Evropský zbrojní megaobchod. Itálie kupuje stovky tanků Panther a bojových vozidel Lynx
- 4. 7. 2024
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
Italská firma Leonardo a německá Rheinmetall podepsaly memorandum o porozumění MoU (Memorandum of Understanding) ve věci založení nového společného vojenského podniku. Italské ministerstvo obrany údajně od společného podniku nakoupí stovky bojových vozidel pěchoty (BVP) Lynx a tanků KF51 Panther.
Na úvod – žádné oficiální informace o počtech nakupovaných tanků a BVP, jakož o celkových nákladech, nebyly zveřejněny. Německý list Handelsblatt, s odvoláním „na své zdroje“ uvádí, že italské ministerstvo obrany chce od společného německo-italského podniku koupit 350 Lynxů a 200 Pantherů.
Směrodatné je, že italská armáda má nyní dvě těžké brigády se 123 tanky Ariete. V obou brigádách jsou tři tankové pluky. Každý pluk má jeden tankový prapor se 41 tanky (tři roty po 13 tancích, jeden má velitel praporu, jeden velitel pluku). Další tanky Ariete jsou ve skladech a na výcvikových základnách. Aktuálně se počítá s modernizací 125 tanků Ariete do roku 2034.
V plánu je reaktivace třetí těžké brigády. Brigáda má zatím jeden průzkumný pluk (dělený na eskadrony) s kolovými bojovými vozidly Centauro a jeden mechanizovaný pluk / prapor s 58 pasovými BVP Dardo. Třetí mechanizovaný pluk / prapor je reaktivován (získá také pásové BVP).
Ke kompletnímu přezbrojení tří brigád je potřeba 123 tanků (tři prapory) a 280 pásových BVP (pět praporů). Italská armáda ale plánuje rozšířit svou strukturu. Lze proto očekávat vytváření dalších mechanizovaných (s pásovými BVP) a tankových rot a praporů. Možná dojde k reaktivaci čtvrtých tankových rot (+ 36 tanků) v tankových praporech nebo dokonce k vytvoření druhých tankových praporů (3×41) v rámci současných tří tankových pluků. Takže finálně může italská armáda skutečně potřebovat více tanků.
Ostatně Itálie původně plánovala akvizici 132 tanků Leopard 2 A8 a 140 podpůrných vozidel na pásovém podvozku pro lehké, střední a těžké brigády, ženijní a logistické pluky a výcviková zařízení. Celkově tedy mluvíme o 257 tancích Ariete a Leopard 2 A8. To skutečně naznačuje vytvoření tři nových tankových praporů.
Lynx s italskou věží Leonardo HITFACT MKII T; větší foto / Bartłomiej Kucharski, @TrompBK
Nákup Leopardů 2 A8 a doprovodných vozidel však skončil neúspěchem poté, co se francouzsko-německý výrobce KNDS (KMW+Nexter Systems) a italský Leonardo nedokázali domluvit na konfiguraci Leopard 2 A8. Itálie měla očividně „speciální přání“ zahrnující široké využití italských komponent. Stejně tak bylo plánem vytvořit společný podnik KNDS a Leonardo, který se měl také podílet na vývoji a výrobě nového bojového systému MGCS (Main Ground Combat System) a nového italského BVP AICS (Armored Infantry Combat System). V případě AICS (náhrada za Dardo) se původně počítalo s nákupem 679 vozidel v různých verzích, z toho přibližně 375 „bojových“ BVP. Postupem času se program zredukoval na 570 vozidel, avšak s dlouhodobým výhledem na tisíc vozidel v nejrůznějších verzích.
Italské ministerstvo obrany zatím na aktuální vývoj nereagovalo – teoreticky může stále pořídit Leopardy 2 A8, například pro jeden prapor. Každopádně Leopardy 2 A8 by musela Itálie nakoupit v „německé“ konfiguraci, podobně jako Česká republika.
Záleží na tom, jak Itálie spěchá s modernizací své armády. Leopard 2 A8 je hotový produkt. KF51 je stále technologický demonstrátor, neexistuje ani prototyp, tedy předobraz skutečně sériového a operačně nasaditelného tanku. Dokončení vývoje KF51 je jistě v silách průmyslových gigantů Rheinmetall a Leonardo. Navíc maďarská vláda financuje vývoje Pantheru se 120mm kanonem částkou 288 milionů EUR.
Mít prototyp je ale jen jedna stránka mince. Potom následuje „noční můra“ každého výrobce zbraňových systémů – vojskové zkoušky, při kterých vojáci zbraňový systém zevrubně otestují. Teprve vojskové zkoušky odhalí, zda je KF51 jen obdivuhodný výtvor inženýrů, nebo skutečně efektivní zbraňový komplet využitelný ve formacích italských pozemních sil.
Protiletadlové systémy Skyranger 30 na podvozcích Lynx a Boxer; větší foto / Bartłomiej Kucharski, @TrompBK
Italská armáda stoprocentně nezíská KF51 nebo BVP Lynx v současných konfiguracích, ale dojde k vývoji italských verzí s rozsáhlým použitím italských komponent a systémů. Ostatně na výstavě Eurosatory 2024 Rheinmetall představila lehký tank na podvozku Lynx s italskou věží HITFACT MKII – tu lze vybavit tankovým kanonem 105 i 120 milimetrů.
Co se týče časových harmonogramů. Obranný výbor italského parlamentu původně schválil akvizici Leopardů 2 A8 a podpůrných „tanků“ v letech 2027 až 2037. Prototypy tanku měl být připraven pro výrobu v roce 2026. Můžeme tedy velmi smělé odhadnout, i na základě toho, že Rheinmetall aktuálně žádné nové tanky nevyrábí, výše uvedené termíny v případě tanku Panther nebude možné stihnout.
Každopádně gigant Rheinmetall získal relevantní zkušenosti s kolovým BVP Boxer v Austrálii a Velké Británii, Pásovým BVP Lynx v Maďarsku a modernizovaným tankem Challenger 3 ve Velké Británii.
Současně Itálie hodlá modernizovat tanky Ariete – i když je možné, že i v tomto případě změní plány a dá přednos pouze a výhradně nákupu Pantherů. Kdo ví. Možné je dokonce použití věže Panther na podvozku Ariete. Ostatně Rheinmetall nemá vlastní tankový podvozek. Věž Panther je umístěna buď na podvozek Leopard 2 (který vyrábí KMW) nebo inženýrského vozidla Büffel 3, to ale také ve velkém využívá komponenty z tanků Leopard 2.
Věž Panther na podvozku Leopard 2 A4; větší foto / Bartłomiej Kucharski, @TrompBK
Ať už je to jakkoli, cílem obou výrobců je „stanovit standardy a připravit půdu nové generaci nejmodernějších bojových vozidel v Evropě a pro Evropu“ a oslovit s novými tanky a BVP také další trhy.
„Budoucí společný podnik se sídlem v Itálii bude zejména hlavním systémovým integrátorem, hlavním dodavatelem a systémovým integrátorem v obou italských programech (tank a AICS) a bude definovat plán účasti v budoucím evropském hlavním pozemním bojovém systému (MGCS),“ dočteme se v tiskové zprávě Rheinmetall. „Definovat plán účasti“ znamená, že Itálie bude v případě MGCS propagovat zájmy firmy Rheinmetall, mimo jiné propagovat 130mm kanon.
„V rámci programů MBT [tank] a AICS budou systémy misí, elektronické soupravy a integrace zbraní vyvíjeny a vyráběny společností Leonardo v souladu s požadavky italského zákazníka. Tyto technologie budou rovněž sloužit jako základ pro vývoj budoucího evropského bojového tanku [MGCS],“ uvedli oba výrobci ve společné tiskové zprávě.
Konečná montáž, homologační zkoušky, dodavatelské činnosti a logistická podpora budou probíhat v Itálii s domácím podílem na výrobě ve výši 60 %. Rheinmetall v Itálii již provozuje tři dceřiné společnosti s asi 1400 zaměstnanci.
Zamyšlení na závěr: Nákup Pantherů a Lynxů ukazuje na zcela odlišnou úroveň vnímání bezpečnostního ohrožení. Pro některé evropské země prostě Rusko není hrozba. Čím více na západ a jih od Ruska, tím více zbraňové obchody slouží spíše k podpoře domácího průmyslu, než k rychlému posilování vojenských schopností. Itálie každopádně s modernizací pozemních sil příliš nespěchá a dává přednost průmyslovým výhodám.
Zdroj: Rheinmetall, EDR Magazine
Související články
PREMIUM Itálie má zájem o 250 tanků Leopard 2 a bojová vozidla pěchoty CV90
Italská tisková agentura Agenparl informuje (bez uvedení zdroje) o zájmu Říma koupit 250 německých ...
- 10.03.2023
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
Itálie kupuje německé tanky Leopard 2A8
Italské ministerstvo obrany hodlá koupit 133 německých tanků Leopard 2A8. Půjde o zásadní posílení ...
- 17.07.2023
- 63 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Global Combat Air Program: Velká Británie, Itálie a Japonsko postaví stíhačku šesté generace
Japonsko, Velká Británie a Itálie se 14. prosince v Tokiu dohodly na vytvoření společné organizace ...
- 20.12.2023
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Itálie pochopila geopolitickou realitu: Utíká od Číny a její iniciativy Pás a stezka
Itálie oficiálně informovala Peking o svém rozhodnutí odstoupit od stěžejní iniciativy prezidenta Si ...
- 28.12.2023
- 0 komentářů
- Stanislav Vítek
Že Italové nespˇěchají, je pro ně i pro ostatní správné rozhodnutí. Jde totiž také o to, že zbytečně neblokují kapacitu produkce Leopardů ani K2 těm, pro něž je otázka tanků ...Zobrazit celý příspěvek
Že Italové nespˇěchají, je pro ně i pro ostatní správné rozhodnutí.
Jde totiž také o to, že zbytečně neblokují kapacitu produkce Leopardů ani K2 těm, pro něž je otázka tanků podstatně palčivější. Navíc mohou neutracené prostředky investovat do pro ně (i pro nás ostatní) důležitějších a platnějších složek - PVO, letectvo, námořnictvo.
A ta produkce je v Evropě prachbídná...Skrýt celý příspěvekItalové nespěchají, ne proto, že by udělali správné nebo nesprávné nebo jakékoli rozhodnutí, ale proto, že .... , proto, že Italové nespěchají. Tuto záležitost tanků a hrozby nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Italové nespěchají, ne proto, že by udělali správné nebo nesprávné nebo jakékoli rozhodnutí, ale proto, že .... , proto, že Italové nespěchají.
Tuto záležitost tanků a hrozby nebo ne hrozby Ruska tam řeší maximálně několik politiků, lobbistů, manažerů a majitelů zbrojních firem a vojenských činitelů, případně možná vojenských odborných nebo populárních časopisů a webů, jako je u nás AN, to nevím, jak to v Itálií v tomto smyslu je, kolik takových je a jakou mají velkou čtenářskou obec, jinak je to pro Italy asi tak důležité jako pro nás spor mezi dvěma vesnicemi Eskymáků o velrybu, která uvízne na břehu.
Zde jsme na AN, takže téma, které nás čtenáře zajímá, bylo sesumírováno z těchto zdrojů, jestli má někdo dojem, že tento článek - podle mě jinak velmi dobrý - je nějakým odrazem určitého celoitalského problému, kterým Itálie žije, tak je úplně vedle.Skrýt celý příspěvek
Ten postřeh o postoji a přístupu Itálie k vlastnímu vyzbrojovaní versus vojenské hrozbě Ruska je trefný. Když to rozvedu, není se čemu divit. Spojuji se zde dva klíčové faktory. ...Zobrazit celý příspěvek
Ten postřeh o postoji a přístupu Itálie k vlastnímu vyzbrojovaní versus vojenské hrozbě Ruska je trefný.
Když to rozvedu, není se čemu divit. Spojuji se zde dva klíčové faktory. 1) Ekonomicko-průmyslový národní zájem a 2) otázka reálného vojenského rizika (ze strany Ruska).
Ad 1) Itálie je 3. nejlidnatější země a 3. největší ekonomika EU (s připočtením Spojeného království čtvrtá v rámci západní Evropy).
Možná si to u nás běžně neuvědomujeme (máme ve zvyku na Italy koukat poněkud "přezíravě"), ale spolu s Německem a Francií tyto tři země tvoří jakýsi "hlavní ekonomicko-průmyslovy triangl" EU / kontinentální Evropy. V EU jen tyto tři země mají (výrazně) přes 50 milionů obyvatel a HDP alespoň 2 biliony USD.
Itálie má poměrně rozsáhl průmysl a pestrou strojní výrobu. A to se týka i zbrojního průmyslu. A čím větší země, tím víc hledí na schopnosti vlastního zbrojního průmyslu. A na jeho ochranu, podporu. Platí známé "o peníze jde až na prvním místě." Ekonomické vlastenectví a národní prestiž jsou silné vlivy.
Postatou toho co chci říct je, že Itálie má v tomto směru silný národní ekonomický zájem a sebemínění.
V tancích si Itálie typem Ariete doposud vyráběla své zcela vlastní MBT tanky. Stejně jako Německo nebo Francie. A nyní by měla nastat situace, kdy by nákupem Leopardů 2 A8 v německé konfiguraci řekněme "potlačila" vlastní zbrojní vývoj, kapacity, činnosti v oblasti tanků? (Zejména když Německo a Francie "pojedou dál"?) To se Italům určitě nechce. Vlastní ekonomické zájmy jsou pádnější.
Ad 2) Je však vzniklé zpoždění ve vyzbrojení moderními MBT pro Itálii reálné riziko ohrožení své bezpečnosti kvůli "prodlení"?
Vnímání států na sever od Alp je vzhledem k ruské agresi na Ukrajině logicky značně kritické. Ale jaké hrozí Itálii riziko ze strany Ruska? To konvenční si myslím je velmi nízké.
Hlavní ruský směr případného tlaku / útoku na Evropu bude veden podél Baltského moře. Polsko je první na ráně, to je všem jasné. Pak je severoevropská nížina. Ale jak by Rusko vlastními pozemními silami působilo proti Itálii?
Hypoteticky, provedení vylodění ruským námořnictvem na italskou pevninu, připlutím sil po moři z ruského území, je podle mě utopie. Ruské lodě, ve světle současného dění v Černém moři, by nejspíš nikdy k Itálii nedopluly. A i kdyby se nějaké vylodění podařilo, nikdy by ho ruské námořnictvo nedokázalo zásobovat (tozn. udržet "na živu").
Provedení vylodění "na krátko" přes Jaderské moře, jak se za studené války mohlo uvažovat, by dnes vyžadovalo nejprve ruské obsazení nastupního prostoru. Je zde sice přátelské Srbsko, ale to samo přístup k pobřeží nemá a celkově je takové provedení také nereálné.
No a přímé pozemní ohrožení ruským postupem po pevnině až k italskému území? To znamená postup od severu přes Alpy nebo přes celý Balkán? To kdyby hypoteticky vůbec nastalo, tak to bude situace, kdy už všichni "budeme mít úplně jiný starosti".
(Pro úplnost, případná otázka útoků ze vzduchu - letectvem, drony a střelami s plochou dráhou letu, balistickými raketami nemá s modernizací tankového vojska souvislost.)
Takže spojení se s Rheinmetallem umožní Italům klíčové zapojení se jejich zbrojního průmyslu v domácí zakázce (a za domácí peníze). Umožní udržení tankové výroby a jejich komponent na vlastním území. Zároveň může italským prvkům nabídnout odbyt na dalších trzích ve společné nabídce.
V podstatě zde v oblasti obrněných vozidel vznikne plně konkurenční subjekt ke KNDS.
Vše je logické...Skrýt celý příspěvekNaprostý souhlas s jedním doplněním. Myslím že u toho vlastního zbrojního průmyslu jde ve výsledku o peníze možná i méně, než o strategické a zahraničněpolitické aspekty. Ztráta ...Zobrazit celý příspěvek
Naprostý souhlas s jedním doplněním.
Myslím že u toho vlastního zbrojního průmyslu jde ve výsledku o peníze možná i méně, než o strategické a zahraničněpolitické aspekty. Ztráta samostatnosti ve vývoji a výrobě je významný problém a je jedním z rozlišujících znaků mezi "koloniemi" a "kolonizovateli"...Skrýt celý příspěvekV Severní Koreji se snaží vyrobit vše v rámci cesty čchu-čche. Myslíte, že je to správné a efektivní? Naopak. Jednou z menších překážek vzniku evropské armády je politická malost a ...Zobrazit celý příspěvek
V Severní Koreji se snaží vyrobit vše v rámci cesty čchu-čche. Myslíte, že je to správné a efektivní?
Naopak. Jednou z menších překážek vzniku evropské armády je politická malost a sobeckost v oblasti vyzbrojování. Každá země by pro svoji armádu nejraději opatřovala „vlastní unikátní“ zbraně. Jako kdyby v každém kraji Česka měli útvary dostávat výstroj a výzbroj vyráběnou na jeho území.
Princip volného pohybu zboží se ale podařilo zavést u uhlí, oceli, masa, ovoce a tisíců dalších výrobků, takže není důvod proč by jej nešlo rozšířit i na zbrojní materiál.
Zdroj: https://blog.idnes.cz/vilembar... Skrýt celý příspěvekSpolečenství uhlí a oceli nemělo s volným trhem nic společného. Mělo jen zabránit další válce o klíčové zdroje mezi Francií a Německem.
Společenství uhlí a oceli nemělo s volným trhem nic společného. Mělo jen zabránit další válce o klíčové zdroje mezi Francií a Německem.
Ono to není jen o ceně. Je to i o kooperaci v rámci aliance. Jeden stát může bez problémů se "zaúčtováním" personálu, dodávkách náhradních dílů, atd, poskytnout techniku jinému ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to není jen o ceně. Je to i o kooperaci v rámci aliance. Jeden stát může bez problémů se "zaúčtováním" personálu, dodávkách náhradních dílů, atd, poskytnout techniku jinému státu. Stejně tak servisní kapacity atd... Ukrajinské bojiště tuhke bolístku, jasně ukazuje. Jeden základní typ a mnoho "národních podtypů" ztěžuje jejich nasazení a provozování.Skrýt celý příspěvek
Sa cudujem ze nesiahli po overenom K2. Korejci by sa urcite radi dohodli. Navyse uz ich ma Polsko , u Rumunov je to na spadnutie. Ak priratam cas a peniaze ,ktory budu musiet ...Zobrazit celý příspěvek
Sa cudujem ze nesiahli po overenom K2. Korejci by sa urcite radi dohodli.
Navyse uz ich ma Polsko , u Rumunov je to na spadnutie. Ak priratam cas a peniaze ,ktory budu musiet venovat Pantherovi nez bude podla ich predstav , K2 by bola lepsia volba.Skrýt celý příspěvekMůj soukromý tip. Nakonec se nebude implementovat 130 mm kanón, ale dodělá se řešení, ve kterém budou Panthery mít současný 120 mm, přičem 130 mm bude vyvinuté řešení s možností ...Zobrazit celý příspěvek
Můj soukromý tip. Nakonec se nebude implementovat 130 mm kanón, ale dodělá se řešení, ve kterém budou Panthery mít současný 120 mm, přičem 130 mm bude vyvinuté řešení s možností budoucího upgradu.Skrýt celý příspěvek
Jen taková dojmologije - mám ... hm ... dojem, že Rajnmetal je poněkud více nakloněn převádění výroby, částí výroby, licencí, do zákaznických států, včetně celé výstavby nových ...Zobrazit celý příspěvek
Jen taková dojmologije - mám ... hm ... dojem, že Rajnmetal je poněkud více nakloněn převádění výroby, částí výroby, licencí, do zákaznických států, včetně celé výstavby nových továren, než KMW ne?
Soudě podle nejen zde zmíněného Maďarska, Austrálie, ale i nějakým slibům už si nepamatuji jakým, když se jednalo o rozhodování o bevkách v ČR.
Jen takové zamyšlení, nechci tady vyvolávat nic neřešící a nikdy nevyřešící debatu, zda je lepší koupit dá se předpokládat kvalitní vyzkoušené spolehlivé německé
řešení se vším okolo, což má nesporné výhody i nevýhody , nebo mít možnost se zapojit do spoluúčasti na vysoké úrovni know-how, což má taky výhody i nevýhody.Skrýt celý příspěvekNo ani ne. Leopard 2A8 má vzniknout pouze v jedné verzi pro všechny uživatele shodné. Zejména kvůli zlevnění a zrychlení výroby. Berte nebo nechte být. Na proti tomu Italové ...Zobrazit celý příspěvek
No ani ne. Leopard 2A8 má vzniknout pouze v jedné verzi pro všechny uživatele shodné. Zejména kvůli zlevnění a zrychlení výroby. Berte nebo nechte být. Na proti tomu Italové požadovali zastavět do tanku svoje komponenty a systémy. Dohoda tedy logicky nebyla možná.
KNDS nemá problém s rozdělením výroby mezi zákazníky. Vyrábět nebo kompletovat se bude ovšem pouze tak jak ho zkonstruovali v Německu.Skrýt celý příspěvek
Cóż... Dodajmy ze włoska armia ma 150 Centauro II - czyli wozy z armatami 120mm. Same włoskie brygady średnie na VBM Freccia są dość przemyślane (i chyba najlepiej "zbalansowane" w ...Zobrazit celý příspěvek
Cóż... Dodajmy ze włoska armia ma 150 Centauro II - czyli wozy z armatami 120mm. Same włoskie brygady średnie na VBM Freccia są dość przemyślane (i chyba najlepiej "zbalansowane" w tej kategorii)
Stare Centauro B1 czy bwp Drado są na tyle wartościowe, że spokojnie mogą trafić do rezerwy.Skrýt celý příspěvekV článku je opakovaná chyba.
Není to věž HITCAFT, ale HITFACT.
Jinak pro nás snad dobrá zpráva. Fronta na Leopardy 2 A8 bude o něco menší.V článku je opakovaná chyba.
Není to věž HITCAFT, ale HITFACT.
Jinak pro nás snad dobrá zpráva. Fronta na Leopardy 2 A8 bude o něco menší.Což neznamená, že zde nebudou dříve ruské tanky než německé.
Což neznamená, že zde nebudou dříve ruské tanky než německé.
Toho už budeme mít dřív námořnictvo, než ruský tanky na svým území. Jinak moc se mi líbí ten přístup, že v rámci urychlení jednání, výroby, takže i dodávek a taky jistýho omezení ...Zobrazit celý příspěvek
Toho už budeme mít dřív námořnictvo, než ruský tanky na svým území.
Jinak moc se mi líbí ten přístup, že v rámci urychlení jednání, výroby, takže i dodávek a taky jistýho omezení všemožný různorodosti, že Němci nabízí variantu A8 pouze v jedný variantě. Připomíná mi to americkej styl obchodu “ber takhle, nebo nech bejt”. Všechno se zrychlí a hlavně si nebudou moct různý národní přicmrndávači nahrabat prachy na zakázce kvůli hovadinám, jako je posunutí hasičáku o 5 cm kousek vedle a podobný “ unikátní národní řešení”, který uměle zvednou cenu zakázky o desítky %.Skrýt celý příspěvek
Tak pokud chce Itálie implementovat vlastní technická řešení, je zapojení do běžícího vývojového programu Panthera docela rozumný krok.
Tak pokud chce Itálie implementovat vlastní technická řešení, je zapojení do běžícího vývojového programu Panthera docela rozumný krok.
Načítám diskuzi...