Nový pilotní kokpit pro bezpilotní predátory

Advanced Cocpit GCS
Foto: Pozemní středisko Advanced Cocpit GCS pro bezpilotní letadla Predator / General Atomics

Americká firma General Atomic Aeronautical Systems (GA-AS) představila zcela nový kokpit pro operátory nejnovějších bezpilotních letadel Predator C Avenger. Advanced Cocpit Ground Control Station (Advanced Cocpit GCS), neboli pokročilý kokpit pozemního kontrolního stanoviště, nastavuje zcela novou úroveň uživatelského komfortu a interakce mezi operátorem a bezpilotním strojem.

Nové pozemní středisko pro letadla Predator C Avenger má za sebou první úspěšné testy. „Tyto lety spárovaly naše nejvyspělejší GCS a naše nejmodernější letadlo,“ říká Frank W. Pace, prezident GA-AS. „Od roku 1994 naše GCS nahromadily více než 2 milióny letových hodin. Advanced Cocpit je dalším logickým krokem v rozvoji našich GCS.“



Nový kokpit pro bezpilotní letadla Avenger obsahuje celkem šest multifunkčních 24“ dotykových obrazovek s vysokým rozlišením (1080p). Všechny obrazovky jsou schopné zobrazovat video v HD rozlišení.

Tři horní obrazovky slouží primárně k vizuální kontrole situace kolem stroje – tu umožňují kamery umístěné na trupu bezpilotního letadla. V dolní řadě najdeme zobrazovací modul pro letová data, multi-dimenzionální pohyblivou mapu a obrazovku ukazující údaje o misi, taktické informace a další.

"Kombinace těchto unikátních funkcí výrazně zvyšuje snadnost a jednoduchost plánování misí, snižuje pracovní zatížení pilota, což vede k větší bezpečnosti letu." řekl Jason McDermott, zkušební operátor společnosti General Atomics.

Predator C Avenger Foto: Predator C Avenger / General Atomics



Podle oficiálních materiálů GA-AS, Advanced Cocpit GCS vyniká intuitivním rozhraním, které operátorovi dovolí lépe rozeznat nebezpečné situace, zvyšuje bezpečnost letu a zlepšuje reakční čas operátora při rozhodování v krizových situacích. Propracované ergonomické rozhraní člověk-stroj výrazně zvyšuje povědomí o situaci kolem letounu a snižuje psychický tlak na operátora.

Pro ovládání stroje má operátor k dispozici systém HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick) převzatý ze stíhaček F-16 a F-35. Jde o koncept, kdy na plynové páce a joysticku jsou k dispozici všechny ovládače nutné k základnímu ovládání letadla a zbraňových systémů.

Pár slov o letadlu Avenger. Jde o bezpilotní proudový letoun s prvky „stealth“ navazující na starší letouny MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper od firmy General Atomics. Stroj dokáže létat rychlostí až 740 km/h při výdrži ve vzduchu 20 hodin. Ve svých vnitřních zbraňových šachtách je schopen dopravovat až 1400 kilogramů výzbroje - střely AGM-114 Hellfire, GBU-24 Paveway III nebo GBU-38 JDAM. V případě nutnosti je možné zavěsit další výzbroj klasicky pod křídla.

Zdroj: General Atomics, noodls

Nahlásit chybu v článku


Související články

Mořský strážce - izraelský bezpilotní letoun Hermes 900

Izraelská firma Elbit představila na indické vojenské výstavě Aero India 2013 námořní bezpilotní ...

U.S. Navy vybírá nový bezpilotní bojový letoun

Americké Námořní velitelství pro vzdušné systémy NAVAIR (Naval Air Systems Command) připravuje ...

Francie kupuje americká bezpilotní letadla

Hrdé příznivce galského kohouta bude následující zpráva bolet. Podle televizní stanice FRANCE ...

Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!

Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ultramarinus
    21:34 26.04.2013

    Tvar a technologie podřízená funkci. Nic překvapivého.

    Tvar a technologie podřízená funkci. Nic překvapivého.

  • vanhouten
    09:46 26.04.2013

    to vypada jak pocitacova hra. ten clovek na zemi je jen par pixelu a uz nezalezi jestli to AI nebo opravdu clovek.

    to vypada jak pocitacova hra. ten clovek na zemi je jen par pixelu a uz nezalezi jestli to AI nebo opravdu clovek.

  • hovorka11
    19:47 25.04.2013

    Antonín: Šest obrazovek tam je. Multifunkční dotykové mohou být zřejmě všechny a zastupitelně s možností volby různých variant tlačítkových panelů. Dnes tyhle možnosti jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Antonín:
    Šest obrazovek tam je. Multifunkční dotykové mohou být zřejmě všechny a zastupitelně s možností volby různých variant tlačítkových panelů. Dnes tyhle možnosti jsou běžné...
    Jen mě tam chybí přístroj pro měření vousů na určení nebezpečného tálibánce.Skrýt celý příspěvek

  • Michal
    18:59 25.04.2013

    takze oni se boji aby pilot nebyl stresovan nahodou, von jen pozabiji par lidi, tak proc mu to jeste chudakovi ztezovat..

    takze oni se boji aby pilot nebyl stresovan nahodou, von jen pozabiji par lidi, tak proc mu to jeste chudakovi ztezovat..

  • asdf
    18:05 25.04.2013

    jestli nemaj koho tam soupnout rad se toho zhostim :D

    jestli nemaj koho tam soupnout rad se toho zhostim :D

  • Wolverine
    16:54 25.04.2013

    Antonin: možná by to chtělo vyhledat očního lékaře ;)

    Antonin: možná by to chtělo vyhledat očního lékaře ;)

  • Antonin
    15:50 25.04.2013

    Kde je ta sesta obrazovka? "šest multifunkčních 24“ dotykových obrazovek "

    Kde je ta sesta obrazovka? "šest multifunkčních 24“ dotykových obrazovek "

Načítám diskuzi...