Provozní cena stíhaček F-35 Lightning II musí klesnout
- 1. 4. 2018
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
Podle generála Dave Goldfeina, náčelníka štábu amerického letectva, musí provozní náklady stíhaček F-35A Lightning II klesnout na úroveň nebo k úrovní stíhaček F-16. V opačném případě americké letectvo, podle magazínu Bloomberg, může nakoupit až o třetinu méně stíhaček F-35A Lightning II.
Z finančního hlediska je nákup a zavedení nového zbraňového systému do výzbroje pouze polovinou, resp. menší části problému. V poslední době provozní a servisní náklady představují postupně větší finanční problém, než nákup samotných zbraní.
Pokud vezmeme finanční náklady na celý životní cyklus, tak cena za nákup samotného zbraňového systému (bez provozního, logistického, servisního, výcvikové, atd. zázemí) dosahuje pouze 25 % a méně (resp. čím dál méně) z celkové částky nutné na nákup a zajištění provozu zbraňového systému po celou dobu jeho životnosti (cca 40 let a více).
V případě programu stíhačky F-35 Lightning II samotný vývoj, výzkum a testování stíhačky F-35 stál 55 miliard dolarů a za nákup 2663 stíhaček F-35A/B/C Pentagon vydá do roku 2037 (poslední rok výroby F-35 pro Pentagon) přes 319 miliard dolarů.
Celkové náklady Pentagonu na vývoj, pořízení letadel a vybudování kompletního provozního zázemí, plus provozní náklady (palivo, náhradní díly, modernizace) až do roku 2070 ale přesáhnou 1,5 bilionu dolarů. Je to jednouše částka zahrnující všechno, co je spojené s vývojem, nákupem a provozem F-35.
Právě provozní a servisní náklady F-35 začínají „strašit“ všechny zákazníky. Například mezi lety 2018 až 2024 Pentagon a zahraniční zákazníci budou muset vydat 16 miliardy dolarů na softwarovou modernizaci F-35 na standard Block 4 (nové možnosti pro radar, prostředky radioelektronického boje, fúze dat, možnost použití nejnovějších zbraní, atd.).
„Naším počátečním cílem je dostat se [F-35] na ekvivalent nebo velmi blízko k tomu, co právě vynakládáme na udržení stíhacích letounů čtvrté generace [F-16],“ uvedl Goldfein avšak s tím, že letectvo prozatím neplánuje umenšit počet nakupovaných F-35 (1763 F-35A). „Budeme kupovat tyto letadla po řadu let, takže je příliš brzy na to, abychom mluvili o jakémkoli zkrácení jakéhokoli nákupu.“ Goldfein však uznává, že provozní náklady F-35 jsou „absolutně“ tím nejvýznamnějším problémem projektu.
Nicméně na konci března magazín Bloomberg News citoval interní zprávu letectva, podle které letectvo může nakoupit až o 590 stíhaček F-35A méně, pokud provozní náklady během dalších deseti let nepoklesnou o 38 %. Podle této zprávy letectvo musí vydat ročně 3,8 miliardy dolarů na zajištění provozu flotily F-35A. Pokud se nic nezmění, do roku 2028 letectvo vydá na zajištění provozu flotily F-35A 38 miliardy dolarů.
Americké letectvo sice provozuje pouze verzi F-35A, ale jakékoliv omezení počtu nakupovaných letadel se promítne i do růstu jednotkové ceny a provozních nákladů i u verzí F-35B a F-35C a pro všechny zákazníky.
Údržbu a servis F-35 zajišťuje centrální počítačový logistický systém ALIS.
Problémy s provozními náklady, ale i nedostatkem náhradních dílů a jinými technickými problémy, musí být vyřešeny co nejdříve, neboť program F-35 v letošním roce ukončil 17 let dlouhou vývojovou fázi a v záři začnou rok dlouhé bojové testy F-35A, jak vyžaduje americký zákon. Následně (na konci roku 2019) může začít plná sériová produkce. Podle firmy Lockheed Martin lze od roku 2023 vyrábět ročně až 160 letounů F-35 všech tří verzí. Prozatím všechny tři složky Ozbrojených sil Spojených států obdržely 250 stíhaček F-35.
Pentagon má navíc podle vlastních slov jen malé povědomí o tom, jak Lockheed Martin utrácí peníze v projektu. Například z celkových provozních nákladů připadá polovina pro Lockheed Martin, který zajišťuje „řízení programu, údržbu letadel, opravy dílů, údržbu software a inženýrskou podporu.“ Druhá polovina připadá především na palivo a na letecký personál.
Hlavním zdrojem finančních problémů je důraz na víceúčelovost F-35. V podstatě konstruktéři chtěli do jediné platformy vložit maximum schopností, aby mohla plnit všechny myslitelné úkoly. To se samozřejmě muselo nutně odrazit na složitosti konstrukce a následně na pořizovací i provozní ceně.
Zdá se, že minimálně americké letectvo tento přístup v budoucnu změní. Podle dostupných zpráv letectvo bude v budoucnu vyvíjet jednodušší (avšak navzájem plně spolupracující) letecké platformy určené ke konkretnímu úkolu. Můžeme se tak dočkat například stealth stíhacích proudových dronů, které budou navrženy a postaveny výhradně a jen k vedení boje vzduch-vzduch nebo naopak bitevních dronů určených výhradně k vedení boje vzduch-země.
Zdroj: Bloomberg, Defense News
Související články
Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?
Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem ...
- 27.01.2018
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II
Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...
- 05.03.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II
V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...
- 06.03.2018
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Čínský Chengdu J-20 čelí několika výzvám
Yang Wei, zástupce ředitele pro vědu a technologie v čínské společnosti Aviation Industry ...
- 22.03.2018
- 30 komentářů
- Jan Buchar
Tady to myslim nema uplne smysl porovnavat. Takhle detajlni kalkulace nakladu do budoucna se predtim nikdy nedelali. Navic, USA tim typem jde nahrazovat vic starsich stroju. ...Zobrazit celý příspěvek
Tady to myslim nema uplne smysl porovnavat. Takhle detajlni kalkulace nakladu do budoucna se predtim nikdy nedelali. Navic, USA tim typem jde nahrazovat vic starsich stroju. Idealni bude sledovat staty jako Norsko, ktere vymeni sve F-16 za sve F-35 v pomeru 1:1 a i tam nesledovat cenu v absolutnich cislech, ale cislech relativnich a diskontovanych, tedy porovnavanych s obdobim kdy se zavadela F-16. Kolik procent rozpoctu norskeho letectva si sveho casu ukousla ta, kolik procent HDP si sveho casu ukousla ta.
Resit pocetnost personalu, resit operacni pripravenost / nasaditelnost, resit poruchovost / pocet havarii kde pricinou bude technika... to vse ma za me vetsi smysl nez resit treba cenu jedne letove hodiny.Skrýt celý příspěvekRase, Jara: To jste mne úplně nepochopili. Nejde o PUMU jako takovou nebo CV90, ale o jakýkoli zbraňový systém. AČR má ve zvyku často vymýšlet různé nadstandardní funkce a ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, Jara: To jste mne úplně nepochopili. Nejde o PUMU jako takovou nebo CV90, ale o jakýkoli zbraňový systém. AČR má ve zvyku často vymýšlet různé nadstandardní funkce a vychytávky, ale nejde jen o pořizovací cenu, ale i o provozní náklady. To jsem tím chtěl říct. I to CV90 můžeme pořídit v různých konfiguracích, s různými náklady na provoz.Skrýt celý příspěvek
Sice jsou ty vysvětlovací malůvky hezký Shanio a filozofii 5. gen přibližují, ale samozřejmě neukazují další věci. Například to, že při menším počtu strojů a třeba i menší ...Zobrazit celý příspěvek
Sice jsou ty vysvětlovací malůvky hezký Shanio a filozofii 5. gen přibližují, ale samozřejmě neukazují další věci.
Například to, že při menším počtu strojů a třeba i menší dostupnosti (kvůli složitosti) máš zkrátka míň mašin - a to zejména v konfliktu, který není top hi-tech může docela bolet.
Navíc u té velké "package" si uděláš průsek v PVO, kterým pak už lítáš. Stejně tak stíhací doprovod sestřeluje nepřítele....čili pokud máš plnit úkol, dochází u klasické skladby útočné "pakáže "ke zrátám techniky nepřítele, který slábne a krvácí. Nelze tedy říci, že těch 8x F117(nebo 2x B2) udělá stejnou práci.
Není to nic proti 5gen, která samozřejmě taky ztráty působí, ale postnuté obrázky to přirozeně zjednodušují. Jedná se i o množství výzbroje a počty strojů, čili schopnosti útoků na více místech (když už nepřítel přijde o PVO)...Skrýt celý příspěvekHonzaH: podle čeho soudíš, že CV90 MkIV bude méně napěchovaný moderní elektronikou než Puma. MkI byl dost blbuvzdorný, ale to není případ MkIII a MkIV. To samé ostatní moderní ...Zobrazit celý příspěvek
HonzaH:
podle čeho soudíš, že CV90 MkIV bude méně napěchovaný moderní elektronikou než Puma. MkI byl dost blbuvzdorný, ale to není případ MkIII a MkIV. To samé ostatní moderní vozidla co jsou nabízena (z druhé strany i Kurganěts a T-15 bude náročný na provoz). Ono pokud se bojíme moderní techniky a chceme mít armádu na úrovni některých afrických států, tak nám nezbyde nic jiného než zůstat u BVP-2 a jako nový tank T-72 nebo ještě lépe T-34. Tím netvrdím že musí mít nové vozidlo všechny top vychytávky ale rozhodně bych se nevyhýbal moderním technologiím. Přeci jen většina jsou kvůli situačnímu povědomí a ochraně osádky, což jsou nejdůležitější aspekty moderního bojiště (!)Skrýt celý příspěvekSlavoslav: tak pokud budeš počítat jen s URF- jako nákup samotných strojů, tak modernizace jsou v tom ...Zobrazit celý příspěvek
Slavoslav: tak pokud budeš počítat jen s URF- jako nákup samotných strojů, tak modernizace jsou v tom zbytku
http://1.bp.blogspot.com/-dnY9...
Tady je vidět aktuální plán modernizace F-35
https://forum.keypublishing.co...
6 měsíční soft. aktualizace; po dvou letech výměna hardwaru (procesory), 8-10 změna architektury.Skrýt celý příspěvekSuper jak jsou zděšení z vysoké provozní ceny :D Holt když se to poprvé reportuje v jednom programu a ne v desítkách různých budgetů, tak je to najednou víc vidět.... navíc když ...Zobrazit celý příspěvek
Super jak jsou zděšení z vysoké provozní ceny :D Holt když se to poprvé reportuje v jednom programu a ne v desítkách různých budgetů, tak je to najednou víc vidět.... navíc když poprvé dělají nesmyslne projekce na 50-70let dopředu...
F-35 je hned několik velkých programů a to nemyslím jen A/B/C; ale i logistický systém, výcvikový systém, zpravodajský systém. Všechno tohle by byli obrovské samostatné programy reportované zvlášť.
Problém s tím, že se preferuje nákup stoju nad zafinancovaní údržby je taky zdaleka nezačíná s F-35, ale táhne se dalko do minulosti.
To jen k perspektivě, jak moc je ta cena neusna... samozřejmě, že tlak na snížení ceny za provoz je důležitý, ale není to žádná novinka, o plánovaném snížením nákladů o 30% jsem tu psal už před léty, ale k tomu se dostanou až tak v 2023-25, do teď byla priorita snížit výrobní náklady....
----
A když nebudeme mluvit o ceně za provoz 1vs1, ale cena vs schopnosti:
http://www.f-16.net/forum/down...
http://i.imgur.com/yCfOazx.jpg...
Tak opravdu je pro USAF problém uživit F-35 i kdyby stála 3x tolik jak F-16?Skrýt celý příspěvekAk som správne pochopil článok tak do prevádzkových nákladov sa započítavajú aj náklady na modernizáciu, alebo ide len o nešťastne formulovanú vetu?
Ak som správne pochopil článok tak do prevádzkových nákladov sa započítavajú aj náklady na modernizáciu, alebo ide len o nešťastne formulovanú vetu?
HonzaH Za prvé nesrovnávejte BVP se stealth útočným letounem..... A co tím zkoušíte říci? Máme nakoupit staré sráče? Ano to by byl teda kauf a proč vlastně něco kupovat vždyť ...Zobrazit celý příspěvek
HonzaH
Za prvé nesrovnávejte BVP se stealth útočným letounem.....
A co tím zkoušíte říci? Máme nakoupit staré sráče? Ano to by byl teda kauf a proč vlastně něco kupovat vždyť máme bvp2 a T72 ne? No ale má to jeden háček oni se nám totiž i přes svoji jednoduchost rozpadaji, takže všechno vyžaduje údržbu tak nebere problemy F35 jako záminku,obhajobu nakupování nebo nesmyslné modernizace nějakých muzejních kouskůSkrýt celý příspěvekNo ved su to amici, teda ty najlepsi a najbohatsi oni si to mozu dovolit a potom vzdy narazia. A mam pocit ze z Lockhead Martin sa stal obrovsky moloch a cierna diera na peniaze ...Zobrazit celý příspěvek
No ved su to amici, teda ty najlepsi a najbohatsi oni si to mozu dovolit a potom vzdy narazia. A mam pocit ze z Lockhead Martin sa stal obrovsky moloch a cierna diera na peniaze danovych poplatnikov s takym vplivom na politiku ze im aj tak odsuhlasia vsetko co budu chciet pretoze armada/letectvo za chvilu bude na tej firme totalne zavisla ak uz nieje.Skrýt celý příspěvek
Honza: Po Pume ti ostane aspoň kvalitný podvozok ktorý s ktorým sa dá pracovať aj vo vlastnej réžii ale s F-35 neurobíš bez výrobcu nič. Dnes na novom kamióne nesmieš vymeniť ani ...Zobrazit celý příspěvek
Honza: Po Pume ti ostane aspoň kvalitný podvozok ktorý s ktorým sa dá pracovať aj vo vlastnej réžii ale s F-35 neurobíš bez výrobcu nič. Dnes na novom kamióne nesmieš vymeniť ani koleso bez súhlasu výrobcu. Myslím, že v prípade F-35 je tá závislosti vypilovaná k dokonalostiSkrýt celý příspěvek
Presne o tom som písal pred pár dňami v inej diskusií (myslím, že o B-21). Nerozumiem politike vývoja a obstarávania nových strojov v USAF. Americká vláda vrazí obrovské peniaze ...Zobrazit celý příspěvek
Presne o tom som písal pred pár dňami v inej diskusií (myslím, že o B-21). Nerozumiem politike vývoja a obstarávania nových strojov v USAF. Americká vláda vrazí obrovské peniaze do vývoja. Potom zistia, že náklady sú astronomické a osekajú pôvodne zamýšľané množstvo o tretinu alebo polovicu čím opäť rastú náklady ako na obstaranie, tak na prevádzku. Potom o pár rokov riešia či je efektívne živiť malé množstvo strojov a tak idú vyvíjať novú mašinu úplne od začiatku.Skrýt celý příspěvek
Což je důležitá informace i pro všechny, kteří při výběru nové techniky pro AČR "požadují" to nejlepší bez ohledu na cenu. Abychom pak nedopadli tak, že si pořídíme např. PUMY a za ...Zobrazit celý příspěvek
Což je důležitá informace i pro všechny, kteří při výběru nové techniky pro AČR "požadují" to nejlepší bez ohledu na cenu. Abychom pak nedopadli tak, že si pořídíme např. PUMY a za pět let jich bude půlka neprovozuschopných, protože nebudeme mít na provoz a údržbu. A tak je to se vším. Nakonec se stejně ukáže, že nejdůležitější jsou dobře vycvičené posádky, které mají hodně natrénováno.
Klidně samozřejmě kupme to nejdražší (v dostatečných počtech), pokud máme do budoucna vymyšleno, kde vzít na provoz. Ale jinak se raději držme při zemi a v důsledku na tom budeme lépe.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...