Řídicí centrum pro drony MQ-25 na letadlové lodi USS George H.W. Bush

Řídicí centrum pro drony MQ-25 na letadlové lodi USS George H.W. Bush
MQ-25 Stingray na USS George H.W. Bush / US Navy (Zvětšit)

Americké námořnictvo (US Navy) dokončilo stavbu první velitelské místnosti pro bezpilotní prostředky UAWC (Unmanned Air Warfare Center) na letadlové lodi USS George H.W. Bush (CVN 77). Prozatím poslouží pro řízení létajících tankerů MQ-25A Stingray. Později dostane na starost i další drony US Navy.

Základním hardwarem UAWC je palubní stanice pro řízení dronů UMCS (Unmanned Carrier Aviation Mission Control System) MD-5E Ground Control Station (GCS). UMCS zahrnuje také úpravy infrastruktury na letadlových lodích a na pobřeží, další pomocné vybavení a integraci s velitelskými, řídicími, komunikačními, počítačovými a zpravodajskými systémy (C4I) letadlové lodi.

Samotná MD-5E se vzhledem neliší od sesterských GCS pro řízení dronů MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper. MD-5E používá jednotné softwarové rozhraní CCS (Common Control System) navržené pro řízení různých námořních dronů (MQ-4C Triton, MQ-8C Fire Scout atd.). CCS poskytuje konzistentní a standardizované metody pro plánování misí, ovládání letu, sběr dat a komunikaci.

Díky CCS operátoři zvládnou ovládat různé typy dronů bez nutnosti učit se různým systémům. To zvyšuje efektivitu a snižuje náklady na školení. Lze plánovat a řídit kompletní mise dronů, včetně nastavení trasy, cílů a sledování průběhu misí v reálném čase. Softwarové prostředí je možné rozšířit o nové funkce, může podporovat nové typy dronů a technologie, včetně slibného konceptu dronů CCA (Collaborative Combat Aircraft).

Budování UAWC probíhá aktuálně také na letadlových lodích USS Carl Vinson (CVN 70), USS Theodore Roosevelt (CVN 71) a USS Ronald Reagan (CVN 76). UAWC nakonec vznikne na všech letadlových lodích třídy Nimitz a Ford.

„UAWC CVN 77 pokládá základ pro to, jak bude americké námořnictvo provozovat a řídit bezpilotní letadla a možná i další bezpilotní prostředky pomocí UMCS,“ řekl kapitán Daniel Fucito, programový manažer kanceláře pro palubní bezpilotní letectví PMA-268. „Tyto systémy budou zpočátku podporovat MQ-25, ale také budoucí bezpilotní systémy, jako jsou kolaborativní bojová letadla [CCA], která tvoří Air Wing of the Future.“

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

Námořní tankovací dron MQ-25 Stingray postaví Boeing

Program námořního tankovacího bezpilotního letadla MQ-25 Stingray zná vítěze. Americké námořnictvo ...

Bezpilotní tanker MQ-25A Stingray poprvé ve vzduchu

19. záři provedl svůj první let první prototyp (T1) bezpilotního tankovacího letadla MQ-25A Stingray ...

Námořní dron MQ-25 Stingray s protilodními střelami LRASM

Společnost Boeing na výstavě Sea Air Space v Marylandu představila dron MQ-25 s dvojicí protilodních ...

Konec vrtulníků FARA. Přichází éra dronů Gray Eagle?

Americká armáda (US Army) zastavila program průzkumně-bojových vrtulníků FARA (Future Attack ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.