém světě je spousta padouchů. A některé problémy ve východní Asii mě teď zajímají mnohem víc než v Evropě,“ řekl tehdy Vance. O pět měsíců později se stal trumpovým kandidátem na viceprezidenta.
Vance zastupuje frakci republikánské strany, která prosazuje omezení zapojení Spojených států do konfliktů ve světě a hodlá se zaměřit na souboj s Čínou za cenu významného omezení americké přítomnosti v Evropě.[2] Tato frakce je v Kongresu mezi republikány stále v menšině, ale je na vzestupu. Pokud Trump a Vance v listopadu zvítězí, Vance bude pravděpodobně ještě více tlačit na tvrdou linii vůči Číně a prosazovat zastavení nebo alespoň omezení americké podpory Ukrajině. Během své kampaně do Senátu v roce 2022 Vance prohlásil, že je mu jedno, co se stane s Ukrajinou „tak či onak“.
Vance papouškoval ruskou propagandu o tom, že ukrajinští představitelé si za peníze z americké pomoci koupili luxusní jachty, ačkoli v jiných článcích a veřejných projevech následně objasnil, že nechce ruské vítězství, i když se zasazuje o přerušení americké pomoci.[3],[4],[5] Ruská propaganda je nakonec mezi stranickou základnou výrazně méně populární, než to může vypadat na Twitteru. David Sacks zkoušel před týdnem na republikánském nominačním sjezdu opakovat Putinovu propagandu o tom, že Rusko vyprovokoval k jeho koloniální válce na Ukrajině Joe Biden řečmi o expanzi NATO – ve sportovní hale plně nacpané republikány ze všech frakcí (RNC není předvolebním mítinkem jednoho kandidáta) mu do trapného ticha zatleskalo asi pět lidí.[6] Trapas. A Vance byl u toho a jako politický oportunista si toho jistě všímal, ostatně kdo ví, jestli svým některým vyhroceným výrokům o Ukrajině sám věří.
Vidlák a selfmademan
J. D. Vance začal svou kariéru veřejného intelektuála jako spisovatel. Pod názvem Hillbilly Elegy (česky vyšlo jako Americká elegie) sepsal svůj příběh vidláka z Apalačských hor, kterému se z drogami, nezaměstnaností a chudobou zamořené části deindustrializovaného Ohia podařilo dostat přes námořní pěchotu na práva na Yale a do nejvyšších pater amerického byznysu.[7] Americký originál “hillbilly”, znamená něco malinko jiného než vidlák (redneck), ale vhodnější překlad čeština nenabízí. Hilbilly je obyvatel venkovské pahorkatiny (typicky v Appalačském pohoří nebo na plošině Ozark), ve 20. století spojovaný spíš s prací v těžkém průmyslu než v zemědělství, kde dřeli jejich předci – typicky imigranti z chudých severní oblastní Anglie, Skotska a Irska. Domovské oblasti těchto “vidláků” byly v posledních dekádách postiženy podobným systémovým útlumem těžkého průmyslu jako naše Ostravsko, Kladensko nebo Mostecko.
Vance vyrůstal v Midletonu v Ohiu a pro dysfunkci rodiny byl vychováván babičkou, drsnou horalkou, kouřící jednu od druhé, nadávající jako dlaždič a která spory urovnávala střelnými zbraněmi. Prvního člověka postřelila, když jí bylo dvanáct a snažil se její rodině ukrást krávu. Vancova matka otěhotněla jako náctiletá, byla pětkrát formálně vdaná, mezitím tucet rozháraných vztahů s jinými podobně vypečenými partnery. Nakonec si ze zoufalství nad rodinnou situací vytvořila závislost na opioidech a jednou se pokusila v autě zabít sebe i syna.
Děti zachránila babička, která Vance donutila, aby jí pomáhal v domácnosti, dobře se učil a o prázdninách si vydělával u pokladny v supermarketu. Po střední škole nastoupil k námořní pěchotě, která ho naučila respektu a smyslu pro odpovědnost. Službu v Iráku následovala právnická fakulta na Yaleu a chudinské stipendium. Zde se Vance dostal do úplně jiného světa a zajistil si kontakty na děti úspěšných. Oženil se s dcerou imigrantů z Indie a šel pracovat jako právník pro investiční firmu Petera Thiela v Silicon Valley. Thiel byl první z technologických miliardářů, který se veřejně postavil na stranu Donalda Trumpa a jako významný donor je brán za šedou eminenci pokud jde o Vance, za kterého u Trumpa loboval. [8],[9]
Roman Joch ve starší recenzi hodnotí největší přínos později zfilmované Vancovy knihy.[10] Podle něj jsou na knize nejcennější Vancovy úvahy o příčinách chudoby, co v ní lidi udržuje a jak se z ní vymanit – protože zažil život z obou stran. Dochází k závěru, že rozhodující jsou kultura komunity, životní styl a rodina.
Vládní politika může sociální postavení člověka ovlivnit jen velice málo, někdy jej dokonce zhorší, ale nejvíce o něm rozhoduje to, jak lidé žijí. Lidé, kteří se narodí do vyšší střední třídy, jsou od malička vedeni ke vzdělání a zdravému životnímu stylu. Nenapadne je jíst ve fastfoodu, kupují si zdravé potraviny. Lidé z jeho prostředí, chudí běloši z Apalačí, nic než fastfood neznají. Všude vidí rozbité a hádající se rodiny, rodiče bez práce a epidemii opioidů. Jejich životní styl je udržuje v chudobě. Za chudobu těchto lidí nemůžou Obama, kapitalismus, demokraté, republikáni či Číňané („kteří nám berou práci…“). Můžou si za ni oni sami, může za ni jejich destruktivní životní styl. Problém chudoby není primárně ekonomický, sociální ani politický. Je kulturní. Chudoba, to není stav konta, nýbrž stav ducha. Dle zkušenosti J. D. Vance – a empirických statistik – je největší prevencí společenských patologií vyrůstat ve stabilní úplné rodině, s matkou a otcem. Děti, jimž se to poštěstilo, vyhrály v loterii života – bez ohledu na rasu, etnický původ či sociální status. Úspěšný boj proti chudobě musí v první řadě obsahovat úsilí o vytvoření a udržení stabilních rodin, ve druhé řadě důraz na vzdělání a v řadě třetí vedení mládeže k pracovitosti.
Tolik J. D. Vance mód 2016. Z toho však záhy sešlo.
Oportunista
Z knihy se stal bestseller a Vance se rozhodl svůj nabytý kulturní kapitál proměnit v kapitál politický. Vanceovo poselství bylo odsudkem neoliberalismu, ale jeho tón byl odměřený, dokonce bych řekl až sojový. Posuďte například zde. V těch dnech byl jeho vzorem Barack Obama, k čemuž se víceméně otevřeně hlásil.[11] Pokud to zkrátím, Vance hodlal být Obamou pro Republikány a antitrumpem sbírajícím hlasy “zapomentých bílých Američanů”, avšak kultivovaným způsobem. Vanceovou velkou předností byla tehdy jeho životopisná důvěryhodnost, když mluvil o Trumpovské Americe tak, aby tomu rozuměla netrumpovská Amerika. O Trumpovi samotném mluvil jako americkém Hitlerovi nebo jako o kulturním heroinu.
Jeho tehdejším plánem bylo podle jeho tehdejších kolegů stát se zachráncem Republikánů poté, co Trump v kampani v roce 2016 neuspěje.[12] Vance měl být kandidátem, který umí promlouvat k zapomenutým bílým v Ohiu i ke konzervativním bohatým na předměstí Virginie a zároveň si zachovat vazby na své sponzory v Kalifornii. Trumpovo volební vítězství zřejmě změnilo jeho názor a z budování vnitrostranického opozičního hnutí v Republikánské straně se postupně vytratil, aby se znovu objevil jako vousatý naštvaný bílý muž na Trumpově střídačce.
J. D. Vance prolomil dlouholetou „bariéru na vousaté“ v americké politice. Posledním kandidátem na prezidentský post s plnovousem byl v roce 1892 Benjamin Harrison. Je mimořádné, že se tak stalo za Trumpa, který je známý svou nelibostí nad ochlupením obličeje. Vanceova agresivní obhajoba trumpismu a Trumpa samotného z něj nakonec vyprofilovala užitečný nástroj a potenciálního dědice trumpovské ideologie.[13]
Letos na jaře napsal: „Barack Obama je výřečný, ale nikdy nepronesl žádný zapamatovatelný projev. Důvodem je, že jeho názory jsou naprosto konvenční. Není schopen říci nic, co by se vymykalo elitnímu konsenzu. Je to chodící, mluvící předplatné časopisu Atlantic.“ Tento výpad dokonale ilustruje jeho oportunistický obrat. A co Vance vedlo k tomuto velmi osobnímu výpadu proti jeho bývalému vzoru a časopisu, do něhož osobně psal o tom, že Trump je pro chudé Američany něco jako heroin? Video, v němž se Obama negativně vyjadřuje o Stevu Bannonovi a Vladimiru Putinovi. [14][15]
Ukázalo se naplno, že Vanceova antipopulistická konzervativní osobnost z let 2010 až 2017 byla obálkou navrženou tak, aby se zalíbila politickým sponzorům (a voličům), kteří měli v té době v rukou moc nad jeho budoucností. Persona rozzlobeného bílého muže z posledních let je stejně dokonale zaměřena na osu Peter Thiel–Donald Trump–Tucker Carlson, jako byla předchozí verze zaměřena na osu Allen & Company–Aspen Institute–The Atlantic (kde vystupoval a říkal to, co se tam slušelo).
Nyní Vance s veškerou horlivostí konvertity prosazuje Trumpovu agendu, vyzývá k čistkám ve federální byrokracii, schvaluje Trumpovo zpochybňování legitimity voleb v roce 2020, občas opakuje ruskou propagandu, doslova kašle na Ukrajinu a veškerou opozici označuje za zdegenerované liberály. [16],[17],[18]
Vance je bezpochyby nejinteligentnější a nejvýmluvnější z mnoha politiků a dalších figur, které se pokoušejí převzít Trumpův styl a ideologii. A navíc vypadá dobře v televizi, což je u Donalda Trumpa nezanedbatelná okolnost. (Tedy poté, co si na svůj nevýrazný kulatý a až ňoumovský obličej nechal narůst vousy a vytetovat oční linky). Svoje dovršení v korunního prince MAGA Ameriky dokonal na republikánském nominačním sjezdu, kde zapudil svoji tezi, podle níž má pracující třída v deindustrializovaných regionech špatné kulturní návyky – v Milwaukee je vykreslil pouze jako oběti, za jejichž všechny problémy mohou prohnilé elity, imigranti, Čína a Biden.
Viceprezidenti jsou politicky velmi slabé figury
Thomas Marshall, dávno zapomenutý viceprezident Woodrowa Wilsona, kdysi popsal tuto roli takto: „Byli jednou dva bratři. Jeden utekl na moře, druhý byl zvolen viceprezidentem. A ani o jednom z nich už nikdy nikdo neslyšel.“ [19]
Patnáct viceprezidentů se nakonec stalo prezidentem, nejčastěji proto, že jejich číslo jedna zemřelo ve funkci. Většina viceprezidentů byla ve funkci nešťastných: bezmocných, izolovaných a do značné míry ignorovaných. Na politiku měli jen malý vliv – a na tu zahraniční už skoro úplně žádný. A není příliš důvodů se domnívat, že by zkušenost J. D. Vance byla v této funkci jiná. [20] Tedy pokud Donald Trump jako nejstarší prezident v dějinách v osmdesáti letech nezemře v půlce funkčního období.
Viceprezidenti rozhodují při nerozhodném výsledku hlasování v Senátu a předsedají potvrzovacímu ceremoniálu prezidentských voleb, ale jinak mají jen málo dalších ústavních povinností. Od ratifikace 12. dodatku ústavy v roce 1804, který umožnil společnou kandidaturu prezidenta a viceprezidenta, byli téměř vždy vybíráni ze symbolických politických důvodů, aby oslovili určitou část voličů. Obecně však mají jen malý vliv na priority prezidenta a politická rozhodnutí. Historicky měli ministři a političtí poradci mnohem větší pravomoci než viceprezidenti.
To platí zejména v zahraniční politice. Ministři zahraničí, obrany nebo námořnictva historicky řídili každodenní diplomatické a vojenské záležitosti Spojených států. Od počátku Studené války využívají hlavní nájemníci Bílého domu také vlivného zvláštního asistenta pro otázky národní bezpečnosti, kterým byly takové osobnosti jako McGeorge Bundy v Kennedyho administrativě, Henry Kissinger v Nixonově a Fordově administrativě nebo Condoleezza Riceová u George Bushe mladšího. Poradce pro národní bezpečnost má výhodu každodenního kontaktu s prezidentem a stává se vykonavatelem prezidentových preferencí.
Kumulace pravomocí ministrů a prezidentových poradců nedává v Bílém domě hlasu viceprezidenta v zahraniční politice mnoho prostoru. S tímto problémem se potýkal viceprezident Richard Nixon během prezidentství Dwighta D. Eisenhowera, stejně jako viceprezidenti Lyndon B. Johnson nebo George H. W. Bush a všichni mezi nimi. Ve všech případech měli jako viceprezidenti jen malý vliv na politiku a často byli vysíláni jako symboličtí diplomaté na pohřby a jiné zahraniční události.
Vzpomínáte jak premiéru Rusnokovi zemřel do nabitého programu Nelson Mandela?[21] Jistě velmi litoval, že nemáme viceprezidenta. Tyto a další víceprezidentské trampoty vtipně glosuje americký seriál Veep od tvůrce černočerné komedie Ztratili jsme Stalina. [22],[23] Ve zkratce, viceprezidenti jsou typicky posílání demonstrovat americkou přítomnost v zámoří, ale vážná jednání zpravidla vedou diplomaté, poradci nebo sám prezident.
Velkou výjimkou z této historické zkušenosti byl samozřejmě viceprezident Dick Cheney, který sloužil pod prezidentem Georgem W. Bushem v letech 2001 až 2009, a který se po Kissingerově vzoru (byť v jiné funkci) postavil do centra informačních toků a všech důležitých politických rozhodnutí v Bílém domě. Mohl tak činit však jen proto, že ho prezident Bush k této roli zmocnil. V zahraničněpolitických a vojenských záležitostech byl Cheney často poslední a nejvlivnější osobou, která s prezidentem diskutovala o budoucím rozhodnutí. Prosazoval konkrétní návrhy, včetně invaze do Iráku, a odsouval na vedlejší kolej informace a pohledy zpochybňující invazi. [24],[25]
O Trumpově prvním viceprezidentovi se však dá říci pravý opak. Pence se účastnil většiny jednání o národní bezpečnosti, hovořil s Trumpem o záležitostech od politiky vůči NATO, Rusku a Číně až po otázky týkající se obchodu nebo terorismu. Existuje však jen velmi málo důkazů nebo anekdot o tom, že by Pence nějak posunul politické směřování administrativy. Trumpovými “krotiteli” byli poradci pro národní bezpečnost H. R. McMaster a John Bolton, plus ministři obrany James Mattis a Mark Esper.
Lze očekávat, že Vance by v druhém Trumpově období v Bílém domě hrál podobnou roli a bude ještě více než Pence poddajný vůči prezidentovým požadavkům. Koneckonců vzpomeňme jeho názorový veletoč ohledně Donalda Trumpa samotného. Jeho vazby v Kongresu jsou slabé vzhledem k jeho velmi krátkému působení v Senátu a omezené jsou i jeho kontakty v rámci federálních úřadů, zejména Pentagonu a ministerstva zahraničí. Pokud jde o vliv na zahraniční politiku, navrch budou mít tradiční republikánští představitelé reaganovského střihu, jako je předseda zahraničního výboru Sněmovny reprezentantů Michael McCaul, nebo předseda Sněmovny Mike Johnson, který Kongresem protlačil s Trumpovým tichým souhlasem poslední masivní balíček pomoci Ukrajině. [26]
S výjimkou Cheneyho nebyli viceprezidenti nikdy významnými tvůrci politiky. Jsou politickými symboly a zrcadly prezidenta. Bylo by tak chybou se domnívat, že Vance, na povrchu nejzarytější izolacionista v Trumpově okolí, bude mít nutně velký vliv na zahraniční politiku. Koneckonců je politickým bažantem – jedná se o nejmladšího senátora v amerických dějinách, který dělá dvojku nejstaršímu prezidentskému kandidátovi – a do této pozice nebyl vybrán pro svou ochotu říkat svému šéfovi věci, o kterých Trump sám není přesvědčený. Ve skutečnosti je to spíše naopak.[27]
Vancův vliv a důležitost budou pocházet z jeho titulu vykonavatele přání prezidenta, nikoliv z titulu viceprezidenta. To posílí jeho tendenci spíše být Trumpovým papouškem, než se pokoušet vést vlastní politiku. Ostatně to bude moci zkusit v budoucnosti ještě mnohokrát, stále se nachází na samém startu své politické kariéry. Na Vanceových osobních názorech bude jako na viceprezidentovi záležet jen velmi málo a je pravděpodobné, že bude posilovat Trumpovy předsudky, nikoliv určovat směr americké zahraniční politiky.
Nástupu izolacionismu v USA a vnitřní dynmanice Republikánů v otázkách národních bezpečnosti se však ještě vrátím v následujících článcích.
Související články
Josef Mašín: Trump byl mimo Reagana nejúspěšnějším prezidentem USA
Se jménem Josef Mašín jsem se poprvé seznámil již někdy v deseti letech. Otec mi tehdy vyprávěl ...
- 23.02.2021
- 387 komentářů
- Kristián Chalupa
PREMIUM Bartosiak, Colby: Popíráme realitu. USA není hegemon a neochrání všechny; Část 2.
Polský odborník na geopolitiku a vlivný polský „opinion maker“ Jacek Bartosiak a americký vojenský ...
- 02.02.2024
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Bartosiak: Amatéři řeší hodnoty, profesionálové rovnováhu sil, Část 2.
Mediálně velice vlivný polský odborník na geopolitiku Jacek Bartosiak opět vystoupil v pořadu ...
- 16.05.2024
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Trumpův dotek se smrtí: Sjednocení nebo větší rozdělení Ameriky?
Pokus o atentát na Donalda Trumpa bude mít pro americkou demokracii hluboké důsledky. Nikdo sice ...
- 16.07.2024
- 22 komentářů
- Stanislav Vítek
myslel jsem si ze Harrisova je nevolitelna, ale zrejme je nazorove celkem dost "pruzna" a rychle odkopla vsechny utlralevicovy kokotiny pod ktery se driv podepisovala a kdyz mluvi ...Zobrazit celý příspěvek
myslel jsem si ze Harrisova je nevolitelna, ale zrejme je nazorove celkem dost "pruzna" a rychle odkopla vsechny utlralevicovy kokotiny pod ktery se driv podepisovala a kdyz mluvi tak vetsinu casu pusobi o dost vic pri smyslech nez Trump... a takovahle volba viceprezidenta ji muze prinest sposutu dalsich umirnenych hlasu... Trump na tohle absolutne nebyl ready (ja jsem nebyl o nic chytrejsi, nic z tohohle jsem necekal, ale neni to samozrejme moje odbornost)
https://www.bloomberg.com/opin...
Who Is Tim Walz? Why Harris Picked Minnesota Governor as VP Running Mate | WSJ
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekPodľa Lichtmanovho volebného modelu vyhrá Kamala Harris:
https://postimg.cc/BXXxpQZC...
Vysvetlenie fungovania modelu:
https://www.youtube.com/live/I...Podľa Lichtmanovho volebného modelu vyhrá Kamala Harris:
https://postimg.cc/BXXxpQZC...
Vysvetlenie fungovania modelu:
https://www.youtube.com/live/I...Republikáni sú údajne v panike kvôli pre nich nečakanému vývoju preferencií (a že okolo Harrisovej nedošlo v tábore demokratom k žiadnemu rozkolu) a rozmýšľajú nad možnou Vanceho ...Zobrazit celý příspěvek
Republikáni sú údajne v panike kvôli pre nich nečakanému vývoju preferencií (a že okolo Harrisovej nedošlo v tábore demokratom k žiadnemu rozkolu) a rozmýšľajú nad možnou Vanceho výmenou za niekoho iného. Trump je zatiaľ proti.
https://www.businessinsider.co... Skrýt celý příspěvekPoznamka: nevyrastal v Midletone ale v Middletown, Ohio.....
Poznamka: nevyrastal v Midletone ale v Middletown, Ohio.....
Chápu, že tenhle člověk, stejně jako Trump může být zajímavý pro americké voliče, ale pro Evropany je to vyloženě ruský trojský kůň. Mě jako Evropana ze členské země NATO a EU ...Zobrazit celý příspěvek
Chápu, že tenhle člověk, stejně jako Trump může být zajímavý pro americké voliče, ale pro Evropany je to vyloženě ruský trojský kůň. Mě jako Evropana ze členské země NATO a EU zajímá primárně americká zahraniční a obranná politika vůči Evropě. Vnitřní problémy USA jsou mi víceméně šumák. Ať si migraci, zdravotnictví, green deal apod. řeší po svém. Evropa nemůže, ale potřebovat, aby se prezidentem stal někdo tak nečitelný a starý jako je Trump a jeho víceprezidentem tenhle protievropský izolacionista, patřící do roku 1910.Skrýt celý příspěvek
Technická. Trump donutil Evropany zvednout obranné výdaje na 2 % HDP. A to v roce 2018, čtyři roky před válkou. Tehdy Trump tweetoval: K čemu je NATO, když Německo platí Rusku ...Zobrazit celý příspěvek
Technická. Trump donutil Evropany zvednout obranné výdaje na 2 % HDP. A to v roce 2018, čtyři roky před válkou.
Tehdy Trump tweetoval:
K čemu je NATO, když Německo platí Rusku miliardy dolarů za plyn a energii? Proč je z 29 zemí jen 5, které splnily svůj závazek? USA platí za ochranu Evropy a pak přicházejí o miliardy na obchodu. Musí platit 2 % HDP OKAMŽITĚ, ne až v roce 2025.
A měl pravdu, že...Skrýt celý příspěvekAno bylo to čtyři roky před válkou, ale i čtyři roky po invazi Ruska na UA. A ano platit se musí. Nicméně se obávám, že i když všichni v NATO budou platit požadovaná 2%, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Ano bylo to čtyři roky před válkou, ale i čtyři roky po invazi Ruska na UA. A ano platit se musí. Nicméně se obávám, že i když všichni v NATO budou platit požadovaná 2%, tak skupinka v čele s Vancem bude dělat věechno možné, aby se USA izolovali a vztahy s Evropou odsunuli na druhou kolej.Skrýt celý příspěvek
Trump udělal pro NATO jako nikdo předtím. Řekl nepohodlnou realitu a tím dál věci do pohybu.
Trump udělal pro NATO jako nikdo předtím. Řekl nepohodlnou realitu a tím dál věci do pohybu.
/Technická. Trump donutil Evropany zvednout obranné výdaje na 2 % HDP. A to v roce 2018, čtyři roky před válkou./ Ne. Kolik zemí dávalo 2% v roce 2017, 2018 a 2019? Žádná výrazná ...Zobrazit celý příspěvek
/Technická. Trump donutil Evropany zvednout obranné výdaje na 2 % HDP. A to v roce 2018, čtyři roky před válkou./
Ne. Kolik zemí dávalo 2% v roce 2017, 2018 a 2019? Žádná výrazná změna. To že mu na summitu něco nakecali a on tomu jako totální naivka uvěřil a spokojeně odjel... To spíš něco říká o něm. Jediný kdo mezi lety 2018-2021 opravdu skokově navýšil výdaje bylo Bulharsko a Řecko. Průměr států mimo USA byl v roce 2018 1.51% HDP a v roce 2021 1.66% HDP. V roce 2021 dávalo 2%, s desetinovou tolerancí do mínusu, celých deset států. Takže brutální navýšení za vlády Trupa a obrovský úspěch....
Takže se projevil znovu pouze jako naivní idiot se spoustou tvrdých řečí okolo. Proto se naprosto směju té bláhové představě že donutí Evropu dávat 3%. To se nikdy nestane.
No a s tím plynem. To je jako by jsme se Američanům smáli že že vozí levné spotřební zboží z Číny a tím dávají vydělávat svému nepříteli...
Navíc tedy okolí Trumpa si seriózně pohrává s myšlenkou že uvalí 10% exportní clo na LNG směřující do Evropy. To by byl akt otevřeného nepřátelství a ruský plyn by se vrátil do Evropy bleskovou rychlostí...Skrýt celý příspěvek
Amerika nechápe, že pokud chce čelit Číně, musí porazit Rusko na Ukrajině.
Amerika nechápe, že pokud chce čelit Číně, musí porazit Rusko na Ukrajině.
Tento článok je neuveriteľná zlátanina, ako vystrihnutá z nejakého progresívneho plátku. Otras. Predstava, že Trumpa volia len nevzdelaní tupci je dosť hlúpa. Odporúčam ...Zobrazit celý příspěvek
Tento článok je neuveriteľná zlátanina, ako vystrihnutá z nejakého progresívneho plátku. Otras.
Predstava, že Trumpa volia len nevzdelaní tupci je dosť hlúpa. Odporúčam navštíviť USA osobne a nie ako turista, ale tak, aby ste prišli do kontaktu s normálnymi ľudmi zo strednej vrstvy.Skrýt celý příspěvekAj si ten članok čital? "Vance měl být kandidátem, který umí promlouvat k zapomenutým bílým v Ohiu i ke konzervativním bohatým na předměstí Virginie a zároveň si zachovat vazby na ...Zobrazit celý příspěvek
Aj si ten članok čital?
"Vance měl být kandidátem, který umí promlouvat k zapomenutým bílým v Ohiu i ke konzervativním bohatým na předměstí Virginie a zároveň si zachovat vazby na své sponzory v Kalifornii."
A najviac vystizna je priamo citacia Vanceho vyrokov o Trumpovi, či aj to je progresivisticka zlatanina?
Ti "normalni" ludia zo strednej triedy, ktori volia Trumpa su oblbnuti rovnako ako voliči Fica na Slovensku, pre nazornu ukažku "heroinu" protisystemoveho populizmu preto netreba chodit daleko...Skrýt celý příspěvekNuž, zjavne nerozumieš ani slovenskej politike, tak ako chceš rozumieť politike v USA, ktorá je tisíckrát pokryteckejšia a média z oboch strán tam úplne nehanebne ...Zobrazit celý příspěvek
Nuž, zjavne nerozumieš ani slovenskej politike, tak ako chceš rozumieť politike v USA, ktorá je tisíckrát pokryteckejšia a média z oboch strán tam úplne nehanebne klamú.
Idiotizácia politiky nie je dôsledok Trumpa, je to dôsledok fungovania algoritmov sociálnych sietí a ich vplyvu na rozhodovanie voličov.Skrýt celý příspěvek
Aby tento tendenční článek publikoval konzervativní a pravicový web je poněkud obskurní. Ale na druhou stranu - proč ne. Já zřejmě chápu, o co autorovi jde. Vance je ...Zobrazit celý příspěvek
Aby tento tendenční článek publikoval konzervativní a pravicový web je poněkud obskurní. Ale na druhou stranu - proč ne.
Já zřejmě chápu, o co autorovi jde. Vance je izolacionista a mimo jiné nechce podporovat Ukrajinu, protože jak sám prohlásil - a má naprostou pravdu, napadení Ukrajiny je primárně evropský problém a sama Evropa je tristně neschopná a neochotná dělat to, co by měla dělat, tedy vyhrát Ukrajině tuto válku. A zase a jako obvykle spoléhá na Američany, že to vyřeší a zaplatí.
Ale aby ho autor takto natřel? Sorry, ale je to ubohé, laciné a nedůstojné.
J.D. Vance by měl čtenářům pravicového konzervativního webu konvenovat a ne být dle komunistického způsobu myšlení očerňován jen proto, že má na jednu, z pohledu Ameriky marginální věc, jiný a vcelku i pochopitelný názor.Skrýt celý příspěvekmuzete to specifikovat? co je podle vas tendencni?
muzete to specifikovat? co je podle vas tendencni?
Citovat něco co se nehodí to je asi ta tendence... NATO si musí pomáhat od toho je, Evropa má máslo na hlavě a sakra se musí snažit, ale NATO se k USA nepostavilo nikdy zády viz ...Zobrazit celý příspěvek
Citovat něco co se nehodí to je asi ta tendence...
NATO si musí pomáhat od toho je, Evropa má máslo na hlavě a sakra se musí snažit, ale NATO se k USA nepostavilo nikdy zády viz Afghánistán tam se platilo nejen penězi, ale hlavně životy včetně dosti českých vojáků.
Ať si Američané vyberou koho chtějí, je to jejich věc, ale proč tohle někdo Trumpovi neřekne když mistruje jak zná Evropu a že by USA nikdo na pomoc nepřišel. Tohle přece není tak dávno, aby si to nikdo nepamatoval.Skrýt celý příspěvekto ale neni namet clanku, nemam poneti na co si vlastne stezujete.. nametem clanku je predstavit kdo to je JD Vance, jake ma nazory a politickou historii a jaky vliv ma ...Zobrazit celý příspěvek
to ale neni namet clanku, nemam poneti na co si vlastne stezujete.. nametem clanku je predstavit kdo to je JD Vance, jake ma nazory a politickou historii a jaky vliv ma viceprezident na zahranicni politiku USA, nic vicSkrýt celý příspěvek
Hlavně je ten člověk totální želé. Protože dostat se z pozice Trump je americký Hitler do pozice Trump je nejlepší americký prezident a plně podporuji jeho pokus o puč... To ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavně je ten člověk totální želé. Protože dostat se z pozice Trump je americký Hitler do pozice Trump je nejlepší americký prezident a plně podporuji jeho pokus o puč... To vyžaduje velkou morální akrobacii.Skrýt celý příspěvek
Já jsem nikdy tuhle Trumpovu rétoriku nepochopil. Vždyť právě to, že se USA chovají tak jak světový policista, z nich udělalo tak silný stát. Co si myslí, že se stane, když se ...Zobrazit celý příspěvek
Já jsem nikdy tuhle Trumpovu rétoriku nepochopil. Vždyť právě to, že se USA chovají tak jak světový policista, z nich udělalo tak silný stát. Co si myslí, že se stane, když se izolují od problémů dnešního světa? Jak chtějí udržet prosperitu země, jejíž ekonomika je propojená takřka z celým světem, když se od něj distancují?
Co se pak týče toho, že by Český pravicový konzervativci měli inklinovat k těm Americkým (i když říct o Vancovi, že je jenom konzervativec je taky celkem odvážné), tak to je další věc, která je přece úplně hloupá. Prostě každý kope za svůj tým, a pokud by se Amerika distancovala od války na Ukrajině, tak to samozřejmě Evropě neprospěje. Na druhou stranu v tom nevidím žádný profit ze strany USA, je to prostě jenom taktika na získání voličů.Skrýt celý příspěvekEvropští spojenci přišli USA vždy na pomoc a to i bez článku 5. Nesli náklady, bojovali a umírali ve válkách, které měli pro Evropu jen malý význam a nepředstavovali její ...Zobrazit celý příspěvek
Evropští spojenci přišli USA vždy na pomoc a to i bez článku 5. Nesli náklady, bojovali a umírali ve válkách, které měli pro Evropu jen malý význam a nepředstavovali její bezprostřední ohrožení. Zkrátka se chovali jako dobří spojenci kteří plní své závazky.
Nyní logicky očekávají, že USA splní ty své. Místo toho se Spojené státy chovají vyhýbavě a to se po nich ani nechce aby bojovali a umírali jako předtím „tristně neschopná Evropa“. Mají jen poslat nějaké staré vybavení do války která je sice pro ně druhořadá, ale přesto se jich týká více, než se dotýkal jakýkoliv předchozí konflikt jejich Evropských spojenců.
Pokud jde o Konzervatizmus, vzhledem k tomu, že od Revoluce byl u nás jeho arbitrem Václav Klaus, může se někomu jevit D.J. Vance jako dokonalý představitel. Přesto si nemyslím, že sobeckost, obojakost a morální pružnost, by měly být konzervativní hodnoty.Skrýt celý příspěvekA Evropské státy se nechovají vyhýbavě vůči válce na Ukrajině? Je to skoro stejné jako v roce 2016, Trump/Vence chce jenom donutit Evropu víc zbrojit. Tudíž donutit Evropu ...Zobrazit celý příspěvek
A Evropské státy se nechovají vyhýbavě vůči válce na Ukrajině? Je to skoro stejné jako v roce 2016, Trump/Vence chce jenom donutit Evropu víc zbrojit. Tudíž donutit Evropu nakupovat US zbraně.Skrýt celý příspěvek
Evropa se nevyhýbala svým spojeneckým závazkům vůči USA, ale USA (aspoň ta Trumpova část) se nyní zdráhá pomoci Evropě, s odůvodněním není to naše válka a stejně platíte málo. ...Zobrazit celý příspěvek
Evropa se nevyhýbala svým spojeneckým závazkům vůči USA, ale USA (aspoň ta Trumpova část) se nyní zdráhá pomoci Evropě, s odůvodněním není to naše válka a stejně platíte málo.
Evropské země nemohou pomoci Ukrajině sami, protože po třiceti letech transformace svých armád, původně určených k zadržování Ruska na expediční síly, nemají co poslat.
Trump/Vence nechce donutit Evropu více zbrojit, to jsou předstírané důvody. Chce jen sklidit hlasy zdarma, které pro něj připravila Ruská propaganda.Skrýt celý příspěvekTahle teze pomáhá stavět představu rovnocenného partnerství, ale když se podíváte na celkové náklady zemí NATO na obranu, dostanete poněkud jiný obrázek. ...Zobrazit celý příspěvek
Tahle teze pomáhá stavět představu rovnocenného partnerství, ale když se podíváte na celkové náklady zemí NATO na obranu, dostanete poněkud jiný obrázek.
https://www.nato.int/nato_stat...
Téhle myšlence nerozumím:
"Evropské země nemohou pomoci Ukrajině sami, protože po třiceti letech transformace svých armád, původně určených k zadržování Ruska na expediční síly, nemají co poslat."
To jako, že nás Amerika donutila afghanizovat armády do podoby, která ji vyhovovala a my jsme teď kvůli tomu ve srabu? A počítáte do toho třeba Mali? Co s tím má společného Amerika?Skrýt celý příspěvek"Trump/Vence nechce donutit Evropu více zbrojit, to jsou předstírané důvody. Chce jen sklidit hlasy zdarma, které pro něj připravila Ruská propaganda." Tuhle pohádku mám fakt ...Zobrazit celý příspěvek
"Trump/Vence nechce donutit Evropu více zbrojit, to jsou předstírané důvody. Chce jen sklidit hlasy zdarma, které pro něj připravila Ruská propaganda."
Tuhle pohádku mám fakt rád...O tom jak Rusko ovlivňuje Americké volby. Do jisté míry určitě ano, ale ne jak se tady občas prezentuje. Jestli chcete vidět ovlivňování politiky Ruskou propagandou, tak se koukněte za hranice. Myslím si že v Rakousku, Německu, Slovensku atd. je to více než očividné.Skrýt celý příspěvekTrump/Vence jsou doslova opakovače Kremelské propagandy. Žádné pohádky. Všechny naděje Ruska se dnes upínají k Trumpovu volebnímu vítězství a Rusko se snaží ovlivňovat volby co mu ...Zobrazit celý příspěvek
Trump/Vence jsou doslova opakovače Kremelské propagandy.
Žádné pohádky. Všechny naděje Ruska se dnes upínají k Trumpovu volebnímu vítězství a Rusko se snaží ovlivňovat volby co mu síly stačí.
To že kampaň kterou vede Rusko v USA nevypadá stejně jako na Slovensku, které je asi sto krát menší, je snad pochopitelné. Rusko není bohatá země.Skrýt celý příspěvekatlas: Nějaké důkazy pro tak silné tvrzení by byly fajn.
Je snadné a pohodlné všechno svádět na ruskou propagandu, ale svět je trochu složitější.atlas: Nějaké důkazy pro tak silné tvrzení by byly fajn.
Je snadné a pohodlné všechno svádět na ruskou propagandu, ale svět je trochu složitější.Víte já také chci aby Ukrajina vyhrála, Rusáci potřebujou dostat "reality check". Ale to přece neznamená, že budeme slepě fandit demokratům kteří linou ke stejné sebevražedné ...Zobrazit celý příspěvek
Víte já také chci aby Ukrajina vyhrála, Rusáci potřebujou dostat "reality check". Ale to přece neznamená, že budeme slepě fandit demokratům kteří linou ke stejné sebevražedné politice jako EU(Green Deal), podporují 50+ pohlaví a absolutně neřeší ilegální migraci.
A k tomu aby Ukrajina vyhrála rozhodně nestačí dosavadní pomoc co poskytovala Bidenova administrativa. A neslyšel jsem nic takového že ji plánuji aspoň 4x zvětšit.Skrýt celý příspěvekNa jedné straně Demokrati, kteří neslíbili 4x větší pomoc (nevěděl jsem, že je to na stole), a na druhé straně Trump s Vancem, kteří ukončení pomoci slíbili a sabotují ji už teď. ...Zobrazit celý příspěvek
Na jedné straně Demokrati, kteří neslíbili 4x větší pomoc (nevěděl jsem, že je to na stole), a na druhé straně Trump s Vancem, kteří ukončení pomoci slíbili a sabotují ji už teď.
Neřekl bych, že je to Sofiina volba, zvlášť když se Rusák dobývá do Evropy, přesto orodujete za Vance.Skrýt celý příspěvekSvým způsobem máte pravdu, až na tu orodaci za Vance teda. Taky jsem z jeho volby nebyl spokojenej. Ale zkuste se vcítit do Amerického voliče, válka na Ukrajině, pro něj opravdu ...Zobrazit celý příspěvek
Svým způsobem máte pravdu, až na tu orodaci za Vance teda. Taky jsem z jeho volby nebyl spokojenej. Ale zkuste se vcítit do Amerického voliče, válka na Ukrajině, pro něj opravdu není tolik důležitá jako pro nás. Takže to umím pochopit.
Co ale neumím pochopit je postoj mnoha lidí v ČR, kteří se opravdu tváří že Ukrajina není náš problém. Dokonce tvrdí že si za to můžou sami.... Takže místo nadávání na Američany, bych se zaměřil primárně na nás a naší politickou situaci.Skrýt celý příspěvek
Selfmademan, bývalý námořní pěšák a válečný veterán, vzdělaný.....takovýho chlapa bych rád viděl v naší top politice.
Selfmademan, bývalý námořní pěšák a válečný veterán, vzdělaný.....takovýho chlapa bych rád viděl v naší top politice.
Jako třeba někoho, jako je Petr Pavel?
Jako třeba někoho, jako je Petr Pavel?
Vance je bývalý námořní pěšák a ne komunistický kariérní lampasák.
Vance je bývalý námořní pěšák a ne komunistický kariérní lampasák.
Prej ty největší tvrdolíni slouží na Havaji.
https://media.npr.org/assets/i...
Kde asi sloužil on?Prej ty největší tvrdolíni slouží na Havaji.
https://media.npr.org/assets/i...
Kde asi sloužil on?Jasne, Petr Pavel vetsinu sve kariery prozil v lidove demokraticke armade Ceskoslovenske socialisticke republiky a osvedcil se jako verny syn strany a vlady. Na vrcholne pozice v ...Zobrazit celý příspěvek
Jasne, Petr Pavel vetsinu sve kariery prozil v lidove demokraticke armade Ceskoslovenske socialisticke republiky a osvedcil se jako verny syn strany a vlady. Na vrcholne pozice v komunistickem NATO by se zcela jiste nedostal nebyt jeho kandidatury do Komunisticke strany Ceskoslovenka, jeho zasadni obrany miru a socialismu v poslednich 30-ti letech.Skrýt celý příspěvek
Je úplně jedno, co přesně dělal u USMC. Už fakt, že nebyl členem komunistické strany, ho morálně staví nad Pávka. Ale já jsem s tím srovnáváním zrovna těchhle dvou nezačal. ...Zobrazit celý příspěvek
Je úplně jedno, co přesně dělal u USMC. Už fakt, že nebyl členem komunistické strany, ho morálně staví nad Pávka.
Ale já jsem s tím srovnáváním zrovna těchhle dvou nezačal.
Napsal jsem jen, že bych člověka s profilem jako Vance rád viděl v české politice. Nic víc, nic míň.Skrýt celý příspěvek
Ak pod "Selfmadmenom" myslis predajnu kurvičku, ktora za dolare od svojho pasaka otoči na počkanie nazor o 180 stupnov, tak potom mas pekne pomylene hodnoty.
Ak pod "Selfmadmenom" myslis predajnu kurvičku, ktora za dolare od svojho pasaka otoči na počkanie nazor o 180 stupnov, tak potom mas pekne pomylene hodnoty.
Pojem "hillbilly" by po našom mohol byť najskôr "krpčiar", keďže nosenie krpcov dlho prežívalo práve v zaostalejších hornatých oblastiach a boli pre ostatných symbolom práve tej ...Zobrazit celý příspěvek
Pojem "hillbilly" by po našom mohol byť najskôr "krpčiar", keďže nosenie krpcov dlho prežívalo práve v zaostalejších hornatých oblastiach a boli pre ostatných symbolom práve tej zaostalosti.
Napáda ma ešte pojem "kopaničiar", ale to je až príliš špecifické.Skrýt celý příspěvekBože, to je zase primitivní propagandistický blábol. Úplně jak od soudruha Soldáta neblahé paměti. Navíc je to částečný plagiát z dříve uveřejněných článků.
Bože, to je zase primitivní propagandistický blábol. Úplně jak od soudruha Soldáta neblahé paměti. Navíc je to částečný plagiát z dříve uveřejněných článků.
jak jste na to prisel ze to je propagandisticky blabol? co se tady podle vas propaguje?
jak jste na to prisel ze to je propagandisticky blabol? co se tady podle vas propaguje?
Vliv minimální? Pokud 80sátiletý Trump z důvodů zdraví odstoupí, tak bude prezidentem USA. Stejně jako se dostal k moci Putin. Mimochodem, Vance má docela dost společného s ...Zobrazit celý příspěvek
Vliv minimální? Pokud 80sátiletý Trump z důvodů zdraví odstoupí, tak bude prezidentem USA. Stejně jako se dostal k moci Putin.
Mimochodem, Vance má docela dost společného s Putinem, kterého se v dětství zřekla matka, podle neoficiáln´í biografije.Skrýt celý příspěvekto nevim, vetsina odborniku u Putina pracuje s tezi ze zili s rodici a starsim zidovskym parem v komunalnim byte, i jeho manzelka zminuje, ze voloda bydlel u maminky asi do 30 ...Zobrazit celý příspěvek
to nevim, vetsina odborniku u Putina pracuje s tezi ze zili s rodici a starsim zidovskym parem v komunalnim byte, i jeho manzelka zminuje, ze voloda bydlel u maminky asi do 30 atd
Trumpova smrt/abdikace jsou samozrejme moznosti, ktere nastat muzou, ale o tom se muzeme bavit az to bude na stoleSkrýt celý příspěvekTrump by neodstúpil ani za nič - vodcovia siekt nikdy neodstupujú.
Prirodzenej smrti by som sa, vzhľadom na lekársku starostlivosť nebál.
Reálnou hrozbou je neprirodzená smrť.Trump by neodstúpil ani za nič - vodcovia siekt nikdy neodstupujú.
Prirodzenej smrti by som sa, vzhľadom na lekársku starostlivosť nebál.
Reálnou hrozbou je neprirodzená smrť."neprirodzená smrť" - to myslíš jako násilnou smrt/úraz nebo do toho spadá i nějaká choroba? Pamatujete takového Jobse??? Clovek co mel neomezené možnosti ohledně léčby a stejně ...Zobrazit celý příspěvek
"neprirodzená smrť" - to myslíš jako násilnou smrt/úraz nebo do toho spadá i nějaká choroba?
Pamatujete takového Jobse??? Clovek co mel neomezené možnosti ohledně léčby a stejně měl smůlu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...