První přistání X-47B UCAS za pomocí brzdícího lana
- 7. 5. 2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Bezpilotní demonstrátor X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System) má za sebou další významný technologický milník. Před pár dny letoun demonstroval schopnost přistání se zachycením o brzdící lano. Jde o jednu z klíčových zkoušek, před námořními letovými testy naplánovanými na konec tohoto měsíce.
Přistání na letadlové lodi je jeden z nejděsivějších zážitků pro piloty. Po mnohahodinovém letu musí s letadlem za desítky milionů dolarů, při rychlosti několik stovek kilometrů za hodinu, přistát na 150 metrů dlouhé a přibližně 20 metrů široké palubě.
To co platí pro piloty, platí i pro bezpilotní letouny. V případě bezpilotních letounů se navíc nelze spoléhat na um pilota, ale pouze a jen na palubní elektroniku. Pokud elektronika něco špatně vyhodnotí, následky pro letoun i loď můžou být katastrofální.
Foto: Okamžik zachycení lana / Northrop Grumman
Pokud chtějí letadla přistávat na letadlové lodi, musí mít schopnost zachytit brzdící lano, bez něhož nejsou schopné na tak krátké dráze zastavit. Právě tuto schopnost před několika dny demonstroval, ač zatím jen na pozemní přistávací dráze, technologický demonstrátor X-47B UCAS.
Přistání bylo vyvrcholením tříměsíčních zkoušek na pevnině, které zahrnovaly přesné přiblížení k přistávací dráze, „touch-and-go“ přistání (dosednutí s okamžitým opětovným vzletem) a precizní přistání. Viceprezident a manažer programu UCAS v Northrop Grumman Carl Johnson řekl, že: „Vzdušný dopravní prostředek X-47B se chová tak, jak předpověděly modely, simulace a náhradní zkoušky, které jsme dříve provedli v programu UCAS-D (program UCAS Demonstration – pozn. redakce). Stroj startuje, léta a přistává doslova s centimetrovou přesností.“
Video: Přistání X-47B UCLAS se zachycením o brzdící lano / YouTube
Na základě smlouvy mezi americkým námořnictvem a firmou Northrop Grumman vzniknou dva letové technologické demonstrátory X-47B UCAS. Poslouží k ověřování a zkoušení nových technologií, jenž povedou k vývoji plnohodnotného bezpilotního palubního letounu.
Northrop Grumman touží se svým strojem uspět především v programu UCLASS, na jehož konci US Navy získá nový palubní bezpilotní letoun. Konkurentem X-47B je v soutěži Predator-C od General Atomics a „stealth“ bezpilotní letouny od firmy Lockheed Martin a Boeing.
Zdroj: Norhtop Grumman
Související články
U.S. Navy vybírá nový bezpilotní bojový letoun
Americké Námořní velitelství pro vzdušné systémy NAVAIR (Naval Air Systems Command) připravuje ...
- 28.03.2013
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Námořní průzkumný letoun MQ-4C Triton startuje
Americké námořnictvo se připravuje k prvnímu letu nového bezpilotního průzkumného letounu MQ-4C ...
- 07.04.2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Boeing představil koncept námořního stíhacího letounu 6. generace
Americké námořnictvo se již pomalu chystá na období po roce 2030, kdy skončí životnost palubních ...
- 08.04.2013
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Nový pilotní kokpit pro bezpilotní predátory
Americká firma General Atomic Aeronautical Systems (GA-AS) představila zcela nový kokpit pro ...
- 25.04.2013
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Jelikož mi trochu chyběla představa o rozměrech X-47B, našel jsem si schéma:
http://www.richardcyoung.com/w...Jelikož mi trochu chyběla představa o rozměrech X-47B, našel jsem si schéma:
http://www.richardcyoung.com/w...
Načítám diskuzi...