U.S. Navy vybírá nový bezpilotní bojový letoun
- 28. 3. 2013
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Americké Námořní velitelství pro vzdušné systémy NAVAIR (Naval Air Systems Command) připravuje čtyřnásobný kontrakt na vývoj nového palubního bezpilotního letounu v rámci programu UCLASS (Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike). Hodlá oslovit čtveřici firem, z nichž každá v rámci tzv. prvotního konstrukčního návrhu PDR (Preliminary Design Reviews) připraví funkční demonstrátor budoucího letounu.
UCLASS je stroj kategorie UCAV (Unmanned Combat Aerial Vehicle), tedy bojových bezpilotních vzdušných prostředků UAV (Unmanned Aerial Vehicle). Do kategorie UCAV patří například ozbrojené bezpilotní letouny Predator nebo Reaper.
Stroj, jenž vzejde z programu UCLASS, bude bezpilotní palubní letoun schopný provádět pod dohledem operátora zpravodajské, průzkumné, pátrací, zaměřovací a útočné akce. Letadlo musí být použitelné ve všech klimatických podmínkách a být k dispozici 24 hodin denně, a to sedm dní v týdnu.
Bylo by velkou chybou, kdybychom o projektu UCLASS mluvili jenom jako o "letadle", neboť jde v podstatě o ucelený bezpilotní bojový systém, v němž je letadlo (či spíše platforma) pouze částí složitého celku. Oslovené firmy se musejí mimo jiné vypořádat s datovým satelitním spojením mezi letounem a řídicím střediskem a také s palubními systémy letadlové lodě, které jsou nezbytné pro ovládání (řídicí středisko), manipulaci, kontrolu a servis samotného letounu.
Video: Predator-C od General Atomics. Názorná ukázka fungování celého bezpilotního bojového systému / YouTube
Americké námořnictvo oslovilo čtyři firmy, jež patří k nejvýznamnějším v oblasti vývoje a výroby bezpilotních letadel – Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman a General Atomics. Na konci roku 2014 mají představit své návrhy, funkční demonstrátory budoucího letadla. NAVAIR pak vybere jediného vítěze, s nímž bude spolupracovat na finální podobě letounu.
Zmiňované firmy mají v současné době propracovány plány a návrhy pro systémy typu UCLASS. Boeing a Lockheed Martin již delší dobu pracují na stealth UCAV, optimalizovaného pro provoz z paluby letadlových lodí. General Atomics nabízí poslední verzi letadla Predator-C (Avenger) s proudovým motorem.
Nejdále však pokročila firma Northrop Grumman, která vyvinula a na palubě letadlové lodi již otestovala (zatím bez ostrého startu) bezpilotní stealth letoun X-47B, zřejmě letoun, jenž se ideově nejvíce podobá budoucímu stroji z programu UCLASS.
Zdroj: Defense Update
Související články
Program bezpilotního letounu X-47B úspěšně pokračuje
Nejznámějším představitelem útočných bezpilotních letounu je americký Predátor. Jde o vrtulový ...
- 13.10.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
X-47B poprvé na letadlové lodi
Na konci listopadu poprvé odstartoval pomocí katapultu bezpilotní palubní letoun X-47B. Ve stejné ...
- 11.12.2012
- 1 komentářů
- Michal Polák
Evropský bojový bezpilotní letoun nEUROn poprvé ve vzduchu
1. prosince poprvé vzlétl evropský bezpilotní experimentální letoun, známý jako nEUROn. Ten patří do ...
- 27.12.2012
- 5 komentářů
- Michal Polák
Taranis - britský příspěvek do rodiny bezpilotních letounů
BAE Systems pracuje na vlastním bezpilotním bojovém stroji Taranis. Podobně jako americký X-47 nebo ...
- 19.01.2013
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
S vrtulniky uz jim to par let celkem klape a na poradu dne je vyzkum verzi, se zkracenym, nebo primo kolmym vzletem. O tom ze neco takovyho vypsali tu taky jedna novinka byla - ...Zobrazit celý příspěvek
S vrtulniky uz jim to par let celkem klape a na poradu dne je vyzkum verzi, se zkracenym, nebo primo kolmym vzletem. O tom ze neco takovyho vypsali tu taky jedna novinka byla - tusim, ze je nahore v liste a jmenuje se VTOL X-plane. Obzvlast, kdyz to resej pro vetsi a tezsi F35B, pro mensi a lehci UACV, by s tim mohli mit problemu o trochu min. Asi jim to chvili potrva, ale fire scout s tim zacal a VTOL UACVcka jsou dalsi z logicky se nabizejicich vetvi vyvoje. Navic je skoro jiste, ze jedna pilotovana f35b by stala tolik, co deset, nebo vic vtol uacvcek.Skrýt celý příspěvek
To jsou chyby.. :) "bezpilotní letoun Raptor"? Nebo spíš Reaper? "poslední verzi letadla Predator-C (Avanger)"? Nebo spíš Avenger? Jinak na VTOL či STOVL jsou na bezpilotní ...Zobrazit celý příspěvek
To jsou chyby.. :)
"bezpilotní letoun Raptor"? Nebo spíš Reaper?
"poslední verzi letadla Predator-C (Avanger)"? Nebo spíš Avenger?
Jinak na VTOL či STOVL jsou na bezpilotní letouny trochu brzo, řekl bych. Vůbec se nedivim američanům, že do toho zatim nejdou, když mají/měli tak obrovské problémy s programem JSF. Druhou sázku na černýho petra bych si taky nelajz ;)Skrýt celý příspěvekPro Rimr. Sledujeme pro Vás síť se generuje automaticky. Algoritmus automaticky prochází nejvýznamější české zpravodajské slova a hledá klíčová slova, jako : válka, zbraně, ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Rimr. Sledujeme pro Vás síť se generuje automaticky. Algoritmus automaticky prochází nejvýznamější české zpravodajské slova a hledá klíčová slova, jako : válka, zbraně, bombardéry... atd.
Nemáme šanci filtrovat pro-americké a proti-americké články.Skrýt celý příspěvek...nevím, ale zdá se mi, že to tu směřuje značně do leva... Říkal jsem si, že se mi to zdá, ale po přečtení antiamiaockomoušsko popleteného příspěvku z rubriky "Sledujeme pro vás ...Zobrazit celý příspěvek
...nevím, ale zdá se mi, že to tu směřuje značně do leva... Říkal jsem si, že se mi to zdá, ale po přečtení antiamiaockomoušsko popleteného příspěvku z rubriky "Sledujeme pro vás síť", tedy z jakéhosi výběru redakce Armádních novin pro své čtenáře "Strčte si své bombardéry do... (Michal Svoboda)" o tom není pochyb...
Škoda...Skrýt celý příspěvekVideo bylo celkem hezké, ačkoliv se velmi divím, že se námořnictvo nesnaží získat podobný UCAV letoun se schopností kolmého vzletu a přistání VTOL - prostě něco, co by mělo výkony ...Zobrazit celý příspěvek
Video bylo celkem hezké, ačkoliv se velmi divím, že se námořnictvo nesnaží získat podobný UCAV letoun se schopností kolmého vzletu a přistání VTOL - prostě něco, co by mělo výkony a bojovou hodnotu podobnou jako předsavená UCAV letadla, ale ještě to dokázalo operovat z heliportů "malých lodí" (jako jsou třeba torpédoborce). Letadlových lodí mají US plus mínus deset, ale "menších" lodí, na nichž je heliport s hangárem běžným standardem a které se díky jejich operačnímu rádiu dají také považovat za "expediční" (narozdíl od myšlenky LCS, ačkoliv i TY by takový letounek využily) má námořnictvo doslova stovky.
Prostě si říkám, že takový VTOL X-plane v bezpilotní verzi mohl značně rozšířit expediční bojové schopnosti ozbrojených sil, které jej zavedou. Logistické zázemí se v podstatě scvrkne tak, že pro vzlet už není potřeba letadlová lod, ale stačí COKOLIV s heliportem. Vrtná plošina, soukromá jachta, heliport na střeše budovy, malý rovný plácek KDEKOLIV na pevnině, skalní římsa (pokud je dostatečně velká), atd.
Dokonce by to mohlo snadno a rychle vzlétat z poupravených podzemních bunkrů, které za studené války sloužily jako sila pro atomovky. TAKOVOU míru ochrany a odolnosti, běžné letiště nikdy dosáhnout nemůže. (a nebo to vyžaduje brutálně vysoké náklady a strašné práce, místo směšně levné konverze "podlahy", možná i celého "podlažního patra" toho sila na hangár.)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...