Námořní průzkumný letoun MQ-4C Triton startuje
- 7. 4. 2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Americké námořnictvo se připravuje k prvnímu letu nového bezpilotního průzkumného letounu MQ-4C Triton. Posláním stroje je provádět dlouhodobé dohledové, průzkumné a komunikační operace. K tomuto účelu je stroj vybaven odpovídající technikou.
MQ-4C Triton je námořní variantou známého bezpilotního průzkumného letounu RQ-4B Global Hawk. Rozměry a výkony mají obě varianty podobné – rozpětí 40 metrů, délku 14 metrů a výškový dostup 18 kilometrů.
Stroj vydrží ve vzduchu úctyhodných 30 hodin. Jde o klíčový parametr pro komunikační mise, kdy MQ-4C Triton slouží de facto jako nízkoletící komunikační satelit. Nejenže letoun může zprostředkovávat rychlou komunikaci mezi loděmi a letadly, ale také může sloužit k řízení dalších bezpilotních letadel nebo bezosádkových lodí. Z výšky 18 kilometrů není problém zprostředkovat komunikaci mezi místy vzdálenými až 1000 kilometrů.
Námořní verze MQ-4C Triton má na rozdíl od svého "suchozemského" kolegy posílené trup a křídla, což je nezbytné v provozu na letadlových lodích. Letoun MQ-4C byl rovněž vybaven ochranou proti námraze a před střetem s ptáky. Vzhledem k tomu, že Triton musí identifikovat malá námořní plavidla, např. malé čluny, ba dokonce skútry, je stroj navržen tak, aby mohl rychle klesnout na nižší letovou hladinu a prozkoumat cíl z menší výšky.
Video: Northrop Grumman představuje MQ-4C Triton. / YouTube
První let stroje Triton je součástí fáze Systémového vývoje a demonstrace SDD (System Development and Demonstration) v hodnotě 1,6 miliardy dolarů. V rámci programu SDD má firma Northrop Grumman pro americké námořnictvo vyvíjet, testovat a vylepšovat konstrukci letounu MQ-4C Triton před spuštěním ostré sériové výroby.
"První letadlo MQ-4C Triton SDD neboli SDD-1 bude provádět letové zkoušky na konci tohoto měsíce v kalifornské továrně Palmdale Northrop Grumman," oznámil námořní kapitán Jim Hoke, manažer programu MQ-4C Triton.
V současné době má firma Northrop Grumman k dispozici tři letadla. Námořníci chtějí postavit ještě další stroje, aby mohli od roku 2015 začít s Počátečním operačním testováním a hodnocením (Initial Operational Test and Evaluation), což je nezbytný předpoklad pro zahájení sériové výroby.
Zdroj: Naval-Technology
Související články
ACTUV – robotický lovec ponorek
ACTUV je robotická loď bez osádky určena k boji proti rozšiřující se flotile tichých ...
- 24.01.2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu
Future Vertical Lift neboli FVL je program americké armády, jehož cílem je najít náhradu za střední ...
- 31.01.2013
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
ARGUS-IS – první skutečná vojenská křišťálová koule
V současné době asymetrických konfliktů je smrtelně důležité mít dokonalé povědomí o situaci na ...
- 14.02.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Boeing pokračuje v testování vodíkového letadla Phantom Eye
Na letecké základně Edward Air Force Base v Kalifornii pokračuje Boeing v testování vodíkového ...
- 15.02.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...