Nový pilotní kokpit pro bezpilotní predátory
- 25. 4. 2013
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Americká firma General Atomic Aeronautical Systems (GA-AS) představila zcela nový kokpit pro operátory nejnovějších bezpilotních letadel Predator C Avenger. Advanced Cocpit Ground Control Station (Advanced Cocpit GCS), neboli pokročilý kokpit pozemního kontrolního stanoviště, nastavuje zcela novou úroveň uživatelského komfortu a interakce mezi operátorem a bezpilotním strojem.
Nové pozemní středisko pro letadla Predator C Avenger má za sebou první úspěšné testy. „Tyto lety spárovaly naše nejvyspělejší GCS a naše nejmodernější letadlo,“ říká Frank W. Pace, prezident GA-AS. „Od roku 1994 naše GCS nahromadily více než 2 milióny letových hodin. Advanced Cocpit je dalším logickým krokem v rozvoji našich GCS.“
Nový kokpit pro bezpilotní letadla Avenger obsahuje celkem šest multifunkčních 24“ dotykových obrazovek s vysokým rozlišením (1080p). Všechny obrazovky jsou schopné zobrazovat video v HD rozlišení.
Tři horní obrazovky slouží primárně k vizuální kontrole situace kolem stroje – tu umožňují kamery umístěné na trupu bezpilotního letadla. V dolní řadě najdeme zobrazovací modul pro letová data, multi-dimenzionální pohyblivou mapu a obrazovku ukazující údaje o misi, taktické informace a další.
"Kombinace těchto unikátních funkcí výrazně zvyšuje snadnost a jednoduchost plánování misí, snižuje pracovní zatížení pilota, což vede k větší bezpečnosti letu." řekl Jason McDermott, zkušební operátor společnosti General Atomics.
Foto: Predator C Avenger / General Atomics
Podle oficiálních materiálů GA-AS, Advanced Cocpit GCS vyniká intuitivním rozhraním, které operátorovi dovolí lépe rozeznat nebezpečné situace, zvyšuje bezpečnost letu a zlepšuje reakční čas operátora při rozhodování v krizových situacích. Propracované ergonomické rozhraní člověk-stroj výrazně zvyšuje povědomí o situaci kolem letounu a snižuje psychický tlak na operátora.
Pro ovládání stroje má operátor k dispozici systém HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick) převzatý ze stíhaček F-16 a F-35. Jde o koncept, kdy na plynové páce a joysticku jsou k dispozici všechny ovládače nutné k základnímu ovládání letadla a zbraňových systémů.
Pár slov o letadlu Avenger. Jde o bezpilotní proudový letoun s prvky „stealth“ navazující na starší letouny MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper od firmy General Atomics. Stroj dokáže létat rychlostí až 740 km/h při výdrži ve vzduchu 20 hodin. Ve svých vnitřních zbraňových šachtách je schopen dopravovat až 1400 kilogramů výzbroje - střely AGM-114 Hellfire, GBU-24 Paveway III nebo GBU-38 JDAM. V případě nutnosti je možné zavěsit další výzbroj klasicky pod křídla.
Zdroj: General Atomics, noodls
Související články
Mořský strážce - izraelský bezpilotní letoun Hermes 900
Izraelská firma Elbit představila na indické vojenské výstavě Aero India 2013 námořní bezpilotní ...
- 22.02.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
U.S. Navy vybírá nový bezpilotní bojový letoun
Americké Námořní velitelství pro vzdušné systémy NAVAIR (Naval Air Systems Command) připravuje ...
- 28.03.2013
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Francie kupuje americká bezpilotní letadla
Hrdé příznivce galského kohouta bude následující zpráva bolet. Podle televizní stanice FRANCE ...
- 10.04.2013
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!
Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim ...
- 19.04.2013
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Antonín: Šest obrazovek tam je. Multifunkční dotykové mohou být zřejmě všechny a zastupitelně s možností volby různých variant tlačítkových panelů. Dnes tyhle možnosti jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Antonín:
Šest obrazovek tam je. Multifunkční dotykové mohou být zřejmě všechny a zastupitelně s možností volby různých variant tlačítkových panelů. Dnes tyhle možnosti jsou běžné...
Jen mě tam chybí přístroj pro měření vousů na určení nebezpečného tálibánce.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...