Hybridní pohon pro novou generaci obrněných vozidel GCV
- 4. 3. 2012
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Ve Spojených státech amerických běží několik vojenských programů, které mají za cíl vyměnit současné obrněné vozidla pozemního vojska. Jedná se například o program JLTV mající nahradit vozidla „Hummer“, AMPV jako náhrada za letité transportéry M113 a GCV (Ground Combat Vehicle) jako nástupce bojových vozidel pěchoty M2 Bradley. V současné době má pro americkou armádu největší prioritu právě program GCV. V loňském roce proto BAE Systems a jeho rival General Dynamics dostal od americké armády úkol, přijít s jejich vizí náhrady vozidel M2 Bradley.
Firma BAE Systems představila první koncept vozidla GCV již v polovině roku 2010. Nyní svou vizi nástupce vozidel M2 Bradley rozpracovala dále, do podoby, jakou si můžete prohlédnout na přiložených obrázcích.
Jak původní vozidlo z roku 2010, tak i nejnovější koncept počítá s hybridním elektrickým pohonem. Hybridní pohon pro GCV se skládá ze dvou dieselových generátorů, které napájejí dva výkonné elektromotory (jeden elektromotor pro jeden pás), každý o výkonu 522 kW. Součástí pohonného systému jsou i lithium-iontové baterie.
Právě hybridní pohon na sebe strhává prakticky veškerou pozornost. Jedním z mnoha důvodu je příslib společnosti BAE Systems, že hybridní systém bude o 10 – 20 % efektivnější než klasické naftové motory. Ač někdo může namítnout, že komplikovanost pohonu nestojí za relativně malou úsporu paliva, opak je pravdou.
Foto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker
Podle novin Wall Street Journal, americká armáda platí v Afghánistánu za jeden spotřebovaný litr benzínu neuvěřitelných 2000 Kč. Na vině je náročná logistika, obrovské přepravní vzdálenosti nebo nutnost vyčlenit techniku (pozemní, leteckou) a lidi k ochraně konvojů přepravující benzín. Nemluvě o dopravě benzínu na odlehlé základny, kdy je často jedinou možností letecká přeprava.
Tank M1 Abrams má spotřebu (na cestě) přibližně 379 litrů paliva na 100 kilometrů. Vozidlo GCV s hybridním pohonem má spotřebu na sto kilometrů "pouze" 321 litrů paliva. Ptáte se proč srovnávat těžkou kavalerii M1 Abrams s budoucím obrněným vozidlem pěchoty? Důvod je prostý, z důvodu maximální ochrany posádky je váha vozidel GCV vypočítaná na 63,5 tun. Tedy přibližně stejně, jako váží tank M1 Abrams.
Foto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker
Kromě nízké spotřeby má elektrický pohon také další přednosti. Ze své charakteristiky dokáže elektromotor poskytnout maximální výkon již od nulových otáček. Není tak nutné instalovat komplikovanou a rozměrnou převodovku.
Navíc chybějící převodovka, malé rozměry jak dieselových generátorů, tak vlastních elektromotorů dávají konstruktérům zcela nové možnosti v konstrukci vnitřního prostoru vozidla. Větší vnitřní prostor, větší volnost v tvarování podvozku (odolnost IED), menší hlučnost a vibrace, to jsou další výhody hybridního pohonu.
Foto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker
Pomyslnou třešničkou na dortu jsou li-ion baterie. V současné době nejsou baterie na takové úrovni, aby mohla být plnohodnotným zdrojem energie pro elektromotory, ale přesto bude vozidlo schopno jet určitý čas na energii pouze z baterií. V případě potřeby se nové obrněné vozidlo bude moci několik kilometrů pohybovat prakticky nehlučně.
Výkonné dieselové generátory pak také slibují v budoucnu instalaci energeticky náročných zbraní. Mark Signorelli, viceprezident BAE Systems pro pozemní vozidla, řekl v telefonickém rozhovoru pro New York Times, že v delším časovém horizontu se počítá s instalaci laserových děl, vysoce výkonných mikrovlnných zbraní nebo elektromagnetických kolejnicových kanónů.
Jedinou další potvrzenou informací je balistická odolnost vozidla proti minám a výbuchům IED. Podle firmy BAE Systems má být na stejné nebo lepší úrovni než má MRAP RG-33. Vozidlo GCV tak odolá výbuchu ekvivalentu minimálně 14 kg TNT pod jakýmkoliv pojezdovým kolem nebo 7 kg přímo pod podvozkem.
Technicko-taktické informace
GCV BAE Systems |
|
Váha |
63,500 kg |
Kapacita |
3 členy posádky a 9 členů výsadku |
Maximální rychlost |
70 km/h |
Dojezd |
300 km |
Objem nádrže |
965 litrů |
Délka |
9 m |
Šířka |
5 m |
Výška |
3 m |
Věž |
bezosádková věz s 25mm kanónem se spřaženým 7,62mm kulometem |
Zdroj: Team GCV, DefenseTech , NY Times
Související články
L-ATV - nová generace lehkých obrněných vozidel
Nejznámějším představitelem lehkých obrněných vozidel je legendární americké vozidlo HMMWV, neboli ...
- 19.09.2011
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Elektromagnetické zbraně o krok blíže reálnému nasazení
Vývoj elektromagnetických (EM) zbraní má v americkém námořnictvu US Navy stále nejvyšší prioritu. ...
- 09.02.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Obranný prostředek Mobile Centurion
Rakety s velmi krátkým doletem, minometné a dělostřelecké granáty představují pro pozemní jednotky ...
- 13.02.2012
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Analýza možné modernizace českých bojových vozidel pěchoty BVP
Snižující se výdaje na obranu nutí i ty nejvyspělejší armády světa omezovat nákup nové techniky, ...
- 26.02.2012
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Rakouskouherská armáda měla silniční tzv. BE vlaky (motorový vůz s benzinovým motorgenerátorem vyrábějícím elektrický proud, jenž byl rozváděn k elektromotorům za ním zavěšených až ...Zobrazit celý příspěvek
Rakouskouherská armáda měla silniční tzv. BE vlaky (motorový vůz s benzinovým motorgenerátorem vyrábějícím elektrický proud, jenž byl rozváděn k elektromotorům za ním zavěšených až dvou "vlečných" vozů (konstrukce ing. Porsche v roce 1915, výroba Österreichische Daimler Motoren AG) k dopravě houfnic 38 cm a 42 cm a 24 cm těžkých kanonů vz.16. Po Velké válce dodala Škodovka 32 souprav k přepravě 24 cm škodováckých kanonů. Koncem třicátých let byly upravené BE vlaky použity k dopravě pancéřových prvků (zvonů a kopulí) do srubů budovaného opevnění. Takže hybridní pohon vojenského vozidla před bezmála 100 lety.Skrýt celý příspěvek
Dovolím si poupravit inforaci zřejmě první hybridní automobil na světě postavil někdy po roce 1895 čech František Křižík. Ferdinand Porsche byl zřejmě jen o trošku pomalejší. ...Zobrazit celý příspěvek
Dovolím si poupravit inforaci zřejmě první hybridní automobil na světě postavil někdy po roce 1895 čech František Křižík. Ferdinand Porsche byl zřejmě jen o trošku pomalejší. Některé prameny se trošku rozcházejí, ale každopádně funkční hybridní pohon byl na světě už před více než 115-ti lety ;-)) A dneska je to hrozná novinka ;-))Skrýt celý příspěvek
velmi zajímavé , tento pohon vymyslel Profesor Ferdinand Porsche před více jak 70-ti lety , tedy v době 2. světové války , pro tanky Tiger a Maus, a dnes se znovu dočká nasazení v ...Zobrazit celý příspěvek
velmi zajímavé , tento pohon vymyslel Profesor Ferdinand Porsche před více jak 70-ti lety , tedy v době 2. světové války , pro tanky Tiger a Maus, a dnes se znovu dočká nasazení v moderních bojových vozidlechSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...