Provozní cena stíhaček F-35 Lightning II musí klesnout

Vizuální kontrola stíhačky F-35A Lightning II; ilustrační foto; větší foto / USAF 

Podle generála Dave Goldfeina, náčelníka štábu amerického letectva, musí provozní náklady stíhaček F-35A Lightning II klesnout na úroveň nebo k úrovní stíhaček F-16. V opačném případě americké letectvo, podle magazínu Bloomberg, může nakoupit až o třetinu méně stíhaček F-35A Lightning II.

Z finančního hlediska je nákup a zavedení nového zbraňového systému do výzbroje pouze polovinou, resp. menší části problému. V poslední době provozní a servisní náklady představují postupně větší finanční problém, než nákup samotných zbraní.

 

Pokud vezmeme finanční náklady na celý životní cyklus, tak cena za nákup samotného zbraňového systému (bez provozního, logistického, servisního, výcvikové, atd. zázemí) dosahuje pouze 25 % a méně (resp. čím dál méně) z celkové částky nutné na nákup a zajištění provozu zbraňového systému po celou dobu jeho životnosti (cca 40 let a více).
 

V případě programu stíhačky F-35 Lightning II samotný vývoj, výzkum a testování stíhačky F-35 stál 55 miliard dolarů a za nákup 2663 stíhaček F-35A/B/C Pentagon vydá do roku 2037 (poslední rok výroby F-35 pro Pentagon) přes 319 miliard dolarů.

Celkové náklady Pentagonu na vývoj, pořízení letadel a vybudování kompletního provozního zázemí, plus provozní náklady (palivo, náhradní díly, modernizace) až do roku 2070 ale přesáhnou 1,5 bilionu dolarů. Je to jednouše částka zahrnující všechno, co je spojené s vývojem, nákupem a provozem F-35.

 

Právě provozní a servisní náklady F-35 začínají „strašit“ všechny zákazníky. Například mezi lety 2018 až 2024 Pentagon a zahraniční zákazníci budou muset vydat 16 miliardy dolarů na softwarovou modernizaci F-35 na standard Block 4 (nové možnosti pro radar, prostředky radioelektronického boje, fúze dat, možnost použití nejnovějších zbraní, atd.).
 

„Naším počátečním cílem je dostat se [F-35] na ekvivalent nebo velmi blízko k tomu, co právě vynakládáme na udržení stíhacích letounů čtvrté generace [F-16],“ uvedl Goldfein avšak s tím, že letectvo prozatím neplánuje umenšit počet nakupovaných F-35 (1763 F-35A). „Budeme kupovat tyto letadla po řadu let, takže je příliš brzy na to, abychom mluvili o jakémkoli zkrácení jakéhokoli nákupu.“ Goldfein však uznává, že provozní náklady F-35 jsou „absolutně“ tím nejvýznamnějším problémem projektu.
 

Nicméně na konci března magazín Bloomberg News citoval interní zprávu letectva, podle které letectvo může nakoupit až o 590 stíhaček F-35A méně, pokud provozní náklady během dalších deseti let nepoklesnou o 38 %. Podle této zprávy letectvo musí vydat ročně 3,8 miliardy dolarů na zajištění provozu flotily F-35A. Pokud se nic nezmění, do roku 2028 letectvo vydá na zajištění provozu flotily F-35A 38 miliardy dolarů.
 

Americké letectvo sice provozuje pouze verzi F-35A, ale jakékoliv omezení počtu nakupovaných letadel se promítne i do růstu jednotkové ceny a provozních nákladů i u verzí F-35B a F-35C a pro všechny zákazníky.

 

Údržbu a servis F-35 zajišťuje centrální počítačový logistický systém ALIS.

 

Problémy s provozními náklady, ale i nedostatkem náhradních dílů a jinými technickými problémy, musí být vyřešeny co nejdříve, neboť program F-35 v letošním roce ukončil 17 let dlouhou vývojovou fázi a v záři začnou rok dlouhé bojové testy F-35A, jak vyžaduje americký zákon. Následně (na konci roku 2019) může začít plná sériová produkce. Podle firmy Lockheed Martin lze od roku 2023 vyrábět ročně až 160 letounů F-35 všech tří verzí. Prozatím všechny tři složky Ozbrojených sil Spojených států obdržely 250 stíhaček F-35.
 

Pentagon má navíc podle vlastních slov jen malé povědomí o tom, jak Lockheed Martin utrácí peníze v projektu. Například z celkových provozních nákladů připadá polovina pro Lockheed Martin, který zajišťuje „řízení programu, údržbu letadel, opravy dílů, údržbu software a inženýrskou podporu.“ Druhá polovina připadá především na palivo a na letecký personál.
 

Hlavním zdrojem finančních problémů je důraz na víceúčelovost F-35. V podstatě konstruktéři chtěli do jediné platformy vložit maximum schopností, aby mohla plnit všechny myslitelné úkoly. To se samozřejmě muselo nutně odrazit na složitosti konstrukce a následně na pořizovací i provozní ceně.

 

Zdá se, že minimálně americké letectvo tento přístup v budoucnu změní. Podle dostupných zpráv letectvo bude v budoucnu vyvíjet jednodušší (avšak navzájem plně spolupracující) letecké platformy určené ke konkretnímu úkolu. Můžeme se tak dočkat například stealth stíhacích proudových dronů, které budou navrženy a postaveny výhradně a jen k vedení boje vzduch-vzduch nebo naopak bitevních dronů určených výhradně k vedení boje vzduch-země.

 

Zdroj: BloombergDefense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?

Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II

V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...

Čínský Chengdu J-20 čelí několika výzvám

Yang Wei, zástupce ředitele pro vědu a technologie v čínské společnosti Aviation Industry ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pks_
    20:24 03.04.2018

    Provozní náklady u F-35 lze snížit velmi jednoduše: - zvýší se prostě využití simulátorů a F-35 se vytáhnou jenom do boje :-) - taky můžou propustit všechny mechaniky, protože ...Zobrazit celý příspěvek

    Provozní náklady u F-35 lze snížit velmi jednoduše:
    - zvýší se prostě využití simulátorů a F-35 se vytáhnou jenom do boje :-)
    - taky můžou propustit všechny mechaniky, protože zakonzervovaný stroj bude potřebovat minimání údržbu :-)

    Nakonec bude stačit, když vyrobí pár prototypů a ukážou funkční výrobní linku linku - "Pokud byste na nás chtěli zaútočit, tak než přiletíte, tak si vyrobíme dostatek letadel :-)"Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    20:19 03.04.2018

    Technický vývoj a vojenské myšlení prochází cykly. Stávající cyklus končí - pracoval s tezí, že jeden super univerzální stroj napěchovaný elektronikou bude žolík, co všem natrhne ...Zobrazit celý příspěvek

    Technický vývoj a vojenské myšlení prochází cykly. Stávající cyklus končí - pracoval s tezí, že jeden super univerzální stroj napěchovaný elektronikou bude žolík, co všem natrhne sedací ústrojí. Postupně se ukáže, že je sice super, ale na většinu akcí bude levnější a efektivnější použít specializované stroje. F-35 asi nepošlete jako přímou podporu jako A-10. Veškerá elektronika bude naprd proti štastnému zásahu z DŠK. Stejně tak při rychlosti 1,6M to nebude žádná plnokrevná stíhačka.

    Takže je možné, že buď zažijí specializované stroje renesanci, a nebo se to bude vyvíjet k řídícímu velitelství, které bude předávat data dronům a cílem bude hlavně vydržet ve vzduchu. Ale ve vší úctě k úsilí a invenci, která je vložena do F-35, považuji to sázku na jednu kartu, která se ukáže, že nevyšla.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:04 03.04.2018

    Ten AH 64 je dobrý příklad. Bohužel ve vzduchu je to právě ta generace F15/SU35/ atd. A právě s přihlédnutím k těmto problémům byla navrhována ta další, tedy F22/F35/ atd.

    Ten AH 64 je dobrý příklad. Bohužel ve vzduchu je to právě ta generace F15/SU35/ atd. A právě s přihlédnutím k těmto problémům byla navrhována ta další, tedy F22/F35/ atd.

  • alea206
    17:39 03.04.2018

    Jeste k tomu souboji F-35 a F-15C Je velky rozdil v tom cemu rikate pilotaz a cemu "bojova efektivita" + je potreba brat v uvahu profil mise. F-35 dokaze rychleji najit a ...Zobrazit celý příspěvek

    Jeste k tomu souboji F-35 a F-15C
    Je velky rozdil v tom cemu rikate pilotaz a cemu "bojova efektivita" + je potreba brat v uvahu profil mise.

    F-35 dokaze rychleji najit a zamerit cil, pilot nasledne skutecne jenom vybere na jaky cil chce strilet a strili. V moment kdy pouzivate BVR rakety, tak je to letadlo kteremu neni rovno.
    Pokud byste se ale dostali do situace kdy se F-15 povede razantne zkratit vzdalenost, tak tim se vahy zacnou naklanet na jeji stranu. Protoze ma vetsi prebytek vykonu + nervy / zkusenosti pilota hrajou vetsi roli

    Nehlede na to ze zadna technika vas nenauci pilotovat / pristavat za spatneho pocasi, nebo s poskozenym strojem, tam vam pomuzou jedine zkusenosti a robustnost stroje.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:35 03.04.2018

    Do třetice – jasně, že bychom dneska asi nedokázali vyrábět 20 000 tanků ročně. Respektive, možná bychom dokázali, ale k čemu? Posádky bychom cvičit prostě nestíhali. Při střetu ...Zobrazit celý příspěvek

    Do třetice – jasně, že bychom dneska asi nedokázali vyrábět 20 000 tanků ročně. Respektive, možná bychom dokázali, ale k čemu? Posádky bychom cvičit prostě nestíhali.

    Při střetu vysoké intenzity můžete používat o něco horší zbraňový systém než protivník, ale ten rozdíl nesmí být propastný, nebo jej musíte dohnat někde jinde. T-34 nebyl kvalitativně tolik rozdílný oproti německým tankům stejné váhové kategorie, zato ho SSSR dokázal produkovat masově, takže měl ve výsledku lepší kartu. Kdyby proti Pantherům nasadili náš LT-38, asi by bylo jedno, v jakých počtech by to bylo...
    Maximálně je možné kupříkladu zjednodušit výstroj – všechny letouny by nenesly všechny přístroje, BVP by neměly schopnost programovat AB munici, nebo by měly jen jeden pozorovací přístroj ap. Ačkoliv si myslím, že by se spíš šlo dolů s kvalitou materiálů (za války nepotřebujete, aby to BVP vydrželo 40 let), protože právě přístroje dělají ten rozdíl na bojišti, ne 20 mm plechu...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:30 03.04.2018

    Pauli: pokud vím, tak žádné rozhodnutí zatím nepadlo, ty modifikace v budgetu mají, většina z těch strojů potřebuje jen tech refresh (nové procesory) a nebo jen softwarové ...Zobrazit celý příspěvek

    Pauli: pokud vím, tak žádné rozhodnutí zatím nepadlo, ty modifikace v budgetu mají, většina z těch strojů potřebuje jen tech refresh (nové procesory) a nebo jen softwarové modifikace. Asi 40 nejstarších bude potřebovat větší modifikace, takže je možné že je ponechají jen tak. Všechny zustanou stejně u výcvikových letek.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:08 03.04.2018

    Sice nejsem moc odborník, ale žil jsem v domnění, že složitost vlastní pilotáže u letadel postupně klesá. Už s příchodem FBW přišla zásadní změna (taky někteří piloti starších ...Zobrazit celý příspěvek

    Sice nejsem moc odborník, ale žil jsem v domnění, že složitost vlastní pilotáže u letadel postupně klesá. Už s příchodem FBW přišla zásadní změna (taky někteří piloti starších letadel na F-16 nadávali a nechtěli na nich létat, protože jim tam chybělo právě to "skutečné pilotování"). 5. generace pak jde ještě dál, vždyť F-35B dokáže sama přistát kolmo na palubě lodi...

    Stran využití těch letadel je to pak přesně tak, jak psal logik. U toho Apache se musí piloti dlouho učit právě proto, že musejí být schopni neustále vyhodnocovat informace přicházející z hromady zdrojů. Rozhraní člověk – stroj je tam velmi primitivní, byť některé vychytávky už tam samozřejmě jsou, ale fůze dat je skutečně primitivní. Oproti tomu 5. generace letadel je postavená právě na fůzi dat a nepřetěžování pilota informacemi, na zdokonaleném rozhraní člověk – stroj atp. Tyhle schopnosti se postupně předávají i do starších letadel, ale i do jiných bojových strojů, pochopitelně nejdřív do těch nejdražších jako mixéry, tanky, dnes i do BVP...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:56 03.04.2018

    Pauli, nic nového. Prvních 108 kusů, u kterých by přestavba byla nejnáročnější a které už mají hodně nalétáno, nechají být, budou se používat na výcvik nebo se třeba časem ...Zobrazit celý příspěvek

    Pauli, nic nového. Prvních 108 kusů, u kterých by přestavba byla nejnáročnější a které už mají hodně nalétáno, nechají být, budou se používat na výcvik nebo se třeba časem zkanibalizují. Není to nic překvapivého, pokud by chyběly ve smyslu počtů, bude jednodušší je vyrobit nové v sériové produkci, kdy cena za fungl nový stroj nebude o tolik větší než za přestavbu těch starých. Podle mě je to zcela logický postup.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:38 03.04.2018

    dusan: Ale stejnětak si zavalenej informacema i v 4gen stroji: i tam často potřebuješ k úspěšnému splnění cíle takové množství informací, že Ti z nich může prasknout hlava - jen ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan: Ale stejnětak si zavalenej informacema i v 4gen stroji: i tam často potřebuješ k úspěšnému splnění cíle takové množství informací, že Ti z nich může prasknout hlava - jen musíš vynaložit daleko větší úsilí, abys ty informace získal. A když je nezískáš, tak si dole....

    Už v druhé (a pravděpodobně i první) světové válce nebyl eso ten, kdo uměl "nejlepší výkrut", ale kdo si dokázal "pohlídat nebe" a kdo věděl, do čeho se pouštět a do čeho ne. A 5. gen se zaměřuje právě na to, dodat tyto potřebné informace pilotovi. To, co v 4. generaci znamenalo měsíce výcviku, aby si pilot zautomatizoval, co všechno kde si má hlídat, aby ho nenachytali na švestkách, dostáváš v 5. generaci "na talíři".

    Náročnost pilotáže ve 4. generaci to vedla i k tomu, že pilot musel mít v AG misích zbraňového operátora, protože ani vycvičený pilot nezvládal dobře vyhledat cíl zaměřit zbraně. V 5. generaci jen ukážeš joystickem na předvybraný cíl...

    Samozřejmě, neznamená to, že piloti nebudou potřebovat ty měsíce výcviku. Budou. Ale to nikoli proto, že by pilotáž 5. generace byla těžší nebo jen stejně náročná. Budou je potřebovat proto, že možnosti 5. generace jsou podstatně dál - a využití každého stroje na maximum chce čas. V reálu to je přesně tak, jak je v Shaniově(ině?) postu: k tomu, aby ses dostal na efektivitu srovnatelnou s 4. generací letounu stačí podstatně méně času. A pokud budeš cvičit stejně dlouho na 4. a 5. generaci, tak s 5. dokážeš to, o čem si můžeš nechat na 4. generaci jen zdát.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    15:22 03.04.2018

    Shania To je dosť iluzórna predstava, že je dnes ľahšie lietať na bojových strojoch 5.generácie. Áno je pravda, že samotné pilotovanie už vlastne pilot nerobí, skôr len ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania

    To je dosť iluzórna predstava, že je dnes ľahšie lietať na bojových strojoch 5.generácie. Áno je pravda, že samotné pilotovanie už vlastne pilot nerobí, skôr len "manažuje" svoj stroj, ktorý to "robí sám".
    Ale dnes je už moderný stroj systémom na spacovanie informácií, kde je stále hlavným členom človek. Samozrejme stroj mu už informácie spracuje a podáva v zjednodušenej podobe, ale i tak je pilot "zavalený" množstvom informácií, ktoré musí vstrebať a vyhodnotiť. Len tak príklad za všetko - anglickí piloti sa cvičia na stroji AH-64 tri roky a výcvik stojí 3 mil. libier. V podstate musia vedieť každým okom spracovávať informácie samostane !!! v praxi to isté keby musel človek (mimo iného) čítať naraz dve knihy či sledovať dva TV. Značná časť pilotov "odpadne" lebo to ich organizmus jednoducho nezvládne.Skrýt celý příspěvek

  • Pauli
    14:06 03.04.2018

    A už se vyřešil i tento problém? Nebo se už ani řešit nebude ?
    https://www.realcleardefense.c...

    A už se vyřešil i tento problém? Nebo se už ani řešit nebude ?
    https://www.realcleardefense.c...

  • jj284b
    14:01 03.04.2018

    Miroslav: ked hovoris A povedz aj B - Americka ekonomika na druhej strane pocas WW2 dokazala vyrobit 45000 tankov Sherman za necele 2 roky (august 1942 siel prvy M4 do produkcie, ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: ked hovoris A povedz aj B - Americka ekonomika na druhej strane pocas WW2 dokazala vyrobit 45000 tankov Sherman za necele 2 roky (august 1942 siel prvy M4 do produkcie, september 1944 bola zastavena vyroba Shermanov, kedze ich uz nemali komu davat).. T34 nebol nijaky vynimocny tank, co sa tyka narocnosti na vyrobu, Sherman bol cca 3x "lacnejsi"

    Slo by to vyrabat dnes ak by bolo treba? urcite ano, aj ked nie v takych objemoch. netreba zabudat ze americka ekonomika bola prepnuta na vojnovu vyrobu, kym dnes sa vojensky material robi len v specializovanych fabrikach. Ak by ale bola potreba, vyroba by sa rychlo presuvala do civilnych fabrik.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:22 03.04.2018

    Miroslav: jen ti říkám, že F-35 bude mít rozjetou linku s kapacitou 200strojů, a sítí subdodavatelů nastavených na tyto počty + náhradní díly. Tyto kapacity máš okamžitě k ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: jen ti říkám, že F-35 bude mít rozjetou linku s kapacitou 200strojů, a sítí subdodavatelů nastavených na tyto počty + náhradní díly. Tyto kapacity máš okamžitě k dispozici a nic tady nebrání dalšímu navýšení výroby.

    Jiné stroje budou mít linky buď uzavřené s neexistujícími subdodavateli a nebo udržovaných v klinické smrti vyrábějících pár ks ročně.

    Počítej tak tři roky ti potrvá, než dostaneš nějaké rozumné počty nových strojů. A pak je otázka, jestli ty zdroje neinvestovat někam jinam...

    Taky mají možnost reaktivovat zakonzervované stroje...

    Rovnocenný protivník tu taky aktuálně není, rusové nejsou schopni vyrábět letadla ve velkých počtech, moderních letadel mají málo a moderní AAM mají taky jen v symbolických počtech.
    Čína není na konflikt připravená, má pořád příliš mnoho starých strojů a byla by to ekonomická sebevražda, pro obě strany.Skrýt celý příspěvek

  • bredy
    13:15 03.04.2018

    Rase-vše je relativní. když se podívám na tituse versus VBMR. Titus mi přijde složený z civilních a osvědčených věcí, VBMR mi přijde jako něco na čem budou vydělávat 3 firmy. moc ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase-vše je relativní. když se podívám na tituse versus VBMR. Titus mi přijde složený z civilních a osvědčených věcí, VBMR mi přijde jako něco na čem budou vydělávat 3 firmy. moc toho sice o VBMR není, ale Titus se mi líbí daleko víc. přitom když to přeženu, to vyrábí jedna firma. a cena je úplně jinde. problém vidím v tom že se často neudělá základ a přidává se. ale naopak se vymyslí všechny funkce které bi to mohlo mít. a nakonec se plno věcí nepoužívá. známe to i z civilu. ale vše je relativní. :)))))Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:07 03.04.2018

    @Miroslav Ne nebylo by to mozne, jenze jedna Armata by smetla tolik T-34 kolik by mela munice (40?), pak (pod neustalou palbou T-34, neschopnych ji nejak snad krom pasu poskodit) ...Zobrazit celý příspěvek

    @Miroslav
    Ne nebylo by to mozne, jenze jedna Armata by smetla tolik T-34 kolik by mela munice (40?), pak (pod neustalou palbou T-34, neschopnych ji nejak snad krom pasu poskodit) by si to bez munice otocila a tomu zbytku T-34 by ujela. Proto se uz dnes nikdo nesoustredi na vyrobu primitivnich zbrani, kterych vyrobis treba 10x tolik, kdyz jeden sofistikovany system s jednou vycvicenou posadkou zastane treba 100x tolik prace.
    Samozrejme ze nema moc ekonomicky smysl kdyz pomoci F-22 bombardujes tacticaly, jeste nedejboze nejakou velemoderni a navadenou, cti drahou, munici. Ale to je zase o tom co si ktera ekonomika muze dovolit. Americani si to, zatim, dovolit muzou, tak delaji i takove nakladne zverstva. Kdyby prislo na stret s Ruskem nebo Cinou tak se to nejlepsi vycleni na to aby si poradilo s tim nejlepsim protivnika a tu pak bude dulezite to ze 1) USA ma toho nejlepsiho jasne nejvic a 2) ikdyby o to vsechno najednou prisla, furt i toho nejlepsiho umi nejvic vyrobit.
    Nema tedy smysl se bavit o tom jestli by svedla vyrobit spoustu i jednoduchsich zbrani, samozrejme ze svedla.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    12:54 03.04.2018

    Shania: Nie som Baba Vanga, neviem ako dlho by taký konflikt prebiehal. V prípade, že by neboli použité ZHN tak určite roky. 200 ks ročne je podľa teba veľa? Bavme sa v teoretickej ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Nie som Baba Vanga, neviem ako dlho by taký konflikt prebiehal. V prípade, že by neboli použité ZHN tak určite roky. 200 ks ročne je podľa teba veľa? Bavme sa v teoretickej rovine pretože v súčasnosti poznáme výrazne asymetrické konflikty kde jeden má k dispozícií F-22 a protivník kalach zo 60-tych rokov, granát pochybnej kvality a kozu. Ja sa skôr zamýšľam ako by to vyzeralo keby sa v globálnom konflikte stretli vyrovnaní súperi. Nebol by pre jednu zo strán problémom ak by prišli v akcii o desiatky kusov ako tomu bolo bežné vo WW2? Napríklad v ZSSR sa za 5 rokov vyrobilo 50 000 !!! tankov T-34. Bolo by to dnes vôbec možné?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:42 03.04.2018

    Miroslav: Jak ten globalni konflikt bude dlouho trvat? To vidím naprosto jinak, hlavně z důvodu, že linky na F-35 budou jediné na světě schopné chrlit nové stroje ve vyšších ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: Jak ten globalni konflikt bude dlouho trvat? To vidím naprosto jinak, hlavně z důvodu, že linky na F-35 budou jediné na světě schopné chrlit nové stroje ve vyšších počtech (možná akorát mimo činu), výroba má běžet v počtu 200ks ročně do 2035 (teď se blíží ke stovce)... Ta linka je taky daleko víc automatizovaná a optimalizovaná. Ostatní vyrábějí ručně kusovky... Takže rozjetí nových/nových linek pro jiné stroje ti zabere podstatně dele, nemluvě o subdodavatelích.

    --

    A odvedence posadíš do F-16? Nové stroje jsou výrazně snadnější na pilotáž, trvá menší dobu na sžití se strojem a je téměř nemožné v nich ztratit kontrolu... Takže letět a bojovat v nich není problém, to co pak dělá dobrého pilota jsou zkušenosti.

    Mimochodem teď nasazené F-35A 3F s piloty čerstve ze školy... (bez zkušeností z jiných strojů) tak trénují ACM s F-15C.

    A pilot F-15 nedávno v rozhovoru řekl, že občas se podaří pilotovi F-15 zvítězit.... Takže elitní piloti F-15C s roky zkušeností, kteří nedělají nic jiného, než že trenují vzdušný boj, ve stroji optimalizovaném pro vzdušný boj, jen občas zvítězí nad nováčkem převážně trénujícím AG pilotujícím F-35...Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    12:18 03.04.2018

    Luky: Na jednej strane pokladám za výhodu mať určitý unifikovaný univerzálny systém (v našom prípade F-35). Znižuje to ako logistické, technologické, servisné aj finančné nároky Na ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Na jednej strane pokladám za výhodu mať určitý unifikovaný univerzálny systém (v našom prípade F-35). Znižuje to ako logistické, technologické, servisné aj finančné nároky Na druhej strane je F-35 tak zložitý stroj, že si neviem dosť dobre predstaviť či by v prípade veľkého vojnového (globálneho) konfliktu bolo možné vyrábať F-35 v dostatočných počtoch. Koniec-koncov, túto tému som už raz otvoril. A netýka sa to len F-35 ale aj tankov, BVP ći delostrelectva. Celkovo sú dnes zbrane tak sofistikované, že výroba samotnej zbrane aj výcvik posádky je dnes veľmi drahý a zdĺhavý proces. Vo WW2 sa vyrobilo z jednej stíhačky tisíce kusov ročne a výcvik pilota prebiehal prakticky počas prvého letu. Sa pýtam, či je dnes možné také niečo. Asi ťažko môžeš odvedenca posadiť do F-35 či nebodaj F-22. Preto si myslím, že USA letectvo musí udržať výrobu F-16 s určitou pozvolnou evolúciou pretože tento stroj dokážu v prípade potreby vyrábať v naozaj veľkých počtoch a za skvelé ceny. Môj názor, môžem sa mýliťSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:10 03.04.2018

    HonzaH: rozumím, ale musíš to brát tak, že ty drahé a náročné komponenty se do vozidel nedávají jen tak z rozmaru, ale aby zlepšily bojeschopnost vozidla a jednotky. Příkladem ...Zobrazit celý příspěvek

    HonzaH:
    rozumím, ale musíš to brát tak, že ty drahé a náročné komponenty se do vozidel nedávají jen tak z rozmaru, ale aby zlepšily bojeschopnost vozidla a jednotky. Příkladem můžou být naše Pandury. Ty jsou sice mnohem dražší než portugalské a občas se něco nefunguje, ale bojeschopností jsou mnohem dál. Mninimálně pokud jde o přehled nad bojištěm, výzbroj a podobně. Vykotlat se tedy klidně dá i ta Puma, ale odrazí se to na její bojeschopnosti. Hlavně aby GŠ nepožadoval od BVP plavbyschopnost, laser nebo podobně, pak se toho moc zkazit nedá. Pokud chceme šetřit, tak spíš bych oželel systémy aktivní ochrany (dají se dokoupit až dodatečně).Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:08 03.04.2018

    Luky: Ano, víc letadel, víc sorties. Problém je, že to taky ale znamená větší náklady a ty letadla budou mít menší schopnosti. a můžeš předpokládat i vyšší ztráty. Na nízkou ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Ano, víc letadel, víc sorties. Problém je, že to taky ale znamená větší náklady a ty letadla budou mít menší schopnosti. a můžeš předpokládat i vyšší ztráty.

    Na nízkou intenzitu je F-35 škoda, stejně tak i jiných stíhaček. Pokud to chceš dělat ekonomicky, musíš na to mít něco jiného a nebo je aspoň něčím doplnit.

    --
    USN si např. zničila svoji flotilu v Hornetů konfliktech nízké intenzity (a při tankováni) az tak, ze budou nakupovat uplně nové SH...
    --

    V současné době jsou rozdily (v cenně) mezi střihačkami tak 30%, takže těch sorties navíc moc nevygeneruješ. Lehké a levnější stroje jako Gripen pak můžou mít problém s doletem a nosností atd...

    V F-35 máš stroj, co se dokáže sám eskortovat, má výborné průzkumné schopnosti a díky tomu i výborné SA nezávislé na podpůrných systémech, které navíc může předávat dál a vysoký dolet a výdrž.

    Bude taky podstatně odolnější vůči pop up hrozbám, což s nástupem nové generace PVO bude obrovský problém pro letadla, včetně těch nejnovějších.

    Už ten samotný průzkum je vlastnost k nezaplacení, na který by jsi jinak potřeboval dedikované prostředky s vlastní podporou atd. Takhle každá F-35 bez ohledu na to co děla bude shromažďovat a analyzovat obrovské množství dat, které mimo zlepšení SA jiným složkam umožná např. navádět PVO, dělostřeleckou palbu, obstarávat včasné varovaná před balistickými raketami atd....Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3