Stíhačky F-15EX Eagle II ochrání západní pobřeží Spojených států a Okinawu

Stíhačky F-15EX Eagle II ochrání západní pobřeží Spojených států a Okinawu
F-15EX Eagle II / National Guard, Aaron Perkins, Oregon Military Department Public Affair (Zvětšit)

První operační F-15EX Eagle II dosedl 6. června na vojenskou základnu Národní gardy (Portland Air National Guard Base) na mezinárodním letišti v Portlandu. Letoun převzala 123. stíhací letka (123rd Fighter Squadron) „Redhawks“, 142. křídla (142nd Wing) Oregonské letecké Národní gardy OR ANG (Oregon Air National Guard).

Zavádění F-15EX a jeho pokrytí médií dává unikátní pohled do fungování amerického letectva (USAF) a především letectva Národní gardy ANG (Air National Guard):

Letoun F-15EX s pořadovým číslem 008 (EX8) je prvním z 18 strojů 123. letky, což je jediná stíhací letka 142. křídla oregonské ANG. První letoun dorazil přímo z výrobního závodu Boeing v Saint Louis, Missouri. Pod OR ANG také patří 173. stíhací křídlo (173rd Fighter Wing) – to ale přejde na F-35A Lightning II. Obě křídla se pak v roce 2026 finálně zbaví zastaralých F-15C/D Eagle.

Národní garda (National Guard) každého amerického státu má vlastní ANG, ale struktura v daném státě je jiná – zaleží například, zda je na území daného státu přítomná základna „federálního“ amerického letectva (USAF) nebo jde o „hraniční“ stát Spojených států (jako Oregon). Některé státy tak mají jen dopravní nebo tankovací letouny, ale velké ANG Kalifornie má stíhací, dopravní a další specializovaná křídla, ale také úderné křídlo s bezpilotními letouny MQ-9 Reaper. Celkově má ANG 25 stíhacích letek.

Stát Oregon leží v severozápadní částí Spojených států a má za úkol chránit nejen Oregon, ale celé severozápadní pobřeží Spojených států (od Kanady po Kalifornii) a severozápadní Pacifik. Jedním z úkolů F-15EX bude případně zachytávat ruské nebo čínské dálkové bombardéry a střely s plochou dráhou letu. Většinu úkolů OR ANG ale tvoří „odchyt“ nekomunikujících nebo zbloudilých letadel. Ostatně proto měla oregonská ANG k dispozici čistě stíhací F-15C/D Eagle a získá výkonný dvoumotorový stroj s velkou nosností, doletem a výkonným radarem.

První bojový F-15EX Eagle II míří do svého domova u 142. křídla.

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

Digitální F-15QA: Předobraz americké stíhačky F-15EX

V roce 2017 si Katar objednal 36 víceúčelových nadzvukových taktických bojových letadel F-15QA. ...

Testovací pilot: F-15EX je lepší než stealth letadla

Dne 2. února na mezinárodním letišti Lambert v Saint Louis (Missouri) poprvé vzlétl víceúčelový ...

Současný stav programu stíhačky F-15EX Eagle II

Výzkumná služba amerického Kongresu CRS (Congressional Research Service) zveřejnila zprávu Air Force ...

Západní vítr v Pacifiku: 24 víceúčelových stíhaček F-15EX pro Indonésii

Indonésie závazně objednala 24 amerických víceúčelových stíhaček F-15EX Eagle II. Jde o velký úspěch ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.