Současný stav programu stíhačky F-15EX Eagle II

-
10. 11. 2021
-
31 komentářů
-
Jan Grohmann
Výzkumná služba amerického Kongresu CRS (Congressional Research Service) zveřejnila zprávu Air Force F-15EX Eagle II Fighter Program. Zpráva popisuje současný stav programu víceúčelové stíhačky čtvrté generace F-15EX Eagle II.
Americké letectvo (USAF) převzalo první F-15EX v březnu letošního roku. Celkově USAF hodlá nakoupit 144 F-15EX jako náhradu za rychle stárnoucí stíhačky F-15C Eagle – provoz F-15C je čím dál dražší a letoun rychle stárne.
Akvizice 144 letounů F-15EX ma přijít na 22,9 miliardy dolarů (499 miliard Kč). Ve hře je taká případná náhrada víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle – k tomuto rozhodnutí ale USAF ještě nedospělo. Celkově USAF provozuje 453 F-15 všech typů.
Většina F-15C slouží u letecké Národní grady (Air National Guard). Hlavním úkolem F-15C je ochrana vzdušného prostoru Spojených států před leteckými hrozbami.
K první objednávce na osm letounů F-15EX (včetně dvou určených pro výzkumné a testovací lety) došlo ve fiskálním roce FY2020 (říjen 2019 až záři 2020). Rozpočet ve výši 1,1 miliardy dolarů zahrnoval i vývoj a testování. Ve FY2021 došlo k akvizici dalších 12 letounů Eagle II za 1,2 miliardy dolarů.
Dohromady je tedy objednáno 18 sériových F-15EX, plus dva testovací. Od FY2024 pak letectvo hodlá objednávat 19 F-15EX ročně.
Akviziční plán F-15EX / Foto: Congressional Research Service, Air Force F-15EX Eagle II Fighter Program
Kromě toho 29. října byla uzavřena samostatná rámcová smlouva na 329 motorů General Electric F110-GE-129 za 1,58 miliardy dolarů. První závazná objednávka se týká 29 motorů. Do dnešního dne vzniklo více než 3400 motorů F110, které nasbíraly více než 10,5 milionu letových hodin. Motor pohání všechny nově vyráběné F-15 objednané v posledním desetiletí (včetně pro zahraniční zákazníky) a také téměř 70 % letounů F-16C/D USAF.
Zatím byly letectvu, konkrétně 45. testovací (40th Flight Test Squadron) a 85. testovací letce (85th Test and Evaluation Squadron) patřící pod 53. křídlo (53rd Wing), dodány dva F-15X. Stroje nyní podstupují vývojové a operační zkoušky a ohodnoceni DOT&E (Development, Operational Test and Evaluation), tedy vojskové zkoušky.
Major Kevin Hand, testovací pilot F-15X, zdůrazňuje u modelu EX dvě nové technologie – digitální řízení a systém elektronického boje AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System).
„Velkým vylepšením EX je digitální systém řízení letu, takže jde o letadlo typu ‚fly-by-wire‘. Naproti tomu tradiční model C je standardní letadlo s hydromechanikou a plně řízené pilotem. Nový typ je řízen počítačem,“ uvedl major Hand.
„EPAWS je pokročilý systém elektronického boje a obrany nové generace, který je vyvíjen a testován na letounech EX a Strike Eagle a doufáme, že v relativně blízké době je nasadíme do běžného provozu,“ řekl Hand. „To nám dá v podstatě schopnost čelit pokročilým hrozbám a složitému leteckému boji, kde se můžeme jednak chránit a jednak rušit [protivníka], abychom si našli cestu [skrz hrozbu],“ uvedl Hand.
Vojskové zkoušky F-15EX
Nákup F-15EX zapadá do stále platného plánu USAF označovaného jako „4+1“. V rámci tohoto plánu USAF hodlá ve 30. letech 21. století provozovat čtyři taktické nadzvukové letecké platformy – F-15EX Eagle II, F-16 Fighting Falcon, F-35 Lightning II a NGAD (Next Generation Air Dominance), plus jednu podzvukovou A-10 Thunderbolt II. Ve 30. letech tedy dojde k vyřazení letounů F-15E Strike Eagle a F-22A Raptor.
Tento plán ještě ale může dojít změn. Vlivný americký letecký institut Mitchell Institute for Aerospace Studies, patřící pod asociaci amerického letectva AFA (Air Force Association), považuje současné plány USAF za chybné.
Institut v nejnovější studii navrhuje zcela vyřadit z provozu letouny F-15C/D, A-10C a F-15E a soustředit se na rozvoj platformy F-16. Ušetřené peníze pak doporučuje investovat do F-35 a NGAD. Lockheed Martin je ročně schopen vyrábět 155 letounů F-35, ale po přidání „třetí směny“ lze rychlost výroby F-35 údajně ještě zvýšit.
Bývalá pilotka F-16 Heather Penneyová, vedoucí člen mitchellova institutu, uvedla, že program F-15EX Eagle II je slepou uličkou – založenou na zastaralé technologii, která letectvu nepřinese výhody, ani v oblasti špičkového leteckého boje, ani v úspoře peněz. Podle Penneyové F-15EX sehraje v případné válce jen omezenou obrannou roli.
Institut proto navrhuje ponechat a modernizovat F-22A a současně ukončit program F-15EX. A místo toho se soustředit na vývoj ne-stealth víceúčelové stíhačky nové generace, prozatímně označované jako MR-X (Multi-Role-X).
Zdroj: af.mil, AFM, Air Force F-15EX Eagle II Fighter Program
Související články
Víceúčelový bojový letoun Boeing F-15EX na prvních obrázcích
Firma Boeing zveřejnila první vizualizace nového víceúčelového bojového letadla Boeing F-15EX. ...
-
14.04.2019
-
85 komentářů
-
Jan Grohmann
Výroba stíhačky F-15EX a koncept Digital Century Series
Americké letectvo (US Air Force) s firmou Boeing před pár dny uzavřelo finální smlouvu ohledně ...
-
17.07.2020
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Digitální F-15QA: Předobraz americké stíhačky F-15EX
V roce 2017 si Katar objednal 36 víceúčelových nadzvukových taktických bojových letadel F-15QA. ...
-
01.12.2020
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Testovací pilot: F-15EX je lepší než stealth letadla
Dne 2. února na mezinárodním letišti Lambert v Saint Louis (Missouri) poprvé vzlétl víceúčelový ...
-
11.02.2021
-
235 komentářů
-
Jan Grohmann
každý stát potřebuje letadla pro airpolicing a k tomu je tohle vhodné, navíc nad územím USA v brzké době letět v "neviditelném" režimu nebude možné no a když to pošlou přez ...Zobrazit celý příspěvek
každý stát potřebuje letadla pro airpolicing a k tomu je tohle vhodné, navíc nad územím USA v brzké době letět v "neviditelném" režimu nebude možné no a když to pošlou přez datalink do modernizované F15 ...Skrýt celý příspěvek
Sebelepší F-16 nedokáže nahradit F-15C a už vůbec ne F-15E.Zejmena verze E je v podstatě nenahraditelný. Výkonné dvoumístne letadlo s vysokou únosnosti a doletem nemůže zadna F-16 ...Zobrazit celý příspěvek
Sebelepší F-16 nedokáže nahradit F-15C a už vůbec ne F-15E.Zejmena verze E je v podstatě nenahraditelný. Výkonné dvoumístne letadlo s vysokou únosnosti a doletem nemůže zadna F-16 ani F-35 nahradit.Skrýt celý příspěvek
Dolet majú F-15E a F-35 prakticky rovnaký, dokonca s podvesením ťahá F-15 za kratší koniec..
Jediné čo hrá v jej prospech je tá nosnosť..Dolet majú F-15E a F-35 prakticky rovnaký, dokonca s podvesením ťahá F-15 za kratší koniec..
Jediné čo hrá v jej prospech je tá nosnosť..Ono tých rozdielov je podstatne viac lebo ide o 2 rozdielné kategórie... 1/ F-35 je univerzál (multirole), F-15 je ťažký stíhač primárne určený na vybojovanie vzdušnej nadvlády 2/ ...Zobrazit celý příspěvek
Ono tých rozdielov je podstatne viac lebo ide o 2 rozdielné kategórie...
1/ F-35 je univerzál (multirole), F-15 je ťažký stíhač primárne určený na vybojovanie vzdušnej nadvlády
2/ Jednomotorový vs dvojmotorový
3/ F-15 má oproti F-35 lepšie parametre ako napríklad stupavosť kvôli výrazne vyššiemu výkonu motorov
4/ F-15 môže dosahovať výrazne vyšších rýchlostí 2,5 Mach oproti 1,6
5/ Celkové náklady na obstaranie aj prevádzku sú (údajne) nižšie u F-15. Letová hodina je u F-15 nižšia oproti F-35 zhruba o 1/4Skrýt celý příspěvek1. F-15EX je však niekde inde. Jeho nosnosť respekt. početnosť a štruktúra možnej nesenej výzbroje ho dáva na pomyselné čelo všetkého čo USAF má. Je univerzálny. Má schopnosť ...Zobrazit celý příspěvek
1. F-15EX je však niekde inde. Jeho nosnosť respekt. početnosť a štruktúra možnej nesenej výzbroje ho dáva na pomyselné čelo všetkého čo USAF má. Je univerzálny. Má schopnosť útočiť na všetko vo vzduchu a aj na zemi s veľkým množstvom munície neseným na jednom lietadle.
Manévrové boje na vzdialenosť pár km sa už asi nebudú diať pri schopnostiach PL rakiet s dosahom nad 70 km. Už je to hlavne o leteckom radare, raketách a o prostredí kde by sa nachádzalo bojisko. Pre súčasné a predpokladané vojny je však F-15SX určite ideálny po všetkých stránkach.
Je to perfektné dieťa F-15C a F-15E. Má všetko najlepšie z rodičov.Skrýt celý příspěvekSuper - a keď narazí na J-20, ktorý je stealth z prednej hemisféry a niektoré novšie modeli pravdepodobne už celostealth - čo mu pomôže nosnosť.. Čína má cca 200 takýchto ...Zobrazit celý příspěvek
Super - a keď narazí na J-20, ktorý je stealth z prednej hemisféry a niektoré novšie modeli pravdepodobne už celostealth - čo mu pomôže nosnosť..
Čína má cca 200 takýchto stíhačiek..
F-15EX má byť mulou, nosičom zbraní, ktorý má stať vzadu za F-35/F-22 a do boja moc nezasahovať..
Toto je jeho úloha..
Dnes už to na vyspelom bojisku bude nemáš stealth - musíš rýchlo vystreliť a utekať domov..
Lebo aj keď vidíš cieľ na radare, čo ak je niekto bližšie ako cieľ a ťa zameriava, len čaká kedy sa dostaneš do no go zóny jeho zbraní???Skrýt celý příspěvekA proti Číne bude stačiť 200 (reálne o dosť menej) Raptorov? Bude stačiť vyrábať 60-80 kusov F-35 ročne? ...Zobrazit celý příspěvek
A proti Číne bude stačiť 200 (reálne o dosť menej) Raptorov? Bude stačiť vyrábať 60-80 kusov F-35 ročne?
https://www.armadninoviny.cz/v... Skrýt celý příspěvekF-15EX je prvoliniový stroj jen v Evropě, protože ze strany Ruska zde není reálná šance, že by nasadilo něco, co by F-15 neviděla na radaru, nebo ji převyšovalo ve výkonu. Situace ...Zobrazit celý příspěvek
F-15EX je prvoliniový stroj jen v Evropě, protože ze strany Ruska zde není reálná šance, že by nasadilo něco, co by F-15 neviděla na radaru, nebo ji převyšovalo ve výkonu. Situace v Pacifiku je ale jiná, zde může sloužit především jako mula nebo letoun na "dokončovací práce". Jinak s Vaším komentářem souhlasím, je to krásný a stále dobrý stroj.Skrýt celý příspěvek
F-15EX je a bude ještě dlouho prvoliniový stroj všude. Protože i ta ČLR má významné množství letounů 3 a 4 generace. Amíci tímto programe sledují několik věcí - 1) zvýšení palebné ...Zobrazit celý příspěvek
F-15EX je a bude ještě dlouho prvoliniový stroj všude. Protože i ta ČLR má významné množství letounů 3 a 4 generace.
Amíci tímto programe sledují několik věcí -
1) zvýšení palebné síly
2) mít dva výrobce bojových letadel
3) neuzbrojit seSkrýt celý příspěvekTouster F-35 bol primárne vyvíjaní na Európske bojiska proti Rusku. Presne rovnako by vyzeralo nasadenie ako v Pacifiku - vpredu F-35 vzadu F-15.. Len s tým rozdielom, že dokým v ...Zobrazit celý příspěvek
Touster
F-35 bol primárne vyvíjaní na Európske bojiska proti Rusku.
Presne rovnako by vyzeralo nasadenie ako v Pacifiku - vpredu F-35 vzadu F-15..
Len s tým rozdielom, že dokým v Pacifiku by boli ovešané F-15 LRASM a AMRAAM-i tak na europskom bojisku by vymenili LRASM za JASSM-ER..
Totižto primárne ma vedieť F-35 potlačovať PVO..
Celkovo si diskutujúci dosť často vytvoria "bájky" o tom ako je F-35 drahá, ako sa dá zvládnuť to isté so stíhačkou 4gen bez toho, aby si načítali čo ta F-35 vlastne dokáže..Skrýt celý příspěvekdarkstyle Můj komentář ohledně F-15 byl myšlen tak, že v Evropě F-15 nenarazí na nic, čemu by se nevyrovnala/nepředčila. Pacifikem se samozřejmě nemyslí nikdo jiný než Čína.... a ...Zobrazit celý příspěvek
darkstyle
Můj komentář ohledně F-15 byl myšlen tak, že v Evropě F-15 nenarazí na nic, čemu by se nevyrovnala/nepředčila. Pacifikem se samozřejmě nemyslí nikdo jiný než Čína.... a ta má ve výzbroji J-20, tedy stroj generačně dál než F-15.Skrýt celý příspěvekTouster Stíhačky sa nakupujú na 30 rokov nie na rok na dva.. Narazí na su-57, PVO systém S-400, S-500.. Áno počty SU-57 nie sú vysoké - to ani F-15EX zatiaľ.. je však možné ...Zobrazit celý příspěvek
Touster
Stíhačky sa nakupujú na 30 rokov nie na rok na dva..
Narazí na su-57, PVO systém S-400, S-500..
Áno počty SU-57 nie sú vysoké - to ani F-15EX zatiaľ.. je však možné predpokladať, že sa to zmení..Skrýt celý příspěvek
Miroslav A vieš, že F-15 má drahšiu letovú hodinu ak od nej odpočítame vývoj lietadla? https://comptroller.defense.go... Jednotková ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav
A vieš, že F-15 má drahšiu letovú hodinu ak od nej odpočítame vývoj lietadla?
https://comptroller.defense.go...
Jednotková cena lietadlá taktiež je veľmi podobná - toto sú údaje za rok 2020.
Totižto američania majú niekoľko letových hodín..
Nie je to CPFH - kde dávajú všetko možné - lenže F-15 má proste základný vývoj dávno za sebou a už sa do jej rozvoja toľko neinvestuje..
Práveže jej rozvoj EX využíva technológie z F-35 - kde vývoj nových technológií a ich testovanie ide do CPFH plne pri F-35, pri F-15EX len čiastočne..
V roku cca 2025-2027 keď sa dokončí block 4 a už F-35 dosiahne FOC to magický klesne..
To čo som postol sú len platy pilotov, technikov, palivo a základná údržba..
Žiadne upgrade, testovania, prestavba starších lietadiel na tie novšie, výstavba testovacej range na otestovanie lietadla (toto je inak hanba letectva- meškajú s tým riadne a Lockheed s tým nemá absolútne nič spoločné - keďže to má byť nezávislé testovanie)Skrýt celý příspěvekVychádzal som z tohoto...
https://aviatia.net/f-35-light...Vychádzal som z tohoto...
https://aviatia.net/f-35-light...Myslím, že môj predložený dokument ktorý pochádza oficiálne z americkej vlády je na ňom dokonca pečiatka a podpis môžme považovať za o niekoľko rád dôverihodnejší ako akýkoľvek ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že môj predložený dokument ktorý pochádza oficiálne z americkej vlády je na ňom dokonca pečiatka a podpis môžme považovať za o niekoľko rád dôverihodnejší ako akýkoľvek článok hocikde..Skrýt celý příspěvek
Miroslav Obzvlášť keď aviata nenapísal akýže to typ letovej hodiny má na mysli, z ktorého roku a hlavne nemáme absolútne žiaden zdroj, ktorý by ich tvrdenie potvrdzoval.. Totižto ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav
Obzvlášť keď aviata nenapísal akýže to typ letovej hodiny má na mysli, z ktorého roku a hlavne nemáme absolútne žiaden zdroj, ktorý by ich tvrdenie potvrdzoval..
Totižto USAF vydáva každoročne správy o cenách rôznych druhov letových hodín - na rozdiel od akejkoľvek inej krajiny sveta..
To čo som postol ja je letová hodina s ktorou môžeš porovnávať akékoľvek iné hodnoty ktoré nájdeš na oficiálnych stránkach v iných krajinách -presne takto totižto obecne vníma väčšina, čo letová hodina vlastne je..Skrýt celý příspěvek
Dolet majú F-15E a F-35 prakticky rovnaký, dokonca s podvesením ťahá F-15 za kratší koniec..
Jediné čo hrá v jej prospech je tá nosnosť..Dolet majú F-15E a F-35 prakticky rovnaký, dokonca s podvesením ťahá F-15 za kratší koniec..
Jediné čo hrá v jej prospech je tá nosnosť..
pre Slovensko a dalších užívateľov by bola velmi výhodná varianta ďalšieho postupu: "zcela vyřadit z provozu letouny F-15C/D, A-10C a F-15E a soustředit se na rozvoj platformy ...Zobrazit celý příspěvek
pre Slovensko a dalších užívateľov by bola velmi výhodná varianta ďalšieho postupu:
"zcela vyřadit z provozu letouny F-15C/D, A-10C a F-15E a soustředit se na rozvoj platformy F-16."Skrýt celý příspěvekNejsem si jist, jestli v tom originále něco jako "rozvoj platformy F-16" opravdu stojí. Spíš tam čtu "prodloužit život" do doby náběhu výroby F-35A.
Nejsem si jist, jestli v tom originále něco jako "rozvoj platformy F-16" opravdu stojí. Spíš tam čtu "prodloužit život" do doby náběhu výroby F-35A.
Jura99 - pane,blesková reakcia :))))
Jura99 - pane,blesková reakcia :))))
F-35 je náročný na výrobu a preto je aj výroba pomalá (čo si u teba pamätám, ty hodnotíš ako zásadný problém).
F-35 je náročný na výrobu a preto je aj výroba pomalá (čo si u teba pamätám, ty hodnotíš ako zásadný problém).
jasne, ale i kvuli tomu nejspis podrzi F16 ve sluzbe do 2040, o rozvoji platformy F16 to ale neni.
jasne, ale i kvuli tomu nejspis podrzi F16 ve sluzbe do 2040, o rozvoji platformy F16 to ale neni.
Jura99 - nechcem sa vyjadrovať za ossr,ale ak si ich podržia do 2040,tak to je práve to čo nám bude hrať do karát...ossr aj nevyužije všetko čo f-16 ponúka,tak budme realisti - nám ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - nechcem sa vyjadrovať za ossr,ale ak si ich podržia do 2040,tak to je práve to čo nám bude hrať do karát...ossr aj nevyužije všetko čo f-16 ponúka,tak budme realisti - nám o žiadny rozvoj platformy ani nejde...do 2045 budú náhradné diely a to nám stačí...bál som aby sme diely okolo 2035 už nezháňali na ebay... :)Skrýt celý příspěvek
F-15 a F-16 sú stroje ktoré sa dokážu vyrábať vo veľkých množstvách. Čína nie je Afganistan. Tam budú straty vysoké a nahrádzať ich bude ťažké. S F-35 nemožné
F-15 a F-16 sú stroje ktoré sa dokážu vyrábať vo veľkých množstvách. Čína nie je Afganistan. Tam budú straty vysoké a nahrádzať ich bude ťažké. S F-35 nemožné
HEKTOR: díly se budou vyrábět dokud bude poptávka, ale spíš bych se bál, aby praxe nezapadla do starých kolejí, místo nákupu drahých dílů kanibalizace, +-4 provozní stroje a servis ...Zobrazit celý příspěvek
HEKTOR: díly se budou vyrábět dokud bude poptávka, ale spíš bych se bál, aby praxe nezapadla do starých kolejí, místo nákupu drahých dílů kanibalizace, +-4 provozní stroje a servis na abonentnú zmluvu. Stejně ale věřím na to, že za 15let koupíte druhou letku F-35A a F-16 předěláte na bezpilotní nosiče munice.Skrýt celý příspěvek
Jura: To je ako s autami. Tiež sa náhradné diely vyrábajú na troch úrovniach... 1/ Prvovýroba (rovnaké ako v nových autách, najdrahšie) 2/ Licencovaná výroba v externých firmách ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: To je ako s autami. Tiež sa náhradné diely vyrábajú na troch úrovniach...
1/ Prvovýroba (rovnaké ako v nových autách, najdrahšie)
2/ Licencovaná výroba v externých firmách (kvalita za rozumnú cenu)
3/ Nelicencovaná výroba, tzv. Čína (kvalitou šmejd, cenou detto)
Automobilky vyrábajú vlastné ND kým sa im to oplatí, potom už nechávajú výrobu len na licencovaných partnerov. Keď sa to neoplatí už ani im, tak oficiálna výroba končí.
Myslím, že v prípade lietadiel to veľmi iné nebude. Akurát, že do lietadiel si nikto nedovolí kupovať ND z Aliexpressu. Mimochodom, keď sa posnažíš tak nové diely nájdeš aj na Škodu 105/120. Len to už nie je lacné a kvalita pochybnáSkrýt celý příspěvek
F-15 a F-16 nedokážu vyrábať vo veľkých množstvách. Zavedenie F-15EX nebolo o rýchlosti výroby, ale o pragmatickom zhodnotení situácie vo svete a cenách doma. F-35 je dieťa ...Zobrazit celý příspěvek
F-15 a F-16 nedokážu vyrábať vo veľkých množstvách. Zavedenie F-15EX nebolo o rýchlosti výroby, ale o pragmatickom zhodnotení situácie vo svete a cenách doma. F-35 je dieťa rokov 90. Ak by sa USAF na začiatku vykašlalo na F-35 a miesto toho tie miliardy dalo do modernizácie F-18 a F-16 bolo by to zle ?Skrýt celý příspěvek
Ehm F-35 pri dvojsmennej prevádzke dokážu vyrábať 155 kusov ročne. Pridaním tretej by sa dostali na 200+ lietadiel.. Príde to niekomu pomalé? Veď za 10 rokov výroby by vyrobili ...Zobrazit celý příspěvek
Ehm F-35 pri dvojsmennej prevádzke dokážu vyrábať 155 kusov ročne.
Pridaním tretej by sa dostali na 200+ lietadiel..
Príde to niekomu pomalé?
Veď za 10 rokov výroby by vyrobili viac prúdových lietadiel ako má Ruska federácia letuschopných?
A to jekľudne možné postaviť aj druhú či tretiu linku.. kde je problém??Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...