Program bojového vozidla GCV je v krizi
- 3. 4. 2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Nejdražší a nejdůležitější vojenský program pozemního bojového vozidla GCV (Ground Combat Vehicle) se zmítá v krizi. Nejnovější ránu tomuto ambicióznímu programu zasadil Rozpočtový úřad Kongresu CBO (Congressional Budget Office). Doporučení úředníků Kongresu zní jasně: Zastavit projekt GCV a nakoupit zahraniční obrněnce nebo zásadně modernizovat současná bojová vozidla pěchoty Bradley.
GCV je obří vojenský program U.S. Army, na jehož konci má vzniknout bojové pěchotní vozidlo zcela nové generace – extrémně odolné, vybavené řadou pokročilých funkcí, a to včetně hybridního elektrodieselového pohonu.
Problémy jsou samozřejmě s cenou a předpokládanými technickými obtížemi. V současné době má americká armáda v úmyslu investovat 29 miliard dolarů v letech 2014–2030 do vývoje a nákupu (od roku 2022) 1748 vozidel GCV. A jak lze očekávat ze zkušenosti s podobně náročnými vojenskými, budou cena a časový harmonogram překročeny. Případně se nemusejí naplnit všechna očekávání vkládaná do technických možností vozidel GCV.
Rozpočtový úřad Kongresu dospěl k obdobným závěrům a zasadil programu GCV čistý "direct". CBO navrhuje čtyři možné scénáře: pořídit izraelské těžké pásové vozidlo Namer, německou Pumu, nakoupit nová, důkladně modernizovaná vozidla Bradley nebo pouze modernizovat současnou park vozidel Bradley.
Foto: M2 Bradley ve válce v Perském zálivu / Wikipedia
Na základě posouzení všech aspektů, jako jsou ochrana, výzbroj, provozní náklady a schopnost převážet devítičlenné družstvo americké armády, došel CBO k následujícímu závěru: "Provozované Pumy nebo modernizované Bradleye budou o 14 miliard, resp. o 9 miliard dolarů levnější než armádní program GCV. Navíc v jejich případě existuje menší riziko překročení finančních nákladů a nedodržení časového harmonogramu." Rovněž vozidla Namer by stála o devět miliard dolarů méně než stejný počet vozidel GCV.
Ze všech alternativ se představám americké armády o budoucím bojovém vozidle blíží nejvíce izraelské vozidlo Namer. Nejenže poskytuje patrně větší míru ochrany než GCV, ale dokáže také převážet devět členů výsadku, jak požaduje U.S. Army. Vozidlo tak může najednou převážet devítičlenné družstvo americké armády. Opačnou stranou mince jsou značné rozměry a hmotnost (60 tun).
Foto: Namer / Wikipedia
Druhou alternativou je hloubková modernizace současných vozidel Bradley. "Bradley je pravděpodobně více ´smrtonosný´ pro nepřátelské síly než GCV, při prakticky stejné úrovni ochrany posádky," vysvětluje zpráva přednosti modernizovaných vozidel Bradley. Nevýhodou je pouhých sedm míst pro výsadek.
Německá Puma přepraví pouze šestičlenný výsadek. Pokud se U.S. Army rozhodne pro německou Pumu, musí za každá čtyři provozovaná vozidla Bradley nakoupit pět německých obrněnců. Palebná síla a ochrana Pumy nemají konkurenci – i vůči GCV. Pouze v mobilitě zaostává za GCV, přesněji řečeno, za teoretickou mobilitou GCV.
Foto: Puma / Wikipedia
Čtvrtou možností je nekoupit žádná nová vozidla, ale pustit se do modernizace a prodloužit životnost provozovaných obrněnců Bradley. Ačkoli tato varianta nepřinese žádné technické výhody oproti současnému stavu, vyjde zdaleka nejlevněji – na 4,6 miliardy dolarů. Ušetřených 25 miliard jistě najde v letech 2014–2030 v americkém armádním rozpočtu uplatnění jinde.
Připomeňme, že v roce 2011 vyhrály společnosti BAE Systems a General Dynamics 400 milionový kontrakt na stavbu dvou prototypů vozidel GCV. Roku 2019 se pak mělo rozhodnout o jediném výherci, se kterým bude americká armáda pokračovat ve vývoji vozidla GCV.
Zdroj: Army Times
Související články
Hybridní pohon pro novou generaci obrněných vozidel GCV
Ve Spojených státech amerických běží několik vojenských programů, které mají za cíl vyměnit současné ...
- 04.03.2012
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Pandur: historie jednoho tendru
Policie začala v minulých dnech vyšetřovat lobbistu Marka Dalíka, v minulosti blízkého ...
- 11.10.2012
- 14 komentářů
- Ctirad Sviták
Pozadí a současný stav vývoje amerického bojového vozidla GCV
Pozemní bojové vozidlo GCV (Ground Combat Vehicle) je nejambicióznější program obrněného vozidla ...
- 14.01.2013
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Program GCV - bojové vozidlo s elektrickým pohonem?
Vyvíjené bojové vozidlo pěchoty GCV (Ground Combat Vehicle) je jeden z nejambicióznějších vojenských ...
- 27.01.2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Tak o tomhle projektu se tady taky nedávno diskutovalo. Mně to celé potvrzuje, že ten projekt byl od začátku chybný - především nad tou vysokou hmotností jsem trochu vrtěl hlavou. ...Zobrazit celý příspěvek
Tak o tomhle projektu se tady taky nedávno diskutovalo. Mně to celé potvrzuje, že ten projekt byl od začátku chybný - především nad tou vysokou hmotností jsem trochu vrtěl hlavou. A vždy jsem si říkal, že mnohem lepším řešením by byl Namer - je sice taky těžký, ale pořád lehčí než GCV a má ze všech typů nejvyšší odolnost. A slabší výzbroj bych jako výrazný handicap neviděl - i třeba vzhledem k počtům a vysoké kvalitě tanků Abrams. Asi by taky nebyl problém vytvořit na bázi Nameru nějaké vozidlo bojové podpory, vyzbrojené nějakým větším kanónem. A tak mi jako nejlepší řešení se jeví modernizace části M2 Bradley a nákup Namerů, podle mne by se tyto dva typy dobře doplňovalySkrýt celý příspěvek
Škoda, je to zajímavý nový projekt, ze které by vzešlo velice zajímavé bojové vozidlo. Zajímavé určitě, ale nejspíš ne vhodnější(mobillita, palebná síla, ochrana, cena) než ...Zobrazit celý příspěvek
Škoda, je to zajímavý nový projekt, ze které by vzešlo velice zajímavé bojové vozidlo. Zajímavé určitě, ale nejspíš ne vhodnější(mobillita, palebná síla, ochrana, cena) než současné typy. Podle mě je Puma v tomto odvětvím králem a dlouho zůstane. GCV by bylo vhodnější brát spíš jako technologický demonstrátor či prototyp. Chtít po něm okamžitě aby se stal důstojným nástupcem vozidel Bradley a překonávat všechny existující BVP, je v tomto případě "American Dream". I přes ohromnou americkou průmyslovou sílů a základnu, jsou prostě státy jako zmíněné Německo či Izrael, které tomuto vojenskému odvětví rozumí prostě lépe ;)Skrýt celý příspěvek
Omyl, soudruhu, pleteš si pojmy kapitalista a vlastenec. Proč draze a s nejistým výsledkem vyvíjet vlastní systém, když lze, jak vidno, podstatně levněji pořídit zahraniční ...Zobrazit celý příspěvek
Omyl, soudruhu, pleteš si pojmy kapitalista a vlastenec. Proč draze a s nejistým výsledkem vyvíjet vlastní systém, když lze, jak vidno, podstatně levněji pořídit zahraniční alternativu, navíc již prověřenou?Skrýt celý příspěvek
Už když jsem tuhle četl o GCV (tuším) v ATM, tak mi připadalo, že jsou požadavky trochu "přitažené za vlasy". To vozidlo se prostě dostalo do stejné pasti jako MBT-70 - příliš ...Zobrazit celý příspěvek
Už když jsem tuhle četl o GCV (tuším) v ATM, tak mi připadalo, že jsou požadavky trochu "přitažené za vlasy". To vozidlo se prostě dostalo do stejné pasti jako MBT-70 - příliš mnoho nových nevyzkoušených prvků při požadavcích na "všechno maximální".
Co se týče kandidátů:
Namera bych jako moc horkého kandidáta neviděl. Je moc těžký a nemá palebnou sílu BVP, je otázkou, jak moc by utrpěla konstrukce, pokud by došlo k instalaci nějaké (nejspíše bezosádkové) věže s kanonem a PTŘS, rovněž by bylo nutné navýšit mobilitu.
Puma by už byla reálnější, požadavek na 9 členů výsadku by možná šel vyřešit prodloužením trupu, jenže všichni víme, jak jsou na tom Amíci s ochotou zavádět do výzbroje neamerické systémy.
Takže já vidím jako nejreálnější nějakou velkou modernizaci Bradleyů. Nacpou do toho nový podvozek, silnější motor, víc pancířů a možná i lepší systém řízení palby.
Uvidíme jak to dopadne, třeba nás US ARMY překvapí.
Pro redakci: v článku je spousta chyb (překlepy, chybějící slova) - projděte si ho :)Skrýt celý příspěvekTak pokial viem tak armada uz CBO Vyfakovala za tuto spravu takze to vela vody nenamuti. Je vsak zaujimave ako americania kupuju techniku zo zahranicia, clovek by cakal ze pri ...Zobrazit celý příspěvek
Tak pokial viem tak armada uz CBO Vyfakovala za tuto spravu takze to vela vody nenamuti. Je vsak zaujimave ako americania kupuju techniku zo zahranicia, clovek by cakal ze pri velkosti krajiny a pocte firiem ktore tam su, by sa zachovali ako pravy kapitalisti a isly s made in USA.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...