Hybridní pohon pro novou generaci obrněných vozidel GCV

BAE System GCV
Foto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker

Ve Spojených státech amerických běží několik vojenských programů, které mají za cíl vyměnit současné obrněné vozidla pozemního vojska. Jedná se například o program JLTV mající nahradit vozidla „Hummer“, AMPV jako náhrada za letité transportéry M113 a GCV (Ground Combat Vehicle) jako nástupce bojových vozidel pěchoty M2 Bradley. V současné době má pro americkou armádu největší prioritu právě program GCV. V loňském roce proto BAE Systems a jeho rival General Dynamics dostal od americké armády úkol, přijít s jejich vizí náhrady vozidel M2 Bradley.



Firma BAE Systems představila první koncept vozidla GCV již v polovině roku 2010. Nyní svou vizi nástupce vozidel M2 Bradley rozpracovala dále, do podoby, jakou si můžete prohlédnout na přiložených obrázcích.



Jak původní vozidlo z roku 2010, tak i nejnovější koncept počítá s hybridním elektrickým pohonem. Hybridní pohon pro GCV se skládá ze dvou dieselových generátorů, které napájejí dva výkonné elektromotory (jeden elektromotor pro jeden pás), každý o výkonu 522 kW. Součástí pohonného systému jsou i lithium-iontové baterie.



Právě hybridní pohon na sebe strhává prakticky veškerou pozornost. Jedním z mnoha důvodu je příslib společnosti BAE Systems, že hybridní systém bude o 10 – 20 % efektivnější než klasické naftové motory. Ač někdo může namítnout, že komplikovanost pohonu nestojí za relativně malou úsporu paliva, opak je pravdou.

BAE System GCV

Foto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker



Podle novin Wall Street Journal, americká armáda platí v Afghánistánu za jeden spotřebovaný litr benzínu neuvěřitelných 2000 Kč. Na vině je náročná logistika, obrovské přepravní vzdálenosti nebo nutnost vyčlenit techniku (pozemní, leteckou) a lidi k ochraně konvojů přepravující benzín. Nemluvě o dopravě benzínu na odlehlé základny, kdy je často jedinou možností letecká přeprava.



Tank M1 Abrams má spotřebu (na cestě) přibližně 379 litrů paliva na 100 kilometrů. Vozidlo GCV s hybridním pohonem má spotřebu na sto kilometrů "pouze" 321 litrů paliva. Ptáte se proč srovnávat těžkou kavalerii M1 Abrams s budoucím obrněným vozidlem pěchoty? Důvod je prostý, z důvodu maximální ochrany posádky je váha vozidel GCV vypočítaná na 63,5 tun. Tedy přibližně stejně, jako váží tank M1 Abrams.

BAE System GCV Foto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker



Kromě nízké spotřeby má elektrický pohon také další přednosti. Ze své charakteristiky dokáže elektromotor poskytnout maximální výkon již od nulových otáček. Není tak nutné instalovat komplikovanou a rozměrnou převodovku.



Navíc chybějící převodovka, malé rozměry jak dieselových generátorů, tak vlastních elektromotorů dávají konstruktérům zcela nové možnosti v konstrukci vnitřního prostoru vozidla. Větší vnitřní prostor, větší volnost v tvarování podvozku (odolnost IED), menší hlučnost a vibrace, to jsou další výhody hybridního pohonu.

BAE System GCV Foto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker



Pomyslnou třešničkou na dortu jsou li-ion baterie. V současné době nejsou baterie na takové úrovni, aby mohla být plnohodnotným zdrojem energie pro elektromotory, ale přesto bude vozidlo schopno jet určitý čas na energii pouze z baterií. V případě potřeby se nové obrněné vozidlo bude moci několik kilometrů pohybovat prakticky nehlučně.



Výkonné dieselové generátory pak také slibují v budoucnu instalaci energeticky náročných zbraní. Mark Signorelli, viceprezident BAE Systems pro pozemní vozidla, řekl v telefonickém rozhovoru pro New York Times, že v delším časovém horizontu se počítá s instalaci laserových děl, vysoce výkonných mikrovlnných zbraní nebo elektromagnetických kolejnicových kanónů.  

Jedinou další potvrzenou informací je balistická odolnost vozidla proti minám a výbuchům IED. Podle firmy BAE Systems má být na stejné nebo lepší úrovni než má MRAP RG-33. Vozidlo GCV  tak odolá výbuchu ekvivalentu minimálně 14 kg TNT pod jakýmkoliv pojezdovým kolem nebo 7 kg přímo pod podvozkem.

Technicko-taktické informace

GCV BAE Systems

Váha

63,500 kg

Kapacita

3 členy posádky a 9 členů výsadku

Maximální rychlost

70 km/h

Dojezd

300 km

Objem nádrže

965 litrů

Délka

9 m

Šířka

5 m

Výška

3 m

Věž

bezosádková věz s 25mm kanónem se spřaženým 7,62mm kulometem

Zdroj: Team GCV, DefenseTech , NY Times



Nahlásit chybu v článku


Související články

L-ATV - nová generace lehkých obrněných vozidel

Nejznámějším představitelem lehkých obrněných vozidel je legendární americké vozidlo HMMWV, neboli ...

Elektromagnetické zbraně o krok blíže reálnému nasazení

Vývoj elektromagnetických (EM) zbraní má v americkém námořnictvu US Navy stále nejvyšší prioritu. ...

Obranný prostředek Mobile Centurion

Rakety s velmi krátkým doletem, minometné a dělostřelecké granáty představují pro pozemní jednotky ...

Analýza možné modernizace českých bojových vozidel pěchoty BVP

Snižující se výdaje na obranu nutí i ty nejvyspělejší armády světa omezovat nákup nové techniky, ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jura Jurax
    21:43 20.03.2012

    Rakouskouherská armáda měla silniční tzv. BE vlaky (motorový vůz s benzinovým motorgenerátorem vyrábějícím elektrický proud, jenž byl rozváděn k elektromotorům za ním zavěšených až ...Zobrazit celý příspěvek

    Rakouskouherská armáda měla silniční tzv. BE vlaky (motorový vůz s benzinovým motorgenerátorem vyrábějícím elektrický proud, jenž byl rozváděn k elektromotorům za ním zavěšených až dvou "vlečných" vozů (konstrukce ing. Porsche v roce 1915, výroba Österreichische Daimler Motoren AG) k dopravě houfnic 38 cm a 42 cm a 24 cm těžkých kanonů vz.16. Po Velké válce dodala Škodovka 32 souprav k přepravě 24 cm škodováckých kanonů. Koncem třicátých let byly upravené BE vlaky použity k dopravě pancéřových prvků (zvonů a kopulí) do srubů budovaného opevnění. Takže hybridní pohon vojenského vozidla před bezmála 100 lety.Skrýt celý příspěvek

  • Skarn
    13:35 19.03.2012

    Dovolím si poupravit inforaci zřejmě první hybridní automobil na světě postavil někdy po roce 1895 čech František Křižík. Ferdinand Porsche byl zřejmě jen o trošku pomalejší. ...Zobrazit celý příspěvek

    Dovolím si poupravit inforaci zřejmě první hybridní automobil na světě postavil někdy po roce 1895 čech František Křižík. Ferdinand Porsche byl zřejmě jen o trošku pomalejší. Některé prameny se trošku rozcházejí, ale každopádně funkční hybridní pohon byl na světě už před více než 115-ti lety ;-)) A dneska je to hrozná novinka ;-))Skrýt celý příspěvek

  • Anti2T
    19:50 05.03.2012

    tenhle princip se používá na dráze již od 1světové války na motorových lokomotivách dopravující munici na frontu

    tenhle princip se používá na dráze již od 1světové války na motorových lokomotivách dopravující munici na frontu

  • Tony
    12:31 05.03.2012

    velmi zajímavé , tento pohon vymyslel Profesor Ferdinand Porsche před více jak 70-ti lety , tedy v době 2. světové války , pro tanky Tiger a Maus, a dnes se znovu dočká nasazení v ...Zobrazit celý příspěvek

    velmi zajímavé , tento pohon vymyslel Profesor Ferdinand Porsche před více jak 70-ti lety , tedy v době 2. světové války , pro tanky Tiger a Maus, a dnes se znovu dočká nasazení v moderních bojových vozidlechSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...